Semester Västkusten

18:07. Örns camping, utmed vägen till Bohus-Malmön. Vi hyrde ett rum, för 400 SKR. Jag ville det dels för ett kommande oväder och dels för att jag kände att min kropp tatt en hel del stryk på Ramsviks camping. Underlaget för vårt tält var väl långt ifrån det bästa.

Efter att vi ätit frukost bestämde vi att vi skulle riva tältet och sakta leta oss söderut.
När tältet var nere var det dags för ett dopp i havet, vid bryggan. En dusch i sötvatten och en snabb sista sittning i bastun blev det också.

Efter att jag checkat ut gick jag ned till bryggan för att ”hämta” hustrun. Hon satt där med näsan mot solen.

Jag passade då på att kolla om A-L C’s farbror J var på plats, det var han. Jag presenterade mig för honom, hustrun och dottern.
Jag förklarade hur jag kände A-L C. Vi snackade en del om camping i allmänhet och Ramsvik i synnerhet.

Hustrun undrade vart jag tog vägen, ringde mig på mobilen.

Efter att ha lämnat Ramsviks camping körde vi förbi Smögen, igenom Kungshamn och vidare söderut.
På vägen stannade vi till vid våra goda vänners T&M’s sommarställe. Ingen där. Vi lämnade en lapp i brevlådan.

Vi körde vidare. Svängde ned mot Bohus-Malmön. Där har jag aldrig varit.

Bilfärjan över var lugn och fin. Vi körde till centrum. Parkerade, vandrade runt lite. Dags för mat. Vi valde pizzerian. Jag valde en räksallad (79 SKR) och en 33cl Coca-Cola (25 SKR!). Hustrun valde en barnpizza och vatten.

Vi lämnade centrum och körde, med bilen, mot öns nordvästra delar. Vi vände vid vändplatsen och körde ned en grusväg åt vänster till en lite flackare klippdel där man nästan kunde köra ända fram till vattnet, nästan.
Varma släta typiska bohusklippor. Jag valde en plats där det såg ut som om vi skulle kunna ta oss i vattnet. Det såg inte enkelt ut någonstans.
Jag valde att bada näck av flera anledningar; 1. Inga maneter. 2. Ingen offentlig badplats. 3. Det låg en nakenbadare bara några meter bort. 4. Det är så himla skönt att simma omkring helt naken i vattnet. 5. Badbyxorna blir inte blöta.
Hustrun fegade, typiskt fruntimmer! Ändå var den närliggande nakna personen en kvinna?

Efter badet bredde jag ut min nakna kropp på en solvarm, slät klippa. Vinden var nästan ljummen. Lite pinsamt kändes det. Lillnisse var rätt så ”förkrympt” och stod rakt upp, när jag låg på rygg.
Efter några minuter gjorde värmen sitt och den lille vågade sig ut igen.

Det var ett kort besök. Vi ville bara svalka oss.

Vi körde vidare, tillbaka mot centrum och där till höger. Mot den skyltade badplatsen.
Den gillade vi! Stege som man kunde kliva rätt ned i vattnet via. Inga maneter. En sandbotten som gjorde att det såg ut som en bit av medelhavet. Åt vänster, österut, låg en mer långrund sandstrand. Perfekt för småbarnsfamiljer.
Vi simmade av oss. Det blev några meter. Skönt.

När vi kom upp och vi hade soltorkat började mörka åskmoln smyga fram
över himlen. Till bilen, över med färjan. Till Örns camping. Där hade vi tänkt tälta (150 SKR) men så fick jag se att de hade rum.
Det visade sig vara en relativt nybyggd/nyrenoverad vandrarhemsliknande byggnad. Och som jag, som sagt, fastnade för.

När vi hade dukat middag ute, köttsoppa och hårt bröd, började det regna. Vi flyttade in. Sedan började det ösregna för att till slut ”vräka” ned.

Då kändes det väldigt skönt att inte behöva sitta i ett tält.

22:03
Nu har vi varit ute på kvällspromenad, till den del av Örns camping som ligger vid vattnet. Regnmolnen har försvunnit.

Det var inte mycket till badplats. Är det högvatten kommer man till den bara om man vadar i vattnet.
Det var massor med döda och döende brännmaneter.
Jag hade ihjäl en blåmussla. Den lät vi singla ned till botten för att studera vilka vattendjur vi kunde locka fram.
Först på plats var räkorna, sedan kom små sniglar.
En liten fisk var nästa. Efter en liten stund kom en krabba och drog iväg med läckerheten, i skydd under en sten.
Sjöstjärnor i olika storlekar såg vi också.
I luften svepte tärnor fram över vattnet och en och annan småfisk som kom för nära ytan blev hastigt fågelns mål.

Till vattnet var det en relativt brant backe upp och en lika brant backe ned till vattnet. På ditvägen fick jag stanna ca 4 ggr för att ”kraften” tog slut i benen. På tillbakavägen testade jag med att håla ut armarna framför kroppen, i uppförsbacken. Jo, det gick lättare? Jag testade med att lägga händerna på hustruns axlar. Det kändes också bra, men inte så bra som att hålla fram armarna.
Lät jag armarna hänga avslappnade utmed sidorna ”försvann” kraften i benen nästan omgående.

I morgon ska jag testa backen med gåstavar. Och då gå med dem framför mig.

22:55
Nu ska jag läsa lite.

Semester Västkusten

07:46
Ramsviks camping.

Det har regnat i natt.

08:16
Värker som f-n i högerarmen, i höger ljumske och ben. Väser i huvudet. ”Lättare” värk i vänsterarmen.

18:40
Har precis ätit pilsnerkorv med bröd, gurka och morot. Till det bilvärmd mjölk.

Det var hustrun som väckte mig ur min vila med färdig mat.

Idag har vi per cykel varit in till Smögen.
Det var varmt och svettigt att cykla.
Det första vi gjorde när vi kom fram var att bada. Härligt!
Sedan angrep vi bryggan. Eftersom vi var hungriga gick vi i princip direkt till den ända av bryggan där de flesta matställena som erbjuder havets läckerheter är samlade.

Jag åt skaldjurssallad med gravad lax och potatissallad samt vitlöksbröd och en 33cl Coca-Cola (79 SKR). Hustrun valde ett grillspett med olika fisksorter med örtsås och färsk potatis samt en 33cl sötad mineralvatten(?).

Därefter kollade vi butikerna, det blev inget.
Stannade vid ett glasscafé, de hade bord i sval skugga där. Hustrun gled förbi en kort stund senare.
Så då köpte vi glass. Min kostade 25 SKR.

Cykelturen tillbaka till Ramsviks camping var lika svettig. Så det satt fint med ett bad vid bryggan och därpå sval sötvattendusch.

Efter det en välbehövlig vila. Precis när vi hade krupit in i tältet så kom en regnskur.

Efter vilan blev lite ”sportstudier”, det arrangerades trashockey för ungdomar under 12 år, tror jag? Efter det var det disco för alla under 16 år. Vi tog en promenad ut mot ”udden”.
En skön kväll.
Vi lade oss relativt tidigt. Lite lätt underhållna av våra grannar.

Allmänt

14:24
Har precis vilat. Åt lite mat dessförinnan. Kyckling med kokt potatis, sås och grönsaker. Tillagat av hustrun, delikat!

Ägnat större delen av dagen åt att ”reparera” dragets kontakt. Den lossade i lördags när sonen skulle koppla in kontakten från draget.
Köpte en plåtbit och ett gäng maskinskruvar och låsmuttrar (M5). Var också iväg och köpte sticksågblad för tjock plåt och stålborr (5,5 mm).
Möjligt att jag överarbetade det hela men jag lossade hela dragkontakten inklusive kabelfästena vid bakljusen. På så sätt kunde jag jobba med kontakten i bostadsrättsföreningens verkstad. Få bort den genomrostiga plåten. Såga bort de gamla skruvarna. Skruvarna på draget vred jag helt enkelt sönder. De gick ändå inte att använda.

Skulle kolla ena skyltbelysningslampan. Då lyckades jag göra sönder hela hållaren. Hoppas det går att laga med lim (limpistol). Köpa ny lampa på OK.

15:50 ska bilen besiktigas. Vi får se om dess öde beseglas. Går den igenom utan 2:or så fixar jag 1:orna på stört och så packar vi och fortsätter vår semester. Vart? Vet inte.

Blir det ombesiktning på bilen ska vi fundera på, givetvis beroende på vad för typ av fel det i så fall är på bilen, om vi kanske ska köpa en ny, en riktigt ny, en billig ny. Har hört att det går att få ny bil för 80 000 SKR.

Vi behöver ju köpa ny tvättmaskin också.

Hunden ska ha fästingolja. Ska också passa på att fråga apoteket om vilket pankreasenzym vi ska välja. Den lägsta kostnaden vi kan komma ned i per dag är ca 15 SKR.

Allmänt

Konfirmation av hustruns systerson
Det var en pärs. Varmt och så tog det lång tid. Hemma hos K&A var det svalt. Smörgåstårta och tårta smakade gott.

Vilade, gick över till komasömn. Sov väl ca 4-5 timmar. Vaknade ca 20.00.

Plockade i ordning det sista från Danmarkssemestern.

Läkemedelsutredning Pankreasenzym.
Du milde! Hunden ska ju ha Pankreasenzym p.g.a. att hennes bukspottkörtel inte funkar riktigt. Det preparat som veterinären skrev ut skulle kosta 22 SKR per dag i resten av hundens liv.
Kolla på fass.se om det fanns någon billigare.

Enligt veterinären ska hunden per dag ha enzymen;
lipas 100000 Ph.Eur. enh.,
amylas 72000 Ph.Eur. enh.,
proteas 4000 Ph.Eur. enh.
Följande synonympreparat fanns till creon forte, Solvay;
creon forte, Orifarm (21,48 SKR per dag)
Pankreon forte, Paranova (16,70 SKR per dag)
Pankreon forte, Medartuum (14,66 SKR per dag)

Väljer vi Pankreon forte från Medartuum, i stället för creon forte från Solvay, så skulle vi ”spara” 22-14,66=7,34 SKR per dag. På ett år blir det: 7,34*365=2679 SKR.
Fast, även med en kostnad om 14,66 SKR per dag blir det per år: 14,66*365=5351 SKR.

Vi hoppas att vi nu ska kunna ge hunden ett billigare foder. Det foder hon fått förut har inte varit speciellt billigt. Ett dietfoder från Royal Canin. När hon har ätit upp nästan allt ska vi pröva med ICA’s hundfoder.

Jag har skickat ett ePostmeddelande till uppfödaren och frågat om hon har någon uppfödarförsäkring, mot ”dolda fel”. Vi kanske kan få någon ekonomisk hjälp.

Allmänt

18:20
Håller på att förbereda oss föra att åka till goda vänner där de lovat att grilla något gott. Vi skulle ha varit där 18:00 så vi är lite sena. Det beror på sonens shopping på IKEA.

Jag är nu helt färdig med tvätten. Har fixat en del med att få den torr. Satte linor på balkongen t.ex.
Ett gäng jeans torkar i torkskåpet och en del ”tjocka” kläder hänger fortfarande på tork i badrummet

15:25. Allmänt.
Har nästan tvättat färdigt nu! Hållit på sedan 07:00. Det frestar på. Det går rätt så bra ändå, vilar lite mellan vändorna till tvättstugan.

Hustrun och sonen är på IKEA, norr om GBG. Sonen gör lite investeringar till nya lägenheten.

H&K
Grillad lax och grönsaker. Gott.
Fick en vedkubbe av T&M och ett badlekdjur av Tippex&Mojje.

Semester Danmark

Kvällen
Helt slut! Vi var tvungna att boka om tvättstugan. Det var fel på en dag. Vi hade ”packat” all tvätt i bilen och kört den till tvättstugan.

Det är mycket att plocka med när man varit ute och rest. Det kommer att ta flera dagar!

Sonens lägenhet
Den såg väldigt bra ut! Stor hall, köket ligger till höger. Nästa rum på höger hand är sovrummet. Rakt fram i hallen finns WC med dusch. Till vänster ligger vardagsrummet.
I hallen finns en relativt rymlig inbyggd garderob, snett emot WC. I sovrummet hittar man en lite större klädkammare, något större än en garderob.
Han fick ett sushi-set och ett flak öl, som inflyttningspresent och dels som tack för hundpassning.
Hunden var där! Hon såg relativt pigg ut. Lite ”glåmig” i pälsen, tyckte jag.

Mor och Far
Innan vi åkte hem, via sonens nya lägenhet, stannade vi hos mor och far och bjöd på jordgubbar och vispgrädde och så hämtade vi min nyckel.

Nödinge
De har en bra ICA Kvantumbutik här. Vi passade på att panta alla tomma burkar, som jag samlat på mig, och några flaskor.
Köpte jordgubbar och grädde. Mjölk och fil samt två bananer.

Glömde tanka. På OK så vi fick vända. Bensinen kostar 11:49 SKR per liter! Vi tankade 10 liter.

Ullared – GeKås
Jaha, då har vi gjort det igen, gjort slut på en massa pengar. På vad? Kalsonger, strumpor, LEGO (mera?), en trådlös telefon, Deo-Spray, ett litet nagelskötarset, Lite konserver och annat ”nyttigt” blev det också.

Utanför köpte vi var sitt ”mini-mål” för 35 SKR, korv och mos inkl. dricka.

Varberg
Vi parkerade vid SPA-anläggningen. Lyfte av cyklarna. Packade för bad. Vi cyklade utmed stranden på cykelvägen in mot centrum.

I Varberg har de nakenbad. Ett för herrar och två för damer? Varför då? Ja, inte att de har nakenbad, utan varför har damerna två?

Mellan borgen och vattnet går en nyasfalterad sträcka. Där får man inte cykla, bara promenera? Av vilken anledning får man inte cykla där? ”Vägen” är lika bred som E18 i Norge.
Kan det vara för att man passerar nära ett kulturminne och varsamhet råder? Inte troligt. I andra ändan av borgen planerar de att bygga studentbostäder i muren. Så, så helig kan borgen inte vara.

Inne i city letade vi upp en butik (ICA Kvantum), en mycket vacker sådan om jag får utrycka mig så. Den var mycket smakfullt inredd. Trevlig.
Här köpte vi picknicknödvändigheter som t.ex. lite grillad kyckling, baguette, tomater, räkor, och lite andra konstiga delikatesser som jag inte kan namnet på eller beskriva. I stället för vin blev det mineralvatten.

Cyklade till stranden och ”picknickade”. I ömsom värmande solsken ömsom kylig molnskugga.

Vi bröt upp och cyklade mot bilen. Vid SPA-anläggningens badstrand sken solen. Jag lade mig i skuggan och läste kvalitetspocket och hustrun lade sig på stranden och solade. Det blev inget bad.

Vandrarhemmet
Bland det sista vi gjorde var att försöka hitta kattungarna och få vårt klappbehov tillfredsställt. De ville inte visa sig. Däremot ställde ett par kaniner snällt upp och det uppskattas ju!

Förestånderskan fick 2 SKR för ett par ägg.

Semester Danmark

23:48
Dags att göra natten!

22:40
Vandrarhemmet Vare (fattiggården) Varberg.
Duschat, rakat mig (!), slått ihjäl några flugor, varit ute på en relativt lång promenad runt lantbruken i Vare söder om Varberg (fick relativt ont i höger underben och bägge underarmarna), ”pratat”, med ett gäng kor och med ett par hästar, ätit kvällsmat, klappat kattungar.

Färjan; Grenå-Varberg
Vi var till färjan i god tid (14:00) och givetvis hamnade vi in en ”biljettkö” som det var stopp i!
På färjan kom vi. Vi hittade matsalen som vi bokat buffé i. Det var lite förvillande, vi hade betalt 224 DKR för två personer och priset per person på båten var 149 SKR. Det tog ett tag för mig att fatta det där. Jag trodde nämligen att vi möjligtvis betalt för lite. Nu var det nog sannolikt tvärtom.
Svårt det där med köp och säljkurser och i det dolda avgifter.
Vi åt av det som bjöds. Det var en medelmåttlig buffé. Inget överdåd. Och vi åt med relativ sans. Vi har skött oss riktigt bra. Tror jag gått ned en del!
Kollade butiken. Där hittade vi en bagagekärra (169 SKR) som skulle passa bra till de fem flak öl vi tänkt köpa (676 SKR, 5×24 33cl).
Ölen kostade då ca 8,5 SKR per 50 cl. En burk Lapin Kulta hemma på vårt systembolag kostar 13,8 SKR per 50 cl, inkl. pant 50 öre. Så då jämför vi med 13,3 SKR.
13,3-8,5=4,8. 4,8 SKR billigare per 50 cl det tyckte jag var OK. Så vi bestämde oss för att slå till.
Vi ville dock inte ”släpa” runt på en bagagekärra med fem flak öl på.
Och det fanns bara en bagagekärra kvar. Den snälla butikspersonalen lät oss ”ställa undan den”.
Vi var en del uppe på soldäck.
Vi ägnade en hel del tid åt att lura ut vilken hiss som skulle vara bäst att ta.
En halv timma innan butiken stängde gick jag ned och handlade; bagagekärra, 5 flak öl (Heineken) och så slank det med en LEGO-byggsatts för 199 SKR. (Hoppas jag aldrig blir vuxen! -:))
Lade mig tvärs över tre väggfasta stolar och vilade (det var relativt få passagerare å det fanns gott om plats) i väntan på att vi skulle ta hissen ned till bildäck.
Nere på bildäck var det lite trixigt men jag lyckades hitta en ”väg” ända fram till vår bil.
Det var relativt lätt att hitta vandrarhemmet.

Grenå strand
Satte upp ”strandtältet”. Det blåste och dessutom ville jag skydda min hud.
Jag läste kvalitetspocket och förde en ojämn kamp med oändligt många sandflugor som ansåg att mitt strandskydd var det bästa som fanns på stranden.
Badade efter ett tag. Lite vågor! Kul! Vattnet var varmare lite längre ut?
Sista timmen innan vi skulle åka till färjan ägnade jag åt att åka in till centrala Grenå och panta danska buteljer och burkar, 8 DKR fick jag ihop. Det blev ”grundplåten” till ett paket Cheerios, för 25 DKR.

Ebeltolft. Vandrarhem.
Sovit bra på natten. Hustrun hade ”smugit” upp och promenerat till ett bageri och köpt färskt bröd och ett par Danska wienerbröd. Mums.
Plockade ihop våra grejer.
Vilade en stund.
Packade bilen.
Körde till Grenå Strand.
Strålande väder!

Dansk butiksutredning
DagliBrugsen; som våran ICA.
SuperBrugsen; som våran ICA Kvantum.
Fakta; ? Billigast.
Netto; Konsum (coop).
Fötex; ? Dyrast!
Aldi; samma som Lidl.
Rema 1000; som i Sverige.

Semester Danmark

09:02
Ebeltolft. Vandrarhem.
Har precis bestämt att vi ska ligga kvar här. 2 nätter till. (600 DKR). Jag är inte riktigt bra har en hel del värk i hela högersidan av kroppen.

Vi har ätit frukost. Sannolikt åker vi till Grenå idag och köper färjebiljett till Varberg nu till torsdag.

Sedan får vi se vad det kan bli? Kanske lite bad?

19:12
Ebeltolft. Vandrarhem.
Ätit mat. Fil & flingor samt en smörgås med ost. Två glas mjölk, mellanmjölk (skummjaelk), slank också ned. Den godaste filen hitintills, i Danmark, är A38. Näst godast är tykmaelk.

Idag har vi gjort Grenå. Åkte till färjterminalen och bokade plats på färjan, till Varberg, på torsdag 14:45. Kostade 996 DKR inkl buffé (2×123 DKR) och bränsletillägg (20 DKR) och administrationsavgift (40 DKR).
Var inne på turistbyrån och fick lite info och bokade biljetter till Kattegattcentret med bl.a. Hajar (190 DKR). Strosat runt på gågatorna. Köpte solskyddstift (28 DKR).
Var till en Kvicky-butik, ja, jag letar fortfarande efter en Dansk fasadflagga. I den butiken köpte jag en liten burk energidryck (12 DKR+1DKR i pant).
När jag kom ut ur butiken så drack jag genast upp den.
Mittemot Kvicky-butiken låg en Fakta-butik. Jag gick in och kollade lite och undrade om det gick bra att panta burken. Nej det gick inte. Bäst att gå tillbaka till Kvicky-butiken och panta den där, tänkte jag.
Först kollade jag pantautomaten, den visade bara bilder på flaskor så där vågade jag inte stoppa in min burk. Jag frågade då ett kvinnligt butiksbiträde om hur jag skulle panta burken, då säger hon att det inte är någon pant på den! Men, menar jag, och visar upp kvittot, jag har ju betalt 1 DKR i pant.
Hon säger då att jag kan gå till pantautomaten och stoppa in den där. Jag gör så och apparaten slukar burken och spottar ut ett kvitto på 0 DKR. Nu började jag bli lömsk och kände hur krav på justa affärer och principen började bubbla.
In i Kvicky-butiken, till samma kvinnliga butiksbiträde. Visade upp det ”tomma” pantkvittot och mitt kassakvitto. Då hänvisar hon mig till ett annat kvinnligt butiksbiträde, i kiosken.
Jag knallar dit visar upp kassakvittot och det ”tomma” pantkvittot och förklarar min belägenhet. Hon undrar då om burken var knölig eller smutsig. Den var rund och ren när jag stoppade in den förklarar jag. Då får jag informationen att gå tillbaka till pantautomaten och trycka på den signalknapp som finns där så ska det komma någon som hjälper mig. Nu börjar jag bli missmodig men samtidigt mer principfast än någonsin.
Tillbaka till pantautomaten, tryckte på knappen. 1 sekund senare rasslade det till i en dörr bakom och där stod ett manligt butiksbiträde. Imponerande, tänkte ja.
”Ja?”, sa mannen. Och jag förklarade min benägenhet. Han tog ett steg tillbaka och sa ”Jae foerstaer icke!”. Jag höll då fram kvittot pekade på raden med texten som visade vad jag köpt och sedan på raden med pantkostnaden, jag höll sedan fram pantkvittot som visade noll DKR och pekade på pantautomaten.
”Jae foerstaer icke!”, sa mannen.
Jag höll fram kassakvittot, igen, tecknade en burk och visade att jag drack och att jag sedan kom till pantautomaten, stoppade in burken, visade sedan pantkvittot och sedan kassakvittot igen.
”Jae foerstaer icke!”, sa mannen.
Jag bestämde mig då för att mannen sannolikt var icke läskunnig och lätt förståndshandikappad och hade fått detta stimulerande arbete som pantautomatvakt. Men för säkerhets skull frågade jag om han förstod engelska.
”Jae foerstaer icke!”, sa mannen.
Jag prövade med Tyska.
”Jae foerstaer icke!”, sa mannen och började se rädd ut.
Jag lämnade mannen och pantautomaten. Gick in till kvinnan i kiosken och förklarade min nu något desperata situation. Han där ute svarar bara, ”Jae foerstaer icke!”, sa jag till henne. Hon himlade med ögonen, tog mitt kassakvitt och gav mig en dansk krona.
Jag tycker Danmark ska se över sitt pantsystem!

Det tog på krafterna. Behövde nästan en ny energiomgång.

Jag var färdig med centrala Grenå. Ringde hustrun. Hon kom en kort stund senare. Vi gick till ett matställe jag råkat fått syn på, vid Kvicky-butiken, en familjerestaurant. Det visade sig att de hade en delikat buffé för 50 DKR + vatten 2 DKR (per person). Och vi som hade ”lovat” varandra att inte äta fler bufféer innan färjan. Ja där ser man.

Efter Grenå centrum ”jagade” jag Dansk fasadflagga i ytterområdena runt Grenå. Jag ger upp! Det finns inga. Ett butiksbiträde förklarade att det får man nog bygga själv eller specialbeställa. Jag bestämde mig för att det troligtvis är enklare att skaffa en Dansk fasadflagga hemma i Sverige eller så får jag sy en som passar den Svenska fasadstången.

Kattegattcentret.
Det var kul. Kollade massa spännande havsdjur och miljöer. Det mesta då från Kattegatt. Det var kul å se när de matade hajarna. Vi tog var sin mjukglass (28 DKR), hustrun solade lite och jag rörde mig lite på egen hand. Kikade på en 3D-film, sådär bra. Stod i kö till en ”dykarklocka”. När det var min tur, efter 10 min väntan ångrade jag mig och gick och lekte lite med några slags vattengrejer som skulle demonstrera havsdjurs strömlinjeutformning. Klappade rockor och någon slags störliknande fisk. Kollade utfodring av sälar och sjölejon. Souveniraffären fick ett besök också. Att allt ska va så j-a dyrt? Höll de ett lägre pris så skull de ju få sålt mer och då få en högre omsättning. Förstår inte den där affärslogiken riktigt.
Vi köpte en kylskåpsmagnet i form av en rocka för 15 DKR, innan vi lämnade centret.

På översta planet hade de en energiutställning. Vid en av stationerna skulle man trampa på en cykel och få en vattenpelare att stiga. På en bildskärm såg man hur stor effekt man generade.
Några pojkar var före mig, de slet något väldigt och kom som mest upp i 142 watt. Jag satte mig på cykeln och startade lugnt och ökade sedan. Jag satte rekord! 5142 watt generade jag på 20 sek. Pojkarna stod bredvid och bara gapade. ”Så!”, sa jag och klev av cykeln, belåtet leende och fullständigt andfådd, vilket jag dolde väl tills jag kom en bit bort. Än är det kraft i gubben!

Direkt efter besöket på Kattegattcentret åkte vi till närmsta badstrand. Solen strålade från en molnfri himmel, lite kallt i den västliga vinden, men jag ”hoppade i”. Väl i vattnet var det riktigt skönt låg i ett tag och småplaskade och flöt omkring.

Nästa aktivitet var att handla kvälls- och frukostmat. Vi stannade vid en ”Netto”. Mjölk, filmjölk och två Danska öl blev det. Det låter väl som en delikat kvällsmat?

19:58. Hustrun ringde och bokade ett Vandrarhem i Varberg (260 SKR).

20:50. Det blir inga öl. Vi ligger och slappar på rummet.
Nu ska jag läsa lite.

Semester Danmark

16:12
Ebeltolft. Vandrarhemmet (Danhostel [300 DKR]).
Har precis vilat lite. Det är varmt ute. Med den vetskapen hade det nog varit bättre att campa.
Men när vi bestämde att vi skull boka ett vandrarhem såg det relativt mörkt ut på himlen.

I morse, på Billund camping, rev vi tältet snabbt eftersom det såg lite lurigt ut bland molnen.

Vi bestämde oss för att skippa Danska västkusten. Dels för att det skulle blåsa mer och vara kallare, dels för att vi kände oss lite trötta på allt bilkörande.

Stannade i Århus och letade upp turistbyrån (p-avgift: 22 DKR 2 tim.) och fick där veta var Forex låg. Det var dags att växla in våra EURO till DKR.
I Forex-kontoret betjänade en trevlig Svensk tjej mig. Jag lovade att hälsa Sverige.

Vi strosade lite utefter en gågata. Stannade vid en Kinesisk Restaurant, där blev det buffé för 54 DKR/pers. + 8 DKR/pers för vatten.

Strax norr om Århus bestämde vi oss för att åka till Ebeltolft.

Nu (16:30) är det dags att väcka hustrun. Vi ska ev. Handla lite och butikerna stänger ju 17:00. Vi ska ut och cykla lite.

Handlade lite mat. Kollade byn. Fregatten, en stor segelbåt, kostar 70 DKR / person.

Läste resten av kvällen.

Semester Danmark

07:30
Precis ätit frukost, tykmaelk och flingor samt en smörgås och två gula kiwi.

Efternatten var kall utav bara h-e! ”Hittade” en fleecetröja som jag tog på mig.

Nu, alltså nu, har vi satt på elementet!

Strålande solsken ute.

08:12
Nu ska vi packa ihop och bege oss till Legoland. Just-nu-planen i alla fall.

21:56
Billund camping. Vi har precis promenerat runt campingen och bl.a. Bekantat oss med campingens mini-Zoo.

Tältet är uppe och vi har ätit en lätt kvällsmat.

Legoland
Vi anlände relativt tidigt. (P-avgift 30 DKR). Ca 11:00. Bland det första vi gjorde, efter att ha betalat inträdet om 2×185 DKR, var att 11:30 äta en buffé (118 DKR/person).

Vi vandrade runt. Vi åkte tåg och båtar, hustrun styrde. En tur med litet tåg som gick fort runt och lite upp och ned, i gupp, klarade vi med nöd och näppe. På mig åkte maten upp och ned, på hustrun skapade den lätt yrsel.
Efter det tog vi det lite lugnt med åkattraktioner.

Vid en scen som föreställde en borg lät vi oss underhållas av en mycket roande skådespel. Mycket ramla i vattnet och kärlek, trevligt.

Lite senare åkte vi ett tåg som åkte lugnt och fint en bit upp i luften. Strax därefter tittade vi på en 3D-film.

Därefter ville jag kika i butikerna. Ja det blev en del fotograferande också. Snabbt konstaterade jag att LEGO-byggsatserna var nästan dubbelt så dyra.

I en butik kunde man fylla en låda (ca 5 liter) och betala 150 DKR. Det var en jättelåda med en massa udda bitar. Väldigt många var samma. Men det fanns en del tekniklego och en hel del småbitar, om man grävde tillräckligt. När klockan var ca 19:55 hade jag fyllt lådan. Legoland stängde 20:00. Det var skitjobbigt men min ursnälla hustru hjälpte mig.

22:21
Nu år det dags att göra sig i ordning för natten.