Torsdag – Dag 21 av 23 – Ballena

[not: publicerad: 221128]
[not: skriver detta den 15 & 28/11-22]

Geocaching
Idag blev det av. Tog buss 3 till Ballena.

Hittade cachen efter ca 20 min. 14m ’fel’ norrut.
🙂 PUESTA DE SOL COSTA BALLENA (GC8AK37)

Vandrade utmed stranden tillbaka till hotellet. Hustrun mötte upp 🙂
Hon såg mig på håll och ’gömde’ sig och kom sedan ’smygande’ bakifrån 🙂

Hon tog även ett ’smygfoto’:
[Bild: NGN på stranden Playa de Peginas]
[Fotograf: Hustrun]

Bad
Badade senare i Atlanten och glömde av att jag hade glasögonen på mig. Kände hur de gled av när jag dök in i en våg.

Mirakulöst nog så hittade jag dem efter en stund som kändes som en evighet.
Det svåra var att försöka hålla sig på samma plats – för glasögonen skulle säkerligen åka fram och tillbaka utmed botten med vågorna.

Firade det hela med ett gäng öl 🙂

Senare uppträdande i baren – trevligt.

Söndag – Dag 17 av 23 – Rota

[not: publicerad: 221122]
[not: skriver detta den 21 & 22/11-22]

Hustruns tröja och min hatt fanns i receptionen 🙂
Jag hade glömt min hatt i baren och var hustrun glömt sin tröja kan fortfarande vara lite oklart – finns några lokaler att välja på.

Tog ut pengar i dyr bankomat till extraresan till naturreservatet Doñana.
Men vi försökte först hitta en billigare men den låg en bra bit in mot staden Rotas centrum
Enligt en app skulle det finnas en vettig bankomat en bit lite åt nordväst från hotellet räknat.
Vi hittade bara några buskar och ett träd med grova rötter – pengaträd ❓

Kollade efter kameleonter i pinjeskogsparken.
Hittade ingen.

Badade i havet och i saltvattenpoolen (saltat och en massa klor…).
Skönt i havet – kallt i poolen.

Torsdag – Dag 14 av 23 – Ballena

[not: publicerad: 221120]
[not: skriver detta den 20/11-22]

Den ’stora vandringen’ – Geocaching i Ballena
Vi vandrade norrut, utmed stranden, med målet inställt på ett gäng GPSgömmor och därefter till Chipiona.

En liten bit av sträckan:
[Bild: NGN vandrar på den många kilometer långa stranden från Rota till Chipiona]

Snabbversionen: Vi kom aldrig fram till Chipiona. Jag tog lite väl lång tid på mig i letandet efter ett par GPSgömmor.
Resultatet blev följande:
🙂 AGUADULCE (GC46JG7) – hit var det ca 6km strandpromenad, från hotellet räknat.
🙂 Puente pic nic (GC4M0DF)
🙂 Patos (GC8Y9M6)
[Bild: GC Sad] PUESTA DE SOL COSTA BALLENA (GC8AK37) sk DNF (Återkom till denna den 10/11 – och fann den)
🙂 Playa La Ballena II (GC2ZYVJ)

Efter att vi tagit den sista cachen var det mörkt och vi befann oss i norra Ballena ca 6km promenad (1tim 13min) kvar till Chipiona’s busstation.

Problemet var att enligt min smartfån så skulle sista bussen gå 19:30 och vår klocka var ca 18:45.

Vi insåg att vi inte skulle hinna.

I vår vandring inne i Ballena hade vi kollat busshållplatser och de verkade samtliga vara inaktiva.

Så här i efterhand har jag sett att vi passerade en busshållplats 2 ggr…
utan att det kunde ses (gula markeringar i asfalten – hus ser man det på natten och när man – då – inte ens visste om att det var aktiva busshållplatser…?).

Vi valde att gå ut mot  ’stora’ vägen; A-491. Bussen M-561 skulle komma den vägen så vi hoppades på att hitta en busshållplats där – icke.
Ca kl 19:45 står vi och vinkar lite lätt åt bussen som kommer på vägen.
Sista bussen från Chipiona. Trodde vi.
Jag kollade upp detta senare. Vi hade kunnat ta Rotas buss 3 kl 19:30 eller 21:30 från en plats ca 850m (10min promenad) ifrån där vi stod / startade (efter sista cachen). Visserligen var detta från Ballena – men vad mycket lättare det hade blivit.

Nu blev det i stället taxi från Resturante Venta El Pinar (vid väg A-491) till Hotellet: Hotel Playa de la Luz i Rota.

Just då brydde jag mig inte, jag var bara nöjd. Jag hade strax innan skadat mig i vänster knä när jag gjorde en okontrollerad koll på den vackra fullmånen som lyste upp en annars mycket mörk väg för oss.

Promenaden blev totalt ca 17km.

Och vi kom till hotellet så vi kunde avnjuta middagen 🙂

Lördag – Dag 2 av 23 – Rota

[not: publicerad: 221115]
[not: skriver detta den 15/11-22]

Gick utmärkt att sova 🙂
Medvetet valde vi att inte använda AC

Frukostbuffé
Hur mycket frukostmat som helst – härligt!

Rota
Promenerade in till staden via stranden.

Geocaching
Vi siktade in oss på en GPSgömma idag, I den östra Pinjeskogen:
Pinares de Rota (GC97GD5)
Och den hittade vi 🙂

Och då kan man se ut så här:
[Bild: Första cachen i en av Rotas Pinjeskogar]
[Fotograf: Hustrun]

Köpte vatten inne i staden som jag sedan bar tillbaka till hotellet.

Tror vi tog vägen via den östra Pinjeskogen tillbaka till hotellet.

Middagsbuffé
Lika stor mångfald som frukosten – jag kommer att spricka…

Söndag – Geoaching vid Göta Kanal start och ’mål’ i Söderköping

[not: publicerad: 220609]

Parkerade våra bilar i Söderköping.

Först en bit mat.

Cykling utmed en bit av Göta Kanal.
Och letade upp några cacher:
Öppettider (GC6JDM8)
Swedish The Hollies fans – Row the boat together (GC6NA3K)
Dufkullen Nedre slussar (GC6JDN2)
Östgötavikingar (GC6JDN6)
Mariehof nedre sluss (GC6JDNJ)
Mariehof övre sluss (GC6JDNW)
Carlsborgs nedre slussar (GC6JDNX)
Utsikt över ravinen (GC6JDPJ)
Venneberga bro (GC6JDPP)
…på en gren (GC6JDPT)
…kråkan satt… (GC6JDPV)
…pirum parum… (GC6JDPZ)
28 meter (GC6JYXT)
Bergstubbe (GC6JYXP)

Glass.

Hejdå till våra goda vänner.

Utmed vägen tillbaka till hyrstugan:
LHPV – Tallebo (GC2P8N9) > hittade vi inte > DNF
LHPV – Vij gård (GC3V43X)
Borgs församling # 8 Skogängsgårdens kyrka (GC2GM9P) > hittade vi inte > DNF
Monas bad (GC4DEJQ)

Lördag – Mega Sweden 2022 event i Linköping

[not: publicerad: 220609]

Morgonmöte som vanligt kl 10:00 för att finslipa dagens plan.

Mot Linköping och Mega Sweden 2022 (GC8GGVW).
Ett Gocachingevent av det större formatet, mitt första.
Eftersom vi var i Linköping och rekade lite igår så visste vi var vi skulle parkera (Linköping Arena) och så cyklade vi in till eventet som hölls inne och vid Crusellhallen.
Vi knallade in och registrerade oss. Blev lite bök med hustrun eftersom hon är sk ’mugglare’ så ville de inte ge henne något evenemangsprogram eller tävlingsbricka.
Efter lite dividerande och inkallad ’expertis’ så fick hustrun det hon skulle ha.
Hon hade blivit registrerad som just, ’Mugglare’ 🙂

Vi spanade in lite och sedan satsade vi på cachebingot.
Det gick ut på att man skulle samla GC-alias som antingen uppfyllde angivna villkor eller inte – liksom.
Jag fick till slut en rad så att jag kunde lämna in brickan 🙂

Vi träffade en del kända men vi pratade nog med fler som vi inte hade sett eller träffat förut – vilket jag delvis tycker är en av orsakerna.

Vi var inte så långvariga inomhus och vi hade inte bestämt oss för någon aktivitet utanför så vi drog till torget och letade upp ett matställe. Vi hittade ett som hade överraskande goda hamburgare.

Efter det cyklade vi än hit och än dit och letade upp cacher. 12 st blev det i värmen:
Pac-Man Fever (GC5PPEV)
En etta i staden / one one in the city (GC4QB9T)
MMR-40: Tage Danielsson (GC3QQCD)
Östgötagatan (GC8PBVC)
Inget gym för Pokémon (GC7MCYF)
Strykjärnet (GC2NDGC)
tegel::hotell (GCKN30)
Datasaab (GC27EV6)
Stinsen vid Resecentrum (GC7B6XT)
Jag och soffie49 vid Stinsen:
[Bild: Stinsen vid Resecentrum (GC7B6XT)]
K-märkt (BYOP!) (GC6WN43)
Arches (GC8HJ4Y)
Sommar (GC8JBJF)
Gubben i lådan (GC9CB9P)
MMR-49: Plockepinn (GC4TFCX)

Vi var trötta när vi kom tillbaka till bilarna.

Handlade lite på hemvägen och ’nu’ är det lite alkohol på altanen vid hyrstugan. Solen är i nedan…

Fredag – Geocaching i Linköping

[not: publicerad: 220609]

Vi valde att ta oss till Linköping för att sondera lite för morgondagens event (Mega Sweden 2022).

Det började bra med lunch på stadsmissionen sedan cyklade vi i riktning mot stadsdelen där eventet skulle hållas.
Letade upp några cacher:
Gamla gamla bussterminalen (GC61J41)
MMR-48: Sibiriens Ängel (GC3PNV9)
Belvederen Resurrected (GC1NG74)
Framtidens US (GC5H5YJ)
Krampus (GC92229)
ALC – Gamla Linköping – Bonus (GC933X2) > hittade vi inte > DNF
The Hunt for Pink December (ALC bonus) (GC928D7)
En väldigt liten park (GC926P6)
Badringen (GC4RRYQ) #10833

Sedan började det helt oplanerat att regna – väldigt mycket.
Snacka om dålig stämning.
Tillbaka till bilarna som blöta katter.
Som grädde på moset så är det givetvis kronisk kö på motorvägen E4 när det är ca 3-6km kvar till ’vår’ avfart.
Vi har inte lärt oss hur man ska komma förbi det där.
För vår navigator har ju noll koll på det där.

Vid stugan hade det inte regnat en droppe.

Torsdag – Geocaching norr om Norrköping

[not: publicerad: 220609]

Lite diskussion om det skulle bli kanalen (Göta Kanal), en slinga i Norrköping eller en rundtur med cykel med utgångspunkt Lövstad Slott  parkering.

Det blev Lövstad Slott parkering.
Lyfte av cyklarna. Och jag provtrampade lite på cykeln.
Det gick inte att växla!
Bakväxlarna rörde sig inte en millimeter. Framväxeln fungerade.
Och jag kunde inte se felet…
Vi cyklade likväl iväg och jag vick nöja mig med ett enda växelläge.
Det var skitjobbigt i en del backar så det var bara att gå.
Ja, det blev ju omväxlande ( 🙂 ).
Men jag orkade och vi tog oss runt hela planerade turen:
LHPV – Lövstad Krog (GC3V45D)
Q vs. Q – Geopinden (GC6PVC9)
Q vs. Q – Gamar (GC6PVBT)
Q vs. Q – En bit upp (GC6PV9P)
Q vs. Q – Tips Gran 😉 (GC6PV54)
Q vs. Q – Ståsängen (GC6PVDD)
Q vs. Q – Krogstorp (GC6PV4W)
Q vs. Q – Extension (GC6PVAB)
Q vs. Q – Roots (GC6PVCX)
Q vs. Q – Albrektstorp (GC6PVAW)
Q vs. Q – Under plattan (GC6PV64)
Q vs. Q – Crossroads (GC6PVB8)
Q vs. Q – Stones (GC6PV48)
Q vs. Q – Mötesplats (GC6PV3W)
Liten Holk På Vägen (GC781MP)
LHPV – Vägskylt (GC3V45F)
LHPV – Tallen (GC4GTBC)
LHPV – Privat väg (GC3V45A)

Handlade

När vi kom tillbaka till stugan så satte jag igång och felsöka bakväxeln.
Efter ett bra tag hade jag fattat hur det fungerade och vad som var felet.
Jag lyckades få det att fungera 🙂

Mat

Vila

Tittade på TV.

Sedan sängen igen.

Söndag – Lite förberedelser

[not: publicerad: 220609]

Promenad
Det blev en kortis runt Fårhagen tillsammans med hustrun 🙂

Packa
Det är en förfärligt massa som ska fixas numer.
Kläder, och ’annat’ samt geocachinggrejer.
GPS:er som ska laddas med cacher.
Uppladdningsbara batterier ska laddas.
Ett bluetooth tangentbord och kameror ska laddas.
Mediciner ska delas och kontrolleras så att allt är med.

Jag är nästan färdig… – i dubbel bemärkelse…

Avslutar dagen med rakning och dusch 🙂