Fredag

Nu har jag tinat upp.
Emellanåt beter man sig som en hjärndöd.

Vi skulle ju upp till Halleberg och Ekebacken idag och grilla korv och lyssna på Ugglor via en guidad tur av Håkan Nunstedt.

Vädrets makter var emot oss. Det regnade, blåste och var allmänt ruggigt. Sannolikheten att få höra Uggla var lika med noll.

Nu var det inte det som var det knäppa, utan det var klädvalet. Här vet man att det regnar och blåser och att man ska stå still i åtminstone en timma.

Tar man på sig regnkläder? Nej
Tar man på sig långkalsonger? Nej.
Tar man på sig extra varma kläder? Nej.
Tar man på sig s.k. vindkläder? Nej.

Åker man ut i samma kläder som man hade på sig till jobbet? Ja.
Förutom att jag hade relativ sinnesnärvaro att ta på mig extra sockar och kängorna. Vi skulle ju gå en bit.

Vi tog i alla fall med oss paraplyer. Istanes vad vi frös. Sedan fick jag det ärofulla uppdraget att hålla ett paraply över Håkan OCH en ficklampa som skulle belysa en del Ugglebilder under tiden han pratade.
Det var bra, under den tiden tänkte jag inte på hur mycket jag frös. Jag var fullt upptagen med att sikta in ljuskäglan på papperet som Håkan viftade omkring med och samtidigt hålla paraplyet rätt.

Vi gick sedan ned mot Ovandalen där vi stannade till på två ställen. Håkan hade bandspelare med sig med inspelade Uggleläten – för att locka till sig Ugglorna. Som vi befarade, fick vi inget gensvar.

Det var i alla fall inte så rackarna blåsigt och kallt nere i dalen så vi tinade nog upp lite där.

Det blev sedan en snabb (laglig) bilfärd hem och så gjordes badkaret iordning med hett vatten. Där låg vi sedan och sög upp all värme i vattnet. Och för en liten stund sedan kom jag upp ur bädden där jag legat en stund och njutit av eftervärmen och avslappningen.

Nu ser jag ljuset igen.

England

Nu har vi bokat flyg till England och hyrt en bil som ska stå där när vi kommer.

10 dagar har vi tänkt att ägna åt Englands landsbygd på västra sidan och så avsluta med ca 4 dagar i London.

Vi är tidigt ute. Vi reser efter midsommar.

Egentligen hade vi tänkt ta med vår egen bil med takbox fylld med campingutrusting och så våra cyklar bak på kroken.

Men det blir ju så attans dyrt. Mer än dubbelt mot den lösning vi valde.

Melodifestivalen

The Ark kommer inte att klara sig i Finland. Det tror jag däremot att Andreas Johnson skulle ha gjort. Dessutom vinner Andreas som artist, han är mer ödmjuk. Den där Salo i The Ark verkar ha problem med sin självdistans. Han kläcker ju ur sig den ena dumheten efter den andra.
Marie Lindberg, min favorit, visst, jag inser att hon troligtvis inte skulle ha en susning i Finland, men hon är min favorit i alla fall. 4 poäng fick hon av jurygrupperna och 66 poäng av Svenska folket. Hon landade på en 5:e plats, totalt, Det är ruggigt bra – GRATTIS!
Tycker synd om Tommy Nilsson, inte en poäng – hårt.

Lördag

Nu ska vi snart åka till en kompis och kolla på melodifestivalen tillsammans.

Bok
Jag har läst ytterligare en bok av Dan Brown nu: ”Gåtornas Palats”.
Den gillade jag. Jag går igång när det handlar om datorer.

På en av bokens sista sidor hade Dan Brown lämnat ett chiffer:
3-16-39-21-6-14-77-20-19-39-47-116-39-19-39-60

Det tog ett tag att knäcka den. Ett tips är att boken behövs.

Stimulerad av detta har jag nu en stund roat mig med att studera kryptologi lite närmre.

Och då lämnar jag följande chiffer:
BGZLXGCG6VCN

Det bör vara oknäckbart då det dels krävs en nyckel och dels en chiffernyckel.

Fredag

Då var begravingsgudstjänsten för min syster över. Ett sista farväl?

Köper inte det där. Min syster finns kvar – inne i mitt minne. Jag kommer med glädje minnas alla hennes tokigheter. Och jag kommer att sakna att bli serverad nya.

Prästen gjorde bara ett misstag när han höll en väldigt trevlig s.k. nekrolog till syrrans minne. Han sa att hennes hund Ladden var av rasen Dobberman Pincher? Det var en Golden Retriever. Prästen var alltså inte ens i närheten.

Det hela var väldigt stilfullt.

Torsdag

Händelserik dag.

Jobbat hela dagen.

Köpte vit slips på lunchen.

På väg hem slank jag in i en datorbutik och köpte en USB-Bluetooth.

När jag kom hem konstaterades att jag inte hade någon vit skjorta, heller.

Åkte till KappAhl å Överby och köpte en strykfri en, fick 25% rabatt.

Sedan direkt till OKQ8 och tvättade bilen.

Hem och kastade mig över kostymbyxorna. De behövde läggas ut(?). Sprättade, nålade, tråcklade, sydde och avslutade med att sryka det hela slätt och fint. Och ja, det blev bra.

Därefter belönade jag mig med några smörgåsar.

Har suttit en stund och fixat lite med USB-Bluetooth enheten. Fört över några filer till en PDA (som jag inte hade någon kabel till).

Nu ska jag rasta hunden. Sedan blir det sängen.

Till morgonen ska jag jaga vårdcentralsdoktor på telefontiden, 08:15-09:00.

Sedan skynda till jobbet. Jobba lite. Till mor och far, hämta dem, byta om. Sedan bär det av till Skogshöjdens kyrka och begravningsgudstjänst för min syster kl 13:00.

Gymnastiksal

Jag leder ju Friskis&Svettis BAS-jympa i en gymnastiksal. Den kallas Hagahallen. Och den ägs av Fridaskolan i Vänersborg.

Jag har noterat en rad märkliga omständigheter med den där gymnastiksalen.

Bland de första gångerna när jag kom dit så hade dörren in till bastun förstörts och så hade det brutits sönder en vägg så att ett stort hål var mellan damerna och herrarnas bastu – nu igensatt.

En annan gång var dörren in till damernas omklädningsrum helt söndersparkad. Hela handtaget var borta, det var liksom bara ett hål.

En gång var hela duschutrymmet och hela gympasalsgolvet täckt med knäckebröd.

Förra gången var det makaroner – okokta.

Och nu idag var det havregryn? Utöver på golvet i hallen och i duschen så hade också någon roat sig med att hälla havregryn i bastuaggregatet.

Någon ruggigt tuff och totalt intelligensbefriad person har dessutom med leriga skor försökt sparka sönder bastuväggen, in till damernas. Flisorna som bröts ur väggen har denne någon eller några sedan försökt få fyr på i bastuaggregatet.

Just det, vid ett annat tillfälle var hela anläggningen nedskräpad med kilovis av upplött toapapper. Alla avlopp var tillproppade.

Någon eller några roar sig, på sitt vis, någon gång innan vi kommer på onsdagar 17:30

Hälsa

Nåt lurt är det. Jag har problem med orken när jag promenerar men det är inga problem att leda ett 55-minuters BAS-jympapass.

Och så har det där jätteknäppa fenomenet kommit tillbaka – när jag känner att kraften tar slut i benen så lyfter jag armarna och håller dem lite framför mig, då kommer kraften i benen tillbaka?

När jag frågat runt bland specialisterna har jag inte fått några svar förutom av en som menade att när jag gör så påverkas hållningen i nacken och eventuellt tryck på ryggmärgen kan då lätta. Vinkeln ändras liksom och då ökar utrymmet.

På fredag ska jag ringa doktorn och beställa tid för läkarundersökning inför ansökan om tidsbegränsad sjukersättning. Jag ska då passa på och fråga / diskutera det här med orken.