Trött men innehållsrik dag

sömn; ok.

Monsteran
Min stolthet, den växer:
[Bild: Monstera (Monstera deliciosa)]
Det är ca 2 år och 1 månad mellan bilderna. Den inklistrade, 'lilla' och s.k. inverterade är från 4 mars 2009.

Sist jag gjorde en liknande jämförelse var i det här inlägget: Intervjudag 28 maj 2009/Monsteran.

Promenad
Idag blåste det lite mindre och solen var framme men jag hittade inga ormar idag heller – kanske i morgon?

Geocache
Har en allvarlig planering på att lägga ut en geocache. En 'skattgömma' med angivna koordinater och liten berättelse om platsen.
I morgon ska jag gå 'dit' och ta fram koordinaterna. Har en bunke nedsänkt i en hink med vatten för att testa vattentåligheten.

Tovagrattis
Först försökte jag ringa för att gratta Tova personligen, på förmiddagen – hon var på dagis.
På eftermiddagen ringde det och Tovas pappa meddelade att Tova var nåbar och lyssnade.
Jag sjöng en kort, kortvariant av: "Ja må du leva!" och så "hurra, hurra!". Hör då i andra ändan: "Moffa!". Hustrun kommer och tar luren och börjar prata, då hör även jag hur Tova ropar: "Mommo!".
Hon fyller 2 år idag.

Hälsoläget:
Riktigt bra, haft en del problem med trötthet så jag ska strax gå å lägga mig.
[01-08-025-025]

En ’vanlig’ Torsdag

sömn; ok.

Deklaration
18289 sek i restskatt. Det måste betyda att jag är rik, eller?

Promenad
Trotsade 'stormen'. Valde min naturrunda och lade idag till kommande extrasvängar. Vilken dag som helst kommer ormarna fram nu. Bara lite mindre vind och lite mer sol.

Tog bild på en Nässelfjäril (Nymphalis urticae eller Aglais urticae) som tagit skydd, för vinden, i fjolårsgräset (tog 51st bilder och kvar blev denna):
[Bild: Nässelfjäril (Nymphalis urticae eller Aglais urticae)]

Farsan
"Det knallar å går. Ligger å vilar. Har vart ute idag." och sedan pratade vi pendyl. Klockf-n går inte. Jag föreslog att vi skulle spränga den i småbitar nu lagom till Påsk – för att fira lite. Far var inte inne på min linje…

Datalagring
Fick nya Externa USB-hårddisken iomega Prestige Portable 500GB. Valde att ha kvar filsystemet NTFS. Delvis beroende på att FAT32 inte klarar filer större än 4GB, typ en DVD-avbild (iso).
Funderar på att formattera om den andra USB-hårddisken, den som ligger i bankfacket från FAT32 till NTFS så att det blir lika. Linux kan utan problem använda NTFS men Apple macOS kan det inte. Nu har jag f.n. ingen Appledator så då gör vi inte det till ett problem. FAT32 kan däremot Apples macOS använda.
Nu har jag skrivit ett säkerhetskopieringsscript anpassat för just denna hårddisk. Scriptet använder kopieringsprogrammet rsync. Jag gillar det då det har hur många valmöjligheter som helst.
Startade upp en säkerhetskopiering ca kl 15:50. Bra att göra det då de inställningar jag valt gör att nästa säkerhetskopiering då går snabbare. Bara nya filer kopieras. Klar ca 18:30.

Hälsoläget:
Känns helt ok. Kan inte klaga på några besvärande besvär…
[01-08-005-005]

1/4-dels Tovadag 4

sömn; ok.

Tova
Idag, efter frukost lämnade Tova och hennes mamma och pappa oss. De tog vägen förbi Överby Köpcenter och investerade i en ny barnvagn. I maj / juni 'krävs' det en dubbel…

Här är en bild på Tova när hon leker kasta boll (idag) med sin morbror (han som gav henne bollarna samt 'jättetyghunden' som ligger på sidan bredvid Tova:
[Bild: Tova och farbror kastar boll.]

Farsan
"Ligger å vilar." Han tyckte Tova var 'smögen'. Vi var ju där i fredags.

Vila
Efter att barn och ungdomar åkt så var det inte fel med ett sängbesök. Som vanligt varade det längre än önskat.

Promenad
Hann i vart fall med en promenad utmed min naturrunda. Såg en blå kärrhök, troligtvis en hane.

Säkerhetskopiering
I morgon blir det av att min lilla 400GB USB-hårddisk ska in till bankfacket så idag passade jag på att kopiera de bilder jag tagit och de jag skannat.

Hälsoläget:
Känns ganska OK. Blir ju lätt trött men det är ok så länge jag inte har allvarliga värk- / smärtökningar.
[01-08-015-025]

Tovadag – 3

sömn; ok.

Tova
Såhär glad kan man bli om man får en frukostpresent av morbrodern och hans flickvän:
[Bild: Tova och jättemjukishund. Ev häst.]

Promenad
Kom ut på en eftermiddagspromenad – skönt!

Kost
Har precis ätit två tallrikar med bana split – lägger sig som bommull i magen – gott!

Hälsoläget:
Om jag bortser från att jag vilat bort större delen av dagen så har det varit en bra dag..
[01-08-015-025]

Dagen som försvann

sömn; ok – lite svettigt…

Promenad
Fortsätter att träna med att promenera min naturrunda. Idag var det bara lite kyligt i vinden. Såg en liten Hackspett som satte sig i en bra posé men jag är ju inte så snabb å smidig så innan jag kränkt av mig handskar, instuckna i gåstavarnas öglor. Kränkt fram kameran som hänger på ryggen. Fått loss objektivlocket – gissa vad som hade flugit sin kos då…

Lite längre 'fram' så stannade jag och tittade på ett Grågåspar som gick ute i kärret (Onsjökärret) och letade ätbart. Sneglade också lite på skatparet som bygger nytt bo.

Facebook
Efter promenaden och lunch var det planerat att jag skulle vila men jag tog vägen om datorn för att kolla om det kommit några mejl, det hade det. Några vänförfrågningar hade blivit accepterade. Det ledde vidare till ytterligare personer som jag kände och sedan rullade det på – jag blev 'fast'.
Det bidde inget vilande, det får bli tidigt sänggående i stället.

Skanning
Det blev bara en bild idag. Den hade så mycket skador så det tog en massa tid att få den hyfsad:
[Bild: Jag, Dottern, Syrran och Sonen. Snödroppsv 69, Vargön.]
I vardagsrummet, Snödroppsv 69, i Vargön. Jag, Dottern, Syrran och Sonen. Oktober 1981.

Tänk, på fredag (torsdag natt) kommer den där lilla dottern, mellan mig och syrran, med en egen dotter i nästan den åldern. Tova fyller 2 år den 8 april. På den här bilden är mamma till Tova, 2 år och 7 månader.

SMS
"Jag tar med mig mobilen ifall det skulle vara nå't." meddelar hustrun.
En lång stund senare kommer jag på att jag vill ha s.k. spispopcorn (poppa själv) så jag skickar ett SMS: "Jag vill ha popcorn."
Kommer hon hem med några popcorn? Hade hon över huvudet taget tittat på mobilen?
Nej och nej.

Jag begriper inte vad hon har mobilen till egentligen.

Farsan
"Det knallar å går, jag tittar på Uppdrag granskning på TV." Förberedde han på att vi sannolikt kommer och gör ett besök på fredag fm eller vid lunchtid eller strax därefter…

Hälsoläget:
Om jag ger f-n i att röra på mig så känns det ganska ok. Avstår extramedicinering, tänkte jag skulle lida lite i stället.
[02-02-015-025]

snö-hagel-snö, då passar jag på att vara ute

sömn; helt ok.

Skanning
Hade lite ork till över så jag började skanna in bilder från ett av syrrans album:
[Bild: Nisse, Hemma hos mor och far 24 sept 2005]
24 september 2005, hemma hos mor och far.
Bara fem dagar innan jag ska operera nacken. Det var på den tiden både morsan och syrran levde.

Promenad
Kylig vind, snö och sedan hagel – svårt å låta positiv energi flöda i det läget.

Vila
Tre timmar i 'ingemansland'.

Farsan
Ännu mera snö! Körde dit och var outgrundligt social. Fick pratat upp han hur sängen. Körde fram elarbetsstolen. Den väger ju en del så den kunde han använda att dra sig upp via.

Körde lite in och ut mellan rummen. Bra om han får träna så mycket som möjligt.

Nu, hoppas jag, ska alla klockor vara omställda till sommartid. Vi fixade t.o.m. hans timers.

Hälsoläget:
Mest trött. Inte så mycket värk – tog dock en ½ näve läkemedel för någon timma sedan.
[01-02-015-025]

En utflykt

sömn; helt ok.

Promenad
Blev det men inte där jag hade tänkt mig. Hustrun kom på den lysande idén att vi skulle åka till Uddevallas Gustavsberg och promenera utmed deras strandpromenad in mot staden och se om vi kan hitta någonstans att äta.

Nu vet vi att Hotel Bohusgården inte har mat annat än för konferensgäster…

Vi hittade mat och solen sken och vi promenerade och testade nästan samtliga sittplatser.

Hustrun tog en bild på mig med 'nya' E6-bron i bakgrunden (i horisonten):
[Bidl: Nisse, Uddevalla med E6-bron i bakgrunden]

Farsan
"Det knallar å går.", han får väldigt lätt slem i halsen och han har svårt för att få upp det. Bad han prata med en hemtjänstpersonal om det så kanske någon specialiserad kommunal sjuksköterska komma och hjälpa han med någon teknik för att få hjälp med att få upp slemmet.
Lovade också att jag skulle komma och hjälpa han med klockorna, imorgon – om jag orkar.

Vila
Efter Uddevallabesöket var det sängen som gällde och där blev jag kvar, i stort sett resten av dagen.

Hälsoläget:
Trött, trött och trött.
[01-02-015-025]

Ugglefredag

sömn; helt ok.

Promenad
Fungerade bra att gå naturrundan trots att jag vid frukostbordet reste mig upp lite för hastigt. Det låste sig både i bröst- och ländrygg och smärta strålade ned i benen.
Nu är jag extramedicinerad så nu är det betydligt bättre.

Farsan
Åker till han och kollar läget.
Arbetsterapeuten har tydligen problem med hur far ska komma fram till sin datorarbetsplats. Jag får ta å kika på det där (även om det nu inte är jag som ska lösa det…)

Ugglespaning
Kl 18:30 kommer Håkan Nunstedt upp till Halleberg, Ekebacken och har först en kort genomgång av de ugglearter som vi kan komma att kanske få se och / eller höra. Troligtvis blir det en kortis om andra ugglearter också.
Därefter flyttar vi på oss och underlaget avgör hur nära vi kan komma sannolika s.k. ugglelokaler (där ugglor håller till).
Trollhättans Naturskyddsförening som står som arrangör och ska ha startat upp en eld för korvgrillning från kl 17:00.

Vi fick se och höra en Sparvuggla:
[Bidl: Sparvuggla, Halleberg, Ekebacken]
Den flög över våra huvuden två gånger:
[Bidl: Sparvuggla, Halleberg, Ekebacken]
Wikipedia: Kattuggla
Senare promenerade vi iväg och försökte locka fram en Kattuggla – det gick inte.
Se dock förra årets bild på Kattuggla (Jag hade inte kameran med mig då…?):
Ugglekväll 26 mars 2010 – Kattuggla

Andersson vs Andersson
Vem tar hem Let's Dance?
OK, de dansar kanonbra bägge två, men inte så bra som juryn lägger upp det.
För första gången har jag telefonröstat; på Jessica
Och vinnaren blev: Jessica
Min röst avgjorde!

Hälsoläget:
Fm: Startade bra men fick akuta besvär i bröst- och ländrygg, medicinerade -> ok.
Em: Attackerna sitter i så det har blivit mer extramedicin – jag vill ju gärna komma med på Ugglespaningen..
[02-04-015-025]

Lokala åsikter

sömn; helt ok.

Kultur
Det är spännande att bo på Onsjö (Hede) i Vänersborg, nästan mellan Trollhättan och Vänersborg.
I Vänersborg hittar ju politiken på det ena tokigare än det andra och inte lär de av sina misstag.
I Trollhättan är de inte sämre, på den politiska tokighetsfronten alltså. Ta bara detta med att Turistinformationen ligger på det s.k. Innovatumområdet (NOHAB's gamla industriområde, vid kanalen och Skoftebyn). Lång söder om centrum.
Recesentrum och Järnvägsstation samt Vandrarhem ligger nästa i andra ändan av staden, norr om centrum.
I centrum har vi Folket hus. I dessa lokaler inhyses bl.a. utställningslokaler för konst.

Politiken i Trollhättan har ställts inför två problem;
1. Nuvarande BIO är för liten, för premiärvisningar, vilka då främst avses de som producerats helt eller delvis av Film i Väst. De har sina lokaler på (vid) Innovatumområdet.
2. Nuvarande konsthallar behöver större lokaler.

Det löser politiken såhär:
A. Konsutställningar förläggs till lokaler på Innovatumområdet.
B. De frigjorda utrymmena i Folkets hus byggs om så att det blir en stor BIO för Premiärvisningar, centralt å bra.

Någon kanske redan lurat ut vart jag vill komma?

Hade det inte varit mer kulturriktigt att förlägga en stor BIOgraf på Innovatumområdet, där det finns massor med parkeringsmöjligheter bl.a. Det är ju liksom där filmkulturen i Trollywood skapas. Film i Väst håller till här.

Och om nu konstutställarna verkligen vill ha större och mer ändamålsenliga lokal, på Innovatumområdet så finns det säkert plats för det också.

Sedan behöver ju inte det ena utesluta det andra.
Mindre konstutställningar i Folkets hus och större på Innovatum.

Men en PremiärBIO i centrum? Den borde absolut ligga på Innovatumområdet.

Och mitt främsta argument till det är; att tycker nu politiken att Turistinformationens bästa placering är Innovatumområdet så borde också en PremiärBIO vara det – och kulturlokaler också.

Trafik
Mellan Trollhättan och Vänersborg ligger också Överby Köpcenter. Precis norr om detta område går den s.k. Stallbackabron (vägarna R44 och E45).
Den bron är ju ett sorgebarn. Normalt sker där minst en olycka i veckan. Nu är det broreparation på gång och trafiken är hänvisad till enfilighet och ljusreglering.
Nu vet jag inte exakt hur lång tid som dessa reparationer pågått men det är länge och jag tror att jag kan räkna till max två 'olyckor'.

Kan detta ge någon form av signal till trafikplanerarna?
Vet ni vad främst Vägverket svarar?
Jo, de planerar att inte genomföra några trafikomlägnningsplaner alls, efter reparationerna. Utan det hela ska bli som det var innan. 4-filigt och enligt mitt tycke ganska förvirrande.

De som kommer från Grästorpshållet på 44:an ska inte byta fil om de ska fortsätta på E45 eller R44. De ska ligga i 'vänsterfil'.

De som kommer från den s.k. Stallbackarondellen och ska samma väg 'måste' byta fil, till vänsterfil.

Om samma trafikanter ska till Överby Köpcenter eller till NÄL (lasarettet) så ska de göra liksom nästan precis tvärtom.

De som kommer från Grästorp ska nu byta fil till 'högerfil'.
De som kommer från Stallbackarondellen ska ligga kvar i 'sin' fil, 'högerfilen'.

Det är i detta 'område' de flesta olyckor sker.

Jag kan bara se en enda lösning:
Gör bron till 2+1 väg, med mitträcke. I uppförsbacke är det två filer och nedför en fil. På bägge 'sidor'.

Det krävs egentligen inga större vägomläggningar eller justeringar av på- / avfarter.

Sedan ska hastighetskameror sitta uppe på bron och bevaka 2-filigheten, i bägge riktningarna.

Jag har gjort en 'skiss' över hur jag mena (allt är inte med)r.
Uppåt på bilden är 'NordVäst' och ned är 'SydOst'. Det blå i mitten är Göta Älv. Väster sida om älven, söder om vägen ligger bl.a. Överby Köpcenter.
Rondellen nedtill i bild är den som kallas Stallbackarondellen och den ligger på öster sida om älven.
Det väsentliga, själva bron, har jag ramat in med en röd rektangel:
[Bild: Stallbackabron - trafikförslag]

Kan någon komma med invändningar mot det här förslaget?
(Undanber mig kommentarer som: "Långt" och liknande. Seriöst ska de va.)

Promenad
Fick med mig hustrun på min naturrunda. Inga bilder idag heller.

Farsan
Kunde inte höra vad han sa. Blev bättre när jag bytte telefon. Han satt å åt. Nämnde att jag kanske kommer och hälsar på imorgon.

Vila
Jag försökte verkligen bara vila men så kom koma och tog över – börjar bli irriterad på den här tröttheten. Speciellt när jag vet vad den beror på…

Hälsoläget:
Slå ihop de tre föregående dagarna… men dra bort lite värk.
[02-03-015-025]

Irriterande slö dag

sömn; helt ok.

Skanning
Skannat en bild från ett av syrrans album. Har nått till nr 4 nu, 5 kvar. I album nr 4 har jag valt ut 22 bilder.
Här har jag valt ut en, på mig:
[Bild: Nisse i Londons Vaxkabinett 1978]
Det är 1978, sportlovet. London. Vaxkabinettet.
Jag, hustrun, brodern, syrran, morsan och farsan tog färjan från Göteborg och åkte till London.

Promenad
Valde även idag att gå min naturrunda även om det blåste och var mulet så vart det i alla fall ett antal plusgrader och det gick att gå.
Vädrade den digitala systemkameran (DSLR). Det kom inte till användning. Tänkte annars att jag kanske skulle få se ett rådjur idag också och då få bättre bild än igår.

Farsan
"Ligger å vilar." Arbetsterapeuten hade tydligen varit där igår så att han fått träna lite på tekniken med elarbetsstolen. Både han och arbetsterapeuten hade tydligen svårigheter med att manöverera den. Går det kanske att göra 'joystiken' mindre känsligt? Och så skulle arbetsterapeuten ringa upp mig angående fars datorarbetsplats, med den nya elarbetsstolen kommer han tydligen inte ända fram – kan jag göra något åt det?.

Vila
Blev 'akut' trött. Vaknade efter ca tre tim vilande.

Hälsoläget:
Före promenaden kändes det mesta bra. Efter ca 1km så sätter en radda besvär igång – det är då andningsträningen kommer till användning. Klarar jag att fortsätta ca 1 km till så brukar det släppa och den resterande kilometern kan vara riktigt behaglig. Idag ville det inte riktigt släppa i högerbenet.
Men jag har gett mig den på att gå de här promenaderna, kroppen behöver dem och jag är av den tron att rör jag inte på mig så försämrar jag mina förutsättningar ytterligare.
Under eftermiddagen slog tröttheten till.
[02-04-015-025]