Tisdag 070626 VBG-Säve-Stansted-Farnborough (England)

Lämnade Vänersborg på morgonen och styrde bilen till Säve, utan för Göteborg. Säve flygplats kallas också för Göteborg City Airport. Undrar hur många som luras in till Centralen för att leta efter en flygplats? 

Planet och flygresan var som väntat. Billig och snabb. Jösses, det är inte länge planet står på marken. Och det är full fart på cabinpersonalen under hela resan. Det säljs smörgåsar, godis och dryck samt typ kosmetika och sedan skraplotter snabbt följt av tåg och bussbiljetter från Standstedt till London. 

Att få sitt bagage och komma igenom passkontroll(?) gick också relativt smidigt. 

När vi skulle hämta ut vår hyrbil på Hertz, så var den inte klar? 

Vi passade på att äta lite på en av terminalrestauranterna. Det var gott och priset var hyfsat om vi tar hänsyn till att det var en flygplatsterminal. 

Så fick vi då bilnycklarna. Vet ni vad självrisken är på? £550! Det är typ (550×14,4=)7920 SEK. Här gäller det att passa sig så man inte vållar någon skada. Och stenskott på vindrutan ingår inte i försäkringsskyddet. Det var/är första och sista gången vi hyr bil, i alla fall av Hertz. 

Att köra vänstertrafik har jag gjort förut så det är OK. Men att göra det i en högerstyrd bil! Himmel! Det var värre än jag trodde. Det knepigaste är att växelspaken måste skötas med "fel" hand. Och så har jag en tendens att köra som om den delen där hustrun sitter, inte finns. Har varit emot vägkanten ett antal gånger. 

Vi bestämde oss ganska tidigt för att försöka hitta ett boende. Vi körde av M3 mot Fleet. Från Stanstedt körde vi via M11 och M25, runt London. I Fleet hade vi tänkt hitta en Turistinformation. Efter att ha kört fel en gång kom vi till slut in i Fleet. Där fanns ingen turistinformation, den öppnade i september? Närmaste fanns i Farnham. Efter att ha frågat några vakter vid någon militär anläggning så hittade vi till slut en turistinformation. Det resulterade i ett boende i Farnborough. Ett B&B, Colebrook Guest House, 56 Netley Street, Farnborough, Hampshire GU14 6AT, wwww.colebrookbandb.co.uk. 

£60 kostade det (dyrt!). Men de hade trådlöst kostnadsfri internetaccess. 

Vi tog en promenad i omgivningarna för att kolla efter något bra matställe. Det resulterade i att vi köpte mjölk och smörgåsar i en mataffär.

Lördag

Idag hade vi en liten samling vid syrrans gravsten på Håjums kyrkogård i Trollhättan.

Efter det åkte vi upp till Hunneberg och avnjöt en god lunch.

Nu på kvällen har jag och hustrun varit till Teatern här i Vänersborg och tittat på ”West Side Story” framförd av elever på Birger Sjöbergsgymnasiet.

Fantastiskt duktiga ungdomar.

Orkestern var också väldigt bra, i den var det inte så mycket ungdomar.

God natt!

Fredag

Nyss hemkommen.

Hustrun och jag har varit på After Work. Hittade bl.a. Siv & Sune där.

Himla trevligt på Swania, trevligt sällskap, god mat och ett gäng öl.

Dottern ringde och berättade att hon fått ett stipendium för att åka till Japan och studera Japanska, Jösses! Nu blir det till att spara pengar. Självklart ska vi åka till Japan och hälsa på, nästa år, i mars, tror vi.

Torsdag

Planen för dagen var att jobba hela dagen.

Förmiddagen gick i ett. Sedan var jag slut. Det kändes liksom stopp.

Jag utverkade tillstånd att få ta ut flex på eftermiddagen.

Tog det lugn hem. Stannade på Överby, handlade och käkade Tacobuffé på Coop Forum Restaurangen.

Letade ormar strax före golfbanan och hemma vid kanalen – heldött.

Promenerade ut med hunden och mötte hustrun.

Är fortfarande märkligt trött i hela kroppen.

Ska bli skönt att få vara helledig i morgon.

Onsdag

Jobbet
Det var en tröttande förmiddag på jobbet – stressig. En ny server skulle implementeras (tas i bruk). Det sket sig ju givetvis. Efter tre timmars testande med möjliga och omöjliga lösningar, gav vi upp.

Tidigare hade vi en pervasive-databas på en Novellserver nu ska vi köra pervasive-databasen på en windowsserver (Windows Server 2003 SP1). Användarna kör Novellklienter och OS Win XP Pro.

WinServern konfigureras för att vara transparent (användarna ska inte kunna se den eller komma åt den). Kommunikationen ska ske via TCP/IP och det är Pervasive-klienten (v 9.5) som ska prata direkt med Pervasive-databasen (v.9.5) på windowsservern.

Problemet består i att det tar ca 15 sek för användaren att accessa servern. Det ska gå på en bråkdel av en sekund.
Om vi s.k. mappar upp den nya windowsserver – skapar en access – då går användaraccessen snabbt, som den ska. Men det är ju inte rätt – det är fusk.

Det verkar alltså som om arbetssationen med WXP pro och pervasive-klient samt novellklient försöker med en massa andra kontaktlösningar, innan den s.k. timar ut och då ”upptäcker” att det går ju att databasaccessa, via TCP/IP.

Det där är ju lite underligt. Normalt ska arbetsstation och server skita i det där. Är klienter och server konfigurerade för att snacka TCP/IP från databas-klient till databas-server så ska det gå klockrent.

Jag fick ta det tråkiga beslutet att backa hela installationen så vi fick dra igång den gamla igen – den fungerade ju. Och det är en novellserver (med pervasive databasmotor) och det har fungerat relativt stabilt.

Jag var lite misstänksam från början mot Windows server. Men jag lät mig övertalas – ska jag behöva få ångra det nu?

Att ha kvar Novell kan vara lite vanskligt eftersom det ju nu är en Linusprodukt och vi är inte beredda att ta steget till Open Source (fri och öppen programvara). Var får man support? Vem fixar buggar?

Det blir en morgondag med mycket klurande på vad problemet kan vara. Personligen tror jag det ligger i hur TCP/IP är konfigurerat på klient respektive server. Vi får se om det löser sig imorgon.

Det var väl en intressant redogörelse?

[not: Tillägg (070329)]:
Det visade sig att arbetsstation och server måste befinna sig i samma domän. Och att få en Novell-klient-baserad arbetsstation att tillhöra en Windowsdomän det fixar sig inte. Lösningen blir en generell s.k. mappning för de användare som ska ha tillgång till vårt största verksamhetssystem. Och så måste alla användare först få ut den nya Pervasive-klienten (v9.5).

Jympa
Jag fick dopa mig kraftigt före jympan idag för att orka med den. 2 energidrycker och 2 druvsockertabletter.

En timmas vila på eftermiddagen krävdes också.

Promenad
Hade med mig kameran ut på hundpromenaden för att försöka fånga några reptiler – jag befarar att flera kan ha drunknat – vi får se.

Det blev en närbild på en Tussilago.

Måndag

Är svårt godissugen :-(( .

Letade upp en relaitvt ny s.k. geocache idag på förmiddagen, gömman ligger invid fornminnet gamla Brätte. Så här skrev jag om det:
Swe: Klockan 10:42. Solen sken. Vår? Lite kallt. Hunden för ett attans väsen, stollar sig och står i.
Är personligen lite tveksam till om detta verkligen är den rätta platsen för staden Brätte? Av vilken anledning lägger man en stad åt norrsidan? Med noll koll åt danskhållet. Naä, möjligvis kan detta vara platsen för de bosättningar dit Lödöseborna hänvisades, när Lödöse var ockuperat av Danskarna. Brätteborna skrev ju till Kungs och beklagade sig över fattigdomen. Men de fick allt ta emot ca 200 Lödösebor i alla fall.
Min gissning är att samhället Vassända (och senare då Brätte) låg mer norrut, vid nuvarande kyrkoruinen, i lä för nordanvinden och bra uppsikt åt danskhållet.
Men jag har studerat mycket lite dokumentation om detta för att egentligen uttala mig.

Eng: Time 10:42 am. Sunshine. Spring? My dog make a lot of noise, behave crasy and go on.
I’m personally a little bit hesitant if this is the right place for the community Brätte? For waht reason did they bulid this community at the north side? With zero check on the Dane.
No, possibly this can be the place where the people from Lödöse appropriated, when Lödöse was occupy by the Dane. The people of Brätte write to the Swedish King and complain over theirs poverty. But they have to receive about 200 people from Lödöse anyway.
My guess is that the communty Vassända (and later Brätte) reside little more at north, nearby the present church ruin, in shelter for the norhwind and with a good sight at the Dane.
But I have not study the dokumentation so well so I maybe shall keep quiet and not comment like this.

Söndag

Nu har jag varit duktig. Jag har bytt ut två trasiga dragkedjor 80 cm långa i för övrigt helt OK jackor.

För en sådan som mig var det där riktigt ansträngande. Nu tjuter det ordentligt högt i huvudet (tinnitus) och så värker det i underarmarna samt småsvider lite i höger tumme.

Min kropp tycker inte om när jag sitter med huvudet nedåt/framåt-böjt.

Sömmerska eller skräddare är alltså inget framtidsyrke, för mig.

Söndag

Har varit till mor & far på förmiddagen och fixat med att fästa en kabel utmed några golvlister. Och så har vi kört lite lådor.

Skulle till BOKIA i Odenhuset, Trollhättan. Kollade på nätet innnan på BOKIAS hemsida om det var öppet. Det skulle vara öppet mellan 12 och 16. Det var det inte.
Har beställt en karta över London.

Ägnat resten av dagen åt att gå igenom ett antal gamla PC. Försöker ”hotta” upp dem.

I morgon ska jag tala med handläggaren (rehabiliteringsamordnare) på Försäkringskassan.