Ytterligare en LEGO-dag

sömn; helt ok. Jag försov mig? ’Försova’ är väl att ta i, jag hade ingen tid att passa. Jag vaknade vid tiotiden. Visserligen kom jag i säng strax efter tolvslaget men ändå…? Liksom…
Läkemedel: 800mg Brufen® (värk & inflammationshämmande).

Adventskalendern
Idag var det dags att öppna ruta nio i min LEGO-Kalender (Kingdoms) och i lucka nr 9 fanns följande, i delar, av mig, ihopsatt:
[Bild: LEGO-kalender (7952) Kingdoms nr9]
En skattkista och den verkar innehålla diamtliknande LEGO-bitar.

Paket
Fick ett värdepaket, via posten. Det var en beställning från diamantia.com.
Jag har omvandlat en del av mitt pensionsparande från värdelösa fonder till diamanter (och en del ädelmetaller – ligger i bankfacket, det var ett tag sedan.)

Passar ju bra med tanke på vad LEGO-kistan på bilden ovan innehöll.

Diamanterna ska snabbt som attan till bankfacket. Diamanter tål inte eld. De ’förångas’ vid ca 700 grader Celsius. Guld klara sig bättre, det smälter men bildar en klump.

Mera LEGO
Akt3, 7946, Kingdoms Kings Castle:
[Bild: Akt3, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 15MB, redigerat bort bakgrunden)

Akt4, 7946, Kingdoms Kings Castle:
[Bild: Akt4, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 30MB, beige lakansväv som bakgrund)

Föregående GIF-animeringar (LEGO 7946):
Akt1 (GIF ca 5MB)
Akt2 (GIF ca 17MB)

Besök
Sonen var här. Han får låna bilen. Har vi tur så gör han sig tid och tömmer våra balkonger på snö, imorgon. Har lovat han ett gäng öl som tack (utöver billånet).

Hälsoläget:
Så länge jag är inne och rör mig kontrollerat så går det hyfsat. Har fått bl.a. ändra beteende vid LEGO-animeringen. I stället för att sträcka mig fram och försöka hålla det som byggs på plats samtidigt som jag sätter dit en bit så gör jag nu så att jag tar byggandet till mig nära kroppen och sätter dit LEGO-biten och sedan placerar jag ’bygget’ på markerad plats. Det gör att det rör mer på sig men jag känner att jag har liksom inget val. Det finns andra lösningar, men…
Kommer jag ut och börjar gå så börjar det värka som attan. Det är en prövning att ta sig till och från bilen samt i och ur.
Även om jag varit försiktig så har jag fått ta extramedicin idag.
[04-07-025-015]

LEGO-dag

sömn ok. Hade dock kramp i överkroppsmusklerna. Så det fick bli 20mg Stesolid®. Och så tog jag 800mg Brufen® mot värk och så är jag ute efter den inflammationshämmande effekten.

Adventskalendern
Idag var det dags att öppna ruta åtta i min LEGO-Kalender (Kingdoms) och i lucka nr 8 fanns följande, i delar, av mig, ihopsatt:
[Bild: LEGO-kalender Kingdoms nr8]
En tron? Vad de överblivna bitarna ska användas till kanske framtiden utvisar?

Farsan
Var dit med en ny rakapparat. Den han fick i födelsedagspresent samlade ju inte upp skäggstråna…
Nu har han en som gör det.

Mera LEGO
Gjorde en ny version av Akt1, 7946, Kingdoms Kings Castle:
[Bild: Akt1, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 5MB)

Akt2, 7946, Kingdoms Kings Castle:
[Bild: Akt2, 7946, Kingdoms Kings Castle]
(GIF ca 17MB, redigerade bort bakgrunden)

Hälsoläget:
Morgonen seg och trög, värk i en del muskler och leder, svaga ben. Men humöret är det inget fel på!
Fick ta muskelavslappande läkemedel på eftermiddagen 100mg Paraflex® och 1g Pamol@ för värken.
fm: [02-07-025-010]
em/kv:
[03-07-005-020]

Matdag

sömn; helt ok. Tog 800mg Brufen® och 200mg Paraflex® i går kväll.

Adventskalendern
Idag var det dags att öppna ruta sju i min LEGO-Kalender (Kingdoms) och i lucka nr 7 fanns följande, i delar, av mig, ihopsatt:
[Bild: LEGO-kalender Kingdoms nr7]
Kommer prinsessan att få sin grodprins?. En extra ‘krona’ blev över…

Novisen
Julbord. Det var massor med mat och allt var jättegott. Jag åt av nästan allt. Skippade kakorna.

Mera LEGO
Kingdoms King Castle nr: 7946
[Bild: LEGO Kingdoms King Castle nr: 7946]
Kom som paket idag. Fick hämta det på vårt ena paketutlämningsställe.

Försöker göra en kul grej av det här. Tänkte det skulle bli en kortfilm. Har monterat upp en kamera på stativ och ett gäng lampor och så tar jag en bild för varje LEGO-bit jag sätter fast.

Har gjort ett första test, tycker det blir hyfsat bra, här är del ett (akt 1):
[Bild: Klicka på bilden så visas en liten animerad GIF-film i ett nytt fönster. Akt-01. LEGO Kingdoms King Castle nr: 7946]
(filstorlek ca 16MB)
Del två (akt 2) hade jag tagit bilder till men det blev så många suddiga så jag gör om det. Försökte först med autofokus, ingen bra idé. I morgon gör jag om det med fast, manuell, fokus.

Hälsoläget:
Om vi bortser från att jag ätit alldelses för mycket så känns det som att kroppen är ganska ok. Inga större klagomål.
[01-07-005-015]

Mest bilder

sömn: helt ok. Förutom vid ett tillfälle under natten. Vaknade av värk i händerna. Gick upp och tog 800mg Brufen®. Innebar att jag kunde använda händerna på morgonen.

Adventskalendern
Idag var det dags att öppna ruta sex i min LEGO-Kalender (Kingdoms) och i lucka nr 6 fanns följande, i delar, av mig, ihopsatt:
[Bild: LEGO-kalender Kingdoms nr6]
En Hjälm med visir och 'toppvimpel'. Överkroppsdelen av en rustning placerad på en 'rustningshållare. En extra 'toppvimpel' blev över…

PRV
Idag är det första dagen för fars 'nya' efternamn att Kungöras på Bolagsverkets internettidning; PoIT (Post- och Inrikes Tidningar). Och det ska 'ligga' för Kungörelse i fyra veckor.
Jag har kollat, det finns där.
Kungörelse: 2010-12-06, id: K497626/10*. Man hittar 'Nordlundh' under rubriken:
'Ansökan om antagande av efternamn som redan finns i tillgängligt efternamnsregister

Ansökan avser efternamnet'
*Skulle direktlänken inte funka. Sidan; 'Sök Kungörelse' visas. Gör så här:
Vid;
Tidsperiod, välj; 'Senaste månaden'**
Kungörelsetyp, Ämnesområde, välj: 'Övrigt'
Kungörelsetyp, Kungörelserubrik, välj: 'Kungörelse av efternamn'
Uppgiftslämnare, Typ, välj: 'PRV'

Klicka på knappen [Sök]

Leta upp: 'K497626/10'. Publicerad: 2010-12-06.
Klicka på: 'K497626/10', då kommer du till sidan där fars nya efternamn ska finnas, under ovanstående angivna rubrik.
**Vilken tidsrymd som väljs beror på när man gör sökningen. Gör man sökningen i vecka 49 år 2010 så räcker valet: 'Senaste veckan'.

Bildpublicering:
Följande bilder från Maspalomas, Cran Canaria den 28/10 2010 är nu publicerade:
Törnsångare (Sylvia communis):
[Bild: Törnsångare (Sylvia communis). Maspalomas, Gran Canaria.]
Biotop, Naturrestvaret vid Lagunen i Maspalomas, Gran Canaria:
[Bild: Biotop, Naturresrvatet vid Lagunen i Maspalomas, Gran Canaria.]

Fixade även till så att den film jag tog på en Gallotia stehlini den 28/10 2010 hamnade i Galleriet.
Video – Gran Canaria Giant, vuxen hona, 7år+ (Gallotia stehlini):
[Bild: Video - Gran Canaria Giant, vuxen hona, 7år+ (Gallotia stehlini). Maspalomas, Gran Canaria.]

Bildflytt
från bilder.ngn.nu till galleri.ngn.nu/v/gBilder/Djur-animalia/:
Vanlig Snok (Natrix natrix), 2 sept 2010
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix), 2 sept 2010, Onsjökärret]
Vanlig Snok (Natrix natrix), 2 sept 2010
[Bild: Vanlig Snok (Natrix natrix), 2 sept 2010, Onsjökärret]
Vanlig Näbbmus (Sorex araneus), en död en, 2 sept 2010
[Bild: Vanlig Näbbmus (Sorex araneus), 2 sept 2010, Onsjökärret]

Bild[er] som inte blivit ordentligt publicerade:
Korsspindel (Araneus diadematus), 21 sept 2010
[Bild: Korsspindel (Araneus diadematus), 21 sept 2010, Balkongen, Agnesborgsv 12]

Hälsoläget:
Just nu väser min tinnitus i huvudet – jag har väl tänkt för mycket…
Haft en del besvär med högerarmen idag. Mina eksem kliar rejält.
[02-07-025-005]

Fixat lite

sömn; helt ok.

Adventskalendern
Idag var det dags att öppna ruta fem i min LEGO-Kalender (Kingdoms) och i lucka nr 5 fanns följande, i delar, av mig, ihopsatt:
[Bild: LEGO-kalender Kingdoms nr5]
En slags stridsvagn. Uppe t.v. i bild två handtag för en 'gubbe' att hålla i som sedan kan skjuta vagnen med spjuten framför sig. En extra liten bit blev över…

Farsan
Var dit och hjälpte han med lite transaktioner. Och så har jag lånat hans nya rakapparat. Den är gjord för att man ska raka sig medan man duschar. Far vill raka sig torr.

Passar den där rakapparaten mig så köper jag en annan till far – han får önska sig det han vill ha.

Facebook
Idag har jag lagt till en länk till 'min' sida på facebook, längst ned i vänster s.k. sidomeny.

Stroke
Som anhörig till en strokdrabbad har jag idag fyllt i en enkät. Det jag hade att klaga på är att 'min' strokedrabbade inte är inskriven i den kommunala sjukvården enligt HSL. Och att kommunens rehabiliteringsansvar släpptes allt för tidigt och det skedde ingen uppföljning.
Däremot funkar primärvården helt OK samt den kommunala Hemtjänsten.

Bildpublicering
Bilder från besöket i Maspalomas, Gran Canaria, 28 oktober 2010:
Gran Canaria Giant Lizard (Gallotia stehlini), hona, 7+år:
[Bild: Gran Canaria Giant Lizard (Gallotia stehlini), hona, 7+år. Maspalomas, Gran Canaria.]
Gran Canaria Giant Lizard (Gallotia stehlini), hane, 7+år:
[Bild: Gran Canaria Giant Lizard (Gallotia stehlini), hane, 7+år. Maspalomas, Gran Canaria.]

Hälsoläget:
Känns som en ganska bra dag. Inga större besvär som jag känner det vara värt energi att beklaga sig över. Jag sparar gnällandet till en annan dag.
[01-07-015-025]

Nu är det fredag!

sömn; ok. Känns väldigt bra att sömnen fungerar.

Adventskalendern
Idag var det dags att öppna ruta tre i min LEGO-Kalender (Kingdoms) och i lucka nr 3 fanns följande, i delar, av mig, ihopsatt:
[Bild: LEGO-kalender Kingdoms nr3]
Tja, en vapenhållare…?

Bildpublicering
Från Gran Canaria 28/10 2010:

Troligtvis eller kanske:
Västra Kanarieöarnas 'Chiffchaff' (Phylloscopus canariensis canariensis):
[Bild: Västra Kanarieöarnas 'Chiffchaff' (Phylloscopus canariensis canariensis)]

Gran Canaria Giant, 2st vuxna, 4-5år och en 7+år
(Gallotia stehlini):
[Bild: Gran Canaria Giant, 2st vuxna, 4-5år och en 7+år (Gallotia stehlini), Maspalomas, Gran Canaria]

DI
Datainspektionen har svarat på min fråga om personnummer i samband med bolagsverkets s.k. publiceringar; Kungörelser:
"Hej Nils-Gunnar,

På Bolagsverkets hemsida framgår följande: Post- och Inrikes Tidningar (PoIT) är ett officiellt kungörelseorgan på Internet. PoIT innehåller kungörelser från myndigheter och andra som enligt lag eller förordning ska kungöra i PoIT för att information ska komma till allmänhetens kännedom. I PoIT kungörs också sådant som regleras av bolagsordning, stadgar eller liknande förordnande.

Enligt personuppgiftslagen så ”tar annan lag och förordning” över personuppgiftslagen om det i lag eller förordning finns bestämmelser som avviker från personuppgiftslagen. Det betyder att uppgifter som ska kungöras på detta sätt enligt lag eller förordning får publiceras utan samtycke eller annan grund i personuppgiftslagen.

Med vänlig hälsning

LC
———————————————————————————————–
Detta svar är inte ett beslut från Datainspektionen utan är tänkt att ge allmän vägledning kring din frågeställning och belysa bestämmelser i personuppgiftslagen som kan vara aktuella i ditt ärende.
———————————————————————————————–
"

Så så var det med det personskyddet. Så fort pengar är inblandade, på något vis, så ryker personlig integritet all världens väg.

Gäster
E-L&C kommer och gör oss den äran med ett besök. Vi ska prata, äta och dricka gott.

Hälsoläget:
Har hållit mig i stillhet och inte 'hittat på något' så det känns ganska ok. Mina exem kliar och mitt känselbortfall på vänster tumme är lite väl irriterande, mer än förut. Min tinnitus för ett himla väsen. Känner att det är segt när jag rör på mig och jag måste hela tiden tänka på hur jag rör på mig och vad jag gör. Ska bli skönt med lite 'fest'.
[02-06-015-015]

DHL, PRV, Bok, Snö och Farsan

sömn; ok. kom sent i säng men vakna ändå relativt tidigt.

DHL
Jag väntar ju på ett paket som ska komma via DHL.

Idag fick jag ett telefonsamtal från en paketutkörare. Trodde att de skulle lämna paket men samtalet blev lite oväntat;
P=Paketutköraren från DHL
N=är jag det
Telefonen ringer…
N: ”Ja, det är Nordlundh.
P: ”Ja, hej det gäller en hämtning.
Efter en kort men mycket fundersam tystnad;
N: ”Hämtning? Du menar lämning?
P: ”Nej, här står att jag har en hämtning.
N: ”Jag har inget paket att ge dig. Vad skulle det vara?
Nu är det P:s tur att vara tyst en stund;
P: ”Var bor du och vad heter du?
N: ”Jag bor på Agnesborgsvägen 12 och namnet är Nordlund.
P: ”Rackarns, ja jag har bara att jag ska hämta ett paket på Agensborgsvägen. Du är inget företag då?
N: ”Nejdå jag är en helt vanlig person.
Det där tyckte tydligen P var jätteroligt för han skrattar hjärtligt en stund. Jag fortsätter;
N: ”Men jag har ett paket som ska till net2worl men jag har inte fått några returuppgifter till mig än. Bara ett mejl om att de ska skicka det till mig.
P: ”Jo det stämmer, det är de som beställt hämtningen och du har alltså inte fått några returpapper. Ja då kan jag ju inte hämta något… Jäkla tur att jag ringde först.
N: ”Just det. Men du har kanske något till mig? Jag väntar nämligen på ett paket som lämnade Tyskland halv ett på natten den 24:e.
P: ”Ja, det borde ju vara här nu, vänta lite… nope, inget paket. Det kanske kommer i morgon och då kan jag ju ta ditt paket också för då har du väl fått returpapperen?
N: ”Det är möjligt att de kommer i morgon men posten kommer tidigast 12:30. Så då hänger det på när du har din körning. Tror inte jag kan lyckas få brevbärarn att ändra sin runda.
P: ”Nä, de har fullt upp. Låter inte alls bra. Vi får se hur det löser sig.
N: ”Just det. Ha en bra dag!
P: ”Mors.

Det blev alltså inget lämnat och inte heller något hämtat…

PRV
Fick brev idag från Folkbokföringen (Skatteverket). Det var ett personbevis på far, att användas vid ansökan om efternamnsändring hos PRV (Paten- och RegistreringsVerket).

Var inne på deras hemsida och fick fram ansökningsblanketten, PDF-format. Fyllde i och skrev ut i två ex.

Har betalt ansökningsavgiften så nu fattas bara att far skriver på själva ansökan, skickar in den, till PRV och så får vi vänta och se när och om det händer något.
De behandlar den och vi förutsätter att den går igenom. Då har far fått nytt efternamn, från ’Nordlund’, till ’Nordlundh’.
PRV anmäler det till Folkbokföringen och de skickar då nytt personbevis.

Far måste då fixa ett nytt ID-kort om han t.ex. någon gång skulle vilja ta ut pengar på banken eller få ut mediciner på Apoteket.

Jag och brorsan samt brorsbarnen kan sedan vända sig till Folkbokföringen (Skatteverket) och ansöka (kostnadsfritt) om att få farsans efternamn. Min fru och brorsans f.d. kan inte få sina efternamn ändrade på detta vis, de måste ansöka via PRV. Nu är detta inget problem då ingen av dem vill byta från ’Nordlund’ till ’Nordlundh’ (Konstiga typer…?).

Vilket innebär att jag och hustrun inte kommer att ha samma efternamn, liksom.

Efter att Folkbokföringen så blir det till att fixa nytt pass, nytt körkort samt kontakt med och meddela namnändring till t.ex.: banker, försäkringsbolag, elbolag och telefonbolag. De kan bli lite kinkiga om personuppgifter inte stämmer. Nämnda institutioner gäller ju givetvis också farsan.

Farsan
Ringde. Arbetsterapeut hade varit där och kikat. Resultatet blev att far blev sittande med en blankett som ska skrivas på, av fastighetsägaren. Det gäller att åtgärda en lite hög tröskel mellan Hall / WC. Far har försökt ringa fastighetsägaren men denne var borta resten av dagen.

Jag skickade då ett mejl och fick ganska snabbt svar. Blanketten ska skickas till fastighetsägaren så skriver denne på och skickar den sedan till kommunen. Jag meddelade detta till far och så skickade jag ett mejl till farsan med uppgifter om vilken adress det ska stå på kuvertet.

Han ville ha en elrullstol också…
Det krävde ett läkarintyg. Det tyckte far att ett sådant borde gå att fixa under morgondagen (fredag), via telefon….
Jag ringde hans vårdcentral och efter en massa val och knapptryckningar (far hade försökt och gett upp…) så resulterade det till slut i att ’de’ skulle ringa upp, under sena eftermiddagen.

Det ringde. Nu blev min tur att bli förvånad. Far fick en telefontid, fredag eftermiddag…

Bok
GLASBRUKET, Arnaldur Indridason, Prisma, 2003, ISBN: 91-518-4135-5
Har läst slut på den nu. Bra och fängslande men jag irriterade mig på alla Isländska namn jag inte har en susning om hur de ska uttalas. Identiteterna i boken blev liksom otydliga, för mig, på det viset.

Snö
Balkongerna är nu halvfyllda med snö. Det är väl lugnt. Nog kan man vänta tills de är helfyllda innan snön måste bort?

Hälsoläget:
Idag har jag känt mig febrig men inte lyckats hitta någon temperaturhöjning. Värkmässigt har det varit ganska lugn. Jag har i.o.f.s. tagit det lugnt också, legat i sängen och läst bok.
Min tinnitus är lite väl högljudd. Inte direkt trivsamt. Eksemen håller jag i hyfsat schack via salvor, oljor och krämer.
[03-03-050-005]

Lite av varje

sömn; ok.

Väldigt trött dag, sovit halva.

Reumatikernas eget forum
Via reumatikertidningens hemsida har jag i Reumatikernas eget forum lagt in en fråga om Diagnoshjälp. Jag vill veta om det finns någon mer med liknade de besvär jag har och, i så fall, vad har denne eller de för erfarenheter.

Insekter
Har fått positiva mejl från Naturhistoriska riksmuseet och Lars-Åke Janzon. Med hjälp av Julio Ferrer är den lilla Svartbaggen nu artsatt: Zophosis quadricarinata.
Än en gång; Jag bugar å tackar.

Gräshoppa
Större delen av min vakna tid har jag ägnat åt att försöka artbestämma en Gräshoppa. Även den fotograferad i Maspalomas, öster om den s.k. Lagunen, Gran Canaria.

Jag har kommit fram till att den mest troliga arten är Oedipoda coerulescens men med frågetecken kring.
[Bild: Gräshoppa (Oedipoda coerulescens), kanske. Maspalomas, Gran Canaria]

Övrigt
Väntar på brev från Folkbokföringen (avslag på ansökan om namnändring samt ett personbevis).
Väntar på LEGO från LEGO (2:a omgången lär vara på väg via DHL)
Väntar på LEGO från bricklink (3:e omgången)
Väntar på besked eller brev från net2world (3G USB Mobilt Bredband)

Hälsoläget:
Om möjligt så har jag mer värk i överkroppens muskler än vad jag hade igår…
Jag är seg, slö och trött.
[04-03-025-005]

Trög start på dagen. Lättade väl lite mot kvällen.

sömn; godkänd. Lade mig i vettig tid och vaknade relativt tidigt. Precis så som jag vill ha det.

Folkbokföringen
Beskedet blev som jag misstänkte. Handläggaren avslår min ansökan om namnändring, från ’Nordlund’ till ’Nordlundh’ med motivering att den ’förste’ (pappa) som ansöker måste ha en förälder i livet med sökt namn. Det där visste jag. Men jag fick sådant besked av tre av varandra oberoende handläggare vid Folkbokföringens telefonväxel att det skulle gå. En besvikelse.

Men om jag fattat det hela rätt så räcker det med att far ansöker om efternamnändring hos PRV (Paten och RegistreringsVerket). Det kostar 1800 SEK.
Efter det så kan jag och brodern till Skatteverket (Folkbokföringen) ansöka om efternamnsändring, under förutsättning att far då är i livet. Och efter det så kan våra barn ändra sina efternamn, om de önskar, och om jag respektive brodern då är i livet.

Det är möjligt att Folkbokföringen accepterar en gemensam ändring.

Jag tycker att Folkbokföringen kunde ha handlagt det här tidigare. Min ansökan inkom den 23/9 och hade jag inte ringt idag och frågat så hade inget hänt detta året.

Litteraturstudie
Nu har jag läst: Socialdemokraterna i Trollhättan 100 år. Trollhättans arbetarekommun bildad 1904, huvudförfattare; Ingvar Johnsson, 2004.
Min litteraturstudie siktar ju in sig på att hita vad som skrivits om farfar Gunnar Nordlundh. Döm om min förvåning, fast egentligen förväntat, när jag ser den här bilden:
Sid 90;
[Bild: Sandra Farhoud, Vivan Nordlund, Jolanta Blomster och Lise-Lott Sjöholm]
Bildtext: Sandra Farhoud, Vivan Nordlund, Jolanta Blomster och Lise-Lott Sjöholm

Det är en bild som är i samband med rubriken: ”Aktiva S-kvinnor på 2000-talet” och texten: ’… Här i Trollhättan har också allt fler invandrarkvinnor engagerat sig i S-kvinnor. Bland dem kan nämnas Sandra Farhoud och Jolanta Blomster vilka också valts till kommunfullmäktige. …

Men morVivan omnämns i boken några sidor innan:
Sid 86:
Rubrik: ’Kvinnoklubbar i 11 kommundelar
… Åren 1983 och 84 fanns även en kvinnoklubb på Lextorp med bland andra Vivan Nordlund som ordförande.

Jag bläddrar vidare. Då dyker pappa Nils upp ’farsan’:
Sid 109:
Rubriken: ’Stark bostadskooperation
’…
År 1923 bildades Trollhättans hyresgästföreing med Gustav Lundén som ordförande. Bland dem som gjort stora insatser i hyresgästföreningen bör särskilt nämnas Alfred Hellström, som var föreningens ordförande i hela 33 år. Lite senare har Nils Nordlund, Dorsi Åkerlund, Karl Erik Hellfors. Stenåke Kjell och Håkan Fridolfsson varit aktiva som förtroendevalda eller anställda funktionärer.

Några sidor ytterligare framåt står det om farfar Gunnar Nordlundh:
Sid 116:
Rubriken: ’I utlandet skolad kommunist

Vid mitten av 1930-talet blev det kritik mot krisuppgörelsen med bondeförbundet. I Trollhättan följde då Gunnar Nordlund, Edvin Eriksson och Evert Karlsson göteborgaren Albin Ström när han lämnade socialdemokratin. Gunnar Nordlund invaldes 1934 i stadsfullmäktige för socialistiska partiet. Vid valet 1938 invaldes han på kommunisternas lista samtidigt som Gustav Lundén kom in för socialistiska partiet. Det handlade för Nordlund även om kritik från Skoftebyn och för Lundén om ovänskap.

Not: Här vet jag inte riktigt vad författaren Ingvar Johansson menar, i två avseenden;
1. Av vilken anledning väljer man rubriken: ’I utlandet skolad kommunist’, när det inte finns belägg för det? Mer än att en författare, Tore Forsberg, i en bok från 1960-talet skrivit: ”här fanns en ’i utlandet skolad kommunist’?
2. ”Det handlade för Nordlund även om kritik från Skoftebyn”. Första gånger jag stöter på det här och vad är det som menas? Fick Gunnar kritik av socialdemokratiska Skoftebybor för att han inte följde en socialdemokratisk ideologi? Eller fick han kritik, av kommunistiska Skoftebybor, för att han var ledamot för socialdemokraterna? Synd att det inte förklaras av författaren.
Hilding Johansson skriver i boken ’Trollhättan samhälle i expansion’, om just dessa val 1934 och 1938, sid: 99: ”… Det socialistiska partiet fick en representant i fullmäktige, Gunnar Nordlund, också han anställd i Vattenfall. Allmänt betraktades detta val bero på de sympatier han åtnjöt i den stadsdel där han bodde, Skoftebyn, vars intresse han ivrigt kämpat för under sin tid som socialdemokrat i fullmäktige. I 1938 års val uppträdde han som kommunist. …
Hilding Johanssons ord uppfattar jag inte som ’kritik’ från Skoftebyborna.

Skalbaggen
från Maspalomas, Gran Canaria (Spanien, Kanarieöarna).
Jag skickade ju en fråga till jourhavade biolog på Naturhistoriska. Idag kom ett svar:
Hej!
Visst är det en skalbagge, och den tillhör familjen Tenebrionidae (svartbaggar). Vilken art eller släkte kan jag inte se.

Vänligen

Lars-Åke Janzon
Fil dr, 1:e intendent
Jourhavande biolog

Naturhistoriska riksmuseet

Och jag har sökt bland svartbaggarna (Tenebrionidae). Jag hittar ingen som ser ut som ’min’ men jag hittar sådan med samma form, t.ex. Coelus cilliatus och Platydema americana. Men färgerna stämmer inte.

Så jag får nöja mig med:
Svartbagge (Tenebrionidae), från Maspalomas, Gran canaria:
[Bild: SvartBagge (Tenebrionidae)]

Fick ju bild på en skalbagge till och även om den är helt olik den här ovan så lutar det åt att det också är en Svartbagge (Tenebrionidae), från Maspalomas, Gran canaria och den kan vara av arten (holomélanisante):
[Bild: SvartBagge (Tenebrionidae), kanske (holomélanisante)]

Hälsoläget:
Idag är jag stel och mör samt har värk i precis hela kroppen och dessutom börjar mina exem blomma upp, kliar som attan. Fast det är väl inte rikt rätt uttryck ’blomma’. Det ska väl snarare vara ’blemma’ och ’skorva’. Jag smörjar på jag. F.n. med olivolja. Och min tinnitus för ett himla väsen…
[04-03-050-005]

Gran Canaria Dag 2 av 12

Planering:
Kan jag ta mig ur sängen?
Går det att stå ut med eventuellt byggväsen?
Frukost
Strandpromenad

Vila

En stadskarta och ökarta.

Ta reda på var jag kan hitta Gran Canaria och Europas största ödla (Gallotia stehlin)
De ska vara viltlevande. Inte i någon djurpark.
Förhoppningsvis hitta fler ödlearter, det finns ett antal.

I närheten av sötvattensjöar (dammar) och vattendrag kan jag kanske också hitta en del grodor.

Fråga mig fram och hitta personer som kan tipsa om billigt långtidsboende.

Hålla noga koll på hur kroppen reagerar.
Jag inbillar mig inte att det ska ske någon positiv förbättring inom 24 timmar. Skulle det göra det så är det väl i så fall främst huden (mina exem) i övrigt får det tillskrivas psyket.

Inhandla kvällsmat och frukost.

Anteckna dagens upplevelser och händelser.


Så här blev det:

Redigering:
Gran Canaria Dag 1 av 12 Resdag tis 19-Okt-2010 0:01

Hotell Marmoral
08:10 (LT) sömn; inte så bra. Väldigt svettigt och jag vaknade massor med gånger och funderade på var jag var någonstans…

 

Nu har jag fixat frukost.

Det jag trodde var en liten burk pulvergrädde var kondenserad mjölk. Funkade bra i kaffet det med. Ser ut som kolasås.

Müsli och yoghurt blev det också.

 

Ska svara på ett SMS som jag fick från sonen kl 05:45.

 

Har precis avslutat min andra frukost. Före det var jag inne i ’min’ närmaste supermarket (snabbköp / minimarket) och köpte 6 flaskor vatten.

 

Och före det var jag ute och gick på strandpromenaden ’Paseo De Las Canteras’, den går utmed stranden ’Playa De Las Canteras’. Jag gick åt vänster. Vilket innebär söderut.

 

Jag hade tänkt gå hela men det gick inte jag orkade inte. Troligtvis bor jag (Dr Grau Bassas) lite mer norrut än söderut om man nu tänker att jag går ’rakt ut’ från hotellkvarteret och ned till Strandpromenaden.

 

På flera ställen har de allmänna motionsanläggningar. Givetvis finns det också gym i en å annan källare. På en plats kördes det en Friskis&Svettis-variant, utan musik.

 

Nere på stranden, nånstans, var ett litet gäng som utövade antingen Tai Chi eller Qigong.

 

Massor med människor sprang eller joggade på antingen själva stranden eller på strandpromenaden. Ännu fler var ute på en rask promenad och lika många till var ute och liksom bara morgonpromenerade. Det var rätt så tätt med folk alltså.

 

Efter att jag skrivit mina anteckningar ska jag ta mig till ett internetcafé som bara ligger något kvarter bort och se om jag kan få ut de här texterna på min blogg.

 

Huden
Kanske har den blivit bättre – i vart fall inte sämre…

 

[Mer kommer, kanske…]

 

Ödlejakt
Det kliade i upptäckargenen. Jag ville undersöka om området norr om Las Palmas kunde vara något sånär ödlerikt. I så fall låg det ju hyfsat nära.

 

Det var hu långt som helst att gå och jag hittade två ödlor…

En på kanske 25 cm och en om ca 8 cm. De ville inte ställa upp på bild, på några villkor. Skygga rackare.

 

Tog sådana där bilder jag gillar:

Mot Las Palmas
Bilden visar Las Palmas och pilen pekar på den plats där jag stod när jag tog bilden nedan.
Pilen på bilden nedan visar pilen var jag stod när jag tog bilden ovan.
Och denna bild är tagen från den plats som ligger närmast mitt hotell och ’min’ badplats. Var jag stod när jag tog bilden här nedan:

Från Las Palmas

Och på Google-bilden är nedan visar ’ballongerna’ vart jag stod på respektive bild.

GoogleBild Las Palmas

(A) Visar platsen där jag stod när jag tog bilden mot Las Palmas
(C) Visar platsen jag stod på när jag tog bilden från Las Plamas. Mitt hotell ligger bara ca 75m därifrån.

En Trollslända, uppe på ett berg, ställde upp med att posera lite. Ska kolla om det blev någon bra bild.
Trollslända, norr om Las Palmas, uppe på ett berg

 

Internet
Jag gillar inte det här att vara utan internet, ständigt. Det är ju alltid antingen det eller nåt som jag vill ta reda på. Kan ju inte ränna till internetcaféet varje gång. Även om det nu inte är så dyrt, 1,5€ per timma.

 

Hälsoläget:
Måste erkänna…, jag är lite öm i fötterna…

 

Hälsoläget:
Text
[02-08-050-075]