Datateknik och farsan

sömn; helt ok.

Kodtrixande i blindo
Har gett mig på att försöka få HTML-sidorna i släktforskarprogrammet GeneWeb att bete sig precis så som jag vill ha dem. Bl.a. vill jag ha in en länk, till en mapp med bilder och dokument, för de som har det. Och den länken ska dyka upp på platsen under en eventuell personbild men det måste inte finnas en bild.

Det som ställer till det är att dessa dynamiska HTML-sidor skapas mest via, av programmeraren mycket personliga, s.k. makro. Och HTML-koden, med makro, skrivs i vanliga textfiler, de ska sluta på .txt. Sedan finns tolkningsprogram antagligen skrivna i 'C'. Samt en del Perl, verkar det som, likaså XML. Samt en databas som jag misstänker är hemmasnickrad… (snabb är den i vart fall.)

Jag har lurat ut det mesta nu. Jag får texten: "HTML-mapp" med länk till personens personliga mapp med bilder och dokument.

Problemet, jag inte kan lösa, är att jag inte får till det vid testandet eller kollen om det finns en mapp eller inte. Finns det ingen personlig HTML-mapp så ska ju länken inte visas. Det gör den nu, för varje person. Alltså, även om mappen inte finns.

%if;(%image_prefix;'/HTML/'%surname;'/'%first_name;)
  %if;has_image;<td>%end;
  <tr><td>
   <a href="%image_prefix;'/HTML/'%surname;'/'%first_name;" target="_blank">HTML-mapp</a></td></tr>
%end;

Som en sista utväg har jag skrivit en fråga till programmeraren, en fransman. Hoppas det ger något.

Det är första raden som jag inte får till riktigt.
Har jag den aktiverad, som den är i exemplet ovan så visas inget alls på sidan. Så jag kör just nu med kontrollen 'if' inaktiverad, såhär:

<!-- % if ; (%image_prefix;'/HTML/'%surname;'/'%first_name;) -->
  %if;has_image;<td>%end;
  <tr><td>
   <a href="%image_prefix;'/HTML/'%surname;'/'%first_name;" target="_blank">HTML-mapp</a></td></tr>
<!-- %end; -->

Just nu håller jag på att klura ut var de s.k. variablerna 'sätts'. T.ex.: 'has_image'. Kan jag klura ut det så kan jag kanske där 'sätta' variabeln: 'has_HTML_mapp' och testa 'if'-satsen mot den:
if has_HTML_mapp
 Visa den
end

Jag lägger ned det tills jag får ev svar eller så gör jag som så att jag lägger in en länk överst i respektive aktuell 'Noteringar'-avdelning.

Bildskärmar
Fick de nya bildskärmarna.
Och kunde snabbt göra ett tråkigt konstaterande. Att jag har haft olika färg på skärmarna beror inte på skärmarna. Det beror på NVIDIA garfikkortet och tillhörande drivrutiner.
Mitt grafikkort har ju en VGA-kontakt och en DVI-kontakt. I DVI-kontakten har jag en DVI till VGA konverter.
Jag får se om jag kan hitta ett grafikkort med dubbla VGA och se om jag kan få det att fungera bättre?
De drivrutiner jag använder, i Linux, är inte så värst inställningsvänliga när det gäller de olika skärmarna.

Nu är ju grundproblemet att jag har två, äldre väl fungerade 19:6 19 tum s.k. WideScreen skärmar och två nya 4:3 17 tums skärmar.

Med de gamla hade jag: (1440+1440)x900 pixlar. I mm: (490+490)x260.
Med de nya har jag: (1280+1280)x1024 pixlar, I mm: (338+338)x271.

Det betyder att jag med det gamla har: 2880×900=2592000 pixlar på en yta om 980×260=254800 mm2
Och på det nya blir det: 2560×1024=2621440 pixlar på en yta om 676×271=183197 mm2

Det innebär vidare att på de gamla hade jag 2880/980=2,939 pixlar / mm på längden och 900/269=3,345 pixlar / mm på höjden.
Motsvarande siffror för de nya: 2560/676=3,786 pixlar / mm på längden och 1024/271=3,778 pixlar / mm på höjden.

Resultat;
med 2st 17 tums 4:3 skärmar får jag 2621440/183197=14,309 px/mm2
med 2st 19 tums 19:6 skärmar får jag 2592000/254800=10.172 px/mm2
Bättre upplösning med 2st 4:3 17-tummarna alltså. Och dessutom bättre plats.

Tum
Hur många tum blir det om man lägger ihop två 19 tums 19:6 skärmar (med 1440x900px)?
Och, Hur många tum blir det om man lägger ihop två 17 tums 4:3 skärmar (med 1250x1024px)?

2st 19 tums 19:6 skärmar?
Vi har ju totalrektangeln om 980x260mm
Diagonalen blir då (enligt pythagoras sats (a2+b2=c2)): (980×980)+(260×260)=(roten ur(1028000))=1013,9mm. Och omräknat till tum blir det: 39,917 tum.
[Bild: 2st 19:6 19 tum. blir ca 40 tum]

2st 17 tums 4:3 skärmar?
Vi har ju totalrektangeln om 676x271mm
Diagonalen blir då (enligt pythagoras sats (a2+b2=c2)): (676×676)+(271×271)=(roten ur(530417))=728,3mm. Och omräknat till tum blir det: 28,673 tum.
[Bild: 2st 4:3 17 tum. blir ca 28 tum]
Storleken mellan skisserna (här ovan) är relativt till verkligheten. I bredd är 17-tummarna ca 31% mindre breda jämfört med 19-tummarna. Å andra sidan är 17-tummarna ca 4% högre.

Och så här ser verklighetsbilderna ut:
2st 19 tum 16:9 (10,2 px/mm2 och ca 40 tum)
[Bild: 2st 19:6 19 tum.]
2st 17 tum 4:3 (14,3 px/mm2 och ca 28,5 tum)
[Bild: 2st 4:3 17 tum.]

Jag lyckades få till det med färginställningarna med de nya skärmarna så jag är rätt så nöjd. På den över bilden kan man ana att bildskärmen till vänster är något mörkare (rödare) i 'bottenfärgen'. Jag avvaktar alltså med nytt grafikkort.

Farsan
Ringde han. "Det knallar å går." Läget är alltså under kontroll. Vi pratade en hel del om vad som ska avhandlas på vårdplaneringen nu på fredag. Bl.a. ska jag försöka göra en ny stöt om att få dit den beviljade EL-rullstolen. Vi pratade också mycket om att de tycker att far ligger mycket i sängen – och det är sant – men han tycker att det är för j-gt när han ringer och säger att nu måste han lägga sig för att det gör så förbaskat ont och de ignorerar det och meddelar att han kan allt sitta uppe en stund till.
Ska ringa och prata med omvårdnadsansvarig sjuksköterska i morgon och få detaljer i hur de här nya vårdstrategierna är tänkta att leda till.
Jag ska också ringa till den arbetsterapeut (primärvården) som var hemma hos far och utifrån den situationen som då rådde beviljade EL-rullstolen.
Ansvarig sjukgymnast (kommunal) envisas ju med teorin att om far får dit EL-rullstolen så kommer det att påverka träningen negativt. Jag skulle vilja veta hur…
Jag kan inte se att det är bättre att sitta i en vanlig rullstol och inte orka, mot att kunna sitta i en EL-rullstol och ha möjlighet att vara mer social och kanske t.o.m. frivilligt åka en extra gång till träningsrummet och träna på att resa sig.
Han kan ju för bövelen inte gå! Det var ju därför han fick EL-rullstolen. Och det var det (att han inte kunde gå med rollator) som var grundorsaken till att han ramlade och bröt lårbenet (han försökte då gå, utan rollator, utmed diskbänken – han höll sig i diskbänken med höger hand med det räckte inte. Vänsterbenet bar inte).
Jag har också pratat med han om att han kan komma hem på bemannad permission, ett par dagar. Det skulle han fundera på.

Och så skulle jag egentligen vilja ha nästa vårdplanering i hans hem, med sjukgymnast (kommunens), arbetsterapeut (primärvårdens), biståndshandläggare samt omvårdnadsansvarig undersköterska och sjuksköterska plus personal från hemtjänsten. Då, om någon gång, har de ju möjlighet att se, på plats, och höra, vad är det far behöver träna.
Men det stannar väl vid en önskan…

Hälsoläget:
Varit mest inne. Var ju ute en sväng och hämtade bildskärmarna, med hustruns hjälp, när vi var inne en sväng i matvarubutiken bredvid paketutlämningsstället så nöp det till så in i h-e i dels ena benet och strax därefter i i hö ländrygg. Jag klarade det med andning och en stunds rörelseuppehåll. Den sega slöheten har fortfarande ett grepp om mig.
[03-03-025-015]

En hel del pappa

sömn; ok, men lite väl lång… 13 timmar.

Farsan
Igår; Ringde han och till slut svarade han. Han hade ramlat i ett försök att ta sig från antingen gåstolen eller rullstolen och till sängen. Nu verkar det som att det gick bra. Ska åka dit idag och göra ett kort besök.

Var hemma hos han och fixade med ett par betalningar och fyllde i en s.k. inkomstförfrågan, från Trollhättan stad (hemtjänsten).

Före det hade jag varit inne i centrala Trollhättan och undersökt om det dels gick att hitta någon lösning med mitt lilla skärmbildsproblem. Jag har idag två bildskärmar (TwinView). Det är två LG L194WS. Problemet är att de inte avger exakt samma färger och ljus. På stan fanns ingen lösning på det.
Samtidigt passade jag på att se om jag kunde finna på en lösning åt hustrun där versionerna på MS WIN Office inte stämmer. På Elektronikhuset kunde de sälja en 'kod'. Sedan gick man hem. Avinstallerade den version av Office man hade och sedan tankade man ned och installerade en 30-dagars pröva-på-version av Office 2010 och sedan anger man den köpta koden och vips så ska man vara ägare till en fullicens av Office. Ska diskutera detta närmre med hustrun efter att jag har kollat vad som krävs av Office 2010. Min bärbara, som hustrun nu lånar, med Office 2000 är ju inte så värst modern…

Efter att jag varit hemma hos far åkte jag och hälsade på han. Han verkade må ypperligt men var fortfarande skärrad efter fallet. Personalen kollade upp benet två gånger om dagen och allt verkar OK. Förutom att nu har mer ont där han tidigare hade ont. Just det onda som tidigare hindrat honom från att kunna använda benet.

Han fick en aktuell almanacka i present.

När jag var hos far kom jag på att jag hade glömt att lämna in inkomstförfrågan. Så det fick bli nästa uppdrag efter att jag lämnat far. Där, på hemtjänsten, träffade jag minst en 'gammal kändis' f.d. arbetskamrat. Och jag fick en mängd tips. Bl.a. så kunde pappa få s.k. pröva-på-permis. Känna hur det är att komma hem och pröva på. Går det inte så har han sin plats på korttidsboendet kvar.

Och så fick jag veta att far får vara kvar på korttidsboendet så länge han vill hem men inte vågar. Han måste känna sig trygg.

Personligen tror jag inte de fixar att rehabilitera far till någon högre funktionsgrad än den han har nu. Så min åsikt är att man ska satsa på träning i att ställa sig upp, få stabilitet (stå utan stöd) och sedan sätta sig ned och så vill jag ha dit den där EL-rullstolen samt få bort tröskeln in till toaletten.
Jag vill även att de tränar han i en sådan där snurrande platta med räcke att hålla sig i som han kan ha vid toalett och vid sängen. han kan då sköta det själv.
Även om det krävs att jag ger sjukgymnasten en uppsträckning. Hon har ju målet att far ska kunna gå med rollator (han beviljades EL-rullstolen för att gående med rollator inte fungerade klockrent). Han är ju knappast bättre nu och då anta att han ska kunna nå en högre funktionsgrad än innan lårbensbrottet anser jag vara naivt.

Hade tänkt stanna vid Överby och kolla vad de hade i elektronikbutikerna där men jag orkade inte. Det blev hem och sedan sängen. Vakna för en stund sedan nu (ca sju på kvällen).

Hustrun
Satt ett meddelande på köksbordet med följande lydelse: "Kan dina dataskärmar i ditt rum ge upphov till dina ansiktsproblem?"
Mitt svar: "Går inte att utesluta. Jag har väldigt torr luft i rummet (för att något kompensera det så har jag en 5 liters hink ståendes på golvet). Jag har också två bildskärmar där jag inte lyckats ställa in dem exakt lika. Det kan betyda att min ansiktshud direkt är utsatt för två olika ljusvåglängder (Platta skärmar flimrar inte. Det gör dock s.k. tjockskärmar och lysrör samt energilampor (som egentligen är små lysrör)). Bredvid mig, på vänster sida har jag numera ovanlig koltrådslampa och ca ytterligare en ½-meter på vänster sida har jag ett fönster. Så från vänster sida sett är min ansiktshud utsatt för tre, kanske fyra olika sorters ljus. Rakt framifrån ett, kanske två. Med de fakta så borde jag ha mest problem på vänster ansiktshalva. Så är det inte, det har mer en dragning åt höger. Man jag kan likväl inte säga nej, eftersom torr luft, olika ljuskällor, stressar huden så att den kan bli förbannad. Men då brukar man få en brännande känsla (många tolkar detta som elöverkänslighet)."

Bildskärmar
Surfade runt på nätet och hittade den här:
[Bild: HP Compaq LE1711]
På OnOff sålde de den via internetshopen för 1190:-. Jag köpte två.
Det är en s.k. (ca) 4:3-förhållande-skärm med en upplösning om 1280×1024. Det innebär att jag med min TwinView-inställning får: 2560×1024. Nu har jag: 2880×900. En liten försämring i bredd, kan tyckas. Men på mina gamla LG 19-tums är det på bredden 3,33 pixlar per centimeter. På den här HP 17-tummaren är det 3,4 pixlar per centimeter (lite fler pixlar alltså). Dessutom är pixlarna ca 0,01 mindre i bredd och höljd på HP-skärmen jämfört med LG-skärmarna. Så jämför vi på det viset kommer jag att få bättre upplösning.

Dessutom kommer de att ta mindre plats.

Det är väldigt missvisande för kunden när de inte får uppgift om (på främst LCD/TFT-skärmar) och hur stora pixlarna är samt pixelavståndet. På så vis skulle skärmarna bli lättare att jämföra med varandra.

T.ex., vad tror ni händer med pixeltätheten eller pixelstorleken från en bildskärm på 17 tum -> 19 -> 22 -> 23 etc om antalet pixlar på höjden på samtliga har så kallad HD-kvalitet 1080 pixlar? Eller så ökar de bildskärmen (i centimeter räknat) mer på bredden än på höjden. -> en bildskärms 'tum' mäts ju på diagonalen. Dessa två rektanglar har samma längd på diagonalen:
[Bild: En ruta med 4:3-förhållande]
4:3 (normalTV)
[Bild: En ruta med 16:9-förhållande (WideScreen)]
16:9 (widescreen)

Återigen; notera att diagonalen, i bägge bilderna, här ovan' är lika långa. Detta skulle alltså kunna vara två st 17 tums bildskärmar.

Tja, antingen görs pixlarna större eller så ökas pixelavståndet.
Vad händer då med 'upplösningen', skärpan? Jo, ju större skärm, ju längre bort måste du sitta för att få 'samma' upplösningsupplevelse.

Nu får jag hoppas på turen att jag får två bildskärmar som ligger efter varandra i serienummerordning och att de är kalibrerade av samma person.

Om vi glider in på det här med plattTV. Tänk er att vi har en HDTV med 1080 'linjer' (antal ljusprickar på höjden) och den är på 32 tum och så tittar vi på en plattTV som är på 50 tum och den har också 1080 'linjer' (antal ljusprickar på höjden). Prata med försäljarna om det här och hör vad de säger.

En grundregel: Mät upp avståndet (i dm) från där du sitter till platsen du ska ha TV:n. Är det 3 meter mellan din plats och väggen där TV:n ska sitta så är det ingen mening med att köpa TV som är större än 30 tum.

Hälsoläget:
Hemskans slö och motig dag. Kan och vill inte känna efter i övrigt.
[02-04-025-025]

 

Mycke dataprogrammering, idag också…

sömn; ok. Fast jag kände mig väldigt seg på morgonen. Har inte tagit några läkemedel alls på ett par dagar nu – det känns.

Farsan
Ringde han. Han hade precis ätit och var på väg upp i sängen. Jag tycket han lät ynklig…
Idag var kommentaren: "Det går sin gilla gång…". Det är är en bra bit under 'må-nivån': "Det knallar å går."

Fixat och ordnat lite med fars ekonomiska papper – ordning och reda!

Promenad
Hustrun fick faktiskt ut mig på en promenad trots isande snålblåst och lite råkyla.

LEGO
Fick en legodetalj, ett vitt 40-kuggars kugghjul, idag. Jag beställde det den 3:e januari…

Bloggtrixande
Idag har jag härjat massor med min experimentblogg. I rutan nedan kan den eventuellt intresserade följa min s.k. arbetsgång 'workflow', ska det visst heta…:

Arbeta med '<div>':ar
id	Förekommer bara en enda gång i ett HTML-dokument	- prefix i styledefinitionen: '#'
class	Kan användas flera gånger 				- prefix i styledefinitionen: '.'

I understand that the specificity for the id vs. class selector is based on a left-reading scale. The farther left your selector appears the less specific it is.
For example:
p{color:red;} 			has 0,0,0,1 (just an element)
.red{color:red;} 		has 0,0,1,0 (just a class)
#content p.red{color:red;}	has 0,1,1,1 (an element, class and id)
<inline style tag> 		has 1,0,0,0 (and trumps all specificity of CSS.)
I find this useful to think about while writing my messy, messy code, so I thought I'd pass it along.

Great job of keeping it simple Ivan. A few other interesting css tidbits about id and class assignment for beginners:
* You can specify only elements inside specific elements in the css by putting a space between the selectors. 
  For example: 
  #bigbox .foo {font-weight:bold;} 
  will make any element with class="foo" inside an element with id="bigbox" bold.
* You can assign multiple classes to html element by seperating them with spaces. 
  For example: 
  <p class="foo bluefoo">This Paragraph</p> 
  would get whatever css styles you've assigned in the css for both .foo and .bluefoo.
* Finally, assign a set of css rules to multiple selectors by seperating them in the css with commas: 
  For example: 
  html, strong, li, #foobar, .cheese {font-family:"comic sans";} 
  This would apply the font, comic sans, to each of the listed selectors. Please don't do this. :)

<div>
</div>

----------------
Hur ska min blogg organiseras?

Finns det standardID som bör finnas?
Finns det standardKlasser som bör finnas?

Jag testar först med antagandet; Nej.
Jag håller mig till engelska dels att man då slipper krånglet med åäö, vika inte funkar i all form av kodning. Dels att, blir det bra, så kanske temat kan publiceras.
De viktigaste;
Hela sidan:			id="thepage"
Sidhuvudet: 			id="thehead"
Flikarna:			id="thetabs"
HTML-sidans kropp (body):	Samma som 'thepage' (inga 'div':ar ovanför taggen: 'body')
Vänster sidolist (meny):	id="theleftsidebar"
Höger sidolist (meny):		id="therightsidebar"
Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer):
				id="thetopright"
Inläggen / posterna / 'loopen':	id="theloop"
Respektive inlägg / post:	class="thepost"
Respektive inlägg / post, huvud:class="theposthead"
Respektive inlägg / post, text (content = innehåll):
				class="theposttext"
Respektive inlägg / post, s.k. metadata (kategorier, ettiketter):
				class="thepostmeta"
Respektive inlägg / post, 'fot':class="thepostfoot"
Navigeringsdelen, om det finns flera poster så kan man visa länk till föregående respektive efterkommande (nedanför loopen men tillhör den likväl):
				class="thenavigation"
Sidfoten:			id="thefoot"


Hur ser namngivnigen (id) ut för andra teman och då för 'the loop'?
temat: 
WordPress Default: 	ID=content
WordPress Classic:	Inget alls
Twenty Ten:		ID=content samt en 'div' som omsluter den: ID=container
NGN-WP:			Ingen Specifik

-----------------
Till 'verkligheten';
I filen style.css definierar jag identiteter och klasser (jag sätter inga värden, än.):

/* START: placering på sidan och färger [typography and colors] */
/* Sidfoten [Foot] id */
#thepage {} 

/* Sidhuvudet [Head] id */
#thehead {}

/* Flikarna [Tabs] id */
#thetabs {}

/* Sidopanel (meny) [sidebar (menu)] id */
#sidebar {}

/* Sidopanel 2 (meny) [sidebar 2 (menu)] id */
#the2sidebar {}

/* Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the head] id */
#thetopright {}

/* Inläggen / posterna / 'loopen' [the loop] id */
#theloop {}

/* Respektive inlägg / post [the single post] klass [class] */
.thepost {}

/* Respektive inlägg / post, huvud [the single post head] klass [class] */
.theposthead {}

/* Respektive inlägg / post, text (content = innehåll) [the single post conten] klass [class] */
.theposttext {}

/* Respektive inlägg / post, s.k. metadata (kategorier, ettiketter) [the single post meta] klass [class] */
.thepostmeta {}

/* Respektive inlägg / post, 'fot' [the single post foot] klass [class] */
.thepostfoot {}

 /* Navigeringsdelen, om det finns flera poster så kan man visa länk till föregående respektive efterkommande (nedanför loopen men tillhör den likväl) [the navigation part below the loop] klass [class] */
.thenavigation {}

/* Sidfoten [foot] id */
#thefoot {}

/* SLUT: placering på sidan och färger [END: typography and colors] */

Ovan inklistrat i style.css 110126.
Kör en validiering: >>: 56 fel och en varning!? Phu! De har å göra med inläggen, allihopa.
(I förbifarten noterade jag att blogg.ngn.nu har 4 fel?) De berodde också på ett misstag, av mig, när jag skapade ett inlägg med [Visa mer...]. Men egentligen inte.
Det var WordPress admin editor som lade till taggen 'p', där jag inte ville ha den...)

Kan vara bra att bli av med felen så blior det lättare att följa processen.

Nu är det 0 fel och bara en varning, vilken får jag dock inte veta...
Tog bort kod för pollen:
Original: "onclick="poll_result(%POLL_ID%); return false;" onkeypress="poll_result(%POLL_ID%); return false;" title="Visa resultat för den här analysen">Visa resultat</a></p></div>"
Ändrade till: "onclick="poll_result(%POLL_ID%);" onkeypress="poll_result(%POLL_ID%);" title="Visa resultat för den här analysen">Visa resultat</a></p></div>"
Validieringen gillande inte: "return false;" efter: "poll_result(%POLL_ID%);"
*****************
110127
Nu ska jag försöka mig på och styra upp placering av främst inläggen och sidolisterna
Först, grundfärgen för hela sidan: 
	background-color: #970A07;
Placeras i style.css, vid:
/* Hela sidan [page] id */
#thepage {} 

Så att det blir såhär:
/* Hela sidan [page] id */
#thepage {
	background-color: #970A07;
} 

För att nu få färgen att synas måste jag lägga in en 'div' i filen header.php och footer.php med id=thepage
I header plaseras:
<div id="thepage"> strax under HTML-taggen: 'body'
och jag skriver det såhär:
<div id="thepage" /* START */ > 

Sedan läger jag in sluttaggen i footer.php. Strax ovanför HTML-taggen: '/body'. Så här:

</div / END id thepage */ > 

Dags för test: >>: Inget... Validieringen gillar inte mitt sätt att lägga in kommentarer.

Jag ändrar från:
<div id="thepage" /* START */ > 
</div / END id thepage */ > 
till:
<div id="thepage" ><!-- START --> 
</div><!-- END id thepage -->

Ny test: >>: Inga fel men inget syns

Prövar med att ge attribut till HTML-taggen direkt. i style.css, så här:
body {
	background-color: #970A07;
}

Ny test: >>: Det tog skruv!
Antagligen hade jag ocks dirket i HTML-taggen: body satt samma sak genom att ha gett taggens parameter 'id' värdet 'thepage'.
Jag testar för att lära mig: >>: stämde bra.

Nu är frågan: Vilket är att föredra?
Jag väljer att placera 'styrningen i style.css. Det ger möjligheten att i enskilda (andra) taggar i sätta annat värde och det får då första prioritet.

Nu vill jag anpassa visningen av inläggen. Annan bakrundsfärg, smalare, i mitten, 'theloop': 
I style.css, lägger jag till:
/* Inläggen / posterna / 'loopen' [the loop] id */
#theloop {
	width:32%;
}

I index.php lägger jag in:
<div id="theloop"><!-- START -->
strax ofanför koden:
<?php if (have_posts()) : ?>

Och strax nedanför:
<?php endif; ?>
Lägger jag till:
</div><!-- id theloop END -->

Test: >>: Helt OK (kanske lite smalt men jag avvaktar lite med eventuella justeringar)

Nu sätter vi 'min' bakgrundsfärg för respektive inlägg (post).
Det gör jag först i style.css:
/* Respektive inlägg / post [the single post] klass [class] */
.thepost {
	background-color: #D1D197;
}

Sedan sätter vi en 'div' i index.php
Strax under koden:
<?php if (have_posts()) : ?>
Så här: <div class="thepost"><!-- START -->

Och strax nedanför koden:
<?php endwhile; ?>
Så här:
</div><!-- class thepost END -->

Test: >>: OK

Placera inläggen i mitten:
Lägger till två rader vid definitionen av 'theloop', så här:
/* Inläggen / posterna / 'loopen' [the loop] id */
#theloop {
	width:32%;
	margin-left:auto;
	margin-right:auto;
}

Test: >>: OK

Nu ska vi se om jag fixar att placera huvudsidopanelen, till vänster, om inläggen.
Först en 'container' för detta ändamål, en 'div'. Den är ju redan difinierad: 'sidebar'.
Nu käller det dock att få den placerad på rätt ställe med önskad bredd och bakgrundsfärg.
Bakgrundsfärg:
	background-color: #7A7649;
Positionen / placeringen:
	float:left;
	position:relative;
Bredd:
	width:15%;

Prövar med att placera allt i id=sidebar i filen style.css, så här:
/* Sidopanel (meny) [sidebar (menu)] id */
#sidebar {
	background-color: #7A7649;
	width:15%;
	float:left;
	position:relative;
}

Sedan ska den definitionen få effekt, det sätter jag i filen index.php, så här:
<div id="sidebar"><!-- START -->
	<?php get_sidebar(); ?>
</div><!-- id sidebar END -->

Test: >>: OK

Men jag vill ha den intill inläggen. Nu befinner den sig längst till vänster i fönstret.
Dags att sätta bredden på 'hela' bloggen. Av erfarenhet har jag märkt att det funkar väl om jag sätter bredden till 950px, statisk bredd. Med minsta bredd definierad till 800px
I stilfilen style.css blir det såhär:
/* Hela sidan [page] id */
#thepage {
	width:950px;
	min-width:800px;
	margin-left:auto;
	margin-right:auto;
}

Test: >>: OK

Fast nu få jag ändra lite breddvärden:
Inläggen:
Från: 32%
Till: 52%

Sidopanelen:
Från: 15%
Till: 22%

Test: >>: OK.

Nu vill jag skapa en höger sidopanel också så att jag lättare ska kunna finslipa på utseendet. Men före finslipande ska jag fixa till sidhuvudet. Det ska också delas in i tre s.k. kolumner. Tidigare har jag valt att göra det via en tabell nu ska jag använda 'div':ar.
Först, är den registrerad i functions.php? (så att man kan lägga in s.k. widgets i den).
Svar: Nej.
Då gör vi det, i filen functions.php lägger jag till, strax efter den första registreringen:
register_sidebar(array(
        'name' => 'the2sidebar',
        'before_widget' => '',
        'after_widget' => '',
        'before_title' => '',
        'after_title' => '',
    ));

För att det hela ska fungera så att man kan använda den till annat än att lägga s.k. widgets i så är det ytterst lämpligt att skapa en fil som heter: 
the2sidebar.php
Med innehållet, till att börja med:
// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets, den 2:a
<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        || !dynamic_sidebar() ) : ?>
// standard sidomeny om inga widgets används
<?php endif; ?>
// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets, den 2:a

Den 2:a panel ska också få bakgrundsfärg, bredd och placering, i stilfiloen: style.css, så här:
/* Sidopanel 2 (meny) [sidebar 2 (menu)] id */
#the2sidebar {
	background-color: #7A7649;
	width:20%;
	float:right;
	position:relative;
}

I huvudmallen, index.php, 
Strax nedanför koden för den andra sidolisten:
<?php get_footer(); ?>
lägger jag in följande:
<div id="the2sidebar"><!-- START -->
	<?php include (TEMPLATEPATH . '/the2sidebar.php'); ?>
</div><!-- id the2sidebar END -->

Lägger in en s.k. widget i den för stt se så den dyker upp.

Test: >>: ok men 'fel' widget visades?

Vad kommer det sig?

Hade missat att tala om vilken sidopanel, med widgets, som skulle användas, i filen: the2sidebar.php
En kodrad såg ut såhär:
|| !dynamic_sidebar() ) : ?>
Den ska se ut såhär:
|| !dynamic_sidebar('the2sidebar') ) : ?>

Test: >>: OK.

Nu vill jag fixa till sidhuvudet.
Dela in den efter samma princip som 'bloggkroppen'.

Har redigerat filen style.css, den delen som jag valt att placera definitionerna av HTML -sidans övre del. Nu ser det ut såhär:
/* Fönsterhuvudet, rubrikdelen [window header part] id */
#thewindowhead {}

/* vänstra övre delen av fönstret [te left upper part of window] id */ 
#thetopleft {}

/* Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] id */
#thetopmiddle {}

/* Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] id */
#thetopright {}

För att inte röra till det för mycket i originalfilerna och dessutom göra det lättare att spåra fel så väljer jag att skapa en separat fil för detta:
ngn-hedaer.php
Och den fyller jag med, än så länge:
<H1><?php bloginfo( 'name' ); ?></H1>

Och i filen header.php, lägger skriver jag sist:
Jag tar bort raden:
<H1><?php bloginfo( 'name' ); ?></H1>
Och skriver i stället:
<div id="thewindowhead"><!-- START -->
	<?php include (TEMPLATEPATH . '/ngn-header.php'); ?>
</div><!-- id thewindowhead END -->

Test: >>: OK
[] Min bild i vänsterdelen
[] bloggnamnet i mitten
[] Pollen till höger

Registrerar över högra delem som s.k. widgetcontainer i filen fonctions.php:
register_sidebar(array(
        'name' => 'thetopright',
        'before_widget' => '',
        'after_widget' => '',
        'before_title' => '',
        'after_title' => '',
    ));

Har lagt in följande i filen, ngn-header.php:
<!-- vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] -->
<div id="thetopleft"><!-- START -->
</div><!-- id thetopleft END -->

<!-- Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] -->
<div id="thetopmiddle"><!-- START -->
	<H1><?php bloginfo( 'name' ); ?></H1>
</div><!-- id thetopmiddle END -->

<!-- Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] id -->
<div id="thetopright"><!-- START -->
// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets, den 3:e
<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        || !dynamic_sidebar('thetopright') ) : ?>
// standard sidomeny om inga widgets används
<?php endif; ?>
// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets, den 3:e
</div><!-- id thetopright END -->

Innan jag testar byter jag ut widget i panel 1.

Test: >>: OK

Nu ser aktuell del i style.css ut enligt nedan:
/* vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] id */ 
#thetopleft {
	width:22%;
	float:left;
	position:relative;
}

/* Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] id */
#thetopmiddle {
	width:52%;
	margin-left:auto;
	margin-right:auto;
}

/* Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] id */
#thetopright {
	background-color: #D1D197;
	width:22%;
	float:right;
	position:relative;
}

Och ngn-header.php innehåller:
<!-- vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] -->
<div id="thetopleft"><!-- START -->
	<p align='center'><img src='/images/Nisse_02(1).jpg' alt='Bild på bloggens författare' /></p>
	<p align='center'><font color='#FFFFFF'><b>Nisse</b></font></p>
</div><!-- id thetopleft END -->

<!-- Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] -->
<div id="thetopmiddle"><!-- START -->
	<H1><?php bloginfo( 'name' ); ?></H1>
</div><!-- id thetopmiddle END -->

<!-- Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] id -->
<div id="thetopright"><!-- START -->
	// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets, den 3:e
	<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        	|| !dynamic_sidebar('thetopright') ) : ?>
	// standard sidomeny om inga widgets används
	<?php endif; ?>
	// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets, den 3:e
</div><!-- id thetopright END -->

Test: >>: intressant...
Får nog sätta höjd på 'thewindowhead'

Prövar med, i filen style.css:
/* Fönsterhuvudet, rubrikdelen [window header part] id */
#thewindowhead {
	min-height:300px;
}

Lite bättre. Ser om det fixar sig om jag breddar övre högra delen.
Det verkar kört att fixa det här via 'div':ar. Om t.ex. en s.k. förälder-div innehåller en barn-div, en 'ruta' i en 'ruta' så ökas inte höjden, per automatik på förälder-diven om barn-divens höjd ökas. Och det vill jag att det ska göra så jag får nog ta till HTML-taggen: 'table' och tillhörande; 'tr' & 'td'.
Enklast möjliga tabell, med en s.k. cell:
<table><tr><td></td></tr></table>

Jag prövar:
Jag fick till det riktigt bra men jag fick tänka om en hel del. Så här; skrev om aktuell del i style.css:
/* vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] class */ 
.thetopleft-contanier {}

td.thetopleft-contanier{
	text-align:left;
	vertical-align:top;
}

.thetopleft {}

td.thetopleft{
	color:#FFFFFF;
	text-align:center;
	vertical-align:top;
}

/* Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] class */
.thetopmiddle {}

td.thetopmiddle{
	text-align:center;
}

/* Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] class */
.thetopright {
	background-color: #D1D197;
}

td.thetopright{
	width:35%;
}

Och filen ngn-header.php ser nu ut såhär:
<table><tr>
<td class="thetopleft-contanier"><table><tr>
<td class="thetopleft">
<!-- vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] -->
	<p><img src='/images/Nisse_02(1).jpg' alt='Bild på bloggens författare' /></p>
	<p><b>Nisse</b></p>
</td>
</tr></table>
<td class="thetopmiddle">
<!-- Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] -->
	<H1><?php bloginfo( 'name' ); ?></H1>
</td>
<td class="thetopright">
<!-- Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] id -->
	// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets, den 3:e
	<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        	|| !dynamic_sidebar('thetopright') ) : ?>
	// standard sidomeny om inga widgets används
	<?php endif; ?>
	// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets, den 3:e
</td></tr></table>

Jag känner mig nöjd med att arbeta enligt ovan och validieringen verkar ju gilla det också.
Eftersom det är så rackarns knepigt att få 'div':arna att lyda gör jag något liknande med bloggens kropp.
Nackdelen med det är att jag 'binder' sidopanelerna vid en fix position.
Men nu är jag ju konrvativ av mig, i den delen, så då får det bli så.

Det var rackarns vad det var knepigt. Fick problem med ett glapp över första 'posten'. Hittade till slut något som kallas 'Mayer's reset' och den sopade verkligen rent.
Ska bli intressant att sätta allt 'från början'...
Så'här ser filerna ut nu:
style.css:
/*
Theme Name: NGN-2011
Theme URI: http://ngn.nu/WP/NGN-2011
Description: Nisses egna hopsnickrade tema, med start 2011.
Author: Nils-Gunnar Nordlundh (NGN)
Author URI: https://blogg.ngn.nu
Version: 1.0 
Tags: två sidolister / two sidebars, fix bredd / fixed width, administrerbara favoritlänkar / custom links, administrerbara flikar / custom tabs

License: Open Source och / and Nils-Gunnar Nordlundh
License URI:

*/

/* Sätt 'allt' till 'noll' START [myers reset]*/
/* http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/ 
   v2.0 | 20110126
   License: none (public domain)
*/

html, body, div, span, applet, object, iframe,
h1, h2, h3, h4, h5, h6, p, blockquote, pre,
a, abbr, acronym, address, big, cite, code,
del, dfn, em, img, ins, kbd, q, s, samp,
small, strike, strong, sub, sup, tt, var,
b, u, i, center,
dl, dt, dd, ol, ul, li,
fieldset, form, label, legend,
table, caption, tbody, tfoot, thead, tr, th, td,
article, aside, canvas, details, embed, 
figure, figcaption, footer, header, hgroup, 
menu, nav, output, ruby, section, summary,
time, mark, audio, video {
	margin: 0;
	padding: 0;
	border: 0;
	font-size: 100%;
	font: inherit;
	vertical-align: baseline;
}
/* HTML5 display-role reset for older browsers */
article, aside, details, figcaption, figure, 
footer, header, hgroup, menu, nav, section {
	display: block;
}
body {
	line-height: 1;
}
ol, ul {
	list-style: none;
}
blockquote, q {
	quotes: none;
}
blockquote:before, blockquote:after,
q:before, q:after {
	content: '';
	content: none;
}
table {
	border-collapse: collapse;
	border-spacing: 0;
}
/* Sätt 'allt' till 'noll' END */


/* START: placering på sidan och färger [typography and colors] */
/* sätt värden till HTML-taggar [put some values to HTML-tags direktly] START */
body {
	background-color: #970A07;
}

/* sätt värden till HTML-taggar [put some values to HTML-tags direktly] END */
/* Hela sidan [page] id */
#thepage {
	width:950px;
	min-width:800px;
	margin-left:auto;
	margin-right:auto;
}

/* Fönsterhuvudet, rubrikdelen [window header part] id */
#thewindowhead {}

/* vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] class */ 
.thetopleft-contanier {}

td.thetopleft-contanier{
	text-align:left;
	vertical-align:top;
}

.thetopleft {}

td.thetopleft{
	color:#FFFFFF;
	text-align:center;
	vertical-align:top;
}

/* Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] class */
.thetopmiddle {}

td.thetopmiddle{
	text-align:center;
}

/* Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] class */
.thetopright {
	background-color: #D1D197;
}

td.thetopright{
	width:35%;
}

/* Flikarna [tabs] id */
#thetabs {}

/* Sidopanel (meny) [sidebar (menu)] class */
.sidebar-contanier {}

td.sidebar-contanier{
	vertical-align:top;
}

.sidebar {}

td.sidebar{
	background-color: #7A7649;
	width:22%;
	vertical-align:top;
}

/* Sidopanel 2 (meny) [sidebar 2 (menu)] class */
.the2sidebar-container {}

td.the2sidebar-container{
	vertical-align:top;
}

.the2sidebar {}

td.the2sidebar{
	background-color: #7A7649;
	width:22%;
	vertical-align:top;
}

/* Inläggen / posterna / 'loopen' [the loop] class */
.theloop-container {}

td.theloop-container {
	vertical-align:top;
}

.theloop {}

td.theloop {
	width:52%;
	vertical-align:top;
}

/* Respektive inlägg / post [the single post] klass [class] */
.thepost {
	background-color: #D1D197;
}

/* Respektive inlägg / post, huvud [the single post head] klass [class] */
.theposthead {}

/* Respektive inlägg / post, text (content = innehåll) [the single post conten] klass [class] */
.theposttext {}0

/* Respektive inlägg / post, s.k. metadata (kategorier, ettiketter) [the single post meta] klass [class] */
.thepostmeta {}

/* Respektive inlägg / post, 'fot' [the single post foot] klass [class] */
.thepostfoot {}

 /* Navigeringsdelen, om det finns flera poster så kan man visa länk till föregående respektive efterkommande (nedanför loopen men tillhör den likväl) [the navigation part below the loop] klass [class] */
.thenavigation {}

/* Sidfoten [foot] id */
#thefoot {}

/* SLUT: placering på sidan och färger [END: typography and colors] */

Filen: functions.php;
<?php
if ( function_exists('register_sidebar') )
    register_sidebar(array(
        'before_widget' => '<hr />',
        'after_widget' => '',
        'before_title' => '<H3>',
        'after_title' => '</H3>',
    ));

register_sidebar(array(
        'name' => 'the2sidebar',
        'before_widget' => '<hr />',
        'after_widget' => '',
        'before_title' => '<H3>',
        'after_title' => '</H3>',
    ));

register_sidebar(array(
        'name' => 'thetopright',
        'before_widget' => '',
        'after_widget' => '',
        'before_title' => '',
        'after_title' => '',
    ));

?>

Filen: index.php;
<?php get_header(); ?>
<table><tr>
<td class="sidebar-contanier"><!-- START -->
	<table><tr>
		<td class="sidebar"><!-- START -->
			<?php get_sidebar(); ?>
		</td><!-- class sidebar END -->
	</tr></table>
</td><!-- class sidebar-contanier END -->
<td class="theloop-container"><!-- START -->
	<table><tr>
		<td class="theloop"><!-- START -->
		<?php if (have_posts()) : ?>
			<?php while (have_posts()) : the_post(); ?>
				<div class="thepost"><!-- START -->
					<h2><a href="<?php the_permalink() ?>" rel="bookmark" title="Permanent länk till: <?php the_title_attribute(); ?>"><?php the_title(); ?></a></h2>
					<small><?php the_time('F jS, Y') ?> <!-- by <?php the_author() ?> --></small>
						<?php the_content('Läs resten av det här inlägget &raquo;'); ?>
					<p class="postmetadata"><?php the_tags('Ettiketter: ', ', ', '<br />'); ?> Kategori: <?php the_category(', ') ?> | <?php edit_post_link('Redigera', '', ' | '); ?>  <!-- <?php comments_popup_link('Inga Kommenetarer &#187;', '1 Kommentar &#187;', '% Kommentarer &#187;'); ?> --></p>
				</div><!-- class thepost END -->
			<?php endwhile; ?>
				<?php next_posts_link('&laquo; Äldre inlägg') ?>
				<?php previous_posts_link('Nyare inlägg &raquo;') ?>
		<?php else : ?>
			<h2 class="center">Hittar inget</h2>
			<p class="center">Du söker efter något som inte hittas, här..</p>
			<?php include (TEMPLATEPATH . "/searchform.php"); ?>
		<?php endif; ?>
	</td><!-- class theloop END -->
	</tr></table>
</td><!-- class theloop-container END -->
<td class="the2sidebar-container"><!-- START -->
	<table><tr>
		<td class="the2sidebar"><!-- START -->
			<?php include (TEMPLATEPATH . '/the2sidebar.php'); ?>
		</td><!-- id the2sidebar END -->
	</tr></table>
</td><!-- class the2sidebar-container END -->
</tr></table>
<?php get_footer(); ?>

Filen: header.php;
<!DOCTYPE html>
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" <?php language_attributes(); ?>>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="<?php bloginfo('html_type'); ?>; charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />
<title><?php wp_title(); ?> <?php bloginfo( 'name' ); ?></title>
<link rel="profile" href="http://gmpg.org/xfn/11" />
<link rel="stylesheet" href="<?php bloginfo( 'stylesheet_url' ); ?>" type="text/css" media="screen" />
<link rel="pingback" href="<?php bloginfo( 'pingback_url' ); ?>" />
<?php if ( is_singular() && get_option( 'thread_comments' ) ) wp_enqueue_script( 'comment-reply' ); ?>
<?php wp_head(); ?>
</head>
<body>
<div id="thepage" ><!-- START -->
<div id="thewindowhead"><!-- START -->
	<?php include (TEMPLATEPATH . '/ngn-header.php'); ?>
</div><!-- id thewindowhead END -->
<!-- Här ska sedan in anropet till filen: 'ngn-theTabs.php' -->

Filen: ngn-header.php;
<table><tr>
<td class="thetopleft-contanier">
	<table><tr>
		<td class="thetopleft">
			<!-- vänstra övre delen av fönstret [the left upper part of window] -->
			<p><img src='/images/Nisse_02(1).jpg' alt='Bild på bloggens författare' /></p>
			<p><b>Nisse</b></p>
		</td>
	</tr></table>
</td>
<td class="thetopmiddle">
<!-- Mittendelen av fönsterhuvudet (rubrikdelen) [the middle part of window header part] -->
	<H1><?php bloginfo( 'name' ); ?></H1>
</td>
<td class="thetopright">
<!-- Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the window] id -->
	// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets, den 3:e
	<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        	|| !dynamic_sidebar('thetopright') ) : ?>
	// standard sidomeny om inga widgets används
	<?php endif; ?>
	// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets, den 3:e
</td></tr></table>

Filen: sidebar.php;
// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets
<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        || !dynamic_sidebar() ) : ?>
// standard sidomeny om inga widgets används
<?php endif; ?>
// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets

Filen: the2sidebar.php;
// innehåll som man vill visa innan de s.k. widgets, den 2:a
<?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
        || !dynamic_sidebar('the2sidebar') ) : ?>
// standard sidomeny om inga widgets används
<?php endif; ?>
// innehåll som man vill visa efter de s.k. widgets, den 2:a

Filen: footer.php;
<hr />
<!-- Om man vill visa att man gillar WordPress så kan man visa det här, t.ex. -->
	<p>
		<?php bloginfo('name'); ?> fungerar tack vare 
		<a href="http://wordpress.org/">WordPress</a>
		<br /><a href="<?php bloginfo('rss2_url'); ?>">Inlägg (RSS)</a>
		och <a href="<?php bloginfo('comments_rss2_url'); ?>">Kommentarer (RSS)</a>.
		<!-- <?php echo get_num_queries(); ?> besök. <?php timer_stop(1); ?> sekunder. -->
	</p>
	<?php wp_footer(); ?>
</div><!-- END id thepage -->
</body>
</html>

Nu får det räcka för idag!
**********************

Jag gör såhär uteslutande, nästan jämt, när jag håller på med 'kodning', för anteckningar i en ren textfil.
Och jag kan meddela att bloggexp.ngn.nu under hela utvecklingens gång validieras och det är inga 'error' (bara en varning, fortfarande?)

Korpen
Fick ett mej från den som ledde varmvattengympan på fredagar, det var fullt. Även på torsdagen. Så nu ligger mitt hopp till Distriktssjukgymnastiken.

Hälsoläget:
Inga höga växlar idag… Segt och trögt men svär värk att gnälla om. Min tinnitus kan jag däremot gnälla mycket om. Mina eksem har blivit betydligt bättre så då var det svamp som doktorn trodde.
[02-05-045-045]

Nästan bara datateknikaliteter

sömn;  helt ok.

Igår kväll
Installerade jag ett WordPresstillägg (plugin) som ersätter den redigerare som är standard i WP 3.0.4. Jag valde den här: Dean's FCKEditor For WordPress. Och det jag testat hitintills verkar lovande.
Upptäckte att den, tillägget, byter ut kommentarseditorn också – får nog fundera på det där…

Validiering
Har lagt ned så gott som hela dagen på att få min blogg validierad enligt w3 XHTML (validator.w3.org). Hade uppemot 100 fel när jag började och (nu) är där 0!

Det var några fel som jag fick ägna mer uppmärksamhet. Jag fick bl.a. skriva om en del av koden till det tillägg (plugin) jag har som visar YouTube-videon. Det är en s.k. widget. Efter en del experimenterande så blev jag av med de fel som den genererade.

Ett litet missat HTML tabellradslut ställde till det en hel del. Det tar tid att lusa igenom närmare 2000 rader XHTMLkod som min blogg oftast innehåller.

Som final tänkte jag nu kolla om den s.k. pollen (frågaren) fungerar…
… nope! Då vet jag med säkerhet att det inte beror på att det är fel i XHTML-koden på bloggen.
Förklaringen måste (om jag vill…) sökas i att just det tillägget är i konflikt med ett annat. Vilket?
Det kan också vara så att just det tillägget inte fungerar med WordPress 3.0.4 eller med mitt s.k. tema (utseende).

Promenad
Hustrun fick med mig ut på en promenad. Det var skönt och det kändes bra!

Farsan
Ringde han. "Det knallar och går", alltså är det bra. Men han gillar inte att det gör så ont i benet. Det är smärtan som göra att han inte kan stötta på benet (får nog 'ta tag' i det där).
Meddelade att jag kanske tittar till han imorgon (måndag).

Folkuniversitetet
I Trollhättan. Hustrun går en datakörkortsutbildning där. Enligt vad jag förstått så vet de nog inte vad de egentligen håller på med. Är AF medvetna om hur urusla de egentligen är?
De bärbara datorerna de har, huserar operativsystemet MS WIN XP, och det är bra, tycker jag. Sedan har de installerat MS WIN Office 2010 (helt naturligt väljer man det senaste).
Läroboken är dock skriven efter Office 2007.
Som en parentes kan nämnas att här hemma har hustrun tillgång till Office 2000.
Det tog ett tag för undervisaren att upptäcka att det som stod i boken inte stämde…
Adepterna blev dock initialt informerade om att det inte var några skillnader…
Ordinarie undervisare är nu undervisare på annan ort…, mot sin vilja?
Nuvarande ersättare är också, liksom adepterna, en person som är s.k. mellan två jobb.
Absolut inget ont om den personen! Men en utbildare, på den här nivån, bör behärska programmen såpass bra att man kan förklara skillnaderna mellan de olika versionerna – ja det anser i vart fall jag.
Nu har de flesta (alla) studerande luckor i sin utbildning…

Hälsoläget:
Tog två steg för lite när jag skulle hämta min tomma kaffemugg sträckte mig fram lite på snedden – inte bra – det var bara att stoppa extramedicin i munnen och vänta – på bättre tider. Som väl är så släpper det ganska så fort numer. Magen har inte mått något vidare idag. Eksemet på bröstet är torrare nu och kanske lite mindre…?
[04-05-025-030]

Innedag…

sömn; godkänd.

Igår kväll
Medan vi kollade på ’Lets Dance’, satt vi i soffan. Hustrun i en hörnet och så var det ungefär en persons mellanrum mellan oss, så kom katten och kikade lite. Hustrun försökte locka upp han. Då tittar han på mig…, med förakt och vänder ryggen till.

Jag menar då att han hoppade inte upp bara för att jag satt där. Hustrun menade att det inte alls var så. Så för att bevisa det flyttar hon sig intill mig så att det blir ett utrymme mellan henne och soffändan och så kallar hon på katten…

Tror ni inte att katt jäkeln hoppar upp i soffan? Jodå, kattkräk! Det här är mobbing på hög nivå.
Vi som står och tittar på fåglar tillsammans om dagarna och så kliar jag han på magen, när han vill. Vi leker också kasta liten boll – med liten boll. Och är det snö på balkongen kastar jag lite, det tycker han är kul.
Det är slut med det där nu, basta!

Farsan
Hade ju fått en betalningspåminnelse från Folkspel.se om 85 SEK för en faktura som var på 159 SEK. Få ihop det. Ni som vet gillas inte.
Nu, läs igår, är den betald.

Bloggtrixande
Uppgraderingars bieffekter är så gott som uteslutande att de ställer till problem, när den egentlig grundtanken är att det ska förbättras…

Igår kväll upptäckte jag att det inget hände när man klickade på: ”Visa Resultat”, vid min s.k. poll längst upp till höger (nu upptäckte jag att det inget händer när man klickar på rösta heller…).

Jag hade löst det första problemet och nu får jag se om jag kan knäcka det andra problemet.

Det verkar som om det fattas JavaScript-kod…, den laddas inte in?

Jag fixade det andra problemet men då dök det upp ett annat. Inge bra fix alltså. Så därmed tänker jag inte lägga ner mer tid på det. Det får andra göra. Det är tydligen så att just den här s.k. plugin; wp-polls ver. 2.60 är känd för att inte fungera tillsammans med annat s.k. tema än standard.

Det jag kom fram till var att det handlade om i vilken ordning javascript-kod laddades.

Större delen av dagen har jag suttit och försökt få ordning på en ’sida’. En sida som visar vilka tillägg (plugin) jag använder, den här sidan.

Nya WordPress s.k. admin editor. Den sida där man lägger in eller skriver in den text som ska visas på blogginlägget, är under all kritik. Den ändrar i texten!? T.ex. så kapar den rader där jag inte vill ha dem kapade?
Och så tar den bort textredigeringar typ fet stil om jag kopierar och klistrar in från t.ex. Kompozer (det gjorde inte den tidigare versionen jag använde, 2.3). Det hjälper inte att importera det som ett Worddokument heller. Det är nåt knas som någon borde kika på…

Hälsoläget:
Nu väser det bra i huvudet (tinnitus) och så har jag värk i hela överkroppen – jag har tänkt för mycket…
[03-04-025-005]

Det blev lite av varje idag också…

sömn: ok.

Läkarbesök
Var till vårdcentralen idag på fm.
Pratade mest mina eksemproblem, lite prostata och lite värk. Fick lite läkemedel som skulle hämtas ut på Apotek[*]
De fick också ta ett PSA-prov på mig.

[*]Notera grammatiken: ”Apotek”. För inte så länge sedan hade jag kunna skriva ”Apoteket”.

Bordssollampa
Doktorn tyckte det var en bra idé med en sollampa. Så nu ska jag kolla vad som finns på marknaden och: kan man få ’naturligt’ D-vitamin på det viset?

Det var knepigare än vad jag tänkt…

Den typ av ’strålning’ det handlar om i mitt fall är s.k. UVB och / eller UVAB.

Det finns inget på den Svenska marknaden… vad jag kan se i vart fall.

Hittade en i USA: Dermalight80.com kostar i Svenska pengar en bit över 4000 SEK. Den går att få anpassad för s.k. utanför-USA-bruk.

Har skickat ett trevande meddelande till Verksamhetschefen för Hudkliniken i Uddevalla. Hoppas det ger någon respons. Jag vill veta vad de rekommenderar. Annars får jag kontakta min läkare igen och be om en remiss.

Generellt sett har jag förstått att rekommendationen är att denna typ av behandling ska ske på klinik.

Firefox
’Min’ webbläsare har lagt av. En s.k. symlink är ’trasig’. Har försökt fixa det. Ger upp…
Använder Gooles Chrome så länge.

Testar det jag brukar göra: byt namn på firefox profilkatalog.
>>: Startar hur bra som helst?

Då ska ’bara’ bokmärkena återställas…
Fixade det genom att importera en relativt ny JSON fil i ’gamla’ profilens bookmarkbackups-mapp.

Försäkringskassan
Egen reflektion om vad jag skrev om min insats genetemot sjukförsäkringsfrågan, igår. Jag, mitt nöt, skulle givietvis ha ställt en mer omfattande, och mer begriplig fråga. Som man frågar får man svar.

Farsan
”Det knallar å går”, ett gott tecken att man får samma svar på samma fråga: ”Hur går det?”. Det betyder ju i vart fall att det inte blir sämre. I morgon blir det VPL (VårdPLanering). Jag kommer att rikta in mig på att få dit EL-rullstolen så far får börja träna på den och så verkar det som att far skulle uppskatta att få eget rum om det nu blir tal om förlängd tid på korttidsboendet.

Promenad
Jag tycker nog att jag fick mig en del promenerande, idag. Parkerade bilen säkert 75 meter från Vårdcentralen. Fråm Vårdcentralen gick jag sedan till banken för att stoppa juveler i bankfacket, det sket sig för jag hade glömt bankfacksnyckeln. Från banken gick jag till Sundsgatans västra Apotek. I Vänersborg har vi numer två Apotek på samma gata. Det är ca 30 meter emellan…

Från västra Apoteket gick jag upp på gågatan och sedan mot norr, via torget och därefter till den parkerade bilen. Säkert flera 100 meter om man räknar ihop det.
Kollade via Google-Kartor(maps) och där blir det ca 1,0 km.

Uppdatering
Istanes vad nervöst det var men nu har jag uppdaterat WordPress till senaste version och jag hoppas verkligen att allt fungerar. Det mest har jag testat.

Facebook
Åsså ger jag mig på äventyret att här i bloggen installera en funktion som publicerar detta inlägg som en ’post’ i Facebook.

Hälsoläget:
Idag klagar jag inte. Det gjorde jag hos doktorn…
[01-06-025-025]

Idag är det är det kallt.

sömn: ok. Svettades en del då jag slarvade med popcorn igår kväll…

Gamla blogginlägg
Håller ju fortfarande på att kopiera gamla blogginlägg fråm ngn.blogga.nu till blogg.ngn.nu (funkar bättre som dagbok då).
När jag kollade upp en länk så hamnade jag på en hemsida som värderar hemsidor, spännande! Kollade vad blogg.ngn.nu var värd: 6611,6 SEK. Jaha…?
Kollade vilket värde den gamla bloggen; ngn.blogga.nu kunde ha: 27816,81 SEK. Det var som f-n? Dessutom har den en världsrankning, plats: 5 385 331 (är det bra?)
Min domän; ngn.nu, är värd: 4971,85 SEK. Känns ju lite mysko att den s.k. toppdomänen är mindre värd än en s.k. subdomän.

Försäkringskassan
Alliansen är ju inte färdiga med sin försämring av sjukförsäkringsreglerna. Nu i årskiftet kapade de ytterligare. Bl.a. får läkare inte göra någon arbetsförmågebedömning (procenten). Läkaren ska ’bara’ beskriva vad den sjuke inte kan och mest vill försäkringskassan veta vad läkaren anser att den sjuke kan göra. (Eftersom den sjuke ska ställas mot alla på arbetsmarknaden förekommande arbetsuppgifter).

Inte oväntat sker det en hel del reaktioner på det här. Kanske mest från läkarhåll.

Jag bidrager med att ha skickat en fråga till FK, via deras hemsida:
Vem eller vilka på Försäkringskassan har kompetens att göra medicinska bedömningar när det gäller främst sjukpenning och sjukersättning?

Vänligen

Undrar vad det kan bli för svar?
Det blev följande:

"Hej Nils-Gunnar,

Nu förstår jag inte riktigt din fråga.
Handläggarna på Försäkringskassan gör bedömningar
utifrån de medicinska underlag som skickas in till
oss, till sin hjälp finns det försäkringsmedicinska
rådgivare för tolkning av de medicinska underlagen
eller för medicinsk rådgivning/kunskap. 

...............................................
Med vänlig hälsning

Försäkringskassan
Cecilia Hoxmark
Handläggare
Kundcenter för privatpersoner"

försäkringsmedicinska rådgivare för tolkning av de medicinska underlagen eller för medicinsk rådgivning/kunskap”, vilka är det?

Synd att jag inte får möjlighet att ställa en följdfråga: ”Sker det i samtliga medicinska bedömningsfrågor där det gäller att bedöma en persons arbetsförmåga eftersom en läkare numer inte får göra det?

I anknytning till detta så läser jag i KA (KommunalArbetaren), nr: 1/2011, att nye socialförsäkringsministern, Ulf Kristersson (M), endast anser sig ha ansvar för regelverket, vilket han f.ö. tycker är bra. Han vill inte kännas vid något ansvar vad avser Försäkringskassans handläggning. Han lägger all skuld på handläggarna.
Juste gubbe. Ett tag hoppades jag på att den här borgaren skulle vara något klokare än Cristina Husmark Pehrsson (M) men det verkar som mina förhoppningar grusas.

Farsan
Det knallar å går”. Idag hade han vart på en liten underhållning. Nån som sjöng, på förmiddagen.

Gjorde mig ärende till THN
Kollade fars lägenhet och post, betalade några räkningar och sedan åkte jag till Tallbacken och hälsade på han. Stötte ihop med chefen i entrén, det var ett tag sedan vi sågs.
Visade pappa posten och gick igenom de betalade räkningarna. Han satt i rullstol i matsalen och åt när jag kom.

Efternamnet
Ytterligare ett dokumentbevis, mitt nya efternamn:
[Bild: Skatteverket Registerutdrag Nils-Gunnar Nordlundh]
[klicka för bättre läslighet]
Jag har också fått brev från Trafikverket. De vill att jag ska fixa nytt körkort nu när jag bytt efternamn och det var ju väntat. Så jag får väl snygga till mig å ta mig till Expert i Trollhättan så får de ta några körkortsbilder.

Såhär blev det:
[Bild: Ny körkortsbild]
Jag ser inte ut sådär.
Jag har hela mitt liv haft glasögon men det skulle man tydligen inte ha på körkort numer (vilket inte är sant, läste jag senare på Trafikverkets anvisningar…)

När körkortet är kommet tänker jag förnya passet.

Promenad
Bidde det inget om man inte räknar allt rännande från det ena stället till det andra, via bilen.

Hälsoläget:
Hyfsat. Bränner och värker till lite ibland. Imorgon ska jag diskutera alla mina krämpor med min doktor.
[01-02-015-015]

En dag i den låga aktivitetens tecken

sömn: ok. Men väldigt tung. Kan ha ett samband med gårsagens öldrickande…

Bastu
Jag vill tacka Matti för ett mycket trevligt möte. Som vanligt löste vi de flesta världskriserna och har analyserat och psykologiserat samhälle och individer på löpande band.

Efter bastun rundade vi av med pizza hemma hos mig och hustrun (stort tack till henne) ilade omkring som en butler och såg till att vi hade det bra.

Jag är bortskämd och previligerad och har vett att uppskatta det.

Farsan
”En hankar sig fram.”, var dagens kommentar. Han lät väldigt pigg. Det kan bero på att det är Söndag. På lördag och söndag misstänker jag att det inte är några sjukgymnaster eller arbetsterapeuter i farten och då kan de ju inte köra slut på far.

Gamla Blogginlägg
Roar mig fortfarande med att kopiera inlägg från ngn.blogga.nu till blogg.ngn.nu.

Hälsoläget:
Förutom att huvudet känns tyngre än vanligt så känns det bra i kroppen i övrigt. Det håller sig inom rimliga funktionsnivåer. Det blir tidigt sänggående, idag.
[02-03-005-005]

Slö dag, faktiskt

sömn: ok. Kom i säng lite väl sent. Sov med örngott över huvudet då förkylningen inte riktigt gett med sig. Hade problem med en del snor i näsan under natten.

Bloggfixande
Fortsätter mitt trägna, hur meningsfulla(?), kopierande av inlägg från ngn.nlogga.nu hit till denna blogg; blogg.ngn.nu. Och det bara för att jag tyckte det var så himla kul med den där funktionen (här till vänster) att man nu kan se rubrikerna på vad man skrev om samma datum tidigare år.
Jag ’arbetar’ mig bakifrån och fram, i tidskronologin.

Bastu
Idag blir det bastu. Jag och gode vännen Matti ska ha ett bastumöte, kl 16-18. Välkomna!

Farsan
Matdags, när jag ringde. Och det ”knallar på”. Fast jag misstänker att han ’knallar’ inte så värst mycket.

Faktura
Fick en (två), tycker jag, konstiga fakturor, från mobiloperatören 3 och det gällde det där abonnemanget som jag aldrig aktiverade och som avskrevs.
Den ena s.k. debetfakturan (en vanlig faktura) avser en summa om 8,05 SEK för perioden 23/12-2010 till 27/12-2010 och där står att det är kostnad för 3Prat & 3Mobilsurf Bas (8,05+8,05=16,10 minus en rabatt (avdrag för månadspott) -8,05 = 8,05). Hur har det gått till?
Den andra s.k. kreditfakturan avser en summa om 8 SEK (öresavrundning 0,05).

Det märkliga, tycker jag, är att de på kreditfakturan uppgett en momspost: 1,61 SEK.
På debetfakturan finns ingen momspost.

Om nu ’3’ gör så här i kanske många tusen fall hur blir det då med momredovisningen?

Hälsoläget:
Lite småvärk här och där och lite smådeppigt, vet inte av vilken anledning? Ser fram emot resten av dagen, Jag och Matti ska bada bastu och dricka öl..
[02-03-005-005]

Helt klart en fulltecknad dag.

sömn; ok men förkylning, lite ÖLI-besvär (ÖLI=Övre LuftvägsInfektion), störde en hel del på natten. Jag tror att mitt knep med ett örngott över huvudet gör gott. Då får jag inte in de irriterande små luftpartiklarna (damm) och så fuktas inandningsluften, av utandningsluften. Ser ju visserligen rätt så lustigt ut. Här en bild från ett annat tillfälle då jag ligger och vilar och hustrun är framme med kameran:
[Bild: Nisse vilar med örngott över huvudet]
[fotograf: hustrun]
Här ser man också min ormkudde. Kristina tipsade mig om den (dyr som attan men ruggigt praktisk).

Bilen – lampbyte
Byltade på mig rejält, långkalsonger och flera lager sockor och så preparerade jag mig med läkemdel.

Till garaget. Tände belysningen. Stängde garageporten och backade bak bilen. Öppnade huven. Kopplade in och hängde fast (i ett hål i huvens undersida) den s.k. arbetslampan.

Var ju bekymrad för det där med borttagandet av batteriet, tunga saker. Jag kikade och prövade lite och det gick att få ned vänsterhanden och det fanns hyfsat utrymme. Tur att jag bytt den högra så jag visste vad jag skulle göra.

Lossade skyddskåpan (gummidamask), lossade kontakten, lossade fjädern som håller lampan, tog ur trasiga lampan, satte dit den nya, klämde fast den med fjädern, förde ned damasken – och tappade den!

Den försvann ned i motorrummets mörka djup (på en V4 hade den antingen ramlat ned på marken eller så hade man lätt kunnat ta upp den med handen, nu är inte detta en SAAB V4, det är en DACIA Sandero. Allt är väldigt kompakt.). Efter lite kikande och lysande så lokaliserade jag damasken. Fanns inte en chans att föra ned handen och ta upp den och underifrån var omöjligt, i alla fall utan kunskap om hur man demonterar främre underredet.

Upptäckte att jag kunde få ned vänsterarmen i ett utrymme till vänster om batteriet men upptäckte att det satt någon slags avgränsningsplåt där nere? Efter lite mer kikande såg jag att det fanns ett litet hålaktigt utrymme framtill i den där avgränsningen så kunde jag bara peta damasken dit så kunde jag kanske få tag i den och dra upp den. Men med vad ska jag peta? Åh!, vad jag önskade att jag hade en sådan där griptång som man plockar upp grejer med från golvet, den hade löst det hela galant, nu fanns ingen sådan. Efter en hel del förtvivlat kikande runt om i garaget fick jag till slut syn på min käpp.

Pillade ned den i utrymmet till höger om batteriet, där damasken trillat ned och lyckade peta den mot öppningen i avgränsningsplåten. Körde ned vänsterarmen och fick fatt i damasken – hurra! Känner man då.

Nu höll jag ett betydligt fastare tag i den när jag förde ned den i det relativt trånga utrymmet mellan batteriet och belysningskontakterna, fick fast den, tryckte sedan dit kontakten.

Kollade att det funkade, jodå. Phu!

Kopplade loss arbetslampan, hängde tillbaka den på sin plats…, stängde motorhuven. Körde fram bilen. Och lyckades faktiskt öppna, den låsta, garageporten inifrån. Kändes lite spännande ett tag där.

Farsan
Precis innan jag skulle börja med att sätta fast kontakten så ringer mobilen, i fickan. Det var far. Han verkade ha det bra. Han ville ha en del saker från hemmet. Jag kom överens med far att det var bättre att vi talades vid om ca 30 minuter då mitt minne svårligen kan hålla en sak i huvudet och nu var jag dessutom upptagen med aktivt tekniskt arbete.

Ringde upp han när jag kommit hem och lugnat ned mig lite, en kopp kaffe, ett kollegieblock och en penna. Tydligen får de använda mobiler på kortis.

Det var en tre fyra saker han ville ha, skrev upp dem. Han meddelade också att det verkade bättre där på Älvan vänster än på GOA i Uddevalla (de kommer tydligen snabbare när han ringer)

Brodern och jag har gjort upp att han hämtar upp mig 13:30 13:45 så åker vi till fars lägenhet först och sedan till Tallbacken.

Idag kom det. Namnändringen från PRV. Från nu heter far Nordlundh, sådeså!
[Bild: Farsans namnbytebevis från PRV]
Klicka på den för att få den något mer läsbar.

Nu (under eftermiddagen) har jag och brodern varit till far och sett till att han fått det han ville ha och så har jag fått lite information av personalen och jag har delgivit dem en del.

Far såg ut att må bra. Han såg också väldigt nöjd ut när han fick se efternamnsbeviset.
Nu fattas bara en förlängningssladd, till radion. Nuvarande lösning är temporär. Förlängningskabeln ska vara märkt med fars uppgifter, minsann!

Och hans skjortor och byxor ska också vara märkta, egentligen. Men det fick vi ju inte veta förrän vi väl var där…
Jag har inte den minsta lust att märka hans kläder med hans namn. Svårlösligt problem.

Eftersom far har anhöriga, jag och brorsan, så är det vi som står för tvätten. Vi (min bror och jag) bor i Vänersborg och far i Trollhättan. Inget miljövänligt i det regelverket.

Mera dokument
Fick papper från Skandia bank & försäkring om att det kommer att komma ett dokument…
Skickade ett meddelande till dem att jag tycker att de kan spara in på dylika utskick dels för att det då blir mer pengar i fonden och inte minst för att spara miljö.

Fick svar:
Hej Nisse.

Hej!

Tack för ditt meddelande.

Vi uppskattar att du som kund tar dig tid att skriva till oss. Det är viktigt att vi får ta del av synpunkter och idéer från våra kunder.

Jag kommer att skicka ditt förslag vidare till den avdelning som kan titta på förslaget.

Med Vänliga Hälsningar
Daniel Prim
Kundenheten, Affärsområde Privat

Mitt meddelande var:
Jag skulle hellre se att de pengar det kostar att skicka ut dokument (11493) som meddelar att det kommer ett dokument kunde läggas till min s.k. fond och därmed ge ännu mer pengar, i slutändan. Är detta helt ogenomförbart? Lite miljötänk kan vi ju föra in också, eller?
Vänligen
Nils-Gunnar Nordlund
Agnesborgsvägen 12
462 40 Vänersborg

Nya Mobilen
Sonyericssons support svarade på min fråga om linuxsupport till mobilen (Android har en modifierad s.k. Linuxkärna). De beklagade att de inte hade det och skulle föra frågan vidare till berörd avdelning. Tycker jag låter lovande.

Hälsoläget:
Ingen direkt besvärande värk, förutom i händer och armar. Förkyld, lite halsontbesvär. Mina eksem verkar ha blivit mindre? Min tinnitus väser på. Prostatan verkar inte växa mer men den klämmer ändå på urinröret så att det är besvärligare att kissa sittande.
När broder och jag var på ICA Maxi, Överby, Trollhättan så höll min rygg på att gå av, det bidde en snabbverkande Nobligankapsel.
[04-06-025-025]