Trevlig Torsdag

sömn;  ok.

Holken
Svårt att se precis men det kan vara sex ägg nu:
[Bild: Pilfinkägg i den östra holken och lite 'skymmande' strån.]
Funderar på om jag vågar mig på att passa på att öppna holken och justera skärpan?
Har bestämt mig för att avstå.
Lyckades dock få skärpan något bättre genom att lyfta på 'locket' och peta in två fingrar och pilla lite på objektivet.

Nu har jag hittat på en metod att göra inställningen mycket lättare (den 'gamla' metoden byggde på att hustrun satt vid datorn och ropade 'direktiv').
Nu sätter jag en 10m videokabel (förlängning) från 'ändan' i mitt rum och drar ut den till TV:n (RGB videoingång). Eftersom TV-bänken är på hjul så vrider jag lätt fram den till rätt position. Jag kan sedan stå på köksstegen och direkt se vad jag gör med fingrarna på kameran / objektivet i TV:n.

Bloggredigering
Dagen den 11 juni 2011 fick lite innehåll.

Geocaching
Tog en cykeltur och fångade några GPSgömmor som gäckat mig.

Hälsoläget:
Segt och trögt men jag kan ju cykla och gå (fast då gör det ont) – men det går.
[02-06-025-055]

Örebro -> VBG

sömn;  ok.

Bemärkelsedag
Min födelsedag.
Jag hade önskat mig två saker, en rejäl hotellfrukost och bl.a. att hustrun med entusiasm skulle delta i uppletande av GPSgömmor.
Bägge önskningarna infriades.

Hotellfrukost
Toppen hade allt jag önskat.

Geocaching
Efter att ha checkat ut från hotellet så startade letandet, i Örebro. Jag försökte hitta sådana som hade enkelhet i både svårighetsgrad och terräng.

Den första vi hittade låg bredvid en villaväg i ett lättillgängligt skogsparti där det fanns en fura med fälgar kring stammens nederdel – lite småmärkligt.

Den andra var kul anordnad. Temat var tjuren färdinand och var placerad i utkanten av Örebro. Gömmaren hade bemödat sig med att sätta upp ett antal korkar i en ek. Tyvärr hittade vi aldrig själva behållaren. Jag ville inte ägna för mycket tid på respektive gömma.

Den tredje var en besvikelse. Temat var TVserien Svensson, Svensson och den var placerad mitt i ett köpcentrum, ki Vivalla. Ingen idé att leta men vi gick in och kikade lite.

Efter ytterligare en nit, nära Vivalla, vid ett fornminne, där man skulle leta efter något blått så gav jag upp Örebor. Vi styrde bilen söderut. Vi kunde ju plocka resterande (max 10 hade jag önskat mig) utmed vägen hemåt.

En hittade jag vid IKEA söder om Örebro. En bit därifrån fann  jag två till. Den ena vid det s.k. Soldattorpet och den andra var finurligt gömd i samband med en falsk fågelholk.

Vi kikade lite inne på IKEA, mest på sängar och så blev det lunch.

Vid en rastplats nära Kumla stannade vi och hittade en och efter en fin promenad utmed en grusväg så hittade vi ytterligare en, den kallades: Partiskomakaren.

Nästa stopp blev Viiby Krog, där fanns en.

I Laxå fanns en som hette: "Zzzzzzzzzz". Den var lite kul, en utmaning. Man skulle hitta en liten magnetisk behållare på en enormt stor liggande träfigur. Efter en del letande fann jag 'punkten' där det inte var trä utan en bit metall, ett skruvhuvud och på den satt behållaren, med en magnet. Inte helt enkel att komma åt men det gick. Byxorna blev lite skitiga.

Vid Borasjöns rastplats hittade vi en som kallas 'Södergående'. Sedan tog vi oss över vägen och letade upp en gömma som hade namnet Ramundeboda, i närheten av ett urgammalt munkkloster. Och så passade vi på att kolla upp min egen gömma, kort kallad: 'Bora'. Den var intakt.

En sista gömma blev hittad vid Rastplatsen utmed väg 44, vid Hunneberg. Rastplatsen med information om både Vänersborg och Trollhättan.

Katten
Hämtades hos hustruns syster.

Hemma
Ohh! vad skönt det var att komma hem.
Nu följer avgiftningsperiod. För att orka vara med och göra det jag gjort så har jag tagit maxdoser av flera sorters värktabletter.

Hälsoläget:
Segt och trögt i kroppen. Höger armbåge beter sig fortfarande konstigt. Har bara 75% rörlighet i den och höger knä krånglar fortfarande. Mitt eksem ligger på topp, nu värker det.
Har fixat en s.k. akuttid till min vårdcentral så jag ska dit i morgon kl 9:30.
[01-08-015-025]

Gävle – Örebro

sömn;  ok.

Gävle
Vi använde förmiddagen till att umgås med Tova & Sixten.

Mot Örebro
Framemot eftermiddagen packade vi ihop (jag glömde en del av mina mediciner – givetvis…). Hotell var bokat å klart.

På vägen passade jag på att ta några närliggande GPSgömmor

Örebro
Nr 1 blev att inhandla de läkemedel som fattades.

2, vi checkade in och sedan nyttjade vi hotellets bastuanläggning – skönt!

3. Sängen direkt efter – också skönt!

Hälsoläget:
Trött men ändå pigg. Ja så kan nog dagen sammanfattas.
[01-08-025-015]

Gävle

sömn;  ok.

Furuvik
Det bestämdes att vi skulle till Furuvik och deras park. Det började inte så bra. Parkeringsautomaten trilskades och envisades med att vilja ha 65 sek i stället för angivna 35 sek. Och när jag lade fram problemet för personal inne på parken så skyllde de på att det var Q-park som ansvarade för automaterna. Jag frågade då om själva parkeringen var Furuviks och det var den. Då menade jag att Furuviks park inte kan avsäga sig ansvaret, för parkeringsavgiften, bara för att de valt att ha en entrepenör som sköter avgiftshanteringen. Personalen sökte Q-park på angivet telefonnummer – inget. De försökte också med ett 'specialnummer – inget.
Jag började då bli lätt irriterad och sa till den mycket trevliga personalen att det är nog ingen idé att vi fortsätter med detta och upptar din arbetstid och min tid på parken bara för att ledningen klantat till det i avtalsskrivandet med Q-park. Jag fixar detta när jag kommer hem.
[Not: 16 juni 2011: Den 14 juni skickade jag in min reklamation och krävde bl.a. återbetalning av 30 sek. Jag fick svar samma dag. Några pengar fick jag inte men ett s.k. gästkort som gäller på alla Q-parks parkeringar under två år. Jag ville ha en lista på vilka parkeringar som det gällde, det fick jag inte. Däremot fick jag veta att det inte gäller för; 'bomgarage samt Hudiksvalls Sjukhus'].

Tova skulle bestämt se aporna först och det var vältajmat. Det var dags för utfodring och då pratar en djurskötare om aporna och berättar lite.

Jag var ju här förra året så det hade inte hänt så värst mycket men det som blev en nyhet för mig var att Kejsarskorpionen fått ungar:
[Bild: Kejsarskorpion med ungar. Furuvik.]
Ungarna är den där vita 'massan' som honan har på ryggen.

Vi åt medhavd sallad, jag utan pasta. Sedan skulle Tova 'sövas'. Det gick, till slut. Vi gjorde en tur ut på ön, av två anledningar;
1. Där fanns inga djur som tilldrog sig Tovas uppmärksamhet (förutom en Ekorre, givetvis…)
2. Där finns också en GPSgömma som jag och Tovas pappa letade upp och loggade.

Tova vaknade lagom till ett besök på parkens tivoli. Tova fick åka bil. Barnbarnens mamma, min dotter, vann 2kg choklad – behövdes det?

Tovas mormor, min hustru, ville åka tunna i vatten borta vid platsen där de har bl.a Kajmaner. Hon fick med Tova och det blev både filmat och fotograferat.

Alla, utom jag och min ammande dotter, tyckte att nästa steg var svalkande bad i parkens badanläggning. Det blev inte så långvarigt. Tova frös så läpparna blev blå.

Geocaching
Hustrun, dottern och barnbarnen åkte hem och jag och D fick egen tid till att fanatiskt ägna oss åt hobbyn GPSgömmor (geocaching). Det blev rätt många, 11st. D valde ut de som var enkla för mig att hitta, tackar!

Kvällen
Vi kom hem till slut. D åkte på fest och jag tog mig till bädden.

Hälsoläget:
OK. Har gått på extra läkemedel hela dagen för att orka vara med.
[01-08-035-055]

Kroppefjäll

sömn;  ok.

Karolinerjoggen
OK Granan
Vi följde med Siv&Sune Ingman som 'fans'. De sprang, 15km, och vi hejade på.

Rejält med regn fick löparna. Starten gick 11:00.

Sune sprang på, enligt min tidtagning, 1 timme och 11 minuter:
[Bild: Sune Ingman, nr: 456. 1h 11m]

Siv sprang på 1 timme och 26 minuter:
[Bild: Siv Ingman, nr: 457. 1h 26m]
Och jag är stolt åskådare. Jag känner de där två.

Geocaching
Vi tog oss sedan till Kroppefjälls Vandrarhem, hotel och SPA och åt lunch. Jag passade på att fånga en GPSgömma medan vi väntade på att Siv&Sune duschade.

Det blev en tur ned till Örsjön, hustrun skulle bada. Det vart lite sol mellan regnskurarna. Jag fångade en GPSgömma där med och så gjorde jag hustrun sällskap i det rackarns kalla vattnet.

Nästa anhalt föll på Borekulle och utsikten. Där skulle det också finnas en GPSgömma efter lethjälp av Siv&Sune så hittade vi gömman, nedanför berget…

Hemma
Vi bjöd in Siv&Sune på fika och det blev en hel del tjôt. :me:

Strömavbrott
Medan Siv&Sune var hos oss så gick strömmen och den var borta i flera timmar. Mycket märkligt?

Hälsoläget:
För att kunna hänga med, de andra, så blev det en del extramedicin idag.
[03-08-025-045]

Idag blev det mycket ute

sömn;  ok.

Stugtittande
Hustrun vile kika på en stuga, vid sjön Trehörningen (Sjölanda). Fin stuga med den var granne med vägen. Så det var snabbt tittat. Vi åkte ned till sjön och tog oss ett dopp.

Geocaching
Det blev några idag efter lite vila.

Hälsoläget:
OK, men värken i höger ben och höger arm vill inte ge med sig.
[02-08-015-045]

Lugn dag

sömn;  ok.

Mors dag
Är det idag. Min och hustruns mor är ju borta. Men hustrun är ju mor till mina barn. Sonen åkte till sin nya systerson Sixten. Alltså är bägge barnen i Gävle. Inge morsdagsfirande på mors dag alltså.
Telefonen ringde. Det var dotter och sonen, förmodar jag, som ringde och grattulerande och sedan fick hon gå på skattletning. Sonen hade lyckats smuggla in en present, under hennes säng.
Det var därför han frågade om det var tänkt att det skulle städas nu i helgen

Badhuset
Vi gjorde ett eget litet 'morsdagsfirande'.
Vi åkte först till badhushet här i Vänersborg. Jag ville först och främst se om mina eksem blev bättre – det blev i vart fall ingen omedelbar effekt – snarare tvärtom…

Restaurang
Hustrun fick sedan bestämma vart vi skulle äta. Medan vi åt började det regna, givetvis. Vi hade ju valt att cykla in till stan. Men en har ju lite njure så vi hade med oss regnkläder.

Livsmedelsbutik
Blev nästa anhalt. Jag stöttade mig på en varuvagn medan hustrun samlade varor.

Vila
Efter hemkomsten så var kraften slut. Tröttheten slog till. Hustrun väckte mig vid sjutiden: "Nu får du vakna så du kan gå upp och göra dig iordning för att gå och lägga dig.", ja, ja.

Hälsoläget:
Värken i armar, ben samt ländrygg blir inte bättre. Tar mer regelbundet läkemedel nu.
[03-05-015-025]

Geocachedag och fadersbesök

sömn;  ok

Holken
Inget besök idag…

Geocaching
Idag gick jag en centrumvandring i Trollhättan. Inom geocachevärlden finns det något som heter multichache. Det betyder, vanligtvis, att man har ett par utgångskoordinater. Därifrån ska man sedan via ledtrådar leta sig fram till nästa gömma, etc. tills man då till slut hittar slutgömman.
Den jag gick var en variant. Man skulle besöka ett antal elskåp som via en tävling blivit prydda med varierande bilder. 18st besökte jag. Den som fixat den här s.k. multicachen hade själv varit med i tävlingen och den personens bidrag är detta:
[Bild: Elskåpsbrydnad i Trollhättan]
Vid var och en av de elskåp som skulle besökas skulle man lösa en uppgift.

Allt detta sammantaget ledde sedan till den slutliga gömman.

Mina koordinater pekade rakt in i ett hus…

Jag gick runt och snokade. Tänkte att jag kanske räknat fel någonstans och bedömde felmarginalen till +/- 15 meter. En radie på ca 30 meter. Jag letade länge. Under letandet upptäckte jag ett par som uppträdde mystiskt. Ungefär lika mystiskt som jag…

Tills lut så gick jag fram till dem och frågade om de också var mysko individer som smyger omkring och letar små plastburkar – de log och erkände.

Vi slog våra kloka ihop.

Det visade sig att jag hade helt korrekta koordinater men jag hade 'fel' ledtråd. När vi vart överens så var tjejen i paret snabbt fram till 'min' framräknade GPSposition och hittade gömman direkt. Jag hade sett den i mitt sökande men eftersom jag tittat på 'fel' beskrivning så letade jag efter en pytteliten behållare. Där ser man. Vi hjälpte sannerligen varandra.

Vi diskuterade sedan detta med geocaching och att det emellanåt faktiskt känns ganska pinsamt. Folk tittar ju emellanåt på en när man t.ex. står och stirrar rakt in i baksidan på en skylt…

Tjejen berättade om en praktpinsamhet. Hon skulle leta upp en GPSgömma vid en strand. Hon hittade en parkering och började trava mot en väg som ledde ned till en badplats. På väg dit blir hon tilltalad, lite bryskt, av en man som frågade: "Ska du bada?", hon svarar: "Nä, jag ska bara kika lite."
Hon går vidare och kommer fram till stranden, stannar, vänder och går raskt tillbaka till bilen. Hon hade klivit rakt in i ett naturistbad för herrar…

Farsan
Var dit och hälsade på han. Han mådde bra.
Biståndshandläggaren hade ordnat så att han ska få hjälp med fönstertvättning.
Men han får ingen hjälp med att plocka bort det som står på fönsterbrädorna och de möbler som måste flyttas så att fönstertvättarna kommer åt fönstret. Detta krävde nämligen fönstertvättarfirman och hemtjänspersonalen hade inte som uppgift att bistå med sådant jobb.
Skrev ett lagom ilsket brev till biståndshandläggaren och undrade om hur det egentligen tänks när man beviljar en insats som kräver en insats som inte är beviljad…

Hälsoläget:
Bra väder. Bra humör. Kroppen funkar faktiskt över förväntan. Fast jag måste erkänna att det har blivit ett par extramediciner under dagen. Det är väl anledningen till att jag känner mig relativt bra nu…
[02-09-015-055]

Det blev ingen kvar…

sömn;  ok

Holken
Nu ser det ut som om även den sista ungen är död. Hon tar tid på sig med att frakta bort den?
[Bild: Västra holken, Västra holken, bara boet kvar...]
Och nu ser det ut såhär…, tomt…

Kl 20:24 ser det ut som att hon är tillbaka:
[Bild: Västra holken, Talgoxen tillbaka.]
Lägger hon en ny omgång ägg? Eller inte? Hon donar och fixar med boinredningen.

Geocaching
Håller på med att undersöka platser för ytterligare egna GPSgömmor.
Passade på att också 'fånga' några.

Hälsoläget:
Kroppsligt sett har det varit ok. Varit ute och rört på mig. Mest problem har jag med höger arm. Den går stundtals inte att använda. Min tinnitus för ett förfärligt väsen.
[02-09-025-065]