Ännu en slö dag – i stort sett.

sömn; ok.

Väder
Varmare.

Holken
Tycker det ser ut som att äggen svällt?:
[Bild: Talgoxägg, i holken]

En jämförelse:

[Bild: Talgoxägg; 25 april och 6 maj]
Den svarta ciluettmarkeringen är från 25 april.
Den vita är från 6 maj.
Ser ut som om äggen nu kan vara någon mm större.
En reservation; Det kan vara så att den ruvande Talgoxen ändrat om i boet så att det kommit mer s.k. bomaterial under ägget och då kommer de ju närmre kameran och uppfattas då givetvis som större.

Precis när jag satt och skrev raden, under rubriken, så kom, antagligen, herr Talgoxe in och gav fru Talgoxe lite mat:
[Bild: Talgoxpar (Parus major), i holken]

Farsan
"Det knallar å går.". Det hade blivit bättre i halsen.

Paket
Med stor misstänksamhet närmade jag mig ett paket som kommit med posten. Jag har ju inte beställt något?
Det visade sig vara en reparerad hörapparat. Den har varit efterlängtad. Min tinnitus har varit märkbart störande under tiden. Det är skillnad.

Geocaching
Var ute och hjälpte en cacheägare att återställa en cache till dess rätta plats.

Just nu är geocaching.com nere. De har ju uppdaterat…

Hälsoläget:
Trött. Lite värk i benen. Mitt eksem har blivit värre, igen? Det var ju nästan borta…
[02-06-040-045]

GPSdag

sömn; ok.

Geocaching
Gjorde en snabbis, på morgonen, med bilen. Loggade två GPSgömmor.

Hittade ett fågelbo, med ett ägg stort som ett hönsägg, när jag var ute och letade. Troligtvis Gråtrut (Larus argentauts). Sannolikt någon form av mås, trut eller tärna:
[Bild: Troligtvis Gråtrut (Larus argentauts). Sannolikt någon form av mås, trut eller tärna]

Holken
Sju ägg kvar… Tydligen något 'fel' på de andra två.
Talgoxen ruvar för det mesta nu.

Mera Goecache
Fick den nya GPS:en idag:
[Bild: Magellan Explorist GC]
Magellan eXplorist GC

Det först jag ska göra är att koppla den till datorn och rensa den på de 999 förinstallerade geocacharna. Jag vill ha in mina egna…

Jag fick bort de förinstallerade cacharna. Men det verkar skita sig med att få denna Magellan eXplorist GC att funka med linux…

Genom att bli premium member (gratis 30 dagar, sedan kostar det $30/år) så kan jag komma åt att ladda ned s.k. gpx-filer. Dessa kan jag sedan kopiera till en för dessa avsedd s.k. katalog i Magellan eXplorist GC. Något mer omständligt än vad jag tänkt mig…

Försöker installera IEs4linux (Internet Explorer för Linux). Går det så kan det vara en väg.

Illa dåligt av Magellan att inte skriva program för Linux och FireFox.

Hälsoläget:
Fasiken vad beroende jag är av två fungerande hörapparater. Eksemen har blivit bättre (de försvann nästan när jag var i badhuset?). Annars, som vanligt, trött och en del värk i händer och armar samt ländrygg och ben.
[01-06-025-035]

Valborg

sömn; ok.

Geocaching
Ute och letade några. Inspirerad av I-B L. Hittade inget. Däremot pratade jag med lite olika trevliga människor.

Holken
Idag räknade jag till nio ägg och konstaterar att nu ruvar hon mer ihärdigt än tidigare.

Hon gjorde en paus i ruvandet:
[Bild: 9st Ägg i holken]

Vattenpalatset
Hustrun och jag åkte dit på eftermiddagen. Sonen fixade en flytväst åt mig så jag kunde motionera lite (tar sig fram liksom stående i vattnet). Jag kan ju inte simma bröstsim (nacken). Frisim är också svårt (armar / axlar). Ryggsim sådär lite lugnt framåtglidande funkar fint.
Bubbelbad, ångbastu och vanlig bastu hann vi med också.
Känns som att jag kommer att ha träningsvärk i morgon.

Valborgsmässofirande
Planen är att vi ska ta oss till Kasen vid Blåsut och där uppleva en Samborkester. Kanske orkar jag med att övervaka elden också. Vi får se.

Jag orkade med att vänta på Sambaorkestern:
[Bild: Sambaorkestern, Valborg, Blåsut.]

Jag orkade vänta på att en talare skulle bli färdig så att scouterna fick komma fram och tända brasan:
[Bild: Scouterna tänder brasan, Valborg, Blåsut.]

Innan den tog sig ordentligt:
[Bild: Brasan innan den blir svår att ta bild på, Valborg, Blåsut.]

Därefter var det ett maffigt fyrverkeri.

Och jag träffade de jag tänkt mig att träffa och en hel drös till – jättekul!

Hälsoläget:
Det tar hårt på mig det här med motionerande. Åsså Valborgsbevakande på det.
Mina eksem blev märkbart bättre efter besöket på vattenpalatset…?
[01-06-015-045]

Naturdag

sömn; ok.

Geocaching
Idag har jag varit och flyttat på min gömma; Hede_marsh.
Den har nu fått en placering där jag hoppas att fanatiska GPSletare inte ska 'förstöra' naturen.

Vid den platsen så hittade jag en illa åtgången plastkasse med oöppnade alkoholdrycker. 4 flaskor 33cl corona starköl. 2st 50 cl cider (7%) och 4st 50 cl burkar starköl sofiero. Allihopa med bäst föredatum ca 2008…

Har någon ungdom gömt en kasse i panik och sedan glömt den? Känns inte troligt.

Har någon illasinnad velat jävlas och gömt alkoholen? Kanske mer sannolikt om den som gömde inte nyttjar alkohol.

Jag tog då hand om 'skräpet' tömde ur innehållet hemma i slasken. Hustrun gick sedan och slängde glasflaskorna i glasåtervinningen och burkarna kommer att bli pantpengar som samlas till en husbil (f.n.). Ett projekt som sannolikt kommer att lyckas om det går i arv.

Holken
Så här många ägg syns idag:
[Bild: Ägg i holken]
Jag kan tydligt se 8st.

Det dök upp främmat i holken idag. Kan det vara en pilfink?
[Bild: Främmat besök i holken]
Men den är väldigt ljus om huvudet?
Varför i h-e köpte jag inte en färgkamera?

Farsan
"Det knallar å går." Och efter lite diskuterande så kom vi fram till att han inte är intresserad av något 1:a-majdemonstrerande.

Däremot funderar jag på att göra ett eget plakat med texten:

Utanförskap
och
utförsäkrade
det kan bara
inskränkta hjärnor
komma på
.
Alla ska vara med,
i mänsklighetens namn!

Audinommottagningen
Var dit med min vänstra hörapparat. Den förstärker inte ljudet. De skickar in den på service och inom kort kommer den att hamna i vår brevlådan. Så funkade det i vart fall förra gången jag hade ett liknande problem.

Passade på att hämta ut läkemedel på Apoteket vid NÄL's entre. Frågade lite om den cortisonkräm jag använder till mina eksem, främst det jag har fått på pannan.

Mera geocaching
Min gömma vid Sandbäck (Labourers_land) fick en ny låda.

Väl där passade jag på att filma lite kopparödlor under de plåtar jag har där.
Bestämde mig, nu, för att det inte var värt besväret att redigera filmerna (4st) för visning.
Under det jag kallar Öveby plåt ett fanns endast en kopparödla. Plåten var flyttad lite.
Under plåt två fanns det två.
Under plåt tre, inget.
Under plåt fyra en stor en.

Jag passade också på att städa upp. Det blev en bärkasse med skräp.

Nästa moment var att försöka hitta de huggormar som brukar ligga och sola på 'raksträckan' mellan Naglums kyrkoruin och Sandbäck. Hittade dem inte. Däremot hittade jag GPSgömman vid Naglums kyrkoruin: Naglums kyrkoruin.

Jag hade cykeln men jag promenerade sakta mot golfbanan. Man kan ju få syn på något. När jag cyklade till Sandbäck så stod det en Rådjurspojk inne i skogen bara några meter från grusvägen.

Stannade vid Sundsberget och letade upp en GPSgömma där också: Sundsbergets gravfält.
Här på denna gravkulle, Sundsberget, i norra ändan hade min mormor Valborg Andersson en sommarstuga. Ett svartbygge. Mellan golfbanan och ca bort till Naglums kyrkoruin och Sandbäck fanns det massor med stugor inne i skogen, på slänterna och uppe i bergen. Alla hade det gemensamt att de var svartbyggen. Kommer inte ihåg när det skedde (minst 40 år sedan) men det var väl främst Vänersborgs kommun som fick nog och rubbet fick rivas. Det skulle dessutom (helst) inte finnas ett spår kvar. Jag tycker att de lyckats rätt bra med det. De f.d. svartbyggeboendena.

Mitt i golfbanan ligger ett gravkapell. Nära det finns också en GPSgömma: Onsjö Kapell.
Den var lite knepig att hitta. Mest beroende på att min mobilGPS pekade ut en punkt som låg några meter nordost om den egentliga positionen.

På min väg hemåt fanns ytterligare en gömma som jag inte loggat (det kallas så). Nu gjorde jag det och den heter: Gott Nytt FORE !!! 2011.

Holken
Där verkar det hända något nästan hela tiden, numer. Kolla vad som gjorde ett besök:
[Bild: Främmat besök i holken, en geting]
En getinghona (drottning) som söker lämpligt ställe att börja bygga sitt samhälle.

Hälsoläget:
Idag har jag levt på gårdagens medicinering. Mest trött alltså. Trots det så tycker jag att jag gjort massor.
[01-06-015-045]

Tja, idag har det varit onsdag, lite kvar…

sömn; ok.

Posten
Den är ju så attans sen så de revolutionerande nyheter man får den vägen numer skapar sensation, i vårt hem, framåt kvällningen.

Med gårdagens post kom detta jättefina:
[Bild: Diplom, Herman Hedning]
(klickar man på bilden så blir den lite mer läsbar)
Bugar å tackar redaktionen och skaparen för serietidningen Herman Hedning.

Undrar när jag får något ännu snyggare från Fantomen? Där har jag varit prenumerant så länge jag kommer ihåg…

Med detta fina diplom var det med ett erbjudande. Det har jag utnyttjat och hoppas att det hamnar hos en mycket god vän.

Holken
Det blev ju ingen lyckad 'fångst' igår kväll:
[Bild: Fågel flyger in i holken](klicka på den)
Så jag riggade upp DV-kameran lite annorlunda. Zoomade in mer på hålet och laddade den med tom film. Ställde väckarklockan på 04:45. Solen går upp ca 05:28 så jag hoppas att jag täckt upp det. DV:n rullar på till ca 06:15.

Fågeln fångades! Kl ca 06:00 flög den ut. Nu är det avgjort. Det är en Talgoxe (Parus major):
[Bild: Talgoxe (Parus major) på väg ut ur holken]
En liten inspelning kan jag också prestera:
[Bild: Fågeln,Talgoxe (Parus major), flyger ur holken](klicka på den)

Efter att talgoxen flugit ut så såg det ut så här i boet:
[Bild: Blottat ägg i holken]
Det där gjorde mig bekymrad. Ett ägg ligger blottat och var finns de andra? Är de täckta eller inte?

Efter en kort stund, vid ca halvtio-tiden kommer Talgoxen tillbaka och fixar till i boet:
[Bild: Talgoxe (Parus major) i holken]
Efter det fixandet ser det nu ut såhär:
[Bild: Nystädat i holken]
Ska bli mycket spännande å se om det blir något över huvudet taget. Det är kanske bara träning?

Vårdcentralen
Har ring och fått en s.k. återuppringningstid, ca 10:20. Den tiden är nu passerad…
Ingen panik. Jag ska förnya recept; T Paraflex® 250mg och T Brufen® 400mg.
Då var receptförnyelserna klara.

Utflykt
Funderar på att åka till Biltema i Uddevalla och köpa 100% vattentäta förvaringsboxar och byta ut de 4 'plastlådor' jag nu har i mina GPSgömmor. Jag har fått klagomål på att jag har för mycket plastpåsar som skydd. En berättigad kritik. Möss kan gnaga hål på dem och då vattenfylls de vid regn och sannolikheten för att vatten ska läcka in i plastlådan ökar dramatiskt (tänkte inte på det…). Åtgärden får alltså motsatt tänkt effekt.

ComHem, kundrelation
Sköter sig utmärkt. Bredbandskollen.se visar nu:
ned: <5,0Mbit/sek
upp: <1,0Mbit/sek

Streaming
Försöker komma på det enklaste sättet att möjliggöra för farsan att se vad som händer i holken via sin PC. Det kallas streaming (strömning). Man skickar en videoupptagning, direkt.
1. Jag kan kanske använda den supportkoppling jag har till fars dator (krdc < vnc)
2. Ett skript som fångar videosignalen och skickar en 'ström' till mitt webbhotell. Far 'hämtar' länken (klickar).
3. Aktivera min unslungade NSLU2. Installera linux easycap driver och sätta in USB-EasyCAP:en i den USB-hubben jag har kopplad till NSLU2. Starta ett streamingscript som skapar en fil. Denna fil kan sedan 'hämtas' eller ses på via en html-länk.

Alternativ 3 är egentligten det 'smartaste' om jag kan få det att fungera. Då behöver inte min PC vara igång och vill jag se vad som händer i holken så utnyttjar jag möjligheten att titta på det som 'strömmas', till NSLU2, via ett webbgränssnitt (http).
Dessutom, i så fall, de som 'får' länken kan också kika på holken, live.

Hälsoläget:
Något är det. Har omedvetet hållit mig i stillhet idag. Mina eksem spökar fortfarande…?
[01-06-025-005]

Fredag hurra! Eller bara bra?

sömn; helt ok. Om vi bortser från ett 'tvingat' rumsbyte mitt i natten…

ttela.se
Försökte lägga in följande kommentar till Penilla Gunther's debattartikel: KD jobbar för bättre socialförsäkring:

Onödigt att kommentera själva debattartikeln.
De som följt alliansen vet vad samtliga allianspartier varit eniga om vad avser socialförsäkringen.
Jämför med den här debattartikeln: "Sjukförsäkringsreformen var nödvändig" i ttela 7 jan 2011

Jag skulle vilja kalla detta för en kovändning men det vore att misskreditera kon och det vill jag inte göra.

Efter ett tag kom den in, på ttela.se, men inte till facebook…

Väder
Det solsken och glashalt -> solsken -> snö -> regn -> blött…
Hustrun drattade i backen, imorse, utanför vårt boende. Trasiga byxor och blodvite, i knähöjd.
Jag avvaktar med att gå ut och ser fram emot att solen fixar bort den där halkan.

Farsan
Hemtjänsten ringde – han har magsjuka. Stackarn! Å jag som planerat att hälsa på han idag…
Det blir inställt.

Apoteket
Loggade in på apoteket.se igår kväll och kunde konstatera att min vårdcentraldoktor överträffat sig själv i duktighet. Tack för snabbt jobb – men du vet vad jag har sagt: Ta det lugnt! (Jag behöver henne länge till…).
Idag, så fort markunderlaget tillåter ska jag ta mig till närmsta apotek och hämta ut ett gäng mediciner.

Promenad
Blir det till bussen ute vid 'stora vägen'.

Vila
1,5 tim blev det så nu är jag kanske lite bättre 'laddad' inför dagens resterande 'övningar'.

After Work
Jag ska ta mig till Trollhättan där ska jag träffa hustrun. Senare sluter ett tjejgäng upp. När det börjar dra ihop sig till mat så drar jag mig hemåt.

Hälsoläget:
Mina eksem håller på att göra mig lite mer galen än vanligt. Så länge jag inte rör på mig så värker det inte så farligt.
[01-03-025-015]

Idag kompenserar jag med ytterst få ord…

sömn; helt ok.

Väder
Det blötsnöar… -> regn…

Vårdcentralen
Fick kontakt, nästan direkt och nu ska nya mediciner vara på 'G'.

Skanning
Fortsätter skanna bilder från syrrans fotoalbum.

Promenad
Bidde det ingen idag heller…

Vila
En timma. Det är ju helt ok.

Hälsoläget:
Väldigt trött och haft svårt med att få något gjort. Eksemen besvärrar mig något förbaskat.
[01-03-025-005]

Idag är det nästan mer bilder än text

sömn; helt ok.

Väder
Det snöar…

Skanning
Skannar bilder från syrrans album. Ett litet axplock från mitt första levnadsår, 1955:
[Bild: NGN i dopklänning 1955]
Lilla jag i dopklänning utbredd på en stor soffa. Sannolikt är det farsan som tagit bilden och platsen är troligtvis Syltevägen 53, Gamla Skolan, Skoftebyn, Trollhättan.

[Bild: NGN vägning 1955]
Det vägdes en massa och jag har för mig att jag fått berättat för mig att det fick lånas hem en våg för att hålla koll.

[Bild: Min syster och lilla jag 1955]
Min syster och lilla jag, 1955.

[Bild: Matdags, kanske, 1955]
I väntan på mat, kanske? 1955.

[Bild: Nyfiken, 1955]
Vad gör fotografen (pappa)? 11/12 1955.

[Bild: Julafton, 1955]
Julafton, 24/12 1955 min syster hjälper mig med paket och min mor skymtar i bakgrunden, hon verkar mumsa på något. Pappa är väl antagligen bakom kameran.

En del av bilderna var i väldigt dålig kvalitet så jag har jobbat en hel del med redigering.

Promenad
Blev det inte. Tog en sväng med bilen i stället.

Lunch
Var till Quality Hotell i Vänersborg och intog dagens, med hustrun och kompisen M. En slags försenad födelsedagspresent, del av.

Vila
Den lunchen däckade mig i två timmar…

Farsan
"Det knallar å går." Låter bra. Det hade ringt någon från svenskaspel eller folkspel och velat sälja något till far han tror att han sa nej men han är inte riktigt säker…

Min kontorsstol
Nu har jag fått ett meddelande från Kinnarps och de har ingen 'service' vad avser min stol. Den är 'utgången'. De rekommenderar en ny; modell 8244: 5149 sek exkl moms, med tyg i lägsta prisklassen. Istanes!
Bild på stolen, utan nackstöd:
[Bild: Kinnarps kontorsstaol 8244]

Apoteket
Försöker logga in på Mina sidor. Är inloggad men jag har inte behörighet att se mina mediciner…
Skickat meddelande till supporten och fick precis (19:59) svar från dem att nu ska det funka. Kollar…
… nu funkar det. Jag hade ingen kräm kvar att ta ut som hjälpte så bra mot mitt eksem på bröstet (mot svampinfektion).

Hälsoläget:
Svårt å tycka något – så länge jag inte rör på mig känns det ganska ok. Å andra sidan klarar jag inte att vara still så värst länge heller. Då kommer värk i nacke, bröstrygg och armar / händer. Rör jag på mig så känns ländryggen och benen…
[02-06-025-005]

Melodilördag

sömn; ok. (med hjälp av stesolid)

Matmässan (igår kväll)
Eriksberg Göteborg
Attan va råkallt det var i Göteborg å ingen snö hade de?
Mässan var helt OK. Fredag em / kväll, bra tid. Ingen trängsel. Man kunde prata och diskutera (fråga) de olika utställarna.
Jag och Herr M köpte vinkuponger x2 och vandrade runt smakade på. Det fanns gott om andra smakupplevelser också.
Fruarna gick för sig. Det blir lugnast så…

M&M
Tiden på matmässan gick fort. De stängde 19:00 (ca) och vi var där strax efter 16:00.
Efter mässan åkte vi hem till M&M och där fortsatte vi festandet i smakupplevelser. Strax efter tolvslaget fick jag 'kasta in handduken' och de andra 'hängde på'.

Tomt
Idag på fm var vi och tittade M&M:s nyinvestering. En tomt som det ska bli ett nytt hus på – häftigt!
Före det fick jag bevittna en tennisträning mellan M och kompisen T. Mitt omdöme: Slarvigt och lathet.

Efter tomtbesöket blev direkt bilresa hem.

Insändaren
Känns bra att insändaren kom in men jag gillar inte när de censurerar text som jag anser inte ska censureras. Här nedan visar jag med överstrykning, vad de tagit bort, fet stil vad ttelas insändarredaktion lagt till (exklusive min 'signatur') och med kusiv stil formuleringar som ändrats (Notera rubriksättarens val av rubrik – fyndigt!). '->' = från vad till vad. Understrykning = sådant jag lade till nu som jag missat i originaltexten…:

"Fas 3 – ett (m)odernt slaveri
Svar angående debattartikeln "Vi prioriterar aktivitet – inte passivitet" (24 februari):

Ni (m -> M) har skapat utanförskapet OCH ->och ett modernt 'slaveri'! Fas3=Moderatslav -> slaveri:fas 3.
Innan utanförskapet skapades som begrepp, så hade den som inte hade möjlighet till arbete en plats i ett trygghetssystem. Det trygghetssystemet nedmonteras och sönderplockas, numer, bit för bit och så har (m)  -> M och HELA -> hela alliansen mage att kalla de drabbade för att vara i utanförskap, när de egentligen är MED -> med.
Lösningen är inte att söndra – det som inte var bra kunde ha åtgärdats på ett humanare vis.

Slaveriet, via s.k. Fas 3. Om nu aktivitet är viktigare än passivitet vad beror det då på att fas3:are inte får "användas" i offentlig verksamhet utan endast inom den s.k. privata marknaden vilken ofta är skattefinansierad?
Ni väljare, ursäkta mig, men är ni så naiva så att ni tror att (m)  -> M värnar det humana? Glöm det, de är kapitalister, från fotsulorna och upp till ett eventuellt hårfäste. Det sitter i deras själ.
När det gäller hanteringen, i stort, av det svenska trygghetssystemet så går ingen politisk färg fri.

NILS-GUNNAR NORDLUNDH (S K SJUKPENSIONÄR, I PASSIVT UTANFÖRSKAP?)"

Jämför med kommentaren till debattartikeln på ttela:s egen hemsida: ttela – Vi prioriterar aktivitet – inte passivitet" (24 februari).

Den publiceras utan 'justeringar'? Vart tog 'konsekvensen' vägen?

Farsan
"Det knallar. Jag ligger å vilar". Och så berömde han min insändare. Den var "gôrbra".
Fått en massa mejl från fars vårdgivare (biståndshandläggare, primärvårdens arbetsterapeut och aktuell hemtjänsts enhetschef.
De ska nog klara av att fixa till livet för far. Jag har bestlutat att jag ska lägga mig i det så lite som möjligt. Jag ska satsa på att far och jag får kvalitetstid.

Eksem
Jag fick smörja in mig med Zon® på de ställen där det kliade värst. Hustrun fick hjälpa mig att smörja in ryggen med Salyvase® 1%.

Melodifestivalen 2011
Deltävling 4, Malmö Arena, Malmö

De fem bidrag som fått flest antal röster i första omgången, går vidare till omgång 2, resterande bidrag åker ut.
Det bidrag som i första omgången fått allra flest röster går direkt till finalen i Globen.
Fyra bidrag tävlar nu i omgång 2.
Vinnaren i den andra omgången går till finalen, i Globen, medan tvåan och trean tar sig till Andra chansen i Sundsvall.
En av de fyra, åker ut.

(Startnr. artist, "låt".  / ev anm. / omg 1 / omg 2)
1. Melody Club, "The Hunter". / omg 1: Ut
2. Julia Alvgard, "Better Or Worse". / Webbjoker / omg 1: Ut
3. Lasse Stefanz, "En blick och nånting händer". / omg 1: Vidare / omg 2: Ut
4. Linda Pritchard, "Alive". / omg 1: Vidare / omg 2: Andra chansen
5. Anders Fernette, "Run". / omg 1: Ut
6. Linda Bengtzing, "E de fel på mig". / omg 1: Vidare-Globen
7. Nicke Borg, "Leaving Home". / omg 1: Vidare / omg 2: Globen
8. Love Generation, "Dance Alone". / omg 1: Vidare / omg 2: Andra chansen

Tyckande: Jag hade ju velat haft brudarna direkt till globen…

Hälsoläget:
Bra dag. Har premedicinerat mig, idag också. Det mest besvärande, nu på kvällen, är trötthet och en lite irriterande hög ljudnivå på min tinnitus.
[01-08-005-005] (låg smärtnivå beror på medicinering)

Svårartade resplaner

 

sömn; helt ok.

Resplaner
Prismässigt ligger ju Södra Turkiet (Alanya) bäst till. Men jag söker fortfarande efter resa och logi till Teneriffa, södra delen. Har några bra alternativ men det är svårt att få ihop vettigt flyg…

Polisen
Då var passet fixat, fast de tvekade faktiskt och undrade om det verkligen var nödvändigt (vem skulle bry sig om det saknades et 'h'?…). En nitisk Turkisk tulltjänsteman som sätter igång att räkna bokstäver sa jag.
De, polisen, är säkra på att jag har passet senast fredag.

Farsan
Allt verkade OK. Han hade lite bekymmer med några räkningar och lite funktioner på datorn. Lovade att kolla upp om det finns något enklare än 'dosan' när det kommer till bekräftande av betalning (av t.ex. en räkning). Tror inte det men jag kan ju kolla.

Passade på att spilla en kopp kaffe (med mjölk som väl var) över bordet, mig själv, stolen och golvet.

Har skickat en fråga till SwedBank Internetbank och om deras BankID på Kort. Med det och en tillhörande kortläsare (och installerad programvara) kan man tydligen logga in till Internetbanken. Men det framgår inte av informationen om hur godkännande av betalningar går till.

Vilat
Där försvann tre timmar av den här dagen…

Vårdcentralen
Ringt och de ringer upp ca 16:00. Ska jag nu åka till Turkiet så behöver jag ett intyg (med stämpel) på mina narkotikaklassade läkemedel. Turkiet har en annorlunda klassning än länder inom EU.
Ska jag åka till Teneriffa så behöver jag en receptförnyelse så att jag kan få ett intyg från Apoteket.

Så, nu har jag pratat med dem. Ska dit och hämta ett papper onsdag em om allt klaffar.

Hälsoläget:
Klarat mig utan extramedicinering, idag också – det gick med en viljeansträngning. Det småvärker och hugger till lite här och där i kroppen och så värker det extra när jag försöker gå. Synd, det stärker ju inte lusten att jobba på motion och rörlighet. Mina eksem kliar…
[02-02-025-005]