Torsdag – tänkte hålla en strike 0 alkohol – det sprack

Promenad
Idag blev det en annan väg än de vanliga. En som hustrun och jag kallar ’Lilla Rundan’. Det härstammar från tiden vi hade hundar och bodde på Arrendegatan.
En sväng bort mot golfbanan och sedan in mot Ponnygatan.
Vi tänkte att vi får passa på innan ’byggherrarna’ får för sig att förstöra även denna bit natur.
Men först ska de härja på det natursköna området Önafors – jösses.

LEGO
Plocka med det så mycket jag orkar. Jag gör det vid vardagsrumsbordet och där får jag hyfsat snabbt värk i ryggen så jag får ta paus rätt så ofta. Det händer också att dessa uppehåll bil rätt så långa…

Cyklat
Visserligen till systembolaget – men det är väl där man inhandlar biobränsle – eller?

Party
Jag och ett gäng öl 😉

Tisdag – Får inte riktigt fart på kroppen – något är ’segt’.

Promenad
Korsebergsrundan – trögt…
Hustrun gick längre och hittade två av fyra ormar 🙂

Kinnarp
De ska leverera ett nytt armstöd till min kontorsstol – någon gång idag.
Den kom.
Den och den. Det var ’de’ som kom. Jag fick två nya armstöd både höger och vänster 🙂
Byter dem i morgon.

Biltvätt
Hustrun fixar så att bilen blir tvättad. Ska bli kul å se den blå färgen igen 🙂
Den blev som ny – i vart fall på några meters avstånd 😉

Vilat
Tröttheten slog till på eftermiddagen så det blev sängläge i ca 2 timmar.

LEGO
Jo, det blev lite plockande idag 😉

Lördag – ute, inne och slutar med mello

[not: publicerade: 220311]

LEGO
Pillade lite – och lite till.

Promenad
Bidde en Korsebergsrunda. Härligt vårväder 😀
men jag har ökande problem med sk känselsensationer i vänster hands fingrar (något högt upp i nacken som är trångt).
Jag har också en lättare funktionsnedsättning i vänster arm.
Dricker jag ett glas vatten – och håller det i vänster hand – så skakar det ordentligt i slutet på drickandet. Har med bakåtböjandet av huvudet att göra.

Ukraina
Oundvikligt att inte tänka på det. Här promenerar jag i ett underbart väder och inte så jättemånga mil bort (147mil (fågelvägen) – Sommaren 2001 cyklade jag 220mil (från Frankrike och hem)), så flyr och kämpar människor för sina liv och överlevnad.
Jag tänker då osökt på denne Putin – roten till det onda skulle jag vilja påstå.
En väldigt liten man i ett väldigt stort land.
Är han smart eller dum?
Modig eller feg?
Frisk eller sjuk i huvudet?
En hedersman eller opålitlig?
Det mest hedersamma, friska, modiga och smarta vore om han ’lyfte på luren’ NU och sa avbryt ’kriget’.
I Ryssland får man nu inte säga eller uttrycka ordet ’krig’ – det är straffbart.
Det finns ju en grupp stollar (tror jag) där borta som är övertygade om att de håller på att rädda Ukraina. Från vad är lite oklart eftersom förklaringsmodellerna varierar lite.

Det finns likheter mellan Putin och Trump;
> de skapar sin egen världsbild – som skiljer sig avsevärt från hur det egentligen ser ut i världen.
> de lyckas med skrämseltaktik få människor att tro samma som de (antingen genom att skrämma dem direkt eller att säga att ’de andra’, ska de vara riktigt rädda för).
> bägge tycker de, att de som uttrycker sanningen meddelar ’fake news’.
… tror att jag skulle kunna göra denna lista längre, men det känns som om det inte behövs.

MelloFinalen
Jag höll på Anders Bagge – och det gjorde ju en hel del av Svenska folket också (han fick mest poäng).
Så det blev ’Internationella’ juryn som avgjorde. Så Cornelia vann.
Helt OK tycker jag 😀 man blir så himla glad av hennes glädje – den smittar.
Programledarna ska ha cred, speciellt Farah. Hennes utstrålning och lugn samt säkerhet har säkert lugnat flera artister – mer av henne.
Oscar skötte sig bra men lite ’hypat’ var det emellanåt.

Fredag – bra naturupplevelse – sedan dök det

LEGO
Pillade lite.

Promenad
Bidde det ingen, tog cykeln och kameran i stället.
Målet vara att leta ormar.
Hittade ingen runt Onsjökärret.
De tre från igår vid Nygårdsängen var på plats.
Letade på två andra platser och på den andra fick jag napp 🙂
Nu har jag koll på 4st Huggormar:
[Bild: 3st Huggormar]
Den här 4:e huggormshonan hittade jag också vid Nygårdsängen – men denna fann jag en bra bit från gångvägen så den utgör ingen risk för kopplade hundar.

Ingen idé att lägga ut bilder på de andra tre – de har inte ändrat utseende sedan senast… 😀

Trött
Blev väldigt trött efter utevistelsen – orkade inte mycket mer så det blev slötittande på olika LEGO-bygg-tips å Youtube & vanligt TV-tittande

Onsdag – Nu tycker jag att våren är på G – på riktigt

[not publicerat inlägg för: 220308]

VeckoMätning
Vikt: 93,6 kg > +0,2 kg ↑ 🙁
Midjemått: 113 cm > +1 cm ↑ 🙁
Längd: 177 cm
BLTR: 160/89 > ± 😐
Puls: 65 > ↑ ❓

Urologen
Fick ett brev från dem i går om att de inte klarar vårdgarantin och blev då erbjuden en extern vårdgivare (ett privat initiativ).
Nu har jag fått till mig, av min vårdcentralsdoktor, att urologin inom NU-sjukvården tillhör en av Sveriges bästa så då vill jag ogärna lämna den möjligheten.
Ringde ’samordnaren’ idag och frågade vilka tidsrymder vi har å göra med.
Eftersom jag var lågprioriterad (vilket jag håller med om i det här fallet) så handlade det om 6 månader.
Det tyckte jag var OK (jag har ju ändå fått vänta i 4 år på den där bedömningen – som jag inte visste att jag skulle ha…).
jag blev också uppsatt på listan över de som kan komma med kort varsel. Så det kanske händer något inom kort om det blir så att någon inte kan ta ’sin’ tid.

Geocaching
Loggade gårdagens cacher.

Ryggdoktorn
Dennes sekreterare har meddelat, visa SMS, att det inte blir något telefonsamtal från min ryggdoktor, i morgon. Det är flyttat till måndag (08:00-13:00 – någon gång under den tiden).

Promenad
Korsebergsrundan+Nygordsängen. Hade en av mina ’stora’ digitala (DSLR) kamera med mig och ett enbensstativ. Blev ju inte så bra med skärpan sist.
Hade inga större förhoppningar eftersom vi kom ut sent, ca 15:30 och det var rätt så kyligt.
När vi kom närmare platsen för där ormarna sannolikt skulle vara så såg jag på håll att det mesta låg i skugga så jag blev lite modstulen.
Men så fick jag syn på något. Och resultatet blev över förväntan:
[Bild: 3st Huggormar]
Tre olika individer 😀
Inom ett för mig lämpligt område 🙂

Den nere till vänster ser ’sjabbig’ ut så den är säkert på ’G’ att ömsa skinn. Den ormen är den första jag fann.
Ormen högst upp var den hustrun hittade.
Och nu har det tillkommit en tredje, den längst till höger.
Honor allihop. Det kan eventuellt också vara så att ormen till höger relativt nyligen ätit. Den är lite väl tjock strax nedanför huvudet, i bilden. Kan vara en lite mus t.ex.
Det betyder sannolikt att den Huggormshonan inte tänker låta sig bli parad med i år.
Den översta ormen ser också ut att vara lite tjockare strax bakom huvudet men det är en ’synvilla’ – den har kroppen böjd på det viset (åt höger) fast det syns inte så bra på vänstra sidan.
Jag har en bild på den som är tagen rakt uppifrån och då blir det tydligare.

Kinnarp
Fick precis meddelande om att jag får ett nytt armstöd (vänstra) till min kontorsstol, köpt på Kinnarp i Trollhättan (2018).
Det ska komma hem till mig den 15/3 (kostar inget 🙂 )

LEGO
Pyttelite pillande.

Måndag – Idag har vi rest :)

LEGO
Plockade lite med det i väntan på att vi skulle åka söderut.

Aleris RTG Backa
Ska ned till GBG (Backa å Hisingen). Ländryggen ska röntgas, RTG-CT (CT: betyder Computer Tomography eller Datortomografi).
Det gick kannonbra att köra till Aleris RTG Backa. Om vi bortser från att jag missade att köra äver Göta Älv vid Bohus och fick svänga av 45:an vid Agnes berg och kör över Angeredsbron och sedan ned på E6:an.
Allt det för att slippa Tingstadstunneln.

Kom fram till mottagningen i god tid, ca 25 min före 13:00.
Då visar det sig att tiden var rätt men jag var på fel plats. Jag skulle till Aleris Annedal (det som ligger i närheten av Sahlgrenska & Slottskogen).

Jag skulle alltså likt förbaskat över på östra sidan älven…
Attans! Nu visade det sig att Backa ligger så till, så kör man österut så kommer man direkt på Hisingsbron och när man landar på östra sidan så åker man nästan direkt ned till Götatunneln som kan leda en till Järntorget och vidare mot Sahlgrenska och med det avklarat så var det enkelt att hitta Annedalskliniken med Aleris RTG.
Jag kom dit med 9 min tillgodo – och då hade jag inte brutit emot en enda trafikregel 🙂

Geocaching
Vi gjorde ett kort besök till Botaniska i Göteborg. Vi hade tänkt äta på restaurangen men den var stängd så det blev ett litet kort letande efter en cache i stället:
Under – i (GC8455D)
min nummer: 10716
Efter att jag hittat denna cache så går jag nu ut med en efterlysning:
Jag saknar mina ’militär’-gröna handskar, vinterfodrade med svart ’grepp’ i handen.
De kan också finnas vid Aleris Backa å Hisingen eller Aleris Annedal.
Det blev lite rörig och förvirrat för mig där…

Promenad
Anses vara avklarad i.o.m. travande i Botaniska.

Mat
Eftersom vi båda var överens om att trafiksituationen i Göteborg är rörig så räddade vi oss ned i Götatunneln igen så att vi sedan kom rakt ut på E45:an.
Vi stannade i Älvängen och förplägade oss 🙂

(mer) LEGO
Blev lite pyssel även på kvällen och så har jag kikat runt lite på fb-gruppen: Adult Fans Of LEGO – Sweden.

(mer) Geocaching
I morgon har vi bestämt att vi ska träffa goda vänner i Uddevalla och leta cacher tillsammans. Ska bli kul!
Har laddat hustruns och min GPS med aktuella cacher och några hundra till…

Vi kom faktiskt ut en hel del

LEGO
Plockar lite idag också.

Promenad
Idag hade jag med mig en bättre kamera. Nu hjälpte det inte så mycket för det verkar som att jag blivit skakigare numer, jämfört med för ett år sedan.
Jag får ha med mig ett väldigt lätt stativ (jag har ett enbens – det kanske räcker).
Jag var inte helt nöjd med någon av bilderna på första Huggormshonan:
[Bild_ Huggormshona 1 Nygårdsängen]
Detta är ormen hustrun fotograferade i fredags (4/3-22)

Och denna:
[Bild_ Huggormshona 2 Nygårdsängen]
var den jag fotograferade i onsdags (2/3-22).
Huvudet på ormen skymtar upp till vänster om mitten på bilden.

Vi gick sedan bort till Onsjökärret men dit hade inte ormarna kommit än. Inte där jag letade i vart fall.

Filtajm
Hamnade liksom i en formsvacka. Hade inte lust att göra någonting. Så då fick det bli en film och ett par bunkar PopCorn & bubbelvatten.

Lördag – Grejat med LEGO – vad annars…

LEGO
Plockat lite med bitarna och så lade jag ut en annons till, på Tradera:
LEGO Republic Troopers vs. Sith Troopers 75001

Promenad
Blev av på eftermiddagen. När hustrun kom hem från sitt besök i Trollhättan.
Fixade inte både Korseberg och Viksängen (magen körde på och ville annat…).

’Äldre’ LEGO
Hittade några GIF-animationer som jag gjorde 2010:

7946, Kingdoms Kings Castle:
Akt1:
[Bild: Akt1, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 5MB)

Akt2:
[Bild: Akt2, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 17MB, redigerade bort bakgrunden)

Akt3:
[Bild: Akt3, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 15MB, redigerat bort bakgrunden)

Akt4:
[Bild: Akt4, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 30MB, beige lakansväv som bakgrund)

Akt5:
[Bild: Akt5, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 16MB)

Akt6:
[Bild: Akt6, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 31MB)

Akt7:
[Bild: Akt6, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 35MB)

Akt8:
[Bild: Akt8, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 22MB)

Akt9:
[Bild: Akt8, 7946, Kingdoms Kings Castle 'Befolkningen']
(GIF ca 10MB)

Akt10, Kingdoms Kings Castle 7946 – ’befolkas’ med ’Kalenderinnehåll’ 7952:
[Bild: Akt10, 7946+7952, Kingdoms Kings Castle + Kalendern 'Kingdoms']
(GIF ca 14MB)

Åsså lite till 😀
Kingdoms nr 7955, En ’mörk’ Trollkarl?:
[Bild: GIF-animering av LEGO®-byggandet av Kingdoms Trollkarl (7955)]
(GIF ca 2,4MB)

Det börjar bli trångt vid Borgen:
[Bild: LEGO Borgen (7946)]

Siktar in mig på att flytta ’fängelset’:
[Bild: LEGO Borgen (7946)]

Till lite längre bak:
[Bild: LEGO Borgen (7946)]
Nu fick jag plats för Trollkarlen:
[Bild: LEGO Borgen (7946) + Trollkarlen (7955)]

En vy uppifrån kan vi väl se på också::
[Bild: LEGO Borgen (7946) + Trollkarlen (7955)]

Kingdoms nr 7953, Gycklaren:
[Bild: GIF-animering av LEGO®-byggandet av Kingdoms jycklare (7953)]
(GIF ca 2,2MB)

Gycklaren placerades där den kunde ses av alla, hoppas jag…, vid Borgen (7946):
[Bild: Kingdoms jycklare (7953) vid Borgen (7946)]

Kingdoms nr 7949, Fångtransport:
[Bild: GIF-animering av LEGO®-byggandet av Kingdoms fångtransport (7949)]
(GIF ca 9MB)

Ekipaget placerades vid Borgen (7946):
[Bild: Kingdoms fångtransport (7949) vid Borgen (7946)]

Synd att jag inte hade (eller hittar) en slutlig helhetsbild på borgen…

Fredag – Variationsrik dag – men det tröttar…

Fint besök
Idag hade vi sonen och äldsta barnet av småbarna här på frukostbesök.
Ibland är det en fördel och ’ta dem’ en och en 😀

Promenad
Jag och hustrun startade promenaden, vid Korseberg skildes vi åt, jag gick hemåt. Ryggen kändes inte OK så jag bestämde mig för att korta av promenaden och gå hem och vila.
Hustrun fortsatte sin promenad bort runt fåglarna och fick instruktioner om var hon skulle titta efter Huggormshonan från i Onsdags.
Hon fann den här:
[Bild: Hustruns första Huggormshona]
Det är en huggormshona men vad jag kan se så är det inte samma (individ) som i onsdags.

Vila
Ett kort sängläge gjorde gott 🙂

LEGO
Hann med och blocka lite med några få bitar.

Till besök
Vi åkte söderut på besök och fick god mat och trevligt umgänge 🙂 tackar!

Trött
Åt mat – åsså blev jag trött – tar å gör natten (ca 20:30).