Seg dag med psykiskt lättande ’vindar’ fram emot kvällen.

sömn; ok. Kom dock lite sent i säng men vaknade 08:00.

Promenad
Idag var jag duktig. Tog mig ut av egen vilja och kraft.

Resa
Nu, idag, har jag beställt en resa som jag hoppas ska ge mig två saker;
1. Att den bromsar upp den just nu pågående nedbrytande kroppssegheten.
2. Hitta en plats som jag kan återkomma till.

Jag har bokat resa till den Spanska ön Gran Canaria och staden Las Palmas samt bokat ett hotell mitt i ’smeten’. Antagligen det billigaste som fanns eftersom det var det enda som var tillgängligt, hotell Marmoral.
(Helst hade jag velat komma till Teneriffa men det kanske inte är så stor skillnad?)

Ving, vilka jag bokat resan via ’varnar’ för att det pågår ett bygge alldeles tvärs över gatan, dagtid. Tror nog jag ska klara det, nu när jag vet om det. Och så kan jag ju alltid göra som hustrun säger; ”Stäng av hörapparaterna.”

Medeltemperaturen där, nu i oktober ligger på ungefär min 21° C och max 26° C. Medelsoltimmar: 6. Lite mulet emellanåt alltså vilket inte gör mig något. Det är bättre fotograferingsljus när det är mulet. Den relativa luftfuktigheten ligger i oktober på 77%
Just nu, 22:45, ser det ut som om det kommer en liten regnskvätt över Las Palmas. Temperaturen är 27° C. Det har varit 75% sol och 95% risk för regn.

Den dagen jag förväntas anlända, den 19:e så ska det vara 21-25° C 75% sol (lite småmulet) 30% risk för regn, svag vind.

Dessutom lär lufttrycket aldrig gå under 1010 hpa och det är ju något som jag hakat upp mig på. Tittade precis på en s.k. graf och trycket har legat relativt stabilt över 1010 från 6/10 till 9/10 sedan dundrade det tydligen in ett hågtryck för lufttrycket steg till 1016-1017 den 10-11/10. Nu under dagen har det dock dykt från 1014 ned till 1009! Va’ fan! Vi får se hur det utvecklar sig…
Medellufttrycket har legat på 1013 hpa från kl 21:00 den 5/10 till idag 21:00.
Fram emot den 25-27:e kommer det ett ’rejält’ högtryck in över Kanarieöarna. Så vädret verkar ligga på topp precis när det är dags för mig att åka hem…

Hoppas luftfuktigheten ligger rätt också (den verkar ligga mellan 75-95%). Kanarieöarna lär ju vara kända för sin positiva inverkan på reumatiker så jag tror det kan vara något. Jag åker alltså och rekar lite.

Jag åker den 19 okt och ska vara tillbaka den 30:e[*]. Ving kallar det 2 veckor, jag får det till 12 dagar och då är resdagarna inkluderade…
[*] Farsan fyller ju den 4/11.

Hälsoläget:
Mina exem gör mig emellanåt smågalen (de hoppas jag försvinner på resan också…). Värken i fingerlederna är nog det som stör mest. Och att jag liksom får ladda, när jag ska resa mig upp från sittande till stående.
[04-06-050-050]

Psykiskt stressig dag

sömn; ok. Nu är det klarlagt. Det är ingen idé att gå och lägga sig tidigt i tron att jag ska vakna tidigt. Oavsett när jag lägger mig så vaknar jag 08:00. Bara att rätta in sig i ledet…

Farsan
Har varit nära sammanbrott idag. Inte p.g.a. farsan utan p.g.a. telia och till viss del organisationen kring det här med trygghetslarm.

1. Pappa ringer, från sin mobil och meddelar att ingen telefoner fungerar och trygghetslarmet blinkar rött.
2. Jag ringer till THN’s trygghetslarm och framför problemet. De ska skicka dit personal från hans hemtjänstenehet.
3. Personal därifrån ringer och meddelar att trygghetslarmet inte fungerar… och att de dragit ur alla telefoner och satt i dem igen, inget fungerar.
4. Jag ber dem vara kvar i mobiltelefonen medan jag ringer så vi hör om det går fram någon signal. Det gör det men när far svarar så hör han inget och i min ända fortsätter det ringa. I min värld betyder det fel på tjänsten – vilken i det här fallet levereras av telia.
5. När det är fel på den fasta telefonin så ska man inte tro att det är trygghetslarm eller hemtjänst som har ansvar för att felanmäla till leverantören av den fasta telefonin, nejdå, det är kunden. Farsan alltså. I vårt fall innebär det närmast tillgänglig och tålmodig anhörig. Eftersom jag just då var närmast tillgänglig (kanske inte den mest tålmodige…) så avsåg det mig…
6. Jag ringer telia 90200 (privattelefoni) efter ett svårbeskrivligt antal knapptryckningar och röststyrningar hamnar jag till slut hos en människa och framför att felanmälan avser ett fast abonnemang med trygghetslarm så jag vill ha det till att det ska få hög prioritet. Jag fick beskedet att de lägger det som ’akut’. Annars skulle det ske något tidigast måndag eftermiddag eller inom tre arbetsdagar, onsdag alltså… men nu fick jag till det med prioritet – akut.
7. Jag ringer till pappas mobil och meddelar att jag anmält felet och jag ber han ringa om ingen dykt upp, eller hänt, före 16:00.
8. Pappa ringer 16:00 inget har hänt.
9. Jag kontaktar telia (90200) igen och kommer fortare fram till en person den här gången…?
Jag vill veta vad som sker…, tystnad…,
”Det är lagt som ett ärende som ska åtgärdas inom tre arbetsdagar, tidigast måndag alltså.”
Tystnad, från min sida…, ”Senast jag ringde så fick jag besked om att det skulle ske akut, eftersom min far har trygghetslarm, kan du ge mig ett besked om vad som har hänt?”
Tystnad…, ”Det är lagt en ansökan om att det ska ske akut med den har inte besvarats av personalen i Trollhättan.”
Då menar jag: ”Det här är ju inte bra, inte alls bra. Vad föreslår du att vi gör nu?”,
svar: ”Kan någon åka till din far och ge honom en mobil?”.
Min respons: ”Jo, det skulle gå men om nu far ramlar, bryter sig och blir omtöcknad, vilket har hänt. Hur stor tror du då chansen är att han hittar rätt knappar på en mobil han inte är van vid?”.
Svar: ”Jo, det förståss…”.
Jag föreslår: ”Kan Ni anstränga er lite, när slutar personalen i Trollhättan?”,
svar: ”18:00”.
Jag: ”Och?”
Respons: ”Vänta lite jag ska kolla med chefen…, jo jag har fått grönt för att prioritera det här och kontaktar personalen i Trollhättan.”
Jag: ”Bra! Och om de nu trots det inte hinner till 18:00?”
Svar: ”Jag då blir det inget förrän till måndag, tidigast.”
Jag: ”Du förstår säkert att det är ett besked jag inte kan acceptera från en leverantör av fast telefon, till en kund som har trygghetslarm. Men jag har respekt för dina bestämmelser och jag hoppas att personalen i Trollhättan gör vad de kan. Så ring nu och sätt en blåslampa i röven på dem! Lycka till! Och tack för att du göra vad du kan.”
Svar: ”Jag lovar att göra vad jag kan.”

Efter det så meddelade jag också att det fick bli lite speciella rutiner i fall telepersonalen vart tvungna och gå in till far eftersom han inte rör sig så snabbt.

Nu talade jag inte om för den här pojken att vi utrustade far med en s.k. seniofon för ett par år sedan. Den är stor och tydlig, har en stor röd knapp på baksidan. Trycker man på den så rings 5 telefonnummer upp i förutbestämd ordning och håller så på tills det svarar.

10. Jag ringer far och meddelar vad som är uppgjort och ber han förbreda för att ha seniofonen vid sängen när han sover.
11. 17:00 lämnar vi hemmet, för en promenad. Jag vidarekopplar vår hemtelefon till min mobil (inkoppling: *21*[nummerr]# urkoppling: #21#)
12. 18:00 ringer far och meddela att allt nu fungerar – phu! Han hade precis talat med en teliakille som hade fixat det hela och de hade också kollat att trygghetslarmet funkade.

Vad skulle alla fäder göra utan sina söner?

Med den halvskämtfulla frasen vill jag bli allvarlig. Om far inte haft några anhöriga? Vem har då ansvaret för ’felanmälan’? Personligen tycker jag det skulle ligga inom ramen för trygghetslarmtjänsten. Det är ju ändå de som ’kräver’ att det ska finnas ett fungerande fast telefoniabonnemang. Eller så får de ta fram en teknik som inte är beroende på fast telefoni.

Promenaden
Var mycket ansträngande. Benen skakade och det värkte i hela kroppen och så kändes det som om jag hade en psykisk propp med tryck under och att den var farligt nära att ’ploppa’ upp. Far hade då ännu inte ringt.

Nedvarvning
Det blev nedvarvning m.h.a. missbruk. Laktosfri filmjölk och Start hasselnötsmüsli + en stor tårtbit Prinsesstårta (hustruns idé)

Hälsoläget:
Kvällsvärken har ökat – smygande. De två senaste kvällarna har jag tagit:
400 mg Brufen (Ibuprofen)
500 mg Paraflex (kloroxazon)
500 mg Pamol (pracetamol)
för att jag ska kunna somna, över huvudet taget
Mina exem har börjat besvära mer och mer – också.
Min tinnitus går på högvarv – stressutlöst.
[04-04-025-050]

Trött men relativt bra dag likväl

sömn; urusel. Drack 1,5 l Cola innan jag gick och lade mig och före det (16:00-18:00) 4 öl.

Blog Action Day 2010
Den 15 Oktober handlar i år om Vatten
[Bild: BologActionDay 2010 Water]

Så idag ägnas en del tid åt att ’snickra’ ihop vad jag tycker om det ämnet. Och det ska skrivas både på Svenska och Engelska…

Släktforskning
Håller fortfarande på med att dokumentera det som jag fann i farmor Ellens låda på fars vind.
– Känner att det är dags för en paus…

Hälsoläget:
Trött, Värker i nästan varenda led i kroppen. Har tagit s.k. vid behovs medicin. Och så har mina exem börjat å härja. Det kliar nästan överallt på kroppen så nu har jag ’oljat in mig’.
[04-06-025-010]

Trött och slö dag

sömn; sådär men rätt så ok.

Släktforskning
Handlar just nu mer om att digitalisera gamla dokument och sedan försöka få till ett system att hålla reda på dem.

Vilat
Har det blivit en hel del idag – det var ju fest igår.

Hälsoläget:
Det börjar bli trögare och så börjar ’klådan’ komma. Så nu blir det till att ta fram kroppsoljor och andra preparat för att hjälpa huden så gott det går.
[03-05-030-040]

Tröttisdag

sömn; ok. Men jag kom sent i säng. Relativt pigg dag i går ger en nästan extremt trött dag idag…

Bredband-Telefoni
Vi i vårt hushåll har för närvarande
[Bild: ComHem Logga]
som leverntör av telefoni och bredband (internetåtkomst).

Nu sista september upphör gällande avtal och det är nu s,k, obundet. Jag har också varit i kontakt med dem och ska, förhoppningsvis, ha fått bort en digitalTV-avgift som jag fått betala i 18 månader, vilken jag inte haft användning för.

Nu kommer ett slags 'hot'?

Innan jag börjar; Behöver verkligen de här tjänsteföretagen verkligen höja sina intäkter? Själva menar det att det beror på att de: "genomförs med syfte att möjliggöra fortsatta investeringar för en modern och driftssäker infrastruktur i vårt nät."
Jag är tveksam till om dessa "investeringar" verkligen kräver "ökade intäkter"

Fick ett brev, idag, där står en hel massa men här är det väsentliga, brevet börjar:
"Från och med den 1 november 2010 genomför vi två förändringar som berör ditt telefoniabonnemang hos oss:

* Byte från så kallad sekunddebitering till minutdebitering.

* Högre öppningsavgift för varje nytt samtal."

och:

"Du som inte accepterar förändringarna har – fram till och med den 31 oktober 2010 – rätt att säga upp avtalet till den dag då förändringen börjar gälla, utan att det medför någon kostnad eller förpliktelse. Här vill vi samtidigt passa på att nämna att flera stora aktörer redan tillämpar minutdebitering sedan tidigare."
Om nu 'alla aktörer' på den fria marknaden tillämpar samma 'regler', vad händer då med konkurrensen? Det känns inte som att det här agerandet gör min telefoni billigare – var det inte någon / nåt som lovade det?

Avslutningsvis, i brevet:
"PS

Ett litet tips: med vår tillvalstjänst "Alltid" ringer du hur mycket du vill för 0:-/min till alla fasta telefoner i Sverige. …"
Den där 'tillvalstjänsten' kostar: 49:-/månad. Slå ut det på dina fasta uppringningar så blir det ju 'helt plötsligt' inte 0:-/min, eller?
Och den ökade s.k. öppningsavgiften får du betala likt förbaskat, 59 öre/samtal.
Och, dessutom, många av de vi ringer till, har inte 'fast telefoni'. De har valt mobil telefoni.

Alltid dessa problem. Vad göra nu, välja en annan 'aktör'? De är ju samma kålhuvuden allihopa?

Vi skulle ju kunna skippa den 'fasta telefonin', vi med. Vi har ju mobiltelefoner och skype går ju att använda…

Besök
Hunden Tippex med matte var här och hälsade på.

Släktforskning
Håller på med att systematisera de digitaliserade gamla breven. Intyg, betyg, vanliga brev etc.

Har gjort ett enkelt s.k. HTML-system som ska hjälpa mig hålla ordning på det.

Hälsoläget:
Känns skit. Är lufttrycket på väg ned? Svar: ja.
[04-03-050-010]

Kallare?

sömn ok.

I går kväll
galleri.ngn.nu
Nu ska det vara s.k. captcha-kontroll aktiverad för kommentarer.
Alla kommentarer hamnar i s.k. moderering (godkännande)
Jag får ett mejl för varje kommentar som är lagd.

Att jag får mejl fixades genom att lägga till följande rader i: /modules/comment/AddComment.inc
rad:

$comment->setCommenterId($gallery->getActiveUserId());
$comment->setHost(GalleryUtilities::getRemoteHostAddress());
$comment->setSubject($form['subject']);
/*$comment->setComment($form['comment']);*/
$comment->setAuthor($form['author']);
/*$comment->setDate($currentTime);*/
/*$ret = $comment->save();
if ($ret) {
return array($ret, null);
}*/

/* added 091208 ngn */
$comment->setComment($form['comment']);
$comment->setDate($currentTime);
$ret = $comment->save();
if ($ret) {
return array($ret, null);
}

/* added eMail Notification based on MRiedl's modification */
list ($ret, $item) = GalleryCoreApi::loadEntitiesById($itemId);
if ($ret) {
return array($ret->wrap(__FILE__, __LINE__), null);
}
list ($ret, $owner) = GalleryCoreApi::loadEntitiesById($item->getOwnerId());
if ($ret) {
return array($ret->wrap(__FILE__, __LINE__), null);
}
$ownerName = $owner->getFullName();
$ownerEMail = $owner->getEmail();
list ($ret, $user) = GalleryCoreApi::loadEntitiesById($gallery->getActiveUserId());
if ($ret) {
return array($ret->wrap(__FILE__, __LINE__), null);
}
$userName = $user->getFullName();
$emailSubj = 'GALLERY2 - Ny bildkommentar';
$emailContent = 'Hej '.$ownerName.'!'."\n\n".
'Ny kommentar från användare: '.$userName." (".GalleryUtilities::getRemoteHostAddress().") \n".
'Ämne: '.$form['subject']."\n".
'Kommentar: '.$form['comment']."\n".
'URL: http://galleri.ngn.nu/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId='.$itemId."\n\n".
'[detta är ett automatiskt mejl, skapad av Gallery (AddComment.inc) !]';
$from = 'nisse@ngn.nu';
mail("nisse@ngn.nu",$emailSubj,$emailContent, "From: $from\nX-Mailer: PHP/ . $phpversion()", "-f $from");
/* end added 091208 ngn */

/* Send the user to a confirmation page, for now */
$redirect['view'] = 'comment.CommentChangeConfirmation';
$redirect['itemId'] = (int)$itemId;
$status['added'] = 1;
}

De sista tre raderna är befintlig kod. Resten sätts in ovanför dessa rader. I början syns också de bortkommenteringar jag gjort.


Idag
Jag begriper faktiskt inte hur de orkar de där spammarna? Även om jag kopplat in en sådan där manuell inknappning av en verifieringskod och, dessutom, så publiceras inte kommentaren, fortsätter de. Misstänker att det är någon form av automatik inblandad. Någon programvara. Hur den tar sig förbi verifieringen fattar jag inte.

Nu har jag i vart fall stängt av kommentarsmöjligheten. Får se vad som händer när jag kopplar in den igen, om ett tag.

Promenad
Hustrun har ledig dag så jag fick sällskap och solen sken. Trevligt!

Farsan
Det blev nästan en heldag. Vi fixade med julklappar och födelsedagspresenter. Åt lunch på Stålverket. Var in i Odenhuset och köpte bl.a. kort.

Köpte fikabröd på hemvägen vilket vi mumsade i oss hemma hos far.

På hemvägen stannade vi till vid Överby Köpcenter och handlade lite livsmedel.

Tummen
Nu har skinnet börjat spricka. Det tog i vart fall en vecka.
[Bild: Tummen]
Behandlar det med olivolja och plåster.

Hälsoläget:
Relativt gott men en dag ’på stan’ känns i ryggen. Är dock för närvarande mest bekymrad för min hud.

Turkiet – Alanya – Dag 22 av 62

Planering:

Hoppas hitta reptiler och andra djur att fotografera.

Till internetcaféet
– Uppdatera bloggen
– förhoppningsvis kunna publicera någon bild

Så här blev det:
Redigerat: Turkiet – Alanya – Dag 21 av 62 och Grattis!.

Bilder
Pysslat med bilderna som jag tog igår (22 okt 09) och publicerar dem efterhand.

Handlat
Var å handlade. Hade för lite pengar med mig…, givetvis. Vid västra Migros (den stora) har de en ’minibank’ (bankomat).
I affären tar de alla kort som finns utom MasterCard och Visa. Egentligen ska man ha ett MIGROS-kort, då löser sig det mesta. jag har inte lyckats få något – utan en massa motfrågor som jag inte förstår…?

Jag fick i vart fall gå ut och se om jag kunde få ut några pengar från ett konto jag visste var tomt men i vart fall i Sverige har en kreditsumma att ta till i ’nödfall’.
Jag fick allt pengar efter att ha fått vänta ca 5 min.
Bankomaten skulle fyllas på och det skedde under övervakning av en man med en K-pist eller möjligtvis AK4. De sparar i vart fall inte på ’krutet’.

Vilat
Blev pömsig efter maten så nu har jag vilat siesta en stund.

Kaffe
Gjorde mig en kopp kaffe. Ställde den på bordet, kollade lite på datorn och noterade hur vätskeytan i koppen rörde sig. Jag slutade upp med det jag höll på med och studerade koppen.
Jodå vätskan rörde på sig och inget annat och jag kände inget. Klockan var då ca 14:42. 14:43 var det ca 1sek mellan ’skakningarna’. 14:45 ca 3sek emellan och 14:46 upphörde det.

Snacka om miniskalv.

Bad(ande)… så att det inte ska missförstås…
Efter kaffet blir det en stund i vattnet. Ska bli spännande å se om den luftmadrassen jag väljer idag kommer att hålla eller ej…

Den höll och vågorna var alldeles lagom för lite ’guppande’ som Nonna skrev. Kanske är bra för kroppen att ’vridas’ och ’vickas’ på.

Pratade med ett Svenskt yngre par. Frågade dem vad de betalade för en strandstol (med madrass). 3 Lira per stol och vill man ha parasoll ytterligare 3 Lira. De flesta har badhandduk med sig och ligger på den, ser ut som ett klokt val.

De berättade att de varit här lite över en vecka och tillbringat varenda soltimma på stranden – jösses. Hoppas de inte kommer att få några men…

De blev minst sagt förvånade när jag berättade att jag varit här sedan den 2 oktober. Eftersom jag inte är soldyrkare, snarare tvärtom, så ser jag ju ganska nyanländ ut.

Solskyddet
De där plastremsorna som hänger för fönstren och altandörren, jag har nämnt den tidigare. De fungerade inte riktigt. Det var plastdetaljer uppe i ’skenan’ som hade böjt sig och gått av.
Idag gjorde jag slag i saken. Jag monterade ned skenan, plockade av ’remsorna’ (1dm breda och ca 230 cm långa (1mm tjocka)).
Och skruvade isär ’skenan’. Det var ca 5st ’plastgrejer’ som hade böjt sig. Jag böjde tillbaka dem.
Sedan var det en som var sönder, den var av. Men, och det är ju jättekonstigt…, jag hittade den på balkonggolvet när jag städade en dag. Och tänkte: ”Det där är nog en grej som ska sitta någonstans.”, så jag lade den på ’fönsterblecket’ (här är det marmor).

Den ’söndriga’ grejen ’borrade’ jag (med en lädernål) fyra hål; två i den lösa och två i den ’fasta’. Sedan använde jag nålen och tandtråd för att fästa ihop bitarna. Stabilisering fick vanlig tejp stå för.

Efter lite finjusterande i ’böjandet’ så klickade jag på lite ’symaskinsolja’ och kollade så att allt löpte som jag tänkt.

Skruvade ihop ’skenan’ och monterade tillbaka den i taket. Hängde dit ’remsorna’ och nu fungerar ’allt’ som om det vore nytt…

After Work
Har precis haft en märklig upplevelse. Jag har firat After Work med hustrun. Suttit och tjôtat i ca 2 timmar och klämt några öl. Och det tack vare Skype och Internet. Visst är det märkligt?

Hälsoläget:
Noterade för en stund sedan att min besvärande hudförändring på vänster tumme dykt upp? En sådan där huden spricker och det känns som om man inte hade något skinn.
Fixade det med olivolja.

Kramar till ALLA!

Turkiet – Alanya – Dag 16 av 62

Planering:
Utforska Alanya

Hoppas hitta reptiler och andra djur att fotografera.

Till internetcaféet
– Uppdatera bloggen
– förhoppningsvis kunna publicera någon bild

Så här blev det:
Redigerade: fredagen den 16 oktober, Dag 15.

Djur
Egentligen är det märkligt, men det är få människor som känner till att världens mest uppmärksammade rovfisk förekommer i medelhavet.
Andra områden där vithaj tycks förekomma i relativ större utsträckning är centrala Chile, New England, Medelhavet, Nya Zeeland och Japan vilka tillsammans med de fengågnsrika öarna utanför centrala Kalifornien, södra Australien och Syd Afrika utgör ´hot-spots´ för vithaj.
Källa: Svenska Hajföreningen: [http://wse113466.ta35.talkactive.net/haj.asp?v=kanda&id=28]

Vithajen har en av de största geografiska utbredningarna av alla hajar och förekommer i de flesta hav, som Stilla havet, Atlanten, Indiska oceanen och Medelhavet.
Källa: sv.wikipedia.se [http://sv.wikipedia.org/wiki/Vithaj]

Pratade med tjejerna som jobbade på turbåtarna om detta, de såg ut som frågetecken.

Jag har vetat om det länge. Det finns vissa källor som menar att Vithajen (Carcharodon carcharias) använder Medelhavet som uppväxtplats för sina småttingar, andra menar att de funnits där sedan urminnes tider andra menar att de kom när Suezkanalen blev till. Jag vet inte och tänker inte ta ställning men de verkar ju helt uppenbart finnas här – nu. Visste ni det?

Om jag har förstått det hela rätt så är faktiskt vithajen vanlig i medelhavet men den angriper inte. Det talar faktiskt för att den ska till att föda eller precis har födslat. Medelhavet skulle därmed kunna vara en ’barnkammare’.
Möjligtvis en parningsplats. Någonting i bakhuvudet surrar om att hajar inte äter när de är på ’G’, så att säga.
Men jag hittar inga belägg för det, mer än att man observerat ovanligt stora vithajar.

Mera tillbud
Var till toaletten i natt. Fällde upp locket, skulle sätta mig, halkade på badrumsmattan. Locket till WC-stolen gick sönder:
[Bild: Söndrigt toalock, i Turkiet]
Locket var alltså uppfällt när jag ramlade baklänges, med ryggen före, givetvis..

Så här ser det ytliga skadorna ut:
[Bild: Skada efter fall mot toastolen, i Turkiet]
Det känns som om jag klarat mig från inre skador om vi räknar bort känslan av en liten psykisk ’knäck’…

Så nu blir till att åka ut på stan och leta ett toalock som är så likt som möjligt.

Toalock
Hittade inget som var ’så likt som möjligt’. Jag tycker att jag hittade ett som var snyggare:
[Bild: Nytt helt toalock, i Turkiet]
Det kostade 27 Lira (ca 130 SEK). Är inte det dyrt t.o.m. i Sverige?

Metro
Heter affären som jag köpte toalocket i. Det är en slags grossistbutik, liknande Willys. Det har jag begripit.

Vid dagen besök höll jag på att få dåndimpen. Jag har varit där och både handlat och tittat runt flera gånger men idag vägrade de släppa in mig. Jag måste ha ett Metro-kort. ”Fint, ge mig ett då.”, svarade jag. ”Du måste ha ett företag, här i Turkiet.”

Jag blev mållös efter en hel del dividerande och jag förklarade att jag cyklat nära 10 km för att komma till deras butik så skrev hon till slut ett tillfälligt papper som gav mig rätt att handla i butiken.

Studerade sedan insläppet ett tag. Inte en Turk blev stoppad eller kontrollerad en och annan icketurk slank igenom efter som de såg ut som Turkar. Inte kan man ju bli förbannad – meningslöst. Men snacka om att känna sig diskriminerad.

Och jag begrep ju vad de var ute efter. De ville inte att främst turisterna skulle kunna handla billigt.

Sårkontroll
Dagens sårkontroll under högerfoten är klar:
[Bild: Sårkontroll, i Turkiet]
Ser att det sitter lite smuts under det lösa skinnet mest till vänster.
Annars ser det väldigt bra ut men det känns inte bra att gå på…
Visst är det bra med småkameror med riktigt bra närbildsförmåga.

Bad
Dagens bad. Nästan ingen vind. Varmt. Svalkade gott.

Vilat
Sov en stund i eftermiddagsvärmen (siesta). Passade på att lufta såret under foten.
Innan jag satte på nytt vattenavvisande plåster så gjorde jag rent såret mer noggrant. Nu ska det inte finnas några små svarta ’fläckar’ kvar. De som syns på bilden, här ovan.

Hälsoläget:
Jag får se till att leva lite försiktigare. Det är ju kanonbra att mina rygg- och hudbesvär ’försvinner’ men jag kan ju inte hålla på å skaffa mig nya besvär – hela tiden…

Min tinnitus är kvar.
Min taskiga mage krånglar fortfarande.
Frånvaron av känsel på höger tummes vänstra sida är kvar.
Postatabesvären, är kvar
Glaskroppsavlossningen hade ett skov för några dagar sedan. Då såg jag mer ’ljusblixtar’ än vad jag gjort på länge.
Hur det är med blodtrycket vet jag inte (kanske lika bra…).
Några ’Svenska’ hudbesvär har jag inte. De försvann första veckan.
Värken (från ryggen) har minskat med närmare 80%
Övriga besvär, relaterade till ryggen, stickningar, hugg, plötsliga känsel- och kraftbortfall är obefintligt.

Mest besvärande, just nu, är längtan efter hustrun och såret under högerfoten.

Turkiet – Alanya – Dag 12 av 62

Planering:
Utforska Alanya

Hoppas hitta reptiler och andra djur att fotografera.

Till internetcaféet
– Uppdatera bloggen
– förhoppningsvis kunna publicera någon bild

Så här blev det:
Turkiet – Alanya – Dag 11 av 62.

Lite festkväll
Det ordnade sig fint med tvätten, även om den kom sent. Kontaktpersonen hade varit iväg och köpt örngott och underlakan.

Jag blev inviterad till att följa med till ett Svenskt par som min kontaktperson kände. Det vankades Irish Coffe.

Ett mycket trevligt par. Vi hade en väldigt trevlig samvaro.

Jag gjorde dock bort mig, en gång, tror jag. Jag skulle förklara något djupt psykologiskt som skulle klargöra ett problem och tappade tråden totalt – det var bara att be om ursäkt och skylla på begränsat tänk…

Efter det besöket fick jag följa med till långstannarnas stamställe – i alla fall i det här gänget. Pratade mycket med en Holländare som bott här nere länge. Bytte några få ord med en Norska som drev en affärsrörelse. Ett Svenskt par som jag inte fick uppfattning om hur länge de varit här och så var det med två yngre tjejer som tydligen hörde hemma i ’mitt’ hus. Hann inte prata med dem så mycket.

Jag var hemma 01:30…

Lakanet
Gjorde tydligen ett misstag. Jag hängde lakanet över balkongräcket.
Nu är lakanet visserligen torrt men bra mycket smutsigare än när jag lämnade det till tvätt…
Jag får köpa tvättmedel och tvätta det för hand, i diskhon.

Och nu är det gjort.

Blev dock osäker på om jag köpt flytande handtvättmedel för kulörtvätt eller om det var sköljmedel?
Nu har jag kollat språket. På flaskan står:
”Siur Camasir Deterjan”: Flytande Tvättmedel (Flytande Tvätt Tvättmedel)
”Renkli sihir”: Kulör magi
”Kalici Renkler”: Bestående Färger

Frid och fröjd :me:

Hundägande
Kan man säga detta till en relativt ung Turk?
”Hi mister.
I notice that You take care of a nice dog.
But, I think the best You could do is to kill the dog. It best for the dog.
The dog try very hard to love You and try to be nice and to get Your attention.
I notice that You even not touch the dog. The dog want to be touched.
The dog live the mostly time of the day and night on this small balcony.
If the dog get a walk it is in the early morning and only once a day (i hope I’m wrong).
That behaviour place You under the dog, in the animal hierarchy.
You are not worthy.
The dog is a better and higher species than You, thanks to Your behaviour.
So, please, do the best of it, kill the dog.
You should not have a dog.”

Myror
Fick bra bild på ’husmyrorna’:
[Bild: Myra (Monomorium) i Turkiet]

Hälsoläget:
Kan bara säga att det blir definitivt inte sämre – tvärtom. Känns riktigt bra.

Turkiet – Alanya – Dag 9 av 62

Planering:
Utforska Alanya

Hoppas hitta reptiler och andra djur att fotografera.

Till internetcaféet
– Uppdatera bloggen
– förhoppningsvis kunna publicera någon bild

Så här blev det:
Har redigerat: Turkiet – Alanya – Dag 8 av 62.
Och publicerat bilder för:
fredag 9 oktober 2009. [091010, idag]
torsdag 8 oktober 2009. [091009]
onsdag 7 oktober 2009. [091008]

Renlighet
Nu är det inte några större renlighetsproblem här i Alanya. Tänker man som hemma så klarar man sig. Skölj det som ska sköljas. Koka det som ska kokas och stek det som ska stekas. Stek väl.

Jag skalar t.ex. gurkan (i alla fall en variant av gurka) och det beror mest på att jag sett invånare gå omkring med en blåtdunk på ryggen och sprutat ’något’ på växtligheten. Jag tror inte att det är något snällt medel de sprutar.

Det är bra kvalitet på driksvattnet. Det innehåller dock mycket kalk. Huruvida det är ohälsosamt eller inte har jag inte en susning om.

På ett forum läste jag att man ska se till att restaurangen sköljer t.ex. grönsaker i flaskvatten (för att kranvattnet skulle vara otjänligt*). Om ni nu är noga så tro inte att det därför måste vara flaskvatten. Jag har sett restaurangfolk bära stora vattenflaskor och fylla dem ur kranar som finns lite här och var på gatorna. Sedan bär de in flaskorna till köket. Vatten i en fin 5 liters köpevattenflaska…

*Dricksvattnet kan passera äldre ledningarna och därför kan vattnet innehålla varierande mängder tungmetaller. Det är väl det man i så fall ska klura på.

Jag dricker flaskvatten men sköljer tandborste och munnen med kranvatten.

Husskak
Just nu 15:10 (GMT+2) liksom skakade eller gungade huset till. En liten jordbävning? Ett förskalv?

Det var bara ett lite skalv :me:

Turistinformationen
När jag hämtade cykeln, bakom huset, hittade jag den här på husväggen:
[Bild: Spindel i Turkiet]
Det är tydligen ett populärt ställe.

Medan jag satt och väntade på att personalen skulle komma tillbaka från rast så kom det en halvstor Turkisk Landsköldpadda kravlandes, på trottoaren. Nån turist ’sparkar’ till den och frågar om det är min (varför sparkade han i så fall på den?). ”No, no” säger jag och ruskar på huvudet och går fram och tar upp den och pekar på en liten parkbit och lägger sköldpaddan där.

Sätter mig sedan och tittar på den lille när den försöker gräva med sig in under en buske.

Vid busken bredvid håller en honkatt på att göra sina behov.

Tänk vad mycket det händer…

Turistinformationspersonalen kom. Jag ville ha en lite mer detaljerad karta över Alanyas omgivingar. Möts av det numer, för mig, kända frågeteckenutseendet. Efter mycket förklarande så pekar han ut en bokhandel åt mig, ligger bredvid posten (ptt).

Jag cyklar dit. Jag fick leta en bra stund innan jag hittar vad han tydligen kallade bokhandlare, i en källare Där var 80% skolböcker och 19% datalitteratur 1 procent begagnade turkiska böcker. Inga kartor. Ja, ja…

Cyklar och handlar. I två affärer för i den ena (BIM) saknar de de ägg jag vill ha och dessutom har de ett flaskvatten med tveksam kvalitet, Efter att ha lämnat av första leveransen cyklade jag bort till MIGROS bara för att det var skönt att cykla.

Bad
Har blivit en daglig rutin. Kom i lite sent idag. Pratade länge med hustrun via Skype

Farsan
Hann väl knappt torka efter badet så ringe far, via Skype. Och vi höll på i över tre kvart.

Städning
Jag städar lite varje dag. Här är liksom grundsketet. Ett ingrott lager i hela lägenheten. Här och var är det klibbigt…
Jag tar en liten bit i taget. Här kommer definitivt att vara renare än när jag kom.

Hälsoläget:
Magen: Oförändrat
Tinnitus: Oförändrat
Hudexem: Borta
Andra märkliga hudåkommor: Borta
Ryggvärk: Märker det knappast… :me: Har börjat ’missa’ att ta en del mediciner.
BLTR: Inte en susning
Puls: Inte en susning
Prostatabesvär: Inte en susning. Jag det har i vart fall inte blivit värre. Jag är ju liksom inte snabbkissad.
Psykiskt: Svårdefinierat. Hemlängtan och så detta med Turkisk dubbelmoral och hur de hanterar djur…