Kylan ger sig inte

sömn: ok
Frukost: Yoghurt m müsli + smootie (banan+jordgubbar+Yoghurt)

Ekonomi
Nu är ekonomin justerad. Den eländiga underbudgeterade vistelsen å Kanarieholmarna har nu fått ett extra tillskott.

Anteckningar
Följande har idag fått mer innehåll:
Dag 59. Las Palmas, Gran Canaria. Corralejo, Fuerteventura lör 17-Nov-2012 0:01

Vila
Lade mig på sängen och läste bok – somnade.

Friskis&Svettis
Idag blev det av. Följde med hustrun till F&S VBG.
Investerade i ett 'resten-av-året-kort', 200sek.
Då kan jag vara med på alla aktiviteter.
Idag blev det 25min gåmaskin & 25min krosstrainingmaskin (tror jag den kallas?).

Sonen var där och visade mig lite. Han är s.k. gyminstruktör, minsann :me:

Träffade Matti & Anders K

Badade lite bastu.

På hemvägen stannade vi vid en livsmedelsaffär och handlade lite av livets nödtorft.

Hälsoläget:
Värkläget är oförändrat. Tur att läkemedlen hjälper så pass bar som de gör.
[02-08-015-035]

Dagarna är definitivt kortare på den här breddgraden

sömn: ok
frukost: ok

Anteckningar
Nu har jag lyckats till det med att renskriva ett par dagars anteckningar och de är:
Dag 46 i Corralejo, Fuerteventura sön 4-Nov-2012 0:01
Dag 47 i Corralejo, Fuerteventura mån 5-Nov-2012 0:01

ePost
Har gått igenom 100-tals ePostmeddelanden och jag har 135 kvar…
…nu har jag gått igenom alla…

Motion
Sköter jag dåligt…
Tänker mig ett besök till Friskis&Svettis VBG i morgon och utnyttja, gåband, motionscykel och några enkla styrkeövningar.

Titta på F&S VBG's hemsida och ser att det inte finns något 'kort' som passar mig sådär jättebra.
Jag trodde först att Seniorjympakortet skulle inehålla gym, det gjorde det inte.
De har infört något som kallas daggym, fram till 15:00, 6mån 950sek + medlemsskap (150sek för ett kalenderår) och finns det något som heter Prova och det gäller för Gym/Jympa/Spinn/Ute i 14 dagar och kostar 200 sek (medlemskap ingår ).

Det lutar åt ett 'Prova på' och sedan 'uppgradera' till ett Daggym.

Hälsoläget:
Artrosvärken ökar på…
[02-08-045-005]

Privatekonomi är tråkig. I alla fall min.

sömn: ok
frukost: ok

Ekonomi
Har nästan hela dagen sammanställt kostnader för utomlandsvistelsen. Debet och kredit går inte ihop. Jag har ett underskott.
Detta kräver en närmare analys och sedan får jag ta till magi.

Vila
Det är tröttsamt och deprimerande att räkna. Hjärnkraften tog slut så det fick bli sängläge.

Mat
Idag blev det blandad sallad med tonfisk, nötter och aioli, till lunch.
Kvällsmaten förgylldes med bovetegröt med jordgubbssylt och sojadryck.

Promenad
Tvingade ut mig på en promenad. Det är inte speciellt njutningsfullt att promenera i regntungt, kallt väder.

Anteckningar
Nu är tanken att jag ska ge mig i kast med att digitalisera några analoga anteckningar. Bloggen behöver uppdateras från 4/11 till 23/11
Skiter i det (ekonomigenomgången sög musten ur mig). Tar anteckningarna (och bilder) i morgon.
Tittar på en BondFilm i stället :me:

Hälsoläget:
Eksemen verkar komma med dunder och brak…
[01-08-045-025]

Dag 56. Las Palmas, Gran Canaria. Corralejo, Fuerteventura

Planerat:
QiGong
Frukost
Promenad / GPSgömmeletande / Cykeltur / Utflykt / Upptäcka / Fotografera
Mat
Dokumentera dagen

Såhär blev det:

Sömn: ok. Men det var ett oherrans oväsen på folk, hela natten.
Måste berusade människor hålla på att gapa & skrika?

Frukost: Bifidus + 3 mackor.

Promenerade till öns nordvästra del (från Las Palmas räknat). Tog vägen via Casa de los Coloradas tillbaka. Där försökte vi hitta ett fik – inget – det var endast barer som var öppna.

Allt verkade märkligt lugnt och tyst, för att vara en vardag?

Det fick sin förklaring när vi pratade med en kille på en turistinformation utmed Paseo de las Canteras.

Det var nationell strejl. Alla basfunktioner.

Vi fick massor med nyttig information om utflycktsmål, för hela ön.

Nästa händelse blev överraskande nog (ironi) en lunch på en Kinabuffé…

Därefter letade vi upp Skandinaviska klubbens bouletävling.
Vi deltog både hustrun och jag. Totalt var det ca 40 deltagare.
Tror vi hamnade bra till bägge två men av någon märklig anledning lästes inte våra namn upp bland de 'bästa'…?
Större delen av gänget:
[Bild: Boule på Playa de las Canteras, Las Palmas, Gran Canaria med Skandinaviska Klubben.]

Stannade sedan och var sociala med ett par drinkar, vatten och öl.
Vi stannade inte så länge, vi drog oss mot hotellet.
Ett gäng skulle dra vidare till en restaurang och sedan en pub. Vi avstod erbjudandet om att följa med.

Medan vi var där passade vi på att boka oss till en utflyckstur. En grillresa, nästa torsdag. 15€ / person.

Gick upp till rummet och hämtade datorn.
Hustrun hittade en VingPärm.
Tur var det för WiFi-nätverket vägrade fungera.
Blev rätt så irriterad av att portiern mer eller mindre vägrade att åtgärda problemet. Jag försökte tala om för han hur han skulle göra men den sure gubben ville inte lyssna.
Gick och satte mig och efter ett tag gick jag fram igen och såg lömsk ut.
5 min senare fungerade internetåtkomsten.

Lade in en ny GPS-position på geocaching.com så att jag får ePost om ev nya GPSgömmor i närområdet.

Kollade ePosten. Bl.a. besvarade jag ett från dottern.

Lade in en liten förklaring på bloggen. (not: 2012-12-02: hittar den inte…?)

Upp till rummet. Skrev lite analoga anteckningar.

Läser bok.

Sedan sova!

Dag 11 i Corralejo, Fuerteventura

Planerat:
QiGong
Frukost
Promenad / GPSgömmeletande / Cykeltur / Utflykt / Upptäcka / Fotografera
Mat
Dokumentera dagen

Såhär blev det:
Har nu lagt in anteckningar för 29/9: Dag 10 i Corralejo, Fuerteventura lör 29-Sep-2012 0:01


Sömn; ok.

Tog bara Yoghurt Naturell och ingen mûsli.

Geocaching
Idag planerade jag tre och det blev tre som jag hittade.

Två bra, en var jobbig. Högt uppe på en bergskam.
Enda fräcka med den vandringen var att jag vid ett tillfälle kunde stå och se två rovfåglar cirkulera och spana efter byte, uppifrån.
Och givetvis hade jag inte den 'stora' kameran med mig.

När jag lite senare var framme och hittat gömman och satt och vilade och spanade ut över utsikten så fick jag se något som gjorde mig förbannad (ca 150m rakt nedanför mig) – en 'hundägare' som motionerade två hundar genom att köra bil och låta dem springa efter.
F-n vet vad jag hade gjort om jag varit där nere.

Vädret
Vädret är inte sådär vidare värst. Väldigt mulet och frekventa småskurar. Det är i alla fall hyfsat varmt.
Ska det vara såhär? Så här års? Eller är det något tillfälligt?

Trött
Första gången på riktigt länge som jag känner mig trött, mitt på dagen?

Vaknade först 18:00 (lade mig ca 14:00) och är fortfarande trött.

Tur på stan
Försöker med en liten cykeltur ned till staden, medan det är ljust. Kika runt lite.

Det var trevligt. Träffade min s.k. kontaktperson. Vi pratade lite om kommande post (om den nu kommer…).
Och så har jag hittat en utmärkt strandpromenad.

Hälsoläget:
Värken känns som att jag har kontroll på. Magen kanske håller på att bli bättre. Tröttheten kan ju vara en s.k. detoxeffekt. Har varit och köpt 'vanliga' CornFlakes och en burk med blandade nötter. De verkar dock vara saltade så jag får se hur det blir.
[01-08-035-065]

Bra utflyktsdag

sömn: ok

Geocaching
Vi (jag & hustrun) siktade först in oss på Uddevalla men vi hamnade i Stenungsund. Där fick jag göra upp med ett par GPSgömmor som gäckat mig. Att ta med hustrun var helt klart ett vinnande koncept :me:

Såhär kan en GPSgömma se ut, i närbild (hittad under en en):
[Bild: En ganska vanlig GPSgömma]
Såhär ser det ofta ut. Fast oftast ligger den, som här, i en hundbajspåse inslagna (oftast) plastbehållare, under en sten – jättevanligt och då finns det i regel jättemånga stenar att välja på…

Farsan
På hemväg tog vi vägen om farsan. Han hade fått något tjall med TV:n – någon uschling hade stängt av den via knappen på TV:n…
Som väl var så är hemtjänstpersonalen väl tekniskt begåvad, speciellt Camilla… som satte på TV:n igen.
Avstängningen innebar dock att Far bl.a, missat både Dobbiddo och Skavlan. Vi fixade fram repristid till Skavlan och reprisen på Dobbiddo tog jag fram via SVT-Play. Fixade iordning datorn så far kunde se reprisen på bildskärmen – verkade som att han gillade den lösningen. Lite 'B' dock för att hans mobila 3G-bredband inte var tillräckligt snabbt för att s.k. streema avsnittet avbrottsfritt. Det blev en del uppehåll för s.k. buffring. Detta verkade dock farsan acceptera efter förklaring.

Hälsoläget:
Idag har mina fingerleder (underarm- och överarmsmuskler) jävlats mer än vad som kan anses normalt – i mitt fall. Det har gjort riktigt ont, trots läkemedel.
[03-08-015-015]

Massa sjukdomar och en kolmila

sömn: ok

Prostatan
Idag känns det mycket bättre. Igår em och kväll mådde jag inget vidare.

Nu ska jag då hoppas på att ingen infektion bryter ut och så ska jag då vänta, igen…
Blir svaret negativt, ingen cancer utan 'endast' förstoring så ska doktorn skriva ut ett slags prostatkrymparläkemedel.
Blir svaret positivt, biopsin visar cancer så får jag ju rätta mig efter det som sedan kommer.
Svaret kommer sannolikt att dyka upp hemma när jag har varit i Corralejo (Fuerteventura) bara någon dag. Så, har jag otur så blir det att sätta sig på första bästa plan hem igen…
Har jag tur så får hustrun hämta ut medicinerna och skicka dem (rekommenderat). Även om de tar tid på sig att börja verka så vill jag ju börja med dem så snart som möjligt.

Halsknölen
Ska till doktor den 17/9-12. Spännande att höra vad denna doktor nu kan ha i tankarna med tanke på att biopsin inte gick att ta.
Jag tycker ju att det kan bero i vart fall till januari. Knölen har inte förändrat sig på över ett halvår och den ger inga besvär.

Resplaner
Ovanstående innebär bl.a. att jag inte beställer någon returresa – om jag nu måste åka hem tidigare än planerat.
Väntar fortfarande på:
– papper från försäkringsbolaget
– att min kontakt i Corralejo (Fuerteventura) hör av sig och konfirmerar att överföringen av deposition, för boendet, har kommit fram.

Värk
Nu när jag ändå är ine på sjukligheter så kan jag ju passa på att lite kort beskriva vad det är för värkproblematik jag har – varje dag.
Min värk är alltså kronisk.
Mest besvär har jag i händer, armar, ben och rygg. Fötter och knän är faktiskt relativt förskonade om jag inte går långa promenader – och det vill jag ju gärna göra så det gör jag ibland trots att jag vet att det ökar värken i knän och fötter.
Värken är liksom dubbel. Den kommer både från leder och muskler.
Därför tar jag f.n. Paracetamol (för muskelvärken) och Ibuprofen (för ledvärken).
Är muskelväårken extra besvärlig har jag Klorzoxaxon (Paraflex) att ta till som muskeavslappande.
Skulle jag få krampliknande värk / smärta, dagtid har jag Tramadol (Nobligan) att ta till. Den är i kapselform och verkar inom ca 20min.
På natten har jag Diazepam (Stesolid) att ta till om jag skulle få krampliknande värk / smärta.
Jag har också en mer långtidsverkande Tramadol (Nobligan) som jag ska ta på morgonen om jag vet med mig att jag kommer att utsättas för något som med största sannolikhet kommer att medeföra ökad värk / smärta. T.ex. en längre resa.

Eksem
Jag har två olika sorters hudeksem. Ett mellan brösten vid bröstbentenets överkant. Det behandlas med Ekonazol / Triamcinolon (Pevisone). Av någon oförklarlig anledning har detta inte visat sig i sommar och inte ännu dykt upp – det brukar det göra?
Mitt andra eksem (seborriskt) sitter i/vid hö ögonbryn och där män har sina polisonger, strax framför örat. För detta eksem har jag Mometason (Elocon) samt ett schampo ketoconazol (Fungoral). Sköter jag den behandligen så håller sig eksemet på en acceptabel nivå men det försvinner inte helt. Jag har lite småproblem med det jämt.

Glaskroppsavlossning
Glaskropparna i ögonen vill inte riktigt sitta fast. I regel en vanlig åldersförändring men kan också vara stressutlöst (kronisk värk är en stressfaktor).
Inte så besvärande. Ibland dyker det upp en och annan blixt i synfältens ytterkanter. Syns mest när det är mörkt och när jag blundar och rör ögonkropparna från sida till sida.

Högt blodtryck
Bara när jag är stressad eller är utsatt för press under längre tid.

Balansproblem
Rätt som det är så ramlar jag. Nu är inte det så vanligt eftersom jag antingen har käpp eller gåstavar.
Att jag ramlar beror inte på yrsel. Det beror på en plötslig kraftminskning i något av benen – oftast höger.

Muskelförsvagning
Med tanke på att jag promenerar en hel del och cyklar så borde jag ha ganska bra styrka i t.ex. benen men det har jag inte. Kraften, i benen, är ca 65% av vad det borde vara.
Det är ungeför lika för armarna.
Det där ställer egentligen bara till problem när jag försöker göra sådant som jag klarade innan – så det låter jag (oftast) bli.

Tinnitus
Besvärar mig mest på morgonen. Jag väcks i regel av den. Vissa kvällar, om dagen varit stressig så kan denna tinnitus göra att jag har svårare än vanlig att somna.
Använder jag hörapparaterna regelbundet så blir dessa besvär betydligt mindre.

Minne
Närminne / arbetsminne och långtidsminne.
Jag har problem med närminnet. Ska jag komma ihåg något så måste jag skriva ned det. Vill jag att det ska hamna i arbetsminnet så måste jag koncentrera mig på att verkligen lära in det.
Det som finns i långtidsminnet är det inget fel på – det fungerar. Problemet är numer att fylla på :me:

Kostintolerans
Mjölk; tål jag inte men jag dricker det i alla fall, ibland, bara för att jag tycker det är gott. Det som händer är att jag dels får ökade sekretion i luftrören och sedan blir det diarré.
Socker eller andra snabba kolhydrater; får jag först gaser av och sedan extrem trötthet, bara att gå och lägga sig. Det blir en slags komatrötthet. Även om jag vill vara vaken så går det inte.
Egentligen är det inte så mycket jag kan äta; långsamt uppvärmd vit fisk och ris samt vatten. Sakta uppvärmd fågel funkar också om jag tar det i mycket små bitar och tuggar väl.
Allt annat ger mer eller mindre diarré.
Denna krånglande mage är sannolikt en konsekvens av den kronsika värken -> stress samt givetvis kombinerat med de läkemedel jag tar emot värken.

Trötthet
Är en direkt konsekvens av en eller flera av ovanstående.

Promenad
Förstår inte hur hon bär sig åt, hustrun. Hon fick med mig ut på en promenad.

Kolmila
Hustrun är också bra på att komma på små trevliga utflykter.
Idag var det dags att tända kolmilan på Hunneberg. Och i år hittade vi dit…

Givetvis började jag med korv & bröd. Lite efter det såg jag att det började röra sig vid kolmilan:
[Bild: Kolmilan Hunneberg]
Här är de uppe och inspekterar milan innan de tänder.

Och först tänder de en en eld ovanför hålet:
[Bild: Kolmilan Hunneberg]
När draget är tillräckligt, puttas vedträn ned i hålet. Sedan gäller det att få bra eld. Mer ved fylls kontinuerligt på. Målet är att fylla upp med glöd till ca 20-30 cm från toppen.

Det blir en del väntan på att dels veden ska brinna och glöda samt att den värsta metangasen ska ha gått ur milan (den kan faktiskt explodera om man 'gör fel'):
[Bild: Kolmilan Hunneberg]
Den rök som ses här ovan innehåller metangas och med jämna mellanrum testar kolaren mängden metangas genom att antända röken.

När all rök brinner är metangashalten hög och när den lågan slocknar är det dags att täppa till hålet:
[Bild: Kolmilan Hunneberg]
Här skyfflas kolstypp (finfördelad kol blandad sand (lera och tjära) upp. Först har man lagt ned ett lager granris för att förhindra stybben från att rinna ned i glöden.
Sedan plattas det och dunkas.
Ett av det sista som görs, på den här kolmilan, är att ta upp några mindre hål i en cirkel uppe på toppen.

Det är via dessa hål som kolare sedan kan kontrollera hur kolningen ska fortskrida. Det ska vara ett visst blås i hålen.
Temperaturen i kolmilan styrs via att man har luftkanaler mer eller mindre öppna nere vid kolmilans bas.

När kolmilan är s.k. fotvarm, ca 80 grader så ska den helst hålla den temperaturen i ca 14-18 dagar.

Denna kolmila är på ca 50 kubik.
På den tiden då kolare var ett yrke kunde en ensam kolare bygga och sköta tre kolmolior som då var på ca 100-150 kubikmeter.

Det är främst barrträdsved som används. Den ved som stoppas in har ett energivärde om ca 50%. Luftfuktigheten (det som gör röken vit) är i skogstorr ved ca 20%,

När kolmilan är färdig öppnar man den från sidan och har allt gått väl får man fram ett kol som har ett energivärde på 90%.

I denna mila tas inte trätjäran vara på. Milan måste i så fall vara annorlunda byggd och den träkol man då får har ett lägre energivärde.

Hälsoläget:
Det är trögt, segt och småvärkigt.
[03-08-015-035]

Skogsdag

somn, helt ok.

Geocaching
Perfekt dag för GPSgömmeletande. Siktade in mig på naturområdet Risveden (öster om Skepplanda). Där finns bl.a. en gömma som jag letade efter i våras och inte hittade (Stenröra). Nu bestämde jag att den skulle hittas. Tror jag höll på närmare två timmar med letandet innan jag hittade den.
Jag hade planerat ett antal s.k. skogsgömmor (ganska krävande vandringa i stiglös terräng), i 'närområdet'. Jag orkade inte med 'alla', planerade. Letandet vid första sög liksom musten ur mig.

Påväg till den sista hittade jag det här gänget:
[Bild: Kantareller]
Jag hade kunnat plocka kilovis men då hade tiden runnit iväg och så hade jag fått problem med att bära dem.

Och så den här:
[Bild: Gran på en sten]
Nu vet jag att granfrön inte kan bestämma var de ska gro men nog kan jag tycka att den här fick lite otur. Den grodde och började växa på en sten. Visseligen en stor sten. Men det verkar som att den upptäckt att näringstillgången är begränsad…

När jag var klar med 'skogsgömmorna' valde jag att ta vägen via Sollebrunn hem. 45:an är just nu hopplös med alla vägarbeten. Det innebar att jag kunde hitta 2st vägnära GPSgömmor.

När jag kör på vägen så får jag se den här:
[Bild: Kalkon]
Jodå, det är en kalkon, som rymt, från närliggande gård. Stannade bilen och satte på varningsblinkers. jag visste ju inte om det var bara denne. Det kunde ju vara fler.
Tog käppen och föste in den på närmaste 'ägor'. Busvisslade för att fånga ägarens uppmärksamhet. Det fixade sig bra. Rymlingen togs omhand.

Letade efter en GPSgömma i Gräfsnäs som jag inte hittade – mycket irriternade. Men jag var mycket trött, det började mörkna och batterierna i ficklampan blev svagare och svagare. Inte lätt att hitta en liten typ filmburk som ska vara gömd i ett 'hål' och GPS:en vill ha ut mig i ett skogsparti…

Ville ju inte sluta dagen med en s.k DNF (Did Not Find). Så jag siktade in mig på en gömma i Trollhättans Egnahemsområde. Den finns i en lekpark så kväll var ju utmärkt tid att leta. Jag hittade den.

Handlade det mesta i Sollebrun men deras pulverkaffe var svindyrt så det fick bli en sväng in till ICA Maxi på Överby. Där hittade jag den här på parkeringen:
[Bild: Austin]
Jag vet nte om det är just en Austin A35. En Austin är det. Min fars första bil var en blå Austin A35.

Halsknölen
Fick kallelse till ÖNH på NÄL ska träffa Dr där den 17/9. Hoppas vi kan komma överens eftersom jag nu planerat att åka till Fuerteventura, Resan startar den 19:e.
Vill han operera – för att se hur det ser ut så vill jag att det sker i januari. Knölen växer inte och skapar inga obehag.

Resplaner
Har fått besked från min kontakt i Corralejo, Fuerteventura. Jag ska betala in en deposition, inom det närmaste och resten när jag kommer dit.
Tycker jag har fått ett bra pris; 900€ för tre månader.
Flyget är bokat.

Hälsoläget:
Blev extremt trött i skogen. Blev lite orolig ett tag att jag inte skulle orka ta mig fram till bilen där jag hade näring och vätska. Fick ta det väldigt försiktigt och lungt så det gick bra. Fick problem med ländrygg och knäleder vilket krävde extramedicinering.
[03-08-015-065]

Rörigt?

sömn, ok.

Massa post
FK:
Fick besked om att jag får fortsatt 3 år och ny 'utredning' kommer att ske i augusti 2015.

afa:
Fin försäkring som min f.d. arbetsgivare var kloka nog att teckna för mig. Den gäller tills jag får ålderspension, under förutsättning att jag har sjukersättning eller motsvarande ersättning från FK.
De är också så bussiga så att de indexuppräknar (när det anses politiskt motiverat). Jag har fått löneförhöjning!
Tidigare nettoersättning var: 2877 och nu höjer de till 2955 – var ska jag göra av alla pengar?

Urologen:
Nu är jag kallad till undersökning av prostatan till den 6 september (remissen inkom till urologmott den 30/5).
Jag ska ta ett prov, den 28/9. Det är samma dag som jag ska till röntgen på NÄL för ultraljud och biopsi av knölen på halsen. Undrar om de kan fixa den provtagningen?

octicon;
Har nu reparerat mina hörapparater.
Så nu har jag hörselförstärkning igen.

Reseplaner
Har en kontakt på Fuerteventura som lovat göra sitt bästa för att hitta ett bra och billigt boende åt mig.
Problemet är nu 'bara' att knölen på halsen är något ofarligt så att operation kan vänta till efter nyåret.
Samma gäller prostatan. Nu har inte jag så stora problem, tycker jag, så att det måste opereras. Är det något mer elakartat än en förstorad prostata så har jag förstått att det inte opereras i första hand utan då blir det mer liksom bromsmediciner, typ östrogen (vilket bl.a. kommer att ge mig ännu snyggare bröst…, i så fall)
Och så ska jag och doktorn komma överens om nya recept, den 3/9. Recept som passar utlandsvistelsen. Och så har jag några nya preparatförslag som jag vill ha diskuterat.

Om allt nu går som planerat så hoppas jag landa på Fuerteventura den 20/9 och då ta mig till staden Corralejo. Orkar jag så stannar jag till den 20/12.

Besök
Idag kommer Tippex. Vi ska passa han ca ett dygn. Då kanske Linus blir glad? Eller inte…

Geocaching
Har fastnat i ett problem, en s.k. mystery som jag inte ser någon lösning i – mycket irriterande.
5-14-18-15-19-11-9-19-14-9-19-3-1-26-14-10-13
19-23-13-18-18-15-19-19-5-3-21-19-20-5-14-3-3
Ovanstående sifferharanger ska, på något vis, bilda användbara koordinater.

Hälsoläget:
Det blev en promenad, på morgonen, så lite bättre måste det ju vara – fast det känns rackarns segt och värkigt.
[03-03-015-005]

 

Idag blev det en riktigt härlig utedag!

sömn, god, men kort. Även igår kväll kom jag sent i säng. Trots att jag hade andra intentioner…

Geocaching
Vädret var ju bara så ute-måste. Satt ett tag och klurade ut vart jag skulle tillbringa dagen. Valet föll på skogarna utmed vägen som går till Stenungsund, från Västerlanda. Huvudmålet var Gårdsjön runt.

Det gick men jag blev väldigt trött – ramlade tre gånger – benen orkar inte.

Näst sista gömman innebar en simtur ut till en liten ö – det piggade upp.

Dagens naturbildskörd;
Vid Västerlanda Scoutgård letade jag efter en gömma vi deras byggnad som bl.a. hyser sopkärl och så dessa invånare:
[Bild: Geting och getingbo]
Ett lite lagom stort getingbo men många surrande getingar. Lyckades att inte störa dem – de lät mig vara ifred – med mitt letande.

När jag kom till Lysevattnet så fick jag bl.a. uppleva den här:
[Bild: Stor sten som trotsar gravitationen]
Stenen är jättelik, kanske 5meter hög. Jag har med en röd linje markerad den yta som den vilar på och den blå bilen visar år vilket håll stenen lutar. Att den står kvar…?

Strax efter att jag hittat gömman som hade med ovanstående sten att göra så hittade jag den här:
[Bild: En groda]
Har stött på riktigt många nu – ett gott tecken – de har varit på nedgång och anses hotade. Men, det kan vara den s.k. Åkergrodan som är den mest utsatta. Detta är en vanlig groda.

När jag kom till bilen så hade jag en gömma kvar, en s.k. mystery. Den gick ut på att det runt Gårdsjön och i tre gömmor fanns ledtrådar till hur man skulle få fram koordinaterna till ytterligare en gömma (Trollbyn).
Jag missade antagligen en ledtråd för, i detta fallet, så saknade jag värdet för 'A' och det fanns ingen ork att gå och kolla i aktuell gömma efter A-ledtråden.

Jag behövde komma hem – jag var skittrött. Vattnet som jag hade i en flaska i bilen hjälpte bara lite. Ersatte lite vätskeförlust men gav ingen energi.

Körde till Lilla Edet och hittade en öppen affär. Där fick jag köpt mig lite energidryck och bubbelvatten. Det gjorde att resterande bilfärd hemåt kunde köras lite tryggare.

Farsan
Stannade till i Trollhättan och hälsade på farsan. Berättade vad jag gjort under dagen, och mina planer om att resa till Fuerteventura (okt-dec) men att jag först behövde få undersökt den där knölen på halsen under höger öra och så skulle ju prostatan få sig en ny undersökning (det s.k. PSA:t har 'slått i taket').
Om det nu ska opereras och det hela anses godartat så skulle jag vilja planera in dessa operationer till tidig vår.
Försäkringskassan ska ju också granska min stadigvarande sjukersättning. Har ett papper som säger att det ska ske i år, i september. Ska se om jag kan ringa och prata med dem i morgon.
Tid med min vårdcentralsdoktor är bokad sedan länge.

Det blev lite väl mycket om mig…, farsan hade det bra. Låg och tittade på TV, mest OS nu.

Hälsoläget:
Fick ju trötthetsproblem, i skogen. Satte sig mest i mina ben och då främst knäna men även höfterna och ländryggen – fick stoppa i mig några extra antivärktabletter. Ramlade tre gånger – hade tur – fick bara lite skrapsår på smalbenen och så försvann det lite hud på vänster hand. Ett litet sår mitt på näsan finns också.
[02-08-015-075]