Lite av varje

Vänner:
M&T hörde av sig. De vill träffa oss. Men jag vill inte träffa dem? M är megaförkyld. Och nu, om någon gång i livet, vill jag inte ”dra på mig” en förkylning.
Det var länge sedan jag träffade T&M. Saknar er!
Om hustrun har tur kanske hon träffar på M på stan. Jag håller mig hemma jag.

Jympa:
Lördagsnöjet närmar sig; jympa med Friskis&Svettis. 15:00-16:00 Onsjö Vänerborg med jympaledare Fia som extra glädjeklick.

Bastu:
Det finns en del fina traditioner som den konservativa sidan av mig inte vill rubba på det minsta och det är bastun efter jympan! Har alltid uppskattat bastu. Men nu gör jag det än mer eftersom det har en gynnsam effekt på min sjukliga kropp.

Hälsa:
Hoppas jag inte blir lika dålig efter jympan som jag blev i tisdags. Då orkade jag knappt ta mig till bastun.
Nu kan man ju undra av vilken anledning idioten går till jympan om han nu blir så jävla dålig? Bra tänkt. Men, jag har en känsla av att här gäller talesättet: ”Inget ont som har något gott med sig.” Jag är i den övertygelsen, att om jag inte jympade regelbundet så skulle jag vara ÄNNU sämre än vad jag nu är. Därför fortsätter jag strävsamt vidare. Dessutom tror jag att en tränad kropp har bättre odds att klara en operation och/eller rehabiliteringen efteråt.

Nu ska jag "vätska upp mig"!

God Morgon!

Operationen:
14 dagar kvar!

Tandvård:
11:40 ska jag till tandläkaren. Definitivt något jag aldrig ser fram emot.

Motion:
Jag har träningsvärk? Det är sant, i överarmarna. Och det beror på att F&S-ledaren Gunilla nu börjat med Ki-jympa på tisdagarna kl 19-20 på Onsjö i Vänersborg. Det är en jympa där man använder armarna mer kraftfullt. Övningarna har mer kampsportskaraktär. Slag, sparkar och pareringar.

Media:
————– ttela ————–
Ledaren:
Så ja, Hanna Wiberg, nu blir det bättre! För oss läsare är det alltid en fördel att få presenterat två sidor av samma mynt. För det är precis sådan verkligheten är. Allt har en bak- och framsida.

Nyheter:
De respektlösa och socialt obegåvade ungdomarna är gripna. Snyggt jobbat!
Nu gäller det för oss alla att fortsätta det förebyggande trygghetsarbetet. Stävja respektlöshet, social avvikelse och okunskap i dess linda.
Och det är DU och JAG som ska göra det! Tillsammans med myndigheter och "samhället".

Klotter: Bort med det så fort som möjligt, det är bra! Men att föreningen själva ska stå för hela kostnaden? Är det någon som har goda idéer om hur detta kan finansieras på rättvisare sätt?
För det är väl så att de klottrare som ”åker fast” får betala skadestånd till drabbade? Nu menar inte jag att detta skulle vara en befriande ”god idé”. De måste till likväl. Något ”annat” som ”ligger ute” med pengarna ”så länge”.

Nollvisionen: Menar Hans-Olof Ekelöf att MC och mopeder, ja alla tvåhjulingar måste bort från vägarna för att ”nollvisionen” ska bli en realitet?
Det absolut säkraste är väl i så fall att förbjuda flerhjulingarna på våra vägar? Vilket jag givetvis inser är fånigt orealistiskt. Men ändå? Sedan verkar ”nollvisionen” vara väldigt vägfokuserad. Sitter inte de mesta problemen till trafikfarlighet i huvudet på bilförarna?
Och var är diskussionen om nolltolerans? Inte en promille inte en miljondels gram droger i en människokropp som kör bil.
Nu är det ju inte nollvisionivrarnas fel att alkohol- och drogliberalismen lobbar friskt för att nolltoleransmålet ska misslyckats. Här har vi två visioner, mål som båda vill gott men är på väg åt rakt motsatta håll. [not: 23 feb 2011: kanske mer rätt: 'kollision']

Omyndigt ölköpande: Tycker nu en majoritet av Svenska folket att vi ska ha en liberalare syn på alkoholens pris och tillgänglighet så är det kanske inte så konstigt att det är som det är? Föräldrarna till omyndiga ölköpande ungdomar skulle väl antagligen själva köpa ölen men de orkar inte. Och givetvis är även både butikspersonal och affärsföreståndare påverkade av samma lobbyism.

Ramlande lyktstolpar: Skitläbbigt att lyktstolpar kommer farande utan förvarning. Det skulle inte jag vilja uppleva. Men är det sant att det skulle bero på kissande hanhundar? Bäst att ni hanhundsägare har med egen stolpe i fortsättningen. Det räcker ju med en ca 1,5 meter långt stuprör i plast. Inte så tungt att bära och så sätter ni ned den vid lämpliga mellanrum. Eftersom hanhundars kissande är ett inpinkande av revir så kan det vara ide att bilda förening med övriga hanhundsägare och så kan ni låta era plaststolpar cirkulera. Eller va fan! Gräv ned ett gäng plaststolpar utmed ritualrastvägen. Problemet löst! Inga mer fallande lyktstoplar.

Kristin Tallbo: Lycka till! Mina tankar är (bl.a.) med din pappa.

Rymdjakten: Välfärdsländerna lägger ned miljoner miljarders pengar på rymdindustrin. Mycket kommer vår värld till godo. Men är det verkligen det bästa sättet att använda alla dessa pengar på? Varför söka liv på andra planeter när vi inte kan hantera våra egna liv här på jorden? Av vilken anledning är vetskapen om universums födelse av så otroligt stor vikt?
Själv tycker jag det är jättespännande med rymden och läser och lär mig gärna om det. Men är det så rackarns viktigt, egentligen? Är det inte mer att: ”Vända blicken bort från de reella problemen?”

Politik:
Det verkar hända saker i FN? Är noll insatt. Men artikeln, på sidan 18, andas optimism. Och det är ju utomordentligt trevligt!

Artikeln på sidan 18-19 är mindre optimistisk. Kommer det någonsin att bli frid i IRAK?

Den 18:e är det kyrkoval! Det glömmer Ni väl inte?

Övrigt: Kan inte låta bli att småle åt artikeln på sidan 24 där Lilla Edets ekonomichef Johan Fritz ler lite småmysigt in i Wille Schnorrenbergers kamera och så handlar artikeln om att Lilla Edet får minskade skatteintäkter.
Och låt er inte luras av frasen: ”budgeterat överskott på 6,9 miljoner”. ”Budgeterat” betyder att det inte finns utan bara att det är tänkt så.
Det är ungefär som med min ekonomi. Jag avsätter i budget, varje månad 3250 SKR. Det låter ju mycket och bra, eller hur? Men om jag också talar om att jag har ett ständigt underskott om ca 5000-6000 SKR, hur ter sig verkligheten då?

Serier:
Botten, botten och mera botten! Men om man nu ska skrapa upp något från botten så är det ZITS som flyter upp lättast. Tätt följd av HÄLGE och sedan LABAN.
———————————–

Här skiner solen!

After Jympa!

Känns bra. Nu!

Precis efter jympan trodde jag att jag skulle behöva ringa akuten eller nåt. Jag gick sakta och det högg till överallt i kroppen och jag kände hur kraften sakta ”rann” ur mig. Men jag orkade fram till bastun. Tog av mig. Plockade i ordning mina grejer efter en väl inövad ritual. Öppnade en RedBull® och svepte den. Drog av plasten på en ”låda” Salta Pinnar. Tog Salta Pinnarna, Aftonbladet och en sitthandduk och gick in i värmen.

Läser tidningen och matar kontinuerligt in pinnarna ungefär som en kanin äter maskrosblad. Svetten börjar rinna ned i ögonen, dags att sätta sig utanför och vila lite i svalkan. Jag har en egen vilstol i vår gemensamhetsbastu. Nu får i och för sig alla som använder bastun låna den. Men den är min. I den sätter jag mig. Öppnar en stor flaska mineralvatten, tar ett par rejäla klunkar, låter det rinna ned. Drar en träbänk in under benen, lägger upp benen, lutar mig tillbaka. Fortsätter mitt kvällstidningsläsande. De sista Salta Pinnarna matas in.

Sakta känner jag hur krafterna kommer tillbaka, jag blir piggare. En vända till in i bastun. Nästa aktivitet i min rutin är rakningen. Nu är min fjuniga skäggväxt lagom uppluckrad och mjuk så det är bara att dra rakhyveln över det svettdrypande ansiktet. Hyveln sköljer jag med jämna mellanrum av i hett vatten.

In i duschen, schamponerar håret och intimområdena. Sköljer av. Sedan häller jag en klick schampo på min ryggtvättare gjord av rottingtyg på ena sidan och grönt frotté med ”söta” blommor på andra sidan (köpt i en fruntimmersaffär). Den är ca 50 cm lång och ca 7-8 cm bred. I ändarna två handtag i form av tygrep.
Den river jag av resten av kroppen med. Det blir liksom en extra smidighetsövning av det där.

Känner mig definitivt som en ny människa när jag lämnar bastun.

Men, jag bär också en annan känsla. Jag tillhör en minoritet. Det är sant! Hur många mer än jag; läser den här bloggen, bor i Vänersborg, går på samma jympa som jag och badar i samma bastu som jag?
Det om något är väl en minoritet! I morgon skall jag orda lite om minoritet, majoritet och demokrati. Och då kommer jag att hänvisa till ovanstående.

Där fick ni en djupdykning i mitt innersta bastuliv. Visst är det spännande?

God Morgon!

16 dagar kvar till operationen!

08:00 lämnar jag Onsjö och kör vår bil mot staden Göteborg och Universitetsjukhuset Sahlgrenska.

10:00 ska jag vara på inskrivningsbesök å Sahlgrenska.

19:00-20:00 är det F&S-jympaOnsjö, Vänersborg.

20:15-22:15 Är bastun bokad. Skulle vara himla kul med lite sällskap.

Lev väl!

God Natt!

F&S:
Kul, uppiggande. Hade dock något mer ont än annars.

Fick ett telefonsamtal från föreningens ordförande som undrade om jag kunde fundera några dagar på hur vi skulle kunna få bästa möjliga koll på föreningens försäljningspengar, medlemskort, jympakort och medlemsregister. Tanken är att jag ska försöka hitta en eller ett par som kan jobba med detta. Jag är inget att räkna med i år och en bit in på nästa år.

Bastun:
Hade jag någon att tala med? Nej! Aftonbladet är inget vidare substitut för levande varelse, så att säga.

Vänner:
Jag får en massa trevliga ePostmeddelanden från vänner och bekanta. Flera av dem är tyvärr gjorda med teknik som inte låter sig visas via en blogg. Och de som är i textform vete katten om jag ens vågar återge här? Får kolla igenom i morgon och se om det är någon som är någorlunda ”rumsren”.

Läkemedel:
Nu ska jag ta två muskelavslappande piller så att jag till morgonen vaknar relativt värkfri. Tar sådana piller ca 2-3 ggr per vecka. Håller medvetet nere konsumtionen då de dels är vanebildande och så utvecklar man något som kallas tolerans. Det betyder att man måste ha mer och mer av ett läkemedel för att uppnå "samma" effekt (alkohol t.ex. funkar på det sättet).
Genom att ta denna typ av piller så sällan som möjligt så klarar jag mig med 2 piller per gång.

Sov sött!

Hälsa/Motion!

F&S:
Sitter här som en ”hösäck” och försöker samla ”kraft”. Det är ju tisdag! På tisdag är det Friskis&Svettis. Välkomna till Onsjö Vänersborg skolans jympasal kl 19:00-20:00. Det är Gunilla Ny som leder.

Bastu:
Nu ska jag vara modig? Alla som är med på jympan är välkomna till bastun, efter jympan, 20:15-22:15. Om någon över huvudet taget skulle nappa på det här så är jag den förste att bli mycket förvånad.

Motionera mera? Med måtta.

God Kväll!

Restad Gård:
Trevligt! Vi cyklade dit. Och så använde jag cykeln som stöd, mesta tiden, när vi gick runt och tittade.
Vi lyssnade lite på Archie. Och så tittade vi lite på ”fotbollsspel”, Football, med levande fotbollsfigurer. Kul ide! MC-uppvisningen av Hampus Fardby gick inte av för hackor, duktig kille!

F&S Jympan:
Fia skötte sig utmärkt. Hon är härlig där i mitten. Dock var volymen lite hög i mina öron emellanåt. ”Vi” får jobba på det.

Hjärnsläpp:
Pratade lite med hustrun innan bastun om det fantastiskt härliga vädret. Jag tvekade mellan bastun och solen på balkongen. Och mitt i den diskussionen yrade jag om att det var ju så synd att det var mörkt när jag kom ut från bastun vid 22:00-tiden?
På lördagar badar jag bastu mellan 16:15-18:15!
Så solen sken ju när jag kom ut från bastun!

Hälsa:
"Släpade" mig från jympan till bastun. Lite piggare steg från bastun och hem. Nu känns det rätt så OK.

Syrran startade sin blogg idag, för en stund sedan. Kolla på: ladden.blogg.se [not: 18/2-2011; funkar inte.]

God Dag!

Alkoholstatistik:
Har ägnat en hel del tid åt att jaga färsk statistik angående alkoholrelaterad dödlighet i Sverige och i Frankrike. Den allra senaste går inte att nå, gratis. Så jag får nöja mig med åren fram till 2001.

Jag har hittat följande; källa Eurostat (http://epp.eurostat.cec.eu.int), och jag har tittat på siffror mellan 1996 och 2001.
[OBS! notera att detta är reviderat se: 2005-aug-31, Alkoholpolitisk debatt:]1996 dog det 336 män i Sverige pga kronisk leversjukdom (i de allra flesta fallen är det skrumplever. I SCB’s statistik för detta år redovisas talet 336 som antal döda i skrumplever). Motsvarande siffra för Franska män var då 6599.
Räknar vi fram hur stor andel av de totala dödsfallen detta är får vi 0,12% för Svenska män och 2,38 % för Franska män.
Fransmännen hade 1996 ca 20 ggr högre dödlighet.
Tittar vi på 2001 är motsvarande siffror; 371 döda för Svenska män och 6174 för Franska män.
Och omräkna till andelar får vi; 0,13% för Svenska män och 2.22% för Franska män.
2001 var dödligheten för Franska män ca 17 gånger högre än för Svenska män. Sverige ökar och Frankrike minskar. En trend? Vi får se.

Räknar vi in döda pga alkoholmissbruk får vi 0,23% av totala antalet döda män 2001 och motsvarande siffra för Franska män är 3,13%. Dödligheten i alkoholrelaterad sjukdomarna (alkoholmissbruk och leversjukdom) blir då 13,6 gånger högre för Franska män än för Svenska.

Det är den här typen av siffror som oroar mig. Vill vi ha 13 gånger mer alkoholrelaterade sjukdomar? Eller, vi kan spekulera, rent hypotetiskt, vill vi ha 13 gånger högre alkoholproblematik?

Debatt:
Nu har jag ”härjat” och debatterat på ”Aftonbladet – Diskutera”. Mest är jag inne på alkoholpolitiken och där argumenterar jag för närvarande med alkoholliberalen ”PG”. Passade också på att ”tycka” lite om EU och Feminismen.

Hälsa:
Nu börjar det närma sig jympa med Friskis&Svettis samt därpå välgörande bastu.

Lev Gott!

God Natt!

CoopMedmera:
”Gick” in på deras hemsida och klickade mig fram till kontakt via ePost. Jag ville fråga hur man bär sig att få in sina från OKQ8 och Vattenfall in i Coop Medmera poängsystem. Jag skickade frågan 16:44:46 och fick svar 16:47. Det kallar jag snabbt!
Det tråkiga var bara att man måste handla med MedMerakortet (ha pengar på det) på OKQ8 för att få MedMerapoäng och då förlorar man ju OKQ8-poäng? Är det en bra deal? Vattenfall får jag kolla upp noggrannare men det byggde också på att man hade pengar inne på MedMerakontot. Och det har inte vi. Av någon anledning tvekar vi?

Sängen:
Jag lade mig för att vila en liten stund innan jag skulle iväg till jympan. Det var något som inte stämde? Jag tycket att det lutade lite? Och efter en del undersökande så såg jag att den lånade sängspiralfjäderbotten låg lite uppå min hustrus ribbotten.
Efter att ha ”flyttat” samtliga löst liggande ribbor ”åt sidan” samt skruvat loss en som jag skruvat fast vid ett annat tillfälle så ”gled” sängbotten ned på plats.
Anledningen till att jag skruvade fast en del av hustruns ribbotten beror på att när jag någon gång satte mig där så skedde någon slags fysikalisk grej och jag brakade ned i, mot golvet. Mycket obehagligt. Det motverkades genom att skruva fast tre av sängbottenribborna. Den i mitten och de två i ändarna.

Jympan:
Gunilla skötte sig alldeles utmärkt, Ljudanläggningen (nya) krånglade lite i början, ena ”kanalen”. Jag ”pillade” lite på kablar och kontakter och rätt som det var så var det ljud i samtliga fyra högtalare. Det var massor med motionärer. Synd bara att informationen om att de första gångerna inte kommer att vara KI-jympa inte gått fram. Utan att det kommer senare, i september.

Bastun:
Blev ju som förväntat. Jag hade bjudit in fyra funktionärer, ingen kom. Jag envisas ju intill idioti om att mix bastu är något naturligt. Av någon märklig anledning är inte det kvinnliga könet av den åsikten. Bättring! En eloge dock till ”G” som faktiskt tackade nej. ”A” hade ”giltigt skäl”. De resterade två verkade låssas som om det regnade. Eller så läser de inte sin ePost.

Aftonbladet (tisdag 23:e):
I stället för trevligt intellektuellt sällskap hänvisas jag ju till tveksamma substitut, kvällspress. Jag inbillar mig att Aftonbladet är den minst ”onda” så jag köper den. Och vad hittade jag där för något som stimulerade de grå? Inte mycket.
Att socialförsäkringarna blir en ”het” valfråga står väl ganska klart nu, eller? Sedan ser jag reprisen på ”morgonblaskans” fadäs med enkätundersökningen om vad arbetstagare tycker är värt att reagera på. Även i Aftonbladet har man valt att använda ord som ”tjalla” och ”skvallra”. Låg och dålig journalistik!
Vem bryr sig om ”Pianomannen” och ”Kattmannen”?
På sidan 22 reagerar jag över vad som står vid ”Insänt”. Det är väl inte bara män som är otrogna? Gifta kvinnor med barn ”härjar” de också. Skärpning! Lite mera nyans tack!
På sidan 23 uppmanar Lotta Gröning läsarna att ePosta in förslag på ministerfunktioner? Kunde hon inte ha vänt på det? Vilka kan vi ta bort?
På sidan 24-25 ”ojjas” det över att ”Sommartorpet” går i graven och ingenstans i artikeln hittar jag det verkliga motivet, att det var olagligt? Var tog den vinklingen vägen?
Sedan läser jag att Agneta Sjödin har en pojkvän? Där ”sket” sig ju den förhoppningen. Om nu hustrun skulle lämna mig, menar jag.
Det absolut roligaste i tidningen kommer sist, av Anders Westgårdh, jag citerar sista meningen: ”– och som tonårsförälder löper man ständigt risken att bli folkpartist.”

Allmänt:
Nu ska jag rasta hunden och sedan står sängen och väntar!