Onsdag – Kalasdag :)

[not publicerat: 220105, 220106, 220107, 220108, 220109, 220110, 220111, 220112, 220113, 220114, 220115, 220116, 220117, 220118, 220119, 220120, 220121, 220122, 220123, 220124 & 220125]

GRATTIS!
Till sonen och hans ena dotter på deras födelsedag 😀

VeckoInvägning (mm)
Vikt: 92,4kg > +0,2kg 🙁 (inte så alarmerande – men ändå…)
Midjemått: 110cm > -1cm 🙂
Längd: 177cm
BLTR: 143/77 ↓ 🙂 (förra onsdagen: 156/77).
Puls: 61 ↑ inom normalvariationen (förra onsdagen: 59).

Kalas
Skitkul! Eftersom det var yngsta dotterns kalas så blev det tårta föreställande en dinosaurie som bajsat rejält (choladbollsmassa).

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe i 4173 st totalt, 1248 st olika LEGO-bitar, 57 olika färger.

Data
Använder följande i Linux Ubuntu Terminal för att byta originaldatum på främst JPG-bildfiler:
exiftool -’DateTimeOriginal’ *.JPG

exiftool -overwrite_original -DateTimeOriginal=”YYYY:MM:DD hh:mm:ss” <file_name>.JPG

FilmTajm
Det blir en sen film idag.
Jag sov ju nästan hela fm. Vaknade 11:00.
Så nu går jag loss med lite nattaPopCorn 🙂
Valet av film blev en från 1966: Come Drink With Me (Da Zui Xia)
[imdb: tt0059079]

Fredag – LEGO ff & FilmTajm :)

[not: publicerad: 220126]

Twitter
Någon har mixtrat med min Twitter och lag till ett konto: @NNordlundh.
Det är inte jag. Mitt heter: @nils_nordlundh

timeformachine
Kontaktade dem igen om att de meddelat postnord om ett brev, den 4/1-22.
Det ha inte kommit något – och jag vet inte riktigt vad det är…

Ginza
Är duktiga. Beställde två filmer i förrgår. de kom idag 🙂
Nya Bond: ’No Tome To Die’ & ’Expendables 2’

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe i 3577 totalt, 973st olika LEGO-bitar, 55 olika färger.

FilmTajm
Idag igen 🙂
Tittade på: Expendables 2
[not: ska tydligen komma en Expendables 4 🙂 ]

Onsdag – LEGO & mera LEGO

[not: publicerad: 220126]

VeckoInvägning
Vikt: 92,2kg > +0,5kg 🙁
Midjemått: 111cm > +1cm 🙁
Längd: 177cm > (och jag som var 180cm en gång…).
BLTR: 156/77 > 🙁 (För högt. Bättre vore: 135/65 (t.ex.)).
Puls: 59 > OK

Geocaching
Hjälpte en geocachingkompis med en svår myst i den tidiga morgonen – bara fart gav jag hjälp till en till 🙂

Hunden Bella
Vi passar henne 🙂

Besök
Idag fick vi besök av en god vän 🙂

LEGO
Inventeringen är ’nu’ uppe i 2233 totalt, 729st olika LEGO-bitar, 55 olika färger.

FilmTajm
Kollade på film och gottade mig med PopCorn 😀

Fredag – LEGO Lucka 17 – och lite annat

[not: publicerad: 211221]

Läkarbesöket
Det gick bra.
Det blev några ändringar i medicineringen:
Byte:
C Omeprazol 20mg, 1+0+0+0 > T Pantoprazol 20mg 1+0+0+0
DosÄndring:
T Losartan 50mg, 1+0+0+0 > T Losartan 100mg, 1+0+0+0

Överby
Ett besök till kommersialismens centrum.
Köpte klappar till Julklappsleken.

Data
Fick paket med externa USB3-HDD (4TB).
Kopierar filer.

Vila
En kort stund efter lunchen.

Filmtajm
Med PopCorn 🙂

LEGO
Adventskalendrar:
CITY (60303-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 17:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-1)_Lucka_17]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-18)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-18)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-18)_Klar]
(60303-18: Top Hat Tom (Top Hat Tom)) + extra halsduk.
En LEGO-karaktär, Tom, som bär olika hattar.
[Källa: https://legocityadventures.fandom.com/wiki/Top_Hat_Tom]

Harry Potter (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 17:
[Bild:_Harry_Potter_(76390-1)_Lucka_17]
Delarna:
[Bild:_LEGO_Harry_Potter_(76390-18)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_Harry_Potter_(76390-18)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_Harry_Potter_(76390-18)_Klar]
(76390-18: Bagagevagn (Luggage Trolley))
Misstänker att det också skulle kunna föreställa en sådan vagn som används för att flytta ’saker’ i Gringotts Trollkarlsbank.

Star Wars Mandalorian (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 17:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-1)_Lucka_17]
Delarna:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-18)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-18)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-18)_Klar]
(75307-18: En Stjärnkryssare, tillhörande Imperiet, som definieras som ’lätt’ (Imperial Light Cruiser))
[Källa: https://starwars.fandom.com/wiki/Tellstar]
Påminner mest om en Tellstar.

Lördag – LEGO Lucka 11 & 2/3 småbarn :)

Småbarna
Idag blev det ’storm’ inomhus.
Det känns så får en ’gamling’ som den närmsta tiden blir mest upphetsad av tokiga bilister och folk som inte har intelligens nog att förstå vad FHM menar när de vill ha ned smittotalet för covid.
Alltså ovaccinerade – VACCINERA ER!

Det var 2/3 av småbarna som kom – det räckte.
Vi har för det mesta lekt med LEGO (vad annars?).
Hustrun följde med sonen och småbarna in till staden och deltog i det mediadolda evenemanget som utgick från ICA-Kvantum-området.
Jag stannade hemma och intog sängläge.
De skulle ju komma tillbaka så det gällde att ladda batterierna.

LEGO
Adventskalendrar:
CITY (60303-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 11:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-1)_Lucka_11]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-12)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-12)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-12)_Klar]
(60303-12: Helikopter (Helicopter))

Harry Potter (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 11:
[Bild:_Harry_Potter_(75307-1)_Lucka_11]
Delarna:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-12)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-12)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_LEGO_CITY_(60303-12)_Klar]
(76390-12: Griphook med Nyckel (Griphook with Key))
Griphook var en Goblin som arbetade på Gringotts Trollkarlsbank som visade sig gå Lord Voldermort’s ärende.

Star Wars Mandalorian (76390-1) [Källa: www.bricklink.com]
Lucka 11:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-1)_Lucka_11]
Delarna:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-12)_Bitarna]
Byggbeskrivningen:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-12)_Beskrivningen]
Klar:
[Bild:_Star_Wars_Mandalorian_(75307-12)_Klar]
(75307-12: X-wing (X-wing))
[Källa: https://starwars.fandom.com/wiki/X-wing_starfighter]
En rymdslagskepp i B-klassen. Kanske en: T-65B.

LjudFilsDubbletter
2447224180= 292st ljudfilsdubbletter bortrensade idag.

Film
Eftersom jag sov en del mitt på dagen så hade jag lite mer kvällstid – så det blev en film (Oblivion (2013), andra gången jag ser den, upptäckte jag 🙂 ) & PopCorn

Lördag – mera blandat

[not: publicerad: 211122]

Vaccination
Dos 3 av covid och säsongsinfuelnsan är det tänkt att vi ska försöka få i idag.
Tog med mig en campingstol.
Logistiken var suverän (Norra Skolans Gymnastiksal 10-15).
Det var inte lång stund jag behövde sitta i stolen – trots att kön var närmare 100m (med gott om luft emellan (undantag fanns)).
vaccination emot Covid n3 i hö arm och vaccin emot säsonginfluensan i vä arm.

Var en del bekanta ansikten – längesedan jag var så ’fysiskt’ social.

Erikshjälpen
Passade bra att åka dit och fika 😀
Köpte en serietidning: MAGNUM (populär 1988-1997)
Och så blev det ett gäng DVD (20:-/st).
Dessa kommer jag sannolikt att konvertera till MKV och sedan ge tillbaka dem till Erikshjälpen.
Dock kommer jag att titta på dem först och bedöma om de är ’värda’ att behålla – om jag vill se dem fler gånger.

Överby – kommersialismens mecka
I första hand ville jag kontroller om det beställda läkemedlet: Ubidekarenon apl 525 mg / kapsel, hade inkommit.
Det hade det. Och anledningen till att hustrun inte fått något SMS om att det kommit berodde på att de noterat fel mb-nummer. (en siffra var fel)
Undrar om det var någon som fick ett meddelande om att ovanstående läkemedel fanns att hämta ut?

Kollade: Jodå – det finns en person som har det nummer som apoteket antecknat och skickat ett SMS till. Den personen bor i Umeå…
Undra vad den personen tänker när den får ett meddelande om att denne har läkemedel att hämta ut på ett Apotek å Överby / Trollhättan ❓

Passade också på att köpa C-vitamin & Koffeintabletter.

Geocaching
Vi hade tänkt att passa på att leta upp en cache i Trollhättan men regnet hade ökat på och så var vi ganska trötta / möra…

Trött
Sängen ett par timmar

Film
Ett par timmar

Trött
Känns som om det är dags för sängen igen (20:11)

Fredag – Blandat

[not: publicerad: 211122]

Trött
Hänger i men idag tvingade jag mig att vara uppe. Jag ska ju till Sjukgymnast kl 11.

Sjukgymnast
Eftersom jag är så slö emellan sjukgymnastbesöken kon vi överens om att jag ska göra hemövningarna minst en gång mellan varje träff.
Och så ökade vi på antalet träffar från 1gång var annan vecka till 2gånger per vecka.
Och så ska jag börja med mer konditions och styrkeinriktade övningar – på sjukgymnastiken.
Hemma ska jag fortsätta med de övningar som inriktar sig mer på att stärka ländryggen, specifikt.
Känns bra 😀

Geocaching
Hustrun följde med ut på en tur bort till Väne-ryr.
Där hittade hustrun:
Välkommen till Väne-Ryr 6 (GC9D75F)
Och jag hittade:
Välkommen till Väne-Ryr 5 (GC9D74B)

Paket
Inget idag… ❓
Kanske på måndag ❓

Religion / Politik(?)
Så här kan en storbedragare se ut:
[Bild: Cloepas Strongylis]
Om det som står i GP’s artiklar är sant.
Grekisk-Ortodoxa Kyrkans högsta ledare i Skandinavien (bor nu i Sverige), metropoliten (ärkebiskop) Cloepas Strongylis.
På sin fb-sida hävdar denne att han är helt oskyldig och att inga bevis finns och att alla anklagelser ska bemötas och därmed bevisas som osanna.
Kan bli spännande fortsättning på detta.

DVD
Beställde ett gäng idag.
Anledningen?
Ja, det är en berättigad fundering.
jag håller ju på med att digitalisera mina DVD till MKV-filer.

Det gör jag för att de ska bli lättillgängliga. Filmerna alltså.
Inte för att göra mig av med de fysiska DVD-skivorna.
Jag tänker behålla dem men jag behöver inte ha dem tillgängliga.
Jag kommer att ’gömma’ dem i lådor 😀

Som exempel kan jag nämna filmen Oblivion.
Jag missade att spela in den igår.

Såg att den fanns på Viaplay.
Efter en noggrannare koll så visade det sig att jag, om jag ville se den, skulle betala 39 kr i hyra…
Notera att jag betalar en månadsavgift till strömningstjänsten Viaplay.
Om jag ville köpa den så kostade det mer och då fick jag en digital variant som sannolikt inte går att säkerhetskopiera…

Så jag köpte den fysiska DVD’n via Ginza, för 29 kr.
Frakten blir 39kr – så jag passade på att beställa 5 st andra DVD jag ville ha.

Varför det?

Jo, just för att strömningstjänsterna inte är intresserade av att ’behålla’ filmer som aldrig efterfrågas – av tillräckligt många.
Och en sådan film kan ju faktiskt vara just min (eller din) favoritfilm… ❓

Ett tips – har ni favoritfilmer på DVD – gör Er inte av med dem.
Behåll dem och behåll en DVD-spelare.
Lita INTE på att strömningstjänsterna (oavsett hur många de blir) kommer att hålla dina favoritfilmer tillgängliga – så länge du vill.

Det är alltid ’bussines as usual’ som gäller – i första hand. Vad du känner och vill ligger långt ned på ’listan’.

Onsdag – Naturdag

Morgonen
Sov bra i natt 😀

VeckoInVägning
77,6kg -1kg.
Det var märkligt… ❓
Jag var övertygad om att jag gått upp till närmare 80kg…
Så har jag gått ned ett kilo?
Blir ju Party med överraskat gott samvete… 😀

Geocaching
Planerar en tur ut i naturen. Det kan bli lite hit och dit via bil. Har inte bestämt mig.
Fundera på att leta upp en del sk mystery som jag har löst sedan en tid tillbaka. En del av dem kräver långt ’spö’ och en behöver en stege.

Tvättstugan
Har plockat ur sängen och samlat ihop annan tvätt. Idag ska det tvättas.
12-17. Då är jag sannolikt inte hemma.

Promenad
Bidde det ingen.

Geocaching
Gav mig ut med bilen och det blev en hel del promenerande.
10st sk mystery (som legat lösta sedan länge).
Fick användning för stege och ’spö’.
1st sk traditionell.
Kollade upp 5st lösta mysterys också (Delar av Hullsjö-serien). Är osäker på hur de ska angripas…

Filmtajm
Film & PopCorn 😀

Sammanfattning:
En dag som jag är nöjd med.
Hoppas nu det blir en lugn och fin natt också.

************************************************
DATA: 99 sätt att optimera ms win 7
Har kommit till punkt 20.
Sidan: 99 sätt att fixa till Windows 7
Inget jobb med den idag.

Det som står samma hela tiden: Läggs på egna sidor.
Att göra och ’hälsa’ t.ex. – vem mer än jag är intresserad av det?

Studie (klimat / hälsa)
Från nu lägger jag detta på en egen SIDA.

Från nu, lägger jag ’ToDo’ på en EGEN sida.

Lördag – En riktigt skön dag

[not: publicerat: 210616, 210617, 210618]

Morgonen
Pigg. Orolig natt?

Promenad
Avvaktar – ser väldigt mörkt ut (06:00)
Blir nog ingen. Räcker med cykelturen.

Geocaching
Åkte och kollade upp GPSgömman, i Vargön, som 2st sk geocachare inte hittat.
Jag hittade den inte heller så nu har jag sk inaktiverat den. Ska göra i ordning en ny och placera den på platsen, inom kort.
En ny på plats 🙂

Cyklade sedan till Trollhättan #62 (GC8WWX6), mellan åskovädren.
Hittade en bra väg, in vid Skogssäter. Kom nästan ända fram. 70m kvar till steg1.

Holken
Monterade ned den. Vill inte ha några fler fåglar i den.
Noterade att det var framme intressenter…

Filmtajm
Satte på en DVD och så lite PopCorn till det 😀

Sammanfattning:
Utmärkt dag. Ett par utflykter. Filmtajm. Och varmt väder – även om det var mulet, regnade och åskade.

************************************************
DATA: 99 sätt att optimera ms win 7
Har kommit till punkt 20.
Sidan: 99 sätt att fixa till Windows 7
Inget jobb med den idag.

Det som står samma hela tiden: Läggs på egna sidor.
Att göra och ’hälsa’ t.ex. – vem mer än jag är intresserad av det?

Studie (klimat / hälsa)
Från nu lägger jag detta på en egen SIDA.

Från nu, lägger jag ’ToDo’ på en EGEN sida.

Onsdag

[not: pub: 210204 kl 01:10]

Veckoinvägning
87kg (-1,8kg sedan sist) 😀
Det innebär att jag sedan ’starten’ gått ned ca 17kg.

Teknik / Data
Pontus win10 är nu helt ominstallerad men det verkar som om det är fortsatt problem med hårddiskens mbr* (hårddiskens startsektor hittas inte vid uppstart).
Ska nu testa att göra en USB-sticka med ubuntu 20.04 på fast via Win10.
Den jag gjorde via linux funkade inte…
Win10-datorn är inte den snabbaste på att ladda ned en Ubuntu-iso.
Min stationära är ca 100ggr snabbare.
Men det fixade sig och USB-stickan gick igång 😀
*mbr=Master Boot Record

Det är möjligt att jag hittat ’felet’ på Pontus dator.
Moderkortets batteri var helt slut.
På just den här modellen verkar det få till effekt att när man väl får igång datorn och kan göra rätt inställningar i BIOS etc så ’försvinner’ de när datorn stängs av.
Datorn går tillbaka till det som fanns inställt i BIOS då den ’tillverkades’.
Det var därför den interna klockan varje gång skulle ställas om från 25/3-13 till dagens datum.
Det datumet kan också vara det som då batteriet hade tillräckligt med ström för att kunna spara BIOS-informationen.
Så – i morgon ska det köpas 2st GR2032 3V (Pontus gav mig en även en äldre dator och det moderkorts-batteriet var också helt tomt…)
Den datorn ska få till uppgift att sköta DVD-VOB > MKV – konverteringen – på heltid och även annan kopiering och konvertering (bilder & ljud).
Jag kanske t.o.m. behåller Windows som är installerat på den…
Vet inte om det är win7 eller win10?
ÅteställningsUSB ska i vart fall skapas – i så fall.
Handbrake (v1.3.3) finns ju även för Windows.
Undrar hur det funkar med kodecs i windows…?

LEGO
Idag kom de två motorerna som jag beställde (från Hong Kong) den 28/12-20.
Men det visade sig att de i själva verket kom från Luxemburg…?
[Bild: LEGO-motorerna]

Hälsa
Hustrun hittade små plitor på ryggen så de har nu fått alsolspritinpackningar..

Annan teknik
Har beställt en 8 portars RJ45 LAN swich (hub).
Antalet ’grejer’ som jag vill ha inkopplade via kabel (kat6-partvinnad) har en tendens att öka.

Åsså ser jag fram emot att få monitor / tangentbord & mus – swichen.

FilmTajm
Bestämde mig för att kolla en film (Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003) – sett den förut.)
Åsså en massa PopCorn till det 😀

Nytt projekt
Ska tillverka ’ramar’ (storlek A4 ca) till att använda att göra eget papperl.
Myggnät har jag ju så jag kan göra några stycken.
Det knepiga blir att få ramarna tillsågade och monterade.
Tycker det verkar kul det där att göra eget papper av det papper man ändå slänger.
Jag måste ju då också passa på att göra en ’stämpel’ med mitt ’sigill’ ;-D
Vi får se om jag hinner med det innan det blir operation i ländryggen.

Summering
Mycket pyssel med Pontus dator idag.
En härlig utflykt, med fika, i solen hann vi med också 😀
Åsså då PopCorn 😀

***************************************************************
Kommande inlägg. I oklar ordning (hinner ju inte skriva något om nedanstående – det händer ju grejer – hela tiden… ):
✗ Covid-vaccin, hur jag ska förhålla mig till det?
✗ Vad ska jag välja för, nytt, ’tema’ (utseende) för min blogg?
Det jag har nu är egetgjort och inte ’säkert’…
✗ Kommer antagligen att få en ’server’ av min son. Hur ska jag konfigurerar den så att den blir använd på bästa vis?
✗ Detta med betalningsförbindelser.

Det blir säker också (fler) temainlägg om:
✗ Politik
✗ Försäkringskassan
✗ Sjukvården (Hälso- och)
✗ Våra ’fria’ val. T.ex. Valfrihet i vården – menar jag då.
✗ m.m.

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Läs gärna om Marknadsplatsen Wish som jag publicerat på facebook.
Länk till det inlägget.
När du läst det så får du gärna dela det 🙂
Not
: Räkna inte med att Wish Support kan hjälpa Er.
ExtraNot
: Handla INTE via Wish.com över huvudet taget. Skulle något bli fel så är du rökt.
”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””