sömn; ok. Kom dock lite sent i säng men vaknade 08:00.
Promenad
Idag var jag duktig. Tog mig ut av egen vilja och kraft.
Resa
Nu, idag, har jag beställt en resa som jag hoppas ska ge mig två saker;
1. Att den bromsar upp den just nu pågående nedbrytande kroppssegheten.
2. Hitta en plats som jag kan återkomma till.
Jag har bokat resa till den Spanska ön Gran Canaria och staden Las Palmas samt bokat ett hotell mitt i ’smeten’. Antagligen det billigaste som fanns eftersom det var det enda som var tillgängligt, hotell Marmoral.
(Helst hade jag velat komma till Teneriffa men det kanske inte är så stor skillnad?)
Ving, vilka jag bokat resan via ’varnar’ för att det pågår ett bygge alldeles tvärs över gatan, dagtid. Tror nog jag ska klara det, nu när jag vet om det. Och så kan jag ju alltid göra som hustrun säger; ”Stäng av hörapparaterna.”
Medeltemperaturen där, nu i oktober ligger på ungefär min 21° C och max 26° C. Medelsoltimmar: 6. Lite mulet emellanåt alltså vilket inte gör mig något. Det är bättre fotograferingsljus när det är mulet. Den relativa luftfuktigheten ligger i oktober på 77%
Just nu, 22:45, ser det ut som om det kommer en liten regnskvätt över Las Palmas. Temperaturen är 27° C. Det har varit 75% sol och 95% risk för regn.
Den dagen jag förväntas anlända, den 19:e så ska det vara 21-25° C 75% sol (lite småmulet) 30% risk för regn, svag vind.
Dessutom lär lufttrycket aldrig gå under 1010 hpa och det är ju något som jag hakat upp mig på. Tittade precis på en s.k. graf och trycket har legat relativt stabilt över 1010 från 6/10 till 9/10 sedan dundrade det tydligen in ett hågtryck för lufttrycket steg till 1016-1017 den 10-11/10. Nu under dagen har det dock dykt från 1014 ned till 1009! Va’ fan! Vi får se hur det utvecklar sig…
Medellufttrycket har legat på 1013 hpa från kl 21:00 den 5/10 till idag 21:00.
Fram emot den 25-27:e kommer det ett ’rejält’ högtryck in över Kanarieöarna. Så vädret verkar ligga på topp precis när det är dags för mig att åka hem…
Hoppas luftfuktigheten ligger rätt också (den verkar ligga mellan 75-95%). Kanarieöarna lär ju vara kända för sin positiva inverkan på reumatiker så jag tror det kan vara något. Jag åker alltså och rekar lite.
Jag åker den 19 okt och ska vara tillbaka den 30:e[*]. Ving kallar det 2 veckor, jag får det till 12 dagar och då är resdagarna inkluderade…
[*] Farsan fyller ju den 4/11.
Hälsoläget:
Mina exem gör mig emellanåt smågalen (de hoppas jag försvinner på resan också…). Värken i fingerlederna är nog det som stör mest. Och att jag liksom får ladda, när jag ska resa mig upp från sittande till stående.
[04-06-050-050]
![BologActionDay 2010 Water [Bild: BologActionDay 2010 Water]](http://ngn.nu/Pict/2010/101015-BlogActionDay-2010-WATER-Kompr60-w200.jpg)
![ComHem Logga [Bild: ComHem Logga]](http://ngn.nu/Pict/2010/100930-Skannad-ComHem-Logga-Kompr60-w75.jpg)