Resten av dagen

Kalas
Vi ordnade ett litet kalas för sonen idag på hans födelsedag.

Bilder
Håller på att fixa lite med bilder. Har ju en liten , liden mediaenhet, Xtreamer, en en stor hårddisk, 1TB (Western Digital (WD)).

Försöker få till det med vettiga bildspel. Det knepiga är att få alla bilder i den ordning man vill ha dem.

Ett problem är att jag inte lyckats med att få kontakt med den via min filhanterare i Linux Ubuntu.
Däremot gick det bra att fixa det mesta via ett webbgränssnitt. Visste inte ens om att det fanns. Upptäckte det av en slump…

Får också ta och titta över mina sk basch-skript som ger bilder ett mer sorteringsvänligt namn. (i morgon…)

Geocaching
Kikade till på min e-post i allt fixande och fick då se att det dykt upp en ny GPSgömma här i Vänersborg.
Det var en sk Mystery så det var ett litet problem att lösa. Men det gick relativt lätt.
Tog sedan cykeln och trampade iväg.

Hittade rätt plats men det jag letade efter var lite för bra gömt. Jag höll på att frysa sönder fingrarna i mitt letande och så började det bli mörkt. Jag fick ge upp – deppigt…

Chaufför
Sonen ringde och ville till Trollhättan och givetvis ställer man upp på det.

Den bilen ska besiktigas nu på måndag. Det var nära att vi glömde det…
Egentligen behöver den tvättas men det är ju inte så smart att tvätta bil nu…?

 

Hälsoläget:
Märkligt men jag känner fortfarande att jag i vart fall inte blir sämre. Det är ju väldigt bra!
[0108025025]

Går mest å väntar, på att det ska bli måndag.

Promenad
Hustrun och jag tog oss en runda i skogen. Det vi kallar 'lilla rundan'.

Pantburkar

Idag har jag tjänat 6skr och det beroende på att en del är för lata för att panta burkar?

Geocaching
Idag fick jag en fråga från en likasinnad om hur jag löst en s.k. mystery. Kikade på mina anteckningar och begrep inte ett dugg. Fick lösa den en gång till…

Nya Mobilen
Någon som vet hur man, via mobilen (Sony Xperia V) kopierar / flyttar bilder från internminnet till MicroSD-kortet?
OBS! Om man inte har Windows.
Kan man i den mobilen ställa in så att MMS-bilder per automatik sparas till microSD-kortet?
Som det är nu så sparas de till internminnet och jag hittar ingen inställning där jag kan ändra det.

Kroppsstädning
Nu ska jag snygga till min kropp – det som går att göra något åt :me:
Jag ska ju till en doktor i morgon på Gottfrieskliniken i Göteborg.

Hälsoläget:
Har inte orkat känna efter.
[01-08-015-015]

Rätt så mycket teknikord idag också

Data
I natt fixade jag så att sonens flickvän nu har sin digitala information räddad till en extern USB-hårddisk.

Annons
Lade ute en annons på blocket. Far vill sälja sin f.d. motorsäng. Hemtjänsten ville ha en höj- / sänkbar.
Annons Blocket: Motorsäng

Farsan
Åkte till far för att bl.a. visa annonsen och dels för att visa min nya mobiltelefon. Farsan är rätt så impad av ny teknik.

Visade annonsen på blocket via mobilen och så gick vi igenom lite på FB.
Farsan blev lite nyfiken och undrade om det kunde vara något och det borde vi ju fixa?

Geocaching
Efter besöket hos far så satte jag på nya mobiltelefonen och aktiverade AndroidAppen c:geo (gratis). Det visade sig finnas en GPSgömma bara ca 175 meter från där far bodde.
Aktiverade kompassvisningsläge och blev stoppad av en mur. Fick traska upp mot klaffbron och sedan tillbaka på stigen som går utmed kanalensöstra sida (Göta kanal) och nya mobilen (Sony Xperia V) visade  mig till platsen där GPSgömman var.
Så det testet blev jag helnöjd med.

Teknik
Med ovanstående vinnande test i ryggen så investerade jag i ett 16GB microSD-kortminne till nya mobilen.

Data
Var i s.k. chat-kontakt med Sony angående nya mobilen. Den interna användarhandboken var väck efter senaste AndroidOSuppdateringen och så behövde jag vägledning i hur jag ska få mobilen att fungera till min Linux Ubuntu-dator.

Det visade sig att lösningen var att göra just det jag gjort. Köpa och sätta in ett microSD-kortminne i mobilen och aktivera något som kallas MSC, Masslagringsläge och det kräver ett microSD-kort. Det andra kallas MTP, Mediaöverföring.
Man hittar dessa val under: Inställningar > Xperia > Anslutning.

Nu dök ett annat problem upp. Hittar inget smidigt sätt att kopiera redan tagna bilder som hamnat i internminnet till microSD-kortminnet? I / via mobilen.

Tänkte att då kopplar jag in den till en Windowsdator, där såg jag ju det interna minnet, tidigare. Inte visar Windows bägge, nejdå. MSC är ju aktiverat…

Då måste jag ta ur USB-kabeln och i inställningarna (Inställningar > Xperia > Anslutning) ändra från MSC till MTP och sedan sätta in USB-kabeln (kontakten) igen.
Nu kan jag kopiera bilder från internminnet till microSD-kortmonnet (via en windowsdator).
Går detta verkligen inte att göra direkt i mobilen?

Nu kan jag koppla nya mobilen till min stationära Linux Ubuntu-dator, efter att ha ändrat tillbaka ovanstående från MTP till MSC.

Tidigare idag ändrade jag i kameraAppen så att den fortsättningsvis sparar bilder till microSD-kortet.

After Work
Nu är det öl-time! :me:
Inte riktigt sant. Har tjuvstartat lite med en under tiden jag skrivit detta…

Hälsoläget:
Vart lite trögt i leder och muskler innan läkemedel börjar verka. Bortsett från det ok.
[01-08-015-015]

Kan man kalla denna dag en upplevelsedag?

Hustrun fick se gårdagens inlägg och på hennes min och senare utlägg förstod jag att jag inte ska skriva, på bloggen, vad jag äter. Det kan jag göra 'någon annan stans', eftersom det endast är intressant för mig och ingen annan.
Så då gör jag det :me:

Ska börja föra noteringar i nya mobiltelefonen , som kommer i slutet av veckan, tror jag?

Promenad
Kände mig stark och pigg. Nåja, allt är ju relativt men sett ur mitt perspektiv så kände jag så.

Bestämde att jag skulle ta en promenad till Överby / Trollhättan och tillbaka (nämnde det i gårdagens inlägg).

På väg till Överby så passerar jag en GPSgömma som jag inte hittade förra året 14/12-2012.
Jag hittade den inte på ditvägen heller…

Däremot hittade jag den på hemvägen :me:

Å Överby var jag in till teliabutiken och tecknade ett nytt mobiltelefonabonnemang (4G Telia Mobil Flex Mellan, obundet). Det ska passa den beställda mobiltelefonen (Sony Xperia V svart).

Passa å passa det abonnemanget gör väl mer att jag blir av med ännu mer pengar men jag räknar med att jag kan utnyttja telefonen fullt ut om jag väljer ett dyrare abonnemang.

Eftersom jag oftast kör med både livrem och hängslen så kommer jag givetvis att fortsätta ha kvar min SonyEricsson w200i med telia kontankort. Mest för att det finns en hel del pengar kvar på det kontot men också för att jag har en osäkerhet om jag verkligen kommer att ha nytta av denna fördyring?

Som grädde på moset kunde jag inte i teliabutiken uppgradera det mobila bredbandsabonnemang jag hade så nu har jag skrivit ett bedjande meddelande till telia kundservice om att slippa uppsägningstiden omfattande tre månader.

Vi får se vad de svarar.

På tillbakavägen fick jag, utöver artrosvärk i vänsterfoten, nervsmärtor i de tre yttersta småtårna på högerfoten – vad är det nu på gång?
Det förvärrades om jag rörde på huvudet. Pressade jag hakan bakåt ock sträckte upp 'hela' mig så blev det bättre.

Data
Den dator jag höll på med igår. Den lilla Packard Bell dot ZG5 fungerar fint med LinuxOS på USB-minne. T.o.m. batteriet verkar nu fungera så det kanske blir en ny hårddisk i alla fall?

Sonen ringde och meddelade att flickvännens bärbara dator är död så nu ska han komma hit så ska vi se om jag kan uträtta något med den?
Tveksamt eftersom inte ens BIOS går att få igång och då beror det oftast på att det är något strul med moderkortet eller själva chipet som BIOS ligger i eller kopplingarna till det.

Främst gäller det att pilla ut hårddisken och se om vi kan rädda ett gäng eftertraktade digitala bilder.

Inga problem att pilla ut hårddisken med sonen som bisittare.

Och det går via mina adaptrar och kablar att rädda data från den också.

Men själva datorn verkar märkligt död.
Går det fram ström till moderkortet?
Snurrar hårddisken?
Ja, hårddisken snurrar. Alltså går strömmen fram, till moderkortet.
Fungerar minnesmodulerna?
Testat att flytta minnesmoduler och testat med andra minnesmoduler från annan fungerande bärbar dator – nada.
Tror inte det är fel på minnesmodulerna. Ev kan det vara fel på själva fästanordningen, typ lödningar.
Eller så är det något annat knas med moderkortet?
Mitt råd är att lämna in datorn till auktoriserad aktuell datorverkstad och få ett kostnadsförslag.
Efter att vi räddat alla data som vill bli räddade.

Låter den stå på i natt så att den blir ordentligt varm. Prövar i morgon med att starta om den. Går den då igång så är det någon spricka i någon lödning, någonstans…
Är den likadan som nu så är den mera sönder, någonstans.

Kontanthantering
Idag diskuterade jag och hustrun det både kanske kloka och idiotiska i att SwedBank väljer att ta bort sin kontanthantering.
Det som satte igång vår diskussion var en insändare i lokalblaskan (ttela) där signaturen: 'FRÅGAN ÄR HUR DET BLIR 2023, JAG BÄVAR!'; skriver om hur främst äldre med t.ex. artros och okunniga i datans krumbukter ska fixa detta med plastkort och knappterminaler.

Det ligger ju givetvis en vettig tanke i det, många gamla har den problematiken. Men om jag nu lyxar mig med en skopa själviskhet så är det i mitt fall så att mina artrosfingrar föredrar att pilla ut ett kort, sätta in det i kortterminalen, trycka på stora fina knappar (visserligen ofta förvirrande, men ändå…) och sedan pilla tillbaka kortet och det fådda kvittot i plånboken.

Alternativet, att leta upp lämplig peng och sedan stoppa tillbaka växeln kan, i mitt fall bli plågsamt, speciellt om det blir mynt inblandade. De ska ju ligga i eget fack, med pytteliten dragkedja, i plånboken. Lägger jag dem i en ficka så är de garanterat borta kort därefter. Hur, vet jag inte?

Så, ur det perspektivet är jag för att kontanterna 'försvinner'.

Det jag är emot – och riktigt förbannad på – är att bankerna (de flesta) har mage att ta betalt, av mig, för att jag utför deras gärning…!

Ska jag nu sköta mina bankärende via dator så kostar det en avgift, 2ggr/år (SwedBank).
Sedan kostar det att ha kort också (ICAbankens MasterCardkort).

Som om inte det vore nog så ska bankerna ha betalt, av butiken, för varje transaktion som sker med 'deras' kort – hur kan de med?
Och av vilken anledning är vi så dumma så vi tiger still?

Vi skulle kanske göra politik av det?
Politik och pengar hänger ihop som ler och långhalm.
Det borde väl främst ligga på liberala partiers bord att fånga det här problemet. De har ju tabbe på 'valfrihet' och att det ska finnas 'alternativ'.
Men det är klar att begära av politiken att de ska ställa dylika krav på bankerna, vilka är kapitalismens heliga helgedom, är väl att begära för mycket – fegisar!

En annan sak; Måste det vara olika plastkort till varenda liten uppgift?
Har vi inte teknik så att vi via EN ID-handling och t.ex. en fingeravtrycksläsare (för att slippa detta elände med s.k. PIN-koder (här tänker jag främst på förenklingar för äldre)) ska kunna utföra alla digitala transaktioner; betala i butik, få bonus, tanka drivmedel, ta ut pengar (om det finns några…), etc…

Att sköta allt via en s.k. smartphone är ju fullt möjligt men då missar vi sannolikt två generationer vilka hamnar i det svarta digitala hålet; cyberrymden och är därmed hopplöst förlorade.

Hälsoläget:
Var ju mycket besvärande med nervsmärtan i högertårna när jag var ute på promenaden. Det gick över efter att jag tagit av mig alla kläder. Kan jackan vara för tung? Kanske?
[03-08-015-035]

Nyårsdagen – har pysslat lite

sömn: ok
Frukost: Yoghurt + müsli
Lunch: Kronärtskocksoppa med räkor + avokado med gräddfil och både svart och röd rom + 3 ägg och ett gäng sillbitar samt resten av gräddfilen.
Middag: –

Promenad
Hustrun kom ut tillsammans med mig på en promenad medan det var ljust.

Investering?
Nu har jag beställt:
1st mobiltelefon (smartphone); Sony Xperia V svart
1st micro-USB billaddare till dito
1st 'petpenna' att pilla på pekskärmen med (även om det nu inte behövs…)
1fp skyddsfolie

Det hela beställdes från SIBA online.

I morgon ska jag gå till teliabutiken vid Överby och försöka få mitt 3G-mobilabonnemang uppgraderat till ett som passar telefonen (kostar en massa pengar per månad men jag tänker välja ett obundet abonnemang (4G Telia Mobil Flex Mellan)).

Och allt detta främst för att jag tror att mitt GPSgömmeletande ska bli ännu roligare och förhoppningsvis smidigare.
Att jag väljer telia har å göra med att det har hustrun, dottern och svärsonen å då blir det billigare för dem att ringa mig.

Geocaching
Sitter å roar mig med att lösa s.k. mysteryGPSgömmor.
Än så länge har jag fixat tre, i Uddevalla.

Data
Istanes vad jag har 'grejat'. Jag har samtidigt haft igång;
min lilla bärbara samsung N150 plus med Windows 7 starter,
en stationär HP Pavlion a6230.sc med Windows Vista Home Basic SP2,
min ordinarie stationära Packard Bell IMEDIA W1607 med Linux Ubuntu 10.04 LTS  – Lucid Lynx och
en liten bärbar Packard Bell dot ZG5 som jag plockat ut en trasig hårddisk ur. Men likväl har jag fått den att fungera genom att skapa ett USB-minne med Linux Ubuntu 12.04 LTS – Precise Pangolin. Den startar alltså utan hårddisk via USB-minne.
Återstår att fundera ut om det är värt att investera i en ny hårddisk (seagate Momentus 5400.4 ST9120817AS 120GB: finns bara via amazon.com (1400sek) och eBay (beg: $28 (184sek + frakt))).
Men, jag hittade en liknande på Dustin (SEAGATE MOMENTUS 5400.6 320GB 5400RPM 2.5" S-ATA/300) för 499sek inkl frakt.
Samt en annan på webbshoppen.se (SEAGATE HD2,5 160GB ST160LM003 8MB (ST160LM003)) för 389sek ink frakt.

Tål att fundera på – eller inte…

Hälsoläget:
Ganska ok.
[01-08-015-015]

Det kanske blir en vit jul trotts allt?

sömn: ok.
Frukost: Yoghurt & Müsli + kaffe.
Lunch: Skinka, äggröra och grönsaker
Middag: Smörgås med skinka / ost
Mellanmål: inget? Kaffe…

Medieanalys
Idag väljer jag att 'gömma' textmassan i min JS-funktion 'VisaSkyl' (Tar bara upp sådant jag reflekterat över): [Visa mer…]

Promenad
Jag kom ut på en promenad, idag också. Lite mer spännade än i går, var det – halkigt, under ett tunt lager snö…

Farsan
Åkte till far och levererade kepsen. Vi pratade också om upplägget på julafton.

F&S
Åkte till F&S VBG och gick på gåband, tränade övningar sonen fixat och sedan motionscyklade jag lite också. Därefter bastubad.

Hälsoläget:
Värker i mina leder och muskler.
[03-08-015-035]

Väntar på julvädret…

sömn: ok.
Frukost: Yoghurt & Müsli
Lunch: Fiskröra med kokt potatsi + tomat och paprika
Middag: 4st mackor och en kopp pulverkaffe (med pulvergrädde).

F-spot
F-spot är den bildhanterare jag använder för att s.k. tagga mina bilder.
I F-spot har jag möjlighet att lägga taggnamnen i s.k. hierarkier,t.ex.: Människor/Familj/Nisse etc.
Ett problem med detta är att när jag vill söka på t.ex. 'Nisse' så får jag med alla taggade bilder som finns 'under' taggen 'Nisse'.
Det hjälper inte så bra att via sökfunktioen utesluta de bilder där mina undertaggar finns. Visst blir de uteslutna i sökningen men då åker även de bilder där 'Nisse' också finns med och det vill jag ju inte.
Enda lösningen, som jag kommit på, är att flytta ut undertaggarna till 'nisse' så att 'Nisse' blir sluttagg i hierarkin.

En annan brist i F-spot är att jag inte kan dela upp samlingen i 'Pärmar'.
Alla, nu 20958st, bilderna ligger i en och samma databas.

Julklappar
Nu har jag fixat med julklappar, 5st. Vi ska köra 2st julklppsspel. Ett på morgonen med sonen och flickvännen och ett med farsan.

Motion
Inte illa kom iväg till F&S gym. Gick i 30min. Körde sedan 2 övningar och cyklade sedan i 10min för att sedan köra 2 andra övningar. Därefter blev det bastu tillsammans med sonen.
Var ca 10 min sen så hustrun vart lite missnöjd. Hon hade varit på gympa.

Surfplatta
Går i tankar…, är nyfiken på Apples senaste surfplatta: iPad 4G 32GB (4th generation) – eller – 16GB.
OBS! 4G i iPad4 funkar inte i Sverige så det är 3G som gäller (om det nu inte skett något nytt 'genombrott'?).
Nu till min fundering:
Som användare, hur mycket nytta har man av 32GB minne jämfört med 16GB?
Det skiljer nästan 1000 sek i pris.
(Jag kommer mest att använda den ute, i fält, och då med någon programvara eller app som fixar kontakt med geocaching.com)

Någon som har erfarenhet av denna surfplatta tillsammans med telias mobilsurf liten (99:-/mån)?

Finns det någon som vet hur denna surfplatta fungerar tillsammans med Linux Ubuntu?

Hälsoläget:
Nu är jag ansatt av svår värk i vänsterhandens pekfinger. Leden som leder mot handloven (mellan: Os trapezoideum och Os metacarpi II. Ev kan Os capitatum vara inblandad också).
[02-08-015-035]

LUCIA-dagen

sömn: ok.
Frukost: Yoghurt & Müsli
Lunch: värmd färsk vit fisk, blandsallad, nötter och aioli
Middag: smörgåsar
Mellanmål: frukt

Lucia
Gick upp extra tidigt – hustrun hade redan getrt sig av till stadens kyrka för att avnjuta Lucia live – jag satte på TV:n och tittade på Lucian i Uppsala Domkyrka.
Den kyrkan har jag varit i och fått spela på kyrkorgeln.

En av hustruns mostrar var gift med en som var kantor i (bl.a.) den kyrkan, Sune Wadin.

LEGO®
Efter frukosten unnade jag mig lite lek och byggde ihop en LEGO®-modell:
[Bild: LEGO 8065]

Shopping
Främsta målet var att hitta en vintersmäck till farsan – gick inte att finna…

F&S
Tog mig till F&S VBG idag och promenerade på gåbandet. Sonen gjorde mig sällskap på bandet bredvid.
Han hade också med sig ett gäng gåstavar. Jag slet ju ut de jag hade kvar nere på Kanarieholmarna.
Eftersom pojken är utbildad F&S-gyminstruktör så fick jag lite introduktion, idag.
Han har nu hjälpt mig att komma rätt med 4 övningar.
Jag börjar med höften och uppåt.

WebbShopping
Hittade en vintersmäck åt farsan. Den är beställd.

Hälsoläget:
Vänstertårnas artros plågar mig. Det gör ont i varje steg när jag använder den foten.
[01-08-015-035]

Ingen mer snö än – här…

Mörka moln har hängt tunga över Vänerns sydligaste del men ingen snö, trots nordlig vind.

sömn: ok
Frukost: Yoghurt & müsli
Lunch: Köttkorv & potatismos med ketchup och senap
Middag: smörgåsar.
Mellanmål: frukt

Promenad
Tog en sväng mot golfbanan och letade upp en ny GPSgömma.

Vila
Idag har det inteblivit så mycket mer gjort än promenaden. Sov i fyra timmar. Tålde tydligen inte lunchen?

Hälsoläget:
Antingen är det halsonda lite bättre eller så har jag hittat en effektiv medicinering. En trött dag idag.
[01-05-015-015]

Nu är det bara kallt…

sömn: ok
Frukost: Yoghurt med müsli
Lunch: Sallad; Blandsallad med tonfisk, nötter och aioli.
Middag: syndigt (onämnbart…)

Ekonomin
Idag fick den sig en ytterligare bearbetning och vi (hustrun och jag) hittade några få tankefel i mina beräkningar. Nu ser det något lite bättre ut.
Rent summariskt är dock resultatet sådant att jag levt över mina tillgångar med ca 100%…

Motion
Vi åkte till F&S VBG. Hustrun gick på Yoga och jag höll mig till gåbandet. Ett par gånger till så är jag nog mogen för att avancera till mer komplicerade maskiner och övningar :me:

Anteckningar
Idag har jag hunnit med följande:
Dag 61. Las Palmas, Gran Canaria. Corralejo, Fuerteventura mån 19-Nov-2012 0:01
Dag 62. Las Palmas, Gran Canaria. Corralejo, Fuerteventura tis 20-Nov-2012 0:01

Plötsligt
Ett telefonsamtal ena stunden och i den andra är hustrun borta…?
Hoppas det blir lika roligt för henne som det diametralt är tråkigt för mig :me:

Hälsoläget
:
Klagar inte idag.
[01-08-015-055]