God Eftermiddag!

Media:
Radio, RixFm, är det jag helst lyssnar på om jag nu har radion på över huvudet taget. Jag gillar tystnaden. Utan tystnaden skulle jag ju inte höra väsandet/tjutande i huvudet. Det där vart ett skämt. RixFm, gillar jag p.g.a. programledarna eller kanske just mixen; Titti, Roger & Fylking. Det är väldigt olika personligheter. Och jag gillar deras ”munhuggeri”.

Bloggare:
Jag har djupstuderat ytterligare en bloggare, Stig-Björn Ljungren: opinion2002.nu [not: 16/2-2011: Jag är osäker på om det är SBL som bloggar där nu. Med svag grå text står där 'Per']. Han gillar jag skarpt. Han har roliga och intelligenta kommentarer om det mesta. Han är dessutom ”proffstyckare”. Statsvetare till sin profession och föreläser gärna inom området opinionsfilosofi, om jag fattat det hela rätt. Och så kallar han Jan Guillou för Jan Banan och sånt tycker jag är kul. Han hjälpte också till att få mig att ta tag i projektet ”Min CV” som jag funderat på ett tag. Så den ger jag mig i kast med genast!

afa:
Jag har fått löneförhöjning! Nej det blev fel, jag har fått ersättningshöjning. Det är afa, som har kommet med ett "värdesäkringstillägg", det ni. Jag blir, netto, 103 SKR rikare per månad. Välkomna pengar!

God Natt!

CoopMedmera:
”Gick” in på deras hemsida och klickade mig fram till kontakt via ePost. Jag ville fråga hur man bär sig att få in sina från OKQ8 och Vattenfall in i Coop Medmera poängsystem. Jag skickade frågan 16:44:46 och fick svar 16:47. Det kallar jag snabbt!
Det tråkiga var bara att man måste handla med MedMerakortet (ha pengar på det) på OKQ8 för att få MedMerapoäng och då förlorar man ju OKQ8-poäng? Är det en bra deal? Vattenfall får jag kolla upp noggrannare men det byggde också på att man hade pengar inne på MedMerakontot. Och det har inte vi. Av någon anledning tvekar vi?

Sängen:
Jag lade mig för att vila en liten stund innan jag skulle iväg till jympan. Det var något som inte stämde? Jag tycket att det lutade lite? Och efter en del undersökande så såg jag att den lånade sängspiralfjäderbotten låg lite uppå min hustrus ribbotten.
Efter att ha ”flyttat” samtliga löst liggande ribbor ”åt sidan” samt skruvat loss en som jag skruvat fast vid ett annat tillfälle så ”gled” sängbotten ned på plats.
Anledningen till att jag skruvade fast en del av hustruns ribbotten beror på att när jag någon gång satte mig där så skedde någon slags fysikalisk grej och jag brakade ned i, mot golvet. Mycket obehagligt. Det motverkades genom att skruva fast tre av sängbottenribborna. Den i mitten och de två i ändarna.

Jympan:
Gunilla skötte sig alldeles utmärkt, Ljudanläggningen (nya) krånglade lite i början, ena ”kanalen”. Jag ”pillade” lite på kablar och kontakter och rätt som det var så var det ljud i samtliga fyra högtalare. Det var massor med motionärer. Synd bara att informationen om att de första gångerna inte kommer att vara KI-jympa inte gått fram. Utan att det kommer senare, i september.

Bastun:
Blev ju som förväntat. Jag hade bjudit in fyra funktionärer, ingen kom. Jag envisas ju intill idioti om att mix bastu är något naturligt. Av någon märklig anledning är inte det kvinnliga könet av den åsikten. Bättring! En eloge dock till ”G” som faktiskt tackade nej. ”A” hade ”giltigt skäl”. De resterade två verkade låssas som om det regnade. Eller så läser de inte sin ePost.

Aftonbladet (tisdag 23:e):
I stället för trevligt intellektuellt sällskap hänvisas jag ju till tveksamma substitut, kvällspress. Jag inbillar mig att Aftonbladet är den minst ”onda” så jag köper den. Och vad hittade jag där för något som stimulerade de grå? Inte mycket.
Att socialförsäkringarna blir en ”het” valfråga står väl ganska klart nu, eller? Sedan ser jag reprisen på ”morgonblaskans” fadäs med enkätundersökningen om vad arbetstagare tycker är värt att reagera på. Även i Aftonbladet har man valt att använda ord som ”tjalla” och ”skvallra”. Låg och dålig journalistik!
Vem bryr sig om ”Pianomannen” och ”Kattmannen”?
På sidan 22 reagerar jag över vad som står vid ”Insänt”. Det är väl inte bara män som är otrogna? Gifta kvinnor med barn ”härjar” de också. Skärpning! Lite mera nyans tack!
På sidan 23 uppmanar Lotta Gröning läsarna att ePosta in förslag på ministerfunktioner? Kunde hon inte ha vänt på det? Vilka kan vi ta bort?
På sidan 24-25 ”ojjas” det över att ”Sommartorpet” går i graven och ingenstans i artikeln hittar jag det verkliga motivet, att det var olagligt? Var tog den vinklingen vägen?
Sedan läser jag att Agneta Sjödin har en pojkvän? Där ”sket” sig ju den förhoppningen. Om nu hustrun skulle lämna mig, menar jag.
Det absolut roligaste i tidningen kommer sist, av Anders Westgårdh, jag citerar sista meningen: ”– och som tonårsförälder löper man ständigt risken att bli folkpartist.”

Allmänt:
Nu ska jag rasta hunden och sedan står sängen och väntar!

God Eftermiddag!

Hunden:
Jag gav upp ringandet till veterinären så jag skev ett brev och åkte dit med det. Väl där visade det sig att det var något fel på telefonerna, ingen kom tydligen fram? Det tutade upptaget för alla? Jag fick i alla fall lämnat mitt brev och jag fick beskedet att veterinären skulle se till att det blev ordnat ett utlåtande.

Bensin:
”Bensinkriget” fortsätter ju i Trollhättan. Så på väg till jobbet svängde jag in till OKQ8 och ”slog till”. Visserligen till priset 08,48 SKR/liter. Jag såg nämligen, i ögonvrån, när jag körde förbi Saab Ana att Shell där hade ett pris på 08,18 SKR/liter. Efter ett snabbt kalkylerande och värderande bestämde jag mig för att det inte var värt (40*0,3=) 12 SKR att så i en kö och vänta. Jag gjorde ju ändå en ”vinst” med ca ((40*11,65)-(40*8,48)=) 127 SKR.
Tänk, jag har inte riktigt fattat av vilken anledning de ”bensinkrigar”, just i Trollhättan?
Jag kom på vad "priskriget" berodde på: Det var Shell som byggt ny automatstation och så ville de premiärvisa sig. Och samtidigt passade de på att säga att de skulle vara den billigaste automatstationen och det svarade konkurrenterna på. Så började det.

Jobbet:
Jag var till jobbet och lämnade kopior på F-kassans provisoriska beslut om tidsbegränsad sjukersättning (fr.o.m. 1 september t.o.m. 31 december). Det ”slutliga” kommer när socialförsäkringsnämnden tagit beslut.
Jag passade också på att hälsa på mina arbetskamrater. Det hade jag inget för, de var i Borås! Nåväl jag fick träffat; Birgitta, Lars C & Mattias och så fick jag hälsat på nye IT-chefen. Jag hejade också på Helena och några till. Och det var ju rätt bra utdelning, tycker jag.

Mat:
Jag passade på att ta ”revansch” idag, när jag körde förbi Överby. Jag ”smet” in på Coop Forum och köpte en påse korvbröd. När jag kom hem värmde jag vatten i vattenkokaren, lade korvarna i en panna och hällde på det heta vattnet. Sedan gick jag ut och rastade hunden och när jag kom in var varmkorvarna perfekta!

Vila:
Hamnade i ”komasömn”. Lade mig för att vila ca 12:00. vaknade första gången ca 13:00 och tänkte att: ”Nä, nu måste jag upp!” 14:15 lyckades jag tvinga mig upp och fick i mig en kopp kaffe.

Hälsa:
Förutom tröttheten relativt OK. Jag har fått ett preliminärt besked om operation! Jag är uppsatt i slutet på september och kallelse kommer. Nu är det nära!

God Eftermiddag/Kväll!

Pyssel:
Lagade en punktering på hustruns cykel. Gick bra. Hittade ett hål. Och det verkar som jag klarat mig från ökade besvär.

Bad:
Efter cykellagningen cyklade vi, hustrun, hunden & jag ned till Korseberg och badade. Vi konstaterade snabbt att det grumliga vattnet förtog en hel del av njutningen. Hunden struntade givetvis i det, vad är smuts?
Vi funderade på om det berodde på järnvägsarbetena uppe vid Trestad Center och/eller soptippens arbete med urlakningsdammar. Jag det kanske ni inte visste? Att en bäck rinner ned i Vassbotten som har sitt ursprung från markerna runt soptippen vid Heljestorp.

Vila:
Efter bad och cykeltur blev det en stunds välbehövlig vila.

Extramedicin:
Även om nu all "aktivitet" har en gynnsam effekt på mina besvär och den ökade värmen likaså. Så har jag ändå lite extra ont, så det fick bli ett extra piller.

Hundköttben:
Vi åkte till Granngården på Överby för att kolla in hela köttben till hunden. De ben de hade där var bl.a. hela Oxben, rökta. De var väldigt feta. Så vi tvekade lite och bestämde oss för att avvakta och först ta en diskussion med personalen på Byrackan i Vänersborg.

Eltandborsttoppar:
Läste ju en artikel häromdagen om hur ruskigt äckliga gamla tandborstar var samt rent av farliga med bakteriehärdar och allt. Nu har jag kommit fram till att tandborstföretagen antagligen lobbat för detta. Vet ni vad ett par (två) lösa "huvuden", borstar, till en Braun EL-tandbortse kostar (Coop Forum)? 95 SKR! Jösses! Och där ser man vad ofta jag bytt borstar! Som inte visste det.

Metro:
Utanför Coop Forum, Överby, har de satt upp en sådan där tidningsburk, innehållande gratistidningen Metro. Där var jag framme och tog en snabbt. Ville kolla hur de kommenterade sin fadäs med räknefelet angående Nuders sysselsättarpengar. Där 12121 SKR förvandlades till 120000 SKR. På sidan 06 sköter Metros Chefredaktör Sakari Pikänen det alldeles utmärkt, snyggt!

Bensinjakt:
Även hustrun och jag är inblandade i jakten på billig bensin. Så vi styrde ut mot Trestad Center och Uno-X tappen. Där var priset 8:18 SKR, bra pris. Det vara bara det att kön var ju hur lång som helst och dessutom hade ju varenda skitgubbe med sig alla sina reservdunkar och fyllde dem. Och vad det verkar gjorde det med en tjuga i taget!
Vi gav upp. Kanske smyger jag dit i natt?

Mat:
Väl hemma vattnades det i munnen av analkande korv och bröd. Korv, nyinköpt. Korvbröd ligger och väntar hemma. Trodde jag ja! Det visade sig att hustrun i sin outgrundliga snällhet skickat det med ungdomarna. Men det gick ändå.

God Förmiddag!

Från och med nu kommer jag inte att fortsätta med att ge tvåstadstidningen i Trollhättan / Vänersborg någon "gratisreklam" och uppmärksamhet den fått tidigare genom att jag skrivit ut dess namn, i vackert röd färg dessutom. Från nu kommer det endast att stå: "morgonblaskan".

Främsta anledningen är att Insändarredaktionen är lite väl klåfingriga i sin "redigering". Jag tycker nog att en insändare är en åsikt som ska tas in i sin helhet. Finns det "stötande" uppgifter i insändaren så ska den inte med alls.

Och nu har Insändarredaktionen valt att inte ta med min senaste insändare. Och det förstår jag eftersom jag anklagar "blaskan" för att ägna sig åt censur och det gör ju inte en tidning. Tvärtom den är ju motståndare till censur.

AA's ledare kommer jag att fortsätta läsa och engagera mig i med största nöje! Det är ju inte hennes fel att de har knäppa rubriksättare och en "nojig" insändarredaktion.

Tre saker saker berörde mig i dagens morgonblaska och det första är att min insändare inte var med. Vilket var väntat.

Övervakning:
Det andra är en artikel om övervakning. Jag förstår att övervakningen ökar. Försvinner det poliser och de oftast prioriterar bort "enklare" brott då "tvingas" vi ju till att "skydda" oss på andra sätt.

Sjukersättningen:
Som ni säker vet, utgår endast till den som är långvarit sjuk. En s.k. långtidssjuksrivning.
Jag tror inte ett skit på att man får ner antalet eller omfånget på långtidsjukskrivningarna genom att sänka ersättningen. Den enda effekt det får är att det försämrar för de långtidssjukskrivna.
Men det är klart, det skiter ju en borgare i. Och med en lägre ersättningen blir det ju mer pengar i statskassan och det vill ju borgarna ha, pengar menar jag.
Jag tillhör dem (om vi nu är flera?) som anser att arbetsgivaren ska bära en ännu större kostnad vid sjukskriviningar. Speciellt med tanke på att det finns undersökningar som visar att ca 60% av alla sjukskrivningar är arbetsplatsrelaterade. Det är antingen rent ergonomiska, felaktiga arbetsställningar som arbetsgivaren inte åtgärdar samt relationsstörningar t.ex. medarbetare som inte kommer överens med varandra eller chefen och dessutom har arbetsgivaren en förmåga att helt enkelt lägga allt för mycket arbetsuppgifter på enskilda anställda.
Denna typ av "sjukdom" ska hanteras inom arbetsgivarens ekonomi, helt och hållet, anser jag.

Nu lämnar vi morgonblaskan.

Hunden:
Försökte ringa veterinären för att få ett intyg på att vår hund har en medfödd sjukdom. Kom inte fram, upptaget hela tiden. Vi får försöka i morgon igen.

Allmänt:
Dottern&Sambon har nu på morgonen lämnat oss. Lugnet lägrar sig?

Det gick jättebra att sova på den andra madrassen. Märkte ingen skillnad, sov som "lilla grisen".

Hälsa:
Kanske är det något bättre, just nu?
Fast det värker till som f-n, "någonstans" i någon arm eller ben så fort jag rör på huvudet.

Ha de'!

Hälsa & Allmänt

Det har inte blivit bättre. Det väser/tjuter i huvudet. Dunkar/"smattrar" i vänster öra. Värker i höger halva av huvudet, höger arm och höger ben. Rör jag på huvudet bränner/svider det i tårna och fotsulorna i bägge fötterna samt i tummen och i "mittenfingerspetsarna" samt vänster sida av höger vad. Känselbortfallet ökar i vänster tumme och sprider sig upp mot armvecket. När jag "försöker" hålla huvuder rakt värker det till i muskler på höger sida av ryggen samt i höger överarm. I vila (står, sitter, ligger) drar nästan samtliga muskler ihop sig, ibland ryckvis, ibland liksom långsamt, oregelebundet och då mest "sträckarmuskler". Utöver detta är jag trött och illamående.
Har tagit extra medicin (hjälper bara mot värken).

Våra kompisar hade det bra.
Nu väntar jag på att hustrun ska bli färdig med en lasagne . Hon är duktig på mat, frugan.

I morgon ska Sonen&Flickvännen samt Dottern&Sambon tillsammans åka ut och tälta.

”Koma?”

Har precis tvingat mig att gå upp. Lade mig för att vila strax efter maten, ca 13:00. Och sedan försvinner bara världen? Och jag är fortfarande trött? Jag som ville göra så mycket. Nu är det strax kvällen. De här är inget kul.

Men det är klart, vad inbillar jag mig? Det finns ju en anledning. Det är bara det att det är så j-a tråkigt!

Nu får jag försöka "piggna" till.