Onsdag – mest batteri…

[not: publicerad: 211122]

VeckoInvägning
86,4 kg +0,6 kg
Upp och ned och så kommer en period med intensivt umgänge med barn och barnbarn. Kan bli svårt det här…
Målet är ju att ligga runt 80-81 kg.
Tillbaka till 104 kg vill jag inte!

Gräsklipparbatteriet
Är nu packat i paket, enligt begäran och begärd dokumentation inuti. Begärd adresslapp klistrad på utsidan.

Nästa steg är att åka till paketutlämningsstället och få till en så billig frakt som möjligt.

Kvitto är viktigt att jag får och behåller.
BatteryUpgrade vill ha det som ’bevis’ på att jag skickat paketet.
Tänkte skanna in det och bifoga det till ett meddelande, till dem.

Sedan är det ’bara’ att vänta och hoppas på att pengarna kommer tillbaka.

De är snabba och bra i kommunikationen.
På minussidan ligger att det tog dem 2 månader att sända mig ett ’felaktigt’* batteri.
*Det motsvarade inte beställningen – det passar inte till aktuell gräsklippare.

PS. Vi köpte ett original GARDENA batteri (exakt samma som det vi har) på nyöppnade HORNBACH på Överby, igår.
Blev ca 150 sek dyrare än det jag initialt beställt.
Det beställda (från BatteryUpgrade): 675,9 sek. Originalet: 829 sek – synd att vi inte köpte det från början…
Nu får jag ju dessutom betala returfrakt på BatteryUpgrade’s batteri; 160 sek…
DS

Geocaching
Det regnar – men jag är sugen på att leta upp en cache i alla fall. Jag behöver ju samla dagar…
Löste en på 10 min (Time is of the essence (GC9CFDK)).
Naturen var besvärligare än jag trodde så det blev två blöta fötter…
Men jag fann den 😀

Clas Ohlson
Får åka dit och köpa sk glidytor till vårt dammsugarmunstycke (Twinner NXT). 12st sådana kostar 59,90 sek (ett nytt munstycke kostar 199 sek). Nya sk Trådplock (4st) kostar också 59,9 sek.
fyra byten till sedan är det ju lika bra att köpa nytt munstycke. (Eller kanske innan det…)

Onsdag – Kom ut lite :)

VeckoInvägning
82,1kg. ±0kg 😀

Geocaching
Bestämde mig för att ge mig ut på en lite GPSgömmeUppletarTur.
Hittade;
Tredje Advent 2020 (GC92TAB)
Första Advent 2020 (GC92PTA)
Fjärde Advent 2020 (GC92TAJ)
Andra Advent 2020 (GC92PV8)
Botered – vägren (GC953WT)
Katrinedal – Skog (GC953W4)
Kristinelund (GC950Q5)
Katrinedal (GC9528E)
Dalaborgsparken (GC8D4PG) Kunde dock inte logga denna. Behöver bättre utrustning.
Fridastatyn (GC88Z4T)
[Bild: Jag & Frida]
Karins bro (GC89TMN)
Bokbyte på Skräcklan (GC89N9H)
Julpussel 1 (GC93YXG)

Efter ’Bokbyte på Skräcklan’ fick jag attans brännande smärta i höger småtår så det fick bli extramedicinering med C Tramadol 50mg & T Paraceatmol 500mg.

Uppe vid Kristinelund fann jag denna.
Jag tror att detta är en Tallbock, Monochamus sutor. Det som gör mig tveksam är att spröten är relativt korta. Kropp exkl spröt är ca 3-4 cm.
[Bild: Tallbock, Monochamus sutor]

Väl hemma gottade jag mig med Film & PopCorn 🙂

Äldre inlägg
Jag har inlägg för perioderna: 24/7-10/8 & 24/8-21/9
Problemet är att jag inte haft mental ork att publicera dem. De ska nog komma – så småningom… 😀

Onsdag – Lite åt det sjuka hållet…

[not: publicerad: 211122]

Vad tiden går fort. Redan september…

Vikt
83,4kg +3kg. Inte bra…

Besök
Idag fick vi besök från Uddevalla en fd promenadkompis till hustrun

Hund
Och så kom hunden Bella på besök. Vi ska passa henne idag

Packa
Idag ska det packas, igen. Nu ska vi åka norrut. Målet är att främst titta på nya hunden Doris.

VCT
Upptäckte att idag att Halmstad sjukhus hade satt två sk bidiagnoser på mig;
hypertoni (högt blodtryck) och
hypotyreos (underproduktion i sköldkörteln)

Högt BLTR kände jag ju till men underproduktion i sköldkörteln var nytt.

Via praktikertjänsts eTjänst ’Mitt PTJ’ skickade jag information till min vårdcentral om det.

Svaret blev att de prover de tagit inte visade på någon hypotyreos, däremot hade jag järnbrist.

Frågade då om det, i det brev, ’min’ doktor skickat, finns med behandlingsförslag på järnbrist.

Svaret blev nej – de antog att detta skulle jag ta med min ’privatläkare’.

Här blev det väldigt förvirrat för mig.

Jag vände mig till denne privatläkare för att denne är specialist på ME.
Denne läkare ville att jag via min vårdcentral skulle utesluta andra förklaringar till trötthet och förslog då ett gäng prover.

Den önskan läste jag upp för min doktor och det beställdes prover som jag lämnat – men jag vet fortfarande inte vilka.
Eftersom jag i morgon reser bort kan jag inte ta del av innehållet förrän på måndag.

Nu frågar jag mig;
– Om jag har järnbrist, har det tagits prov på B12 (som föreslogs)?
– Hur ska jag förhålla mig till att doktorer inom Halmstads specialistsjukhus hittat provsvar som pekar på hypotyreos? Men tydligen inte de nu tagna proverna. Vid en koll ser jag att de (i Halmstad) inte tagit några sköldkörtelprover – så… ❓
– är tanken med Svensk Hälso- och sjukvård att det är jag som patient som ska vara vårdkoordinator (vilket många gånger kräver specialistkompetens)?

’Privatläkaren’ ringer den 15/9-21.
Före det ska jag ha skickat (via ePost) in provsvar på:
Blodstatus, elektrolyter, CRP, sköldkörtelprover, blodsocker och B12 Folsyra.
Enligt Halmstads Sjukhus Medicinklinik, den 3/8-21, såg en del av ovanstående prover ut enligt följande:

Analys Resultat Refe-rens-inter-vall
Laktat (ABL) 1.4 0.5-2.5
P–Troponin T 12 ng/L 0-14
B–Leukocyter 8.57 10E9/L 3.50-8.80
B-SR 2 mm 2-22
P–Calcium 2.12 mmol/L * 2.15-2.50
P–Kalium 3.7 mmol/L 3.5-5.0
P–Natrium 145 mmol/L 137-145
P–CRP <1.0 mg/L 0-4.9
P–Glukos 5.8 mmol/L 4.2-6.0
P–ALAT 0.52 µkat/L 0-1.10
P–Kreatinin 87 µmol/L 60-105
P–Kolesterol 3.5 mmol/L * 3.9-7.8
P–HDL-kolesterol 1.5 mmol/L 0.8-2.1
P–LDL-kolesterol, beräkn 1.8 mmol/L * 2.0-5.3
P–Triglycerid 0.7 mmol/L 0.5-2.6
P–Troponin T 16 ng/L * 0-14
P(vB)–Basöverskott 0.8 mmol/L -3.0 – +3.0
P–Klorid 110 mmol/L 100-110
Hb 125 g/L * 134-170
PCO2 6.5 kPa
pH 7.35 7.35-7.45
Bikarbonat, standard 25 mmol/L 22-27
GFR (Kreatinin) relativt 70 mL/min/1,73m2 Över 59 mL/min/1.73m2 OK

* Provsvaret avviker från normalvärde

Geocaching
Event i Grästorp.
Grästorps första event på evigheter (GC9EM1F) 😀
Och en Team FTF blev det på: Forshall Fyra (GC9FBZ4) 😀

Onsdag – Geocachingdag

[Publicerade: 210701, 210702, 210703, 210704, 210705, 210706, 210707, 210708, 210709, 210710, 210711, 210712, 210713, 210714]

Morgonen
Kanske något mindre trött.

VeckoInvägning
79,8 kg > -0,9kg jämfört med i måndags.
Jämför jag med 1/9 så är det -0,4kg.
Party!

Promenad
Avstår den, ska ut på lite GPSgömmeletande.

Geocaching
Blev en tur ut i svår terräng på den första.
Den andra var lite lättare men svårare att hitta.
Den tredje krävde en del av min kropp rent konditionsmässigt (THN Skidstugan).
Tyvärr var den ’förstörd’.
Rapporterat till CO.
3st och jag är helt slut…

Sammanfattning
Förutom att hustrun klagar så har jag haft en en kanonbra dag 🙂

Måndag – hit och dit

[not: publicerad: 211122]

Morgonen
Trött.

ViktKontroll
80,7kg +0,5kg

Promenad
Korsebergsrundan, i sällskap med hustrun. Lite stel i kroppen men ok.

Tvätt
Det är tvätt på G så upp 06:00 och fixa så att det bara var att knalla bort till tvättstugan 07:00.

Hälsa
Har skickat en beställning på en drös prover till min vårdcentral.
Prover som ska utesluta annan orsak än ME enligt den doktor som ställt diagnosen.
Men det går inte VC med på så lättvindigt.
Nu har jag fått en telefontid den 24/8-21.

Har också lämnat in ett recept på ett läkemedel (Capsel Ubidekarenon APL 525mg) Q10-tillskott (Folsyra) – tar ett par dagar att tillverka.

Skickat lite funderingar till min läkare på Spine Center GBG.

Svårt ont i ländryggen.

Geocaching
Idag arkiverade jag Skoftebyn och har skickat in Skoftebyn 2 för publicering. Nu i form av en sk multi.
Som sk traditionell har den på senaste tiden haft en tendens att försvinna lite väl ofta – så nu gör jag det lite knepigare.

Håller också på att försöka (digitalt) ’logga ikapp’. Nu har jag Örkelljunga kvar.

Gräsklipparen
Vi hämtade ju den igår och idag testades den. Hustrun verkar nöjd men medföljande batteri räcker inte för både fram- och baksida.

Beställt
1st hållare för Garmin GPS till min andra cykel

Sammanfattning
En något mentalt förvirrad dag. trött > ’pigg’ > trött.

Söndag – Resdag

[not: publicerad: 211122]

Morgonen
OK. Vaknade en gång med förfärlig värk i hö armbåge och på morgonen värkte vänster…

Invägning (före resan)
80,2kg. -0,5kg (sedan  den 28/7)
Party!

SlutPacka (hämta bilen)
Tror jag har allt med – snart behöver vi två bilar eller ett släp för jag tycker att det blir mer och mer för var gång…
Cyklar ska på & cykelhållaren.

Mot Båstad (söder om Våxtorp)
Packat å klart. Ready for take off.
När vi satt på cykelhållaren och cyklarna…

Lunch
IKEA Kållered. Sådär…
Verkar som att IKEA tappat stinget – efter att Kamprad dog ❓

Geocaching
1st utmed E6 på väg söderut.

Sammanfattning:
Alltid lika kul att resa iväg. Mot nya upplevelser 😀

Onsdag – Väldigt lugnt och tyst…

[not: publicerad: 211122]

Morgonen
Trött.

VeckoInvägning
80,7kg -0,9kg
Partydag!

Sjukgymnast
Släpade mig upp och segade mig iväg på cykeln och fullgjorde min plikt.

Ny kamera
Den ’gamla’ SONY CyperShot DSC-W830 bestämde sig för att sluta med att fokusera och det är ju inte bra.
Det skedde när jag var på min cykeltur, vid Lerum.
Fick ta till mobilen som nödlösning.
Jag ser det som en nödlösning då jag vill ha mobilen till annat än att fotografera GPSgömmor med.

Efter mycket letande på internet där det mesta var slut i lager och där jag bla såg att den jag hade steg i pris för var dag…
Det började på 1080:- och nu är den uppe i: 1283:-
Det ser jag som ett tecken på att handlarna vill göra sig av med kompaktkamerorna – de vill att folk ska fota med mobilerna.

På Elgiganten i Uddevalla (Torp) hittade jag en: Sony CyberShot DSC-HX60 ultrazoom (en utgående modell och ett demonstrationsexemplar, 2467:-).
En i mitt tycke lite för stor ’klump’:
[Bild: Två SONY-kameror]
Men de mindre smidigare (och billigare) med i mina mått mätt vettiga prestanda verkar vara mycket svåra att få tag på.

Det är inte stor skillnad på den och min Leica:
[Bild: Två
        SONY-kameror och en Leica]
Det är bara det att jag är väldigt rädd om Leican så den får inte följa med på GPSgömmeletande (geocaching).

Ska se om jag kan hitta ett vettigt sk hardcase-fodral till nya Sonyn som jag ev kan få ned i fickan.
Annars får det bli ett fodral som man har i bältet, på sidan.

Hälsa
Har förfärliga problem med trötthet / vakenheten.
Sover ca 14-15 timmar per dygn.
Ska ta kontakt med den doktor jag pratade med på Gottfrieskliniken 2013.
Samlar mig för ett telefonsamtal i morgon. Blir det inget svar så får jag författa ett brev. Jag har adressen.

UPS till RaspBerry Pi 3B+
Trodde jag hade beställt en PowerBank med möjlighet att hålla liv i ’pajen’ vi strömavbrott. Det visade sig vara en identisk CPU som den jag redan har…

Nu har jag testat med nya PowerBanken. En ’värsting’ som kan ladda upp en mobil 3ggr.

Det funkar – med en liten fördröjning. Möjligt att det går att fixa med lite programmeringstrixande.

Nu håller jag på och skrämmer liv i en äldre PowerBank jag har liggandes en Kingstone. Använder den inte så mycket eftersom den är ganska bökig. Den har WiFi och så kan man överföra data mellan diverse olika enheter.
Att få det där är att fungera är lika knepigt var gång…
Ett litet problem: Det finns inga uppgifter på den vad den levererar…
Kollar på nätet: Den har ett uppladdningsbart batteri om 1810 mAh 3.8V (Li-ion) – 3.8V kan bli knepigt jag har pajen kopplad för 5V (det går att ändra till 3.3V).

Så nu laddar jag upp den och ser om den är lika ’snäll’ som den betydligt ’kraftfullare’ LINOCELL (20000 mAh)

Sammanfattning:
En liksom både-och-dag…

Söndag – På G mot nya äventyr

[not: publicerad: 210813]

Morgonen
OK. Jätteskönt att få sova i den egna sängen 😀

Kontrollvägning
82,3kg. Den 7/7-21 vägde jag 76,6kg. Det blir +5,7kg

Promenad
En Korsebergsrunda blev det.

Cykeltur
Fick för mig att göra i ordning min långfärdscykel och packa den för en tur åt Alingsås till – kanske sedan mot GBG.
Trampar iväg i morgon Måndag och ska vara hemma på Fredag.
Har hustrun som backup.
Huvudsyftet är att se om jag klarar av det och så har jag tänkt att leta cacher 😀

Det har varit ett förfärligt farande hit och dit. Det var ju ett tag sedan jag var ute senast (2005) om jag bortser från kortare dagsturer 2004-2006.
Har köpt en backspegel och en tuta, behövs för att dels hålla koll på och dels uppmärksamma främst utländska långtradarchaufförer som har noll koll på det här med avstånd och att det faktiskt är tillåtet att cykla på alla vägar utom motortrafikled och motorväg.

Solfaktor 50 behövs.
2st fasta 13mm nycklar (hittade de jag hade…)

Ställde in en äldre cykeldator mest för att jag faktiskt fick den att fungera 🙂

Flyttade hållaren för GPS:en från den mindre cykeln.

Den här gången ska jag ha med mig solceller för att se om de klarar att hålla liv i powerbanken.

Geocaching
Ska sätta igång med att digitalt logga cacher från 15/7, 16/7 & 17/7

Nu har jag laddat GPS:en med ca 7000 st cacher…

Sammanfattning:
Svårt ont i ländryggen. Mycket att pyssla med – kommer ju aldrig i säng någon gång… (23:31).

************************************************
DATA: 99 sätt att optimera ms win 7
Har kommit till punkt 20.
Sidan: 99 sätt att fixa till Windows 7
Inget jobb med den idag.

Det som står samma hela tiden: Läggs på egna sidor.
Att göra och ’hälsa’ t.ex. – vem mer än jag är intresserad av det?

Studie (klimat / hälsa)
Från nu lägger jag detta på en egen SIDA.

Från nu, lägger jag ’ToDo’ på en EGEN sida.

Onsdag – Liseberg

[Publicerad: 210811]

Morgonen
OK. Men natten har varit småjobbig. Första halvan hade jag problem (värk) med ländryggen. När det till slut gick över så fick jag värk i bägge knäna… ❓

VeckoInVägning
76,6 kg -2kg.
Party 😀
Idag får väl det innebära fritt ätande på Liseberg 🙂
Men lite märkligt är det. Både jag och hustrun var säkra på att jag skulle vara väldigt nära 80kg eller strax däröver.

Liseberg
Vi hittade dit – till slut – …
De håller på att bygga bort P-huset NordOst om Liseberg. I södra ändan har de ’sopat’ bort med ett annat bygge, mer än 50% av alla P-platser som fanns.
Sedan fick man dessutom gå ca 1km för att komma till Södra ingången.
Man måste runda byggandet och ta sig över Mölndalsvägen Gå Norrut på den och sedan över Mölndalsvägen / Södra Vägen.
Sedan kom man fram till Lisebergs södra ingång.
Det som fungerade bra var det där med virtuella köer och att man kunde boka tider.
Man hamnade då i en kögrupp och så fick man en tid.
De fysiska köerna var kvar.
En smidighet som jag tycker att man kan behålla.
Barna åkte så mycket de orkade;
Balder x1, Loke x1, Kållerado x1, FlumeRide x7, Radiobilarna x5, Slänggungan x5 åsså spelades det en hel del.
Vi åt mat & glass.
Nöjda morföräldrar och – hoppas vi – nöjda barnbarn.

Jag vann en Toblerone (2kg) 😀

Sammanfattning:
Bra dag på Liseberg. Stort minus och -B till Lisebergs miss med tillgänglighet till BilParkering.
Imponerad över att jag fixade hela dagen utan extramedicinering samt att jag höll mig vaken… 🙂

************************************************
DATA: 99 sätt att optimera ms win 7
Har kommit till punkt 20.
Sidan: 99 sätt att fixa till Windows 7
Inget jobb med den idag.

Det som står samma hela tiden: Läggs på egna sidor.
Att göra och ’hälsa’ t.ex. – vem mer än jag är intresserad av det?

Studie (klimat / hälsa)
Från nu lägger jag detta på en egen SIDA.

Från nu, lägger jag ’ToDo’ på en EGEN sida.

Onsdag – Geocaching

[not: publicerad: 210708]

Morgonen
Vi väcks av ett pipande  (04:15)- som inte går att lokalisera…
Brukar ju vara brandvarnarna. Men jag vill minnas att de liksom piper högre ❓

VeckoInVägning
78,6 kg +1kg.
Ska ju inte rendera något party – egentligen.
Å andra sidan trodde jag att jag hade gått upp till över 80kg så.
Det tycker jag är värt en uppmuntran 😀

Geocaching
Packade lite och tog cykeln. Startade ganska tidigt. Hittade 2st sk cacher (GPSgömmor) i ett skogsområde i Vänersborg som kallas Önafors.
Cyklade vidare mot Vargön. Halvvägs till badplatsen Nordkrogen och relativt nära ett av våra tidigare boenden, Snödroppsvägen, hittade jag en till.
Cyklade tillbaka mot Vargön och letade upp en cache som kallas Wherigo.
Man laddar ned en app i smartfånen och sedan hämtar man det ’spel’ som cachen hör ihop med.
I detta fallet gick det ut på att man fick information om man var närmre eller längre ifrån finalcachen, var 30 sek.
Hittade den hyfsat snabbt.
Tillbaka in mot Vargön centrum där jag letade efter en cache ett tag innan jag gav upp. Det blev en sk DNF (Did Not Find).
Tog sedan vägen om det som kallas Kyrkstigen med mål Malöga / Trollhättan.
Tre stycken cacher letade jag upp utmed den sträckningen.
Vid Malöga Flygfält ledade jag upp en till.
Även Malöga Kyrkplats fick sig ett besök och senare en närliggande plats.
Nästa blev en ute vid kanalen / älven, här skulle man leta ledtrådar i ett gammalt pumphus eller något åt det hållet. Tog ett tag.
Nästa som jag besökte gick inte att nå utan klätterutrustning eller stege.
Ställde in GPS:en på nästa, vid den sk lyftbron, nära Hjulkvarn i Trollhättan.
Trodde att det gick att cykla vidare utmed kanalen men icke. Fick vända efter ett tag. Dystert.
Givetvis fortsatte jag mitt cyklande med att sträva efter att cykla utmed kanalen.
Givetvis hamnade jag i ytterligare en ’återvändsgränd’.
Den förra berodde på att en industri bestämt sig för att stängsla ända ned till kanalkanten.
Här berodde det på byggnation i samband med en ny bro som ska gå från Hjulkvarn och över kanalen / älven för att landa på Knorren.
Så jag fick vända igen.
Kom fram och hittade även denna cache.
GPS:en ställdes sedan i på för denna dagen sista planerade: Skateparken.
Sist jag och frun var där och letade så fann vi inget.
Nu hade cacheägaren (CO) lagt dit en ny så nu var det inga problem att hitta.
Nu hade jag bara sträckan ’härifrån’ och hem kvar. Via Överby.

Halvvägs på den stora cykelrakan från Trollhättan till Överby hände det som händer alla cyklister, någon gång, punktering.
Nu blev det dålig stämning.
Inte kunde jag ringa hustrun för hämtning – hon var upptagen med annat.
Så det blev till att gå.
När jag kom fram så handlade jag lite på Överby.
Gick vidare och förbi Trollhättans Reningsverk – Naglums kyrkoruin – fotograferade två huggormar:
[Bild: Huggormshona nr 1]
Första

[Bild: Huggormshona nr 2]
Andra

Passerade min mors uppväxtplats.
Rastade lite på Sundsberget och tittade på golfare.
Stannade vid Onsjö Golfrestaurang och tog mig en läskande öl.
Satt där och njöt ett tag – tittade på fler golfare – och så kom solen 😀
Tog tag i den sista etappen hem. Tur man bor på Onsjö.

Party
Det blev en mycket njutningsfull fortsättning sedan, på vår framsida, med den sena eftermiddagssolen, några öl och lite snacks och en dagstidning.

Läkemedel
Blev en del extramedicinering, under dagen:
T paracetamol 500mg: 2+2+2+0
T Koffein 100mg: 1+1+1+0

Sammanfattning:
Om man bortser från cykelpunka och felcyklingar så är jag nöjd med dagen.

************************************************
DATA: 99 sätt att optimera ms win 7
Har kommit till punkt 20.
Sidan: 99 sätt att fixa till Windows 7
Inget jobb med den idag.

Det som står samma hela tiden: Läggs på egna sidor.
Att göra och ’hälsa’ t.ex. – vem mer än jag är intresserad av det?

Studie (klimat / hälsa)
Från nu lägger jag detta på en egen SIDA.

Från nu, lägger jag ’ToDo’ på en EGEN sida.