Onsdag postOP dag 17

[not: publicerad: 210318]

VeckoInvägning
83,3 kg > +0,1kg
Inget party denna veckan…

Dagens Ryggbild
Inga större förändringar:
[Bild: Morgonens_förband_på_ländryggen]
Idag var dagens ljusförhållande – på 3 m (från fönstret) – 750 lx (0,25*750=) ca 188 lm.
Kameran jag använde var: LEICA D-LUX 6 och jag zoomade in till 17,7mm (90mm med 35mm film). Bländare: f/2,3. Exp: 1/125s. ISO: 100. dpi: 180px

KameraSidan
Tar en paus med den.

Promenad
Blev runt kvarteret idag också 😀

Sjukgymnastik 1av2
Också fixad 😀

Däckbyte
Hustrun fixade så att det kom sommardäck på bilen (två nya). Vi har våra däck på däckhotell – det blir enklare så.
Jag hade ändå inte kunnat göra något.

Orättvist
Hustrun fick möjlighet att åka och träffa de Dalsländska barnbarnen och jag kände att det var något jag inte fixade – än…
Jag ’tvingade’ hustrun att ta en bild på mitt förband, på ryggen, så att småbarnen skulle få något att ’förfäras’ över.
Vad hände? Jo – det stora utbytet var att de såg halva min rumpa… 😉

WordPress Lokalt installerad
Sket sig fullständigt – hade missat en liten detalj i början och sedan lyckades jag inte på något vis ’rulla’ tillbaka…

Ubuntu
Av flera anledningar så satte jag igång att förbereda en installation av Ubuntu 20.04 (u20).
Efter ett bra tag så gick det upp för mig att utvecklarna inom Ubuntukollektivet slutat att utveckla versioner (distributioner (distar)) till datorer som är 32 bitars.
En av förklaringarna var – det finns ju inga sådana kvar längre…
Så jag fick backa till Ubuntu 18.04 (u18).
Sedan tog det tid.
1. Den sk iso-filen (skivavbild) av u18 skulle laddas ned.
2. Hitta en passande USB-sticka
3. Starta programmet som skapar en sk LiveUSB. Ubuntu installeras till denna och när man sedan sätter på datorn (och har sett till att sk boota via USB är ett av förstavalen (en inställning man gör i datorns BIOS).
4. Problem direkt. ’Error’: som efter en hel del läsande på olika forum visade sig bero på att jag använt en LIveUSB-skapare som var äldre än den jag ville testa (är det inte nästa alltid så?).
Hursom, När man såg texten ’Boot:’ så skulle man skriva ’live’ och sedan trycka [Enter] – och se då vaknade det till liv.
5. Därefter tog det mer tidsödande vid. Att ’dela’ den befintliga hårddisken i två delar, typ. Fast egentligen så minskar man den sk volym som nuvarande OS (ubuntu 14.04 (u14)) ligger på till hälften.
Det tar en väldig tid, för programmet gParted att göra en massa grejer så att det skapa ett tomt utrymme så som jag vill ha det.
När det var klart så installerade jag u18 på den ’tomma’ delen. Den delen kallas partition.
Det tog också sin tid…
6. Så kom då det spännande tillfället.
Datorn stängdes av.
LiveUSB-stickan togs bort.
Startade datorn.
7. Nu blir det annorlunda mot tidigare. Efter datorstart så kunde man gå och börja med frukosten. Nu får man vänta lite tills det kommer upp en meny (jag använder GRUB), där man kan välja vilket OS (operativsystem) som man vill använda.
Om man nu inte vill välja utan går till frukosten så startar efter ca 10sek det översta alternativet och det är det senast installerade OS’et.
8. Såg jättebra ut – det fungerade ju – upplevde u18 dock som segare än u14.
Efter en massa uppdaterande och en del inställningar som jag tycker är bra att börja med som: jag vill gärna ha ett svensk tangentbord och helst ska så mycket som möjligt av systemet i övrigt vara på svenska.
9. Så började då det avgörande testet. Skulle det gå att få in mitt favorit bild-sorterar.program: f-spot?
Flera forum menade att det var bara att installera som vanligt – jättefel!
Efter en lång tids letande i olika forum så flimrade det förbi en kommentar som gick ut på att denna person hade haft samma problem som jag – men besatt helt klart mer kunskaper i hur f-spot är programmerat – för denne hade fixat till så att f-spot fungerade på u18. Inte nog med det nu hade han fixat en version som också fungerade på u20.
Eftersom länken till u18-versionen av f-spot inte presenterades så valde jag länken till f-spot för u20.
Efter att ha följt instruktionerna så blev f-spot installerat.
Och efter en del tester så visade det sig att denna verkade stabilare än den jag hade.
10. Och, eftersom, jag hade alla mina bilder på en separat hårddisk (HD2) så kunde jag från u14-skrivbordet kopiera de programstartsikoner jag har där (ja man kommer åt ’alla’ de ’volymer’ som finns på datorn).
På så vis kan jag nu uppdatera med bilder från u18 f-spot och så funkar det från u14 f-spot också.
Så långt är jag helnöjd.
Nu ska jag fundera vidare på vad jag ska göra.
A: Starta megaarbetet med att ’göra om ’hela’ datorn till u18?
B: Eftersom jag ändå tänkt investera i en ny dator så kanske jag ska avvakta med det. I den nya datorn kan jag dessutom testa u20.
>: ständigt dessa val… (skönt att det är ett välfärdsproblem).
kl 03:00 var det dags att ge upp (jo – jag hade sovit ett tag på dagen – så det var ok.

Ny-datorval
Det uppstod ju en hel del väntan i det som jag beskriver här ovan. Då passade jag på att gå igenom datormarknaden.
Jag hade tre upplägg:
1. En helt ny fin, kraftfull, tyst dator.
2. En bättre begagnad, kraftfull, tyst dator (det finns folk som byter datormodell bara för att det kommit ut en ny – precis som med mobiltelefoner och bilar).
3. Köpa i delar (har jag inga problem med). Problemet, nu, är att det är ont om kompetens som kan tala om för en om de delar jag valt verkligen passar ihop.

Skickade en fråga till Elektronikhuset om vad de kunde erbjuda.
Samma fråga till CDON.
På INET plockade jag ihop ett paket och skickade sedan en fråga till dem om jag tänkt rätt.

Vila
Helt OK 1,5 tim 🙂

Promenad 2
Nope – skärpning!

Sjukgymnastik 2av2
Nope – skärpning!

Summering
Väldigt trött och smått irriterad över att jag hela tiden har en tendens att starta upp med något nytt. Jag har massor ’liggandes’ som är på gång…


Skippar den här ’listan’ – jag kommer ju inte till den ändå…
Ni som undrar kan ju kolla listan HÄR – där den senast förekom.


Hur skiljer man på Kategorier (Publicerat i) & Etiketter (tags).
Såhär ca 16 år efter att jag började blogga, så undrar jag det (och av vilken anledning har jag inte tagit reda på det?

Onsdag postOP dag 10

VeckoInvägning
83,2kg 😀 -3,1kg från i torsdag. Men kanske viktigare: -0,2kg från 24/2-21 räknat.
Idag blir det dock party!
Men på ett annorlunda vis.
Detta firande råkar sammanfalla med den dag då hustrun & jag bestämt att vår egen lilla 'isolering' är slut.
Så idag fick jag då :love: kramat :love: på frugan för första gången sedan 28/2-21.
Tycker oändligt synd om Dem som inte har någon att krama på.
Annars – ett bra substitut – ett tillräckligt stort gosedjur – så har jag gjort.
Jag har kramat kuddar också.
Ge dem ett namn som väcker positiva känslor.

Ryggbild
Dagens (morgon) bild på förbandet:
[Bild: Morgonens förband på ländryggen]
Har problem med skärpan – tror jag ska fråga kompisen Håkan.
Annars – ser ju ut som vanligt. Dagen för borttagande av agraffer närmar sig (19/3-21).

Uppdateringar
Uppdaterade en del om det jag skrev om munskydd, igår.
Uppdaterade den 4/3-21. Upptäckte att jag missat 'veckoinvägningen'.

Har upptäckt en lite förvirrande röra eller dålig ordning eller att jag trott att jag gjort vissa saker…, etc.
Tror att det kan ha med läkemedelspåverkan att göra…
… och i takt med minskningen av framför allt de 'naturliga' opiumalkaloider (Oxikodon) jag har haft sedan operationen – jag är inne på de sista nu.
Tramadol som jag har vid behov – i vanliga fall – är också en opioid – men definieras som: 'Övriga opioider' (N02AX: vet inte vad det innebär).
Ser nu också att just Tramadol tillhör underkruppen: NA02AX02 – vilket inte gör mig klokare i att förstå vad "N02AX Övriga opioider" innebär.

Fins det någon online fråga doktorn / eller farmaceut?

TeleskopSpö (12m)
Soffie såg nöjd ut med sitt nya spö (hur fixade hon det så fort…?)

Sjukgymnastik 1av2
Fixat 😀
Fast nu när jag läste på lite mer noggrant så ska ska det ske x2. 2 gånger per dag alltså…

Promenad
Kanske blir det en liten utflykt?
Det blev det 😀
Jag bestämde att vi åkte ned till golfbanans parkering och promenerade ned till Göta Älv – och tillbaka.
Tyckte att det var onödigt att göra längre bilresor så länge jag inte kan gå så långt.

Vila
Ska ske alldeles strax.

Sjukgymnastik 2av2
Klar! 😀 inte illa att jag kom ihåg den.

Kameror
Försöker få till vilken kamera som är bäst att fotograferar ryggen med…
Just nu 'laborerar' jag med smartfånen.
Ska se om det går att få ett 'klick'-ljud, eftersom jag använder timer. Och det är inte alltid blixten vill eller behövs…

Paket
Idag kom adapter som gör att jag kan sätta ihop gorillastativet med en stativhuvud (med en större gånga).
Jag har nu också en laddkabel till alla tre apparater som vill ha laddning via USB typ C.

Operationsberättelsen
perOP:
"Vårdgivare: LÄKARE NN
Operationsberättelse Datum: 210301 0809 Dokdatum: 210301/NN

PREOP
Patient som besväras av bilateral bensmärta som möjligen kan härröra från flertalet recesstenoser samt central stenosering. Tidigare diskuterat det hela på teamkonferens och undertecknad beslutar att utföra central dekompression L2-L3 samt dekompression L4-S1 bilateralt och fusion L4-L5. Operationsindikationen kvarstår och framkommer inga kontraindikationer.

Gör enligt nedan:

OPERATION
Bakre fusion L4-L5 samt dekompression L2-L3 och L4-S1 centralt, NAG79, ABC56.

Operatörer: dr NN och dr NN.

Går via medellinjesnitt ner och friar upp spatiet L2-S1. Anbringar navigation och med hjälp av navigeringsinstrument prylas hål upp för pediklarna L4-L5 bilateralt. Decortikerar och sätter skruvar. Utför därefter central dekompression L4-S1 där ärrvävnad löses med slev längs med benkanterna. Kan därefter mejsla ner benkanterna och komma ut lateralt över recesserna på L4-L5-nivå och utför därefter mediala facettektomier L5-S1 bilateralt. Förflyter komplikationsfritt. Går därefter upp på L2-L3-nivå och löser ärrvävnad kring L2-bågen och kan därefter ta utförande dekompression centralt. På vänstersidan finns ett diskbråck som incideras och extraheras. Inga kvarvarande rester. Tar därefter ben från utskottet och mal detta. Lägger ner Iateralt i fusionen, anbringar stag och låser med låshattar efter att ha distraherat bilateralt. Skyddar duran med Lyostypt. Anbringar ett subfasciellt passivt drän. Återsuturerar fascian och därefter etagevis subcutis. Staples i huden. Infiltrerar med Narop 7,5 mg/ml, 20 ml subkutant.

POSTOP
Sedvanlig mobilisering som vid dekompression/fusion lumbalt.

DIAGNOS
Central spinal stenos L2-L3, M480K.
Recesstenos L4-S1 bilateralt, M488K.

SSK-berättelse:
Vårdgivare: SJUKSKÖTERSKA NN Signerad: 210303
Omvårdnadsepikris Datum: 210303 1059 Dokdatum: 210303/NN

VÅRDTID
200301 -200303

PAL
NN.

KONTAKTORSAK / OPERATION
Op 1/3 Fusion L4-L5 + Dek L2-L3, L4-S1.

ANDNING / CIRKULATION
Per.op blödning 150ml. Passivt drän draget 2/3, total mängd 220ml. Hb 136, temp 36,3. Blodtryck 130/80.

ELIMINATION
KAD dragen morgon 2/3. Miktion u.a, bladder Oml efter miktion: Har inte skött magen under vårdtiden. Har erhållits Laxoberaldroppar.

HUD I VÄVNAD
Fläckfritt förband vid hemgång. Agraffer.

AKTIVITET
Går utan hjälpmedel.

SMÄRTA
Väl smärtlindrad med Panodil och Oxycontin 20mg x2. Har inte behövt extra smärtlindring.

ÖVRIGT
Fått recept på Heracillin i 10 dagar.

UTSKRIVEN TILL
Hemmet. Hämtas av anhörig."

'Översättning' av operationsberättelsen:
Om nu natten löper väl och jag får vilat så är det tänkt att jag här nedan skriva en 'översättning'.

Oderland
Så fick jag då ett svar som jag begrep:
"Hej Nisse,

På morgonen den 6 Mars 08:15 görs en större mängd (30+) förfrågningar till filen https://blogg.ngn.nu/xmlrpc.php från din IP-adress XXX.XXX.XXX.XXX. Detta klassificeras som misstänkt av vår brandvägg som då presenterar en captcha vid nästa förfrågning. Captchan löses inte och därmed blir IP-adressen blockerad. Den captcha vi pratar om här är brandväggens captcha. Det captcha-plugin du installerat på din webbplats har inte med saken att göra.

Om du inte minns att du gjort dessa förfrågningar kontrollera om du har något program relaterat till WordPress som kan ha gjort förfrågningarna. En sådan applikation saknar förmåga att lösa captcha så det förklarar i så fall varför du inte sett captchan själv. Vanligtvis är det WordPress-appen för mobil som orsakar sådana här situationer. Har du använt den appen så är det med all säkerhet i samband med detta som din IP-adress blivit blockerad.

Vi har ingen möjlighet att veta om en IP-adress är en kund eller ej. Även om vi visste det så händer det att folks datorer blir hackade vilket resulterar i att skadlig trafik genereras från deras datorer utan deras egen vetskap. Det går därför inte att göra undantag i reglerna baserat på att någon är kund.

Brandväggen hanterar all trafik på hela servern, inte bara på ditt konto. Listan innehåller IP-adresser som attackerat andra konton på servern. Fullständiga listor med IP-adresser som är blockerade i brandvägg klassificeras som personuppgifter och kan därför inte delas ut till kunder.

Hälsningar NN"

Och på det svara jag:
"Hej NN,

Bugar och tackar för ett svar som jag begriper bättre.

Nu har jag ju dock ett problem.
Jag appen WP installerad både på mobilen och på surfplattan. Den i mobilen har jag inte pillat på (tror jag…).

Jag kan däremot ha startat upp WP-appen på plattan – har dock inget minne av detta. De senaste dagarna har varit lite 'suddiga'. Jag opererades i ländryggen den 1/3-21.

Det låter ju sannolikt att jag kan ha startat upp WP-appen för att kolla något. Men vad jag minns så höll jag mest på med att fixa med mina anteckningar via min stationära PC.

Läste på lite om filen 'xmlrpc.php' och det är en fil som HAR används av WP-appar i mobiler.
Om jag nu läst rätt så används den inte längre utan ställer mer till problem.
Jag hittade ett WP-plugin som man kunde installera (Disable XML-RPC-API) och det har jag nu gjort.
Nu ska alltså filen 'xmlrpc.php' på blogg.ngn.nu vara 'inaktiverad'.
Jag hoppas att det också innebär 'icke störande'.

Vi får väl hoppas att det räcker för jag vill gärna kunna använda plattan och WP-appen för att kunna publicera inlägg till blogg.ngn.nu – främst när man är på resande fot.
Och det har jag gjort mycket tidigare – kan dock inte minnas om jag gjorde det via WP-appen eller via bloggens WPadmin-edit direkt?

Detta har ju inte hänt tidigare och jag har ju använt den appen tidigare.
Svårt att begripa att problemet skulle dyka upp just nu?

Vänligen

Nils-Gunnar Nordlundh"

Jag och supporten har haft mer kommunikation än ovan för den här bloggen bestämde sig för att trilskas å det värsta och gör det fortfarande – men jag tror inte det ska märkas ut mot användarna.
Får se om jag orkar grotta ned mig i felsökning i morgon.

Summering
Känner mig helt slut i kolan – jag blir alldeles matt när saker som jag inte har direkt kontroll över krånglar – som ett webbhotell.
Kroppen i övrigt känns som förväntat och jag får väl tycka att det är ganska OK.


Skippar den här 'listan' – jag kommer ju inte till den ändå…
Ni som undrar kan ju kolla listan HÄR – där den senast förekom.


 

 

Onsdag

Veckoinvägning
(grönt bra, Svart oförändrat, rött – då har jag gått upp)
83,5 kg
-2,1kg -:D
Förvånansvärt OK. Räknat från ’start’ (104 kg) har jag nu gått ned 20,5 kg.
Det innebär att jag skulle kunna anmäla mig till en enklare klätterutbildning och beställa klätterutrustning.
Det var den belöningen som hägrade.
Nu kom det ju dock en ländryggsoperation emellan, den 1/3-21. Det är nu på måndag.
Men – det blir i.o.f.s. en jobbig rehabiliteringsmetod men eftersom jag planerar att fortsätta samma diet fram till att såret är läkt – ser jag inget egentlig problem med.
Jag har också ändrar målet lite – jag går ned 10 kg till. Till ca 73 kg (det är vad sonen väger (73-76 kg) och han är i min längd och han är verksam som gyminstruktör).
Jag tänker alltså börja styrketräna när jag nått 73 kg och ’om’ jag då går upp till 83 kg så ska det vara bara muskler.
Det bästa vore ju att ligga kvar på 73 kg och stuva om lite till i kroppen och låta kvarvarande fett bli muskler.
När jag sedan blivit starkare så kan jag anmäla mig till den där enklare nybörjarkursen i klättring och då köpa klätterutrustning 😀

Paket
PostNord skötte sig utmärkt och kom på överenskommen tid.
Det var USB-hårddisken (4TB) till nya TV’n. Nu kan hustrun spela in även om ComHem-abonnemanget lägger av.
I vår brf har vi kabelTV (via ComHem) och de är ju nu då digitala.
Det kabelTVutbudet är väldigt likt det ’bas’-utbud vi köper via ComHem så givetvis kan man diskutera hur smarta vi egentligen är…?
Men nu handlar det om möjligheten att spela in tre kanaler samtidigt (via TiVo eller TV-hub+rec).

preOP-förberedelser
(det är ju bara 4 dagar kvar (28-24=4. Den 1/3 är op-dag)).
Håller på med att skriva en lista över vad jag ska ha med mig.
Och så packar jag en del saker.
På lördag ska vi bära in de hjälpmedel jag behöver, efter operationen (postOP).
Toalettstolsförhöjning.
Strumppådragare.
Griptång.
Olika varianter av sittförhöjningar.
Glidlakan (inom sjukvården kallade vi det draglakan). Fast den här varianten har ett sidenliknande parti som ska underlätta rörligheten i sängen.
Förhöjningar till sängen. De ska vi få på plats på lördagen.
Filtar / täcken som viks och placeras under bäddmadrassen så att det blir en liten lutning.
På måndag morgon. Packa ned min ’orm’ (en lång (2m) kudde), 2-3 kuddar och en filt i svarta plastsäckar (ska vara kvar i bilen och användas vid hemtransporten).
Normalt hade jag valt sjukresa. Men eftersom min operation inte kräver liggande så blir det sittande. och i.o.m. Coronan så vill inte chaufförer ha någon i framsätet och då kan man inte fälla ryggstödet till halvliggande – vilket krävs. Så då blir det den lätt protesterande hustrun som kommer att sköta hemtransporten. Jag tycker det känns tryggt och bra.
Sist (2019) jag tog sjukresa hem då åkte vi över Hisingen och det innebar ca 30min längre resa än vad vi normalt brukar använda i restid från Spine Center GBG och hem.

I dessa preOPförberedelser ingår också att fixa till instruktioner till hustrun om hur hon ska göra med det jag har i mina datorer – det finns lite känsligt information som jag inte vill ska spridas eller studeras. Väldigt personliga grejer alltså.
Dessutom finns det en massa digital information som jag tycker att någon kommande person i släkten kanske skulle tycka vara skitintressant – på samma vis som jag tyckt om det som pappa Nils och mor Vivan lämnat efter sig.
Ja, jag räknar alltså med att jag inte helt kan bortse från möjligheten att jag kanske inte överlever operationen (det är narkosen som är den luriga delen och ens chanser förbättras INTE med stigande ålder…).
Det kan ju också hända att jag blir svårt dement.
Man kan få en hjärnblödning som gör en oförmögen att agera förnuftigt.
Kan inte vara fel att vara förutseende – eller?

Så – det ska alltså finnas en papperslapp med instruktioner om hur hustrun ska förfara.

Tidigare började jag ju skapa en USB-sticka som man kunde stoppa in i datorn – sätta på den – och efter att ha valt > ’gå vidare’ så sopade det helt rent på datorn och allt som var kopplat till den.

Jag backade på den idén eftersom kom den i fel ’händer’ så skulle den där USB’n kunna ställa till väldigt mycket elände.

I detta fixande har jag upptäckt en del brister i mina backup.
Bl.a. så finns ingen databasbackup på min mediaWiki om min Sjukhistoria.
Det får vi försöka hinna med att fixa.

mediaWiki
Har löst det manuellt via cpanel > phpMyAdmin.
Lägger en backup på sql-databasen i ’Hämtningar’.
Kopierar sedan den filen till ’min’ backup.
Och tar sedan bor den.
De två senare åtgärderna sköter ett säkerhetskopieringsskript.

Körde också en kopiering av själva ’filerna’ från servern.
Passade också på att göra samma sak med blogg-filerna.
Det gör jag via ftp.

Säkerhetskopiering
Nu har jag fått säkerhetskopieringsskriptet som kopierar från OS-HD till HD2 att fungera som jag vill.
Hittade också en bra lösning på hur jag kan få bifogade filer, till ePost, kopierade till önskad katalog och därmed blev säkerhetskopieringen av bloggens databas mycket enklare 😀

Morgondagens utmaning blir att fixa ett annat skript som säkerhetskopierar det som finns på HD2 & en extern USB-HD jag har som jag kallar WD1 till en annan extern USB-HD som jag kallar WDE2TB (det är den som är den viktigaste…)

Lägenhetsvisning
’Vi’ är i ständiga flyttankar. (…hur skiljer man på orden: flyt-tankar (som ju borde kunna skrivas som flyttankar) och ordet flytt-tankar (som skrivs: flyttankar)?)
Vi får se hur budgivningen beter sig.
Det fanns klara nackdelar med denna lgn men också någon fördel.

Papperslappar
Se om jag kan hitta packar med papperslappar – att skriva anteckningar på. 85x85mm.
Hustrun säger att hon inte hittar några i de affärer hon kollat.
Det kostar 50-70 kr i frakt. Själva kuberna (blockkub) kostar ca 40 kr/st
Nu har jag i vart fall hittat att de ska ha passande papperslappar på Akademibokhandeln. 90x90mm.

Damma
Äntligen – tre dagar tog det – men nu är jag klar 😀

UC-IDskydd (minUC)
Dålig stil att de ännu inte gett någon respons på min kritik – men de är kanske ’överbelastade’… ❓

’Morgon'(Sjukgymnastik)Träning
Den blev av. Men först ca kl 17:30.

Summering
Nu (19:00 ska jag fixa lite gröt och sedan blir det nog sängen för jag känner mig helt slut.
Klarade tydligen en stund till för nu är kl 22:16…


Skippar den här ’listan’ – jag kommer ju inte till den ändå…
Ni som undrar kan ju kolla listan HÄR – där den senast förekom.


Onsdag

Veckoinvägning
85,6 kg
-1,3 kg 😀
PopCorn denna dag – igen 😀
Totalt har jag nu minskat i vikt: 18,4 kg
Målet är (var) -20 kg och då skulle jag få köpa en enklare
klätterutrustning.
Nu kommer en ländryggsoperation emellan.
Lika bra det – för jag har bränt en hel del pengar så kapital till
en enklare klätterutrustning finns inte.

Träning
Ökade på lite idag – blev t.o.m. svettig 🙂

LinuxUbuntu14.04
Bytte moderkortsbatteri i går kväll efter att jag stängt av och nu
idag efter en natts avstängning så…
… funkade fin-fint 🙂

Bredbands- / DigitalTVutredning
ComHem:
Det börjar bli dags. Nuvarande bindningstid går ut om 1 månad.
De belönar ju trogna kunder med att kontinuerligt höja
månadskostnaden…
Vi brukar då ’skifta’ Jag & hustrun.
Nu kom jag dock fram till en, för vår del dyster utredning.
ComHem har slutat att dela ut TiVo-boxen (som man kan spela in 3
kanaler / program samtidigt på).
Den är ’ersatt’ med en sk TV Hub och dessutom har de fräckheten att
ta 29 kr/mån om man vill ha inspelningsfunktionen ’Rec’ och då kan
man spela in en kanal / ett program åt gången.
Dessutom har de skippat det där med bindningstid vilket gör att
kostnaden för de första 12 månaderna har ökat, till ca den nivå vi
ligger på idag.

Om vi beställer ’nytt’ och får då en TV-Hub med ’Rec’ + Bredband 50
(vilket vi verkar klara oss utmärkt med) samt DigitalTV bas, så blir
det:
Startavgift: 399 kr
’Kampanj’ månad 1-12: 377 kr/mån
Därefter: 687 kr/mån

Om vi behåller det vi har. Vilket innebär att vi kan behålla
TiVo-boxen.
Samma som ovan (DigitalTV Bas + Bredband 50): 588 kr/mån

Alltså lägre än om vi byter…

Och jag tror att vi då ’tvingas’ att skicka tillbaka TiVo-boxen
eller om de ev har ett erbjudande om ’friköp’.
I så fall behöver vi inte TV-Hub’en
Vad blir kostnaden då?: -29 kr/mån. Vi kommer inte undan Hub’en men
vi kan skippa ’Rec’-tillägget.

Ska kolla vad Telia har att erbjuda…
… dyrare – givetvis …

Vi bestämde att vi skulle klura på det här en kort tid.

CDrip (win7pro & win10pro)
Kör igång igen.

Samsung TV och inspelning till USB och sedan kanske se det på
datorn?

Har en inspelad film, från TV’n.
Tar USB-HD till PC.
Kopplar in den.
Öppnar den i Utforskaren / Filhanteraren
Möts av en mängd massa filformat som jag inte stött på tidigare.
Det var som jag misstänkte.
I Samsung SmartTV finns en kryperingsnyckel*
Den används när man spelar in från TV till USB-HD.
Går det att dekryptera? Ja.
Men då måste man ’in ’i TV’n via t.ex. putty/ssh och leta upp
kryperingsnyckeln ’hämta den.
Sedan ska man använda en handfull olika linuxverkltyg för att
dekryptera filerna och sedan kan man ’packa ihop’ dem till en filmfil
som går att titta på via vilken media man nu önska och vilket sk
format man valde att skapa filmfilen till.
Lägger det projektet i ’framtidslådan’.
Det blir ett problem först den dagen då vi gör oss av med den nu nya
TV’n.

Vi kom också på att vi ger apparaten DVD/HDD en chans till. Den
kanske får bättre kvalitet med den här TV’n?

PopCorn & Film
Nu blir det nisse – party-time 😀
Kollade på ’Lejonkungen’ Gillar den 😀

Summering
Småstressigt idag.
Mycket bôk med att söka vetskap om hur man ska göra med Bredband
& Digital-TV.
Är ärligt riktigt j-a förbannad på all denna ’valfrihet’…
Datorerna har skött sig fint idag.
hade tänkt hinna med skulpturerna lite idag – men det bidde lika
mycket med det som med en promenad…


Skippar den här ’listan’ – jag kommer ju
inte till den ändå…
Ni som undrar kan ju kolla listan HÄR – där den senast förekom.


Onsdag

Veckoinvägning
86,9kg.
-0,1kg 😀
Då blir det PopCorn 😀

[not: publicerade: 210208 Måndag & 210209 Tisdag]
[not: publicerad: 210213]

Bloggen (blogg.ngn.nu)
Har blivit konstig…
Hur löser jag det?
Uppdaterade php.
Skickade supportfråga
Noterar att förhandsgranska ser OK ut…
Och när man tittar på inläggen ett och ett…?

Papperstillverkning
Inte hunnit något med detta heller…

Skulptur I & III
Står ofullbordade på köksbordet och utstrålar dålig stämning (negativ Feng Shui).

HD-Lampa
Har inte ’hunnit med att kolla något på detta idag….

win10
Sköter sig fint.

KVM-switchen
Så länge jag inte stänger av datorerna så…

ubuntu14.04
Sköter sig fint.

win7
Tja – ligger ju nere – än så länge….

win7pro
H-e och j-a skit! Samma fel med Windows Update även på win7pro (som ska innehålla sp1)
Det andra som gjorde att jag fick lite byxångest var att när datorn väl var igång så visades det sig att det fattades en hel drös maskinvaruspecifika drivrutioner – till nätverkskortet t.ex.
Här blir jag lite förbannad på mig själv – det här visste jag och kunde ha ’sparat’ de drivrutinerna från originalinstallationen.
Som väl var så hade supporten på acer kvar modellspecifika drivrutiner så jag sparade ned allihopa.
Nu är inte allt frid och fröjd bara för det – WiFi godkänns inte /installationen påstår att den inte kommer från leverantören…
Samma med VGA-drivrutinen men där fick jag igång det i alla fall.
Ska se om jag kan söka via ’internet’ efter rätt drivrutiner till WiFi.
Just nu försöker jag få in webbläsaren Edge – eftersom Internet Explorer inte längre funkar (stöttas inte).

acer ASPIRE 5742:
Är modellen jag brottas med.
Ser på acer support sajt att det finn sen BIOS för uppdatering.
Vågar man det?
Jag laddar ned den.

Har uppdaterat WiFi med framgång. Fick tag på fungerande drivrutin via atheros. Den jag hämtade från acer fungerade inte…

Jag fixade också installation av edge och så tog jag bort IE (Internet Explorer).

Nu ska vi se om jag kan få ordning på ’video’-kortet också.
Nuvarande drivrutin ger inte optimal upplösning. Nu ger den 1024×768 men ska kunna ge 1366×768. Så just nu är en del ’grejer’ ovala…

Summering
Börjar bli lite tekniktrött nu….


Kommande inlägg. I oklar ordning (hinner ju inte skriva något om nedanstående – det händer ju grejer – hela tiden… ):
✗ Covid-vaccin, hur jag ska förhålla mig till det?
✗ Vad ska jag välja för, nytt, ’tema’ (utseende) för min blogg?
Det jag har nu är egetgjort och inte ’säkert’…
✗ Kommer antagligen att få en ’server’ av min son. Hur ska jag konfigurerar den så att den blir använd på bästa vis?
✗ Detta med betalningsförbindelser.

Det blir säker också (fler) temainlägg om:
✗ Politik
✗ Försäkringskassan
✗ Sjukvården (Hälso- och)
✗ Våra ’fria’ val. T.ex. Valfrihet i vården – menar jag då.
✗ m.m.


Läs gärna om Marknadsplatsen Wish som jag publicerat på facebook.
Länk till det inlägget.
När du läst det så får du gärna dela det 🙂
Not
: Räkna inte med att Wish Support kan hjälpa Er.
ExtraNot
: Handla INTE via Wish.com över huvudet taget. Skulle något bli fel så är du rökt.


Onsdag

[not: pub: 210204 kl 01:10]

Veckoinvägning
87kg (-1,8kg sedan sist) 😀
Det innebär att jag sedan ’starten’ gått ned ca 17kg.

Teknik / Data
Pontus win10 är nu helt ominstallerad men det verkar som om det är fortsatt problem med hårddiskens mbr* (hårddiskens startsektor hittas inte vid uppstart).
Ska nu testa att göra en USB-sticka med ubuntu 20.04 på fast via Win10.
Den jag gjorde via linux funkade inte…
Win10-datorn är inte den snabbaste på att ladda ned en Ubuntu-iso.
Min stationära är ca 100ggr snabbare.
Men det fixade sig och USB-stickan gick igång 😀
*mbr=Master Boot Record

Det är möjligt att jag hittat ’felet’ på Pontus dator.
Moderkortets batteri var helt slut.
På just den här modellen verkar det få till effekt att när man väl får igång datorn och kan göra rätt inställningar i BIOS etc så ’försvinner’ de när datorn stängs av.
Datorn går tillbaka till det som fanns inställt i BIOS då den ’tillverkades’.
Det var därför den interna klockan varje gång skulle ställas om från 25/3-13 till dagens datum.
Det datumet kan också vara det som då batteriet hade tillräckligt med ström för att kunna spara BIOS-informationen.
Så – i morgon ska det köpas 2st GR2032 3V (Pontus gav mig en även en äldre dator och det moderkorts-batteriet var också helt tomt…)
Den datorn ska få till uppgift att sköta DVD-VOB > MKV – konverteringen – på heltid och även annan kopiering och konvertering (bilder & ljud).
Jag kanske t.o.m. behåller Windows som är installerat på den…
Vet inte om det är win7 eller win10?
ÅteställningsUSB ska i vart fall skapas – i så fall.
Handbrake (v1.3.3) finns ju även för Windows.
Undrar hur det funkar med kodecs i windows…?

LEGO
Idag kom de två motorerna som jag beställde (från Hong Kong) den 28/12-20.
Men det visade sig att de i själva verket kom från Luxemburg…?
[Bild: LEGO-motorerna]

Hälsa
Hustrun hittade små plitor på ryggen så de har nu fått alsolspritinpackningar..

Annan teknik
Har beställt en 8 portars RJ45 LAN swich (hub).
Antalet ’grejer’ som jag vill ha inkopplade via kabel (kat6-partvinnad) har en tendens att öka.

Åsså ser jag fram emot att få monitor / tangentbord & mus – swichen.

FilmTajm
Bestämde mig för att kolla en film (Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003) – sett den förut.)
Åsså en massa PopCorn till det 😀

Nytt projekt
Ska tillverka ’ramar’ (storlek A4 ca) till att använda att göra eget papperl.
Myggnät har jag ju så jag kan göra några stycken.
Det knepiga blir att få ramarna tillsågade och monterade.
Tycker det verkar kul det där att göra eget papper av det papper man ändå slänger.
Jag måste ju då också passa på att göra en ’stämpel’ med mitt ’sigill’ ;-D
Vi får se om jag hinner med det innan det blir operation i ländryggen.

Summering
Mycket pyssel med Pontus dator idag.
En härlig utflykt, med fika, i solen hann vi med också 😀
Åsså då PopCorn 😀

***************************************************************
Kommande inlägg. I oklar ordning (hinner ju inte skriva något om nedanstående – det händer ju grejer – hela tiden… ):
✗ Covid-vaccin, hur jag ska förhålla mig till det?
✗ Vad ska jag välja för, nytt, ’tema’ (utseende) för min blogg?
Det jag har nu är egetgjort och inte ’säkert’…
✗ Kommer antagligen att få en ’server’ av min son. Hur ska jag konfigurerar den så att den blir använd på bästa vis?
✗ Detta med betalningsförbindelser.

Det blir säker också (fler) temainlägg om:
✗ Politik
✗ Försäkringskassan
✗ Sjukvården (Hälso- och)
✗ Våra ’fria’ val. T.ex. Valfrihet i vården – menar jag då.
✗ m.m.

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Läs gärna om Marknadsplatsen Wish som jag publicerat på facebook.
Länk till det inlägget.
När du läst det så får du gärna dela det 🙂
Not
: Räkna inte med att Wish Support kan hjälpa Er.
ExtraNot
: Handla INTE via Wish.com över huvudet taget. Skulle något bli fel så är du rökt.
”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

Onsdag

Veckans invägning
91,3 kg. Det fortsätter gå nedåt, sakta (-0,6kg) :me:
Totalt har jag gått ned ca 12 kg nu.

Dagens Wish
Fick detta ’svar’ – nu skiter jag i dem:

30 dec. 2020 00:16 GMT−8

Hej Nisse Nordlundh,

Tack för att du återkom till oss på Wish. Jag ber ännu en gång om ursäkt för att du upplever problem med detta och inte är nöjd med vår kundsupport.

Jag kan dessvärre inte se meddelanden från en annan konversation, jag rekommenderar dig att kontakta oss via den konversationen så att vi kan se alla meddelanden och på så sätt hjälpa dig på bästa sätt.

Har du fler frågor eller funderingar, hjälper vi dig gärna. Tack för att du handlar med oss på Wish.

Maja
Wish Team

Jag har aldrig handlat av dem (0 koll).

Jag undrar ju givetvis av vilken anledning de inte kan ha koll på att de haft två konversationer (två olika konversationsnummer) till en och samma person med en och samma ePost.
Dessutom har de ju fått kopior (med konversationsnummer, text & bilder) på hela den meddelandekonversationen, i den nu aktuella meddelandekonversationen.
De läser och kontrollerar inte, innan de svarar…

Jag har ju själv erfarenhet från IT.
Jobbat; som IT-tekniker, med IT-support, IT-säkerhet och som IT-samordnare.
Har haft ett privat företag inom Datautbildning och Programmering.
Jag vill påstå att jag är väl insatt i ’data’ och när jag då skriver att supporten på wish.com är under all kritik så är detta med största sannolikhet sant.

Mer och mer tydligt blir det också att det inte är människor (om man studerar skrivteknik och ’beteende’) som finns i Wish Customer Support <support@wish.com>
Inget av namnen:
Tobias,
Chanittha,
Maja,
Jonas,
Tove (lågvattenmärket),
uppvisar någon som helst vettig intelligens – i vart fall klarar de inte att läsa en kommunikationshistorik (på anmodan).
De kan inte heller läsa eller ’se’ bilder.

En sk AI-asssistent är tänkt att hela tiden lära sig – och bli bättre.
Så jag backar på att de skulle kunna vara AI-assistenter.
Är de inte människor så är de algoritmer som är uruselt programmerade.
Är de människor så har de urusla IT-verktyg (hjälpprogram) eller så har de regler som håller dem kort – de sitter ju i USA…

I det första meddelandet från Wish, det som annullerar min order, så står följande längs ned:
Det här mailet skickades från en adress enbart avsedd för meddelanden som inte kan ta emot inkommande mail.
Svara inte på detta meddelande. Om du har några frågor eller funderingar, vänligen kontakta oss på support@wish.com

Av vilken anledning gör de / den, det?
När de (support@wish.com) varken kan se eller läsa?

Noterar att vid ett tillfälle är det en ’wish-support-person’ som skriver såhär:
Dessvärre är det så som min kollega sa i föregående meddelande.”
Och menar då sig själv…

Not: ser nu att i det första svaret från wish, där de annullerar ordern så kommer svaret till en ePost som jag bara uppger som ’inloggnings-ePost’ (en gmail-ePost-adress) aldrig som ’svars-ePost’.
Fast när jag svarar till dem (då uppstår det första ärendenumret) så använder jag min vanliga officiella ePost: nisse at ngn . nu.
Så där har de samma person och samma ePost som i det ’nu gällande ärendet’.

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Läs gärna om Marknadsplatsen Wish som jag publicerat på facebook.
Länk till det inlägget.
Not: Räkna inte med att Wish Support kan hjälpa Er.
ExtraNot: Handla INTE via Wish.com över huvudet taget. Skulle något bli fel så är du rökt.
”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

Geocaching
Idag blev det lite uppehåll i regnandet och jag hade en GPSgömma (cache) i mitt närområde som jag tycket skulle passa bra att leta upp idag:
Gott nytt fore 2020! (GC8HD4Z)
Det var min hittade nummer: 10101
Ett fin tal, samma både framlänges och baklänges ett sk palindromtal.
Det kan också omvandlas från talbas 2 till talbas 10 och då blir det: 21
Inget speciellt med 21 mer än att om man delar svaret på:
”den yttersta frågan om livet, universum och allting” med 2 – så får man just 21 som svar.
Å andra sidan kan man lägga till en ’0’:a i slutet på mitt antal hittade GPSgömmor och sedan omvandla det från talbas 2 till talbas 10 – vad får man då?

Skulpturen
Det går trögt. Materialet vill inte riktigt bete sig så som jag vill – vi är inte överens, än…

Teckna
Jag har fått för mig att börja teckna igen – men jag har problem med det där med att hålla i en penna och de där pilliga detaljerna.
Jag har nog hittat en lösning på det – installerade appen SketchBook på min surfplatta och så har jag beställt en bra digital penna, för ändamålet, en: Svart, Samsung Galaxy Note 8 S Pen.

***************************************************************
Kommande inlägg. I oklar ordning (hinner ju inte skriva något om nedanstående – det händer ju grejer – hela tiden… ):
✗ Covid-vaccin, hur jag ska förhålla mig till det?
✗ Vad ska jag välja för, nytt, ’tema’ (utseende) för min blogg?
Det jag har nu är egetgjort och inte ’säkert’…
✗ ett pedagogiskt skulpturbyggande som genomgår misslyckande efter misslyckande.
✗ Kommer antagligen att få en ’server’ av min son. Hur ska jag konfigurerar den så att den blir använd på bästa vis?
✗ Detta med betalningsförbindelser.
Det blir säker också (fler) temainlägg om:
✗ Politik
✗ Försäkringskassan
✗ Sjukvården (Hälso- och)
✗ Våra ’fria’ val. T.ex. Valfrihet i vården – menar jag då.
✗ m.m.