Måndag

(not 160105: skrivit, redigerat bilder & publicerat)

Möbler
Efter lite övervägande och tveckan så blev det bestämt att vi skulle montera det bord och stolar vi köpt på IKEA.
Tveksamheten berodde på att vi inte riktigt kunde släppa bordet på Kjellbo men de sålde inte endast bordet – så då fick det vara.

Monterat nya köksbordet och stolarna.
[Bild: lgn; Köket, Köksbordet]
Den närmaste gavlen på köksbordet är placerat där det nya större bordet ska sluta. Vi måste ju vara säkra på att det får plats…
Mellan bordet och köksfönstren stå de ihoppackade stolaran (6st).

[Bild: lgn; Köket, Köksbordet]
Det gamla ska till Erikshjälpen.

Hälsoläget:
Natten: OK.
Morgon: Fotograferat ryggen. Första dagen, idag, som jag inte tar anibiotika. Fortsätter behandla ryggens enda plita (acne) med alsolspritskompress.
[Bild: NGN; Operationsärret]
Ärret & plitan (acne).
Promenad (3,2km) & Sjukgymanstik (fm): Bidde ingen – vi åkte och kollade möbler…
Dagen: Promenad (0km) & Sjukgymanstik (em): Inget – monterade möbler.
Kvällen: När jag vart klar med möblerna behövde jag slappa lite framför TV:n med fötterna i högläge – de samlar på sig vätska – tycker mig också se tendens till åderbråck på höger smalben – det betyder att jag får använda stödstrumpor (kompressionstrumpor) mer än vad jag tänkt.
Har jag tur – så kan det vara biverkan från alla mediciner mjag st6oppat i mig under den här omgången. Fr.o.m. idag har jag minskat en hel del. Nu är det 'bara' kvar:
T Alvedon 665mg 1+0+0+1
T Naproxen 500mg 1+0+0+1
Som jag vill bli av med.
T prednisolon, tT Kalciopos & vT med kalcium lär jag få leva med i ca 1,5 år till. T Finasterid 5mg (prostatakrympare) är väl livslång.
[0308080035] 82,9(-1,8) :up:

Lördag

BRF Johannesberg
Skrev ett meddelande om att våra avlopp beter sig skumt…

Möbelrea
Vi letar efter ett bättre köksbord och -stolar samt ny lampa till vardagsrummet. Nuvarande köksstolar håller på att falla isär.
Och förra taklampan hade hustrun sönder när hon skulle flytta uplighten.

Först kollade vi mio vid Båberg. Inget vettigt och ingen vettig takplafond hade de heller (billigaste 499).
Träffade Gunnel :me:
Vi sökte också ny matta att ha under soffbordet. Vi kikar även efter nytt soffbord. Nuvarande, Stina köpt på mio, vid Båberg, är av urusel kvalitet. Vi har fått ett litet hål i lacken på bordsytan och det har trängt in fukt och bildat en bubbla.
Frågade personal om de kunde fixa det – icke – de sa att vi skulle ta det på hemförsäkringen… (slipa ned och lacka om).
Vi blev nu än mer övertygade om att vi ska fortsätta leta efter ett annat soffbord.
Hustrun hade spanat in ett sk sideboard som ev skulle kunna passa i köket till bäddsoffan. Efter lite letande hittade jag det. Det kanske skulla kunna gå…?

Tanken var att vi även skulle söka igenom EM vid Trestad Center men vi skippade det – min peng började att sina.

> till Överby Köpcenter.

clas ohlson
Köpte en ny taklampa till vardagsrummet. Arvika, (299), den större diametern.
Vi letade även efter ny 2L kastrull – inget.
Glömde och kolla efter 5(10)-årsdagbok och passande almanacka för 2016.

Servera
Vi investerade i ett kastrullset om 3 delar. 1L, 2L & 3L (799)
Vi fick också bra kunskap om främst teflonstekpannor. De 'tål' som mest 180ºC.
På en vanlig spis med plattor är detta enkelt att reglera. Med en glashäll är det värre. De kan initalt bränna till med 300ºC och då släpper teflonet. En induktionshäll är ännu värre. Där kan temperaturen köra igång på 400ºC. Bra å veta.
Det kastrullset vi nu köpte skulle hålla för rubbet (om man bortser från torrkokning…).

Hamburgare
Bestämde oss för att festa till det. Köpte hamburgare med pommes och dricka – mums :me:

> till VBG City (släppte av hustrun vid nya korsebergsrondellen).

Paketutlämningsstället
Idag var det öppet. Fick min försändelse från Engelsons med diabetessockar och sockar med lös resår. Och ett par nya stödstrumpor. Måste ha gjort en miss i beställning. De var beige… jag kände mig 100% på att jag beställt marinblå. Har skickat en fråga till Engelsons om vi kan lösa det på ett smidigt vis.

Glasögonbutik
Mina glasögonbågar har blivit märkliga. Bl.a. har de gett mig ett svårläkt sår på näsroten och så har den progressiva övergången hamnat mitt i mitt normala synfält…?
Synundersökning tyckte butikspersonalen, vilket jag gick med på (390) men jag är tveksamt till att min syn skulle ha förändras på så vis att mitt sk centrumseende hamnat där glasögonslipningen har den progressiva övergången.
5/1-16 12:30 blir det synundersökning.

Glömde att kolla på CK efter 5(10)-årsdagbok och passande almanacka för 2016.

Eftermiddagsprommenad
Dokumenterade en märklighet under min prommenad. Det har ju varit minst en insändare, nu på senaste tid, som haft synpunkter om hur gående och cyklister ska bete sig på gång- och cykelvägar.
Studera denna bild:
[Bild: NGN; Förvirrande uppmaning]
Ser ni skylten? Den betyder att gående och cyklister ska samsas om gång-, cykelvägen (högerregeln för bägge).
Titta nu på marken. De som ritat det vita har haft en annan idé.
De tänker sig att gående ska samsas om den halva av gång-, cykelvägen som ligger bort från den trafikerade vägen och cyklisterna ska hålla till på den halva som är närmast bilvägen.
Det där blir ju lite förvirrande för gående och cyklister.
Om de vita markeringarna gäller så borde denna skylt ha satts up:
[Bild: NGN; Förvirrande uppmaning]
Gäller skylt före de vita markeringarna?

Jag föjer 'mina' regler; Eftersom cyklister ofta far fram i betydande hastighet så vill jag se när de kommer – jag håller till vänster. Det gäller även när följande skylt är uppsatt:
[Bild: NGN; Förvirrande uppmaning]
Om gång-, cykelvägen går utmed en trafikerad väg så håller jag mig på den halva som är bort från vägen och där håller jag till höger och anser att cyklister ska samsas om den halva som ligger närmast vägen – oavsett skyltning.

Boendet
Hustrun kom med en fundering. Eftersom hörnsoffan får plats så som den står nu så kunde vi ju pröva med att skifta 2-sitsen & 3-sitsen. Det går att göra det. Sitsarna lyfts av från hörndelen sedan får gavlarna skruvas loss.
Vis av erfarenhet gäller det att dra (hålla) i skruvarna annars 'ramlar de in' i en hålighet och det är knepigt att pilla ut dem och få dem tillbaka. Lyckas man att hålla skruvarna på plats är det bara att skifta gavlar – klart :me:
Då kommer den att stå så som den gjorde först men den kommer att sticka ut, utanför mellanväggen. Det blir smalare för mig att komma in till min hörna. För mig är det OK för som soffan står nu så klagar jag inte.
Nu är det smala utrymmet strax innan altandörren.
Kanske gör vi en insats i morgon.

Taklampan monterades och skulle sättas på plats.

Det var dock en del pyssel innan jag kunde montera den, i taket. Sist jag satte upp själva takfästet så vred jag av en skruv.
Och att montera en ny lampa som bara hänger på en maskinskruv kändes inte optimalt.
Skruvade loss fästet och såg att den gått av nära skruvhuvudet. Jag hade ca 1cm att greppa i :me:
Använde olika tänger men det var lögn i h-e att få loss den.
Noterade att om jag fortsatte så skulle skruven gå av ytterligare och då skulle det bli än mer besvärligt.
[Bild: lgn; Vardagsrum,Taklampa]
Maskinskruvsresten som nu är nära att gå av.

Tog en chans. Plockade fram skruvdragaren (och borrmaskin) och fäste chucken i skruvresten. Fick det att nypa och satte sedan skruvdragaren på back och se :me: skruven kom ut :me:
[Bild: lgn; Vardagsrum,Taklampa]

[Bild: lgn; Vardagsrum,Taklampa]

[Bild: lgn; Vardagsrum,Taklampa]
Den 'gamla' skruven. Inte omöjligt att den är ca 30år. Det var 'då' som området byggdes.

Nästa utmaning. Hitta ny / annan passande maskinskruv. Hade ingen…
Tog en annat typ av maskinskruv som inte var 'försänkt' och kortare. Dränkte in den i symaskinsolja. Tackfästet satte sig helt OK :me:

Lampan monterades:
[Bild: lgn; Vardagsrum,Taklampa]

Hälsoläget:
Natten: OK.
Morgon: Promenad (0km) & Sjukgymanstik (fm): Bidde ingen…
Dagen: Promenad (3,2km) & Sjukgymanstik (em > kvällen): OK.
Behandlar ryggplitan(acne) som sitter nära norr om operationsärret med en liten vikt kompress indränkt i alsolsprit och hållen på plats med mefix (en av få hudvänlig häfta jag tål).
Kvällen: OK – synd bara att sockermonstret vann över sundaNisse. Värker fortfarande i vä framfot. Kanske något mindre…?
Ska kolla hur mycket T Naproxen 500mg jag kan ta…
…tar tydligen redan rekommenderad maxdos (1000mg/dygn). Men kvällsdosen ska jag ta till natten i stället. Nu tar jag den ca 18:00.
[0308010035] 82,9(-2,4) :up: – ska bli spännade att se vad hamburgaren 'ger' i morgon.
Det skiter sig nog med vikten. Kunde inte hålla mig; det blev 6st rostade brödskivor och 4 tallrikar med cornflakes med soyadryck… också…

Nyårsafton

(not 160101: skrivit anteckningar, redigerat bilder & publicerat)

Läkemedel
Har beställt receptförnyelse på T Naproxen 500mg.

Operationssåret
Idag åkte förbandet av och stripsen togs bort:
[Bild: NGN; Operationssåret]
Pilen pekar på en lite finne (acne) som passat på att dyka upp under veckan. Gömde sig under förbandet.

En bild som visar, på ett ungefär, hur snittet ligger i förhållande till ländryggskotorna:
[Bild: NGN; Operationssåret]
(ryggraden som skymtar mitt i bild; bildkälla: oustormcrowd.com)
A = Operationssåret (snittet)
B = Ny finne / acne / plita.
T1-T12 = Bröstryggens kotor / thoracal / thorax
L1-L5 = Ländryggens kotor / lumbal
S1-S5 = Korsben / sakralben / sacrum

Utan en massa pilar, tecken och bildtillägg:
[Bild: NGN; Operationssåret]
Pilen pekar på plitan (första bilden).

Lite från sidan:
[Bild: NGN; Operationssåret]
Visar att det fortfarande är svullet, efter operationen. Den svullnaden kan kanske vara kvar en månad till.
Det röda på vä armbåge är min psoriasis.
Det andra röda, litte längre ned, är min nya klocka :me:

Paket
Beställningen med strumpor med lös resår + ett par stödstrumpor har kommit från Engelsons.
Åkte till paketutlämingsstället, Torpa Tips och Trav i Vänersborg. Hade kollat på deras fb-sida. Stod inget särskilt så jag antog att de skulle ha öppet som söndag; 11-14.
Vad jag bedrog mig, de stängde redan 13. Där stod jag och tittade fånigt på en lapp som upplyste mig om just det, när klockan var 13:10. I morgon har de stängt. Av vilken anledning har de en fb-sida om de inte upplyser om ändrade öppettider? En lapp på dörren är ju endast till för spelfanatiker som ränner dit varje dag.

Apotek
Upptäckte ett hål på hö häl å nuvarande va stödstrumpa…
Vill gärna ha två så jag kan byta å tvätta.
Ska köpa ett par.
Verkar som om jag kommer att behöva stödstrumpor ett tag nu. Av vilken anbledning vet jag inte.
Inkompemserad? Tror inte det.
Taskiga venösa klaffar i smalbenen? Kanske, hur vet man i så fall det?
Typiska sk ödem fär jag i vart fall på smalbenen.
Köppte ett par stödstrumpor i storlek 42-44, bommul.
[Bild: NGN; Kompressionsstrumpor]

Orsaken till nyinvesteringen:
[Bild: NGN; Hål i Kompressionsstrumpan]

Nyårsfirande
Traditionsenligt hos H&K i Norra Björkes Källshagen :me:
Väldans trevligt :me:

Hälsoläget:
Natten: OK.
Morgon: Samma oförändrade värk i främst hö fot och hö tumme samt hö handled + småtån direkt till vänster om hö stortå angripits + småtån till höger om vä lilltå.
Promenad (2,9km) & Sjukgymanstik (fm): OK.
Dagen: Promenad (2,9km) & Sjukgymanstik (em): OK.
Kvällen: Ganska ok. Lite väl mycket besvär från ryggen för att vara helt ok. Hö fot besvärar också lite i överkant.
[0307010035] 83,5(-1,1) :up:

Måndag

(note 151229: Skrivit anteckninagar & publicerat.)

Sjukgymnast
Den jag skulle träffa var ledig så jag fick träffa 'bossen'. Vi gick igenom de nya övningarna – det blir säkert bra.

Arbetsterapien
Lämnade tillbaka lite mera hjälpmedel. Förhöjningar till sängen och en griparm.

Unilab – Uddevalla
Röntgade fötterna i Uddevalla (Psoriasisartrit?). Lite smidigare, på denna privata röntgen, att få en RTG-CD, jämfört med Aleris.
Skrev på ett papper på vad jag ville ha. Det tillsammans med en faktura kommer sedan på posten.

Geocaching
På morgonen hade jag gjort iordning en ny GPSgömme-behållare till NGN #3&5.
Under em-prommenaden passade jag på att byta ut den behållare som läckte in vatten. Hoppas denna sköter sig bättre.

LEGO
Byggde ihop julaftons adventskalenderluckor (Star Wars & City 2015)

Hälsoläget:
Natten: OK.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre men tänker hålla på så länge jag tar antibiotika), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna.
Fm: Promenad & Sjukgymanstik: OK (2,9km).
Dagen: Em: Promenad & Sjukgymanstik: OK – en större runda än på fm (3,45km).
Kvällen: Kroppen är seg men jag rör ju på mig :me:
[0307090050] 86,3(+2,3) :down: Bestämde mig för att äta rester, igår…

Söndag

(note 151229: Skrivit anteckningar & publicerat.)

Det hade snöat under natten…
De uthängda kläderna var 'fulla' i snö…
Det hade liksom yrt in, under taket.

Till lunch blev det tacos och då bestämde jag mig för att ta ett återfall. Jag gjorde dessutom bra ifrån mig med resterande godis – efter att 'alla' åkt…

Barn & ungdomar åker hem till Skutskär.

Geocaching
Fixade GPSgömman: NGN #9&10.
Dtmjak (svärsonen) fixade GPSgömman: Bora.

Hustrun pyntade av allt hon kunde hitta. Jag hade lagt in mitt veto emot allt som lyser – det ska vara kvar. Jag fick som jag ville vilket innebär att det blir jag som får plocka bort det…

Hustrun & jag slappade sedan framför TV:n tills det var dags att lägga sig. Först rättade vi till sängarna.

Hälsoläget:
Natten: Sömn OK.
Morgon: Promenad & Sjukgymanstik: Inget.
Dagen: Em: Promenad & Sjukgymanstik: Kortare prommenad runt kvarteret och lite till ca 2km.
Kvällen: ok.
[0307090020] 84(-0,7) :up: (återhämtning)

Tisdag

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 22:
[Visa mer…]

Spine Center GBG
Ringde och försökte få MR-CD'n via dem – gick inte.

Anteckningar
21/12-15  (Skrivit färdigt och publicerat)

Bilen
Stängde av backvarningen. Den 'tjuter' mest hela tiden när man backar (just nu).

Promenad fm & em
Samma plan som på fm.
>>: OK. 2,9km

Sjukgymnastik fm & em
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Hälsocoach
Fick ett telefonsamtal, från Umeå. Det var en hälsocoach via Reumatikerförbundet. Jag hade frågat om PsoriasisArtrit (PsA).
Vi pratade en bra stund. Jag har 3 samtal till – innestående :me:

Spine Center GBG
Fick operationsberättelsen via brev :me:

Så fort jag 'översatt' den så kommer jag att 'publicera' den här.

Vårdcentralen
Ska ju dit imorgon. Brukar skriva ned ett gäng frågor som jag lämnar över till doktorn. Jag har också ett exemplar.
Den 'listan' ska jag nu skriva.
Klar och utskriven.

Barnbarna
Kom sent. Kort stund prat sedan sängen direkt.

Hälsoläget:
Natten: OK. Sover fortfarande utan problem.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre men tänker hålla på så länge jag tar antibiotika), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna.
Tycker att det är lättare att röra sig nu.
Dagen: Var trött men höll mig uppe.
Kvällen: Väntar nu på att barnbarna ska komma och dottern och svärsonen :me:
[0307090035] 83,6(+0,5) :down: – där ser man, 6st rostade brödskivor 'straffar' sig direkt.

Måndag

(not 151222: skrivit färdigt och publicerat)

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 21:
[Visa mer…]

Spine Center GBG
Mia ringde. Meddelade henne att jag på min vårdcentrals inrådan börjat med T Naproxen 500mg – det var ok.

Aleris
Aleris Röntgen Backa. Fick lära mig något nytt idag. Enligt lagen så får inte de, Aleris, skicka en MR-CD, hem till mig eftersom jag ringer…?
Jag måste åka dit, legitimera mig och skriva på en fullmakt…?
Frågade vilken lag och lagrum de hänvisar till. Det visste givetvis inte den som tog emot mitt samtal.
Denne blev istället irriterad eftersom jag inte riktigt ville förstå (sant) – det var ju inte så länge sedan jag ringde en annan privat aktör inom röntgen (Uddevalla) och då var det inga problem med att skicka en MR-CD. De skickade den dessutom via en entrepenör (tredjepart). Fick skivan och en fakturan via posten.
Och nu, till Aleris, så måste jag åka dit… (till Göteborg, från Vänersborg)?
Skulle hemskt gärna vilja veta vilket eller vilka lagrum de lutar sig emot.

Promenad fm
Idag är planen samma som igår.
>>: Det blev 2,7km.

Sjukgymnastik fm
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Pension
Gillar klargörandet jag fick av Per å Pensionsmyndigheten – gårdagens kommentar.

Framför datamaskinen
Inget ljud…? Fixat – men jag vet inte hur? Körde en test och sedan fungerade det.

DNS för mw.ngn.nu har ff inte satt sig? Det står ff ngn.nu/mw i webbläsarens sk URL-textruta.
Kollar med Oderland support.
Det blev en 'brottningsmatch' först menade de att jag valt en 'konstig' adress när jag installerade wikin från första början.
Men det var något jag lät deras verktyg; Softacolus, göra (via cPanel)
Jag blev rådd till ominstallation.
Jag protesterade.
Efter en stund hittade supporten ett enkelt sätt att rätta till 'problemet'. En inställning i filen LocalSetting.php:
## The protocol and server name to use in fully-qualified URLs
$wgServer = "http://mw.ngn.nu";

Nu kan man skriva: mw.ngn.nu
Och det 'står kvar' :me:

Bilen
Det var meningen att jag skulle ringa verkstadstekniker idag och rapportera om vår utredning om bilens sk backradar (backvarningssystem).
Vi har ju testat och det har fungerat – godkänt – när vi testat. Förutom då att det piper mer än det ska när vi har ett kulskydd på dragkroken.
Idag kom hustrun in efter att ha kört bilen ochh meddelar att nu är tjutandet irriterande när hon backar, utan kulskydd.
Jag klär mig, inför min eftermiddagspromenad och går ut till bilen och backar – allt låter normalt…?
Ringer verkstadsteknikern på Bröderna Brandt Bil AB i VBG.
Han nämner två saker som jag tycker är märkligt. Renault har meddelat dem två saker;
1. Eftersom det finns fyra sensorer så ska en dragkrok inte utgöra ett problem.
2. De, Brandt, har monterat fel typ av dragkrok.

Ang 1. där är det ju bara att titta på bilen och det har alla inblandade gjort. Det är 3 sensorer varav en av dem är centerplacerad och alltså hamnar bakom dragkroken om en sådan monteras.
Ang. 2. verkstadsteknikern har verkligen 'grottat' ned sig ordentligt och det är rätt typ och föreslagen variant som är monterad. Kan ju nämna att i den monteringsanvisning som verkstadstekniker följer, när de monterade aktuell dragkrok så ser man på illustrationerna att det, i förekommande fall, visas 4 sensorer…

Vid ett tillfälle, tillsammans med säljare Klas, gick vi till säljavdelning.
I hallen hade de modellerna; Dacai Sandero, Dacai Logan MCV & Dacai Duster.
Samtliga utrustade med backvarningssystem.
Samtliga hade 3 sensorer.

Undrar vad de håller på med inom Renault?

Lika tokigt är det ju med reservhjulsdomkraften (vilken man, enligt uppgift aldrig ska använda, annat än i nödfall).
Den jag fick och som enligt 'anvisningar' ska höra till vår modell, passar inte alls. Använder man den, i en nödsitation, så gör man sönder underredet.
Ungefär så som det har blivit för oss. Så länge man har vagnskadegaranti och vill hålla liv i den så får man snällt betala, i vårt fall, en självrisk om 6250 sek.

Studerar man aktuell reservhjulsdomkraft (som det är tänkt att man aldrig ska använda) så finns det en klisterdekal på den. Den klisterdekalen visar hur man ska placera reservhjulsdomkraften. Där visas då en förstärkning, där man ska placera reservhjulsdomkraften. Den typ av förstärkning finns inte i verkligheten…

Promenad em
Samma plan som på fm.
>>: OK. Liten avvikelse; 2,9km. Ger lite mer 'backträning'.

Sjukgymnastik em
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Spine Center GBG
Fick brev från dem. Har fått en telefontid med opererande doktor den 18 januari 2016.

brf
Varit till föreningslokalen och bokad den sk övernattningslägenheten.

Hälsoläget:
Natten: OK. Sover fortfarande utan problem. Lyckades boka en sk akuttid hos min vårdcentralsläkare onsdag den 23/12-15, på fm. På em ska jag tillbaka dit och få agrafferna borttagna.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre men tänker hålla på så länge jag tar antibiotika), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna.
Dagen: Vilade en stund. Annars tycker jag det är ganska ok. Är dock rätt så beykymrad över de 'senaste' besvärstillskotten;
Heshet och i samband med prat ökad slembildning i luftrören.
Besvärande värk å hö sida av bröstryggen, i kanten, till vänster om hö skulderblad, ungefär mitt på, mellan skulderblad och ryggraden, fast närmare skulderbladet.
Besvärande led(?)-värk i hö tummes samtliga leder (fats, det har jag nog haft sedan i somras?).
Ont > smärta i hö fots mittentå.
Trycköm i vä fots 2:a småtå, från vänster.
Undersökt detta med Kalk- & Zink-pasta om det kan vara bra emot min psoriasis. Har kommit fram till att det är lika bra att fråga apotekspersonal – om vad som kan vara bra att använda.
Kvällen: Blev väldans trött vid 22-tiden. Kunde inte hålla mig uppe. Tog nattmedicinerna, smörjde in mina värkställen och intog sängläge.
[0307090015] 83,1(-0,3) :up:

Söndag

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 20:
[Visa mer…]

Promenad fm
Idag är planen att samma som igår.
>>: Det blev 3,07km ca 3,1km.
[Bild: NGN PostOp Prommenad]

Bilen
I samband med fm-prommenaden så gick jag bort till garaget. Skulle testa hur backradarn skötte sig med endast sensorn bakom dragkrogen.
Gjorde rent och satte silvertejp över yttersensorerna. Tog av kulskyddet och backade. Det lät ju mer än vanligt. Stannade när det tjöt kontinuerligt. Då var bilen ca 20cm från motstående garageport – det är godkänt.
Satte på kulskyddet och backade igen. Förde mer väsen och de kontinuerliga tjutet kom när bilen var ca 10cm från motsatta garageporten.
Med kulskydd och med yttersensorer heltjuter det när bilen är ca 20cm ifrån.
Tycker att det är godkänt.
Skillnaden med och utan kulskydd är att det tjuter lite mer medan man backar.
Ska rapportera detta till Bröderna Brandt Bil AB i VBG på måndag.
Jag vill ha kompensation för att backradarn inte fungerar till 100% med kulskydd.

Pension
Igår fick hustrun ett brev från Pensionsvalet. Det där väckte mitt intresse för hur det är 'upplagt'.
[Visa mer…]

Framför datamaskinen
Uppgraderade Linux Ubuntu 14.04 till kernel: 3.13.0-74
Igår uppgraderade jag ngn.nu/mw (min wiki om min sjukhistoria) till version 1.26.1
Noterade att jag behöver 'greja' lite med den wikin…
… fixade lite med välkomstsidan. Så nu kan man komma 'direkt' till sjukdomshistorien.
Har även gett min wiki en egen underdomän: mw.ngn.nu
Men, den har inte 'satt' sig helt ännu.

Sjukgymnastik fm
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Promenad em
Samma plan som på fm.
>>: OK. ca 2.7km. I princip samma vägval som ovan.

Sjukgymnastik em
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Hälsoläget:
Natten: OK. Sover utan problem.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre men tänker hålla på så länge jag tar antibiotika), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna.
Såhär såg fötterna ut i morse:
[Bild: NGN; Fötter, Tårna]
(Klicka på bilden för att se en större version i nytt fönster)
A = Mittentån. Svullen, öm & rodnad. Känns som om den är bruten på flera ställen (vilket den sannolikt inte är).
B = Svullen tå. Inga besvär men den har smärtat tidigare gånger.
C = Område som är svullet & rödbrunt. Ömmade i början.
D = Något svullen och något lite öm med lätt rodnad.
[Bild: NGN; Fötter, Tårna]
(Klicka på bilden för att se en större version i nytt fönster)
A = Mittentån. Svullen, öm & rodnad. Känns som om den är bruten på flera ställen (vilket den sannolikt inte är).
B = Svullen tå. Inga besvär men den har smärtat tidigare gånger.
C = Område som är svullet & rödbrunt. Ömmade i början.
[Bild: NGN; Fötter, Tårna]
(Klicka på bilden för att se en större version i nytt fönster)
A = Mittentån. Svullen, öm & rodnad. Känns som om den är bruten på flera ställen (vilket den sannolikt inte är).
B = Svullen tå. Inga besvär men den har smärtat tidigare gånger.
C = Område som är svullet & rödbrunt. Ömmade i början.
Bilderna visar sk Korvtå (daktylit).
Dagen: Vart mest trött. Vilade ett par timmar. Orolig för mina olika 'värktillstånd'.
Kvällen: Lätt huvudvärk?
[0307090015] 83,4(-0,1) :up:

Lördag

Promenad fm
Idag är planen att gå samma som igår.
>>: Det blev 3,1km.
[Bild: NGN PostOp Prommenad]

Bilen
I samband med fm-prommenaden så gick jag och hustrun bort till garaget – vi har 208m dit (å det förra boendet hade vi 124m) – satte på kulskyddet och backade ut bilen mot motsatta garagelängan. Det pep lite mer än utan kula men den varnade för 'närhet' på samma vis som utan kula.
I morgon ska jag testa med förtejpade sidosensorer samt med och utan kulskydd.

Sjukgymnastik fm
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: Gjorde som igår. Tåhävningarna fick vänsterfoten stå för så följde högern liksom bara med.

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 19:
[Visa mer…]

Promenad em
Samma plan som på fm.
>>: OK:
[Bild: NGN PostOp Prommenad]
2,68km

Sjukgymnastik em
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Anteckningar
18/12-15 (skrivit anteckningar, redigerat bilder & publicerat)

Hälsoläget:
Natten: OK. Sover utan problem.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna.
Såhär såg fötterna ut i morse:
[Bild: NGN; Fötter, Tårna]
A = En något svullen tå som bara är mycket litet öm.
B = Mittentån. Den är röd, ser infekterad ut (vilket det sannolikt inte är). Smärtar något mindre nu. Känns fortfarande som om den är bruten på flera ställen (vilket den inte är).
C = Ett område (inringat med glesa streck) som är svullet, brunrött och med värmeökning (ömheten är borta).
Har fått kontakt med en forskare inom reumatologi (guld värd). Denne läkare förslog att det som drabbat min tå (tår) skulle kunna vara något som kallas för 'korvtå'. Vanligt vid psoriasis med ledbesvär.
Nu ska jag läsa in mig lite på det besväret…
… det verkar som om jag har psoriasisartrit – hur kommer man intill på reumatologen?
Korvtå (daktylit) är ett sk kliniskt fynd som (bl.a.) tillsammans med hud-psoriasis leder doktorn till diagnosen: psoriasisartrit.
Dagen: Det har liksom gått i ett idag…
Kvällen: Känner mig lite sliten – kikat lite på TV. Dags att dra sig till bädden.
[0307090015] 83,5(+0,5) :down:

Fredag

(not 151219: skrivit anteckningar, redigerat bilder & publicerat)

LEGO Adventskalendrarna; Star Wars & City 2015. Lucka nr 18:
[Visa mer…]

Promenad fm
Idag är planen att gå lite mer på grusväg.
>>: Det blev 2,8km.
[Bild: NGN PostOp Prommenad]

Sjukgymnastik fm
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: Gjorde som igår. Tåhävningarna fick vänsterfoten stå för så följde högern liksom bara med.

Bltr
Hustrun var nyfiken på om mitt blodryck förändrats nu när jag gått ned i vikt. Det högsta 'gamla' bltr jag kunde hitta var på: 152/83
Det bedömmer jag som sk prehypertoni – ett förstadie till högt blodtryck.
Sänliggande, efter 10 min avslappning (+ 2 till med 5 min mellanrum):
Bltr – puls
151/77 – 67
143/78 – 67
146/76 – 66
Detta bedömmer jag som värden som ligger inom det normala.
Och det är ju riktigt bra eftersom jag fn tar två läkemedel som har högt blodtryck som biverkan.

Promenad em
Samma plan som på fm.
>>: OK, fast jag gjorde en liten avvikelse;
[Bild: NGN PostOp Prommenad]
2,68km
Mycket trevligare. 120m kortare, än promenaden på fm, men det är så mycket trevligare att gå mer på grusväg :me:

Sjukgymnastik em
6 lätta övningar. 10 rep per övning.
>>: OK.

Jultradition
Vi ska till Prästekleva, vid Hunneberg och avsmaka nygriljerad julskinka :me:
Tre mackor åt jag :me: och så hade vi väldans trevligt :me:

Bilen
Då ska vi försöka komma ihåg att testa backradarn ordentligt – utan kulskydd.
Givitevis fungerade den utmärkt…?
Ska testa med kulskydd.

Hälsoläget:
Natten: OK – verkar som om T Naproxen 500mg börjar ge verkan. Det smärtar inte så vansinnigt i foten längre. I morse såg den ut så här:
[Bild: NGN; Fötter, Tårna]
A = En något svullen tå som bara är mycket litet öm.
B = Mittentån. Den är röd, ser infekterad ut (vilket det sannolikt inte är). Smärtar som tusan. Känns som om den är bruten på flera ställen (vilket den inte är). Har haft detta minst två gånger tidigare – på samma vis.
C = Den mest svullna tån, men är inte öm på något vis.
D = Ett område (inringat med glesa streck) som är svullet, brunrött och med värmeökning, ömt som tusan.
Morgon: Fotograferade ryggen, operationsområdet (förbandet) & nässelutslagen (vilka jag inte ser längre), lagt till foto på min psoriasis, på armbågarna samt fötterna.
Dagen: Vilade en liten stund mellan lunch och em-prommenaden.
Kvällen: Blev väl lite körigt för ryggen att sitta så länge vid ett matbord men jag varierade mig. Det fanns en soffa i samma rum.
[0307090015] 83,0 (+0,3) :down: