Torsdag

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 17:
[Visa mer…]

Promenad
Idag är planen (samma) att det ska bli en promenad både på fm & em, runt kvarteret, x1, i bästa fall?
>>: Det blev x2. Inte illa men det gick trögt. Trots stabila kängor och blidväder som innebar att jag kunde gå utan 'broddar' så gjorde det förbaskat ont i foten. Det påverkade gången. Den tid det tog att gå dessa två varv, runt kvarterat, hade jag lätta kunnat gå 4 varv på, igår.
Ringde min vårdcentral. Jag vill ha rådgivning (läs om det nere vid "Hälsoläget:"). De ringer upp strax efter fyra.
Har, för säkerhets skull, också ringt Spine Center GBG.

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning. En av dem, tåhävning, skippar jag nog.
>>: Gjorde faktiskt alla men jag vet inte om det kallas fusk, Tåhävningarna fick vänsterfoten stå för så följde högern liksom bara med.

Enligt hustruns rådgivning lade jag kyla på foten vid mitt mellanmål. Kändes väldigt trevligt. Kylan gjorde ju att jag inte kände smärtan, lika mycket.

Framför datamaskinen
Igår: Det höll nästan på att gå åt pipan. I.o.m. att det inte på något vis, som jag kunde hitta eller komma på, gick att få sk TwinView (två bildskärmar blir som en enda stor) så bestämde jag mg för att aktivera det gamla läget (GNOME (Compiz)). Det gick inte. Det var lögn i h-e.

Så, jag tog beslutet att försöka få väck Linux Ubuntu KDE Plasma Desktop 4.13.2 (Och helt tillbaka till Linux Ubuntu 14.04 LTS).

Det var inte så lätt det heller. Efter en hel del googlande och annat letande hittade jag följande (Ubuntu How To Complete Remove Desktop):

sudo apt-get remove --purge kde-plasma-desktop kde-workspace kubuntu* plymouth-theme-kubuntu-logo plymouth-theme-kubuntu-text
sudo apt-get autoremove --purge && apt-get autoclean

Två st sk 'sudo' kommandon som skulle köras i terminalen (i Windows kallas det för kommandofönster eller DOS-fönster).

Det höll på oroväckande länge och verkade ta bort med än vad jag installerat.

Men, resultatet hitintills är jag nöjd med. Ett och annat hittar jag, som t.ex. att både den sk meny-raden & bokmärkesraden (verktygsfält) var väck i FireFox 42.0. Fixades via knappen [Öpnna Meny] ([Bild: Data; Knapp, FireFox 42.0, [Öppna Meny]]) > Anpassa > [Visa / Dölj verktygsfält]

Promenad – 2
Runt kvarteret, x2 (kanske).
>>: Blev en sväng runt det jag kallar Fårhagerundan. Fantastiskt härligt att komma ut i naturen och gå på grusväg, 2,61km. Det gillade jag :me
[Bild: NGN; Dagens eftermiddagspromenad, 2,61km]
Det svarta krysset markerar en ompysslad trädgård :me:

Sjukgymnastik – 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning. (ev -1 eller 2…)
>>: Gjorde alla fast med samma fusk som i förmiddag med tåhävningarna. Det var vänsterfoten som fick jobba.

Vårdcentralen
De ringde och vi diskuterade mitt dilemma med foten och alla mina diagnoser och läkemedel.
Resultat: OK till T Naprocen 500mg 1×2. Märker jag av någon tendens till negativ förändring i operationsområdet så ska jag höra av mig igen.

Satt med foten omlindad och med kyl-'påsar', invirade i handdukar, både under & ovanpå det onda när det ringde.
[Bild: NGN; Foten]
Snyggt paket :me:

Bilen
En sk veekstadstekniker ringde och ville ha in bilen för att ta några bilder på bakdelen. Där vi har dragkrok och icke fungerande backradar. Dragkroken täcker mittensensorn.
Nu fick denne verkstadstekniker för sig att det visst fungerade om vi inte använde kulskyddet (vilket minst en gång har räddat bilar som rullat på oss bakifrån) men mest har man det väl för ett slags rostskydd eller? Man har det kanske för att inte bli skitig om byxbenen?
Vi ska i vart fall köra omkring och bacḱa och lyssna. Skulle det nu fungera, utan kulskydd så anser väl antagligen Bröderna Brandt Bil AB i Vänersborg att problemet är löst – jag är skepptisk.
På min anbefallan tog hustrun även upp detta med reservhjulsdomkraften som förstör bilens underrede.
"Den ska man inte använda, den är bara till för nödsituationer."
Jo det vet jag och jag är inte bekväm med att ett användande, i en nödsituation, leder till en självrisk om 6250kr. Om man nu vill att vagnskadegarantin ska gälla.
Jag godkänner alltså inte en sådan kommentar.

Ska kika på lite bilder och se om det går att se hur Dacia Sandero såg ut under…
… ser ut som om de där plåtkanterna är ungefär lika höga. De kan vara något 'kortare' på Sanderon.
Men jag ska be att få undersöka det. Jag borde ju kunna få låna någon eller nåt.
Vem som sedan ska ta sig ned till marken och pröva på vår bil är en annan fråga.

Serietidningar
Tänker sluta prenumerera på Hälge & Herman Hedning – måste spara.
Däremot tänker jag behålla prenumerationen på Fantomen. Det ska mycket till innan jag släpper den.

Hälsoläget:
Natten: Sömn ok, sov faktiskt 'hela' natten (01:00-07:00). När jag vaknade till så gjorde högerfoten sig påminnd. Var det ont igår så är det smärta idag. Svullet rött (brunrött). Känns som om tårna är brutna och att jag fått, typ, 10 getingstick – som inte går över utan bara blir värre och värre.
[Bild: NGN; Fötter, Tårna]
(klicka på bilden för att se den i en större storlek och i ett eget fönster)
De svarta pilarna pekar på det två småtår på vänster fot som visar tecken på att också vara 'angripna'.
De vita pilarna pekar på de småtår å höger fot som känns som om de vore brutna, i småbitar (sannolikt kommer det att bli än värre – det har det blivit de andra gångerna…) mest gäller detta mittentån – den som är mest röd.
Det inringade, med vita punkter, är ett svullet och mycket värkande område – även under foten.
Morgon:
Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna
Konstaterade att morfin inte har någon effekt på smärtan från högerfoten. Hustrun tipsade om kyla, ska testa det. Ska försöka promenera – om det går.
Dagen: Jag har ett problem, som sticker ut. Smärtan i höger fot påverkar mina promenader. Och promenaderna behövs dels för att gynna sårläkning dels för att snabbare få bort den svullnad som blir efter att läkare varit inne i kroppen och rotat. Sannoliken för glada och fungerande ryggmärgsberver ökar.
Jag har detta problem med högerfoten återkommande. I vanliga fall tar jag typ Naproxen 500mg x2 för att dels lindra besvären och dels minska själva inflammationen (om det är det, det nu är?).
Jag utgår från att det är Psoriasisartrit.
Jag har också mjukdelsreumatism (PMR[3]) och emot den har jag fn kortison (Prednisolon 10mg 1×1). Det som också är med och påverkar mitt aktuella problem är att jag också har sk vuxenacne, på ryggen, av en särdeles svårbehandlad sort. För att förhindra sårinfektion, i operatisonssåret, tar jag fn 2 sorters antibiotika; K Lymecyclin 300mg 1×2 & T Flukloxacillin 750mg 1×3.
Problemet är att jag skulle behöva ta T Naproxen 500mg 1×2 för att lindra det värsta i högerfoten så att jag kan upprätthålla en ökande rehabliteringskurva efter ländryggsoperationen[1].
Tar jag Naproxen, som tillhör gruppen NSAID[2] så;
1. ökar blödningsbenägenheten och det är inte bra att förlångsamma en sårläkning, vanligtvis.
2. går den inte ihop med Kortison (främst Prednisolon) som jag tar emot min PMR[3] & TA[4]&[5].
3. är inte bra för min mage[6].
Någon mer än jag som tycker att valet är svårt mellan nackdelar och fördelen?
Ringde Spine Center GBG. Har jag tur så ringer opererande doktor upp så kan vi kanske komma fram till något vettigt.
Kvällen: Har sökt namnet på den där hudknölen jag har på vänster armbåge. Jag var på en föreläsning 10/9-15 där just detta symptom på reumatism angavs: "Reumatisk noduli" kallas den.
Hittade det på en hemsida om RA (Reumatoid Artrit).
Vä framfot värker fortfarande något förfärligt.

———————————
Fotnoter:
[1] Sk dekomression L2-L5, det har tagits bort ett gäng sk taggutskott, 2/12-15, Spine center GBG. Den underliggande diagnosen är: Lumbal Spinal Stenos. Bentillväxt (osteofyter) på kotorna, nära ryggmärgskanalen i ländryggsregionen av ryggraden.
[2] Non Steroidal Anti-Inflammatory Drugs > Ickesteroidiskt antiinflammatoriskt läkemedel.
[3] PolyMyalgia Reumatika > mjukdelsreumatism.
[4] Temporalis Artritis > Temporalisartrit.
[5] Men, det har fungerat tidigare. Jag började med kortisonbehandlingen (emot PMR & TA) i april 2014. Den behandlingen ska vara i tre år och kortison ska trappas ned succesivt och i förhållande till proverna; SR (sänkan: hur snabbt sjunker blodkroppar ned i ett rör under en timma > högt värde kan vara tecken på inflammation och / eller infektion) & CRP (C-Reaktivt Protein: ett mått på den inflammatoriska och / eller infektiva aktiviteten > högt värde kan vara tecken på infektion och/eller inflammation).
[6] Jag har ju IBS (Irritable Bowle Syndrome > Förbannad tarmslemhinna) också. Just nu mår den egentligen riktigt bra och det verkar som om antibiotikan i K Lymecyklin står för den bedriften. Och det vore ju synd att anstränga tarmslemhinnan nu, när den har möjlighet att återhämta sig.
———————————
[0307090015] 82,7(-0,1) :up: :me:

Onsdag

Promenad
Idag är planen (samma) att det ska bli en promenad både på fm & em, runt kvarteret, x2.
>>: Attans trögt första varvet, andra gick bättre :me:

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 16:
[Visa mer…]

Framför datamaskinen
Funderar på att nedgradera Linux Ubuntu? Från 14.04 till 10.04. 10.04 (även 12.04) upplevde jag som stabila och snabba. 14.04 är segare och crachar oroande mer än de tidigare versionerna.
[Visa mer…]

Paket
Nu (21:00) kom hustrun hem.
[Bild: LEGO 75105]
Stort paket…

Innehöll:
[Bild: LEGO 75105]
LEGO Star Wars 75105 Millennium Falcon :me:

Fågelmataren
Lagt in bilder på fågelmataren i inläggen:
13/12-15
15/12-15

Bilen
Ringde Bröderna Brandt Bil AB och talade med en person angående ett av två ärenden gällande vår bil. Detta var om reservhjulsdomkraften. Om den används så förstör den underredet.
Ärendet 'står och stampar' är det besked jag får. Tydligen får inte 'butiken' något besked från någon som kanske kan veta vad det beror på att denna reservhjulsdomkraft levereras till vår modell. Den till Dacia Sandero tror jag passar bättre…
Tipsade denne person om att ta kontakt med säljare Clas (de kunde ju agera ihop). Han jobbar med 'ärendet' om att monterar man en dragkrok, enlig anvisningar och har backradar så fungerar inte de efter den monteringen, eftersom mittensensorn täcks av dragkroken…
Jag sa att jag ringer om en vecka igen. Jag tänker ringa varje vecka tills något händer.

Promenad – 2
Runt kvarteret, x2.
>>: x3 :me: (3km)

Sjukgymnastik – 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

LEGO (42030)
Trodde att jag var klar…
… vad fel jag hade.
Såg att skopan 'hängde' snett. Efter en hel del felsökande hittade jag 'felet'. En byggmiss av montören…
[Visa mer…]

Läkemedel
Nu ska jag sätta mig in i hur länge man kan hålla på med Salva Daviobet 50µg/g + 0,5mg/g (calcipotriol+betamethason), emot psoriasis.
Inte mer än 4v i sträck.
Jag började: 24/11-15. Det blir då 4v till julafton.
Det finns förskrivet ett uttag till.
Tar ut det. Eller, hustrun hämtar ut det :me:
Hon tar också ut;
T Alvedon 665mg (paracetamol: emot all möjlig värk jag har å olika ställen i kroppen – mest muskelvärk)
T Prednisolon 10mg (glukokortikoid (prednisolon): emot min mjukdelsreumatism (PMR)).

Hälsoläget:
Natten: Sömn ok, vaknade 'sent', men mycket störd av värk i småtårna på höger fot. Antingen är det artros eller så är det min mjukdelsreumatism (PMR) som spökar, eller någon annan form av artrit.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna.
Det är ett väldans haltande. Värk i höger fot. Även vänster är drabbad och på det då ett knä som ff inte får vettiga nervsignaler.
Dagen: Ingen vila idag? Och så lade jag på en km på em. Men det värker, det gör det. Främst i fötterna, vä knä och hö sida av bröstryggen, har haft ett diskbråck där (i den nivån) för längesedan.
Kvällen: Kännt mig pigg… men det var attan vad det värker i hö fot, när jag går. Tar å lägger på lite Voltaren Gel innan jag lägger mig.
[0307090015] 82,8(-0,6) :BigTumpUp: – för under 83kg :me:

Tisdag

Morgon: sömn OK :me:

Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna.

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 15:
[Visa mer…]

Promenad
Idag är planen (samma) att det ska bli en promenad både på fm & em, runt kvarteret, x2.
>>: OK. När jag väl kom igång så gick det bättre. Kändes uruselt innan.

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Framför datamaskinen
Fixande med bilder (LEGO). Redigerar dem i Linux GIMP 2.8.

Ändrade tillbaka en inställning i FireFox 42.0;
Inställningar > Innehåll > [Avancerat…] > "Låt sidor använda egna teckensnitt, i stället för ovanstående" – markerade den rutan igen.

Bl.a. har min bloggredigerare sett underlig ut. Nu blev det bättre :me:

Vila
Räckte med en timma :me:

LEGO
Bygger lite LEGO (42030)
[Bild: LEGO 42030 VOLVO L350F]
Byggdelar.
[Visa mer…]

Promenad – 2
Runt kvarteret, x2.
>>: OK. Kändes bra :me:

Sjukgymnastik – 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

LEGO (42030)
Fortsätter med LEGO-byggandet som jag startade här ovan.
Blev klar :me:

Fågelmataren
(not 151216: bild inlagd)
[Bild: lgn; Utsidan, Framsidan, Fågelmataren]
Talgoxe.

Hälsoläget:
Morgon: Stör mig över att när jag vaknar känner jag mig 'helt frisk'. Jag går upp, efter ca 5min så kommer värk och besvär i vä ben, mest knä. Efter att ha tagit morgonens läkemedel och då de emot värk så känns det lite bättre.
Dagen: Vilade ca 1 timma. Har därefter kännts bra, om jag bortser från att vänster knä fortfarande krånglar.
Kvällen: Piggare men jag har svårt för att sitta i soffan…?
[0307090015] 83,4(-0,7) :up: :me:

Måndag

Morgon: sömn OK :me:

Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna.

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 14:
[Visa mer…]

Promenad
Idag är planen (samma) att det ska bli en promenad både på fm & em, runt kvarteret.
>>: OK, 1km :me:

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

Framför datamaskinen
Idag har det mest blivit fixande med bilder (LEGO). Redigerar dem i Linux GIMP 2.8.

Facebook
Försöker få bort en plats / sida som skapades av 'misstag' av mig. Det ska tydligen gå att göra via det inlägget där misstaget skapades – nu hittar jag inte det…?
Har anmält det till fb-supporten – hur jag ska göra alltså.

Vila
Tröttheten slog till idag också…
ca kl 13:30-15:00 var det sängläge som gällde.

Promenad – 2
Runt kvarter.
>>: x2. Idag hande det :me Två varv = 2km :me:

Sjukgymnastik – 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

Paket
Ett paket i brevlådan…, från China…
[Bild: NGN Paket]
[Visa mer…]

brf
Nu ska jag gå bort till vår bostadsrättsföringsexpedition och försöka få ett par saker fixade.
Det ena ärendet fixade sig galant men det andra…
Det gällde en extranyckel som vi beställt, som inte var beställd för vi hade ju inte inte beställt…
Nu beställde jag en, igen, men den blir inte beställd förrän det kommer in fler extranyckelbeställningar – då beställs den…

Pennmikroskopet
Fixade till det gröna 'skyddet' så att öppningen blir större. Använde toppen på en uttjänad tuschpenna.

[Bild: NGN Pennmikroskop x200 Skydd]
[Visa mer…]

LEGO (42030)
Här hade vi energi i överskott :me:
[Visa mer…]

Hälsoläget:
Morgon: Egentligen ok men har svårt att hålla en lättare depression tillbaka. Känselbortfall och funktion i vänster knä är nu lika dålig som den var innan operationen. Jag hoppas sannerligen att den beror på de normala svullnader som blir efter en operation och som med tiden går tillbaka. Nu är det ju endast 12 dagar sedan jag opererades. Förbättring kan man förvänta tidigast tre veckor efter denna typ av operation. Det kan vara så att i mitt fall så dröjer det längre. Jag gick ju med 'skadan' (klämd nerv) i över ett år.
Så nu har jag bestämt att i slutet på januari 2016 kan jag känna efter och då kunna bedömma en sannolik effekt.
Dagen: Jag får väl se dagsvilan som en positiv sak – återhämtning. Känner mig mycket piggare nu, framemot kvällen.
Kvällen: Känns ok. Känner jag efter så finns det kanske ett lite illamående, kanske?
[0307090015] 84,1(±0) :me:

Söndag

Morgon: OK :me:

Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna.

Promenad
Idag är planen att det ska bli en promenad både på fm & em, runt kvarteret.
>>: Halkskydd och långkalsonger även idag. Glömde ta på mig knäortosen, på vänster ben. Vet inte om det beror på det men det gjorde mer ont idag jämfört med igår och så gjorde det ont lite nedåt vänster fot också.

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 13:
[Visa mer…]

Framför datamaskinen
Hemsidan (ngn.nu)
Ska försöka fixa till det så att 'den' även accepterar filändelsen 'JPG'. Nu tar 'den' 'endast' 'jpg'.
Min hemsida har jag på ett webbhotell som sköts av Oderland.

Fixat :me:
I en 'rot'-fil, kallad .htaccess lade jag till: AddType image/jpeg .JPG

Fågelmataren
Hustrun körde ut till en skogsväg tills vi hittade en fallen gran. Nu har jag lagt ut en 'bädd' under Fågelmataren.
[Bild: lgn; Utsidan, Framsidan, Fågelmataren (och bilen)]
Våran blå Dacia Logan MCV syns i bakgrunden.

(not 151216: bild inlagd)
[Bild: lgn; Utsidan, Framsidan, Fågelmataren]
Talgoxe.

Promenad – 2
Runt kvarter.
>>: Blev inställd, försov mig…

Sjukgymnastik – 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: Blev också inställd, orkade inte…

LEGO (42030)
Orkade faktiskt med lite :me: efter vilandet.
[Bild: LEGO 42030 Volvo L350F]
Byggdel.

[Bild: LEGO 42030 Volvo L350F]
Pilen visar var den sattes.
[Visa mer…]

Hälsoläget:
Morgon: Kändes bra, tyckte jag kunde ligga kvar lite… men så var det  ju Lucia, på TV:n å en vill ju få lite stämning :me:
Dagen: Allt kändes bra fram till strax efter att vi varit och hämtat granriset och myst med ett lussefika (2 pepparkakor, 1 saffranslussebulle, 1½ glas soyadryck). Egentligen gick jag till sängen och lade mig före fikat, hustrun frågade då om jag glömt det eller inte ville ha. Jag kom upp ganska lätt, med en gång :me:
Det innebär att vi kan utesluta frosseri (överätande) som orsk till tröttheten.
Vad kan det då vara?
1. Den extra ansträngningen som skogsbesöket utgjorde?
2. Jag har en sjuka som visar sig endast som trötthet? Mycket döljs ju av alla de läkemedel jag går på just nu.
3. Det har 'hänt' något i operationsområdet som orsakar 'något' som jag enligt ovan inte märker av, många läkemedel, och reaktionen som kvarstår är trötthet.
4. Restsymtom efter den matförgiftning jag sannolikt fått av något av det jag rörde ihop till en sallad i onsdags och åt fram till fredag. Efter det har jag ätit ånkokta grönsaker och kokt vit fisk. Och mått bra – fram till nu – i form av trötthet?
5. Annat?
Kvällen: Hustrun väckte mig ca 18:00. Dags för medicin och mat. Efter det piggande jag till lite och var upp till efter 23:00.
[0207090015] 84,1(+0,2) :down:

Lördag

Inlägg 151212 Lördag

Morgon: Sömn; första delen av natten, upp till toa ca v2t. Efter ca tre so sov jag till åtta :me:

Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen.
Nässelutslagen är faktiskt ff kvar, men vädigt mycket mattare / blekare.

Promenad
Idag är planen att det ska bli en promenad både på fm & em, runt kvarteret.
>>: Fick ta på mig halkskydd och så åkte 'gummifötterna' av på gåstavarna. Långkalsonger blev det också. Promenaden kändes bra.
Tänk, nu kan jag gå 1km, säker mer, och får bara 'lite' ont.
Innan operationen konde jag gp 50-75 meter, med kryckor. Färlängde jag de metrarna så gällde smärta.

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK, men jag blir svettig… :me:

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 12:
[Visa mer…]

Framför datamaskinen
GAMBAS3
Låg och funderade i natt, på min idé om att förenkla kopiering och klistra in det jag vill 'gömt' och sedan en möjlighet att visa.
Nu 'måste' jag, via KompoZer sk designläge ändra till sk källkodsläge. I HTML-koden leta upp början och slutet på det jag vill ska 'döjas' > 'Visas'.
Markera och kopierar.
Den HTML-texten klistrar jag sedan in i det hjälpprogram jag gjort i GAMBAS.
Ändrar en 'rubrik' (har med JavaScriptetet 'i' bloggen att göra). och klickar sedan på en knapp: [Kopiera till Urklipp] (urklippshanteraren).
Sedan tillbaka till KompoZer, högerklickar på den ff markarade HTML-texten och klistrar in > fungerar skitfint – men lite bökigt det där att jag 'måste' ändra från designläge till källkodsläge.

Därför funderade jag en hel del och prövade en hel del programmeringsidéer med att få till det på så vis att jag från KompoZer designläge kunde markera och kopiera.
Klistra in det i mitt hjälpprogram, som då gjorde om 'design'-texten till HTML-text. Egentligen bra tänkt så långt, men när jag kom till att klistra in det i KompoZer, igen, så blir det ju inte bra om det som nu finns i urklippshanteraren är 'ren' text som jag kan kalla för HTML-text.

Vill jag jobba mer på det där så får jag göra om mitt hjälpprogram till att mer likna en WYSIWYG-HTML-editor (som KompoZer).
Det går – men är det 'värt' besväret? Kanske, jag tycker ju det är kul att programmera och lösa problem. Få det så som jag vill :me:
Det knepigaste blir att föra ihop, när det ska kopieras tillbaka till KompoZer (via urklippshanteraren), det som ska kopieras in, före och efter, markerat innehåll.

Skrivaren
Den betedde sig märkligt strax efter att vi installerat ComHem's nya router…
Nu är det mesta fixat. Fast jag fick konstiga utskrifter när jag skulle skriva ut PDF-doklument via FireFox.
Skrev en fåga om det till samsung support.
Fick svar idag om att jag skulle installera en drivrutin, via en länk. Det visade sig vara prfecis den drivruten jag använde vid sk ominstallation.

Tror dock att jag har kommit på vad som kan orska problemet. Svarade såhär till samsung support:
"Tack för svar.
Det var från den sidan jag installerade 'nya' drivrutinen.
Vart slarvig vid min anmälan – jag har OS Linux Ubuntu 14.04 LTS
Och vad jag kan se så finns ingen programvara för: "Easy Printer Manager' (bara för Mac och Win)
"Smart Panel" fanns tidigare för Linux, vill jag minnas – inte nu
Valde därför:
"Skrivare & Scanner-drivrutin
Linux, 14.66 MB, gz, MULTI LANGUAGE
Version : V1.00.36_00.91
2015.10.27"
Efter en del undersökande så har jag kommit fram till att utskriftsproblemen med konstiga tecken skedde vid utskrift av ett PDF-dokument, Via FireFox 42.0.
När jag skrev ut samma dokument via Linux dokumenthanterare såg allt bra ut.
Lutar åt att det är något med vilken teckenkod (UTF-8 / ISO 8859-1(15) / eller vad? ) som är standard i FireFox.
Hittar inget ställe där jag kan se eller ändra det. Bara själva typsnittet kan ändras.
Kollade igen. fann en inställning, för 'Teckensnitt', under Inställningar > Innehåll > Rubrik: "Teckensnitt och färger" > knapp [Avancerat…].
Under strecket, i 'popup-rutan', bockar jag ur rutan för: "Låt sidor använda egna teckensnitt, i stället för ovanstående"
Då 'tvingas' sidor till att använda, i mitt fall; Latin – Serif – sans-serif – monospace (som fast bredd) – storlek: 12
Vänligen"

Fixar – å det värsta :me:
Limmat en plasthylla till kylskåpsdörren. Satt fast en ny liten glidyta under ett dammsugarmunstycke. Satt i en resår i ett par långkalsingar där resårfunktionen gett upp.
[Visa mer…]

Promenad – 2
Runt kvarter.
>>: Gick bra mern det var trögare än på förmiddagen. Testade långkalsingaran som fått ny resår. Utmärkt :me:

Sjukgymnastik – 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

Hälsoläget:
Morgon: Samma som tidigare morgnar, känns helt ok i magen.
Dagen: Magen har varit lugn och jag har mått bra – jag är nöjd :me:
Kvällen: Mår mycket bättre i magen. Så bra så att brödrosten kom fram…
[0207090015] 83,9(-0,8) :BigTumpUp: (under 84kg) :me: 

Onsdag

Morgon: Sömn OK :me:

Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen.
Nässelutslagen är ff kvar. Generellt och rent subjekltivt kliniskt bedömt så tycker jag att det ser bättre ut, i vart fall inte sämre :me:

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 9:
[Visa mer…]

Promenad
Idag är planen att det ska bli en promenad både på fm & em, 2 varv rynt tre byggnader.
>>: OK :me:

Sjukgymnastik
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

Framför datamaskinen
Skippar minskningen (i bildbehandlingsprogrammet GIMP) av det sk pixeldjupet (från 350 till 72) för bilderna från den lilla digitalkameran (SONY WX30).
Onödigt 'arbete', det påverkar inte filstorleken – fast det borde göra det…?

Bloggen
Uppdaterade den och så installerade jag en ny sk plugin. Den skullke fixa så att man inte kunde använda påhittade eller utgångna ePosrtadresser.
Testade. Fungerade inte alls. Det som hände var att bloggen tog ca 1000% längre tid på sig att starta.
Så den pluginnen avinstallerades.

Paket
Fick precis meddelande (10:55) om att nu fanns ett paket, i Onsjökiosken, att hämta. Det kan vara blekmedel & färg till mina Nylonskjortor.
Får bli eftermiddagens promenad.
[Bild: NGN, Paket]
>>: Det var till kläderna :me:
[Bild: NGN, Blekmedel, Textilfärg]

Juldekorering
Hustrun handlade fönsterbelysning åt mig, igår:
[Bild: lgn; Vardagsrum, Min Hörna, Julpynt]
Jag tycker att det blev skitbra. Problemet var att hitta en kamera som kunde ta en tillräckligt bra bild. Min lilla SONY WX30 fixade det inte (förutom bilden ovan, med blixt). Och den 'stora' digitala systemkameran är ju nu 'fast' monterad i köket, riktad mot fågelmataren.
Kom då på att jag hade en kamera till :me:
Nya Leica D-LUX 6. Den fixade bra bilder.
[Bild: lgn; Min Hörna, Julpynt]

I bara farten tog jag bilder på 'riset' vi har till höger om TV:n:
[Bild: lgn; Vardagsrum, Julpynt]

Och så en bild på ljusslingan i häcken utanför 'mitt' fönster:
[Bild: lgn; Utsidan, Baksidan, Häcken, Julpynt]

LEGO (42030)
Det jag hållit på mest vad avser detta bygge är att greja med gårdagens bilder. Det är ju fantastiskt hur jag håller på…

Promenad – 2
Till Onsjökiosken och tillbaka.
>>: Kom halvvägs. Kom på att jag inte hade någon legitimation med mig. Tog upp smarat telefonen och kollade SMS:et. Jodå, man skulle ha leg. med sig. Bara å vända…
… det gick bra. Fastän det nu blev längre än vad jag tänkt mig.

Sjukgymnastik – tillf. 2
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK :me:

Missfärgade skjortorna (Duac®)
Måste ha slarvat vid informationsinhämtandet.
Mängden avfärgning vart det inga problem med, men mängden färg…

Färgen
Fick en påse, marinblå (20), vikt ca 16g. Det räcker till att färga en skjorta, enligt anvisningarna (max 200g) en av mina skjortor väger ca 260g.
Till färgning av Nylon (tror jag*) ska man också ha ättikssprit eller vit vinäger. Hittar inget av det här hemma fast hustrun har sagt att vi ska ha det…
*Det står inte ett ord i anvisningarna om nylon.

Sköter sig avfärgningen så kan jag kanske få 5st lätt ljusblå skjortor :me:
Det skulle jag nöja mig med.

Efter färgning, i maskin, så ska man köra en omgång med en trasa och Clorin (det hittar jag ingen här hemma).

Blekning / avfärgning
Har startat en maskin med 5 skjortor (vikt ca 1,3kg). Har enligt anvisningar lagt i avfärgningspåsar, 2st, det ska räcka för 2kg torr tvätt.

>>: Fungerade inte alls. Nitor Remover 'bleker' eller avfärgar inte 100% nylon. Det verkar som om denna remover endast är till för nitor's egna färgningar.

Nu försöker jag med ett blekmedel jag hittade i städskåpet:
[Bild: NGN, Blekmedel]
Rent.
>>: Fungerade inte det heller…

Nästa är att använda det där ersättningsmedlet för klorin.
[Bild: NGN, Blekmedel]
Javex
Det ska stå över natten. Jag prövar på en skjorta. Den som är mest drabbad.

Net-ID
Har försökt installera telias e-legitimation. Vill sig inte. Prövar med omstart…
BankID supportas inte längre för Linux.
… omstart hjälpte inte.
Däremot fick jag tillägget (plugin) installerat och aktiverat via lite 'hanpåläggning'. Noterade ett par småfel i huvudinstallationen. Gick in i skriptfilen och hittade två ställen som inte fungerade så som programmakarna tänkt. När jag gjorde det manuellt. Installerades tillägget för FireFox (och det finns där, aktiverat) och Chrome (fast jag hittar det inte…).
Skickat en fråga till supporten för 1177. Det är där jag får felmeddelanden och kan då inte logga in, via (telias) NetID.

Fågelmataren
[Bild: lgn; Utsidan, Framsidan, Fågelmataren]
Blåmes.

Anteckningar
8/12-15  (Not 151209: Korrekturläst, Redigerat bilder & Publicerat)

Hälsoläget:
Morgon: Se föregående dags redogörelse, för morgonen.
Dagen: Känseln strax ovanför & strax nedanför vänster knä samt vid högra delen av smalbenet och ned mot foten, har blivit sämre. Hoppas verkligen att det tillhör ett normal postoperativt förlopp.
Kvällen: Känner mig trött men har inga problem med att vara uppe.
[0208080010] 85,6(-1,1) :BigTumpUp: (det för att jag gått ned under 86)

Söndag

Morgon: Sömn OK.

Morgonens fotografering och baddning av plitorna på ryggen avklarade.

Anteckningar
Renskrivit (korrekturgranskat), kompletterar och redigerat bilder (i förekommande fall) samt publicerat;
1/1-15 (Korrekturgranskat & publicerat)
2/1-15 (Korrekturgranskat, kompletterar med text och bilder & publicerat)

Apotek
Hade tänkt att ta mig till ett apotek idag och hämta ut T Alvedon 665mg men jag gav det uppdraget till hustrun.

Prommenad
Som ersättning för det uteblivna apoteksbesöket tar jag en kortare promenad i närområdet (det blir inte många meter) men jag kommer ut. Och svettig blev jag. En stunds vila, en kopp kaffe och sedan ska jag raka mig och klippa håret väldigt kort (för att lättare upptäcka ev eksem i hårbotten). Och så blir det lättare eftersom jag svettas så förbaskat. Därefter en go dusch.
Före klippning / rakning:
[Bild: NGN; Före klippning och rakning]

Efter 'skägg' (1mm kvar) & hår (3mm):
[Bild: NGN; Efter klippning och rakning]
Tog också ögonbrynen med ca 75% av längden.

LEGO (42030)
Bygger lite idag också :me:
[Bild: LEGO 42030]
Bild i byggbeskrivningen. Dagens mål.
Jag saknar en illustration om var man liksom befinner sig i det färdiga resultatet. Jag skulle vilja ha en sådan där genomskinlig 'bild' på det färdiga bygget och där de visar en bild som ovan så ska man kunna se vart den ska sitta, i det färdiga.

[Bild: LEGO 42030]
En bit på väg. Dessa två ska sammanfogas.

[Bild: LEGO 42030]
Sådär ja. Där kom de ihop :me:

[Bild: LEGO 42030]
Lite mer påbyggnad.

[Bild: LEGO 42030]
Här är den färdig :me:

[Bild: LEGO 42030]
A är delen som jag byggde igår och B är dagens konstruktion. De ska nu sammanfogas.

[Bild: LEGO 42030]
Och här sitter de ihop :me:

Ser ju ut som ganska centrala delar i bygget (En 'ledad' grävmaskin (hjullastare); VOLVO L350F)
I 'verkligheten':
[Bild: VOLVO L350F]
(Bildkälla: www.volvoce.com)
Klicka på bilden för att komma till en specifikationssida.

Med de LEGO-bitar som följer med i kartongen kan man också bygga en modell av: VOLVO A25F (säljs (i huvudsak) inte i Sverige. Därför leder länken till en PDF-fil på engelska.)

Mera LEGO
Beställt årets LEGO Star Wars Adventskalender (75097). 299sek (inkl frakt) via babyland.se :me:

Hälsoläget:
Morgon: OK.
Dagen: Svettig men OK.
Kvällen: OK, känner mig inte det minsta trött…?
[0408080001] 89,5(+0,8) :down:

Fredag

Morgon: Sömn OK.

Hittade en ny 'acne'-j****l på övre delen av vänster lårs baksida.
[Bild: NGN, acne / 'plita']
Det märkliga är att jag inte känner dem. Det gör inte ont. Jag upptäcke denna när jag duschade och kände den då med handen.

Någon tycker säkert att det är fel men den där tänker jag klämma ur. Sätta på ett plåster med en ordentligt klick med alsogel.

Morgonens fotografering och baddning av plitorna på ryggen avklarade.

När jag tänkte klämma ur den där acnen så visade det sig att det hade mina boxershorts redan fixat.
[Bild: NGN, acne / 'plita']
Satte i vart fall på ett plåster med alsogel (och så rena kläder).

Politik
Ordföranden IF Metall Norra Älvsborg, Tonnie Andersson har lämnat en bra slutreplik till (M)-debattörernas replik;
ttela, fredag 30 oktober 2015, sid 2:

Jag ser ingen anledning att be om ursäkt

Replik

Slutreplik till Mikael Cederbratt (M) och Lotta Finstorp (M), TTELA den 28 oktober.

När våra medlemmar utsätts för orättvisor, kommer jag att försvara deras intressen­. (M) gjorde sig definitivt skyldigt till att skapa en stor orättvisa under sin regerings­tid när de lagstiftade om att sjuka människor kan ställas utan ersättning.

Nyligen konstaterade jag i ett inlägg att Moderaterna gör långtidssjuka till politiska bollträn. De flaggar nämligen för att stoppa regeringens budgetförslag om att skrota den bortre paren­tesen i sjukförsäkringen.

Moderaterna Cederbratt och Finstorp anser att jag far med osanning. Men jag vet hur verkligheten ser ut. Människor som är sjuka under lång tid blir inte ett dugg friskare för att man tar ersättningen ifrån dem och tvingar dem att gå till Arbetsförmedlingen för att söka jobb som de aldrig kan få. Det är sanningen.

Cederbratt och Finstorp har rätt i att det var Socialdemokraterna som i början av 2000-talet tillsatte en utredning om sjukförsäkringen. Målet var att minska sjukskrivningarna. Den idén stöttar jag naturligtvis till hundra procent. Det är Moderaternas väg till målet som jag är oerhört kritisk till.

Visserligen ledde den (M)-styrda politiken, med nedskärningar av ersättning till alla sjuka, till att sjukfrånvaron minskade. Men samtidigt ökade sjuknärvaron. Många människor som är sjuka går till jobbet för att de inte har råd att vara hemma. Det är en utveckling som kan få allvarliga konsekvenser.

Att dessutom sätta en gräns som säger att ingen sjukskrivning får vara längre än 914 dagar är fullständigt orimligt. Det finns människor som är sjuka efter 915 dagar och ännu längre och det vet Cederbratt, Finstorp och sannolikt alla andra moderater också. Ändå hotar de med att lyfta in den bortre parentesen som en spelbricka i förhandlingarna om statsbudgeten.

Jag har sett och ser medlemmar i vårt förbund som drabbas av svår sjukdom och blir borta länge från sina jobb. Parallellt med sjukdomen får de uppleva hur sjukersättningen successivt trappas ner till nivåer som ingen människa kan leva på. Det sista steget är att ersättningen helt tas bort och ersätts av beskedet att Nu får du inte vara sjuk längre. Du måste gå till Arbetsförmedlingen och söka jobb.

Den cyniska inställningen och nedlåtande behandlingen kommer jag aldrig att ställa upp på. Jag kommer på alla sätt att motarbeta sådana omänskliga idéer. Att Cederbratt och Finstorp upplever orden som hårda är ingenting mot vad drabbade sjuka människor upplever när de passe­rar den 914:e sjukdagen och måste ställa sig i kö på Arbetsförmedlingen.

 Tonnie Andersson

ordförande IF Metall Norra Älvsborg

 

 

Relaterade debattartiklar:
Den 'första': M gör långtidssjuka till politiska bollträn, ttela, 17 oktober 2015 sid 17.
(M)'s replik: Illa att IF Metalls ordförande far men osanning och felaktigheter, ttela, 28 oktober 2015 sid 2.

Anteckningar
Renskrivit och redigerat bilder samt publicerat;
13/10-14
14/10-14
15/10-14
16/10-14

Fixat
Åtagit mig att lägga in ett slags halkskydd i de två översta lådorna i nya hallbyrån (MALM 40cm). Det blev bra:
[Bild: lgn172; Hall, Båry, Malm 40cm 'halkskydd' för de två översta lådorna]
Avvaktar med att klistra fast dem tills vi vet att de verkligen fyller sin funktion.
I alla fall i 'min' låda. Hustrun vill kanske ha sin fastlimmad, direkt.

Detta 'arbete', mäta & klippa, gjorde att jag blev nästan helt genomsvettig. Svetten har blött ned mitt hår och rinner nedför nacke och hals…

Motion
Gick till soprummet. Två gånger, med källsorterade sopor (inte samma sopor…).

Hälsoläget:
Morgon: Jag kan ju röra på mig, trots att det gör förbannat ont. Främst i fötterna (mest småtorna och framdelen av foten) och sedan vänster knä.
Fortsätter jag sedan att stå så 'kryper' värken upp mot muskeln ovanför vänster knä.
Dagen: Kan ju röra på mig :me: Men värken kryper uppåt i vänsterbenet. Känns inte alls bra.
Kvällen: Trött. Jag vill lägga mig men klockan är bara ca 18:00…. Hustrun har precis 'duttat' så då börja vänta ett part timmar innan det blir dags för smörja ryggen med 'gelen'.
[0407080001] 91,4(+0,3)

Onsdag

Morgon: Sömn OK.

Morgonens fotografering och baddning av plitorna på ryggen avklarade.

Hade planerat att åka och handla (burkmat) men lederna sade stopp så det får kära hustrun sköta. Hon ska till IKEA. Känns konstigt att inte kunna följa med.

Ska se om jag kan ladda för att fixa till den lilla repan i golvmattans ytskikt i badrummets duschhörna.

Promenad
Tog mig av egen kraft ut på en promenad runt huset och när jag kom in gjorde jag mina tre styrkeövningar.

Badrum
Uppvärmd och 'toppmedicinerad' angrep jag den lilla 'repan' i badrummets duschhörna.
Jag är ju mycket för att dokumentera så här är en bild som visar att jag dokumenterar:
[Bild: lgn172; Badrum]
Det som inte kom med på bild är en tång som krävdes för att få av korken på tuben med Aqua Tät. Hade inte tillräcklig kraft i nyporna. Ett förstoringsglas behövdes också.

Fyra bilder tagna med digitala systemkamerans macro-objektiv (105mm) och med sk fjärrutlösare (då blir det ingen skakning när man pillar på avtryckaren):
Före:
[Bild: lgn172; Badrum]

[Bild: lgn172; Badrum]
Ser nu att det var bra att vänta ett par dagar. 'Repan' har liksom lyft och faktiskt tätat sig självt lite.
Det var också svårt att hitta den.

[Bild: lgn172; Badrum]
Skrapar rent med en knivspets och så någon bråkdels mm ned. Jag vill inte att Aqua Tät limmet ska orsaka en 'kulle'.
Limmet 'fäster' dessutom bättre på det här viset.

[Bild: lgn172; Badrum]
Tätat och klart. Nu får det torka ordentligt i ett dygn innan vi duschar, anser jag. För säkerhets skull.
Det blanka kommer att mattas av.

Anteckningar
Renskrivit och redigerat bilder samt publicerat;
10/10-14

Hälsoläget:
Morgon: Ok. Som vanligt.
Dagen: Ok, men vä knä värkte till som attan vid en liten ouppmärksam felbelastning under förmiddagen. Gick över efter lite vila.
Kvällen: Trött. Jobbigt trött.

Längesedan jag antecknade vad jag har för medicinering:
Mer sk stående:
T Alvedon 665mg (modifierad frisättning) 1×4 (emot muskelvärk)
T Alvedon 500mg 1×2 (en mitt på fm och en mitt på em (emot muskelvärk))
T Naproxen 500mg 1×2 (emot mer inflammatorisk värk & processer)
T Finasterid 5mg 1×1 (tar den på kvällen, prostatakrympare)
Tidsbegränsade:
T Prednisolon 10mg 1×1 (kortison (treårig behandling emot mjukdelsrumatism PMR & TA))
Tuggtablett kalciopos 500mg/800IE 1×1 (vid lunchtid (emot benskörhet))
Veckotablett alendronsyra 70mg 1st/v (på måndagar tidigt, på fastande mage och 30 min innan frukost (emot benskörhet))
K Lymecycline Actavis 300mg 1×2 (Antibiotika emot sk vuxenacne eller plitor. Har några få, på ryggen, som fn hindrar att det sker en ländryggsoperation)
Lösning Dalacin 10mg/ml 1×2. Appliceras på sk aktiva ryggplitor. Ett antibiotikum (clindamycin). Hustrun sköter 'duttandet'.
Gel Duac 50mg/g + 10mg/g (bensylperoxid + klindamycin). 1 g/d. Hustrun smörjer in ryggen på kvällen. Antibiotikum.
Vid behov:
Kräm Elocon 0,1% Kortisonkräm som jag smörjer på några hudeksem jag har.
Kräm Pevaryl 1%. Emot svampinfektion. F.n. på höger smalben.
Salva Idomin. Har psoriasis på armbågarna.
K Nobligan 50mg fn tar jag 4st på fm med ca 1½-2 tim mellanrum, emot svår värk.
T Nobligan 100mg 1×1 emot svår värk. Tar den på morgonen.
T Stesolid 10mg 3-8st beroende på eventuell krampintensitet (mest på natten).
T Koffein 100mg. Uppiggande, när kaffet inte smakar…

Mitt långsiktiga mål är att endast behöva ta prostatakrymparen.
[0407080001] 91,6(-0,1)