God Eftermiddag!

Hunden:
Jag gav upp ringandet till veterinären så jag skev ett brev och åkte dit med det. Väl där visade det sig att det var något fel på telefonerna, ingen kom tydligen fram? Det tutade upptaget för alla? Jag fick i alla fall lämnat mitt brev och jag fick beskedet att veterinären skulle se till att det blev ordnat ett utlåtande.

Bensin:
”Bensinkriget” fortsätter ju i Trollhättan. Så på väg till jobbet svängde jag in till OKQ8 och ”slog till”. Visserligen till priset 08,48 SKR/liter. Jag såg nämligen, i ögonvrån, när jag körde förbi Saab Ana att Shell där hade ett pris på 08,18 SKR/liter. Efter ett snabbt kalkylerande och värderande bestämde jag mig för att det inte var värt (40*0,3=) 12 SKR att så i en kö och vänta. Jag gjorde ju ändå en ”vinst” med ca ((40*11,65)-(40*8,48)=) 127 SKR.
Tänk, jag har inte riktigt fattat av vilken anledning de ”bensinkrigar”, just i Trollhättan?
Jag kom på vad "priskriget" berodde på: Det var Shell som byggt ny automatstation och så ville de premiärvisa sig. Och samtidigt passade de på att säga att de skulle vara den billigaste automatstationen och det svarade konkurrenterna på. Så började det.

Jobbet:
Jag var till jobbet och lämnade kopior på F-kassans provisoriska beslut om tidsbegränsad sjukersättning (fr.o.m. 1 september t.o.m. 31 december). Det ”slutliga” kommer när socialförsäkringsnämnden tagit beslut.
Jag passade också på att hälsa på mina arbetskamrater. Det hade jag inget för, de var i Borås! Nåväl jag fick träffat; Birgitta, Lars C & Mattias och så fick jag hälsat på nye IT-chefen. Jag hejade också på Helena och några till. Och det var ju rätt bra utdelning, tycker jag.

Mat:
Jag passade på att ta ”revansch” idag, när jag körde förbi Överby. Jag ”smet” in på Coop Forum och köpte en påse korvbröd. När jag kom hem värmde jag vatten i vattenkokaren, lade korvarna i en panna och hällde på det heta vattnet. Sedan gick jag ut och rastade hunden och när jag kom in var varmkorvarna perfekta!

Vila:
Hamnade i ”komasömn”. Lade mig för att vila ca 12:00. vaknade första gången ca 13:00 och tänkte att: ”Nä, nu måste jag upp!” 14:15 lyckades jag tvinga mig upp och fick i mig en kopp kaffe.

Hälsa:
Förutom tröttheten relativt OK. Jag har fått ett preliminärt besked om operation! Jag är uppsatt i slutet på september och kallelse kommer. Nu är det nära!

God Eftermiddag/Kväll!

Pyssel:
Lagade en punktering på hustruns cykel. Gick bra. Hittade ett hål. Och det verkar som jag klarat mig från ökade besvär.

Bad:
Efter cykellagningen cyklade vi, hustrun, hunden & jag ned till Korseberg och badade. Vi konstaterade snabbt att det grumliga vattnet förtog en hel del av njutningen. Hunden struntade givetvis i det, vad är smuts?
Vi funderade på om det berodde på järnvägsarbetena uppe vid Trestad Center och/eller soptippens arbete med urlakningsdammar. Jag det kanske ni inte visste? Att en bäck rinner ned i Vassbotten som har sitt ursprung från markerna runt soptippen vid Heljestorp.

Vila:
Efter bad och cykeltur blev det en stunds välbehövlig vila.

Extramedicin:
Även om nu all "aktivitet" har en gynnsam effekt på mina besvär och den ökade värmen likaså. Så har jag ändå lite extra ont, så det fick bli ett extra piller.

Hundköttben:
Vi åkte till Granngården på Överby för att kolla in hela köttben till hunden. De ben de hade där var bl.a. hela Oxben, rökta. De var väldigt feta. Så vi tvekade lite och bestämde oss för att avvakta och först ta en diskussion med personalen på Byrackan i Vänersborg.

Eltandborsttoppar:
Läste ju en artikel häromdagen om hur ruskigt äckliga gamla tandborstar var samt rent av farliga med bakteriehärdar och allt. Nu har jag kommit fram till att tandborstföretagen antagligen lobbat för detta. Vet ni vad ett par (två) lösa "huvuden", borstar, till en Braun EL-tandbortse kostar (Coop Forum)? 95 SKR! Jösses! Och där ser man vad ofta jag bytt borstar! Som inte visste det.

Metro:
Utanför Coop Forum, Överby, har de satt upp en sådan där tidningsburk, innehållande gratistidningen Metro. Där var jag framme och tog en snabbt. Ville kolla hur de kommenterade sin fadäs med räknefelet angående Nuders sysselsättarpengar. Där 12121 SKR förvandlades till 120000 SKR. På sidan 06 sköter Metros Chefredaktör Sakari Pikänen det alldeles utmärkt, snyggt!

Bensinjakt:
Även hustrun och jag är inblandade i jakten på billig bensin. Så vi styrde ut mot Trestad Center och Uno-X tappen. Där var priset 8:18 SKR, bra pris. Det vara bara det att kön var ju hur lång som helst och dessutom hade ju varenda skitgubbe med sig alla sina reservdunkar och fyllde dem. Och vad det verkar gjorde det med en tjuga i taget!
Vi gav upp. Kanske smyger jag dit i natt?

Mat:
Väl hemma vattnades det i munnen av analkande korv och bröd. Korv, nyinköpt. Korvbröd ligger och väntar hemma. Trodde jag ja! Det visade sig att hustrun i sin outgrundliga snällhet skickat det med ungdomarna. Men det gick ändå.

Hälsa & Allmänt

Det har inte blivit bättre. Det väser/tjuter i huvudet. Dunkar/"smattrar" i vänster öra. Värker i höger halva av huvudet, höger arm och höger ben. Rör jag på huvudet bränner/svider det i tårna och fotsulorna i bägge fötterna samt i tummen och i "mittenfingerspetsarna" samt vänster sida av höger vad. Känselbortfallet ökar i vänster tumme och sprider sig upp mot armvecket. När jag "försöker" hålla huvuder rakt värker det till i muskler på höger sida av ryggen samt i höger överarm. I vila (står, sitter, ligger) drar nästan samtliga muskler ihop sig, ibland ryckvis, ibland liksom långsamt, oregelebundet och då mest "sträckarmuskler". Utöver detta är jag trött och illamående.
Har tagit extra medicin (hjälper bara mot värken).

Våra kompisar hade det bra.
Nu väntar jag på att hustrun ska bli färdig med en lasagne . Hon är duktig på mat, frugan.

I morgon ska Sonen&Flickvännen samt Dottern&Sambon tillsammans åka ut och tälta.

Allmänt

Jaha, då är jag tillbaka från affären. Hade tänkt köpa s.k. "barf"-liknande hundmat på Byrackan. Men den affären hade semesterstängt på lördagar. Så då blev det ingen nytt och spännande till hunden.

Det är väldigt gott väder ute, här i vår landsända.

Så det blir nog en del balkongbesök.

Funderar på att boka bastun, senare i kväll. Bara det att det är rätt så tråkigt att basta ensam.

Sköt om er!

Allmänt

Oj, oj! Nu känns det faktiskt riktigt bra. Två pannkakor med sylt och grädde i magen. Ett par öl i bastun tillsammans med dotterns sambo och före det en upplyftande jympa för Linda.

Enda smolken i bägaren är att F&S-apparatansvarige kom med "ny" förstärkare och ny MiniDisk och Ny CD, 10 minuter innan passet och jag hade inte tid att fixa det efter passet. Så jag måste dit tidigt i morgon och fixa ihop alla apparater och sladdar.
Vi har nämligen en "oskriven" överenskommelse med Onsjöskolan om att vi, F&SVBG, håller med förstärkare. Vad vi får i gengäld vet jag inte? I och för sig får vi ha apparaterna i ett larmat utrymme. Men å andra sidan använder både Korpen och Gymmix vår ljudanläggning också. Där åker de snålskjuts! Dessutom använder de våra dynor, också!

Det där borde utredas!

Trippelduktig

Nu har jag varit trefaldigt duktig:

  1. Jag har cyklat från Onsjö, Vänersborg till Trollhättan C och tillbaka. Att cykla har bättre effekt på mina besvär än mediciner. Men medicinerna varar faktiskt längre än cykeleffekten.
    En jobbig sak bara, trots min rätt-upp-sittande-ställning, så åker hakan fram och upp. Det är väl något med nackmusklerna? När jag "rättar till" huvudhållningen, "drar" tillbaka hakan så knakar det något väldigt och ibland så "smäller" det till. Rätt så obehagligt.
  2. Pappa blev hjälpt med sina dataproblem både i Excel och Word.
  3. Jag cyklade FÖRBI Överby utan att stanna vid McDonalds! Nu ska jag äta något nyttigare i stället.

Nu ligger jag på plus, så att säga.

Svampar!

Det blev en hel del svampar, kantareller. Tycker jag i alla fall. Hustrun tycker inte riktigt samma. Jag hittade 720 gr och hon 285 gr.
Och då gick vi en skog vi aldrig varit i förut. De ni!

Efter skogen blev det vila sedan bar det iväg ned till Fisketorget och de fyra kanalbåtarna. Den mesta behållningen var att vi tog var sin glass vid "flytrestaurangen".

Nu har jag ätit. Alldeles för många fiberberikade Thekakor. Svampen har vi inte börjat bereda än. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med den?

Bensinen är fortfarande billig i Trollhättan var till OKQ8 där och tankade för 9,07 SKR / liter.

Vi "hörs".

Förbannad så det knakar!

Och det beror inte på att hunden smyger upp i soffan och lägger sig där och ser ut som om det är världens naturligaste beteende.
Det beror inte heller på att jag nyss har ätit falukorv med potatismos.
Jag kan inte heller anklaga att ”handlingen” blev mer omfattande än jag tänkt.
Inte ens att jag är tvungen att ta extra värkmedicin kan jag skylla min ilska på.

Nä, den riktas mot ett par, en han och en hon, utanför Sten&Ström, Överby, Trollhättan, vid ca strax före 11:00, i en silverfärgad herrgårdsvariant av någon bilmodell som jag i mitt ilskna tillstånd inte lade märke till.
Jag kommer norrifrån in på parkeringen och ser framför mig till höger två lediga parkeringsplatser, intill varandra. Jag ser då en bil komma från motsatta hållet, söderifrån, en silverfärgad bil. Snäll som jag är så väntar jag in dem, för körstilen tyder på att de är på väg till just dessa två parkeringsplatser.
Döm om min förvåning när de ställer sig tvärs över bägge två! Först tror jag att de nog backar ut och ”rättar till” sin parkering, för de såg ju att jag också skulle dit.
INTE då! De kliver ur, låser bilen och går lugnt in i Sten&Ström, att jag tutar för att påkalla deras uppmärksamhet, bryr de sig inte det allra minsta om.

Lite längre bort hittar jag en ledig parkering. Jag går in på Sten&Ström och bort mot Harald Nyborg, det var ju dit jag skulle för att leta fodertunna, och då står de där, paret, och tittar på verktyg.

Då rann adrenalinet till hos Nisse Nordlund så jag gick fram till dem och frågade:
”Hur f-n är ni funtade som parkerar tvärs över två parkeringar!”
Då svarar ”KÄRRINGEN” (egentligen en relativt ung kvinna kanske 40-50år):
”Det är väl inte så farligt att gå några extra steg?”
Min kommentar till detta blir:
”Skäms på er. J-a sätt!”

Efteråt tänkte jag på det jag skrev om igår, på min internetsida. ”Jag Tycker!”. Under några rubriker skrev jag om Respekt och jag skrev om att vi vuxna måste reagera var vi än möter beteenden som avviker. Beteende som är respektlösa.
Och det var ju precis vad jag gjorde.

Synd bara att jag inte hade en kameramobil med mig så jag kunde ha fotograferat deras bil och sätt att parkera och sedan lagt ut en snygg bild, här, med ett tydligt registreringsnummer.

Undrar hur de tänkte? Vad styrde deras beteende? Tänkte de på att det finns personer som har svårt att gå men inte riktigt kvalar in för handikappkort? Givetvis inte.
Det här två var ett ypperligt exempel på cynisk egoism. Personer som utan att reflektera ”kör över andra”. Empatilösa.
De tycker säkert att de är skitfräcka och att vi andra är mesar som inte begriper att ”ta för oss”.

En bieffekt när jag blir arg och upprörd är att mina besvär ökar inom några sekunder. Så jag hade rejäl värk när jag kom hem. Det börjar kännas bättre nu.

Man får inte respekt om man inte visar det. Och man kan inte visa respekt om man aldrig fått det. Man får den respekt man förtjänar.