Torsdag – mest pysslat med att lösa sk mysterycacher

[not: publicerade: 220525]

Morgon
Vaknade 07:00.
Det betyder att jag har sovit i 13 timmar. Lade mig 18:00 igår…

Geocaching
Försöker mig på att lösa sk mysterycacher.
2st har det blivit idag, än så länge…
Har kört fast på:

Caesarchiffer i Silverskogen (GC3CC76)
Har skickat fråga till cacheägaren (CO)
Samma ska med:

ang. Sifferanpassning i Silverskogen (GC3C5XQ)
Problemet ser ut att ha rätt lösning men det blir fel…
Misstänker att det är en ’sådan där’ med alternativa lösningar… |)
Löste den: Sifferanpassning i Silverskogen (GC3C5XQ)
Jag hade slarvat när jag skrev in siffrorna i ’checkern’.

Promenad
Det blev den korta sk Fårhagerundan – bättre än inget 😉

Tisdag – Blev helt klar med LEGO-tavlan

[not: publicerad: 220526]
[not: publicerade: 220523]

Promenad
Fårhagerundan. Benen kändes lite bättre idag.

Vila
Även om det inte var jättemycket sallad jag åt till lunch så var det tillräckligt för att skapa trötthet som krävde sängläge.
Jag lyckades ta mig upp direkt efter en insomning – hoppas det blir bra med det.

LEGO
Nu är den klar!
LEGO Minifigures 71033 Disney The Muppets:
[Bild:
        LEGO Minifigures 71033 Disney The Muppets]
Tycker etiketten i ramens nederkant blev helt godkänd 🙂

Geocaching
Löste 3st cachemystar 😀

Måndag – Fortfarande seg i kroppen men jag hoppas att jag är på G

[not: publicerad: 220524]

Promenad
Fårhagerundan. Benen kändes stela (väderomslag?)

Tvätt
’Körde’ en tvättmaskin med mina mörkare plagg.
De är nu upphängda 🙂

Data
Mitt webbhotell varnar för att ett av min ePostkonton håller på att bli fullt. Bäst att åtgärda det.
Klart 🙂

Besök
Kanontrevligt 😀

Vila
Minst två timmar blev det – attans…

Syrener
Nu har det hänt 🙂
[Bild: Mina Syrener]
Bägge syrenbuskarna blommar 🙂
Det är de vita vita som är ’viktigast’.
Det var några år sedan nu vi var och hämtade två buskar på den plats  (Sandbäck, norr om Överby.  På Vänersborgssidan) min mor växte upp (som statarbarn ’under’ ’Baronens’ välvilliga överinseende.).

De senare åren som jag jobbade i Trollhättan så cyklade jag varje dag mellan Vänersborg och Trollhättan och vid var Mors Dag ’beställde’ mor Vivan ett knippe vita syrener.
Hon hade många minnen från lekar i de där buskagen.

Just därför känns det extra i hjärteroten att du nu ville blomma – de har liksom vägrat tidigare år.

Sådana här minnen är bra mycket häftigare än gravplatser och gravstenar.

Söndag – Det blev liksom en slö dag…

[not: publicerade: 220521]

Promenad
Idag slog jag till med de jag och frågan kalla ’Fårhagerundan’, den är något längre än runt kvarteret men man får betydligt mer naturupplevelse 🙂

Vila
En kortkortis blev det.

Besök
Nu blir det mat & fika 🙂

Vila
Efter ovanstående nämnda mat & fika blev det en betydligt längre stund i sängen.

TV
Bidde en film (Netflix): Sniper: Assassin’s End (2020)

Lördag – Klarade hyfsat bra att hålla igång hela dagen

[not: publicerad: 220522]

Dammat
Började lite igår och gjorde färdigt idag.

LEGO
Har bestämt att jag ska klistra fast den där klisterremsan:
[Bild:
        LEGO Minifigures 71033 Disney The Muppets]
På tavelramens nederkant.

Vila
Blev en kortis i sängen.
Dricker jag kaffe blir jag fort kissnödig (typ 10min intervaller…).

Promenad
Fick till det med en promenad runt kvarteret – i ett regnuppehåll (inte för att det regnat mycket, men ändå…).

fatigue
Hittade en grupp på fb med +7 tn medlemmar.
Lade in frågan:
Hej, någon i gruppen som har positiv erfarenhet av fysisk träning och hjärntrötthet (fatigue)?
1 har svarat Nej och
25 har svarar Ja.
Ska kolla alla förslag mer i morgon.

Let’s Dance
Vi kikade på finalen.
Jämt och snyggt.
Grattis till Eric & Katja 😀

FilmTajm
Kände mig inte nöjd med kvällen så jag tittade, en gång till, på filmen Alpha (2018).
Kanske var det PopCorn som lockade mest…

Fredag – Muppet-samlingen klar :)

[not: publicerad: 220521]

Natten
Vaknade flera gånger av att det låg någon bredvid mig…

LEGO
Först flera dubbletter:
2st Statler (71033-10)
1st Dr. Bunsen Honeydew (71033-2)

Sedan blev det den tolfte minifigurer™ med temat Mupparna.
Och det blev: Fozzie Bear (71033-7):
[Bild:Delarna
        till Fozzie Bear (71033-7)]
Delarna
[Bild: Bild Fozzie Bear
        (71033-7)]
Bild
[Bild: Fozzie Bear
        (71033-7)]
Klar och senare monterad i tavlan.
Men det krävdes en del extrabitar för att hålla del hålla mikrofonstativet och dels de extra bitar som följde med:
1st Rund Platta 1×1 med öppen ’stud’ (plupp) (85861)
2st Platta Special 1×1 med vertikal hållare [Tunn U-hållare] (4085b typ 2)
1st Platta 1×2 (3023)

Samlingen komplett 😀

Så här ser det ut nu:
[Bild:
        LEGO Minifigurer Mupparna alla 12 (71033)]
Monterade på basplattan utanför tavlan.
En komplett samling av LEGO Minifigurer Mupparna, alla 12.

Baksidan:
[Bild: LEGO Minifigurer Mupparna - lite sk
        arbetsmateriel (71033)]
Gömmer lite arbetsmateriel bakom bakstödet.
Den vita ’flärpen’ till vänster i bilden är på ’framsidan’ av basplattan fäst med en platta 1×2.
Detta för att det ska gå lättare att ’lyfta’ loss – vid behov.

På plats inuti tavlan SANNAHED (köpt på IKEA)
[Bild: LEGO Minifigurer Mupparna Komplett (71033)
        monterade på en vit basplatta (11010) och plaserad i en tavla,
        SANNAHED från IKEA]
Det var attans svårt att få till en duglig bild.
Den där plastskivan är INTE reflexfri…

Funderar på att höja upp översta raden ett snäpp, mellersta två och nedersta tre.

Då kan jag få plats med ’skylt’ med ’typ’:
’LEGO minifigures 71033 Disney The Muppets’
Använda originalstilen från påsarna klistrade på en vit bakgrund och placerad i nederkant inne i tavlan, typ:
[Bild:
        LEGO Minifigures 71033 Disney The Muppets]
Eller varför inte använd ’bilden’ ovan… ❓

Nu har jag i vart fall skrivit ut en på ’etikettpapper’ (klister på baksidan).

Nu ska jag fundera på ’vad’ jag ska klistra den på ❓

Kortpromenad
Blev en runda i solskenet runt kvarteret.

Vila
Hustrun lagade snabbt till god mat som jag inte ens visste att vi hade… ❓
Ok då, hon var å handlade lite också.
Det ledde dock vidare till trötthet så då blev det sängen en timma.

fatigue
Hustrun har varit ute och språkat med en granne som också har reumatiska problem hon har ett besvär som kallas: fatigue

Så här står det om det på Wikipedia:
Fatigue avser den medicinska termen för stor trötthet eller utmattning som personer i olika svårighetsgrad upplever efter ansträngning, vid stress, sömnproblem eller sjukdom. Vid fatigue sänks prestationsförmågan och uppmärksamheten. Den kan uppträda fysiskt såsom muskelsvaghet eller mentalt genom att göra personen trött. Psykisk utmattning uppstår som regel till följd av stress eller långvarigt intellektuellt arbete.

Det står om fatigue på 1177.

Reumatikerförbundet:
Fatigue – tröttheten som aldrig släpper greppet

Här står att träning har visat sig ge positiv effekt: ”Alla blir inte mindre trötta av träning, men många beskriver det som att de får mer kraft att hantera sin trötthet om de tränar, säger Susanne Pettersson*”
* forskare vid Karolinska institutet

NEURO – Hjärntrötthet ellet fatigue

fatigue – eller: sjukdomsrelaterad trötthet (hjärntrötthet).

Det där stämmer in på mig förbaskat väl – nästan så att jag blir lömsk.

Jag har frågat om min trötthet på min vårdcentral – de visste inget.

Jag har frågat om tröttheten hos min Reumatolog på Sahlgrenska – hade inget att säga om det (onormal trötthet).

Va f-n!

Sjukdomsrelaterad trötthet (fatigue) – ytterligare ett symtom som man fått definiera ’själv’.

Till skillnad från ME så går detta att lära sig att relatera till och eventuellt träna bort. Känns hoppingivande.

Nu har jag skrivit ett inlägg till Reumatikerförbundets forum och tråden: Välkommen till smärta, trötthet och fatigue!

Lördag – Hyfsat pigg dag som dalade mot slutet.

[not: publicerad: 220511]
[not: skriver detta den 7/5-22 & 8/5-22]

Tangentbordsträning
Träna på att skriva ’riktigt’ på tangentbordet så blir det kanske mindre fel och kanske går det snabbare:?:
Kolla: Har börjat…

Natten
Underbar 😀
Lade mig ca 23:00
Knappt ett harklande…
Vaknade i ggr för toabesök
Somnade direkt
vaknade 08:30…

Sjukläget (sannolik COVID)
Känns mkt bättre.
Lite småharklande och småhostande – inget som stör.
Lite mer än normalt trög i kroppen men jag vet inte om det beror på COVID eller uteblivna metotrexatinjektioner? (eller ME/CFS)

Promenad
Idag avverkade vi det jag kallar min orminspektionsrunda (ca 2208m).
Inte en orm syntes till.

Banken
Fick brev från SwedBank häromdagen och de meddelar att de upphör med servicen bankfack – och erbjuder svindyra alternativ – för dokument.
Mina hårddiskar då?
Försöker hitta ett alternativ.
Vad är det mest brandsäkra alternativet att förvara en HDD / SDD i?
Jag är fn inne på tjockt trä (vet inte om det ska vara ytträ eller kärnträ eller vilken typ av trä?
Ska utsidan vara av speciell typ?
Ska den kläs inuti med något smart?
Går den att få vattentät? (enklast är väl att lägga HDD’n i en vattentät (värmesäker) påse).

ExtraPlattan (nattplattan)
Kanske behålla den ändå…
Började pilla med den under sena kvällen…
Ska kalla den: ’BedPad’

’3D’-tavla
Har precis färdigställt min första ’3D-tavla – ja grunden till den.
Den ska inhysa LEGO® Minifigurer™
IKEA’s SANNAHED 25X25mm har fått utgöra grundstommen.
Den har jag sedan ’karvat’ i för att få:
LEGO Classic 11010 Vit basplatta (32×32 ’pluppar’ (studs) och 25x25mm.
[Bild: IKEA SANNAHED]
Å den hitersta ’lådan’ har jag karvat, med kniv, på tre sidor så att LEGO-byggplattan ska kunna ’glida ned’.
[Bild: IKEA SANNAHED]
Annan vinkel…
[Bild: IKEA SANNAHED]
Mera annan vinkel…
[Bild: IKEA SANNAHED]
Ännu en annan vinkel…
[Bild: IKEA SANNAHED]
Avslutar med ytterligare en översiktsbild…

Det ska bli en samling med Mupparna (12st)
Öppnade.
Satte ihop den första minifiguren™

[Bild: Låda med Muppar]Låda med 36st oöppnade påsar med någon Muppet-figur inuti.
[Bild: En av påsarna med okänt innehåll]
Oöppnad MuppetPåse 😀
[Bild: Delarna till Beaker (71033-3)]
Delarna
[Bild: Bild på Beaker (71033-3)]
Pappersbilden
[Bild: Beaker (71033-3)]
Idag blev det: Beaker (71033-3)
[Bild: Beaker (71033-3) + SANNAHED]
Placerad i SANNAHED. Skyddsplasten låter jag vara kvar ett tag till (det är därför det ser lite grumligt ut och att det finns två märkliga trianglar nästan mitt i bilden…

Fredag – Kanske förbättring på ’G’ … ?

Natten
Jättenöjd 😀
Lade mig ca 23:00.
Vaknade ca 04:30
Gick upp ca 08:00
Bara hostat å rosslat lite ’lagom’.
JAG HAR FÅTT SOVA – nästan en hel natt 😀

Hittade en notering som jag skickat från min ’nattantecknare’, den 2/5-22,
hittade ingen notering om det den dagen så här kommer den:
Förvirrad?
Vaknade av att belysningen i sovrummet var tänd.
Gick upp och släckte – men det lyste ändå – förstod inte ❓
Upptäckte till slut att det var sängbordslampan som var tänd…

Sjukläget (sannolik COVID)
Lite trång i huvudet (trycker inifrån liksom) och väldigt ’släpig’ – ’motig’ i kroppen.
Hostan ’mindre’ / ’färre’ men slemmet verkar sitta längre ned.

Promenad
Hustrun fick ut mig på en ’liten’ promenad’ – jag hade tänkt mig runt halva kvarteret . det bel det vi kallar fårhagerundan – betydligt längre – tror jag men – hustrun har rätt – mycket mera natur 😀
Ska kolla med Google Maps om hur det är med avstånden:
Halva kvarteret: ca 680m
Fårhagerundan: ca 1626m
Nästan 1km längre än vad jag tänkt…

Reflektion
Märker att jag mer och mer får rätta texten jag skriver.
När jag skriver – på tangentbord – så skriver jag – oftast – minst en hel mening och sedan läser jag igenom vad jag egentligen skrivit – sällan det stämmer (dyslexi). Det är därför dator är så bra – det blir en röd våg under det som är felstavat.
Värre är det med de ord som egentligen är helt rättstavade men passar inte alls in i sammanhangen. t.ex:
Den här meningen passerar givetvis.
Det har manegen passare också.

Tror att de smartare sk ordbehandlarna har funktion för meningsuppbyggnad och sammanhang.
Hittade inget i LibreOffice Writer

Häftigt!
’Gömt i bilden (stereogram) nedan finns ett Engelskt uttryck som översatt till svenska blir:
VI KAN INTE RIKTA/JUSTERA VINDEN MEN VI KAN JUSTERA/RIKTA SEGLEN/SEGLARNA
Din uppgift: Vilka är de engelska orden, vilka rader står de på.
Hur lyder hela meningen ❓
Stereogram
[not: hittad i en fb-grupp, Tack till: Juliet Pasia]
Förklara gärna i en kommentar hur du kom fram till din lösning.

Onsdag – mest historia idag ;)

[not: publicerade: 220414, 220415, 220416, 220417, 220418, 220419, 220420, 220421, 220422, 220423, 220424, 220425, 220426, 220427, 220428, 220429, 220430, 220501, 220502 & 220503]
[not: skriver detta den 4/5-22]

VeckoMätning
Vikt:
G.a vågen: 99,8 kg > 98,7 kg > -1,1 kg ↓ 🙂
Nya vågen: 99,5 kg > 99,0 kg +0,5 kg  ↓ 🙂
Midjemått: 115 cm > 115 cm ±0 cm ←→ 😐
Jag får väl börja vänja mig vid nya vågen även om logiken i följsamhet ser lite tokig ut emellanåt.

Sjukläget (sannolik COVID)
Idag vaknade jag av hosta endast en gång och det tycker jag ska ses som framgång.
Ätit frukost.
Suttit på baksidans altan och druckit kaffe i morgonsolen.

Promenad
En promenad runt kvarteret blev det också.

Och jag känner ff inte av att jag ’måste’ gå och lägga mig igen…

LEGO
Fick besked om att jag trots att det bryter emot ’policyn’ så får jag en liten tröst(låda)påse med LEGO® i.o.m. strulet med minifigurerna.

Musik
Funderar på att köpa låten: Come Together (1969: Beatles)
Bäst å först kolla och se om jag redan har den…
Jag hade den i tre varianter…
Får fundera lite. Jag har en med: Aerosmith och två med Beatles (vara den ena är från albumet ’Abbey Road’).

Mera Promenad
Bestämde mig för att promenerandes leverera ett paket som mer ser ut som ett brev till närmsta paketställe.
Kommer på att det var väl kanske inte så klokt – jag anser ju mig inte själv som helt symptomfri…
men jag kämpade ordentligt med avståndet och en rejäl promenad blev det.

Onsdag – Bättre men problem med natten (sovandet)

[not: publicerad: 220504]
[not: skriver detta den 27/4-22 & 28/4-22]

VeckoMätning
Vikt:
G.a vågen: 98,8 > 99,8 kg > +1 kg ↑ 🙁 🙁
Nya vågen: 100,1 > 99,5 kg > +0,6 kg ↑  🙁
Midjemått: 118 > 115 cm > -3 cm ↓ 🙂

Sjukläget (sannolik COVID)
Hostandet har hållit sig på en uthärdlig nivå.
Dock problem med sömnen.
Vaknade; 02:00, tog på mig jacka, foppatofflor & mössa och gick ut lite på baksidan. Mest för att få slem i lungorna (bronkerna) att lossna.
04:35 kände mig vaken och pigg pratade lite med frugan vid ett toalettmöte 😉
07:00 Gick upp.
Lade mig efter frukost igen.

RTG Annedal
Skickat påminnelse om att det ännu inte kommit några bilder på min RTG CT Ländrygg som jag var där och tog den 7/3-22 kl 13:00.

Promenad
Efter att ha laddat en tvättmaskin tog jag en försiktig promenad runt kvarteret – givetvis blev det sängläge efter det.

Fundering (under en vakenperiod)
Betyg:
Om t.ex. en friskola ger betyget A, för ett visst ämne, så innebär det att eleven uppfyller den skolans kunskapskrav för det betyget.
Om en (eller samma…) elev på en annan skola (kommunal) uppfyller samma kunskapskrav så kanske det bara genererar betyget C.
Anta att betyget C är det korrekta. Det innebär att eleven med betyget A tror att den kan betydligt mer än vad som krävs för nästa skolnivå. Lurad?
Definitivt lurad är ju eleven från Friskolan med betyget A som upptäcker att den nästan saknar hälften av kunskaperna och måste ta extrakurser.

Är friskolor bättre för att de sätter högre betyg?
>: Politiker kan ju ju hävda att de visar bättre resultat än kommunala skolor.
Är kommunala skolor sämre för att de sätter ’lägre’ betyg?
>: Precis det kan ju politiker hävda.
Är friskolor bättre för att de har färre behöriga lärare per 100 elever (tror jag)?
>: Politiker kan ju hävda att de då visas att man kan nå bättre resultat med färre resurser.
Är det bra att ha nuvarande friskolesystem när det kommunala hela tiden ’ska’ hålla en beredskap för att Friskolorna kan gå i konkurs eller tvingas stänga av andra skäl?
>: Har inte hör en politiker som är för Friskolor nämna ett ord om det.
Och hur ska vi förhålla oss till uppgiften att Friskolor har mindre andel elever med särskilda behov.
>: Är det sant?
Det finns säker jättemycket som är dåligt med kommunala skolor – men skapar det sämre framtid?

Vet Ni vad jag tycker?
Jo – om det nu ska finnas Friskolor så OK, men då ska också finnas ’FRI’skolor.
De ska vara helprivata och föräldrarna betalar rubbet. Inte ett öre i sk skolpeng ska dessa FRIskolor ha.
>: Ja jag menar PRIVAT-skolor.

Friskolorna kan vara kvar
Skolmyndigheter ska då ha FULL insyn – varenda öre ska kunna redovisas – viktigt så att vi får in rätt skattepengar.

Ingen Friskola ska gå med Vinst – alla pengar tillbaka in i verksamheten.
Ingen Friskola får säga nej till någon elev (eventuellt undantaget brottslighet – men det blir då ett problem för sociala myndigheter tillsammans med skolan att lösa t.ex. via hemundervisning).
Ingen Friskola får verka utanför det som står skrivet i aktuella skollagar.

Och större kunskapstester ska ske i större lokaler (i mindre grupper) där det kommer elever från olika typer av skolor.
Det ska inte vara lärare från elevens skola som rättar elevens svar.

Trött
Nu har jag tappat räkningen – nu vaknade jag 17:00.
Har legat i sängen och sovit större delen av dagen.

LEGO
Paketet med minifigurer kom idag.
Det fattades en överkropp och en underkropp och jag har noll koll på vilka.
Skickade ett meddelande till LEGO:
Hej och tack!
Jag har nu fått min order: T386663054
Beställd: 7 februari 2022
Jag beställde 5 minifigurer;
När jag beställer så beställs ju – var för sig ett; huvud, en huvudbeklädnad, en överkropp, en underkropp och ett tillbehör > en komplett minifigur.
Jag saknar en underkropp och en överkropp.
Nu var det ett tag sedan och jag tog ingen skärmbild på min beställning så jag vet faktiskt inte vilka delar som saknas.
Jag trodde jag skulle få de beställda minifigurerna i separata påsar och inte allt i en enda påse och alla delar redovisade var och en för sig i en enda lista.
Jag har fått:
huvud 5st
huvudbeklädnad 5st
överkropp 4st
underkropp 4st
tillbehör 5st
Det fattas en överkropp och en underkropp. Men eftersom det underlaget jag utgick från på er sida där man beställer utgick från en hel figur så kan jag inte nu klura ut vad det är som fattas.
Kan Ni se vilken underkropp respektive överkropp som missats?

Jag har i vart fall inte gjort fel då det inte gick att beställa en minifigur utan under- eller överkropp.
I orderförteckningen finns 23st delar till minifigurer – det borde vara 25st…

Vänligen

Nils-Gunnar Nordlundh

Party
Jag hade planerat party idag. ÖL & snacks och Aftonbladet.
1. Jag orkar inte ens dricka ÖL’en
2. Jag orkar inte ta mig till de butiker som krävs (2st) bara tanken gör mig trött. (och så är det kanske inte så lämpligt…)

Tänkte att om nu vardagen ändå består av trötthet, och lite lätt huvudvärk – varför inte piffa till det lite?
Att jag mår ’sämre’ i morgon är knappast möjligt.

Dags att gå och lägga sig klockan närmar sig 22:00