Torsdag – Nu börjar det kännas som om jag skull vilja göra något annat…

Promenad
Vi tog oss till Området mellan E45 och Ursand. En slinga som passerar bl.a. Brukshundsklubben.
Det var förfärligt. Massa snö och is – inte ett dugg avkopplande.

LEGO
Har fotograferat, mätt, vägt och samlat information om det LEGO som jag är på G att sälja.
Och så har jag pillat lite med att ’packa ned’ en del.

Paket / Brev
Var till paketstället och diskuterade olika alternativ med dem. och vi kom fram till att jag redan klurat ut de bästa alternativen – det var ju synd… hade sett fram emot att de hade kunnat ta fram ännu bättre alternativ.

Tradera
Två nya annonser på plats:
LEGO CREATOR Mini Off-Roader 6742
LEGO CREATOR Mini Dumper 5865

Onsdag – Här vägs och mäts det paket / brev nu…

VeckoMätning
Vikt: 93,4 kg > +1,2 kg ↑ 🙁
Midjemått: 112 cm > +2 cm ↑ 🙁
Längd: 177 cm
BLTR: 160/88 > ↑ 🙁
Puls: 56 > ↓ 🙂

Promenad
Idag utökades Korsebergsrundan med ’Fåglarna’. En tur runt Nygårdsängens Naturreservat.
Och där hittade jag en för året och för mig första:
[Bild: För mig årets första Huggormshona]
Huggormshona 🙂

CarPay
Är lite smålömsk på den appen eller hur ’Handlaren’ och Volvo Finans använder den.
Man måste logga in med BankID för att ta del av något så viktigt som reklam…
Och när man låter bli så skickar Volvo Finans ett ePostmeddelande om att jag har ett meddelande i min inkorg.
Känns som om BankID missbrukas.

LEGO
Lade ut ett gäng sk minifigpåsar (man vet inte vad som finns i dem – bara att det är 1 av 16 möjliga minifigurer inom en viss serie – ungefär som med ’filmisar’ på ’vår tid’ (typ 55-60 år sedan…).
Har ett gäng sådana oöppnade. Sålde 2st på direkten 😀
Nu håller jag på att gå igenom alla oöppnade LEGO-byggsatser jag har och försöker värdera dem och lägger mig ca 20% under den värderingen.
Det är ju större möjlighet att få något bud över huvudet taget då

Ska lägga in fler annonser i morgon.

Här är länkar till dem som är kvar, på Tradera:

LEGO minifig.påse nr: 71008;
LEGO minifigur collect serie 13 [1/4]
LEGO minifigur collect serie 13 [2/4]
LEGO minifigur collect serie 13 [3/4]
LEGO minifigur collect serie 13 [4/4]
LEGO minifig.påse nr: 71005:
LEGO minifigur The Simpsons collect serie 1 [1/2]
LEGO minifigur The Simpsons collect serie 1 [2/2]
LEGO minifig.påse nr: 71009:
LEGO minifigur The Simpsons collect serie 2 [1/1]

Paket / Brev
Jösses vad bökigt det är detta med Brev / Paket.
Passerar det en viss gram-gräns så blir det – sådär tjosan 100% dyrare.
Väger ett brev <100g så kostar det 26skr (väger det <50g är det 13skr)
Väger det 110g så blir kostnaden 52skr – för det är <250g.
[svår matematik här: en ökning från 26 till 52 är 100% men egentligen så är ökningen ’bara’ 50% – fastän den ökat med 100%…
26/52=0,5 > 50% (ökningen) från 26 till 52.
Men hur stor är ’påslaget’?
Jo det är ju lika stort som ursprungssumman (26+26)- alltså 100%]

Skickar man grejerna som Paket så har inte jag lyckats få ned kostnaden under 51skr (<2kg).

Ska ta mig till paketstället i morgon och se vad de har.
Det bästa är kanske att köpa färdiga brev / paket. De behöver ju vara lite vadderade också. För samlare är hela oöppnade LEGO-byggsatser värdefulla grejer.

Tisdag – LEGO-inriktningen har gått in i en ’ny’ fas.

Promenad
Korsebergsrundan, idag igen. Fast nu förnyade jag mig – jag gick åt andra hållet… 🙂

NAS’en
Ville uppdatera sig häromdagen – jag godkände det.
Och nu har den klagat i flera dagar på säkerhetsbrister – som inte är säkerhetsbrister…
Nu hoppas jag att jag rättat till det mesta.

LEGO
Håller på med att fotografera oöppnade LEGO byggsatser. Måste ju försöka finansiera mina ’investeringar’…
Får fortsätta i morgon. Batteriet ’tog slut’ i favoritkameran.

Måndag – Kändes trögt idag och något är det.

Promenad
Jodå. Idag också. Korsebergsrundan. Fast jag upplevde det som  något segare än under gårdagen.

LEGO
Packar på för fullt.

Trött
Under eftermiddagen hände det – jag blev så trött så jag inte kunde hålla mig vaken.
Hustrun fick väcka mig efter tre timmar.

Jag kanske har gått in i den okända LEGO-väggen… ❓

Söndag – Börjat å blocka ihop (LEGO’t)

Promenad
Fixad. Korsebergsrundan. Härligt morgonväder. Lite kallt, kanske (+1C°), men det blåste inte.
Annars samma som igår, svårt (trögt) i början, ännu svårare halvvägs (ont) och sedan lättar det.

Geocaching
Tog med mig hustrun upp på Halleberg och letade upp en cache (GPSgömma). En sk pusselmyst. Innebär att man ska pussla ett digitalt pussel (jigidi) och när det är klart så poppar det upp ett fönster med ledtråd och koordinater – i de flesta fallen.
Valet föll på: #43 Vargsnus v2 (GC9JQFY), min nummer #10715 (antal hittade).

LEGO
Har jag börjat packa ihop. Konstaterade att 8384* st olika LEGO-bitar inte genererade en enda byggsats så nu ska det undan – ned i påsar. Och sedan ned i en låda.
*I det är inte inräknat ’reservdelar’ till minifigurer: 158st (lösa: överkroppar, armar, händer, höfter och ben (de passar inte ihop på något vis)).
De lösa överkropparna, armarna och händerna kan gå att kränga via Bricklink.

Jag får sedan se till att få ’allt’ undanstuvat för nu närmar sig tiden då jag vill vara mer ute.
Leta geocacher och kräldjur t.ex.

Lördag – LEGO del 1 av 3 närmar sig slutet…

Promenad
Korsebergsrundan tillsammans med hustrun 😀
Och vi tog vägen om en av mina geocacher som rapporterats vara borta – och det var den. Vi hittade den inte heller.
Så nu har jag gjort i ordning en ny som ska placeras ut.
Så får jag hoppas att inte den också försvinner…

LEGO
Inventeringen kom upp till 8383+148* st totalt, 2586+7* st olika LEGO-bitar/kulörer, 65 olika kulörer.
*’reservdelar’ till minifigurer.

Sonen kom och vi gick igenom det hela. Det landade i att han tog med sig en liten låda med för han nostalgi-LEGO och jag fick uppdraget att försöka sälja resten.
Tjoho…
I den samlingen finns det större chans att hitta säljbara byggsatser.
Bl.a. så finns där ju LEGO från när jag var från ca 7 år och uppåt (59 år sedan…).

Det nyinventerade:
Och det gick inte att få ihop en enda byggsats (tack säljare…) utan att behöva komplettera.
Så det LEGO kommer att säljas antingen efter tema eller efter typ av kloss / bit.
Eventuellt kommer en del att slås ihop med det som ska säljas av sonens LEGO.
Nu återstår att lägga ’allt’ i påsar, med en ID-lapp. Och dessa påsar läggs sedan i nummergruppspåsar, märkta med ID. Och så kommer dessa påsar sedan att samlas i ca 10 ’slutpåsar’. Givetvis ID-märkta de med.
Antingen kommer jag att gå helt efter ID-nummer eller så blir det efter tema och nummer.
Vi får se – först ska det läggas i respektive påsar.
Jag behöver få undanstökat…

Funderar på att även lägga mitt eget lösa LEGO i påsar. Det tar liksom mindre plats än ’burkar’ i olika storlekar.

Eventuellt packar jag även om sonens LEGO, av samma anledning.
Jag känner att jag behöver ägna mitt livs tid åt något annat nu…
Geocaching t.ex.

Geocaching
Min egen cache Hede Farm 2 (GC565F4) var ju försvunnen…
Nu har jag placerat ut en ny.

Data
Har försökt att hitta ett enkelt sätt (Linux) att leta upp en bildfil som är tagen ett specifikt datum – har inte hittat något vettigt än…

Onsdag – Blev en liten utflykt idag :)

VeckoMätning
Vikt:
92,2 kg > -0,7 kg ↓ 🙂
Midjemått:
110 cm > -1 cm ↓ 🙂
Längd:
177 cm
BLTR:
142/81  > ↓ 🙂
Puls:
63 > ↑ 🙁

Promenad
Trotsade halkandet och tog mig runt kvarteret.

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe 8291 st totalt, 2510 st olika LEGO-bitar/kulörer, 64 olika kulörer.

Uddevalla
Agerade chaufför åt hustrun.

Geocaching
Letade upp en på Torp: Tuffingen (GC773KH)
Min nummer: #10714

Fredag – Det känns som att jag är på upploppet – med LEGO-inventeringen…

Städa
Hustrun ville dammsuga och ville då att jag skulle fixa till lite i min hörna och sedan fixa till i köket och bl.a. lägga upp stolarna på köksbordet. Inga problem – det är hon som drar det tunga lasset.

Promenad
Runt kvarteret. Kändes motigt och gjorde ont.

Smärtläget
Nu sitter jag är med lite känselbortfall i vänsterhandens fingrar (lillfinger och ringfinger) samt en liten brännande smärta.
En liten brännande smärta i vänster fots småtår (lilltå och den bredvid).
Och så har jag en intensiv molande värk i ländryggen.
Eländigt att man ska vara så ömtålig… (:

SweSpine
Nu ska jag svara på en enkät som jag får för att jag opererade ländryggen sen 1/3-21.
De skickar ut sådana här enkäter (som matas in digitalt), 1, 2, 5 och 10 år efter operation.
Emellanåt blir det lite knepigt för mig att hålla reda på vilken operation jag ska svara på (jag får dock ett operationsdatum presenterat i det digitala formuläret.
Jag opererade;
halsryggen 2005,
ländryggen 2016,
halsryggen 2019 och så nu senast
ländryggen 2021.
Halsryggen 2005 bör jag inte få några frågor om längre.
Däremot de andra tre.

Ett problem, jag haft tidigare, med de här enkäterna är att frågorna om värk, smärta och eventuella funktionsnedsättningar är generella.
Jag har ju även ett par reumatiska sjukdomar som skapar besvär.
Och oftast är det näst intill omöjligt att avgöra om det är ryggen (spinal stenos) eller det reumatiska (Psoriasisartrit (PsA) och Mjukdelsreumatism (& temporalisartrit) (PMR/TA)).

Det var lite bättre nu, det var bara ett par frågor som var lite knepiga.
Bl.a. en om ”hur mår du nu generellt sett”.

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe 7902 st totalt, 2309 st olika LEGO-bitar, 63 olika kulörer (idag tillkom: ”Glowe in Dark White”).

Måndag – uttjatad LEGO-hantering och skrivartoners

[not: publicerad: 220215]

Promenad
Efter frukost blev det en promenad runt kvarteret.
Har ff problem med ’kroppsvärk’.

Hälsa
Fick brev idag om att jag ska ha en telefontid med min ryggkirurg och att jag inför det ska åka till GBG CT-röntga ryggen.
Funderar på att fixa den röntgen samma dag som jag ska besöka min reumatolog på Sahlgrenska.

Toners
Till laserskrivare har jag beställt via 123ink.se.
Idag var det dags för byte.
Tog ur samsung originalkassetter.
Öppnade de jag fått från 123ink.se att det också är samsung originalkassetter men med namnet ’samsung’ delvis utsmetat (bortsmält) eller som på en av dem övertejpat med svart EL-tejp.
Bra att de återanvänder – tänkte jag.
fast, när jag beställde så beställde jag original men blev uppringd och övertygad om att det var mycket förmånligare om jag köpte deras egen produkt.
Det verkar som om det enda som skulle kunna vara ’eget’ med de kassetter jag fått är att de fyllt på toners.

Förra gången jag beställde från dem beställde jag samsung original tonerkassetter. De kan jag skicka till HP (samsung) eftersom de är i originalförpackning / -kartong.

Sedan läste jag på: tonerlagret.se att man ska kanske tänka till en gång till innan man skickar tillbaka tonerkassetten till ’producenten’.

I ’mitt’ fall verkar det ju som att dessa tonerkassetter hamnar hos 123ink, på något vis.
För HP har inge försäljning av begagnade / recyclade tonerkassetter.
Det innebär en hel del transporter – inget bra klimatavtryck.

Så de rekommenderar att man lämnar dem på rätt ställ vid den lokala återvinningscentralen så ser det till att de in så fall återanvänds och då skickas det ju i större partier och liksom inte fram-å-tillbaka.

Jösses jag har skapat en mejlbombning.
Jag skickade ett meddelande till 123ink kundtjänst och nu svarar två och de tycker helt olika… ❓
Den ene har erbjudit mig att kunna skicka tillbaka de ’tomma’ tonerkassetterna. På det svarade jag att det är smartare att ta dem till återvinningscentralen.

Den andre skriver att de över huvudet taget inte befattar sig med återbruk (fast jag har nyligen fått 4st från dem – som är återbrukade) – och denne person informerar mig om att det bästa är att jag tar dem till återvinningscentralen…
Det svar jag skrev till den förste som svarade.

De ger sig inte så nu har jag meddelat den ena att denne har en arbetskamrat som också svarar på mitt / mina meddelanden.
Och att de inte för fram riktigt samma budskap.

Nu verkar de ha pratat ihop sig för nu är det bara en som skickar meddelanden och tonen är något annorlunda…

Utskrifter
Känner Ni till att när tonertillverkare testar sina kassetter så gör de utskrifter med 5% täckning (svart).
Det är ca 10 rader text med ’normaltypsnitt & -storlek’.

Min normalutskrift täcker ca 25-30% av en A4.
Där har Ni anledningen till att just er svarta toner tar slut fortare än vad tillverkaren uppger att det ska räcka till (antal A4-sidor).

Liknande med färgutskrifter.
Där testar de med 15% täckning (5% per toner).
Skriver Ni ut bilder, på A4-papper så är täckning ca 80%

LEGO
Inventeringen är ’ff’ på 6977 st totalt, 1920 st olika LEGO-bitar, 62 olika kulörer.
Det blev inget inventerande idag.
Lade hela energin på att få klart min LEGO-färgkarta.
Den kommer att bli ’klar’ i morgon 😉

Söndag – Idag gjorde jag faktiskt något mer än bara LEGO-nörderi

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe 6977 st totalt, 1920 st olika LEGO-bitar, 62 olika kulörer.

Skickat in en fråga för LEGO-biten: 4085b (gjutningsmärke typ 2), platta special 1×1 med vertikal klämma [Tunn U klämma] för kulören Mörk Blåaktigt Grå.
Den finns inte heller enligt Rebrickable, men jag har 2st…
Enligt Bricklink finns den i 7 olika LEGO byggsatser.

”Vem kan man lita på?”… [finns en låt som handlar om det]

Fick svar från Rebrickable angående den Ljust Blåaktigt Grå 4085b (gjutningsmärke typ 2).
De kan inte ta hänsyn till vad som registrerats på Bricklink.
Jag måste själv ha en byggsats – i original – för att verifiera att den biten (2st) i den här grå nyansen finns.

Det blir ju då givetvis samma svar för den Mörk Blåaktigt Grå (4085b (gjutningsmärke typ 2)) också kan jag tänka mig.

Nu börjar jag känna att det krävs uthållighet, envetenhet och tålamod för att fullfölja det här projektet.

Nu har jag färdigställt ett kalkylark med text som ska klistras på släta LEGO-bitar (1×4: 7x30mm).
I morgon ska jag sätta in nya toners i skrivaren.
Och så har jag speciella etikett-’papper’.
Fast först får det bli en provutskrift på ett vanligt papper

Promenad
Eftersom jag fick värk i benen i går (vilket sannolikt berodde på att det samlat sig vätska i dem) så tog jag en kort promenad.
Funderar nu på en till.
Och det blev det 🙂

TV
Vi tittar på ’Secret Song’. Jag gillar skarpt positiva program som sprider glädje – det behövs 😀