Bra dag

Sömn: ok.

Meditation
QiGong på balkongen.

Sjukgymnastik
'Sköter' mina övningar. Till 1/3.
Idag ska jag till sjukgymnasten.
-> Jag fick godkänt!
Fick vänta lite extra, jag vart s.k. dubbelbokad.

Geocaching
Var ute och letade upp några på förmiddagen.

Hyrbil
Har beställt att en hyrbil ska finnas på Teneriffas södra flygplats när jag anländer. Undrar hur det kommer att fungera?

Försäkring
Nu har 'alla' försäkringspapper (för resan) kommit.

Valuta
Har kollat på Forex och Swedbank hur mycket EURO jag får en för summa Svenska pengar. Swedbank bjuder bäst.

Data
Vart och köpt ett 2GB RAM DDR3 till min Samsung N150 plus (Win 7 starter). Den datorn ska med till Teneriffa.

Har också via clickok.se beställt ett USB-minne om 32GB.

Just nu, känner jag mig duktig och förutseende. Jag skapar s.k. recoveryskivor (en DVD med återställningsinformation) för min samsung N150 plus med Windows 7 Starter.
Man vet ju aldrig. Rätt som det är så kommer en hårddiskkrasch.

Med Microsoft Windows är ju det annars omöjligt att få ett återskapande av datorns ursprungsinställning.
Med Linux finns det alltid tillgängligt, via internet.

Enda anledningen till att jag ska ha med mig en Windowsdator har att göra med att den GPS-enhet jag har när jag letar GPSgömmor envisas med att endast vilja prata, fullt ut, med just windows.

Hälsoläget:
En bra dag, bara lite irriterande värk i höger underarms s.k. dorsalsida.
[01-08-035-035]

Slö dag men jag fick fart på mig…

Sömn: ok.

Meditation
QiGong på balkongen.

Sjukgymnastik
'Sköter' mina övningar. Till 1/3.

Geocaching
Var ute en sväng på morgonen men fick ge upp. Det regnade alldeles för mycket och så hade jag bara koordinater på GPSgömmor i Göteborgsområdet i GPS:en. Det går ju att leta m.h.a. androidapplikationen i mobiltelefonen med det suger batteri å det värsta.

Hem och laddade mina kroppsliga batterier och telefonen. Jag intog sängläge. Telefonen fick kraft från ett vägguttag – tänk om det vore så enkelt…

Mot kvällen, när jag fick råda över bilen igen, så gav jag mig ut på en liten tur och lyckades fånga några GPSgömmor.

Hälsoläget:
Trött och seg – inte så mycket värk Har tagit en del Paracetamol & Ibuprofen.
[01-08-015-035]

Idag vart det blandväder

Sömn: ok. Kändes som om jag fick lite mer värk i bröstryggen…
Hoppas sannerligen det är övergående.

Meditation
QiGong på balkongen.

Sjukgymnastik
Sköter mina övningar. Till 1/3.

Geocaching
Hamnade i ett stim. Lyckades fånga tre som jag inte hittat tidigare.
Såg flera rådjur.

Skrivare
Beställde ju en skrivare. Den vi har fungerar inte optimalt med hustruns nya dator och skrivaren börjar bli ålderstigen, det måste erkännas.
Den nya tänker jag ge mig i kast med under morgondagen – om jag orkar.

Hälsoläget:
Bra humör, lite värk i armarna, irriterande orkeslös i benen.
[02-08-015-045]

Jag kom ut

Sömn: ok. Kanske något övertrött. Speciellt i kroppen.

Meditation
QiGong på balkongen.

Sjukgymnastik
Sköter mina övningar.

Extremism
Hade tänkt att skriva en massa om en knäpp främlingsfientlig Norsk.  Men jag tänker i stället så här: De som är främlingsfientliga är de mest främmande. De är också ofta mest ensamma – alltså de med mest behov av att möta främlingar – vad är de rädda för?

Geocaching
Trodde inte jag skulle orka ut idag. Hade inte kommit riktigt ur säng förrän vid ca tretiden.
Piggnade till lite senare framåt eftermiddagen och gav mig ut på en tur till Hunneberg. Den sista GPSgömman tog jag vid Tolstorp. Passerade ett kreaturstängsel och såg ett gäng kossor ligga och idissla i hagen. Givetvis låg gömman 'bland stenar' mitt i kohagen.
Nu visade det sig att de där 'korna' var kvigor, mogna kvigor. De kan ju vara lite ystra – och nyfikna. Jag hade mycket närgånget sällskap när jag letade och när jag väl hittade den s.k. cachen så blev de än mer nyfikna. Kände att en hel del adrenalin pumpade runt och det var jobbigt att vara 'cool'.
När jag var färdig med det s.k. loggandet styrde jag stegen mot närmsta elstängsel, ca 40m bort. Notera, jag kan inte springa. Så jag vände mig om konstant för att konstera att kvigorna höll sig på behörigt avstånd, då fick jag se han – tjuren – en stor svart en som jag inte lagt märke till, tidigare. Nu reste sig nackhåren – en tjur, med ett gäng kvigor, kan bli lite irriterad. Jag skyndade på stegen och när jag var inom 'kasta-mig-i-säkerhet-över-elstängsel-avstånd vände jag mig om och tog den här bilden:
[Bild: Tjuren vid Toltorp]
Tjuren och en av kvigorna

[Bild: Kvigorna (en del av dem) vid Toltorp]
Här en bild på några av ca 15-talet kvigor som senare blev betydligt mer nyfikna och närgångna.

I början av dagens GPSjagande, när jag var på väg bort från en gömma så såg jag den här:
[Bild: Vanlig groda (Rana temporaria)]
Jag har ringat in den med en tunn halvgenomskinlig vit linje för att Ni lättare ska hitta den.
En fullvuxen Vanlig groda (Rana temporaria)

Hälsoläget:
Bättre på kvällarna än på morgon / förmiddag..
[01-05-025-055]

Bra dag – utedag

Sömn: ok.

Meditation
QiGong på balkongen.

Sjukgymnastik
Sköter mina övningar, sådär…

Geocaching
Bilen tog mig upp till Hunneberg. Idag var planen – bara enkla – men med mycket promenad – så blev det.
Såg bl.a. den här:
[Bild: Vanlig padda (Bufo bufo) ]
Och;
Trollsländor
Massa med fåglar som jag inte hörde eftersom jag lämnat hörapparaterna i bilen (för mycket oönskade 'biljud' när jag har solskyddshatt på). Dessutom svettas jag så in i bängen så jag tror att apparaterna inte mår bra av det (ska höra med 'min' audinom).
Fjärilar – massor med olika typer av pärlemor samt påfågelöga.
Och så miljoner blinningar och bromsar – ett fåtal mygg och irriterande flugor.
Slog ihjäl, säker, minst, 100-talet blinningar / bromsar.

Vila
Tog en hederstund på balkongen (stekt ägg & bacon + öl). Hustrun kommer hem då blir det omedelbar order om transport (cykel) till Korseberg för bad – inte dumt (ja, jag badade inte – jag hade ju duschat å ville inte smutsa ned mig…). Vi träffade Bernt H och tjatade lite.

Resplaner
Har fått bekräftelse på att boendet är bokat och att depositionen kommit fram. Har några frågor men de får vänta tills morgondagen.

Hälsoläget:
Hade jag inte tagit en 'extramedicin' så hade jag inte klarat att sitta här och skriva det jag skriver. Smärtmässigt: alkohol- och läkemdelspåverkad? Tja, jag klagar inte…
[02-08-025-085]

Varm dag

Sömn: ok.

Meditation
QiGong på balkongen.

Sjukgymnastik
Sköter mina övningar.

Geocaching
Åkte upp på Hunneberg och tog några som min kropp klarade av. De 'jobbiga' får jag ta en och en, någon gång.

Såg ett rådjur, en räv, en ekorre och ett gäng trollsländor. 1000-tals flugor, myggor, blinningar och bromsar. En och annan fågel.

Hälsoläget:
Känner inte av mina led- och muskelbesvär så mycket. Kan det vara klimatförändring på G?.
[01-08-025-055]

Kraftprovet

Sömn: ok.

Meditation
QiGong på balkongen.

Geocaching
Orkade med några idag.

Farsan
Var å hälsade på han. Vi pratade en liten stund sedan var det dags för mig att åka hem å vila.

Vila
Lång vila. Fick kramp i bröstryggen. Släppte inom några sekunder – skönt.

Fallens dagar
Kanske cyklar vi till Trollhättan och tittar på de vi känner som springer i mål efter Kraftprovet. Jag känner mig liksom stolt. Det är häftigt är det att känna människor som klarar av att springa Kraftprovet. Imponerande.

Vi missade våra kamraters målgång. Personbästa å allt. Jag fick i vart fall en signerad T-tröja av Sune Ingman.

Hälsoläget:
Bryr mig inte om att känna efter.
[01-06-045-045]

Bra början – nu regnar det…

Sömn: ok. Lade mig tidigt – trött i kroppen.

Meditation
QiGong på balkongen.

Uppdrag
Har av hustrun fått uppdraget att fixa jordgubbar. Fixat

Geocaching
Hade siktat in mig på tre hyfsat enkla. Orkade bara med två.

Reseplanering
Har gått och lite våndats över att jag kanske valt ett boende som ligger lite väl långt bort från 'alla andra'. Men, så kom jag på huvudorsaken och anledningen till att jag åker till Teneriffa överhuvudtaget; Jag upptäckte ju i Turkiet hur min kropp reagerade positivt där och efter en kortare vistelse på Gran Canaria upplevde jag samma sak (trivdes dock inte med den militära närvaron) så jag ville testa Teneriffa.
Det primära är att det finns möjlighet till avslappande promenad med få backar och gärna naturnära. Och det infrias.
Möjlighet till dagliga havsbad; 100m till vattnet och det finns trappor ned.
Strand ligger ca 750m bort (Las Galletas)
Hyfsat nära till daglivarubutik infrias också (100m), en större ca 700m bort.
Restaurang: ca 250m.
Biluthyrning; i kvarteret bredvid.
Busshållplatsen ligger dock lite mer än en kilometer bort.

Nu har hustrun också bokat sin nedresa.

Farsan
"Knallar å går.". Vi pratade lite resor. Sonen är ju i USA och så pratade vi lite om min kommande resa till Teneriffa. Mor & Far var ju med i ett Trolhättegäng som kallade sig Teneriffagänget. Enligt far höll de till i Playa de las Américás.

Hälsoläget:
Seg och värkig, trött.
[03-06-045-045]

En sommardag, faktiskt

Sömn: ok.

Meditation
QiGong på balkongen.

Morgonblaskan – ttela
Läser där att regeringen vill höja avgifter och tak för högkostnadsskydd (vård och läkemedel), mest för att det ska bli mer rättvist (den sjuke ska med ekonomiska incitament styras till rätt vård) samt att det inte gjorts på länge. Får vi sjukpensionärer sänkt skatt då också? I rättvisans och följsamhetens namn.

Geocaching
Tog det väldigt lugnt idag. Gör ett medicinuppehåll.

Reseplanering
Inte mer än att jag spanat in lite ställen via google maps.

Utflykt
Idag valde hustrun att ta ut sin present vilken var att bli bjuden på mat i Ursandstugan samt sol och bad.

Hälsoläget:
Efter Ursand och handlande i livsmedelsbutik är det sängen som gäller, igen. Segt och värkigt / ömt i nästan hela kroppen…
[03-06-015-045]

Västkustlördag

Skriver mer om den imorgon (söndag)

Sömn:  ok, lite svettig. Vi kunde inte ha varken fönster eller dörrar öppna p.g.a. regn och regnrisk.

Meditation
QiGong på balkongen.

Holken
Hann inte med att bevaka den så mycket, vi åkte ju till västkusten, idag, på morgonen. Men den lille var kvar, när vi åkte och när vi kom hem.

Utflykt
Allt var inte helplanerat. Mobiltelefonen till M som vi skulle besöka hade gått sönder så vi fick inga svar men vi åkte ut i alla fall. Det verkade ju vara badväder och gå på Smögenbryggan är ju allt kul. Titta på alla skrytbåtar t.ex. Och så kunde jag ju roa mig med lite GPSgömmeletning.

Bad
16 kr / tim kostar det att parkera i Smögen. VI betalade för 3 timmar. Nere vid badet var det lite blåsigt och en hel del rödmaneter i vattnet, inte så lockande.

Jag var iväg och letade upp en GPSgömma och när jag kom tillbaka var jag mer badsugen.
Hittade en liten 'yta' väster om en badstege där det var relativt manetfritt. Där låg jag och flöt lite.

Geocaching
Fanns inte så många i Smögens närhet. Den första jag besökte (Hästen) var det en ganska snirklig promenad till. Men den hittades och loggades.

Efter ett bryggbesök och matintag gick jag till bilen och fortsatte mitt GPSgömmeletande. Hustrun kollade butikerna på bryggan.
Det fanns en helt nära där jag parkerat. Jag gick dit och kunde snabbt konstatera att den var omöjlig att leta upp. Där jag ville leta stod någon form utav svensk variant av turkisk / grekisk inkastare. Dessutom pågick någon festlighet på en terass i fastigheten mittemot. Jag kunde bara på håll studera troliga platser för gömman.
Nästa närmaste 'krävde' biltransport. Till västar brofästet ungefär och sedan en snirklig promenad mellan små mysiga havsnära bodar. 40 meter från gömman kunde jag konstatera att jag skulle ha läst beskrivningarna först…
Den låg på en ö och enligt beskrivningen hjälpte det inte att simma ut. Utan den kunde bara tas från ett flytetyg som inte var för djupgående och som man kunde stå i, typ Eka eller stabilare gummibåt. Och det är ju precis vad jag har i bagaget i bilen.

Nästa pekade en udde men i loggarna kunde jag läsa att den f.n. inte fanns. Körde över till Kungshamnssidan och var på väg till en som skulle ligga vid ett sjömärke. Då ringde hustrun och hon vart klar med brygga. Jag avbröt letandet och åkte och hämtade henne.

Kompisen M
Vi åkte till M&T:s stuga. Där var bara hunden. Eftersom det hade blivit varmare och vi ville inte vänta på plats samt att åka hemåt kändes inte heller rätt så vi valde att åka tillbaka till Smögenön. Den här gången valde vi en badplats på läsidan. Bara en enda liten manet. Här kunde man bada på riktigt.
Efter det en promenad ut på udden. Jag passade på att gå fram till den 'sabbade' gömman för att kolla. Det änder att gömmeägarna lägger dit en behållare och glömmer att anmäla det på geocaching.com, i cachens logg.
Jag hittade inget.

Kompisen M ringer. Hade fått låna en fungerande telefon och vi vart välkomna på nyfångad Makrill.

Min mage började dock kännas full med blurb så vi fick stanna till vid ICA-butiken och inhandla lite Samarin och en liter lactosfri filmjölk.

Väl framme vid stugan, igen, (åt ingen makrill) så dröjde det inte länge förrän jag blev så trött så att vara uppe var inte ett alternativ. Fick låna en gästsäng och där blev jag liggande i flera timmar.

Hemresan blev sen och regnig.

Hälsoläget:
Om vi bortser från magproblemet så fungerade resten av kroppen hyfsat bra idag.
[01-08-015-045]