Det händer mer idag

sömn; ok.

Illustrerad Vetenskap
Har de lejt ut problemskapandet till någon som inte har alla hästar hemma?

nr 2/201, problem (2):
Vad är resultatet om du multiplicerar antalet udda siffror, som står före en jämn siffra, med 7?
42875325174681425768319
Jag resonerade som så att man borde ju räkna alla udda siffror som står före en jämn siffra, så här:
före '4' = 0
före '2' = 0
före '8' = 0
före '7' = 0
före '5' = 0
före '3' = 0
före '2' = 3
före '5' = 0
före '1' = 0
före '7' = 0
före '4' = 3+3=6
före '6' = 3+3=6
före '8' = 3+3=6
före '1' = 0
före '4' = 3+3+1=7
före '2' = 3+3+1=7
före '5' = 0
före '7' = 0
före '6' = 3+3+1+2=9
före '8' = 3+3+1+2=9
före '3' = 0
före '1' = 0
före '9' = 0
Summa: 3+6+6+6+7+7+9+9=53
Resultat: 53×7=371

Det svaret var ju givetvis åt helsike fel. Svaret var följande:
Resultat: 4×7=28, enligt:
42875325174681425768319

Jag kan ju köpa resonemanget att man inte skulle räkna ALLA udda siffror framför VARJE jämn siffra men borde inte det riktiga svaret bli, enligt svarets resonemang och hur frågan är ställd:
"Vad är resultatet om du multiplicerar antalet udda siffror, som står före en jämn siffra, med 7?"
Där står ju "antalet udda siffror, som står före en jämn siffra". Utifrån det så måste ju i så fall svaret bli:
Resultat: 8×7=56
42875325174681425768319

Eller?
Skickade ett mejl till 'redigeraren' Helene Rosenstand.

Sannolikhet
I Illustrerad Vetenskap var det en fråga som slutligen ledde fram till Harrisburg. Jag kom då å tänka på Tage Danielssons monolog: "Om sannolikheten". Den finns här.

Farsan
Åkte hem till han, kollade posten, förde över lite pengar som vi lagt ut. Sorterade posten och gjorde iordning en bibba och åkte till far på Tallbacken. "Va' myke skit de' kommer…". Sammanfattande och kärnfull kommentar från far om postskörden.

Skickade en fråga till folkspel.se om det går bra att avstå från att vara med i födelsedagslotteriet och kanske endast få skraplotterna.
Tar tag i resten av hans räkningar en annan dag.
Han verkade må bra. Halsen var bättre och han är uppe å tränar.

Bloggtrixande
Har börjat definiera olika s.k. element i stilfilen (style.css)

Såhär ser den ut nu (jag har bara definierat, inte satt några värden än):
style.css:

/*
Theme Name: NGN-2011
Theme URI: http://ngn.nu/WP/NGN-2011
Description: Nisses egna hopsnickrade tema, med start 2011.
Author: Nils-Gunnar Nordlundh (NGN)
Author URI: https://blogg.ngn.nu
Version: 1.0 
Tags: två sidolister / two sidebars, fix bredd / fixed width, administrerbara favoritlänkar / custom links, administrerbara flikar / custom tabs

License: Open Source och / and Nils-Gunnar Nordlundh
License URI:

*/

/* START: placering på sidan och färger [typography and colors] */
/* Sidfoten [Foot] id */
#thepage {} 

/* Sidhuvudet [Head] id */
#thehead {}

/* Flikarna [Tabs] id */
#thetabs {}

/* Sidopanel (meny) [sidebar (menu)] id */
#sidebar {}

/* Sidopanel 2 (meny) [sidebar 2 (menu)] id */
#ther2sidebar {}

/* Området uppe till höger som innehåller frågorna (widgetcontainer) [the most topright area inside the head] id */
#thetopright {}

/* Inläggen / posterna / 'loopen' [the loop] id */
#theloop {}

/* Respektive inlägg / post [the single post] klass [class] */
.thepost {}

/* Respektive inlägg / post, huvud [the single post head] klass [class] */
.theposthead {}

/* Respektive inlägg / post, text (content = innehåll) [the single post conten] klass [class] */
.theposttext {}

/* Respektive inlägg / post, s.k. metadata (kategorier, ettiketter) [the single post meta] klass [class] */
.thepostmeta {}

/* Respektive inlägg / post, 'fot' [the single post foot] klass [class] */
.thepostfoot {}

 /* Navigeringsdelen, om det finns flera poster så kan man visa länk till föregående respektive efterkommande (nedanför loopen men tillhör den likväl) [the navigation part below the loop] klass [class] */
.thenavigation {}

/* Sidfoten [foot] id */
#thefoot {}

/* SLUT: placering på sidan och färger [END: typography and colors] */

Körde en s.k. validiering (via validator.w3.org) och fick 56 fel och en varning!?
Det visade sig att de samtliga, utom en, berodde på fel i de enskilda posterna (inläggen).
Under tiden jag 'rättade fel' så var jag plötsligt uppe i 102…
Just nu är jag nere i 20.

Distriktsjukgymnastiken
Skickade ett meddelande till dem, igår. Idag ringer en sjukgymnast å förklarar att det är bara inskrivna som får tillgång till deras tider. Å inskriven blir en bara om en blir ordinerad det av sjukgymnast. Och så hade jag ju då en sjukgymnast på tråden…
Jodå jag fick bokat en tid.

Korpen
Det ringde en gube från lokala korpenföreningen och meddelade att de inte hade koll på hur många det var som deltog på de olika aktiviteterna utan man får ta sig dit och fråga…
Jag har tänkt mig ett försök nu på fredag kl 17.

Gamla tider
Gamla å gamla. En vän från tidigare tider har kontaktat mig och nu är jag bjuden till en stuga ute i skogen. Hoppas verkligen att det blir av.

Sonen
Fyller ju 30 år idag fast jag har inte träffat han. Det bidde i vart fall ett grattistelefonsamtal.

Pixmania
Skickade ett meddelande och beklagade mig över att jag ännu inte fått surfplattan jag beställde för 14 dagar sedan.

Hälsoläget:
Har varit en knepig dag idag. Det har värkt som attan men det har inte besvärat mig…?
[03-08-015-015]

Ytterligare en rätt så slö dag

sömn: hade svårt för att somna men var jättetrött.

Veterinären
Det bidde inget veterinärbesök för katten Linus idag heller, nu var veterinären magsjuk…

Farsan
Blev kontaktad av biståndshandläggare. Det blir vårdplanering för far nu på fredag (21/1-11).
Skickat meddelande till broder.
Har inte kontaktat far idag.

Svårt
På något konstigt vänster har jag det svårt. På ett ganska ytligt plan mår jag inte bra, lite smådeppig. Har klurat på det där. Det har varit så ett tag nu.
Jag tror att det beror på att jag är fången i min egen kropp och ändå inte…

Jag har ständig värk och försöker jag träna så blir det värre – här i Sverige
I andra klimat t.ex. Turkiet och Kanarieön Gran Canaria (samt Rohdos) så kan jag träna utan att det gör ont och jag har minimalt med ständig värk.

Just den vetskapen tär på mig. Min kropp behöver vara på t.ex. södra Gran Canaria eller Teneriffa från oktober till februari men mitt känsloliv vill vara här, med min fru och min familj.

Hade inte alliansen ställt till det och plockat bort rehabiliteringsansvaret för arbetsgivare så hade en mycket, för mig, viktig person, haft sitt jobb kvar och sluppit hamna i utanförskap och stå till arbetsmarkandens förfogande. Inte kunna åka utomlands (utan att förlora ännu mer pengar) enligt ArbetsFörmedlingens regler.

Och: Om vi nu säger att jag bestämmer mig för att bosätta mig utomlands aktuella månader så har vi inte råd att ha kvar nuvarande boende och vår lyxbil (ironi). Jag blir i så fall den som försätter den jag skattar mest i en situation som denne inte valt. Jag vet att bestämmer jag mig för det så kommer jag att få allt helhjärtat stöd som finns. Så är det. Men det gör inte saken lättare för det.

Jag lever ju redna i ett litet helvete och har nu möjlighet att välja mellam två olika formera av lidanden:
1. Kroppen mår kass, känslomäsigt bättre
2. Kroppen mår bra, känslomäsigt kass.

Promenad
Solen skiner. 3 plusgrader. Snön smälter, nästan så det luktar vår…
Klädde på mig och greppade gåstavarna.

Fick bara lite ont, i vänster knä.

Mobilen
Har haft ett intensivt mejlutbyte med SonyEricsson XPERIA support om vilken version jag har i telefonen och vilken version användarmanualen gäller. De har envist hävdat 2.1 i bägge fallen och jag har varit lika envis om att android-versionen var 2.6.
Idag blev jag överbevisad. Jag får krypa till skampålen och erkänna att jag haft fel. Mobilens s.k. Kernelversion är 2.6 men hela android-versionen är 2.1.

I.o.f.s. skönt att jag fått det klargjort och kan lägga den utredningen till handlingarna.

Gamla Blogginlägg
’Roar’ mig fortfarande med att kopiera inlägg från ngn.blogga.nu till blogg.ngn.nu.

Hälsoläget:
Ett jäkla väsen på min tinnitus. Mest slö, trött, lite småvärk.
[01-02-025-050]

Torsdag

Planen för dagen var att jobba hela dagen.

Förmiddagen gick i ett. Sedan var jag slut. Det kändes liksom stopp.

Jag utverkade tillstånd att få ta ut flex på eftermiddagen.

Tog det lugn hem. Stannade på Överby, handlade och käkade Tacobuffé på Coop Forum Restaurangen.

Letade ormar strax före golfbanan och hemma vid kanalen – heldött.

Promenerade ut med hunden och mötte hustrun.

Är fortfarande märkligt trött i hela kroppen.

Ska bli skönt att få vara helledig i morgon.

Onsdag

Jobbet
Det var en tröttande förmiddag på jobbet – stressig. En ny server skulle implementeras (tas i bruk). Det sket sig ju givetvis. Efter tre timmars testande med möjliga och omöjliga lösningar, gav vi upp.

Tidigare hade vi en pervasive-databas på en Novellserver nu ska vi köra pervasive-databasen på en windowsserver (Windows Server 2003 SP1). Användarna kör Novellklienter och OS Win XP Pro.

WinServern konfigureras för att vara transparent (användarna ska inte kunna se den eller komma åt den). Kommunikationen ska ske via TCP/IP och det är Pervasive-klienten (v 9.5) som ska prata direkt med Pervasive-databasen (v.9.5) på windowsservern.

Problemet består i att det tar ca 15 sek för användaren att accessa servern. Det ska gå på en bråkdel av en sekund.
Om vi s.k. mappar upp den nya windowsserver – skapar en access – då går användaraccessen snabbt, som den ska. Men det är ju inte rätt – det är fusk.

Det verkar alltså som om arbetssationen med WXP pro och pervasive-klient samt novellklient försöker med en massa andra kontaktlösningar, innan den s.k. timar ut och då ”upptäcker” att det går ju att databasaccessa, via TCP/IP.

Det där är ju lite underligt. Normalt ska arbetsstation och server skita i det där. Är klienter och server konfigurerade för att snacka TCP/IP från databas-klient till databas-server så ska det gå klockrent.

Jag fick ta det tråkiga beslutet att backa hela installationen så vi fick dra igång den gamla igen – den fungerade ju. Och det är en novellserver (med pervasive databasmotor) och det har fungerat relativt stabilt.

Jag var lite misstänksam från början mot Windows server. Men jag lät mig övertalas – ska jag behöva få ångra det nu?

Att ha kvar Novell kan vara lite vanskligt eftersom det ju nu är en Linusprodukt och vi är inte beredda att ta steget till Open Source (fri och öppen programvara). Var får man support? Vem fixar buggar?

Det blir en morgondag med mycket klurande på vad problemet kan vara. Personligen tror jag det ligger i hur TCP/IP är konfigurerat på klient respektive server. Vi får se om det löser sig imorgon.

Det var väl en intressant redogörelse?

[not: Tillägg (070329)]:
Det visade sig att arbetsstation och server måste befinna sig i samma domän. Och att få en Novell-klient-baserad arbetsstation att tillhöra en Windowsdomän det fixar sig inte. Lösningen blir en generell s.k. mappning för de användare som ska ha tillgång till vårt största verksamhetssystem. Och så måste alla användare först få ut den nya Pervasive-klienten (v9.5).

Jympa
Jag fick dopa mig kraftigt före jympan idag för att orka med den. 2 energidrycker och 2 druvsockertabletter.

En timmas vila på eftermiddagen krävdes också.

Promenad
Hade med mig kameran ut på hundpromenaden för att försöka fånga några reptiler – jag befarar att flera kan ha drunknat – vi får se.

Det blev en närbild på en Tussilago.

Gymnastiksal

Jag leder ju Friskis&Svettis BAS-jympa i en gymnastiksal. Den kallas Hagahallen. Och den ägs av Fridaskolan i Vänersborg.

Jag har noterat en rad märkliga omständigheter med den där gymnastiksalen.

Bland de första gångerna när jag kom dit så hade dörren in till bastun förstörts och så hade det brutits sönder en vägg så att ett stort hål var mellan damerna och herrarnas bastu – nu igensatt.

En annan gång var dörren in till damernas omklädningsrum helt söndersparkad. Hela handtaget var borta, det var liksom bara ett hål.

En gång var hela duschutrymmet och hela gympasalsgolvet täckt med knäckebröd.

Förra gången var det makaroner – okokta.

Och nu idag var det havregryn? Utöver på golvet i hallen och i duschen så hade också någon roat sig med att hälla havregryn i bastuaggregatet.

Någon ruggigt tuff och totalt intelligensbefriad person har dessutom med leriga skor försökt sparka sönder bastuväggen, in till damernas. Flisorna som bröts ur väggen har denne någon eller några sedan försökt få fyr på i bastuaggregatet.

Just det, vid ett annat tillfälle var hela anläggningen nedskräpad med kilovis av upplött toapapper. Alla avlopp var tillproppade.

Någon eller några roar sig, på sitt vis, någon gång innan vi kommer på onsdagar 17:30

Onsdag

Ledig dag idag.

Började med att kasta mig över golvlisterna i vardagsrummet. Slipade givevis för mycket på ett utstickande hörn så det får jag göra om på något vis. Höll på i flera timmar med att få ett snyggt utseende där rören från elementen går ned – inte klart än.

Promenerade med hunden.

Åt mat. Blev en korv för mycket (tjocka korvar).

Vilade i ca 1,5 timme.

Förberedde mig för kvällens BAS-jympainsatts.

Ringde och kollade med pappa hur hans ögonoperation gått. Den hade gått bra. Han ska operera andra ögat också.

Rastade hunden.

Åkte till jympan. Kom inte så många, kanske 10? Vi som var där hade kul.

Försökte koppla av i en alldeles för varm bastu som det inte går att reglera temepraturen i(!).

Handlade mat.

Har ägnat en god stund åt att besvara mejl från mer eller mindre desperata personer med nackproblem. Det kommer nya hela tiden.

Och nu börjar det dra ihop sig till sängående.

Hunden ska rastas först…

Fredag

Jobba förmiddagen (fick ihop det hela ca 4 minuter i 12).

Bussen hem.

Promenera hunden.

Irriterar mig lite över att SAAB/GM vill ha en massa skattepengar – varför då?

Lika irriterad över att unga småföretagare vill ha kommunala bidrag, mera skattepengar – varför då?

God mat som hustrun gjort iordning.

Vilade (sov) 30 minuter.

Rastade hunden igen.

Hustrun kom hem. Vi åker till badet (vattenpalatset). Kostar 65 SEK!

Badar bastu, simmar 500 meter, pratar med badvaktmästare Marie, bubblar i 4 minuter, badar bastu. Sedvanlig tvagning.

Handlar lite. Vi köper en pizza. Hem. Tar ett par öl (till pizzan). Diskuterar livets allvar och petitesser. Och nu strax ska vi titta på TV.

Nämnde jag att det numer inte går att köpa föreningsfrimärken där man vanligtvis brukar köpa frimärken. Det är inte tillåtet? De säljs bara på postens företagskontor?