Politiken i Vänersborg

Jag blev påmind, när jag cyklade förbi Idrottscentrum i Vänersborg, om att det finns förslag eller en idé om att skapa en slags SportGalleria. Det är väl framför allt Bandyn som vill ha ett tak över sin bana.

Det är något som gnager i mig? Det är väl inte så att politiken i Vänersborg ens funderar på att vara med och subventionera (läs betala med skattepengar) detta, om det nu skulle bli verklighet?

Och om det nu skulle bli verklighet så förutsätter jag att Friskis&Svettis, som är en av de största idrottsföreningarna i Vänersborg, ja i hela Sverige för den delen, kommer att bli erbjudna en egen lokal i detta bygge.

, Politiker?

God Morgon!

Solen skiner mer än någonsin? Idag ska dottern och sambon besöka Göteborg.

Jag ska fixa apparater i jympalokalen och senare ska jag på s.k. F&S Värd-möte i vårt kansli.

Morgonblaskan ttela då?
Förstasidan, sid. 6-7 & AA's ledare, sid 2. Göran Persson var ju i Trollhättan. Jag blir inte ett dugg upphetsad över sådana där uppvisningar. Och ändå finns det en ådra i mig som vill bli politiker. Men jag tror att jag har "andra" bevekelsegrunder.

Det är väl självklart att han lovar det han lovar. Han kan ju lova vad f-n som helst. Det är ju ingen garanti för att det sedan blir så, eller hur? Mycket prat och lite verkstad är det.

Sedan måste jag höja rösten lite här. Är det sant att han föreslår en sänkning av alkoholskatten? Snacka om populism, i så fall. Och en extrem dumhet samt feghet.

AA är i sin ledare inne på något som jag tycker "hörs" alldeles för lite. Att Sverige RYTER till och talar om för övriga Europa att de beter sig som strutsar vad avser alkohol och narkotika. Det kallas drogliberalism.

Självklart ska Sverige agera för att i stället MINSKA införselkvoterna och ÖKA gränskontrollerna för att därmed visa att Sverige värnar mer om folkhälsan än, för att ta ett exempel, stimulera vinböndernas produktion.

På sid. 11 läser jag rubriken: ”Vandaler slog sönder fönster på Hallebergsskolan”, av anonym artikelförfattare(?) Och i själva artikeln: ”Någon eller några – förmodligen öldrickande ungdomar…” samt: ”… runt tretiden på natten…”.
Ni föräldrar i Vargön och eller Vänersborg måste vara väl medvetna om att Ni INTE hade era barn hemma vid den tiden. Ta dem ett ordentligt tag. Någon av dem vet. Tvinga dem sedan till polisen. Det är det enda förnuftiga föräldrar kan göra.
Värre är det med föräldrar som inte bryr sig. De finns de också. Att ta dem i hamporna är först och främst socialtjänstens ansvar. Men grannar och eventuella vänner och bekanta har också ett ansvar. Låt det inte bara bero!

Allmänt

Oj, oj! Nu känns det faktiskt riktigt bra. Två pannkakor med sylt och grädde i magen. Ett par öl i bastun tillsammans med dotterns sambo och före det en upplyftande jympa för Linda.

Enda smolken i bägaren är att F&S-apparatansvarige kom med "ny" förstärkare och ny MiniDisk och Ny CD, 10 minuter innan passet och jag hade inte tid att fixa det efter passet. Så jag måste dit tidigt i morgon och fixa ihop alla apparater och sladdar.
Vi har nämligen en "oskriven" överenskommelse med Onsjöskolan om att vi, F&SVBG, håller med förstärkare. Vad vi får i gengäld vet jag inte? I och för sig får vi ha apparaterna i ett larmat utrymme. Men å andra sidan använder både Korpen och Gymmix vår ljudanläggning också. Där åker de snålskjuts! Dessutom använder de våra dynor, också!

Det där borde utredas!

Färdig!

Det var skönt. Nu är städningen klar. Nu är det bara plusaktiviteter kvar idag (hoppas jag);
Hustrun kommer hem från jobbet.
Dotter och sambo kommer.
Jympa med Friskis&Svettis 19:00-20:00 Onsjö, Vänersborg.
Bastu 20:15-22:15, förhoppningsvis i trevligt sällskap. Annars får det bli kortare med tanke på vårt fina besök.

Väntar också på att "gubbarna" ska inspektera balkongerna så att jag kan lägga tillbaka "plastgolvet". Står lutat, stöttat upp mot husväggen nu.

Phu!

Nu är dammsugningen färdig. Dags för en paus. Sedan ska hunden rastas. Jag har toaletterna kvar. Efter det, lite mat och vila därpå.
Sedan måste balkongen på framsidan göras iordning, den ska besiktigas mellan 14:00-17:00.

19:00 ska jag på jympa. Efter det hoppas jag på en avslappnande stund i bastun. Kanske i sällskap med dotterns sambo. Vi får se?

Tillbaka!

Jaha, då var man hemma igen då. Det går fort när man har roligt. Har ätit och vilat. 19:02 låste vi upp dörren till vår lägenhet och möttes av klart sällskapssjuka katter. De fick smaka på Doggy’s nya kattmat, i tetrapack. Ja det kallas så fortfarande, fastän det inte är som en pyramid (tetraeder). Julius, hustruns katt, skrek och ”kastade” sig över maten. Min katt, Abbe, backade lite försiktigt, studerade Julius och vågade sig sedan fram och nosa lite. Efter en stund åt han också.

Hunden sköter sonen om ett dygn till, tackar!. Annars har hon varit hos Mor&Far.

Vi var på IKEA. Och vi var jätteduktiga och handlade bara det vi hade tänkt oss. Gardiner och gardintillbehör. Det blev en sen lunch också. De har bra mat på IKEA.

Tidigare på eftermiddagen lämnade vi våra mycket goda vänner M&M, vid en grusväg, i Halland. Vi hade varit ute på en promenad. Plockat lite Kantareller och fikat på de Halländska kustklipporna. Diskuterade bl.a. tidvatten och glömda pass samt hade det allmänt jättemysigt. Det var också första gången jag prövade en längre promenad med gåstavar. Med tekniken stavarna framför kroppen. Och det fungerade bra!

På morgonen vaknade jag mycket utvilad. Jag hade sovit gott. Ensam i en 120 cm bred säng, man kanske skulle ha en sådan? Hustrun hade ett eget rum hon också, i våningen inunder. Undrar vad M&M menade med att sära på oss sådär?
Nejdå, så var det inte alls. Det var jag och hustrun som fick välja precis hur vi ville ha det.

Kvällen innan, på lördagen, blev vi riktigt bortskämda! Massor med fantastisk god mat och sedan är ju dessutom M&M så himla trevliga. Vi trivs bra ihop med dem.

Större delen av lördagen tillbringade vi på Göteborgskalasets sista dag. Jag har en anteckning därifrån:
14:08. Göteborgskalaset. Trött, sitter vid ett fik. Har blivit ”placerad” här, av hustrun. Jag somnar hela tiden. Dessutom är jag kroniskt hungrig och tänker bara på mat hela tiden. Måste skriva om ”fetma” på min hemsida. Vi gick förbi en ”demonstration” om ’USA ut ur Irak’. Det fick mig att fundera på detta med Israel, Palestina och Gasa. Hur började det? Egentligen?
I morse var vi till Kexfabriken i Kungälv.
’Mer i detalj beskriva Kungälvs Vandrarhem.’

Där har jag alltså minst tre ”arbetsuppgifter” för de kommande dagarna.

På lördagsmorgonen sträckte jag kedjan och drog åt hjulmuttrarna, på cykeln.

Under fredagen cyklade jag ju från Onsjö, Vänersborg till Vandrarhemmet i Kungälv. Här följer anteckningarna från den cykelturen:
2005-08-12. 14:21. Mulet lite sol. Svag motvind. Vesten, busshållplats. Lite söder om Trollhättan, på Hjärtumsidan. DST: 17,91 km. Skickat SMS till hustrun om att hon ska ta med svampknivar.
Skulle gett mig iväg tidigare. Detta kommer att ta tid. Men va f-n, vem har bråttom?

15:52. Svarta moln framför och bakom mig. Mitt över är det lite sol emellanåt. Så har det varit en lång stund nu. Lite mer enveten motvind. DST: 24,98 km. Hjärtum.
Funderade på detta med svampställen. Min son försöker få mig att avslöja våra svampställen? Svampställen är sådant man viskande för vidare till den som förtjänar det och det sker på ens dödsbädd.

15:15. Svarta moln. Motvind. DST: 29:91 km. Ström (Lilla Edet). Vid Preem-macken. Rätt så varmt trots frånvaron av sol, svettigt. Det rullar!

17:03, Svarta moln. Motvind. DST: 56,99 km. Häljeröd (södra). Nu är det nära! [trodde jag]. Nu är jag ordentligt trött!

17:36. Igenmulet, svarta moln. Framme! Kungälvs vandrarhem. Var är hustrun? DST: 64,57 km.

18:03. Hustrun svarar inte på mobilen? TM: 4:03.12. [betyder: Tid på cykeln]

Att cykla de ca 65 kilometrarna tog totalt 5 timmar och 19 minuter. Då är handlande på Överby inräknat och alla raster och pausar.

Sista delen av turen var lite tråkig eftersom det började duggregna. Dessutom "lossade" bakhjulet. Hjulmuttrarna släppte lite så jag kunde inte "ta i".

Hustrun dök allt upp lite senare. Medan jag duschade fixade hon hämtpizza. Till det drack vi Öl. Ska också erkänna att jag ”klämde” några ”belöningsöl” precis efter att jag kom fram till Vandrarhemmet.

Nu bär det i väg!

Mot nya äventyr? Det torkar upp ute och det blir sakta varmare.

Backväskorna är på cykeln och jag har cykelkläderna på mig.

Första stoppet blir på Överby, Trollhättan. Ska handla lite. Sedan tar jag "Hjärtumsidan" ned. Och jag tar det lugnt. Jag har gott om tid. Vandrarhemmet öppnar 17:00 och vi den tiden bör hustrun ha hunnit dit också, med bilen.

Sköt om er!

Vi "hörs" om några dagar.

Trippelduktig

Nu har jag varit trefaldigt duktig:

  1. Jag har cyklat från Onsjö, Vänersborg till Trollhättan C och tillbaka. Att cykla har bättre effekt på mina besvär än mediciner. Men medicinerna varar faktiskt längre än cykeleffekten.
    En jobbig sak bara, trots min rätt-upp-sittande-ställning, så åker hakan fram och upp. Det är väl något med nackmusklerna? När jag "rättar till" huvudhållningen, "drar" tillbaka hakan så knakar det något väldigt och ibland så "smäller" det till. Rätt så obehagligt.
  2. Pappa blev hjälpt med sina dataproblem både i Excel och Word.
  3. Jag cyklade FÖRBI Överby utan att stanna vid McDonalds! Nu ska jag äta något nyttigare i stället.

Nu ligger jag på plus, så att säga.

Jympa!

Nu är det dags att börja planera för lite jympa. Jag är ju s.k. värd här ute i Onsjöskolans gymnastiksal, Vänersborg, där Friskis&Svettis idag har jympa 19:00-20:00. Det är en s.k. gästjympare, Anita, från Trollhätteföreningen som kommer och jympar för oss.

Efter jympan blir det bastu, 20:15-22:15, om nu inte bastubokningsmarodören har stökat till det?

Move it!

God Morgon!

Sovit gott? Det har jag. Gårdagens "maratonjympa" sätter dock sina spår.

Morgontidningen ttela är genomläst. Och vad kan det då vara som jag reagerat på denna morgon?

Först och främst Carolina Klüft! Grattis! Sicken tjej!
Det som dock gör mig beklämd, i samband med sport är dels alla sportreportrars orerande om sportande människors prestationer om varför och varför inte etc. Jag tycker de är löjeväckande samt att de allt som oftast sårar personer som ägnat sitt liv åt en sport som skänker dem mening med sitt liv.
Den andra saken är egentligen den som kanske är grunden till att jag inte gillar eller är intresserad av sport och det är; av vilken anledning räknas inte tvåan? Och alla de andra? Det ska alltid vara guld eller "etta". Och om en person gjort en jätteprestation och kom just tvåa då kan det heta: "Hon tog silver." Men om samma person kom etta, heter det: "Vi tog Guld!"
Sedan är det en sak till, jag klarar helt enkelt inte allt tabell- och listsnack. Och; "Om den eller den skulle ha gjort "såhär" eller "sådär" i stället."
Jag är en "pest" bland sportentusiaster.

Debattartikel på sidan 2 av Per Olov Blom (c) läste jag också igenom. Det är ju självklart att om få människor arbetar så betalar inte de in så mycket skatt som fler skulle göra. Krävdes det en utredning för det?
Men har det inte missats en stor poäng här. Även om det är färre som arbetar och fler går arbetslösa och sjukskrivningarna ökar (oavsett vad F-kassans statistik visar eftersom den är friserad för att passa deras budgetmål) så går Sveriges ekonomi hyfsat bra. Hur kan det komma sig? Jo enligt min bedömning är det våra företag som fortfarande är effektiva och gör bra resultat. Och de betalar in skatt, de också.
Personligen tycker jag att de betalar in för lite i skatt. De skulle betala mer eftersom det är företagens effektiviseringar som är boven bakom arbetslöshet och sjukskrivningar.

Ha en fortsatt bra dag!