Djur och Påskupprop

sömn; ok.

Holken
Så här har det sett ut i holken i flera nätter nu:
[Bild: Västra holken 110421]

Och så här har det sett ut, ungefär, på dagarna:
[Bild: Västra holken 110425]

Igår kväll när jag satt och avslutade mitt dataarbetande så kollade jag till om Talgoxen var kvar och fick då se något som väckte mitt intresse och till slut lyckades jag ta den här bilden:
[Bild: Västra holken 110425]

Det här kan betyda att de där äggen blivit ruvade på i flera dagar och kan därmed kläckas vilken dag som helst nu – nu är det olidligt spännande.

Jag sade till hustrun: "Jaha, nu kan ju inte vi åka någonstans förrän vi vet att de små klara sig.". Det blir att beväpna sig med allehanda 'vapen' för att hålla främst skator och måsar borta samt vår och grannens katt inunder. Hur ska detta gå?

vlc & v4l2
Det är följande kodsträng som visar bilder som kommer via små videokameror i holkarna till en AV-selector, vidare till en signal-till-USB-omvandlare (EasyCAP):

${VLC} -vvv v4l2:///dev/easycap0:width=640:height=480 :norm=pal :input-slave=oss:///dev/easysnd1 --demux rawvideo 2>vlc.err

Jag söker med ljus och lyckta efter en inställning som minskar ned storleken på de record-filer (avi) som skapas (5 sek fångad video skapar en ca 100MB stor fil).

Nästa steg är att skapa en ström så att farsan kan se utvecklingen i sin dator.

Promenad
Det bidde en kombinerad cykeltur och promenad. Jag fick spara på gåkrafterna för aktivitet senare på dagen, Påskuppropet.

Jag cyklade till min vanliga plats och parkerade cykeln vid det som kallas sätten. Kollade mina ormställen, inga ormar. Cyklade vidare utmed kanalen i jakt på turen att stöta på en parningssugen Hasselsnokshane. Inget där heller. Besökte mina plåtar på det jag kallar höjden. Hittade massor med kopparödlor:
Under plåt-1 hittade jag 5st, bilderna blev inte bra.
Under plåt-2 hittade jag 6st i varierande åldrar:
Kopparödlor (Anguis fragilis):
[Bild: Kopparödlor (Anguis fragilis)]

Påskuppropet mot utförsäkringarna
Vi fick ju åka till Uddevalla för ingen (ingen eldsjäl / förening) fanns att tillgå varken i Trollhättan eller Vänersborg:
[Bild: Påskuppropet mot utförsäkringar i Uddevalla]
Inte för att jag känner alla Vänersborgare och Trollhättebor men var var Ni?

Köpte en 'knapp' också:
[Bild: Knapp: Påskuppropet mot utförsäkringar i Uddevalla]
Stor skam är det att i ett av världens rikaste länder de styrande inte kan se att vi (folket) vill hjälpa varandra. Jag skäms över de politiker som kallar sig för humanister när de inte ens ser människorna.

Jag tycker det är skamligt när riksdagspolitiker ärligt verkar tro att det de kallar reformen: rehabilteringskedjan (vilket fullständigt saknar ens tecken till rehabilitering), var nödvändig. Det är rent skitsnack!

Året skriv 2008. Det året förvandlades en hel massa människor från att ha varit en del i ett trygghetssystem till att vara i utanförskap, icke önskvärda, mindre värda men kostsamma (tycker en del politiker).
Vad kostar de idag? Vad kostar alla coacher. Vad kostar alla arbetsförmågeutredningar där utgången är given. Jag har en uppgift på att varje sådan utredning kostar ca 40000 sek. Är det att spara pengar. Vad 'kostar' allt bottenlöst lidande, avsaknad av trygghet?

Jag har jobbat och betalat skatt jag vill att den ska fördelas så att alla i Sverige ska kunna känna sig trygga.

Strandpromenad
Efter vår insats i att närvara vid påskuppropet i Uddevalla, och en fika, tog vi oss via bil till utkanten av Uddevalla. Parkerade bilen och promenerade nya strandpromenaden till Gustavsberg och tillbaka.

Hälsoläget:
Känns som att ländryggen håller på att gå av…
[03-05-015-045]

En härlig påskdag!

sömn; ok.

Promenad
Hittade flera av de ormar jag fann under gårdagen så jag tog bara bild på en nykomling:
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Farsan
Vi åkte dit på em och tog ut han på en liten promenad vid kanalen och sedan fikade vi på Strandgatan.

Bildfixande
Har redigerat och publicerat följande bilder:
23 april 2011 Onsjökärret
Gröngöling (Picus viridis):
[Bild: Gröngöling (Picus viridis)]

Huggorm (Vipera berus):
[Bild: Huggorm (Vipera berus)]

Rådjursbock (Capreolus capreolus):
[Bild: Rådjursbock (Capreolus capreolus)]

Snok (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Huggorm (Vipera berus):
[Bild: Huggorm (Vipera berus)]

Snok (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Snokar (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Rådjurshindar (Capreolus capreolus):
[Bild: Rådjurshindar (Capreolus capreolus)]

Tog bild på en snok till men den skrämdes bort av bekanta så jag fick bara med ca 2/3 – den bakre delen.

23 april 2011 Prästekleva, Hunneberg:
Skogsödla (Zootoca vivipara, tidigare Lacerta vivipara):
[Bild: Skogsödla (Zootoca vivipara, tidigare Lacerta vivipara)]

Sydsnylthumla (Bombus vestalis):
[Bild: Sydsnylthumla (Bombus vestalis)]

Stare (Sturnus vulgaris):
[Bild: Stare (Sturnus vulgaris)]

Snok i vatten (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Samt:
En bild som min snälle vän Håkan Nunstedt tagit på mig, torsdag 21/4 2011, där det framgår hur jag kommer att se ut om jag går upp ett par 100kg:
Nisse +200 kg[Bild: ]

Hälsoläget:
Kanska så ok men lite orkproblem.
[01-05-015-035]

Utedag – fin påskafton

sömn; ok.

NetOnNet
Jag utnyttjar ångerrätten. Hustrun lämnar returpaketet med GarminGPS:en till ett paketinlämningsställe.

Promenad
Det blev en lyckat naturpromenad. Jag såg och fotograferade en gröngöling, en brun huggormshona (den vanliga), rådjur, en snok, en nässelfjäril, en annan snok (den stora från igår), en annan brun huggorm, på tillbakavägen hade 'den första' snokhonan fått sällskap av en mycket liten uppvaktande snokhane, det förra rådjuret hade fått sällskap av ett till och som avslutning hittade jag en snok till – fick dock inga bra bilder på den – bekanta skrämde bort den…:
Gröngöling (Picus viridis):
[Bild: Gröngöling (Picus viridis)]

Huggorm (Vipera berus):
[Bild: Huggorm (Vipera berus)]

Rådjursbock (Capreolus capreolus):
[Bild: Rådjursbock (Capreolus capreolus)]

Snok (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Huggorm (Vipera berus):
[Bild: Huggorm (Vipera berus)]

Snok (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Snokar (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Rådjurshindar (Capreolus capreolus):
[Bild: Rådjurshindar (Capreolus capreolus)]

Tog bild på en snok till men den skrämdes bort av bekanta så jag fick bara med ca 2/3 – den bakre delen.

Bilderna på Nässefjärilen blev inte bra.

Och så visade det sig att Rådjursbocken inte alls fick ett ytterligare sällskap, det var två hindar. Rådjursbocken hade sökt sig till marker som jag inte såg…

EL-Giganten
Fick SMS, i förrgår, om att mitt SIGMA telezoom-objektiv var tillbaka från service. Det ska hämtas på väg till en vän där vi ska grilla lite.

Objektivet var lagat. Bländarmekanismen hade glidit snett… – har aldrig hört talas om det förut?

Prästekleva
Vi var till M och grillade lite mat att äta så här på påskafton.

Efter maten tog jag mig en sväng i naturen med nylagade objektivet. Tänkte se om jag kunde hitta något spännande; en skogsödla, ett koltrastpar (mest hanen), såg rörelser i en damm som vittnade om närvaro av massor med padda eller groda – såg aldrig någon. Däremot kom det en snok simmande i dammen. Då smattrade kameran igång:
Skogsödla (Zootoca vivipara, tidigare Lacerta vivipara):
[Bild: Skogsödla (Zootoca vivipara, tidigare Lacerta vivipara)]

Sydsnylthumla (Bombus vestalis):
[Bild: Sydsnylthumla (Bombus vestalis)]

Stare (Sturnus vulgaris):
[Bild: Stare (Sturnus vulgaris)]

Snok i vatten (Natrix natrix):
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix)]

Hälsoläget:
Har känts bra men nu (ca halv åtta) är min 'peng' slut, nu blir det sängen.
[01-05-015-035]

Försökte hålla mig ute så mycket det gick

sömn; ok.

Nattgäst
Hittade den här gästen i holken (bild från igår):
[Bild: Sädesärla ? (Motacilla alba), i den västra holken.]
En Talgoxe, undrar om det är vår vintergäst eller en ny en?

Gjorde en liten inspelning:
[Bild: Talgoxe i västra holken]

Den är där idag (nu) igen. Håller på å rumstrerar om – väldigt intensivt. Kan det vara en hona som förbereder sig?

ComHem
Skickade följande text till dem.
"Det finns en lång version och en kort.
Den korta;
Måndagen den 18-Apr-2011 (tror jag) kommer en säljrepresentant hem till oss och ringer på. Vi sätter oss vid köksbordet och vi går igenom mina erfarenheter med ComHem. Hon ville se senaste fakturan.
Hon säger då att jag betalar för mycket för det bredband jag har. Hon hade träffat kunder som hade fått uppgraderat farten men betalt samma (så skedde bl.a. för min far.). Hon sa då att jag skulle ringa kundtjänst så skulle de säkert hjälpa mig med att höja upp farten till åtminstone 5Mbit (en fart jag aldrig hört talas om).
I samtalet med kundtjänst så förstod jag tidigt att jag träffat på en vägg. Det gick inte att resonera, över huvudet taget och när jag då försöker förklara vad säljreprentanten menade så kläcker kundtjänstmänniskan ur sig att denne sitter i Spanien – ett förhållande som jag skiter fullständigt i och som i ett stort företag som ComHem inte ska ha någon betydelse, för kunden.
Egentligen är jag nöjd med mina 2Mbit men när det nu finns kunder som antingen betalar mindre än 199 sek/mån, för 2Mbit eller har fått snabbare bredband för samma peng så kände jag en orättvisa och jag köper inte förklaringarna i att det har å göra med när och vilket avtal jag tecknade. Är man mån om sina kunder så fixar man sådant här.
Det var precis en liknande situation som fick mig att lämna telia.
Det existerar inte trogenkund-avtal utan det är bara nya kunder som får bättre avtal. De 'gamla' ska snällt betala, mycket.
Höjningen av bredbandstelefonins öppningsavgift såg jag också som totalt onödig och dålig markandsekonomi. Ju mer konkurenskraft ni har att konkurera med ju mer kunder, eller?

Vänligen

Nils-Gunnar Nordlundh

PS
Välkommen med följdfrågor eller förtydliganden.
DS
"

Farsan
Hemtjänsten ringde och undrade om far blivit kidnappad. Han var inte där. Vi kom överens om att brodern säkerligen varit där och tagit med han ut. Personalen hittade ingen lapp. Det visade sig senare att den satt på spegeln, i hallen.

Promenad
Jag gav mig iväg på min vanliga naturrunda och hittade först den huggormen jag och hustrun såg igår. Den höll på att leta plats att sola på:
[Bild: Huggorm (Vipera berus)]

Lite senare på ett ställe en bit bort hittade jag en av de största snokar jag sett. Om jag jämför med de så som jag fotograferade den 19 april och storlkesjämför huvuden så hade denna hona nästan 20ggr större huvud:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Gick ut på en 'sträng' som går liksom rakt ut i Onsjökärret. Nästan längst ut hittade jag två snokar. Troligtvis en hane som försökte sig på en parning med en ovillig hona. Hon smet iväg:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Hälsoläget:
Trött som attat. Gårdagen tog styggt på mig. Vilat en hel del.
[01-05-025-025]

Idag har jag hunnit med att vara mest inne…

sömn; ok.

Vila
Kroppen ville ha en innedag idag även om jag egentligen ville vara ute i naturen hela dagen.

Apotek
Gjorde ett besök in till staden för att hämta ut lite medikamenter på ett apotek.

Promenad
Hustrun och jag gjorde en gemensam promenad runt det vi kallar fårhagen, här på Onsjö.

Vi såg två kärrhökar varav den ene ryttlade.

ComHem
Ringde deras kundtjänst och försökte förhandla mig till bättre villkor. Givetvis blev jag förbannad. Mitt uppi min stigande ilska så kläcker kundsupportmänniskan ur sig att denne inte kan göra mycket åt de lokala förhållandena i Sverige (Jag menade att han kunde ta reda på vad den ComHem-försäljaren hette som gjorde ett hembesök, igår) för han satt i Spanien och jobbade.

Då slog det nog slint i mitt psyke för jag hävde ur mig att det var för mig som kund totalt ointressant vart han satt och oavsett var han sitter så ska företaget ComHem kunna sköta sitt företag som om han satt i Sverige. "Ingen ide att jag fortsätter prata med dig!", sa jag och lade på.

Den där hembesökande ComHem-försäljaren menade att jag nog skulle kunna få lite mer fart för pengarna – de hade de andra hon varit i kontakt med som betalade samma summa som jag. Det sket sig ju totalt för 'spanjoren' var helt oförstående…

Den Spanska kundsupporten menade att det var de individuella avtalen som styrde.

Förstår inte att 'min' individ ska ha 'fel' åt det negativa hållet?

Bildfixande
Har fixat med ormbilder från 17 och 19 april:
Snok 1 (17 april):
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Snok 2 (17 april):
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Snok 3 (17 april):
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Filmsnutt på snok 3 när den ringlar mot mig och nästan in under ena benet:
(36 sek, 15,5MB)
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]
Du kan behöva 'starta om' när filmen väl blivit s.k. nedladdad.

Snok 4 (19 april):
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Snok 5 (19 april):
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Holken
Det verkar som att det kan vara gäster på 'G'? Så här ser det ut idag:
[Bild: Västra holken]
 

Geocaching
Idag fick jag min 4:e goecache (GPSgömma) publicerad (godkänd). Den är av sorten s.k.  Letterbox Hybrid och jag kallar den för: Karls grav ras och det finns mer info om den här: GC2T6GP.

Hälsoläget:
Mest trött annars OK..
[01-05-025-025]

Jag hinner inte med…

sömn; ok.

Naturrunda
Förutom att jag placerade ut min fjärde GPSgömma så 'hittade' jag två små snokar:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]
och:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Jag 'vittjade' också mina plåtar och under den på det som jag kallar höjden hittade jag tre Kopparödlor:
[Bild: 3st Kopparödlor (Anguis fragilis)]

I förrgår var jag ju också ute på en naturrunda och då 'hittade jag tre snokar. Den ena filmade jag. Den var så 'på' i att jaga brudar att han ringlade fram under mitt ben, där jag satt.
Snok 1:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Snok 2:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Snok 3:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]

Filmsnutt på snok 3 när den ringlar mot mig och nästan in under ena benet:
(36 sek,)
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]
Det kan ta en liten stund innan den visas.

 

GPS
Inga positiva svar från Garmin – dryga rackare. Tips: Köp deras GPS om du är nerlusad med pengar för de tar hutlöst betalt för användbara kartor.

 

 

Så här svarar de:
"Hej Nisse,
På vår hemsida står beskrivet att 450 endast innehåller grundkarta och att 450t innehåller en topografisk karta. Om detta kan du läsa på https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=143&fKeys=FILTER_SERIES_OREGON

Vi kommer inte att kunna erbjuda dig en fri topografisk karta. Du kan köpa en friluftskarta till din Oregon via din lokala Garmin-återförsäljare.

Trevlig eftermiddag!

Med vänlig hälsning / Best Regards

Henrik

Garmin Sverige – support
www.garmin.se
"

Min fråga:
"Hej!

Skulle bara vilja veta er reflektion över vad Ni får för intryck av vad dessa bilder ger för budskap till en eventuell köpare:
Garmin oregon 450
Det är skannade bilder av fronten och ena sidan.

Jag betalade 3699 sek hos NetOnNet i Sverige för denna produkt.

Och jag trodde, faktiskt, att det skulle vara med en topografisk karta, också.

Jag har idag en Magellan eXplorist 100 (700 sek) som faktiskt inte gjort mig besviken. Jag tänkte då att jag investerar några tusen till och får då en bättre GPS med bättre karta. Vad fick jag? En GPS med karta i platt 2D.

Jag har gått igenom massor med kundrecensioner och denna har också bra betyg på geocaching.com. Ändå missade jag att jag skulle köpt 450t….? För ytterligare ca 1000 sek.

I mina undersökningar framgick det inte någonstans att detta 't' stod för topografisk och att 450 endast innehöll en 'platt' 2D.

Om Ni, från garmin inte kostnadsfritt kan erbjuda mig en topografisk karta över hela Sverige (ja, jag vet att det kostar ca 4×1990 sek) så kommer jag genast att utnyttja min ångerrätt (gentemot NetOnNet) och satsa mina pengar på en GPS, inom denna prisram (ca 3700 sek), som innehåller en topografisk karta.

Vänligen"

Jag blev lite småirriterad på deras översittarattityd (vilken jag läste mellan raderna) så jag skickade en undran till dem baserad på deras 'svar' återgivet här i början. Min undran:
"Allt det där vet jag ju nu, givetvis.

Jag skulle gärna vilja ha ärlig feedback på vad det är för karta man ser i den enhet som är avbildad på förpackningen? Är det något ni kan tänka er att svara på och ha en logisk förklaring till?

Min lokala Garmin-återförsöljare? Jag bor i Vänersborg.

Jag är ute och reser en del i europa så jag har helt enkelt inte råd mer er produkt. Priserna för kartorna är, i mitt tycke, i saftigaste laget.

I informationen kan jag inte få fram den medföljande kartans täckning: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63350
Skalan 1:100000 är ju inte direkt imponerande. Lantmäteriets terrängkarta är på 1:50000 och deras fastighetskarta är på 1:10000.

Ska du använda din GPS till geocaching så känns det som att man behöver detaljer.

Jag har gjort upp med NetOnNet om att få returnera produkten. Er feedback hjälpte till i det beslutet. Jag håller mig till min Magellan eXplorist 100 kombinerad med en app i min sonyericsson xperia mini pro. En app som jag betalade 60 sek för och där jag får mycket detaljerad kartinformation. Det lackar däremot på GPSexakthet. Det var därför jag köpte er garmin oregon 450. Vid beställandet visste jag inte att man måste vara förmögen för att kunna få användning för den.

Sorry.

Vänligen

Nils-Gunnar Nordlundh"

Fabriksåterställning
Tänkte jag skulle återställa GPS:en. Valde: Inställning > Nollställ > Återställ standardinställningar till fabriksinställningar > Ja.

Det enda som hände var att det blev engelska. När jag kontrollerade om mina 'nedtankade' (ohittade) GPS-ställen var kvar så var de det. Märklig fabriksåterställning.

Så nu har jag skickat följande fråga till garmins engelska support:
"Oregon 450: I want to do a total clear factory restore. When I select 'Reset' -> 'factory restore'. After that I notice that som downloaded gpx files was still there. I remove them. But I'm not sure if the device now is really clear and total restored. Regards"

Strömavbrott
Varade i säkert massa minuter. Två gånger blev mitt datadokumenterande avbrutet.

Hälsoläget:
Trött och bara lite värk i höger arm.
[01-02-025-025]

Istanes vad trött jag är…

sömn; ok.

Orkar inte prestera något mer idag.

Har naturpromenerat. Gömt geocache. Tagit bilder på tre snokar. Filmat en. Åkt till överby och köpt lite tillbehör till ytterligare en GPSgömma som är lite mer 'avancerad'.
Var till EL-Giganten och lämnade in mitt 'nya' zoom-objektiv, det lade ju av häromdagen. De skickar in den på service så får vi se vad det blir. Jag vet då att jag inte tappat det eller utsatt det för någon 'onormalt'.

Hustrun håller på att möblera om…

I morgon kommer ny kyl, frys, spis och micro och sannolikt min nya GPS.

Åsså ska jag granska bilderna på ormarna.

[01-02-025-035]

Mest ute.

sömn; ok.

Bilen
Idag bestämde hustrun att det skulle börjas med biltvätt. Vi åkte därför till OKQ8 och hyrde tvätthall. Jag skötte vattenspolandet och hustrun tvättandet.

Så långt allt väl. Hemma, fick hustrun för sig att vi skulle köra fram bilen för att torka den inuti. Lät ju lugnt och fint. Medan hon gjorde det så fick jag en idé, eftersom jag nu skött mig och låg på plus. Varför inte sätta dit den nya navkapseln på höger framdäck?

En normal karl hade väl dunkat dit den där på 5 sek. Mig tog det 10 minuter. Hur jag än tryckte och dunkade så hoppade den loss. Enveten, och dum i huvudet, så satte jag mig ned, Pressade knät mot ena sidan av fälgen och höll fast den andra sidan med vänsternäven sedan klappade jag till navkapseln med högerhanden.

Den åkte på plats! Och min rygg åkte åt fel håll – det gjorde ont. In och medicinera och sedan sängen.

Geocache
Jag har installerat (placerat) ytterligare en plastlåda, en s.k. geocache, på svenska: GPSgömma, eller av en del kallad; skattgömma. Det resulterade i en liten promenad – bara det!
Jag har gömt den inom den mark som min mor växte upp på, efter det att hon flyttat från Uddevalla. Pappan Albin var i det militära och fick sparken därifrån – orsaken känner jag inte till. Han och mormor Valborg, min mor och hennes två bröder hamnade inom dåvarande Baronens marker, i Vänersborg, på gränsen till Trollhättan. Platsen kallades Sandbäck. Idag finns där endast en jordkällare kvar som fortfarande står upp. Ladan, torpet / huset och dasset / svinstian är det bara grunderna kvar av.
Här slet min morfar Albin och mormor Valborg med att sköta jordbruk åt både Baron och sig själva – statartillvaro.
Därför har jag kallat GPSgömman: Labourers_land. Labourers ska vara den engelska motsvarigheten till statare.
Gömmans 'hemsida': Labourers_land.
I skrivande stund har den inte blivit 'reviewed' och / eller publicerad.

Farsan
Ringde och hade lite deklarationsproblem. Efter lite vägledning blev han inloggad på skatteverket.se och fick sin deklaration deklarerad. Därefter betalade han restskatten.

Hälsoläget:
En del idiotiska övergrepp på min kropp idag – annars OK.
[03-04-005-005]

En riktig vårdag!

sömn; ok.

Däck
Körde hustrun in till byn, hon skulle med en buss till Ullared. Efter det åkte jag in till Volvo Brandt och visade upp det trasiga fälgskyddet och fick beställt ett nytt – kommer i morgon.
Visade också upp det söndriga däcket. Verkstadspersonalen tyckte inte att det såg ut som att det behövdes en ny fälg utan de föreslog att pröva med befintligt. Dunka lite med en kulhammare och jämna till lite åsså på med lite färg. Därefter ett nytt vinterdäck.
Själva däckköpet kan ju vänta till hösten då däck är färskvara.

Sonen kunde fixa byte till sommardäck på onsdag – snäll pojk.

SonyEricsson
Har chattat med deras support. Jag kan inte komma åt Android Market. Telefonen vägrar att koppla upp sig mot Googlekontot.
Supporten svarar så här: "Det låter som att det har blivit ett konfigurationsfel i din Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro. Vi rekommenderar att du gör en säkerhetskopia om du inte har det redan. Gå sedan till inställningar, sekretess, återställ standardinställningar. När telefonen startar lägger du in ditt Googlekonto direkt i konfigurationsguiden som kommer upp när telefonen startar."
Jag gör ett försök och ser vad som händer.

Det gick, efter en del handpåläggning.

Nu har jag gjort en investering. Köpt en s.k. App som geocaching.com rekommenderar till Androidtelefoner. Groundspeak's Geocaching  Android Application; 62,63 sek. Ska se hur den sköter sig jämfört med min Magellan eXplorist 100.

Skulle nu precision skita sig så sneglar jag på en Garmin Oregon 550T. Priset avskräcker dock; 4338 sek inkl frakt från MJ Multimedia.
På geocaching.com är: Garmin GPSMAP 60CSx den mest populära. Den modellen verkar det som att jag inte kan köpa (finns inte i lager (3195 sek) utan det blir i så fall; Garmin GPSmap 62ST, 3723 sek inkl frakt från MJ Multimedia.

Promenad
Vanliga naturrundan. Idag hände det, jag lyckades komma samtidigt som en snok bestämde sig för att det var dags att flytta på sig lite:
[Bild: Vanlig snok (Natrix natrix)]
En yngre orm. Den var relativt liten. Himla kul!

Geocaching
Var och kollade till min gömma. Själva 'den' såg bra ut men runt omkring såg det ut som en sakletare utan naturvett dragit fram. S.k. naturföremål var flyttade på och inte tillbakalagda. Ser väldigt illa ut.

Jag lade in en 'brasklapp' i 'min' gömmas logg, 2011 April 11 by NilsGN:
"13:20
[Swe] Var och kollade gömman. Den såg bra ut. Men jag vill att en eller flera av er som loggat den borde skämmas lite. Besviket såg jag hur tegelstenar och stenar var flyttade på. Är det svårt att lyfta på en liten sten och sedan lägga tillbaka den, på samma plats? Det såg ut som en mycket frustrerad person dragit fram. Är detta med geocaching frustrerande? I så fall, kanske dags att tänka om. Jag är då rädd om naturen och att den ska vara så intakt det nu bara går.
[Eng] Been at the cache. It look good. But I will that one or more of You that log the cache should be ashamed a bit. Disappointed I saw how bricks and stones was moved. Is it hard to lift a small stone and then put it back, in place? It look like a very frustrated person drawn up. Is the geocaching hobby frustrating? In that case, it's maybe time to thik again. I'm bevare against the nature and it should be as intact as possible.
"

När jag nu ändå var ute så letade jag upp en GPSgömma som signaturen 'Bet' gömt, kallad: 'Sätten'. Den gömman låg precis där jag brukar fotografera 'mina' ormar…

Promenad 2
Såg att det hade placerats (2 nov 2008 så det var ju inte så nyss precis…) en 'cache' (GPSgömma) vid Vassända kyrkoruin. Vädret var ju toppen och jag kände mig bra så jag satsade på en promenad, till Vassbotten. Hittade gömman och loggade mig. Man skriver i en logg att man varit där. Oftast är loggen någon form av pappersblad. När man kommer hem gör man den digitala loggningen i geocaching.com.
Ägaren till gömman har signaturen; Zip_thn & FruZip och kallas: Vassända kyrkoruin.

Uppdrag
Det ena var att fixa så att bilen kommer att få ett nytt fälgskydd (kommer i morgon) samt fixa att det blir nya vinterdäck, till hösten – gjort.
Ett annat var att mer detaljerat ta reda på om det kan vara idé att byta mobiloperatör till telia, främst beroende på att dottern har telia – har samlat in lite mer info.
Hustrun skulle hämtas inne i staden när bussen anlände med GeKåsstinna bärkassar från Ullared – gjort.

Hälsoläget:
Vädret påverkar. Visst har jag haft ont men jag har inte brytt mig, liksom.
[01-08-005-045]

Gömma plasthink

sömn; ok.

Promenad
Inga ormar. Definierade koordinaterna for 'min' GPSgömma (se nedan).

Geocaching
'Min' gömma, är utplacerad, den ska jag nu ska sköta. Innan den blir 'synlig' ska den först godkännas (bee reviewed) innan den blir officiellt listad.
Hede_marsh eller Hede_marsh.
När du ser information om; 'Hede_marsh' GC2RTYM, på någon av länkarna ovan så har gömman (cachen) blivit godkänd och publicerad.
Exakt var den ligger, koordinaterna, ser du bara som medlem (kostar inget).

GPSgömmor. Läs mer på:
Geocaching i Sverige
Geocaching – The Official Global GPS Cache Hunt Site
se.wikipedia.org Geocaching

Promenad 2
Det blev en extrapromenad. Det var ju en del administration med GPSgömman så för mig tog det ett tag innan jag kunde gå iväg och faktiskt gömma den.

Kollade för säkerhet skull upp om någon orm hade vaknat – ingen, i mina marker i vart fall.

Efter den insatsen känner jag mig faktiskt ganska slut.

Vila
Slocknade helt. Är uppe nu och publicerar detta.

Hälsoläget:
Bra dag. Synd att jag inte orkar så mycket, att jag blir så trött.
[01-08-025-025]