Både ute och inne – liksom…

Geocaching
Var ute och letade upp en GPSgömma idag. Hade planerat flera men det var så attans kallt så jag ville åka hem igen. Skippade de andra som jag planerat.
Hustrun övertalade mig dock till en extra promenadsväng.

Vila
Väl hemma så kändes kroppen helt slut. Ja, hela jag mådde liksom skitdåligt. Det blev ett antal timmar i sängen. Några framför TV:n. Sedan rättade det till sig något.

Farsan
Ringde honom och kollade läget. Det var ok. Ska se till att både motorsäng och motionscykel blir bortforslade.

Mentalisten
En klar favorit. Hustrun spelar in avsnitten sedan tittar vi på dem vid någon lämplig förmiddag.
Tänk om man hade ett uns av den förmågan…

Film
Var i matvarubutik igår och kom givetvis hem med DVD-filmer. 2st för 99 sek.
En av dem var den här:
[Bild: Rowan Atkinson som Johnny English i Reborn]
Gör man som jag, diggar James Bond-filmer så är den här en höjdare.

Hälsoläget:

Väldigt trött och en mystisk helkroppsvärk.

[02-08-045-005]

Ytterligare en värkig dag

Eurovision Song Contest 2013
Har lyssnat lite halvslött på de bidrag som till dags dato är färdiga för de två semifinalerna (i Malmö: 14 & 16 maj 2013. Finaldag: 18 maj).

Albanien (Albania):
Adrian Lulgjuraj and Bledar Sejko – Identitet

Belgien (Belgium):
Roberto Bellarosa – Love Kills

Bulgarien (Bulgaria):
Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov – Samo Shampioni

Cypern (Cyprus):
Despina Olympiou – An Me Thimase (Αν Με Θυμάσαι)

Danmark (Denmark):
Emelie de Forest – Only Teardrops

Finland (Finland):
Krista Siegfrids – Marry Me

Frankrike (France):
Amandine Bourgeois – L'enfer et moi

Grekland (Greece):
Koza Mostra ft. Agathonas Iakovidis – Alcohol Is Free

Island (Iceland): (Börjar efter ca 30sek)
Eyþór Ingi Gunnlaugsson –  Ég á líf

Lettland (Latvia):
PeR – Here We Go

Litauen (Lithuania):
Andrius Pojavis – Something

Malta (Malta):
Gianluca Bezzina – Tomorrow

Norge (Norway):
Margaret Berger – I feed you my love

Schweiz (Switzerland):
Heilsarmee – You and Me

Slovenien (Slovenia):
Hannah – Straight Into Love

Spanien (Spain) [tror jag…?]:
El Sueño De Morfeo – Revolución

Tyskland (Germany):
Cascada – Glorious (Official Video)

Ukraina (Ukraine):
Zlata Ognevich – Gravity

Vitryssland (Belarus):
Alyona Lanskaya – Rhythm of Love

Österrike (Austria):
Natália Kelly – Shine

Länder som ska vara med där jag inte hittar något klart och uttaget finalbidrag eller officiell låt:
Armenien, Azerbajdzjan, Estland, Georgien, Irland, Italien, Kroatien, Makedonien, Moldavien, Montenegro, Nederländerna, Rumänien, Ryssland, San Marino, Serbien, Storbritannien, Sverige & Ungern.

Länder som valt att inte vara med:
Andorra, Bosnien och Hercegovina, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Marocko, Polen, Portugal, Slovakien, Tjeckien & Turkiet.
Källor:
Wikipedia: Eurovision Song Contest 2013
YouTube; sökord: Eurovision song contest [+landets engelska benämning].

Sjukvård
Kände att något inte stämde med remissen till Infektionsmottagning (NU-sjukvården. Numer flyttad från Uddevalla sjukhus till NÄL). Ringde dit (NÄL) och frågade – ingen remiss. Ringde till Gottfriesmottagningen och frågade. De hade skickat den till Uddevalla sjukhus och där hamnade den antagligen i ett svart byråkratiskt hål…
De skickar en ny, till NÄL.

Film
Nu har jag tittat på nya Bond-'rullen', Skyfall: Eftersom jag är nostalgiskt konservativ så faller den här rullen mig i smaken. 

Hälsoläget:
Trög, seg och värkig morgon. Tog extra normalläkemedel (paracetamol & ibuprofen).
Något bättre under resten av dagen.
[0308045005]

Trött innedag

MP3
Har fixat med musik idag. Mest med att rippa musiken från inspelade melodifestivalen, deltävling 3.

Har också lyssnat igenom lite av mina egna CD och hittat låtar att rippa lite här och där, t.ex:
[Bild: Sylvia's Mother, Doctor Hook and the Medicine Show]
och
[Bild: The Best of the Boppers Volume 3, The Boppers]

Film
Beställt senaste bond-filmen (DVD), Skyfall, från CDON:
[Bild: Skyfall]

Mera film
Nu ska jag titta på Johan Falk: GSI – gruppen för särskilda insatser.

Hälsoläget:
Som igår så var morgonen inget vidare. Svår värk, främst i händernas leder. Resten av dagen har jag varit trött.
Bastubad tar på krafterna :me:
[0208045005]

Givetvis är jag fortfarande insnöad i den nya mobilen

Mobilen
Sitter och fantiserar om framtiden.
Den framtid jag fantiserar om där befinner jag mig ute på cykeltur och jag har min nya mobil med mig.

Tänk om jag nu skulle få för mig att cykla iväg och hålla mig borta längre än 24 timmar?

Och inte ha tillgång till EL så att jag kan ladda mobilen.

Har hittat två grejer som skulle kunna fixa det där. Den ena är denna:
[Bild: Bicycle Chain Charger to USB - Dynamo, 1000mAh]
En slags dynamo som man montera baktill på cykeln och som får sin rörelseenergi via cykelkjedjan. Den har en USB-kontakt.

Till den USB-kontakten kan man koppla mobilen som då laddas, om man cyklar.
Eller så kan man koppla in en sådan här (tror jag):
[Bild: SONY MOBILE POWER KIT EP951 (EP920+BA700) (1250-8061)]
Det är en USB-reseladdare för batterier som passar nya telefonen.
Samtidigt som den laddar telefonen så utgör den ett stativ så att man kan ligga och titta på mobilen om man nu vill det…?

Gör man på det viset så har man ju alltid ett fulladdat batteri om man ny cyklar tillräckligt mycket förståss.

Som alltid finns ett litet hinder och det är den initiala investeringen.
Kedjedynamon kostar, via ebay, $64,99 inkl frakt, som billigast (ca 422sek)
Reseladdaren kostar, via liontech.se, 374sek + frakt.
(men jag skulle behöva veta vad den har för kablar och kontakter)

Den där mobilen verkar ju fungera utmärkt som bilGPS också. Har ställt in den så att den ska leda oss till Gottfrieskliniken i Göteborg, på måndag.
Sköter den sig så blir det kanske en investering (via bilkontot) i ett fäste för bilen.
Abret med bilkörning till GBG numer är ju att de infört trängselskatt som belastar oss även om vi inte ens ska in i GBG.
Förstår inte att de kan med att ta betalt för trängselskatt när man ska göra igenom GBG när det inte finns någon alternativ väg?

FotoBok 2012
Har tagit mig i kragen och börjat välja ut bilder för en fotobok som ska få representera året 2012.

Tima timern
Har 'timat' DVD'n. Orkar inte hålla mig uppe och jag vill gärna se Krokodil Dundee, kl 21:00 å TV3:
Krokodil Dundee; Paul Hogan
[Källa: TV-sidorna ttela]

Hälsoläget:
Trött.
[01-08-005-005]

Normaldag – när det är en bra dag

Geocaching
Klimatobservatörer, meterologer m.m. hade lovat varmt väder (jag klädde mig alldeles för tunnt…)
Var runt i Trollhättan och letade upp en del sådana där s.k. flerstegsgömmor. Man tar sig till första stället, de offentliga koordinater. Den platsen kallas steg 1. Där någonstans ska det finnas antingen en behållare eller uppgifter som leder till nästa steg eller direkt till den s.k. finalgömman.

Fann också några s.k. mysterygömmor eller mer rätt okänd GPSgömma.

Ibland är definitionen om vad som ska vara okänd (mystery) & s.k. flerstegs(multi)-GPSgömma lite svår att förstå.
Den enda egentliga skillnaden är att på en flerstegs-GPSgömma (multicache) så ska de s.k. offentliga, första, koordinaterna leda till Steg1 och helst ska det finnas något fysiskt på den platsen som leder en vidare till antingen nästa steg eller till finalen.

För en okänd GPSgömma (s.k. mystery) så är det så att de koordinater som är angivna, de offentliga, är felaktiga. På GPSgömmans egen sida på t.ex. geocaching.com så ska det finnas uppgifter om hur man kommer fram till de rätta koordinaterna.

En sådan innebar ett besök, för mig, på det här stället:
[Bild: Trollhättan]
Här skulle det räknas lampor.

Farsan
Var dit och kollade läget. Blev förvirrad. Far hade kontaktat ansvariga för fakturautskick på kommunen och fått veta att de skulle skicka fakturan igen…?
Och så sa han att de skickar fakturorna till ttela…?

Efter två telefonsamtal så hade det mesta rett ut sig och det visade sig att det är jag som ligger bakom allt som har krånglat.
1. I den ruta som jag skrev fars inkomstsumma, per månad, var en ruta som angav inkomst av kapital. Inte undra på att hans hemtjänstavgift blev hög.
2. Det skulle komma en ny inkomstuppgift som jag verkligen får anstränga mig för att fylla i rätt (detta hade inte krånglat om politiken gett f-n i att trixa med avgiftssystemet!)
3. Ekonomikontoret hade kunnat 'döda' den felaktiga räkningen men nu hade inte kanslist på fars hemtjänstenhet begärt det så vi bestämde att den får vara som den är.
Jag tror att effekten blir att efter att far betalat januaris felaktiga avgift så behöver far inte betala någon avgift för två eller möjligtvis tre månader.
4. Det där med ttela skulle personalen på ekonomikontoret aldrig nämnt, för det handlade om ett entrepenadskap som inte fungerade.
Det företag som 'fått' uppdraget att skicka ut kommunens räkningar anlitade samma företag som ttela använde för att distribuera sina tidningar.
Tanken var alltså att de hemtjänsttagare som också hade ttela skulle få hemtjänsträkningen med tidningen. Nu fungerade inte det där så det blev aldrig så. I alla fall inte för far. Kommunen använder numer posten som leverantör av räkningar – så originellt…

Film
Roat mig med att titta på s.k. B-actionfilm. Köpte 4st för 100 sek häromdagen.

Hälsoläget:
Småvärk i leder och muskler annars ok..
[01-08-015-035]

 

En dag i det äkta ståndets tecken

sömn: ok.

Bröllopsdag
Dagen idag vigs åt att jag och hustrun firar 35-årig bröllopsdag. Vi gifte oss i Vänersborg kyrkas sakrestia 1976. Närvarande; de närmsta.

Mat
Vi festade, idag, på Coop Forums restaurang å Överby köpcenter. Då, 1976, vart det bröllopsmiddag på en restaurang vid Svenefjorden.

Video
Tittade på 'Tjejen som föll överbord' med Goldie Hawn och Kurt Russell, för kanske 40:e gången… :). Till den fetsade vi med godis.

Promenad
När vädret blev bättre förgyllde vi dagen ytterligare med en promenad i solsken, inte illa!

Politik & terror
Hade tänk skriva en lång harang om detta men avstod. Det är skrivet men jag valde att inte publicera det.

Hälsoläget:
Går väl inte att klaga och gnälla en sådan här dag…?.
[03-06-025-015]

Bilen slog till idag

sömn; ok.

Promenad
Ingen promenad idag. Hann inte med det…

Geocaching
5st har redan hittat och loggat 'min' GPSgömma (Hede_marsh). De två första, igår kväll, hade problem och angav att mina koordinater kanske inte var korrekta. Eftersom de var veteraner, hittat en massa gömmor, så antog jag att de hade bättre GPS:er än vad jag har så jag ändrade dem efter den enes förslag.
De tre efterföljande, idag (<19:30), angav inga problem att hitta den så jag gjorde tydligen ett rätt val.

Söndagslunch
Bjöd hustruns syster på. Jättegott!

Farsan
Efter besöket hos hustruns syster åkte vi till far. När jag skulle parkera så 'råkade' jag köra på trottoarkanten. Det resulterade i ett ca 1,5cm i diameter, runt hål i höger däck samt lätt demolerad fälg (sicken skit de sätter på bilarna nuförtiden…)

Hustrun och jag samarbetar och får loss reservdäcket, efter konsulterande av manualen. Upp med bilen. Byter däck. Smutsiga händer. Hustrun går och jag stapplar in till far. Efter att ha sagt hej till farsan tar jag ett piller och går och lägger mig på soffan – klarade inte att hålla mig uppe. Efter ca 20 minuter har pillret börja verka så jag kan vara lite mer social. Vi hjälper far med att fylla i en enkät om höftbensbrott. Läser igenom ett beslut från kommunen om utökad hemtjänst. Kollar en almanacka, flyttar på den så att far kommer åt den. Hustrun fixar till en lättare upphängning. Jag gör en överföring åt far på fars dator (50% av Tova-present).
Sedan fikade vi.

Hustrun kör bilen hem.

Film
Tänker avsluta kvällen med att se DVD:n "Dragonheart". Sean Connery gör drakrösten.

Hälsoläget:
Bra dag, fram till däckbytet.
[03-08-015-005]

Bortsett från Bio – en helt vanlig dag i mitt liv

sömn; helt ok.

Farsan
Jag ringde. "Det knallar å går.". Så jag bestämde med far att jag skulle komma, på eftermiddagen.
Det gjorde jag. Han satt upp i rullstolen och hade precis ätit och strax därefter kom en hemtjänstpersonal och fixade till så att han kom ut på sin torsdagspromenad. Personalen promenerar och skyver far i rullstolen.

Brodern skulle dyka upp under eftermiddagen också.

Skanning
Fortsätter skanna bilder från syrrans fotoalbum. Det blev några idag också.

Promenad
Hustrun övertalade mig. 'Nu' har jag värk överallt…

Bio
Som grädde på moset ska vi gå på bio. Vi ska se Åsa-Nisse. Det där biobesöket är egentligen en av mig sent utnyttjad farsdag-present – tack barn!

I filmen såg vi bl.a. ett hus som en god vän bor i och så såg vi vår förre granne; Roland Målare som statist, två gånger. Det var säkert fler mer som jag känner men en hinner ju inte uppfatta och lägga märke till allt…

Hälsoläget:
Har fortfarande problem med armarna och det känns inte stabilt när jag går. Har envetet undvikit mediciner under dagen nu ska jag ta till natten, ett gäng.
[02-06-015-025]

Kämpar på…

sömn: ok men lungorna känns inte friska…

Redigering
Fixade med bilder på fm (kämpar emot en svåre trötthet, vill egentligen gå och lägga mig). Gårdagens bilder är fixade och är nu publicerade och kan ses via: Idag blev det en aktivitet sön 27-Jun-2010 21:21.

Promenad
Idag var det jag som föreslog att vi skulle ta en promenad…

Film
Fick DVD’n FARSAN av Josef Fares, Jag var ju statist i den filmen här kommer liten s.k. GIF-animation om min insats (Pub-scenen). Klicka på bilden (visas i separat fönster):
[Bild: Nisse statist]

Hälsoläget:
Vädret är ju toppen och kroppen känns botten så jag funderar på om hustrun ska ta och köra ut mig och tältet till västkusten i morgon.
[04-03-025-025]

Trött, seg, slö dag

sömn; ok.

Naturrunda
Kall morgon såg dystert ut. Tog bild på en Kråka (Corvus corone cornix) och en liten fågel; Bofink (Fringilla coelebs), hane samt några bilder på gårdagens huggorm. Låg på samma plats men gömde huvudet. Gick sedan tillbaka för att sätta mig på ’pass’ för att se om det skulle kunna dyka upp några uppvaktande huggormshannar. Då var hon borta.

Kråkan:
[Bild: Kråka (Corvus corone cornix)]

Bofinken:
[Bild: Bofink (Fringilla coelebs), hane]

Besök
Hustruns syster kom på besök.

Blev en del släktprat.

Länstyrelsen
Skickade en fråga till dem om jag får sätta upp en s.k. åtelkamera på en ’ö’ i Onsjökärret.

De ringde. De beviljar inga uppsättningar av åtelkameror över huvudet taget. Så de så.

Promenad
Hustrun fick ut mig på en liten promenad

Film
Tittat på DVD:n ’LIVVAKTERNA’, med bl.a. Jacob Eklund som polisen Johan Falk.

Hälsoläget:
Ländryggen tröttar ut mig…