Kul å va borta skönt å va hemma

sömn; Ok.

Geocache
Fick besked från en 'reviewer' att det var 164 meter till närmsta GPSgömma (vid Borasjöns rastplats utmed E20) och min, 'Bora', blev därmed godkänd. Redan 3at som s.k. loggat den.

Bostad
Vi har varit på lägenhetsvisning så nu är de grå cellerna satta på högvarv. Ska vi flytta eller inte? Vad blir priset? Vad får vi? Ställt mot vad vi har?

Holken
Naturen är tuff:
[Bild: Västra holken, 4st Talgoxungar]
Nu är de bara 4st kvar. En dog under eftermiddagen. Hon tog den och flög iväg – vart?

Mera geocache
Tog mig en sväng på kvällen, med cykeln, och 'fångade' några. Känner mig nu rätt så mör.

Hälsoläget:
Totalt sett en bra dag. Så gnället uteblir.
[02-09-025-065]

Gävledag 2

sömn; Lite kallt på rummet men sov helt ok. Märkligt med tanke på att jag sov nästan halva föregående dag.

Hörapparaten
Gissa vad jag hittade i gräset utanför där Tova och Sixten bor? Jojjomen, hörapparaten. Det var en stor lättnad.
Lade den på tork ovanpå deras köksfläkt. (När jag kom hem, på söndagen, så visade det sig att den fungerade! Trots en natt ute i regn.).

Badhuset
Idag hade vi förmånen att få ta med oss Tova till Badhuset.
Hon hade koll på allt. Visade vägen. Först till vart bilen var parkerad i deras p-garage i Brynäs och sedan vart vis kulle gå inne i badhuset.

Det blev en massa lek. Praktiskt för en annan det där med vatten. Nästan allt blir ju lättare. Vi eller i vart fall jag tyckte att vi hade skitkul!

Tova ville ha glass. Hon fick bestämma. Det blev tydligen inte helt rätt:
[Bild: Tova å glass, badhuset i Gävle]
Besvikelsen beror på att i själva handtaget fanns det små godisar i lockande färger och Tova hade föreställt sig att det skulle vara fullt med sådana i hela glassen.

Morfar fick ställa upp och äta upp glassen så att godisarna kom fram.

Efter den vattenleken åkte vi hem med Tova och så fick vi åka till Vandrarhemmet och vila upp oss. Det vart bestämt att vi senare mot kvällen skulle åka ut till Skutskär och hälsa på Tova & Sixtens farfar och farmor.

Geocaching
Efter en kort vila gick jag ut och 'fångade' 2st GPSgömmor i närområdet. Tog ca 45 minuter. Gick tillbaka till Vandrarhemmet och fortsatte vila.

Skutskär
Framemot sextiden fick jag ett SMS som undrade om vi var vakna. Alla var på plats och väntade på att få sätta igång grillen. Vi fick pallrat oss upp och kom iväg.
Hemma hos farfar och farmor finns också hunden PePe. Lika nyfiken och snäll som vanligt.

Vi åt och mådde gott. Började titta på European Song Contest. Tröttnade efter ca 15 låtar. Annonserade att jag skulle se om jag kunde hitta några GPSgömmor som jag förstuderat lite. Tova & Sixtens pappa följde med. 

Tillsammans hittade vi 2st GPSgömmor.

Farsan
Ringde han. Han mådde bra men jag fick veta att han ramlat i köket och slagit upp ett litet jack i örat. Brodern kom tydligen mycket lämpligt och fick hjälp han och det var inte sämre än att de sedan kunde åka iväg och förtidsrösta i vårt regionval (VGregionen).

Hälsoläget:
En klart bättre dag. Behövde bara ta lite extramedicin.
Konstaterade att detta badhusbesök inte hade samma positiva effekt på mina eksem som det i Vänersborg hade…?
[01-08-005-025]

Sista vårdagen? På vår bredggrad (någon som fatta poängen där….?)

sömn; ok med viss svettning. Kom i säng ca 04:00…

NSLU2 (debian lenny)
Har fått meddelande från 'tillverkaren' / programmeraren av linux-drivrutinen till EasyCAP (Mike). Att det jag gjort verkar OK men att jag ska pröva några varianter. Vilket jag kanske gör när det blir tid och ork.

Farsan
Idag var det inplanerat ett besök hos far, det har han inte kännedom om. Nu sket det sig eftersom hustruns hårklippning gick snabbare än beräknat och jag sölade enormt när jag tog mig från punkt A till B.

Geocache
Hittade en. I Trollhättan. En delförklaring till anledningen att jag 'missade' far.

Holken
Inbillar mig hela tiden att det ska 'hända nå't'. Det är väl som med dottern, det blir sent i maj…

ÖL
Satt på balkongen och inmundigade helt onödiga öl (i vissas avseende…). Var 'tvungen' att avsluta denna njutning då jag först hörde åska i fjärran och strax upplevde åskregnskur i näran.

Därav kommer faktiskt ölkonsumerandet av sig…

En sidoeffekt av detta är att jag räknar med att talgoxen, i holken, ska vänja sig. En får ju ställa upp….

Hälsoläget:
Trögt, värkigt. Känns jättebra en sådan här kalasvårdag, till en början…
[01-06-005-035]

Vår mera vår!

sömn; ok.

NSLU2 (debian lenny)
Nu är unslung ett minne blott. Det som fungerade så bra…
Nu är debian (light) installerad och jag håller fortfarande på att försöka få igång USB videofångaren EasyCAP D60 via NSLU2.

Vet inte om det går. Ser inga positiva resultat än. Har installerat linux drivrutin för EasyCAP men har inte, hitintills, lyckats få fram enheten '/dev/Easycap0'. Utan att den dyker upp så är det ganska kört.

Håller på att installera mjpg-streamer. För att den ska fungera krävs installation av; libjpeg, libmath och Linux UVC driver. Har jag tur så finns redan Linux UVC driver.

Den tar tid på sig den lille slugen nu har den hållit på i ca 30 minuter med en 'make' på libjpeg.

Promenad
Hustrun fick ut mig på en haltande promenad. Vi gick bort och matade fåren.

Holken
Ruvar, lite in och ut, ruvar lite mer…

Hälsoläget:
Trögt, värkigt. Känns jättebra en sådan här kalasvårdag…
[03-06-020-005]

Skräckledag

sömn; lite småjobbigt. Värk lite här och där har väckt mig flera gånger.

Holken
Är det inte dags att det händer något?

Har läst på, det kan dröja en vecka till…

Skräcklemannen
Idag ska vi ta oss till Skräcklan i Vänersborg. Där blir det en machotävling. Deltagarna springer en bana, två varv. Banan har diverse hinder, t.ex. att ta sig över / igenom glödande kol. In i ett trassligt nät. Upp och ned i en container med lera samtidigt som glada barn kastar mjöl för att förbättra kletigheten. Nästa moment är att krypa igenom en plasttunnel med halm och surströmming. Därefter in i en husvagn, vanliga vägen och ut genom ett fönster. Sedan dags för nästa vattenkontakt, antingen simma eller via en 'bro' med flytande tunnor, ta sig över till 'startön'. En runda på en ö full med vass och stenar. I vattnet igen. Sedan dags för en vattenrutchbana eller en s.k. straffsväng.

Och så väntar nästa varv. Det man inte ser från mål. / startområdet är att det springs i riktigt geggiga diken och över den s.k. bandybanan (en damm nära det vi kallar vattenmätaren inom Holmängeområdet), m.m.

Vi har en kompis som ska ta sig igenom det där. Han brukar göra det.
KL 13:00 går starten.

Jag tog bilder på han och fick lägga ut dem på min blogg.
Här kommer Sune Ingman, tävlandes för Friskis&Svettis i Trollhättan:
På väg till starten:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

En film på starten:
[Bild: Skräcklemannen 2011, starten]
(ca 3,2MB)
Det är ca 8°C i vattnet.

Efter starten springer de ut i Holmängens sumpmarker.

Start- Målområdet
På väg upp i containern med lera (1:a gången):
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Här hoppar han i:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Här dyker han upp:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]
Man måste hålla sig under ribborna.

Snygg hoppstil:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

I förgrunden syns rutchbanan. Sune valde att springa straffsvängen. Lite taktiskt, tror jag, då det var kö:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]
Det är Sune som är den springade figuren under träden, till vänster i blid.

Speakern hävdade att det var 'män' som valde rutchbanan och de som valde straffsvängen skulle vara en 'mus'. Ursäkta min association men det var ett antal deltagande kvinnor och de valde rutchbanan. Inga 'musar' där inte.

Här klättrar han ned i vattnet:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Därefter in på in på 2:a varvet. Ut i sumpmarkerna igen.

Jag tog bilder på när han kom ur tunneln med halm / surströmming men det blev inga…?

Strax efter det momentet var det husvagnen och sedan skulle de över till 'ön', varifrån starten gick:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]
Plankor med plasttunnor fastspända på ovansidan.

Stilstudie på hur Sune tar sig över en av tunnorna:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]
Han som grenslar tunnan.

Ett avsnitt som visar att det kan vara ganska steningt:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]
Sune på 'G''.

Ramlade… nästan:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]
En bild värd en närstudie…:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Kommer upp:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Får fart igen:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Trodde nog att Sune skulle ta rutchbanan på andra varvet. Det gjorde han inte. Han väljer 'sraffsvängen' igen. Här klättrar han ned i vattnet:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Här är han precis på väg upp ur vattnet, tar fart och har 'bara' målrakan kvar:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Strax efter målgång:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Så här glad blir man dels av att ha klarat Skräcklemannen och dels när man upptäcker att man blir fotograferad:
[Bild: Sune, Skräcklemannen 2011]

Placering? Vem bryr sig? Jag känner Sune och han sprang två varv. 2×4,5 km. 9km fyllda av 'prövningar' där fantasin verkar ha fått flöda fritt. Jag är djupt imponerad!

GRATTIS Sune!

Och alla andra som genomförde det här (det var en mager ung spoling som vann…, han sprang på 40min…)

Hälsoläget:
Vänsterbenet vill inte hänga med. Det går med reducerad kraft kan man skriva..
Haft problem med vänster ljumsksida med spridning uppåt och nedåt – hela dagen. Legat mest i sängen.
[03-06-040-025]

Ännu en slö dag – i stort sett.

sömn; ok.

Väder
Varmare.

Holken
Tycker det ser ut som att äggen svällt?:
[Bild: Talgoxägg, i holken]

En jämförelse:

[Bild: Talgoxägg; 25 april och 6 maj]
Den svarta ciluettmarkeringen är från 25 april.
Den vita är från 6 maj.
Ser ut som om äggen nu kan vara någon mm större.
En reservation; Det kan vara så att den ruvande Talgoxen ändrat om i boet så att det kommit mer s.k. bomaterial under ägget och då kommer de ju närmre kameran och uppfattas då givetvis som större.

Precis när jag satt och skrev raden, under rubriken, så kom, antagligen, herr Talgoxe in och gav fru Talgoxe lite mat:
[Bild: Talgoxpar (Parus major), i holken]

Farsan
"Det knallar å går.". Det hade blivit bättre i halsen.

Paket
Med stor misstänksamhet närmade jag mig ett paket som kommit med posten. Jag har ju inte beställt något?
Det visade sig vara en reparerad hörapparat. Den har varit efterlängtad. Min tinnitus har varit märkbart störande under tiden. Det är skillnad.

Geocaching
Var ute och hjälpte en cacheägare att återställa en cache till dess rätta plats.

Just nu är geocaching.com nere. De har ju uppdaterat…

Hälsoläget:
Trött. Lite värk i benen. Mitt eksem har blivit värre, igen? Det var ju nästan borta…
[02-06-040-045]

Började inne och slutade ute. Bra dag!

sömn; ok.

Väder
Solen skiner – kallt (morgonen).

Linux – wine
Håller på att 'reparera' wineinstallationen. När jag försökte installera IEs4linux så lyckades jag (den) paja hela wine. Så jag fick byta namn på 'gamla' winiekaralogen och installera wine på nytt. En del applikationer kunde jag installera om andra kunde jag kopiera hela kataloger. Nu har jag det 'viktigaste' i funktion.
Mina släktforskningsprogram.

Geocaching
Ut å se om jag kan fånga några…

Hittade någr. Ibland undrar jag hur de tänker som 'skapar' gömmor. Småler de lite när de lurar ut något riktigt irriterande?
Omöjligt att hitta utan ledtrådar?
Visst är det bra att det finns gömmor av olika svårighetsgrad – men vad är det för mening, egentligen, men en 'skitsvår' gömma?
Utmaning? Troligtvis, men jag blir bara förbannad. Det är jag det. Sedan inser jag givetvis att andra letare tycker detta är skitkul. Eller?

Typiskt, idag är geocaching.com 'nere', för service…
Det innebär att jag inte kan logga. Jag måste stella meg. Svårt.

Skriver ned anteckningarna medan jag kommer ihåg vad jag tyckte om respektive gömma.

Holken
Tycker att det ser ut som om det är något på 'G'? Kanske…

Hälsoläget:
Kroppen håller på att bryta ihop men jag trivs med det…, att kämpa.
[03-08-050-065]

Mycke inne men mycke ute, på slutet.

sömn; ok.

Väder
Det snöar…, nu på morgonen.

Geocaching
Höll på nästan hela dagen med att ladda ned geocachepositioner till min nya GPS. Och försökte hitta smidig lösning: 'Linux Ubuntu' <-> 'Magellan eXplorist GC GPS' <-> 'geocaching.com'. Finns inte…
Antingen tecknar jag ett s.k. premiummedlemsskap i geocaching.com när gratisdagarna är slut eller så får jag använda en Windowsdator. Jäla schiiit….
På em / kvällen åkte jag ut en sväng å testade. Den får godkänt men den 'snurrar' emellanåt och då kommer den gamla fram eller mobilen med geocachingappen.

Blev anfallen av ett häckande måspar. Tog ju en bild på boet häromdagen, (igår…) och idag var det två ägg. Jag tog en bild på måsen som ruvade men det blev en oskarp bild. Strax därefter startade anfallen. Lite kusligt är det.

Holken
Vår lilla Talgoxe kämpar på med ruvandet. Jag tycker den får vädret emot sig. Jag tycker det känns som om det blir kallare för var dag som går…

Hälsoläget:
Generellt sett bra. Lite mer specifikt så kan jag gnälla över en värkande ländrygg och en enveten tinnitus.
[02-06-035-045]

Valborg

sömn; ok.

Geocaching
Ute och letade några. Inspirerad av I-B L. Hittade inget. Däremot pratade jag med lite olika trevliga människor.

Holken
Idag räknade jag till nio ägg och konstaterar att nu ruvar hon mer ihärdigt än tidigare.

Hon gjorde en paus i ruvandet:
[Bild: 9st Ägg i holken]

Vattenpalatset
Hustrun och jag åkte dit på eftermiddagen. Sonen fixade en flytväst åt mig så jag kunde motionera lite (tar sig fram liksom stående i vattnet). Jag kan ju inte simma bröstsim (nacken). Frisim är också svårt (armar / axlar). Ryggsim sådär lite lugnt framåtglidande funkar fint.
Bubbelbad, ångbastu och vanlig bastu hann vi med också.
Känns som att jag kommer att ha träningsvärk i morgon.

Valborgsmässofirande
Planen är att vi ska ta oss till Kasen vid Blåsut och där uppleva en Samborkester. Kanske orkar jag med att övervaka elden också. Vi får se.

Jag orkade med att vänta på Sambaorkestern:
[Bild: Sambaorkestern, Valborg, Blåsut.]

Jag orkade vänta på att en talare skulle bli färdig så att scouterna fick komma fram och tända brasan:
[Bild: Scouterna tänder brasan, Valborg, Blåsut.]

Innan den tog sig ordentligt:
[Bild: Brasan innan den blir svår att ta bild på, Valborg, Blåsut.]

Därefter var det ett maffigt fyrverkeri.

Och jag träffade de jag tänkt mig att träffa och en hel drös till – jättekul!

Hälsoläget:
Det tar hårt på mig det här med motionerande. Åsså Valborgsbevakande på det.
Mina eksem blev märkbart bättre efter besöket på vattenpalatset…?
[01-06-015-045]

Liksom upp-och-ned-dag

sömn; ok.

Holken
Börjar tveka på vad det är för fågelart. Det är den vita fläcken i nacken som gör mig tveksam. Talgoxar har ingen vit fläck i nacken. Det har däremot Svartmesen.
Äggen ser också helt vita ut (ev överexponering kan luras). Svartmesens ägg har relativt stora mörkal fläckar, talgoxens mindre och ljusare fläckar.

Nu har jag riggat upp min 'gamla' DV-kamera med en 60min band och satt kameran på 'LP' det betyder att kameran kan klämma in 90 minuter film.

Den här fågeln verkar följa soluppgång och solnedgång (aldrig senare). Idag går solen ned kl: 20:47 så jag sätter igång videokameran kl 19:20. 90 min film räcker då till 20:50. Jag har ju en kamera inne i holken också så jag ser ju när den är inne och kan då stänga av videokameran.
Allt detta bök för att jag snålade på att köpa svart/vit fågeholkskamera i stället för en i färg. Det skiljer ca 200-300 sek i pris.:
[Bild: Fågel flyger in i holken](klicka på den)
Den här 'lilla' gif-animeringen skapades på följande vis:

Satte min 'gamla' samsung DV-kamera (video) på inspelning, riktad mot holken. Syftet var att försöka fånga fågeln som har ägg i holken på en sekvens där man kan se vad det är för art.

Fågeln flög direkt in i holken, det tog mindre än 8 tiondelar av en sekund.

Från den digitala videokameran spelade jag in via Mediaspelaren VLC 1.0.2 Goldeneye (v4l2) via linux.

Sedan importerade jag den avi-filmen till Kino 1.3.3 (den är egentligen specialiserad på digital video 'fångad' via IEEE 1394) videoredigering.

Letade upp den sekvens där fågel flyger in (00:00:04.640-00:00:05.400). 8 tiondelar av en sekund.

Exporterade 11 st bildrutor i tiff-format.

Startade sedan GIMP 2.6.7 och importerade tiff-bildfilerna som lager.
Fixade till skärpan på varje lager. Anpassade storleken, på bilden, och exporterade sedan det hela till en gif-animering.

Phu!…

'Nu' har jag riggat den digitala videokameran så att den mer fokuserar på hålet. Planen är att ställa klockan på ca 04:45 och då starta inspelningen på DV:n. Solen går till morgonen upp ca 05:28 så jag hoppas att jag täckt upp det. DV:n rullar på till ca 06:15.

ComHem
Kundrelation[savdelning?] ringde och vi diskuterade mina upplevelser om mina kontakter med ComHem (
1. 'tvingad' (lurad till, från 2008) att betala ett digitalTVabonnemang som en del i ett s.k. paket; ComBo. Gick inte att säga upp trots löfte från försäljaren.
2. ComHem höjer öppningsavgiften per samtal i sin bredbandstelefoni med 0,10 sek.
3. Får ett hembesök av en ComHemsäljare som menar att min räkning och min bredbandstjänst är 'tokig'. Hon ber mig ringa kundtjänst så får jag det där fixat.
4. Jag ringer kundtjänst och får prata med en handläggare som det senare i samtalet visar sig sitta i Spanien och därför inte kan 'hålla reda på det som sker i Sverige'…?

) som ledde till att jag 'gick i taket'.

Jag blev för en kort tid sedan kontaktad, av ComHem, via den här bloggen. Besvarade ett eFormulär. ComHem har därefter sökt mig per telefon, första gången var jag inte nåbar och egentligen inte andra heller men tredje gången gillt, nu har vi talats vid och kommit fram till en 'uppgörelse' som jag känner mig nöjd med:
Jag får 5Mbit/s till en initial kostnad om 99 sek/mån (glömt i hur många månader…?), efter den x-tiden så betalar jag som nu, 199 sek per månad, för bredbandet. Motprestationen är att jag binder mig till ComHem i 12 månader (jag är (just) nu obunden).

Dagens mätning via bredbandskollen.se visar:
ned: <2Mbit/sek
upp: <0,5Mbit/sek

Återstår att se vad det visar i morgon.

Cykeltur / Promenad
Det bidde en kombinerad cykeltur och promenad, idag också. Idag var det inte för att spara på krafter utan det berodde mer på att det inte fanns så mycket kraft.

Cyklade sakta bort mot Brinkebergskulle slussar. Jag letar fortfarande efter det osannolika mötet med en Hasselsnok. Nästan framme vid slussarna vände jag. Stannade vid Gustafs slussar och letade upp en GPSgömma med hjälp av en androidapplikation, Geocaching version 1.0, installerade i min sonyericsson X10 experia mini pro.

Cyklade vidare, stannade uppe på kulle och gick sakta smygande omkring vid gamla stengärsgårdar och busksnår (Hasselsnokens favorittillhåll) -inget.

Rullade vidare, då blir jag omflugen av en hackspett som sätter sig i ett träd mitt framför mig. Jag tvärnitar, fågeln sitter kvar. Jag tar fram kameran, fågeln sitter kvar och jag tar en hel massa bilder på den nästan medvetet poserande, den visar sig i klassisk profil (bilden), baksidan, framsidan och poserar lite olika med huvudet:
Större hackspett (Dendrocopos major):
[Bild: Större hackspett (Dendrocopos major)]

Egentligen hade jag bestämt mig för att inte fotografera några 'kända' ormar men så hittade jag en som lockade till sig min uppmärksamhet. Den gömde sig snabbt när jag kom men kom fram ganska snabbt igen. Blev bortskrämd igen men kom fram lika snabbt. Andra gången den kom fram så får den sällskap av en parningssugen hane men den hona jag hittat utstrålade ingen som helst parningsvillighet så han drog vidare. Han letade vidare, fram och tillbaka inom det område jag stod och spanade över. Han bestämde sig för att söka ny jaktmarker mer åt öster. Det innebar att jag skulle passeras. Först försökte han ta sig upp på grusvägen (jag stod i kanten och 'blockerade') men då kom två personer raskt promenerande och han avbröt det försöket. Verkade fundera en stund och bestämde sig för att jag var säkert ofarlig. Han passerad mig nedanför mina fötter och stannade sedan ett par meter bort för att liksom spana bakåt, sedan försvann han.

Jag väljer att publicera en bild där han tar sig fram till honan för att kolla om det kan bli 'något'?:
Vanliga Snokar (Natrix natrix):
[Bild: Vanliga Snokar (Natrix natrix)]

Hälsoläget:
Fick någon slags kroppslig blackout ca mitt på dagen. Hustrun fick i princip leda mig till sängen och där blev jag i ca 4 timmar. 'Nu' är det bättre.
[01-05-025-035]