Allmänt

Oj, oj! Hustrun har lagat en superb lasagne! Jättegott! Jag fick verkligen, verkligen anstränga mig för att inte ta mer.

Tvättmaskin beter sig på ett positivt sätt. Den är faktiskt tyst. Har nu laddat den med en vanlig kulörtvätt, mina svarta kläder.

I morgon kommer dottern på besök. Ska bli mycket trevligt att få träffa dottern igen. Lite tråkig anledning att hon kommer hit bara. En av hennes bästa kompisars mamma har dött. Så vår dotter ska hjälpa sin kompis med begravningsbestyren.

Jag passar på att sända en tanke till hennes mamma. Hon var en mycket god och trevlig person.

Allmänt

God morgon!
Har precis ringt veterinären. Vi behöver ett intyg på att vår hund har en livslång sjukdom och att den sannolikt är medfödd. Vi har då möjlighet att få lite ekonomisk hjälp, för dyra läkemedel, via hundens uppfödare och dess uppfödarförsäkring. Den försäkringen har något om ”dolda fel” och gäller i två år.
Nu har veterinären semester så vi får ringa igen den 27 augusti.

Nästa steg idag blir att korta och sträcka kedjan på cykeln. Det har fått vänta i över en vecka nu.

Igår blev det en ”hektisk” dag. Det började med att vi, hustrun och jag, bestämde att vi skulle städa ur den utflyttade sonens rum. Planen är att hustrun ska få ett ”eget” rum, som jag har.

Först ville jag bara plocka i ordning mina cykelgrejer. Mitt upp i detta saknade jag ett kartfodral. Ni förstår vad det betyder när man saknar en sådan vital del! Jodå, jag gick igenom mitt rum nedifrån och upp. Det resulterade givetvis att mitt rum också blev ”städat”. Kartfodralet hittades i en låda högst upp under taket.

Utöver detta hade hustrun bokat tvättstugan mellan 12-17.

Men, faktiskt! Utan stress och i relativt lugnt mak hann vi med. Vi hann till och med att fotografera katterna lite och skicka bilder till deras uppfödare.

Sonen kom efter jobbet. Vi åkte sedan hem till honom med det ”bortstädade” och tittade på hans, tycker jag, mycket tjusiga lägenhet.

En skön promenad på skräcklan blev det. Där mötte vi en husse och det lilla nyförvärvet, en Cavalier King Charles Spaniel. Vår hund hade fräckheten att bete sig aggressivt mot denna lilla orädda hanvalp.

Vi tror att hennes aggressivitet i just detta fallet var en ”tillsägelse” om att valpen var lite väl påflugen för valpen blev inte det minsta rädd. Det blev däremot valpens husse.

Tråkigt när hundar, som våran, beter sig på det sättet, man vill ju att ens hund ska vara världens snällaste hund. Speciellt mot valpar.

Hemma igen blev det en lugn kväll framför en DVD-film: Walt Disneys ”Pirates of the Caribbean” med popcorn och salta pinnar.

Nä, som sagt, nu ska cykeln fixas!

Skogsborgs Vandrarhem Motala

(detaljerade anteckningar se: www.ngn.nu/Cykling)

Vaknade och kände mig helt slut. Mera regn. Cykelkedjan behövde kortas. Efter frukosten tog jag beslutet att avbryta min cykeltur. Jag gick till receptionen och frågade om de tillfälligt kunde förvara min cykel och packning.
Det gick bra.
Jag städade rummet och tog med mig min F&S-ryggsäck med det nödvändigaste.
Promenerade mot centralstationen, efter en bit såg jag ett par damer sitta vid en busskur. Jag frågade dem om den buss de väntade på gick till centralstationen och det gjorde den (20 SKR). Det var skönt eftersom jag har problem med promenerandet.

Busschauffören stannade inte vid eller sa ifrån när vi var vid centralstationen så jag fick gå tillbaka en bit.

Inne på centralstationen fanns en biljettautomat. Men den tyckte tydligen det var för komplicerat att räkna fram en biljett från Motala jvst till Vänersborg jvst. Däremot kunde den ge mig avgångstid och ankomsttid?

På tåget löste jag biljett 355 SKR. En äldre man efter mig i kön till biljettautomaten fick heller inte ut någon. Han skulle ha en biljett från Motala jvst till Borlänge. Tydligen körs sträckan till Borlänge av tågkompaniet. Och då kan inte SJ lösa någon biljett annat än om mannen nu inte ville resa över Stockholm? Det tog visserligen längre tid och var dyrare. Mannen ville nog i alla fall åka över Örebro eftersom det fungerat bra på nerresan.
Det löste sig på så sätt att mannen fick lösa en SJ-biljett från Motala till Örebro och så fick han själva fixa den andra biljetten, i Örebro, själv.

En äldre dam bakom mig undrade om det inte fanns en smidigare lösning på hennes resproblem. Hon skulle till någon mindre ort dit det endast gick buss. Enligt SJ skulle hon komma fram sent på kvällen eftersom den buss de räknat fram var en sådan som svängde in till varenda busshållplats. Hon hade fått höra av sin dotter att det fanns en direktbuss som gick senare än den nu bokade och dessutom skulle hon komma fram tidigare. Den äldre damen undrade om konduktören kunde kolla detta.
Konduktören gjorde så och meddelade att någon sådan förbindelse inte fanns. Damen stod på sig och menade att hennes dotter hade precis ringt och hon menade att det fanns en sådan buss. Nu blev konduktören lite ”sur” och frågade damen om hon verkligen trodde att det fanns förbindelser som de (han) inte hade reda på? Ja det kunde ju damen inte veta, men kunde hennes dotter ha helt fel?
Konduktören gick iväg igen, för att ringa. Kom tillbaka och meddelade att det fanns en sådan förbindelse men då hade den äldre damen bara 3 minuter på sig och SJ bokar inte medvetet sådana övergångar för sina kunder.
Damen stod på sig och fortsatte mena att enligt dottern skulle det finnas en buss, en snabb en, som hon skulle kunna hinna med.
Konduktören löste det hela med att dottern kanske inte tänkt på att det var lördag? Och det kunde ju damen hålla med om att det kanske var så. Så hon fick nöja sig med sin sightseenbusstur.

Själv gick jag av i Hallsberg och fick vänta i 1 timma och 20 minuter på ett södergående tåg till Herrljunga. Kollade i lite affärer och tog en fika.

Bytet i Herrljunga gick smidigt, det var bara att gå ur tåget, gå tvärs över perrongen, kliva på det tåg som stod där. 5 minuter senare startade tåget mot Vänersborg (och vidare till Uddevalla).

I Vänersborg gick jag direkt till busskuren och 4 minuter senare kom buss 64 som tog mig hem till Onsjö.

Som vanligt blev hustrun ”sådär” nöjd när jag kom hem tidigare än beräknat, när hon nu egentligen ville att jag skulle ha åkt senare. Aldrig blir det nöjda?

Efter en kort paus hemma, bland annat tillsammans med en fjärdedels pizza, hustrun hade en kompis där och de skulle till Fallens dagar i Trollhättan så bestämde jag mig för att genast åka och hämta cykeln och packningen.

Jag gav hunden sin medicin och mat. Sedan åkte jag och hunden med bilen tillbaka till Motala för att hämta min cykel och min packning. Jag tog vägen om Trollhättan och OKQ8, bensinen kostade 9,26 SKR per liter där. På TANKA i Vänersborg, kostade den 11,65 SKR per liter!

Resan till Motala rullade på bra. Stannade och rastade mig och hunden en gång. Kom fram ca 15 minuter innan de skulle stänga.

På väg tillbaka stannade jag vid Karlsborgs campingplats. Min kamrat M och hans son H skulle ju cykla dit idag. Jag såg dem ingenstans och tur var väl det för nästan hela campingen stod under vatten. Jag ringde M och frågade var de var. På ett vandrarhem i Tibro.

Så då körde jag in till Tibro. Det låg ju utmed min hemväg. Det var lite bökigt att hitta vandrarhemmet. Det var inte skyltat eller utsatt på någon karta? Jag frågade i en kvällsöppen butik och där fick jag en vägbeskrivning.

M&H blev lätt överraskade när jag kom. M fick låna min cykelponcho eftersom han inte hade några regnkläder alls med sig, stollen!

Stannade till vid en nattöppen Shellmack och handlade lite mat. Resten av resan hem var tröttsam. Mörkt och regn. För att inte tala om hur uttråkad den stackars hunden var!

Var hemma lite efter 24:00. 50 mil var det Motala tur och retur.

Allmänt

Ja idag har jag härjat mer än vanligt!

Det började med att jag hade tvättstugan 07:00-12:00. Om det nu inte var tillräckligt varmt ute så blev det definitivt varmare i tvättsugan.

Kokade lite potatis för att förbereda för sillen och gräddfilen.

Var till Överby och gjorde lite investeringar. Ett Telia Refill med mb-nr: 076-8072919. Kostade 395 SKR. Då följde det med 250 SKR i värdebevis. Sedan registrerade jag numret och då fick jag ytterligare 100 SKR. Så nu är kortet tankat med 350 SKR. Så hitintills har det kostat mig 49 SKR. Knepigt att det ska behöva kosta något alls, egentligen.

Det där telia refill abonemanget ska jag ha när jag är ute och cyklar. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av andra operatörers täckning. Alltså litar jag inte på mitt nuvarande: Campus Mobile, med mb-nr: 0731-586002.

Jag köpte en karta också, nr 3, över mellersta östra Sverige.

Jag var till apoteket också och tog ut lite mediciner min kropp behöver. Dessutom köpte jag också Koffeintabletter och 10 st kanyler. Det var ett väldigt smygande med kanylerna och så fick jag skriva på ett papper och berätta vad jag skulle använda dem till. Ja vad tror ni?
Just det, till att plocka ur flisor och annat smått som kan sätta sig i sår. En elastisk binda blev det också.

På coop Forum handlade jag cykelfärddryck, i mitt fall innebär det Coca-Cola och RedBull. Ett paket dextropur tabletter, en kaviartub, våtsavetter, myggsavetter och tvättmedel Y3.

Hemma satte jag igång med att först plocka in tvätten och sedan smörjde jag växelvajern på cykeln. Knepig konstruktion. Lyckades bryta sönder en plasthake i handtagsdelen. Men det verkar sitta ändå. Krånglar det så kommer eltejpen fram. Växeln funkar utmärkt nu.

Sedan var det dags för Friskis&Svettis 19:00-20:00. Jag är s.k. värd numer. Och det var Charlotte som ledde. Bra jympa. Tyvärr så krånglade musikanläggningen. Ena slutsteget hade pajat så vi fick bara ljud på ena kanalen. Eftersom det är fyra högtalare kopplade till anläggningen så trixade jag en stund och fick ut ena kanalens ljud i två av högtalarna, i rätt ända.

Efter det, en avkopplande seans i vår bostadsrättsförenings bastu. Faktiskt jätteskönt! Det är svalt när man kommer ut.

Lite kvällsmat satt helt rätt efter det.

Sedan dess har jag hållit på och packar cykelväskorna. Är klar nu.

Till morgonen ska jag skruva fast en backspegel och ta bort ”dragkroken”.

Nu är det dags att rasta hunden och sedan lägga sig och sova. God natt!

Semester Västkusten

12:52
Bilen packad och klar. Väntar på att hustrun ska duscha färdigt.

Varit nere vid Johannesviks badplats. Legat i skuggan, läst och invigt nya badleksaken jag fick av Tippex&Moje.

Nu ska jag äta skinka och hårt bröd.

22:32
Ligger i T&M’s gäststuga. Har tillbringat en mysig stund på en berghylla med havsutsikt, med kaffe och konjak.

Före det fick vi utmärkt gott marinerat och grillat kött med potatissallad och sallad.

Innan maten var vi ute på en båttur med deras båt. Förtöjde båten mitt ute i vattnet vid en boj och tog en öl och delade på lite chips.
Båtturen var en sväng bort till Bohus-Malmön.

Efter att vi lämnat Johannesviks camping for hustrun och jag in till ICA i Kungshamn och pantade burkar och flaskor samt köpte en lätt lunch till oss och T&M.

Efter att vi bl.a. ätit vår köpta burksoppa gick vi ned till bryggan och fikade. Jag och T badade och jag fick då tillfälle att demonstrera badleksaken, nu döpt till Nessie, som jag fick av Tippex&Moje.
Tippex visade också sina färdigheter att hämta vattenapport. Han hoppar i från bryggan, simmar ut och tar apporten, simmar tillbaka, klättrar upp för bryggstegen, lämnar apporten, stannar och ruskar av sig vattnet. Snyggt och prydligt! Duktig jycke!

Semester Västkusten

11:46
Hustrun ringer T&M. T är hemma. Så då blir det nog inget besök på deras sommarställe, idag.
Det låter som om det blir ett besök på söndagen.

Då blir det en natt till här på Johannesviks camping.

I morse 05:30, var jag uppe och kissade, solen ”dallrade” över bergskammen i öster.

Ett par timmar senare tog jag madrassen och lade mig utanför tältet i skuggan, det var skönt.

Hustrun var och handlade frukost. Under tiden öppnade jag alla öppningar som fanns i tältet och då blev det något svalare.

Efter frukosten cyklade vi igenom campingen och kollade läget. Badplatsen var helt OK och det var svalt och skönt i vattnet.

På väg tillbaka såg vi en Svensk familj köra sin bil ända fram till ett par grindar som avgränsade badplatsen från vägen. De parkerade mitt framför skylten som visar ”Parkering förbjuden”. Först trodde jag att de bara hade kört fram för att lasta ur och sedan parkera bilen. Där fick mitt positiva tänk sig en ”smäll”. Ibland undrar jag vad som rör sig i huvudet på folk.
Det var kanske med dem som med politiker som inte bryr sig om lagar som de själva varit med om att formulera. Det gäller liksom inte dem, de anser på något sätt att de står över lagen.
Denna familj, mannen eller kvinnan, kanske jobbade på vägverket eller skylttillverkarfabriken och då gäller inte skylten dem? Kan det vara så?

Vi stannade till vid affären. Där köpte jag en flaska solskyddsfaktor 60 för 79 SKR.
Igår köpte jag en med solskyddsfaktor 30 för 109,9 SKR, på coop Forum i Kungshamn.

Vi cyklade ned till Wiggersviks camping och kollade läget där. Åkte fram till badet och tog ett dopp. Det var faktiskt skönare i vattnet på den sidan.

I Wiggersviks campingaffär köpte hustrun fil och en morotskaka.

Hårt bröd, prickig korv, fil och en halv morotskaka blev en tidig lunch.

Nu, 12:12, ska jag vila lite.

17:28
Johannesviks camping.
En slö dag legat i tältet hela tiden, vilat och läst.
Ett litet avbrott för korv och mos.
Kanske var ketchupen dålig? Mår lite illa.

22:42
Dags att göra natten.
Jag var ute på en liten cykeltur, ca 20 km, här i trakterna.
På hemvägen handlade jag i coop Forum (102 SKR)

Nu innan kvällningen var vi på en promenad runt campingen. Då träffade vi bekanta från Onsjö, M&A. De hade husvagn.
Vi stannade och pratade med ett annat par som hade en Collie som var väldigt lik Tessie. Och det Visade sig att de var från samma kennel och denna tik var ca 5 mån äldre än vår. Tessies kullnamn börjar ju på X och denna tik började på W.
De var t.o.m. Lika i sitt rörelsemönster. Denna tik hade dock något mer spetsig nos än vår Tessie.