Allmänt

Jaha, då är jag tillbaka från affären. Hade tänkt köpa s.k. "barf"-liknande hundmat på Byrackan. Men den affären hade semesterstängt på lördagar. Så då blev det ingen nytt och spännande till hunden.

Det är väldigt gott väder ute, här i vår landsända.

Så det blir nog en del balkongbesök.

Funderar på att boka bastun, senare i kväll. Bara det att det är rätt så tråkigt att basta ensam.

Sköt om er!

Allmänt & Hälsa

Då har hunden, hustrun och jag varit till Vänerns strand, Skräcklan i Vänersborg. Där har vi myst i det underbara vädret. Jag har badat med hunden. Hustrun har solat och så har vi läst nyhetsblad.

Just nu tittar vi på Harry Potter.

Jag har problem med en "gluteus major sinister" (latin för vänster stora stjärtmusklen) som envisas med att regelbundet dra ihop sig när jag inte vill det och det har hållit på nu i ca två timmar. Irriterande! Lägg därtill ett envetet väsande i huvudet och allt det "andra".

Magic!

Allmänt/Hälsa

Dottern&Sambon håller väl just nu på och transporterar sig till västkusten. De ska tälta.
Eventuellt ska vi åka dit också. Tanken är att vi ska tälta på samma camping.

Här är jag dock lite osäker. Jag är ju inte så där väldigt värst i form just nu. Så jag har inte bestämt hur jag vill ha det ännu. Får väl avvakta lite och diskutera med hustrun.

Har legat en stund på min vibratordyna, det gör gott. Jag kan verkligen rekommendera detta till er som har spända ryggmuskler.

Nu är det varmt ute – i alla fall i denna landsända.

God Morgon!

Idag är det mulet och grått!
Ska börja med att meddela att jag igår blev "avsevärt" sämre så jag var "tvungen" att lägga mig, så jag "hann" inte säga "Got Natt!". Men jag noterade följande:

21:04. Dunkande, trummande ljud i vänster öra, väsande/tjutande i huvudet, svider och bränner lite varstans, muskler hoppar, rycker och drar ihop sig och så värker det på en massa ställen. Fy f-n!

Dagens genomgång av morgonblaskan ttela skapade en hel radda reaktioner. Det första jag reagerade på var den stora rubriken på första sidan "Bidragsfusket ökar". Efter genomläsning bestämde jag mig för att det var dags för en insändare. Och så här formulerade jag den:
"Bidragsfusk?
På ttela's första sida torsdag 18/8-05 kan vi läsa "Bidragsfusket ökar". Och läser man sedan efterföljande text och artikel så förstår man snart att det gör det ju inte alls! Rubriksättaren har ljugit. Var uppmärksamma på detta ttela's läsare. Jag tycker det är utomordentligt bra att F-kassan effektiviserar sin verksamhet så att fuskare/kriminella kan sättas dit. Sedan en rättelse till; Allt F-kassan handlägger är inte bidrag. Stor del är Sjukpenning och sjukersättning.
Nisse Nordlund (ngn.blogga.nu)"

Sedan sänker vi blicken lite på första sidan och där har vi två duktiga nykterhetskämpar som "Välkomnar sänkt spritskatt" och tycker följdaktligen att det är bra att alkoholskatten sänks för då får Sverige bättre kontroll på försäljningen. Jo, jo, men sänker det alkoholkonsumtionen? Är man inte väl naiv om man tror det? Ursäkta gubbar.
Mer material inne i tidningen handlar om samma ämne. Och åsikterna pendlar.

Just nu händer ju en hel del i Mellanöstern, vad avser Palestina och Israel. AA belyser det i sin ledare på sidan två och så rapporteras det om det i en artikel på sid. 16-17.
AA får ursäkta men jag tycker inte ett dugg synd om de Israeliska Judiska bosättarna på Palestinsk mark ockuperat av Israel. De fick pengar när de bosatte sig de får massor med pengar när de nu "tvingas" lämna de i mina ögon "olagliga" bosättningarna. Palestinierna är fortfarande utfattiga. I det området kommer det aldrig att bli fred. Det finns allt för många religiösa fundamentalister på båda (eller alla tre) sidorna.

Sedan kommer jag till sidan 9 och där besannas mina "värsta" farhågor. Vänersborgs kommunstyrelse har fattat beslut om att avsätta 250 000 skattepengar till utredande av "Arena Vänersborg". Jag läser också att endast de idrottsföreningar som nu nyttjar Sportcentrum kommer att bjudas in. Så där "sket" det sig väl för Friskis&Svettis, kan tänka?
Och om jag tolkar texten rätt är kommunstyrelsen beredd att avsätta ytterligare skattepengar till detta kommersiella sponsorfinansierade "jippo".
Personligen anser jag att detta borde kunna finansieras av s.k. marknadspengar. Skattepengar ska användas till annat!

På sidan 14 läser jag om en "cykelbroder", Daniel Tengblad. Vi känner inte varandra. Jag vill bara önska honom lycka till och så är jag nyfiken på hur det kommer att gå.

På sidan 15 fastnar jag också för rubriken: "Bedragare försöker lura flodvågsoffer". Först känner man raseriet sedan lugnar man ned sig och så tänker man att kriminalitet är ytterst sällan "mänsklig" och bedragare är ofta synnerligen omänskliga. Men det är klar, hoppas att de åker dit så det dånar om det!

På sidan 17 ser jag rubriken "Öppet gräl om sjukförsäkringar". Den artikeln handlar om att den "borgerliga alliansen" inte är överens ens innan överläggningarna (vad man ska ha för 'valfläsk') börjar om hur de ska hantera vårt sjukförsäkringssystem.
Jag tror att de kan ta det lugnt. Socialdemokraterna har ju skött den försämringen alldeles utmärkt själva utan hjälp av "borgerligheten".

Nu lämnar vi ttela.
Jag ska nämna ett tekniskt problem. Min dator gör minst en ofta två omstarter varje morgon, j-gt irriterande. Och vet ni vad det beror på? Jo att datortillverkaren Packard Bell har valt ett moderkort som är bra och de har valt en processor som är bra. Det är bara det att tillverkaren av moderkortet inte rekommenderar att man använder den nu aktuella processorn.
Det får till effekt att när min antivirusprogramvara bl.a. byter ut en del drivrutiner (som har säkerhetsluckor) och då gärna drivrutiner som hanterar Outlook så får det hela "spel".
När jag kollade upp detta med processorer och vad det kom sig att Packard Bell valt att göra som de gjorde så handlade det givetvis om pengar. Den processor som sitter i vid leverans är 300 SKR billigare än den som rekommenderas av moderkortstillverkaren. Och när man påpekar detta för Packard Bell får man till svar att allt funkar i testlabbet och ingen annan har klagat. Ska man tro på det?

Nu är det dags att lugna ned sig med en kopp kaffe!

Dags för en ”rolig” berättelse!

Älgjakten
Sista halvan på 70-talet hände det. Det var på sommaren. Vet ni var Sveriges Konung brukar jaga Älg? Precis, på den där kullen, vid Vänerns södra spets, Hunneberg.
Jag vet inte, hur det är just nu, men när detta hände, var Halle- och Hunneberg Europas Älgrikaste marker. Skråen vet, var det inte Världens rikaste? Jag minns inte så tydligt. Massor med Älg, var det i alla fall.

Vi, min hustru och jag brukade allt som oftast åka upp på dessa kullar och kika på Älgarna.
Vid ett utav dessa tillfällen hade vi två kompisar med oss. Det var en solig och vacker dag. Lugnt och fridfullt. Våran biltur gick till Halleberg. Halleberg är mycket mindre än Hunneberg. Varför chanserna att få se en Älg är 1:1. 100% alltså.

Vi behövde inte rulla så värst långt innan vi fick syn på våra Älgar. Fridfullt tuggande ute på ett hygge, cirka 20 – 30 meter från vägen.

Vi stannade bilen, klev ur, alla fyra plus vår Colliehund Molly. Hon var också med. Vi ställde oss vid vägkanten och beskådade detta ståtliga majestätiska djur. Vi stod där och bara njöt. Småpratade lite om hur många Älgar vi såg. Vilket kön det var. Deras eventuella ålder.
Det var då det hände. Hände och hände, jag fick en idé. Idén bestod i att jag fick för mig att klappa den närmaste Älgen på huvudet.
Nu är det så med mig att får jag en idé så är jag mycket svår att stoppa.
– "Vad ska du göra?" Ropade de andra.
– "Klappa Älgen på huv'et." Sa jag.
Så var det med det.

Vägen fram till Älgen var lite tuvig och något snårig. Detta hindrar inte en Viking! Jag stannade upp då och då, för att se om Älgen var med på noterna så att säga. Älgen var med. Fridfullt tuggande.
Så var det då bara cirka två meter kvar. Jag stannade. Fixerade Älgen och fylldes av dess imponerande ståtlighet. I naturlig storlek är en Älg jättestor!
Alldeles intill Älgen fanns en stubbe. Jag såg, att om jag ställde mig på stubben så skulle jag kunna klappa Älgen på huvudet. Två steg, högerfoten upp på stubben.

Precis i det ögonblick som resten utav kroppen skulle följa efter högerfoten, tittade jag upp. Samtidigt vrider Älgen på huvudet, spänner ögonen i mig och lägger öronen tätt bakåt.
När hästar gör så är de förbannade. Nu var helt uppenbart denna Älg urförbannad! Jag blev något så fruktansvärt rädd.
Det där med klapp på huvudet, de fick nog vara, kommer jag ihåg att jag tänkte. Fel, jag tänkte inte alls! Jag var livrädd.
En sakkunnig sa mig en gång: Kommer en Älg emot dig så stå still, den väjer i sista stund.
Skitsnack. Jag befann mig redan i "sista stund". Älgen hade mord i blicken.
Det var bara att "vända på klacken" och "ge järnet". Och det gjorde jag. Jag sprang utav h-e. Med flåset bokstavligen i nacken.

Givetvis förstår också min publik sammanhanget, samtidigt som mig. Älgen anfaller!
Samtidigt som jag började springa, började min publik också att springa, mot bilen.
Avståndet till bilen var ca 20-30 meter, för mig, cirka 2-5 meter, för publiken. I princip kom vi fram samtidigt, till bilen. De andra bråkdelen före. Våra kompisar hade hunnit in i bilen. Nu blockerades dörren av hustrun och hunden.
Med den fart jag hade fick jag fortsätta. Det var ju jag som hade Älgen efter mig! Jag fick stopp vid bilens bakparti. Älgen tornar upp sig vid frampartiet. Älgen gjorde ett frustande och hystade upp frambenen i luften och lunkade sedan in i skogen.
Räddad! Nu först kom jag in i bilen.

En bit bort stod ett annat gäng och jublade. En utav dem hade en filmkamera. Jag ångrar nu att jag inte tog reda på vem detta var.

Denna händelse har medfört att jag nu har en mycket stor respekt för Älgar.
Vad jag kan förstå består respekten av något som kallas Älgfrossa. Tack vare detta har jag utvecklat en slags Älgfobi. Dock en mycket mild form. Jag kallar det som sagt för respekt.

Politiken i Vänersborg

Jag blev påmind, när jag cyklade förbi Idrottscentrum i Vänersborg, om att det finns förslag eller en idé om att skapa en slags SportGalleria. Det är väl framför allt Bandyn som vill ha ett tak över sin bana.

Det är något som gnager i mig? Det är väl inte så att politiken i Vänersborg ens funderar på att vara med och subventionera (läs betala med skattepengar) detta, om det nu skulle bli verklighet?

Och om det nu skulle bli verklighet så förutsätter jag att Friskis&Svettis, som är en av de största idrottsföreningarna i Vänersborg, ja i hela Sverige för den delen, kommer att bli erbjudna en egen lokal i detta bygge.

, Politiker?

God Morgon!

Solen skiner mer än någonsin? Idag ska dottern och sambon besöka Göteborg.

Jag ska fixa apparater i jympalokalen och senare ska jag på s.k. F&S Värd-möte i vårt kansli.

Morgonblaskan ttela då?
Förstasidan, sid. 6-7 & AA's ledare, sid 2. Göran Persson var ju i Trollhättan. Jag blir inte ett dugg upphetsad över sådana där uppvisningar. Och ändå finns det en ådra i mig som vill bli politiker. Men jag tror att jag har "andra" bevekelsegrunder.

Det är väl självklart att han lovar det han lovar. Han kan ju lova vad f-n som helst. Det är ju ingen garanti för att det sedan blir så, eller hur? Mycket prat och lite verkstad är det.

Sedan måste jag höja rösten lite här. Är det sant att han föreslår en sänkning av alkoholskatten? Snacka om populism, i så fall. Och en extrem dumhet samt feghet.

AA är i sin ledare inne på något som jag tycker "hörs" alldeles för lite. Att Sverige RYTER till och talar om för övriga Europa att de beter sig som strutsar vad avser alkohol och narkotika. Det kallas drogliberalism.

Självklart ska Sverige agera för att i stället MINSKA införselkvoterna och ÖKA gränskontrollerna för att därmed visa att Sverige värnar mer om folkhälsan än, för att ta ett exempel, stimulera vinböndernas produktion.

På sid. 11 läser jag rubriken: ”Vandaler slog sönder fönster på Hallebergsskolan”, av anonym artikelförfattare(?) Och i själva artikeln: ”Någon eller några – förmodligen öldrickande ungdomar…” samt: ”… runt tretiden på natten…”.
Ni föräldrar i Vargön och eller Vänersborg måste vara väl medvetna om att Ni INTE hade era barn hemma vid den tiden. Ta dem ett ordentligt tag. Någon av dem vet. Tvinga dem sedan till polisen. Det är det enda förnuftiga föräldrar kan göra.
Värre är det med föräldrar som inte bryr sig. De finns de också. Att ta dem i hamporna är först och främst socialtjänstens ansvar. Men grannar och eventuella vänner och bekanta har också ett ansvar. Låt det inte bara bero!