Turkiet – Alanya – Dag 8 av 62

Planering:
Utforska Alanya

Hoppas hitta reptiler och andra djur att fotografera.

Till internetcaféet
– Uppdatera bloggen
– förhoppningsvis kunna publicera någon bild

Så här blev det:
Har redigerat: Turkiet – Alanya – Dag 7 av 62.

Ur slag
Kände mig liksom lite slak i morse. Trött och olustig. Piggnade till efter frukosten.

Efter att ha suttit och studerat flyg hem, ifall att…, så bestämde jag mig för att cykla bort och studera floden Dimcayai (Dimcayai, ’c’ med en krumelur nedtill.

Cykeltur och naturkoll
Såhär ser flodmynningen ut, en bit upp, när man har passerad den delen där invånarna slänger sitt byggmateriel och annat skräp:
[Bild: Floden Dimcayai]
Flodens mynning ligger precis där samhället Tosmur slutar, från Alanya räknat. En bra bit med cykel.

I början av floden hittade jag några intressanta varelser:
En röd Trollslända
[Bild: Röd Trollslända i Turkiet]

Ett Trollsländepar
[Bild: Trollsländepar i Turkiet]

En lite mindre ödla:
[Bild: Ödla i Turkiet]

En lite större Ödla:
[Bild: Ödla i Turkiet]
Jag tog massor med bilder, som blev bra så det var svårt att välja. Den satte uppe på en byggavfallshög och jag kunde försiktigt röra mig runt den och ta bilder på den från alla håll. Men bilden ovan tycker jag blev allra bäst.

Ytterligare en Trollslända:
[Bild: Blå Trollslända i Turkiet]

Längre upp kände jag att krafterna började tryta. Inhägnade odlingar med hundvarning hindrade mig från att nå flodbanken. Blir antagligen lättare längre upp men då får jag starta tidigare då det inte är så varmt.

Bröd
Allt mitt bröd som jag köpte bara för några dagar sedan var helt genommögligt…, så nu får jag sticka om hörnet och köpa nytt…

Fest
Ikväll, klockan 18:00 är jag bjuden på fest borta vid nya marinan. Mina båtvänner lämnar Alanya i morgon (lördag).

Hälsoläget:
Min tinnitus är oförändrad.
Ryggbesvären är markant bättre
Hudbesvären är helt borta även de Turkiska värmeutslagen :me:
Magen är inte helt ok. Svårt att hitta produkter med långsamma kolhydrater. DE älskar socker i det här landet och finns det en innehållsdeklaration så är det på ett språk jag inte behärskar…
Då är det bara hur hemlängtan ska botas…

Turkiet – Alanya – Dag 7 av 62

Planering:
Utforska Alanya

Hoppas hitta reptiler och andra djur att fotografera.

Till internetcaféet
– Uppdatera bloggen
– förhoppningsvis kunna publicera någon bild

Så här blev det:
Har lagt till en bild på hunden, på balkongen, som jag berättade omi inlägget: Turkiet – Alanya – Dag 5 av 62.
Redigerat inlägget: Turkiet – Alanya – Dag 6 av 62.

Redigering
Satt och fixade med gårdagens bilder och tillhörande inlägg samt bildpublicering.

Cykeltur
När jag hämtade cykel såg jag en lite skalbagge:
[Bild: Skalbagge i Turkiet]

Tog mig en sväng, ned till hamnen och sedan rakt upp mot bergen. Skulle kolla om jag kunde hitta en närmre ’dalgång’ Det gjorde jag men den var för torr.

På väg upp stannade jag vid en stor mur som hjälper till att hålla ’the main road’ (D-400) uppe och över kanalen GiRMEK.
Där såg jag två ödlor, en liten, liknande de första jag hittade igår och så en större:
[Bild: Ödla i Turkiet]

Orkade inte ta mig så högt upp i bergen.

Cyklade ned och åkte till Bim och handlade.

Bad
Efter cykelturen och handlandet satt det fint med ett bad.

Data-foto
På väg till hamnen gick jag in till en foroaffär och investerade i en USB kortläsare som klarar SDHC minneskort. Jag gav alltså upp med att hålla på å starta om datorn och växla mellan två operativsystem; Windows XP och Linux Ubuntu.

Och inte kände jag för att vänta till hustrun kommer. Hon kan ju ta med sig den där kamerakabeln i så fall.

20 TRY fick jag betala för en: C-WIN USB 2.0 Multi In One Card Reader CR-539.

Hustrun kommer
Har jag hört från säker källa. Men att det ska dröja till den 30 oktober?

Hälsoläget:
Vet inte om det är inbillning men nog tycker jag att det känns som om ryggbesvären inte känns lika mycket?
Min tinnitus är kvar.
De Svenska hudexemen har ersatts av Turkiska (blöjvecksexem / värmeutslag) i armvecken.
Blåsorna under fötterna är under kontroll och besvärar inte så mycket nu när jag har en cykel.

Sista Onsdagen för år 2008

Sömn ua

Data-Ubuntu
[Visa mer…]

Mina Live-värden:
Morgon;
-Bltr: 137/81 mmHg
-Puls: 59 s/m
-Vikt: 93,5 kg
-Midjemått: 106 cm
-BMI (93,5/(1,79×1,79)=): 29,2
-Andel-Fett: 24,4%
-Andel-Vatten: 51,9%
[noterar att blodtryck och puls sjunker i takt med vikten]

Hälsoläget
Morgonen: Lite seg men annars OK. Funkar bra så länge jag inte går ut.
Under dagen: Hållit mig i stillhet. Det ska ju firas nyår i kväll/natt. Mina eksem (på huden vid bröstbenet, i hårbotten och på smalbenen) är mycket irriterande.
Kvällen: Förhoppningsvis måttligt lätt berusad hemma hos goda vänner.

Söndag

Åt upp hustruns mat. Ändå hade hon noga informerat mig om vad jag skulle äta. Och ändå åt jag fel mat. Jag kunde helt enkelt inte för mitt liv komma ihåg vad vi kom överens om. Jag måste börja skriva upp sådant också.

Idag prövade jag om enbart koffein kan ha tillräcklig effekt på mina besvär. Tog 100mg koffein på förmiddagen. Kan nu meddela att det har det inte. Möjligtvis att man ska kombinera koffein med annat preparat i så fall. Finns magnecyl med koffein t.ex. på Apoteket.

Koffein har ju en kärlvidgande effekt, främst på s.k. perifera (de små yttre blodkärlen). En teori bakom värk orsakad av nervpåverkan är ju att det skulle kunna vara bristande blodförsörjning av nerven som ligger bakom värken. Om då kärlen vidgas, generellt, så kan man ju tänka sig att det blir mer syre och näring ut till delar som annars inte fått så mycket.

En annan test.
Preparatet Zon 2,5% gel. Som mest är tänkt att lindra värk, utifrån, via huden. S.k. lokal verkan. Använde jag, i ren desperation, på mina extremt kliande eksem på vaderna, som kommer som ett brev på posten varje höst, och det slutade klia nästan omedelbart och effekten sitter i förhållandevis länge.

Nu, ca 17:30, tog jag 400mg Brufen och 250mg Paraflex. Efter att ha vilat en stund.

Kolla mina andra bloggar också: NGN-Blogglista
NGN-politik & ngn.blogga.nu har färska uppdateringar.

Hälsoläget

Nu är antibiotikakuren slut. Så nu ska väl luftrörsinfektionen vara under kontroll – ja eller helt väck.
Har fortfarande en hel del slemmig hosta. Kan också vara min kroniska bronkit, som förvärras av mjölkprodukter (lactos)?

Det var också sista dagen igår för daglig behandling med Elocon kräm av mitt eksem på bröstet.
Efter ha använt den dagligen ska den nu användas var annan dag i 14 dagar. Det blir till att lägga upp ett schema.

I takt med att sjukgymnastiken ökas så ökar värken – lite lagom. Än så länge får väl det anses som acceptabelt.

Det väser fortfarande i huvudet. Känselbortfallet i halva höger tumme är kvar. Det värker till i underarmarna och höger överarm samt i nacken emellanåt.

Obehag i ljumsken finns där också, fast numer alltmer sällan.

Psykiskt status får väl anses som normalt (vad det nu är?). Men jag känner mig för det mesta pigg i tänket även om jag allt som oftast är trött i kroppen.