Bra dag

GeoCachingPromenad
I går eftermiddag var det en s.k. cachare som släppte (fick publicerat) 3 st s.k. traditionella GPSgömmor, med påsktema, i rubrikerna. I vårt närområde.

Jag såg dem i datorn kl 18:00, i går, men orkade inte med att gå ut och försöka få s.k. FTF (Firts To Find). Hade jag nu orkat det så hade jag fått FTF eftersom traktens FTF-mästare gav sig ut först vid ca 20:00-tiden.

Nu tog jag det lugnt och det blev en underbar vårpromenad i härligt väder och i sällskap med hustrun.

Vi hittade alla 3.

Mera Geocaching
Väl hemma satte jag igång med att försöka knäcka min nästa s.k. mysteryGPSgömma. Den ska man hålla på och räkna med noter. Efter att man hittat de 'rätta'. Väldigt komplicerat.
Men jag fixade till det, under dagen!

Blev först att lösa den (FTS). Satte mig sedan i bilen och åkte iväg och s.k. loggade den även fysiskt. Letade upp 'burken' och skrev min signatur i den s.k. loggen. Det blev en FTF. Attans fint. I alla fall i GeoCachingHimlen :me:
Den s.k. GPSmysteryn kan ni kika på här: Så ska det låta.

Sedan tillbaka hem och satte igång med 'jobbet' att logga dagens lösta och hittade GPSgömmor även digitalt å geocaching.com.

Har börjat titta på en annan sedan länge olöst. Den handlar om ett parti MAH JONGG. Inser att den kommer jag aldrig att fixa. reglerna och räknandet i det spelet har för hög komplexitet för mitt tålamod…
Är Ni sugna på att hjälpa mig så kika på: Spelfantasten #3.
Skulle bli mycket tacksam!

Roar mig så länge i stället med en som ser ut så här:
5389979338333795196905
394959371698353411
779152370939081117140102082
5359283837951971308
974230719986234853420678151
37084490822

Det ska gå att hitta koordinater i det där, på något vis och sannolikt handlar det om elementär mattematik.
'Problemets' internetsida: Massor med siffror.

Nu på kvällen kom det ut en ny en och den ser ut såhär:
Texepdinsnxedybacs
Dypdsnxeihotete

Enligt uppgift så är det en lösning i flera steg…
Och den s.k. länken är:  Vinden 4.

Lite (kanske) onödigt vetande
Utav de här ovanstående problemen ska man alltså få fram GPS-koordinater enligt följande s.k. format*:
N GG MM.SSS, E GGG MM.SSS**
N = 'North' (Norr)
E = 'East' (Öst)
Not: detta gäller i Sverige och de länder som ligger inom 180 grader öst om den s.k. norrmeridianen (Greenwich) och 90 grader norr om ekvatorn. Det är därför östkoordinaten har tre s.k. positioner (siffror).
'GG' = Grader (Nordliga / North) – 00-90
'GGG' = Grader (Östliga / East) – 000-180
'MM' = Minuter (max 00-60)
'SSS' = Sekunder (max 000-999)
*Detta format är det som är s.k. internationellt i GPS-sammanhang och det som gäller på GeoCaching.com. Formatet heter: WGS84 datum (g/m/s).
** Ibland förtydligas skrivningen enligt:
N GG° MM'.SSS'', E GGG° MM'.SSS''
Mer vanligt är dock att dessa 'extratecken skippas och då kan det se ut så här:
N GG MM.SSS, E GGG MM.SSS
Befinner man sig väster om nollmeridianen och söder om ekvatorn skrivs:
S GG MM.SSS, W GGG MM.SSS

Det finns flera GPS-koordinatsystem. Ett annat vanligt är; WGS84 decimal (g/s). Det har följande 'utseende':
GG.SSSSSS,GGG.SSSSS.*
Det används internt i GPS-apparaterna och i Google Maps t.ex.
*Det första 'decimalvärdet' är för Nord / Sydlig riktning. Norr om ekvatorn är detta positivt och söder om negativt.
Det andra 'decimalvärdet' är för Öst / Västlig rikting och är positivt öster om nollmeridianen och negativt väster om den.

Visst känner Ni  nu att ni har fått en massa nyttig kunskap :me:

Hälsoläget:
Lite småvärk som jag nästan inte märker eftersom jag är på så gott humör.
[02-08-015-015]

Mera trött…

s.k. redigering
Inlägget: Kanske lite väl trött lör 23 mars 2013,
har fått lite mer bilder och text.

Prommenad
Vi, jag, fick mig en liten promenad runt Hede. Skönt men tröttande.

Katten
Hustrun och jag satt och pratade, i soffan, i vardagsrummet. Jag drack vatten. När jag går så filmar hustrun katten. Här en stillbild på vad han tar sig till:
[Bild: Katten Linus]
[Filmare / Fotograf: Hustrun]

Han pressar nästan ned hela 'ansiktet', i glaset, för att komma åt att 'lapa'.

Hälsoläget:
Trött, idag igen.
[01-06-025-010]

Skönjer jag ett lite ljus – där borta?

Farsan
De ringde från fars hemtjänst och undrade om jag kunde följa med far till hans VC i morgon.
Nej, måste jag svara då och lite frågande undrar jag om det inte är så att det finns ett beslut på att far ska få ledsagning av hemtjänsten (hemvården) vid dylika besök?
Fick då veta att det beslutet endast gällde planerade besök?

Så nu har jag skrivit till aktuell biståndshandläggare att ledsagning till vårdcentral eller vilket hälsobesök det nu må vara så kan jag inte fixa det. Varken planerade, oplanerade eller akuta.
Det är ju så att det faktiskt är de oplanerade och akuta jag definitivt inte kan fixa. Om det nu tvunget ska prioriteras.

När de ringer kan jag ligga orörlig i sängen, t.ex.

Idag låg jag i badkaret, när de ringde, för att på det viset se om jag kunde få lite mer smärtlindring i mina leder och muskler – jag kan ju inte gå på opium hela tiden.

De har ringt förut och då har det visat sig att de tolkat beslutet lite si-så-där…

Geocaching-promenad
Varmt bad och mängder med timmars vila och sömn samt hyfsat sunda måltider har kanske gett resultat.
Idag spädde jag på med lite motion. Det fanns en GPSgömma ca 1,5km norrut, fågelvägen. En s.k. mysteryGPSgömma som jag löst och nu hade koordinater för.
Det var en mycket kylande motvind men jag hade klätt mig väl (ordentligt garderad med klädsel som enligt uppgift ska klara -30°C). Det var först när jag var tvungen att ta av vantarna som det blev problem. Men jag använde ögonen (och erfarenhet) så mycket jag kunde, först och främst. Och det var ögonen som först hittade gömman :me:

Hälsoläget:
Leder, muskler och annan skit håller en vid liv…, typ.
[02-06-035-025]

Både ute och inne – liksom…

Geocaching
Var ute och letade upp en GPSgömma idag. Hade planerat flera men det var så attans kallt så jag ville åka hem igen. Skippade de andra som jag planerat.
Hustrun övertalade mig dock till en extra promenadsväng.

Vila
Väl hemma så kändes kroppen helt slut. Ja, hela jag mådde liksom skitdåligt. Det blev ett antal timmar i sängen. Några framför TV:n. Sedan rättade det till sig något.

Farsan
Ringde honom och kollade läget. Det var ok. Ska se till att både motorsäng och motionscykel blir bortforslade.

Mentalisten
En klar favorit. Hustrun spelar in avsnitten sedan tittar vi på dem vid någon lämplig förmiddag.
Tänk om man hade ett uns av den förmågan…

Film
Var i matvarubutik igår och kom givetvis hem med DVD-filmer. 2st för 99 sek.
En av dem var den här:
[Bild: Rowan Atkinson som Johnny English i Reborn]
Gör man som jag, diggar James Bond-filmer så är den här en höjdare.

Hälsoläget:

Väldigt trött och en mystisk helkroppsvärk.

[02-08-045-005]

Lite blandat

Animation
Igår kväll gjorde jag en animation:
[Bild: Klicka och en animation startar]

Geocaching
Sitter och löser mysteryGPSgömmor. Utlagda i Uddevalla. De handlar om ungdomsdeckaren Kitty.

Var iväg och letade upp en VänersborgsmysteryGPSgömma. Den jag inte hittade igår.

Sjukvård
Doktor från NÄL:s infektionsmottagning ringde och meddelade provsvaren:
IgM & IgG i likvor (ryggmärgsvätska) var negativt (inte en antikropp…?)
IgM & IgG i blod-serum, taget vid samma tillfälle visade;
IgM: <22 (och räknas då som negativt (ingen pågående borreliainfektion)
IgG: 207 (Jag har haft en borreliainfektion.)

Lite förvirrande resultat.
Det första 'positiva' IgG jag hade var: 200
Vid nästa provtillfälle var det 180 och nu 207?

Det detta visar för mig, är att vår hälso- och sjukvård anlitar olika laboratorier och att de använder olika testtekniker och att proverna inte går att lita på ett skit.

Infektionsmottagningarna reagerar endast om IgM & IgG har anmärkningsvärt höga värden. Allt annat anses som negativt. Och detta beror främst på de undermånliga testmetoderna.

Angående mitt helt negativa prov från likvor så ställer ju det en intressant fråga.
Jag frågade ju provtagande doktor om de två vanliga borrelia-arter vi har i Sverige och där jag vet att den ene inte 'går in i' ryggmärgsvätskan och ger därmed inga antikroppar där.
Jag vet också att de antikroppar som finns i blod-serum inte 'vandrar över' till likvor. Vi har något som kallas blod-hjärnbarriären som, i princip, förhindrar detta.

Doktorn sade att bägge borrelia-arterna 'slår igenom' på likvorprovet.
Nu gjorde det ju inte det?

Beror det på att testerna är urusla?
Beror det på att jag, trots Svensk hälso- och sjukvårds vetskap / kunskap, har haft en borreliainfektion som härjat i kroppens leder och vävnader men inte i (och innanför) ryggmärgshinnorna?
Mycket talar ju nu för det. Även om det enligt Svensk godkänd praxis borde vara omöjligt.

Nu återstår bedömningen, om dessa utomordentligt osäkra och förvirrade provsvar, från Gottfrieskliniken.

Om nu mina nuvarande besvär inte kan förklaras av varken pågående eller havd borrelia – vad är det då?

Tillbaka till ruta ett – igen…

Eller, har jag en borreliavariant som är typ kronisk borreliaartrit? Där borreliabakterierna kapslar in sig och 'blommar' när det passar dem? Ett tillstånd som ger mycket diffusa besvär och där man måste vara mycket kunnig och enveten för att över huvudet taget hitta någon bakterie.

Paket
Fick paket på posten idag. Det var de två nya små färgkamerorna som ska ersätta de s/v som jag har. I fågelholkarna. Tyvärr kan jag idag inte presentera någon fågel, i färg. Den kom medan jag höll på att justera skärpan och blev vettskrämd när jag öppnade fronten. Vi får se om den vågar sig tillbaka…

Så här ser det ut nu, utan fågel:
[Bild: Bild i Västra holken med nya färgkameran]
Har inte jobbat färdigt med färgåtergivningen.

Hälsoläget:
Småvärk i leder och muskler. Gick upp kl fem i morse och tog en dos alvedon och brufen. Det var sedan helt ok att gå upp kl sju.
[01-08-045-010]

Kom ut en stund annars är det slött

Vila
Blev det en hel del idag.

Sjukvård
Ringde min VCT och bad den skicka provsvar på Borrelia från 2003. Vill se med egna ögon att de inte visar något.

Geocaching
Löste en relaltivt nyutkommen VänersborgsGPSmystery och så tog jag mig en cykeltur och letade upp en. Gav mig på ytterligare en men jag fick ge upp. Hittade den inte.

Mat
Idag har jag syndat…
4st thekakor med en massa olika gott och onyttigt pålägg. Känner tröttheten komma smygande…

Hälsoläget:
Trött och seg morgon / förmiddag. Blöev bättre framåt eftermiddagen / kvällen.
[01-08-045-005]

Kom faktiskt ut på en promenad idag

MP3
Det gick tydligen fel, i går, å huvudets vägnar. Jag lyckades på något outgrundligt vis radera allt som fanns på mobiltelefonens minneskort – rubbet.

Hade en säkerhetskopia på en dator men den var några dagar gammal.

Så idag har jag suttit och lyssnat igenom samma CD som jag gjort tidigare. Och rippat och fixat. Har 4st CD-skivor kvar, så snart är jag framme till den punkt där jag slutade.

Vila
Det har blivit mycket sängläge idag. Värkande muskler och leder. Går ju liksom på avgiftning.

Promenad
Inte illa att jag kom ut på en promenad. Och jag kom på det själv.

Hälsoläget:
Trött dag.
[0208045005]

Ljuddag

Promenad
Idag  var det hustrun som fick med mig ut på en förmiddagspromenad.

Novisen
Av outgrundlig anledning bestämde sig hustrun för att bjuda mig på lunch. Man tackar!

Tyvärr ska vi Onsjöbor / Vänersborgare förlora Novisen p.g.a. ekonomiska / administrativa samordningsvinster mellan Trollhättan / Vänersborg vad avser Gymnasieskolans samordningseffektivisering.

MP3
Även denna dag har ägnas åt MP3 och MP3-spelare.

Jag har 'rippat' några CD-låtar till MP3 och fört över dem till min mobil för att lyssna på.

Har 'upptäckt' att det gör mig på bättre humör och min tinnitus blir som bortblåst, bättre än hörapparaterna…

Hustrun har bara klagat 2ggr på att jag inte hört när hon 'kallat'. Är det bra eller dåligt?

Vi var iväg ut på byggden för att undersöka hur verklighetens MP3-spelar-utbud ser ut.
Det kan ju skilja sig avsevärt från den man får fram via t.ex. Prisjakt.

Verkligheten visade sig t.ex. innehålla att hustrun inte alls nöjde sig med 2GB (ca 400 MP3-låtar, om ca 5MB vardera), nejdå, det skulle vara 8GB (ca 1600 låtar). Det tar ca 106 timmar att lyssna igenom om genomsnittslåten är på ca 4min.

Jag undrade då när hon skulle få tid till att lyssna på ca 1600 låtar?

Nu blev det en Sony Walkman NWZ-E474, 8GB:
[Bild: Sony Walkman NWZ-E474]
Hittar inget direkt negativt om detta köpet, med tanke på hustruns behov…

Riktiga hörlurar (headset) ska inköpas efter nogrannare marknadsundersökning.
Till dess ska mina gamla användas…, 'mina'…, notera detta.

Hustrun är ju inte lika intensiv tekniknörd som jag så förpackningen är ännu inte öppnad…

Mera MP3
F.n. lyssnar jag på följande:
Olsen Brothers (från Eurvision song Contest 2000, Denmark)
 Fly on the Wings of Love
Anna Rossinelli (från Music Song Contest 2011,Switzerland)
 In Love For A While
Magnus Uggla (från Så mycket bättre 3, 2012)
 Jag och min far
Maja Ivarsson (från Så mycket bättre 3, 2012)
 Mitt Bästa Från Dig
Marie Lindberg
 Trying to Recall
Rod Stewart
 Rhythm of My Heart
Shania Twain
 Honey I'm Home (live Direct TV mix)
 That Don't Impress Me Much (dance mix edit)
Boney M (från The Best of);
 Rivers of Babylon
 Rasputin
 Brown Girl in the Ring
 Hooray Hooray It's a Holi Holiday
 Gotta Go Home
Ann Lee-2
 Times original edit mix
Joan Jett and The Blackhearts
 I Love Rock & Roll
Laleh
 Some Die Young

Hälsoläget:
Undantaget en massa ledvärk så verkar kroppen i övrigt få godkänt.
[0108025015]

Trött?

Skrivarproblem
Fick lämna frukosten. Hustrun hade akuta utskriftsproblem.

Kontrollerade först skrivaren och fick den att skriva ut sin status – allt såg OK ut?

Hade min dator på. Kontrollerade via webbläsare om jag kunde komma åt skrivaren via dess sk IP-adress (det är en nätverksskrivare) – Inget?

Gjorde samma sak från hustruns dator – Inget

Startade om alla apparater;
> Förstaroutern (den som fixar IP-adresser till de datorer som ansluts till nätverket)
> Andraroutern (den sköter det trådlösa och är den som skrivaren är kopplad till [det är en router men den är konfigurerad att fungera som hub eller sk brygga. Det innebär i vart fall att det blir en slags extra hårdvarubrandvägg (om man konfigurerar det så)]
> Hustruns dator
> Min dator
> Skrivaren

Kontrollerade för säkerhets skull också nya telefonen då den kopplar upp sig mot det trådlösa per automatik.

Resultat: Problemet kvarstår.

Loggar in på förstaroutern via webbläsare för att kontrollera om det är något lurt med inställningarna – allt såg bra ut.

Då går jag och pillar lite med kablarna mellan skrivaren och 'andraroutern' – då skrivs hustruns papper ut…?
Det var alltså ett litet kabelglapp…

Vofför rapporterade skrivaren att nätverksanslutningen var OK när den inte var det?
(Det första jag kontrollerade)

Nu är allt frid och fröjd igen – på datafronten.

Lite mera data
Har under en tid av dagen sökt en lösning på hur jag ska kunna få in programmet Magellan VantagePoint i Linux Ubuntu.
Det går inte. Troligtvis inte via VirtualBox heller (Inte via Ms w2k Pro SP3 i vart fall. Programmet kräver version av Windows som kan ta DirectX9.0c och det fixar inte w2k).
VantagePoint checkar om det är en äkta windows vid varje förfrågan…? Känns mer som en sk spyware än ett program från Magellan (för att underlätta att få in uppgifter om GPSgömmorna).

Är tveksam tyill att köpa en Win XP Pro Swe endast för det här?

Å andra sidan är ju alternativet att hela tiden hålla liv i en Windows-dator med minst Win XP SP3.

Får funder på om jag verkligen måste ha den. Främsta anledningen till att jag började använda den var att det är endast via den programvaran som man kan få med bilder som tillhör en GPSgömmas beskrivning och ibland då en s.k. spoilrebild. En bild som visar hur platsen för gömman ska se ut.
Det har jag ju nu den nya telefonen till – om det skulle knipa.

Promenad
Som vanligt fick hustrun använda lite smålist för att få med mig ut på promenad. Jag har ett inbyggt 'mot' i att överhuvudet taget gå ut. Jag måste i så fall, per min definition, ha ett angeläget ärende.

Vila
Kort efter att vi kom in igen blev jag trött. Kunde inte hålla mig vaken. Det fick bli sängen. Vaknade ca 3 timmar senare.
Nu är jag uppe och har bl.a. ätit bovetekrossgröt med sojadryck samt lite jordgubbssylt (ett litet medvetet avsteg från LCHF).

Ska fixa lite med dessa anteckningar sedan går jag sannolikt och lägger mig igen. Ska ju upp tidigt i morgon. Bilen ska besiktigas.
 

Hälsoläget:
Bra värkmässigt men trött. Kan inte riktigt komma på vad det kan bero på.
[0108025015]