Onsdag – LEGO & mera LEGO

[not: publicerad: 220126]

VeckoInvägning
Vikt: 92,2kg > +0,5kg 🙁
Midjemått: 111cm > +1cm 🙁
Längd: 177cm > (och jag som var 180cm en gång…).
BLTR: 156/77 > 🙁 (För högt. Bättre vore: 135/65 (t.ex.)).
Puls: 59 > OK

Geocaching
Hjälpte en geocachingkompis med en svår myst i den tidiga morgonen – bara fart gav jag hjälp till en till 🙂

Hunden Bella
Vi passar henne 🙂

Besök
Idag fick vi besök av en god vän 🙂

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe i 2233 totalt, 729st olika LEGO-bitar, 55 olika färger.

FilmTajm
Kollade på film och gottade mig med PopCorn 😀

Onsdag – Massa LEGO

[not: publicerad: 220126]

VeckoInvägning
91,7kg > -0,5kg 🙂
Midjemått: 110cm > +1cm 😐 ❓
Längd: 177cm
Tydligen ’försvinner’ vikt, i armar & ben först ❓

HemSjukgymnastik
Så hände det igen.
Jag fick gjort min hemsjukgymnastik.

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe i 365 totalt, 168st olika LEGO-bitar, 38 olika färger.
Har väl ett par 1000-tal kvar att ’registrera’…

Onsdag – Film-Konvertering & LEGO

[not: publicerad: 220126]

VeckoInvägning
92,2kg > -1,4kg 🙂
Midjemått: 109cm
Längd: 177cm (jag har krympt 2cm…)

HemSjukgymnastik
Plötsligt händer det. Jag gjorde mina övningar.

LEGO
Svarade på en ’annons’ och köpte några kilo LEGO 🙂

Geocaching
På väg till ett ärende i Vargön stannade jag till vid Holmängens industriområde. Hade bestämt mig för att leta upp en mysterypusselcache:
Julpussel 3 (GC9KJ9D). Pusslades (löstes) den 29/12-21.

NAS’ens VOB_DVD>MKV
15st blev det idag :).

Onsdag – Data & förkylningskänsla

[211222, 211223, 211224, 211225, 211226, 211227 & 211228]

VeckoInvägning
93,6kg > +3,1kg.
Julen är en svår tid…

Promenad
Kom ut lite idag. Det blev en promenad till PostLådan och tillbaka.

Data
Jag tycker jag har kommit riktigt långt 🙂
Utöver att HTML-sidan nu samlar in en enhets tid har jag nu också fått ordning på insamlandet av position (GPS-data).
Utöver det är jag också nära att få till det med hyfsat vettiga väderdata – Temp, Relativ LuftFuktighet & LyftTryck – utifrån den position (GPS-data) där enheten befinner sig, ±5km (det är väl den enda uppgiften som är svår att påverka – jag kan öka den till ±20mil).
När jag fått ordning på väderdata så ska jag börja med att göra en så enkel datainmatning som möjligt (om mina besvär – vid ett givet tillfälle).
Det jag kan fundera på här är vad som ska ske om t.ex. mobilen är utanför ’signal’.
GPS:en fungerar fortfarande.
Jag skulle kunna skriva en funktion som i så fall sparar positions- & hälsodata och skickar iväg dem till min server när signalen är tillräckligt stabil.
Jag får fundera på det – det händer ju att jag rör mig i marker som inte har mobiltäckning.
Undrar om android har motsvarigheten till ’crontab’?

Har också börjat skruva lite i ’designen’ (CSS-fil).
HTML (XHTML)-sidan ska ju anpassa sig till; PC-monitor, Platta & Mobiltelefon.
Där är jag en bit på ’G’ 🙂

Förkyld
Vore det inte för all paracetamol* och naproxen* jag stoppar i mig så skulle jag nog känna av förkylningen betydligt mer än vad jag gör.
*Som jag tar emot muskel- & ledvärk

Geocaching
Löste en pusselmystery.

Onsdag – LEGO Lucka 22 – I väntan på fint besök :)

[not: publicerad: 211229]

VeckoInvägning
90,5kg > -0,8kg
Trenden är på väg åt rätt håll 🙂

Städning
Det städas. Hustrun gör dock mest. Jag gör som jag blir tillsagd 😉

Data
Hoppas det blir lite jobb med en slags PrivatJournal (ngn-PJ).
Tveksamt – hänger på orken.
Jag har dock ganska klart hur jag ska sk designa det hela.
Jag vill kunna ’mata in’ uppgifter från Mobiltelefon, Platta & Dator.
Och jag har en plan.
Sk extern inmatning kommer att ske till min server via en HTML-sida.
Det blir också ett lokalt program, skrivet via GAMBAS3, som utgör själva stommen i dokumentationen och presentationen av uppgifterna (sortering, grafer, mm)
Det programmet ska också hämta extern inmatade data från servern, tolka dem, och presentera dem för godkännande och ev ändringar – innan det förs in i det grundläggande dokumentationsprogrammet.
Innebär att jag ändra arbetsnamnet från ’ngn-PJ’ till ’ngn-PD’.

Besök
Det kommer fint folk till oss idag 🙂
Upplänningarna; Dottern och mannen och två barnbarn.
Meddelande: Någon form av trafik-’kaos’ i / vid Västerås.
Så vi kan vänta oss att de blir lite senare än sent.
De kom hyfsat sent – men nu är de här 🙂

Geocaching
Inget för egen del idag. Däremot fick jag hjälpa en geocachingkollega och det tycker jag om.
När de ringer och frågar om cacher som är knepiga på något vis och jag kan hjälpa, på något vis.
Det är mycket tack vare att jag för nästan lite lätt överdriven dokumentation om varje cache jag hittar.
Jag både skriver om den och fotograferar.
Bilderna med mer eller mindre klargörande kommentarer lägger jag sedan in i det bildbehandlingsprogram som jag använder – f-spot.
Där kan jag hyfsat enkelt leta upp ’rätt’ cache om jag bara får ett datum (när jag loggade den) och vad cachen heter.

LEGO
Adventskalendrar:
CITY (60303-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 22:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-1)_Lucka_22]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-23)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-23)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-23)_Klar]
(60303-23: Lok (Train Engine)) + extrabit

Harry Potter (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 22:
[Bild:_Harry_Potter_(75307-1)_Lucka_22]
Delarna:
[Bild:_LEGO_Harry_Potter_(76390-23)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_Harry_Potter_(76390-23)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_Harry_Potter_(76390-23)_Klar]
(76390-23: Draco Malfoy med sin Trollstav (Draco Malfoy)) + extra Trollstavar.

Star Wars Mandalorian (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 22:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-1)_Lucka_22]
Delarna:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-23)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-23)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-23)_Klar]
(75307-22: Grogu ‘Ungen (en ’pojke’)’ (i en sidoväska som Grogu transporteras i när Mansdaloriern Din Djarin kör sin Flyghoj, Zepyr-J) (Grogu ‘The Child’ (Festive Outfit)))
[Källa: https://starwars.fandom.com/wiki/Grogu]
Och därmed blev det klart för mig att den här figuren har ett namn och en hemvist: fortfarande oklar… men han tränades i Jeditemplet på Corusant.
Den lille är född: 41BBY (0BBY var tiden då den första dödsstjärnan förstördes. BBY: ’Before the Battle of Yavin’. ABY: ’After the Battle of Yavin’. Det innebär att 0BBY & 0ABY är samma tidpunkt.)
Berättelsen förtäljer att Mandaloriern Din Djarin till slut lyckas lämna Grogu till Luke Skywalker för fortsatt träning.
Strax efter ca 9ABY.

Städat
Så fick jag till det med handfat & WC. Har också ’slurpat’ handfatsavloppet.

Vilat
Fick till det med en vilopaus i sängen.

NAS’ens VOB_DVD>MKV
1st blev det och 1st ’halvvägs’ VOB>MakeMKV. På den är det kvar att Handbrake ska skruva ned storleken.

Onsdag – LEGO Lucka 15 – och Buffé

VeckoInvägning
91,3kg > -0,1kg
Kan vi ana en trend?

Kommersialismens Center
Buffé på Etagé / Överby.
Handla.
Köpa en trekantsnyckel till EL-skåpet på utsidan (hittar inte den vi ska ha någonstans…)
Det ska finnas sådana på Hornbach. Och det fanns 🙂

Geocaching
Tog mig till Trollhättan och letade upp:
Trollhättan Street View (GC4VJ5D)
En sk mysterycache som jag löste den 5/11-20.

Magen
Känns bättre idag – även efter buffén…

Vila
Gick inte att förhindra. Det gick åt ett par timmar efter att vi kommit hem.

LEGO
Adventskalendrar:
CITY (60303-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 15:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-1)_Lucka_15]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Klar]
(60303-16: Grill (Grill)) + extrabitar

Harry Potter (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 15:
[Bild:_Harry_Potter_(75307-1)_Lucka_15]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Bitarna]
Delarna – Dubbelt upp:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Bitarna_Dubbelt_Upp]
Det var två små plastpåsar i luckan 🙂

Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Beskrivningen]

Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Klar]
Klart – Dubbelt Upp:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Klart_Dubbelt_Upp]
(76390-16: Trollkarlsspö, Trollkarlsbok & Förvaringslåda till Trollkarlsspöt (Wand, Wand Box and Book))
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-16)_Klar_Trollspöt_i_Lådan]
Trollspöt i Lådan.

Star Wars Mandalorian (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 15:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-1)_Lucka_15]
Delarna:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-16)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-16)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-16)_Klar]
(75307-16: Snabb FlygHoj, Zephyr-J (Speeder Bike))
[Källa: https://starwars.fandom.com/wiki/Zephyr_(disambiguation)]
Jag misstänker att den här lilla modellen ska likna den FlygHoj (Zephyr-J) som Mandalorian Din Djaring (Mando) använder när han färdas med en ung Yoda-liknande figur.
Bild:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-15)_Din_Djarin_Zephyr]
Yodas HemPlanet verkar vara en känd hemlighet ( ❓ ).
Dessa Jedi-mästar-figurer är i vart fall väldigt sällsynta.
Så varifrån denne unge figur kommer ifrån är oklart. Klart är att han är viktig.
Serien ’Mandalorian’ utspelar sig långt fram i tiden.
Nästan så att man inte minns kampen mellan Imperiet & Republiken (onda mot det goda).
Men det är de onda krafterna som är ute efter den lille Yoda-liknande figuren för de är rädda för vad denne kan ställa till (för de onda).
Det goda kan ju börja segla upp igen…

NAS’ens VOB_DVD>MKV
Idag blev det inte fler än 4st.

Onsdag – LEGO Lucka 8 samt lite annat

[not publicerat inlägg för: 211127, 211128, 211129, 211130, 211201, 211202, 211203, 211204, 211205, 211206 & 211207]

VeckoIvägning
91,4kg > +0,5kg.
Det går ju utför (även om vikten går upp…)

Chaufför
Körde hustrun till jvst hon ska till GBG och roa sig 🙂

LEGO
Adventskalendrar:
CITY (60303-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 8:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-1)_Lucka_8]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-9)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-9)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-9)_Klar]
(60303-9: Julgran (Christmas Tree))

Harry Potter (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 8:
[Bild:_Harry_Potter_(75307-1)_Lucka_8]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-9)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-9)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-9)_Klar]
(76390-9: Ett Bord med en Flaska och två Bägare / Koppar (Table with Bottle and Cups))
Antagligen ett typiskt bord inne på puben / Krogen: Leaky Cauldron. Se lucka 7.

Star Wars Mandalorian (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 8:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-1)_Lucka_8]
Delarna:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-9)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-9)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-9)_Klar]
(75307-9: Sandfolket (Tusken Raider))
[Källa: https://starwars.fandom.com/wiki/Tusken_Raider]
Ett nomadfolk på planeten Tatooine. De är aggressiva och överfaller gärna – men håller alltid sitt ord – om man kommer till tals med dem. Och de ’känner’ sandormen(monstret) bättre än några andra.

Geocaching
Tog mig en tur under de ljusa timmarna och åkte och letade upp en sk mysterycache: Idrott (GC7JH5V)
Löstes den 12/11-20.

HD
Formatterade om HD’n från fat32 till ntfs. Såg bra ut.
>: Och sedan lade den av – nu är den ’död’.

Chaufför x2
Hustrun hämtad.

Dubbletter
Börjat beta av att det finns en hel del dubblerade filer i mitt system.
Använder mig av programmet FSlint.

Onsdag – DVD-dag 2

VeckoInvägning
89,2kg ±0
Det är ju bra 🙂

Upp tidigt
Hustrun ska åka buss till Ullared / GeKås…
Blir ju så om jag nu vill ha bilen hyfsat enkelt tillgänglig.

Hon blev levererad – tryggt och fint 🙂

Vila
Blev lite extra vila efter frukosten 😉

DVD
Lyckades till slut få den trilskande DVD’n kopierad, som ISO-fil – via Linux inbyggda program ’Diskar’.
Testade med att få en MKV-fil via Handbrake via denna ISO-fil.
Icke – samma fel – massa stora pixlar.
Men kör jag ISO-filen via VLC så funkar det utmärkt 🙂

Nu betar jag av de andra som tidigare vägrade.

En av DVD:a gick inte på något vis via någon applikation varken via Windows eller Linux.
Då testade jag investeringen HDMI-record.
Den spelade in DVD’n som visades och ’splittade’ upp den i 5 mp4-filer.
Varför krångla till det på det viset?
I medföljande redigeringsprogram (Windows) som jag installerade i Linux via wine hittade jag inget sätt att få ihop dessa filer.

Jag fick lösa det via ffmpeg:
ffmpeg -f concat -i inputs.txt -c copy UTFIL.mp4

Innehållet i textfilen inputs.txt:
file ’Encode_1080P_3.mp4’
file ’Encode_1080P_3_1.mp4’
file ’Encode_1080P_3_2.mp4’
file ’Encode_1080P_3_3.mp4’
file ’Encode_1080P_3_4.mp4’
file ’Encode_1080P_3_5.mp4’

Nu har jag en sammanhängande filmfil (UTFIL.mp4) – men den är på 11,5 GB

Importerade den till Handbrake och sparade den som mkv.
Då kom jag ned till 4,3GB.

Inte nöjd, vill ha ned den till runt 1GB.
Noterade att filmens sk dimensioner var: 1918×1040 och att det var 30fps (filmrutor per sekund)

Så nu testar jag med att köra samma som ovanstående UTFIL.mp4 om 11,5GB men nu med 25fps och dimensionerna: 720×390.

Jag får se hur bildkvaliteten blir – om det är värt krympandet av filstorleken.
Den blev 629MB…

Kopierade både mp4-filen om 11,5GB och mkv-filen om 629MB till NAS:en och tittade på dem via TV’n.
MKV-filen räcker mer än väl 🙂

Räknat med i går så har jag nu ’säkerhetskopierat’ 3st DVD.
2st > MKV-fil
1st > ISO-fil (egentligen en sk skivavbild)

NAS’en
Är inte 100% nöjd med den.
Jag upplever den som slö…
Och nu vill Synology att jag ska uppgradera DSM till en version som ’kräver’ än mer prestanda…
(Vad kostar en ny ’snabb’ NAS?)

Politik
Fick veta via bilradion att vi fått ny kvinnlig tillträdande Statsminister 🙂
Grattis till Magdalena Andersson 😀

Geocaching
Gav mig ut på en liten tur idag också:
🙂 Välkommen till Väne-Ryr 7 (GC9DTNA)
🙂 Välkommen till Väne-Ryr 9 (GC9J18K)

67 dagar kvar att leta upp minst en cache på, sedan har jag nått 1200dgr och uppnår då utmaningen:
NFA Challenge — 1200 Days Of Fun (GC8HBPC)
Jag har redan signerat den fysiska loggen (den 28/9-21 – då hade jag 93dgr kvar…).
Så den dag jag har uppnått 1200dgr så kan jag logga den digitalt (på geocaching.com) och då få en glad gul gubbe – vad gör man inte för den här hobbyn… ❓

Politik
På väg till hustruhämtningen fick jag höra i bilradion att vår kvinnliga nya tillträdande Statsminister bara blev 7 timmar gammal. Beklagar Magdalena Andersson 🙁
Stefan Löven är därmed fortsatt Statsminister.

MP lämnade regeringen och därmed föll stödet för vår nya Statsminister.
Det var något med budgeten som sket sig – jag vet inte.

Men vad f-n håller de på med inom politiken?

Tycker verkligen MP att det är ett snyggt (eller taktiskt) sätt att lämna politiken så?
Vad jag förstått av opinionssiffror så ligger de risigt till inför nästa val – så av vilken anledning ställer man till det på det här viset? Prestige?
De (MP) och (L) ser ju ut att ryka om de inte hämtar upp sig.

Hämtning
planerad hämtning av hustrun ca 19:40

Bussen (Rolfs flyg & buss) kom något tidigare 🙂

Data (bloggen)
Fixade till så att det blev ett mellanrum mellan <antal dagar> och texten ’dagar’
(kvar tills vallokalerna öppnar).

Rubrik: Onsdag – Data…

[not: publicerad: 211122]

VeckoInvägningen
89,2kg -1,1kg
Det var inte förväntat… ❓ 😀

CD- & DVDrip
35st CD>MP3.
7st DVD>MKV

Jösses – det kostar på – nu är det ’bara’ 16st DVD kvar och 6st som jag inte lyckas få till MKV – på något vis… (än…)

Data
Min ’extra’-PC med win7pro verkar vilja ha mer RAM-minne – undrar om det går att fixa ❓

Beställt en ny extern* DVD±RW. Den jag har är kass…
De som sitter de betydligt äldre datorerna är bättre…
* I min nya dator kan jag inte ha en intern DVD beroende på hur jag valt att placerad den. DVD’s sk släde har ingenstans att ’åka ut’.

Läkemedel
Skickat en fråga om jag kan få T Koffein 100mg på recept.

Onsdag – heldag

[not: publicerad: 211122]

VeckoInvägning
86,9 kg +0,5 kg
En ökning men en betydligt mindre ökning än vad jag förväntat mig.

Småbarna
Idag verkar det bli av att vi och de lite större barnbarna ska få träffa de mindre barnbarna. Visserligen har några av dem feber men de ska vara ’pigga’ och kan vara ute en stund så det bestämdes att vi skulle grilla på gården.
Och så blev det. Det var full fart på de små 🙂
Dock märktes på lilleman att han inte var riktigt 100% frisk.
Vi höll oss ute hela tiden.

Spökvandring
Vi körde till Trollhättan och Innovatum. Hustrun hade fixat så att de skulle gå spökvandring smedjan.
Jag var kvar i bilen och vilade.

Vila
Rackarnas trött, det blev flera timmar i sängen…

Dataspel
Spelade Star Wars Battleskip med Sixten – inge kul alls han spöar skiten ur mig och så skrattar han dessutom ohjärtligt… 🙂
Tova fick ta över och meddelade senare – glädjande nog – att hon spöat Sixten 😀

TV
Vi försökte få syn på Dottern Katrin, hon är deltagare på Socialdemokraternas Kongress i Göteborg.

Kortspel
UNO – gick väl sådär. När jag kollade reglerna så visade det sig att ungdomarna hittat på alldeles egna…
Hustrun vann – och det var ju bra 🙂
Jag blev sist (i den variant barnen satte reglerna till).