Onsdag – Började slött och blev sedan piggare

[not: publicerad: 220414]

VeckoMätning
Vikt:
G.a vågen: 96,6 kg 96,5 kg > +0,1 kg ↑ 🙁
Nya vågen: 97,5 kg ❓ 😐
Midjemått: 115 cm > ±0 cm → 😐
Ny våg – får se hur det utvecklar sig ❓ – den är inte snäll…

Vila
Efter frukosten blev det sängen igen kom upp närmare 11:00.

Läkemedel
Nu finns alla läkemedel jag beställt tillgängliga – hustrun ska hämta dem.
Gjorde ett försök att få ett recept ändrat.
Främst p.g.a att jag har svårt att hantera sk blisterförpackningar (ca 80% av alla mina läkemedel är i blisterförpackningar…)
Jag hade ett recept där stod:
Blister, T Alvedon 500mg
Med tilläggstext: Önskar om möjligt ej blister.

Jag ville hade det där ändrat till:
Burk, T Alvedon 500mg
Med tilläggstext: Önskar om möjligt ej blister.

Men se det gick inte.
Som tur är så är apotekspersonal kloka och ser till att jag får de tabletter som jag kan få inom högkostnadsskyddet och som kan fås i Burk.

Geocaching
Kände att jag hade ork så jag begav mig till Uddevalla. Målet var att leta färdigt serien: Snäckskalstriangeln samt ta en som satt högt upp som vi såg den 8/3-22.
Det blev följande:
Gnurp (GC86P07) #10760
Tolpie (GC8KCG1) #10761
Tolpe (GC8KCFY) #10762
Skogen 17 Runnevattnet (GC8B4B0) #10763 FP*
Flafla (GC875GM) #10764
Citat (GC6W5ZX) Note**
#Stammarna# Snäckskalstriangeln (GC9M5NY) #10765
#Fallen hjälte# Snäckskalstriangeln (GC9MN1N) #10766
#Nisses# Snäckskalstriangeln (GC9MN27) #10767
#Bäveån# Snäckskalstriangeln (GC9MY37) #10768

*FP betyder FavoritPoäng som man via sk Premiummedlemsskap inom geocaching.com kan dela ut till cacher (GPSgömmor) som man tycker har det där lite extra, eller liknande.
**Note, betyder i det här fallet att jag inte var tillräckligt noga med att ta reda på det viktigaste om cachen. I detta fallet var den sk inaktiverad cacheägaren (CO) hade tagit hem den för ’renovering’. Det upptäckte jag först efter ett tag…

Vid sista cachen dök det upp en likasinnad (Lasama) vi snackade en bra stund – trevligt 🙂

Vila
Blev det framför TV’n.
Så jag höll mig faktiskt vaken fram till läggdags.

Men jag orkade inte digitalt logga några cacher. Det gjorde jag på morgonen den 14/4-22.

Onsdag – Kroppströttheten hänger i.

VeckoMätning
Vikt: 96,5 kg > -0,2 kg ↓ 🙂
Midjemått: 115 cm > +2 cm ↑ 🙁
Att öka i midjemått och samtidigt ha gått ner ett par hekto, känns som om det är något som inte stämmer.
Hustrun är inne på att det kanske är dags att investera i en ny våg – som då förhoppningsvis är mer rätt, typ…
I vart fall konsekvent.

Trött
Det är svårt att få fart på den här kroppen.

Geocaching
Däremot verkar huvudknoppen fungera hyfsat.
De sk mystar jag nämnde igår:
69 Små Grå (GC9KQJ1)
96 Små Grå (GC9KQKD)

Löste jag idag på morgonen.
Nu är de placerade i Danmark.
Hustrun påminde mig om att jag först ska vara några dagar i Kinna så då började jag titta där.
Och håller då nu på med:
Att logga en myst (GC4WZDP) och
Försvinnandet 2.0 – Slät -h edition (GC8FXZ0)

De är ordentligt knepiga.

Hälsa
Oroar mig för att övre delen av nacken bara blir sämre och sämre. Det upplevs som om det nu skiljer mellan vecka för vecka.
Nu kan jag bara sova i vissa ställningar. Hamnar jag ’fel’ så vaknar jag att det gör ordentligt ont i vänsterarmen och känseln är så gott som borta i vänsterhanden.
Ligger jag vaken och testar lite olika lägen så är det huvudet åt vänster och hakan nedåt som gäller – annars börjar känselbortfall i fingrarna som ’kryper’ uppåt – med en gång.
Det kan också gå att lägga ordentligt under huvudet så att nacken böjs framåt.
Det gäller för ryggläget.
Ligger jag på min favoritsida, vänster, så måste jag ha minimalt med kudde och hakan in mot bröstet.
Ligger jag på höger sida så måste jag ha mycket kuddar under huvudet och hakan in mot bröstet.
Ingen av dessa positioner är bekväma.
Jag vill helst sova med så rak nacke som möjligt (de tidigare två nackoperationerna ’kräver’ det).

Onsdag – Trött dag …

[not: publicerad: 220403]

VeckoMätning
Vikt: 96,7 kg > +2,7 kg ↑ 🙁 Trenden bröts…
Midjemått: 113 cm > +3 cm ↑ 🙁

Vila
Trött dag idag – kroppen har blivit känsligare för alkohol… – har säkert med en del av mina läkemedel att göra också.

Data
Svårt att få fram den saknade filen från den nu helt pajade win10-HD’n.

Vila
Som skrivet, en trött dag.

Onsdag – Lite fixande och långpromenad.

[not: publicerade: 220322]

VeckoMätning
Vikt: 94 kg > -1,3 kg ↓ 🙂 Hoppas det är en ihållande trend…
Midjemått: 110 cm > -3 cm  🙂
Längd: 177 cm
BLTR: |) ↓ < 147/92 > ↓ 😐 (Marginella förändringar jämfört med förra veckan – helst ska det ned till ca 130/75)
Puls: 62 > ↑ 😐

Lappa & laga
Idag har hustrun och jag varit duktiga.
Vi har ett tiotal tygkassar (bomull).
Det var ett tag sedan som jag fick veta att just tygkassar var så ini bomben miljöovänligt.
För att komma upp i det klimatavtryck som tillverkningen av en enda tygkasse åstadkom så kunde man förbruka 20000st plastkassar (känns väldigt knasigt – hittar inte det inlägget – nu…).
[Bild: TygKassar]
Därför ger vi oss inte. Använder vi våra tygkassar mer än 20000ggr (+ lite till) så borde vi ju uppnå sk negativt klimatavtryck.
Det känns i vart fall fel att slänga dem och köpa nya.
Av de vi har så var det nya som behövde förstärkas i handtagen. Och då kom g:a avlagda jeans väl till nytta.
Jag har lite olika tyger i min sk lagalåda.

LEGO
Blev lite plockande idag också.
I morgon hoppas jag att det blir en hel del sorterande som jag vill bli färdig med.

Promenad
Hustrun fick ut mig på en längre promenad idag – inge bra idé, av flera anledningar;
> har i närtid bestämt mig för att minsk ned på smärtsillande läkemedel – kan inte vara bra att ta dem i de mängderna jag gör (max-doser).
> av någon outgrundlig anledning hade jag extra svår värk i vänster knä och ländrygg redan vid starten…?
> promenaden gick mestadels på asfalt – det gillar inte min kropp.

Resultat
Efter att ha suttit en liten stund framför datorn så vad de ytterst liten marginal jag ens kunde gå. Smärtan i vänster knä var för djävlig…
> ’Linkade’ en del fram och tillbaka i lägenheten och det blev lite bättre.
> Poppade PopCorn och kollade en film – hjälpte lite till.
> Lade mig i soffan och kollade på ett inspelat ’Bäst i test’ – nu är knä’t ’nästan’ som normalont.

Onsdag – Lite händighet blev det

VeckoMätning
Vikt: 95,3 kg > +1,7 kg ↑ 🙁 🙁 >>: BÄTTRING! – Jag ska ↓ NED ↓ till 85 kg.
Midjemått: 113 cm > ±0 cm  😐
Längd: 177 cm
BLTR: 🙂 ↓ < 149/94 > ↑ 🙁 (systole ned & diastole upp)
Puls: 61 > ↓ 😐

Kinnarp
Nu fick jag till det med byta av armstöd.
Det var ju det vänstra armstödet som spruckit.
Jag trodde det var läder men det var plast.
Jag har under min väntan fått stabilisera det söndriga med silvertejp – vad annars:
[Bild: Kontorsstolens vänstra armstöd]

Utan silvertejp:
[Bild: Kontorsstolens vänstra armstöd]

Nu ska det ju noteras att det egentligen bara hade behövt bytas just
den där övre delen. Den lossas via en skruv i framkant sedan vrids
den utåt i 90° och lyfts rakt upp – klart.

Från Kinnarp fick jag två kompletta armstöd:
[Bild: Det kom två kompletta armstöd]

Tittade på demontering-/monteringslappen – länge. Den var gjord för
fyra olika modeller. Det var mest förvirrande.

På min kontorsstol lossade jag de där ’rattarna’ undertill och kunde
sedan lätt ta loss armstöden.

Monterade sedan de nedre delarna på respektive sida.
[Bild: Halvvägs]
Upptill på ’rören’ skulle det smörjas in med vitt vaselin – på
sidorna. Gjort.

Och så blev då kontorsstolen som ny:
[Bild: Klar]
Återstår att ’böka’ in den i min hörna igen.

LEGO
Plockade en del.

Promenad
Ställde in den av oklar anledning.

Vilat
Blev trött och sov bort två timmar idag också.

Onsdag – Nu tycker jag att våren är på G – på riktigt

[not publicerat inlägg för: 220308]

VeckoMätning
Vikt: 93,6 kg > +0,2 kg ↑ 🙁
Midjemått: 113 cm > +1 cm ↑ 🙁
Längd: 177 cm
BLTR: 160/89 > ± 😐
Puls: 65 > ↑ ❓

Urologen
Fick ett brev från dem i går om att de inte klarar vårdgarantin och blev då erbjuden en extern vårdgivare (ett privat initiativ).
Nu har jag fått till mig, av min vårdcentralsdoktor, att urologin inom NU-sjukvården tillhör en av Sveriges bästa så då vill jag ogärna lämna den möjligheten.
Ringde ’samordnaren’ idag och frågade vilka tidsrymder vi har å göra med.
Eftersom jag var lågprioriterad (vilket jag håller med om i det här fallet) så handlade det om 6 månader.
Det tyckte jag var OK (jag har ju ändå fått vänta i 4 år på den där bedömningen – som jag inte visste att jag skulle ha…).
jag blev också uppsatt på listan över de som kan komma med kort varsel. Så det kanske händer något inom kort om det blir så att någon inte kan ta ’sin’ tid.

Geocaching
Loggade gårdagens cacher.

Ryggdoktorn
Dennes sekreterare har meddelat, visa SMS, att det inte blir något telefonsamtal från min ryggdoktor, i morgon. Det är flyttat till måndag (08:00-13:00 – någon gång under den tiden).

Promenad
Korsebergsrundan+Nygordsängen. Hade en av mina ’stora’ digitala (DSLR) kamera med mig och ett enbensstativ. Blev ju inte så bra med skärpan sist.
Hade inga större förhoppningar eftersom vi kom ut sent, ca 15:30 och det var rätt så kyligt.
När vi kom närmare platsen för där ormarna sannolikt skulle vara så såg jag på håll att det mesta låg i skugga så jag blev lite modstulen.
Men så fick jag syn på något. Och resultatet blev över förväntan:
[Bild: 3st Huggormar]
Tre olika individer 😀
Inom ett för mig lämpligt område 🙂

Den nere till vänster ser ’sjabbig’ ut så den är säkert på ’G’ att ömsa skinn. Den ormen är den första jag fann.
Ormen högst upp var den hustrun hittade.
Och nu har det tillkommit en tredje, den längst till höger.
Honor allihop. Det kan eventuellt också vara så att ormen till höger relativt nyligen ätit. Den är lite väl tjock strax nedanför huvudet, i bilden. Kan vara en lite mus t.ex.
Det betyder sannolikt att den Huggormshonan inte tänker låta sig bli parad med i år.
Den översta ormen ser också ut att vara lite tjockare strax bakom huvudet men det är en ’synvilla’ – den har kroppen böjd på det viset (åt höger) fast det syns inte så bra på vänstra sidan.
Jag har en bild på den som är tagen rakt uppifrån och då blir det tydligare.

Kinnarp
Fick precis meddelande om att jag får ett nytt armstöd (vänstra) till min kontorsstol, köpt på Kinnarp i Trollhättan (2018).
Det ska komma hem till mig den 15/3 (kostar inget 🙂 )

LEGO
Pyttelite pillande.

Onsdag – Här vägs och mäts det paket / brev nu…

VeckoMätning
Vikt: 93,4 kg > +1,2 kg ↑ 🙁
Midjemått: 112 cm > +2 cm ↑ 🙁
Längd: 177 cm
BLTR: 160/88 > ↑ 🙁
Puls: 56 > ↓ 🙂

Promenad
Idag utökades Korsebergsrundan med ’Fåglarna’. En tur runt Nygårdsängens Naturreservat.
Och där hittade jag en för året och för mig första:
[Bild: För mig årets första Huggormshona]
Huggormshona 🙂

CarPay
Är lite smålömsk på den appen eller hur ’Handlaren’ och Volvo Finans använder den.
Man måste logga in med BankID för att ta del av något så viktigt som reklam…
Och när man låter bli så skickar Volvo Finans ett ePostmeddelande om att jag har ett meddelande i min inkorg.
Känns som om BankID missbrukas.

LEGO
Lade ut ett gäng sk minifigpåsar (man vet inte vad som finns i dem – bara att det är 1 av 16 möjliga minifigurer inom en viss serie – ungefär som med ’filmisar’ på ’vår tid’ (typ 55-60 år sedan…).
Har ett gäng sådana oöppnade. Sålde 2st på direkten 😀
Nu håller jag på att gå igenom alla oöppnade LEGO-byggsatser jag har och försöker värdera dem och lägger mig ca 20% under den värderingen.
Det är ju större möjlighet att få något bud över huvudet taget då

Ska lägga in fler annonser i morgon.

Här är länkar till dem som är kvar, på Tradera:

LEGO minifig.påse nr: 71008;
LEGO minifigur collect serie 13 [1/4]
LEGO minifigur collect serie 13 [2/4]
LEGO minifigur collect serie 13 [3/4]
LEGO minifigur collect serie 13 [4/4]
LEGO minifig.påse nr: 71005:
LEGO minifigur The Simpsons collect serie 1 [1/2]
LEGO minifigur The Simpsons collect serie 1 [2/2]
LEGO minifig.påse nr: 71009:
LEGO minifigur The Simpsons collect serie 2 [1/1]

Paket / Brev
Jösses vad bökigt det är detta med Brev / Paket.
Passerar det en viss gram-gräns så blir det – sådär tjosan 100% dyrare.
Väger ett brev <100g så kostar det 26skr (väger det <50g är det 13skr)
Väger det 110g så blir kostnaden 52skr – för det är <250g.
[svår matematik här: en ökning från 26 till 52 är 100% men egentligen så är ökningen ’bara’ 50% – fastän den ökat med 100%…
26/52=0,5 > 50% (ökningen) från 26 till 52.
Men hur stor är ’påslaget’?
Jo det är ju lika stort som ursprungssumman (26+26)- alltså 100%]

Skickar man grejerna som Paket så har inte jag lyckats få ned kostnaden under 51skr (<2kg).

Ska ta mig till paketstället i morgon och se vad de har.
Det bästa är kanske att köpa färdiga brev / paket. De behöver ju vara lite vadderade också. För samlare är hela oöppnade LEGO-byggsatser värdefulla grejer.

Onsdag – Jag försöker variera mitt liv. Men mycket LEGO är det – just nu…

VeckoMätning
Vikt: 92,9 kg > -0,8 kg ↓ 🙂
Midjemått: 111 cm > -1 cm ↓ 🙂
Längd: 177 cm
BLTR: 149/82  > ↑ 🙁
Puls: 62 > ↑ 🙁

Promenad
Runt kvarteret.

Mobilens GPS
Kollade mobilen när jag var som ’längst bort’ och då var mobilen och jag på samma plats 🙂
Igår var, enligt mobilens GPS (platspositionering), jag i Trollhättan och mobilen var kvar hemma å Onsjö / Vänersborg.
Kändes ju lite fånigt då jag satt där med telefonen i handen, i Trollhättan men telefonen envisades med att vara kvar hemma…
Som skrivet – nu funkar det igen.

Messenger
Den appen hade av någon anledning blivit avinstallerad under ’återställning av inställningar’ ❓

Det var förfärligt knepigt att få dit den igen – och det var väl till mesta delen mitt fel. Har säkrat upp lösenorden under den senaste tiden – men jag hittar dem inte…
Ganska hög säkeerhet – kan man tycka.
Jag fick till det till slut och så kom det ett meddelande fråm Messenger / Facebook om att jag återställt lösenord.
Det intressanta var den ’beräknade platsen’:
Kvissleby, VäSTERNORRLAND COUNTY, SE
Jag fattade för att det var baserat på telefonens IP-adress.
Fast det facebook kallar en IP-adress är för mig förvillande likt en blandning av telefonens EMEI och MAC-adress.
När jag kollade upp den där ’IP-adressen’ så fick jag upp en placering i Stockholm, hos tre.se
Kan ju stämma eftersom jag har Hallon.

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe 7338 st totalt, 2054 st olika LEGO-bitar, 62 olika kulörer.

Onsdag – Idag blev det något mer än bara LEGO …

VeckoInvägning
Vikt: 93,5kg > +1,1kg ↑ 🙁
Midjemått: 112cm > +2cm ↑ 🙁
BLTR: 149/81 ↑ 🙁 Högt. (förra onsdagen: 143/77).
Puls: 63 ↑ 😐 (Inom normalvärde. Förra onsdagen: 61).
Längd: 177cm 😐  Tja man växer ju inte årsvis. Tvärtom. När jag mönstrade var jag 180cm lång.

Paket
Det i Uddevalla har nu kommit.
Hämtat 🙂

Läkemedel
Ska hämtas.
Hämtade 🙂

Geocaching
Det är ju den 2/2-22…
Tänkte leta upp en, på Halleberg.
Det blev Torp / Uddevalla:
Buahua (GC8JYCB) #10711

LEGO
Var ute i förrådet och hämtade in 5 ’flytt’-lådor med LEGO som jag samlat på mig – det är massor. Tanken är att jag ska sälja merparten.
Och så var jag ute efter en del bitar till min LEGO-färgkarta.
Ska höra med sonen om jag får gå igenom hans LEGO och leta upp kulörer som jag saknar (tror han har två flyttlådor – som han fick med sig när han flyttade).

Inventeringen är ’nu’ uppe i 5695 st totalt, 1616 st olika LEGO-bitar, 59 olika färger.
Jag gjorde en beställning från Italien på ett gäng LEGO-bitar som ska göra min Kulör-Karta stabilare.

Och så var jag till Kjell & Company och investerade i ett skrivarpapper som är självhäftande – typ etiketter, fast hela sidan är som en stor etikett och det passar mig bra för jag ska skriva ut lite mer än ett 100-tal små små lappar 7x31mm med text om LEGO-kulör.
Den ska sedan klippas ut och klistras på en LEGO-bit som är slät på ovansidan, kallas Tile 1×4 och den ytan är ca 7x31mm. Möjligtvis några µ större.
Ovanför den texten sitter sedan LEGO-biten som ska representera Kulören.
Jag har för närvarande samlat på mig 68 st.
Inventeringen ovan är uppe i 59 kulörer.
Och där finns en del som inte är med på min kulör-karta…

Skrivaren
Behöver nya toners så det är nu beställ.

Onsdag – Kalasdag :)

[not publicerat: 220105, 220106, 220107, 220108, 220109, 220110, 220111, 220112, 220113, 220114, 220115, 220116, 220117, 220118, 220119, 220120, 220121, 220122, 220123, 220124 & 220125]

GRATTIS!
Till sonen och hans ena dotter på deras födelsedag 😀

VeckoInvägning (mm)
Vikt: 92,4kg > +0,2kg 🙁 (inte så alarmerande – men ändå…)
Midjemått: 110cm > -1cm 🙂
Längd: 177cm
BLTR: 143/77 ↓ 🙂 (förra onsdagen: 156/77).
Puls: 61 ↑ inom normalvariationen (förra onsdagen: 59).

Kalas
Skitkul! Eftersom det var yngsta dotterns kalas så blev det tårta föreställande en dinosaurie som bajsat rejält (choladbollsmassa).

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe i 4173 st totalt, 1248 st olika LEGO-bitar, 57 olika färger.

Data
Använder följande i Linux Ubuntu Terminal för att byta originaldatum på främst JPG-bildfiler:
exiftool -’DateTimeOriginal’ *.JPG

exiftool -overwrite_original -DateTimeOriginal=”YYYY:MM:DD hh:mm:ss” <file_name>.JPG

FilmTajm
Det blir en sen film idag.
Jag sov ju nästan hela fm. Vaknade 11:00.
Så nu går jag loss med lite nattaPopCorn 🙂
Valet av film blev en från 1966: Come Drink With Me (Da Zui Xia)
[imdb: tt0059079]