Motion

Matti var grym på dagens bordtennis. Jag kunde givetvis skylla på att jag nu hittat mitt gamla rack och det var ju givetvis illa åtgånget, slitet, limmat, sprucket, bubbligt och ytan var ju nästan len? 

Det blir helt klart att se till att få investerat i ett nytt – vad kostar de? Ska kolla lite… 

De verkar kosta från 75 SEK till 1500 SEK? 

Det blir väl till att gå till någon sportbutik och botanisera lite. 

Motion

F&S
I går var mina kamrater inom Friskis&Svettis VBG på s.k. funktionärsdag i F&S THN lokaler. Där fick de pröva på Aerobic och Ki-box. Hoppas de hade kul. Jag hade hemskt gärna velat vara med. Men nu var ju inte magen riktigt ”fit for fight” liksom mina nackmuskler.

Annars sträcker sig mitt motionerande till promenader runt kvarteret med hunden.

Måtte snön försvinna snart så jag kan gå min trevliga ”naturrunda”.

Men, det ska tydligen komma mer snö och kallt som attan är det.

Diverse

Frimärken (programmering)
Kämpar på med klippandet.
Eftersom jag inte hittat någon katalogiseringsdatabas för frimärken som ”duger” så har jag börjat ”snickra” på en egen. Jag börjar med att i Excel lägga upp själva frimärksnumren (FACIT katalognummer) och katalogpriser. Dessa uppgifter ska sedan konverteras till en accessdatabas. Därefter gör jag en enklare applikation i Visual Basic. (VB .NET).

Promenad
Nu närmast blir det en promenad med hunden i det soliga vädret.

Mat
Blir det därefter.

Banken
En sväng in till bankfacket har jag tänkt att hinna med.

Sjukgymnastiken
Ska också få ett besök (13:00).

Tungt

Idag känns hela kroppen tung. Det tog hårt på mig. Sjukgymnastik på onsdag (med järnskohorn på en tå!). Läkarbesök på torsdag. Tandläkarbesök och sjukgymnastik (med skadad tumme!) på fredag. Dessutom skulle två böcker lämnas tillbaka på biblioteket och papper till försäkringskassan.

I dag är jag helt slut.

Så nu gäller det att samla krafter för jympan i eftermiddag.

Lite av varje:

Resa:
Nu har jag varit till järnvägsstationen och köpt en tågbiljett till Göteborg för morgondagen. 92 SKR plus en bokningsavgift om 9 SKR = 101 SKR kostade det. Märkte att det blev lite trångt med tid mellan buss och tåg. Därav dagens reseinvestering.

Motion:
Även om det nu ska opereras på torsdag så bryter vi inga traditioner, inte så länge jag kan röra på mig i alla fall. Värd för Friskis&Svettis är jag i Onsjöskolans jympasal 19:00-20:00, i Vänersborg. Välkomna! Det är Ki-jympa! Och det är Gunilla som leder.

Bastu:
Är bokad 20:15-22:15.

Ut å rör på Er!

Lite av varje

Motion:
Det händer att det inte blir som en tänkt sig. Jag skulle ju, idag, åka till Hagahallen, i Vänersborg, och vara med när F&S ”tar ut” ledare. Vi kallar det för ”uppjympa”.
Det blev lite stressigt. Hustrun hade bokat tvättid 12:00-17:00 och jag skulle vara på ”uppjympan” 12:00. Vi hjälptes åt med tvätten ned för vår ”hemska” stålspiraltrappa.
Så jag blev lite sen. In i garaget och vrider om startnyckeln. Helt dött! Inget. Nada.

Bilen:
Batteriet har tydligen ”lagt av” eller i alla fall blivit ordentligt urladdat över natten. I ren ”panik” klantade jag till det och kopplade till batteriladdaren och gjorde ett startförsök. Givetvis ”rök” det till i laddaren och sedan var den också död. Nu är det ju lite jobbigt detta med batterier för man vet ju inte riktigt om det är batteriet eller generatorn som laddar batteriet som är paj. Men jag chansar på batteriet.
Åker iväg, på cykeln, till OKQ8 och säger att jag vill ha ett bilbatteri till en Ford Sierra 88.
Pärmar, blädder, blädder, nummer, koll i dator: 1100 SKR. Jaha, säger jag och så travar vi iväg mot batterierna. Rätt batterityp hittas inte. Då kallas tydligen batteriexperten in och vi kommer fram till att jag ska åka hem igen och mäta batteriet och kolla hur det är fastsatt.
Upp på cykeln igen och hemåt. Träffar hustrun och hunden. Byrackan har rullat sig i något utomordentligt äckligt. Kanon! Det fick hustrun sköta.
Jag hämtar tumstock och digitalkamera. I garaget fotograferar jag batteriet ur alla möjliga vinklar och tar mått. Ser att detta batteri har platta poler. Jag är ju liksom van vid runda. Tänker att detta kan nog bli ett problem och ett dyrt sådant.
Cyklar tillbaka till OKQ8, vid Gropbron, och visar mina uppgifter för ”batteriexperten” och vi hittar ett som med största sannolikhet ska passa. Det enda som verkar avvika är att det nya batteriet är ”svagare”, 58 Ah och det ska tydligen vara ca 75 Ah. Men vi diskuterade lite hit och dit och kom fram till att detta skulle nog räcka. Och det får jag ju hoppas. 778 SKR kostade detta. Kändes ju avsevärt bättre än 1100 SKR.
Tillbaka till garaget, med ett nytt batteri i cykelkorgen. Placerar batteriet på bilens baklucka och passar på att spruta 555 på alla bultar och muttrar.
Får se om jag själv gör ett försök eller om jag ringer på sonen. Det är ju rätt så jobbigt för mig med de där bilbatterierna. De är ju ena tunga rackare och jag är ju inte så värst fräsch.
Men, det kan gå, om man planerar och tar ett steg i taget.
Steg ett är nu att försöka få loss batterikablarna från batteripolerna, minuspolen först.
Steg två är att lossa muttern som håller batteriet på plats.
Steg tre försöka lyfta ur gamla batteriet så ”rakt” som möjligt och så ”nära” kroppen som möjligt.
Och om det lyckas, steg fyra, lyfta dit det nya batteriet.
Steg fem fästa batteriet.
Steg sex fästa batterikablarna, pluspolen först.
Ja och sedan ska väl bilen starta? Och så får vi hoppas att det inte är generatorn det är fel på.

Hälsa:
Cyklandet fram och tillbaka till OKQ8 har faktiskt gjort riktigt gott. Känner mig relativt pigg.

Hunden:
Hustrun har schamponerat hunden med ett nytt schampo jag köpt. Nu luktar hon gott. Hon luktar inte hund alls.

Mina Berättelser:
Håller på med att lägga upp en sida med mina publicerade berättelser. Då får man alla ”kuligheter” på ett ställe.

Hej å hå!

God Natt!

Hälsa:
På ett för mig obegripligt sätt klarar jag att jympa och sedan bada bastu samt dessutom lämna bastubadandet piggare än när jag gick till jympan?
Och i morgon får jag betala för det nöjet med drastiskt ökade besvär. Och så gör jag två gånger i veckan?
Jag har ju en teori om att jag skulle vara ännu sämre om jag inte jympade.

Tänk om det är fel?

Lite av varje

Hunden:
Var ute och rastade hunden. Vi gick på en grässtig utmed Johannesbergsvägen och kom ut mot en cykelväg, då ser jag i ögonvrån ett rådjur komma utstörtande från en villatomt, över cykelvägen och ut på en gräsbeklädd mark som används som fotbollsplan. Eftersom jag har hunden lös, säger jag ”skarpt”; ”Stanna!” Och hunden tvärnitar? Jag säger också ”Sitt!” Och hunden sätter sig ned?
Hon stirrar stint rakt fram. Hon vet att när hon får kommandon på det där sättet är det något hon inte får springa fram till och alltså blir hon vansinnigt nyfiken på vad det är som hon inte får springa till. Eftersom hon var på väg rakt fram måste det som hon inte ska fram till befinna sig rakt fram. Hon stirrar följaktligen rakt fram. Jag förstärker situationen genom att säga ”Stilla!”. Och hon är stilla.
Rådjuret fortsätter sin rusning och blir synlig för oss snett fram åt vänster. Jag ser rådjuret och rådjuret ser oss. Hunden ser ingenting för hon fortsätter stirra rakt fram för att upptäcka vad hon inte får gå fram till. Rådjuret står lite bredbent, skälvande och osäker, fattar sitt beslut och byter riktning lite grann och försvinner bakom några långsträckta buskar.
Jag går upp på cykelvägen och ”kommenderar”; ”Hit!” och ”Fot!” och så går vi över vägen. Jag sneglar åt vänster och ser rådjuret fortsätta sin rusning, nu över vägen och in i den skyddande skogen. Hunden fattar fortfarande ingenting. Vi kommer över vägen och jag ”kommenderar”; ”Varsågod!” och pekar framåt med handen. Det betyder att hon får springa fritt på den sida av vägen jag pekar på.
Ibland är de, hundarna, inte med för fem öre och andra stunder ser de, hör, luktar och förnimmer saker som i alla fall jag inte med bästa vilja i världen kan upptäcka.

Dokumentation:
Har ”jobbat” med dokumentationen av min ”sjukhistoria”. Jag avvaktar med att ”publicera” det senaste. Jag väntar på en kopia på ett remissvar.

Motion:
Idag är det ju tisdag, igen. Och då kräver traditionen att jag är värd på Friskis&Svettis kl 19:00-20:00 på Onsjö i skolans jympasal. Hoppas att allt är OK, med tanke på att det nyligen varit inbrott.

Bastu:
Som vanligt kommer jag att släpa mig till den livgivande bastun efter jympan.

Friskt vågat hälften vunnet!