Allmänt

Oj, oj! Nu känns det faktiskt riktigt bra. Två pannkakor med sylt och grädde i magen. Ett par öl i bastun tillsammans med dotterns sambo och före det en upplyftande jympa för Linda.

Enda smolken i bägaren är att F&S-apparatansvarige kom med "ny" förstärkare och ny MiniDisk och Ny CD, 10 minuter innan passet och jag hade inte tid att fixa det efter passet. Så jag måste dit tidigt i morgon och fixa ihop alla apparater och sladdar.
Vi har nämligen en "oskriven" överenskommelse med Onsjöskolan om att vi, F&SVBG, håller med förstärkare. Vad vi får i gengäld vet jag inte? I och för sig får vi ha apparaterna i ett larmat utrymme. Men å andra sidan använder både Korpen och Gymmix vår ljudanläggning också. Där åker de snålskjuts! Dessutom använder de våra dynor, också!

Det där borde utredas!

Färdig!

Det var skönt. Nu är städningen klar. Nu är det bara plusaktiviteter kvar idag (hoppas jag);
Hustrun kommer hem från jobbet.
Dotter och sambo kommer.
Jympa med Friskis&Svettis 19:00-20:00 Onsjö, Vänersborg.
Bastu 20:15-22:15, förhoppningsvis i trevligt sällskap. Annars får det bli kortare med tanke på vårt fina besök.

Väntar också på att "gubbarna" ska inspektera balkongerna så att jag kan lägga tillbaka "plastgolvet". Står lutat, stöttat upp mot husväggen nu.

Phu!

Nu är dammsugningen färdig. Dags för en paus. Sedan ska hunden rastas. Jag har toaletterna kvar. Efter det, lite mat och vila därpå.
Sedan måste balkongen på framsidan göras iordning, den ska besiktigas mellan 14:00-17:00.

19:00 ska jag på jympa. Efter det hoppas jag på en avslappnande stund i bastun. Kanske i sällskap med dotterns sambo. Vi får se?

TRÖTT!

Så in i helsike trött. Tvingade mig upp. Hunden måste ut.
Gick och lade mig för att vila ca 19:00. Slocknade fullständigt. Värk i halva kroppen. Väser och tjuter i huvudet. Sticker, bränner, svider i fingrar och tår. Muskler hoppar och rycker. Och mycket mer …

Ut med hunden.

Allmänt

Så då var man tillbaka från 75-års kalaset.

Det var trevligt. Tack så mycket faster!

Allra trevligast var att få bära runt på lille 5 veckor gamla Hampus, ett kusinbarnsbarn.

Hundarna Wille & Ladden hade det väl inte så värst trevligt. 12-åringen Ladden ville mest vara ifred och tigga godsaker av tanter och farbröder. Men han blev ständigt störd av 6-åringe Willes ivriga plåsterliknande uppvaktning.
Det kändes rätt att vi inte tog med vår snart 2-åriga Tessie som älskar att hoppa på och prata med ALLA!

Vi, hustrun och jag drog oss tillbaka relativt tidigt då våra ryggar började "säga ifrån".

Synd bara att vi tog vägen om Willys på Trestad Center och handlade. Det var liksom "dödsstöten". Nu är det viloläge som gäller och så får jag fundera på tilläggsmedicinering. Lite tveksam till det eftersom jag redan innan kalaset tog extra medicin.

Nu ska jag i alla fall först äta några smörgåsar.

Får precis höra att Dottern & Sambon kommer på besök i morgom. Himla trevligt.

Berättelse

I brist på annat så lägger jag in en berättelse ur samlingen "Billhistorier".

Hunden Bill rullat sig i skit.
Detta är en märklig berättelse, från 70-talet, eftersom ingen, idag, vet vad som egentligen hände. Så jag kan bara återge det som vi ”såg” och så som jag kommer ihåg det.
Hela familjen; pappa, mamma, bror, syster och så jag, var väldigt stressade. Vi skulle iväg någonstans. Och Mormor skulle passa hund och lägenhet. Allt var packat och klart. Mormor var ute och rastade hunden Bill.
Antagligen springer jag väl ut med något som ska packas i bilen. Borta vid lekplatsen, vid Hjortmosseparken, ser jag Mormor komma bärandes på Bill? På frågan: ”Vad har hänt?” Får jag endast en lömsk och ilsken blick tillbaka. Strax därpå får jag veta att hunden har rullat sig i folkskit (hundar anser tydligen att det är något av det finaste man kan lukta?).
Det måste ha funnits någon anledning till att vi inte stannade kvar och hjälpte till. Det var väl någon tid som skulle passas.
Det sista vi ser, när vi stänger dörren för att åka iväg, är en hund, i badkaret, med ett huckle knutet runt huvudet.
Det märkliga med denna historia är det som sedan hände i resten av hundens liv. Den rullade sig ALDRIG mer i folkskit. Så, än idag undrar vi, vad gjorde Mormor med hunden? Och varför frågade ingen? Och av vilken anledning bar hon på hunden?

Tillbaka!

Jaha, då var man hemma igen då. Det går fort när man har roligt. Har ätit och vilat. 19:02 låste vi upp dörren till vår lägenhet och möttes av klart sällskapssjuka katter. De fick smaka på Doggy’s nya kattmat, i tetrapack. Ja det kallas så fortfarande, fastän det inte är som en pyramid (tetraeder). Julius, hustruns katt, skrek och ”kastade” sig över maten. Min katt, Abbe, backade lite försiktigt, studerade Julius och vågade sig sedan fram och nosa lite. Efter en stund åt han också.

Hunden sköter sonen om ett dygn till, tackar!. Annars har hon varit hos Mor&Far.

Vi var på IKEA. Och vi var jätteduktiga och handlade bara det vi hade tänkt oss. Gardiner och gardintillbehör. Det blev en sen lunch också. De har bra mat på IKEA.

Tidigare på eftermiddagen lämnade vi våra mycket goda vänner M&M, vid en grusväg, i Halland. Vi hade varit ute på en promenad. Plockat lite Kantareller och fikat på de Halländska kustklipporna. Diskuterade bl.a. tidvatten och glömda pass samt hade det allmänt jättemysigt. Det var också första gången jag prövade en längre promenad med gåstavar. Med tekniken stavarna framför kroppen. Och det fungerade bra!

På morgonen vaknade jag mycket utvilad. Jag hade sovit gott. Ensam i en 120 cm bred säng, man kanske skulle ha en sådan? Hustrun hade ett eget rum hon också, i våningen inunder. Undrar vad M&M menade med att sära på oss sådär?
Nejdå, så var det inte alls. Det var jag och hustrun som fick välja precis hur vi ville ha det.

Kvällen innan, på lördagen, blev vi riktigt bortskämda! Massor med fantastisk god mat och sedan är ju dessutom M&M så himla trevliga. Vi trivs bra ihop med dem.

Större delen av lördagen tillbringade vi på Göteborgskalasets sista dag. Jag har en anteckning därifrån:
14:08. Göteborgskalaset. Trött, sitter vid ett fik. Har blivit ”placerad” här, av hustrun. Jag somnar hela tiden. Dessutom är jag kroniskt hungrig och tänker bara på mat hela tiden. Måste skriva om ”fetma” på min hemsida. Vi gick förbi en ”demonstration” om ’USA ut ur Irak’. Det fick mig att fundera på detta med Israel, Palestina och Gasa. Hur började det? Egentligen?
I morse var vi till Kexfabriken i Kungälv.
’Mer i detalj beskriva Kungälvs Vandrarhem.’

Där har jag alltså minst tre ”arbetsuppgifter” för de kommande dagarna.

På lördagsmorgonen sträckte jag kedjan och drog åt hjulmuttrarna, på cykeln.

Under fredagen cyklade jag ju från Onsjö, Vänersborg till Vandrarhemmet i Kungälv. Här följer anteckningarna från den cykelturen:
2005-08-12. 14:21. Mulet lite sol. Svag motvind. Vesten, busshållplats. Lite söder om Trollhättan, på Hjärtumsidan. DST: 17,91 km. Skickat SMS till hustrun om att hon ska ta med svampknivar.
Skulle gett mig iväg tidigare. Detta kommer att ta tid. Men va f-n, vem har bråttom?

15:52. Svarta moln framför och bakom mig. Mitt över är det lite sol emellanåt. Så har det varit en lång stund nu. Lite mer enveten motvind. DST: 24,98 km. Hjärtum.
Funderade på detta med svampställen. Min son försöker få mig att avslöja våra svampställen? Svampställen är sådant man viskande för vidare till den som förtjänar det och det sker på ens dödsbädd.

15:15. Svarta moln. Motvind. DST: 29:91 km. Ström (Lilla Edet). Vid Preem-macken. Rätt så varmt trots frånvaron av sol, svettigt. Det rullar!

17:03, Svarta moln. Motvind. DST: 56,99 km. Häljeröd (södra). Nu är det nära! [trodde jag]. Nu är jag ordentligt trött!

17:36. Igenmulet, svarta moln. Framme! Kungälvs vandrarhem. Var är hustrun? DST: 64,57 km.

18:03. Hustrun svarar inte på mobilen? TM: 4:03.12. [betyder: Tid på cykeln]

Att cykla de ca 65 kilometrarna tog totalt 5 timmar och 19 minuter. Då är handlande på Överby inräknat och alla raster och pausar.

Sista delen av turen var lite tråkig eftersom det började duggregna. Dessutom "lossade" bakhjulet. Hjulmuttrarna släppte lite så jag kunde inte "ta i".

Hustrun dök allt upp lite senare. Medan jag duschade fixade hon hämtpizza. Till det drack vi Öl. Ska också erkänna att jag ”klämde” några ”belöningsöl” precis efter att jag kom fram till Vandrarhemmet.

Nu bär det i väg!

Mot nya äventyr? Det torkar upp ute och det blir sakta varmare.

Backväskorna är på cykeln och jag har cykelkläderna på mig.

Första stoppet blir på Överby, Trollhättan. Ska handla lite. Sedan tar jag "Hjärtumsidan" ned. Och jag tar det lugnt. Jag har gott om tid. Vandrarhemmet öppnar 17:00 och vi den tiden bör hustrun ha hunnit dit också, med bilen.

Sköt om er!

Vi "hörs" om några dagar.

Packat!

Då har jag packat det jag ska ha med mig på cykelturen ned till Kungälv.

Det ser fortfarande lite tungt ut, ute. Igenmulet, Jag ska ju inte ge mig iväg riktigt än. Hunden ska rastas och så ska jag äta lite först.

Vädret har fortfarande en chans. Det är i alla fall varmt. Och ösregnar det inte så ska det nog inte hindra mig.

Hustruns klocka ligger definitivt på ett "säkert ställe". Jag hittar den inte? Jag misstänker att hon har den i handväskan som hon har med sig till jobbet.

Ska se om jag hinner med att fixa en "berättelse" åt er innan jag slutar blogga för dagen.

God Morgon!

Hmm? Hade sett fram emot strålande solsken och i alla fall regnfritt. Jag har ju tänkt cykla till Kungälv, idag. Vi får se hur det utvecklar sig.

Först ska jag försöka hitta hustruns klocka. Hon lade den på ett "säker ställe" i går.

Morgonblaskan ttela då? Kan inte säga att det var något alls som egentligen vaskade om i mina känslor?
På insändarsidan var visst någon upprörd över att socialdemokraterna lovat jobb, inför valet. Skulle det vara specifikt för socialdemokraterna? Hallå! Vakna!

På sid 18, en halvsida om ett bilvrak och någon slags redogörelse för att det skulle kunna vara olagligt att forsla bort skiten. Dumheter. För mig låter det som om inblandade inte kan några lagar alls.

Forsla bort skiten! Hör ägaren av sig och undrar vart det tagit vägen är det bara att hänvisa denne till den nya platsen. Och skulle det leda till rättslig tvist, vilket jag betvilar så får väl inblandade parter ta den skiten då. Är det så svårt? Skärpning!
Egentligen tror jag det mer handlar om att ingen vill betala för borttransport av något som inte är deras skräp. Det handlar givetvis, som vanligt, om pengar, i första hand. Pengar går för miljö. Vem är förvånad?

Nu ska jag packa och hoppas på att det slutar regna.

Cykla mera!