En härlig utedag – trots regnande

sömn – kort. Kom sent i säng. Fastande i hur man manuellt beräknar talbasomvandling mellan talbaserna 10 & 36 åt bägge hållen.

Geocaching
Äntligen hade jag samlat ihop krafter och revbenen kändes lite bättre så jag preparerade mig med läkemedel (mot värk) och tog bilen och åkte till Uddevalla. Det blev en heldag – härligt!

Vid en av gömmorna hittade jag den här:
[Bild: Groda, Udevalla]
Det märkliga och passande sammanträffandet var att gömman hette: 'Grodan'.

Fick se en liten specialare vid en av gömmorna – ett höghus:
[Bild: 'Höghuset', Udevalla]
Undrar hur de boende har haft det?

Hälsoläget:
Känns bra. Har tagit tillräckligt med läkemedel för att hålla det mesta av värken borta. Nu återstår problemet att somna.
[01-08-015-055]

Utedag

sömn ok, men lite svettig och orolig.

Spel
Ont om pengar är det gott om. Beslutade att göra en investering i lottospel. Även om sannolikheten är minimal, för storvinst – men den är ju noll om jag inte spelar något, ju (blev ingen vinst idag…).

Geocaching
Begav mig till Uddevalla. Hade chans på en s.k. FTF (First To Find) – fick den till slut :me:

Vid en annan gömma blev jag helad: I skogen. Där satt det två utklädda flickor, de var en del i ett läger, ett religöst läger. De undrade varför jag använde käpp och så frågade de om de fick be för mig. Tvekande inte en sekund. Givetvis vill jag att man ber för mig och här blev det liksom här och nu – av två djupt troende – de bad för mig i Jesu Kristi namn. Jag hoppas verkligen att den bönen hjälper – även om jag inte är troende.

Nästa häftiga upplevelse fick jag vid Bergs festplats. Vad sägs om det här?:
[Bild: Bergs festplats och vad är det för fordon? Glömde fråga...]
Vad är det för fordon? Glömde fråga…

Balkongen
Efter en sådan händelserik dag så blev det läge för några bers på vår västra balkong :me:

Hälsoläget:
Knepigt? – Men det känns faktiskt betydligt bättre i ländryggen…?
[01-08-015-045]

Halva ute, halva inne

sov bra

Ärenden
Skulle uträtta några ärenden – under dagen – upptäckte då att jag, igen, lämnat husnycklar med garagenycklar i bilen…
Jag kom alltså inte åt bilen som stod i garaget.

Allt löser sig. Cykelnycklar hade jag och reservnyckel till lägenheten så jag kunde låsa in katten.

Jag fick därmed mer motion än vad som var planerat. Tur med vädret hade jag också.

Stannade till norr om Överby och kollade vad som kunde finnas under det jag kallar 'p1'.

Under en plåten
[Bild: 4st Kopparödlor]
4st Kopparödlor (Anguis fragilis)

Vila
Väl hemma igen så blev det sängläge resten av dagen, efter lite sen lunch. Nu är jag uppe en liten stund och 'administrerar'

Inlägg
Har publicerat följande inlägg:
Från det ena till det andra…, 7/7-2012.
Började bra…, 8/7-2012.

Hälsoläget:
Har haft en förfärlig värk i mina muskler och leder idag och det beror på att jag testar att inte ta någon morgonmedicin.
[02-06-015-035]

Dag 2 i Skövde

Sömn; Inget vidare. Jag och sängen (vandrarhemssängen i Skövde – Billingens Camping) eller rättare; mina muskler kom inte överens med sängen så jag fick ta några extra muskelavslappande tabletter för att få lite sömn.

Geocaching
Efter frukost och fixande av vandrarhemsrummet så gick vi ut i Billingeskogarna. Vi, hustrun och jag, följde motionsleder så gott det gick.

Det visade sig att en rumsgranne också var geocachare. Givetvis blev det då en massa erfarenhetsutbytessnack och så visade han mig en internetsida där man kunde se var man ligger i 'ligan', bland Svenska geocachare.
Där visas endast de som hittat fler än 200st och i den statistiken har jag plats nr 608.
I Sverige är det fler än 4400 som hittat 200 och fler. Så i Sverige kan jag alltså anta att det finns en bra bit över 5000 personer som letar GPSgömmor. Jag misstänker att de som hittat mindre än 200 är betydligt fler än de som hittat mer. Det resonemanget skulle innebära att vi sannolikt har ca 10000 GPSgömmeletare här i Sverige.
Räknar man alla världens geocachare så har jag plats 25272.
Den som 'leder' har hittat: 65532st…
Han började de 3 nov 2002 och detta med geocaching startade under 2000. Den 'första' gömman placerades ut den 3 maj 2000 i Oregon USA.
internetsidan geocaching.com 'föddes' den 2 sept 2000 (The History of Geocaching).

Jag började mitt letande i december 2006. Han då med 6st.
2007 17st, 2008 10st, 2009 2st, 2010 0st, 2011 870st och fram till dags dato 2012 530st. (de sista 26 har jag inte registrerat / loggat / publicerat i skrivande stund)

'Kingen' ligger på plats 4 i Sverige. Jag känner han… :me:
'pwgo' ligger på plats 37. Han känner jag också… :me:
'Joonte' var han som jag träffade på Vandrarhemmet i Skövde (Billingen), han ligger på plats 84.

Placeringar är ju kul och antalet, för mig, är bara en tävlan för mig själv. Sporrar mig att sätta mål.
Det viktiga är att det har en rehabiliterande funktion. Både kropp och hjärna får jobba. Det håller mig igång.
Mitt mesta problem är att begränsa mig

Det var ju en bit att traska och gå så en del GPSgömmor fick 'skippa'.

Hustrun hitta en del gömmor 'före mig'…

Skövde centrum
Efter två dagar i naturen så lockar urbaniseringen. Sanningen är att hustrun hittat en reklamlapp om en restaurang med asiatisk buffé…

Efter maten tog vi oss lite fria aktiviteter. Hustrun kollade butiker och jag gick och letade upp några GPSgömmor.

På väg till bilen och parkeringen fick jag se den här:
[Bild: Söt bubbla]
Visst är den söt?

Hemma
En underdrift om jag påstår att vi känner oss möra…

Hälsoläget:
Utan extramedicin fixar inte jag sådana här aktiviteter men jag jobbar på med min träning så en dag kanske jag klarar det utan läkemedel.
[01-08-010-055]

Geocachingdag med blommöte

Geocaching
Det blev en bra dag idag också. Jag kunde 'fånga' flera GPSgömmor.
Bl.a. (mest) var jag vid Nossebro och passade på att få lite stavgångsmotion utmed ett elljusspår. På väg till en av gömmorna hittade jag de här:
[Bild: Blåsippor i Nossebro]
Visst är de speciella?

Strax efter denna bild kom jag till en slänt – såg helt ofarlig ut. Täckt av löv och vackra vårblommor – SVICH! så låg jag på rygg – hade trampat på en dold rot. Låg där ett tag och svor högt och förbannade gubben som inte kunde se var han satte fötterna.

Bestämde då att det nog var säkrast att gå lite i sideled.
SVICH! – så försvann högerfoten åt vänster och jag ramlade åt höger.
Fördelen med att ramla 'bakåt' och åt 'sidan' är att 'fallet' inte blir så långt… :me:

Nu funkade inte rakt ned eller sidgång så då fick det bli 'backa' ned.

SVICH! – så försvann det under någon fot, har inte koll på vilken. Resultatet blev i vart fall att jag slog i nederdelen av höger knä i en vass sten.
Snabbt rullade jag över på sidan och och låg så en stund och dels funderade över situationen och så svor jag sannolikt en hel del – högt.

Låg och funderade på om det inte var dags att ge f-n i alltihopa och åka hem. Ringa ambulans eller nåt.

Prövade att resa mig upp – det gick ju – kom ned från slänten – prövade några steg – det gick ju bra – ont hade jag – men det gick ju att gå – så jag fortsatte.

Ett antal timmar senare var jag i centrala Nossebro (via bilen) och skulle 'fånga' en GPSgömma som fanns nära ett brofäste och att komma dit innebar att man måste ned på knä – jag kom ned på knä – sedan höll jag på att svimma (rätt ned i Nossan) – nu blev det inte så, 'höll på', innebar 'nästan', med lite andningsteknik och ompositionering av höger knä så kunde jag komma upp igen.

Jaha, det var min dag – hur har eran varit?

Hälsoläget:
Ont mest överallt…, självförvållat…
[03-08-015-045]

Utedag

Geocaching
Började tidigt. Vädret såg väldigt lovande ut.

Åkte till Uddevalla och roade mig. Geocacharna är tydligen mycket aktivare där än i Trollhättan / Vänersborg. Det kommer inte så mycket nytt i tvåstad – som passar mig :me:

Kattpensionat
På kvällen var vi iväg och tittade på det kattpensionat som hade möjlighet att ta emot vår katt när vi härnäst åker till Gävle. Såg bra ut.

Hälsoläget:
Skittrött. Här antagligen promenerat för långt…
[01-08-015-065]

Melodidag

Geocaching
Idag har jag till 95% löst en GPSgömma som går ut på att man ska hitta 11 platser i Trollhättan. Jag har hittat 10 av dem via Google Street View. Sedan kan det ha betydelse att jag är uppväxt där – också…
Den 11:e där kontaktar jag ett par som redan fixat det…

Melodifestivalen
Så här i efterhand kan jag ju avslöja vad jag i förhand trodde.

Att det skulle stå mellan Loren och Danny det hade jag klart för mig men jag hade min lilla personliga förhoppning; Ulrik Munther.

Och, jag menar och – ärligt – så trodde jag att Danny skulle ta hem det hela. Nu blev det inte så, utan (totalt/jury):
Loreen 268/114p
Danny 198/92p
Ulrik Munther 88/62p
David Lindgren 88/65p
Molly 77/55p
Top Cats 68/35p
Dead by April 52/25p
Thorsten Flinck 43/3p
Lisa Miskovsky 39/21p
Björn Ranelid 25/1p

Notera att Sverige ville ha Thorsten Flinck som 3:a, hustruns favorit. Gissa vem som får hans CD i födelsedagspresent – när det kommer dit (den 7 juni).

Hälsoläget:
Idag har det faktiskt värkmässigt varit en hyfsad dag (om vi bortser från morgonen). Inget anmärkningsvärt att klaga på…
[01-06-015-025]

Idag blev det aktivitet

Geocaching
Hade ärende till Torp i Uddevalla så jag passade på att ta några GPSgömmor som irriterat mig. Typ; inte hittat dem eller de har varit 'onåbara' eller att jag inte haft 'rätt' utrustning med mig.

Satsade också på 5 'nya'. Vid 4 av dem parkerade jag bilen så att jag skulle få mig en ordentlig promenad – i mina mått mätt – i den våraktiga februarisolen.

Det var två som hade gäckat mig ett tag – de är nu fångade. Den ena blev 'tillgänglig' och den andre fixades med en lagom stor magnet.

(efter Torpbesöket)
Nya nr ett hittades lätt. Nr 2 hade jag lite mer problem med. Nr 3 hittade jag lätt. 4 & 5 fick jag ge upp på. Dels orkade jag inte och dels så hittade jag dem inte inom rimlig tid.

Torp
Investerade i en luftfuktare; Rubicson 40443. Hoppas den kan fixa till vår torra inneluft något och i förlängningen – i de bästa av världar – förbättra luftmiljön så att mina eksem kanske försvinner.

Just nu står den lite snett bakom mig på vänster sida, på golvet. I mitt 'lekrum'. Jag märker en skillnad: Det blir kallar på den sidan…
Apparaten mäter luftfuktigheten till ca 25% – Målet är 50%. Den har som mest varit uppe i 27%. Min luftfuktighetsmätare som sitter ca 150 cm upp visar på 39%. Och ute är det 80%.
Temperaturen i mitt rum är ca 24 grader C.

Kollade också i ett par teknikbutiker efter laddare till fars mobiltelefon; emporia seniofon. Fann inget som passade. Att det ska vara så attans besvärligt?

Farsan
Gjorde en snabbis och hjälpte han med att fylla i en inkomstförfråga som jag sedan personligen levererade till hemvårdcentralens kanslist – så att far får rätt avgift. Den han fick var typ 212% för hög…

mer Geocaching
Stannade till vid industriområdet Stallbacka och tog en GPSgömma som gäckat mig länge. Nu hade Stallbackaån ett bärande islager så nu är det irritationsmomentet borta också.

Skosnöre
Köpte skosnöre i Söndags. Gissa om de försvann någonstans efter kassorna vid ICAmaxi?
Idag gjorde jag ett nytt försök. Nu har jag dem här hemma på köksbordet. Ska se om de också försvinner?

Kattmat
Tog vägen över Vargön och köpte kattens specialfoder i veterinärkliniken.

Hälsoläget:
Med tanke på dagens höga aktivitet så är läget helt OK :me:
[02-06-015-035]

Barnbarnen

Natten
Vi försökte fixa en sovnatt till för ungdomarna. Hustrun tog nästan hela passet. Jag fick rycka in de sista morgontimmarna. Fick ta hand om en hyfsat pigg Sixten vid ca fem, på morgonen.
Efter lite 'lek' på golvet slocknade han så vi flyttade upp i soffan. Där blev det lite gnäll igen men sedan satt han och vinglade lite på min mage och så verkade det som att han gav upp och tippade åt sidan och hamnade på min mage.
Vad, jag menar verkligen vad, går upp mot att få en bebis att somna mot ens kropp (mage) och ligga där och 'snusa' och sova.
Jag tror jag låg lite småvaken hela tiden och bara lyssnade och njöt.

Vila
Först kom Tova upp och sedan dottern. Näst sist Tovas pappa. Allra sist kom hustrun upp. Och det är ju lite självklart, hon hade ju 'nattpasset', med Sixten.
Även om jag nu fick ett i sammanhanget obetydligt kort uppdrag så blev jag väldans trött. Sov tills det var dags för lunch…

Promenad
Jag och hustrun kom ut på en promenad medan det var ljust. Vi tog med oss Sixten.

Bad
Tova är i badhuset tillsammans med sin morbror.

Bastu
Klockan arton-noll-noll är bastun bokad och då ska vi 'pojkar'; Jag, Tovas pappa och Tovas Morbor (min son) festa loss med öl och bastubad.

Hälsoläget:
Mådde bar när jag gick och lade mig.
[01-08-005-025]