Tisdag

Efterlevandebestyr
Mera fixande med lägenheten. Kollat nycklar (tvättstugan). Brorsan hittade rätt 'plupp'.
Varit till banken (betalat DB-räkningar) samt ytterligare ett ärende.

BIO
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann:
[Bild: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann]
Jag gillade den.

Men, hade jag inte läst boken, först, så hade den varit svår att hänga med på.

Hälsoläget:
Idag ansatte ländryggen mig (utöver allt det andra) så då gick det åt ytterligare extra läkemedel.
[05-08-005-005]

Hjo – dag 2

Attans vad kallt det var under natten! Inge kul att gå upp på toa på natten :meSad:

Ingen morgonsolsplats – en liten miss.

Vid frukosten kom ett gäng änder (vilka jag tror har Svartändsgener i sig (en gräsandsart)). Här en hona:
[Bild: And (Svartand?)]
Klicka på bilden så öppnas ett nytt fönster där Ni kan se när jag matar ett par (en hane och en hona) med knäckebröd. Filmen är ca 2,7 MB stor. 

Var till receptionen och checkade in. Köpte en ny gummiklubba. Den gamla håller på att falla sönder – gammalt gummi?

Givetvis blev det också några nybakta morgonbröd.

Till lunch; Vi cyklade in mot centrum och gick in på ICA supermarket. Där hittade vi en smörgåstårta :me:

Inget konstigt att det därefter blev närmast paltkoma medan jag slött läste i en pocketbok.

Mot sena eftermiddagen cyklade vi in mot centrum och letade upp några GPSgömmor som var placerade utmed Hjoåns dalgång. Mycket vackert.

Det mörknar tidigt och med det kommer kylan. Det hjälper inte att det nästan är vindstilla och molnfritt under dagen.

Hälsoläget:
Den kalla natten fick en mycket negativ effekt på mina besvär. Fick attans värk i samtliga leder och så känner jag hur jag håller på att bli förkyld – igen…
[02-08-005-025]

Lite blandat

Mat
Det bidde 10-kronors-lunch även idag, på ARENA-Vänersborg.
Ärtsoppa och pankakor samt köttfärslimpa med sås. jag valde grönsaker till. I stället för potatis.

Geocaching
Chansade på att jag skulle hinna med en tur på cykeln innan regnet kom. Prefekt timing och en GPSgömma hittad. Precis som planerat.

DVD > AVI
Lyckades med att få inspelad DVD-film in i datorn i ogv-filformat. Konverterade det sedan till en avi-fil (m.h.a. linux mencoder). Den blev nästan 1GB stor och jag accepterar kvaliteten (ingen höjdarkvalitet) men tal och text syncar bra.
ogv-filen var ca 3,4GB.
Jag använde programmet thoggen för att s.k. rippa in inspelade DVD-filmen till datorn.

Det tar dock lite över 2 timmar och datorn går på högvarv. Konverteringen ogv > avi går lite snabbare, ca 20-30min.

Målet är att samla samtliga 6st Star Wars filmer på ett 8GB USB-minne som jag kan sätta direkt i TV:n och sedan titta på filmeran – igen.

Ska se om jag kan få upp kvaliteten lite. Ett 16GB-USBminne med 6st ca 2GB stora filmfiler kan ju funka.

Film
Jaha detta sket sig ju fullständigt.
"Vi beklagar för det tillfälliga ljudavbrottet." stod det i över en timma. De kunde tydligen inte fixa det för filmen avbröts.
TV6 21:00 Episod III – mörkrets hämnd. Star Wars III.
[Bild: Star Wars III]
[BildKälla: akas.imdb.com]
Lanserades 2005.

Den ska visas senare, någon dag…

Hälsoläget:
Känns bättre.
[01-08-005-015]

Den här dagen är jag relativt nöjd med

Naturbesök
Inför besöket till far åkte vi till Nordkroken (Vargön) och plockade Blå*- och Vitsippor.
*Blåsipporna är i Västra Götalandsregionen fridlysta (plockningsförbud) i f.d. Göteborgs och Bohus län.

Klocka
Farsan har (hade) en gammal fin klocka. Den ville inte 'gå' så vi hjälpte far, för ett antal år sedan, att få klockan reparerad (renoverad). Den gick ett tag och stannade sedan.
Vi lämnade in den igen, ny 'reparation'.
Klockan gick ett tag och stannade igen.
I samråd med far dömde vi ut klockan och bestämde att vi försöker sälja den eller skänka bort den till välgörande ändamål.

Hustrun gjorde en koll på internetmarkanden – det såg inte bra ut.

Kan man skänka bort en klocka som inte funkar?

Vi, hustrun och jag, beslutade att kontakta urmakaren igen (denne höll ju på att gå i taket när jag föreslog att vi ville ha utbytt inkråmet mot en fungerande batteridriven variant – han vägrade, väldigt tydligt), vi tänkte att denne urmakare kanske hade kontaktkanaler så att klockan kom till bästa användning.

Det resulterade i att vi nu har ett kvitto på inlämnad klocka och att de ska försöka reparera den igen…

Vi har tydligt klargjort att det får inte kosta ett öre extra (far har redan betalt över 3000 sek i reparation. Och: OBS! Detta vet far inget om så skvallra inte!)

Farsan
Idag åkte vi till far och överlämnade på Coop Forum inköpt Axe After Shave.
Det där har en prolog; Vi (hustrun) hade slarvat bort kvittot så vi ville ringa till Coop Forum Överby, Trollhättan och fråga vad den kostade.
Först ringde jag 3 gånger. Ingen svarade, hamnade bl.a i en telefonkö?.
Sedan ringde hustrun. Jag tror att hon lyckades på 3:e eller 4:e försöket…

Antagligen hade far nästäppa för han kände ingen doft – jag lovar – det doftade riktigt ordentligt!

Fixade med en EL-räkning, en häftapparat och så ställde vi om hans EL-timers till sommartid.

Mat
Hustrun fick med mig till ARENA Vänersborg. Maten kostade 10 sek per person – ingen tvekan.
De hade lite taskig timing vad avser antal gäster, antal platser och mängden mat.
Nu fick ju vi både mat och platser så vem klagar?

Naturbesök
Det var kallt i vinden så jag hade ingen sörre tilltro till att hitta någon orm och det gjorde jag inte. Däremot såg jag en Skogsödla. Det innebär att kräldjuren är på 'G'.

Kände att jag måste ta bild på något:
[Bild: Vårkvist]
Det blev en vårkvist.

När jag lämnar mitt favoritormletarställe (tidig vår – normalt) så får jag se en männsika, med cykel, lite märkligt placerad i naturen och dessutom märklig nära en av mina egna s.k. mysteryGPSgömmor. Om ni klickar på följande: Game_Shark logg för Hede Marsh Mystery #6, så kan Ni läsa vad denne cachare skrev :me: .

ICAbanken
Banker och försäkringsbolag har alltid varit ett hatobjekt. Man betalar en massa och vad får man? När det kniper?

Nu har ICAbanken kommit på det 'geniala' att kunderna som har ICAbankkort+ inte behöver det s.k. Säkerhetspaketet längre (fr.o.m. 1 juli).
Anledningen?: Det utnyttjas inte så ofta – tacka f-n för det! Det är ju ett skydd som avskräcker.
Citat från informationsdokumentet:
"Vi har sett att försäkringarna i paketet inte varit särskilt efterfrågade eller utnyttjade."

För Er oinvigda; ICA bankkort+ Säkerhetspaket innebär bl.a. följande:
> Någon utnyttjar din identitet eller stjäl dina id-handlingar.
(Om någon stjäl och använder dina id-handlingar, kan du få ersättning för rättsliga kostnader. Vi ersätter också kostnaden för att skaffa nya handlingar.)
> Någon obehörig har använt ditt bankkort.
(Du kan få ersättning för uttag och köp som gjorts med ditt stulna kort vid situationer som försäkringar vanligtvis inte täcker.)
> Du blir rånad vid uttagsautomaten.
(Du får tillbaka det belopp du tagit ut om du blir rånad vid uttagsautomaten.)
> Du blivit bestulen på dina nycklar.
(Om någon stjäl dina nycklar kan du få ersättning för låsbyte. Om någon gör inbrott hos dig med stulna nycklar, kan vi täcka självrisken i din hemförsäkring.)

Film
TV6 21:00 Episod II – Klonerna anfaller. Star Wars II.
[Bild: Star Wars II]
[BildKälla: akas.imdb.com]
Lanserades 2002.

Hälsoläget:
Lite rassel i luftrören annars ok.
[01-08-005-015]

Trött

Vila
Tråkigt. Det blev många timmar i sängen idag. Min vilja var annars inställd på att tillbringa en hel del tid ute i naturen.

Besökt
Idag var vi hos M på utflyttningsfika.

Film
TV6 21:00 Jedins återkomst. Star Wars VI.
[Bild: Star Wars VI]
[BildKälla: akas.imdb.com]
Lanserades 1983.

När nu TV6 sänder dessa 3+3 filmer. Varför då sända dem i ordningen: IV, V, VI, I, II & III?
Jag vet; det var i den ordningen de gjordes – men ändå, liksom.

Hälsoläget:
Väldigt trött dag. Trots antivärkmedicinering besvärande muskel- och ledvärk.
[01-08-005-005]

Hyfsat aktiv dag

Politik
Insändare. Jag kan inte låta bli att lufta mina åsikter i samband med alla neddragningar inom främst den offentliga sektorn.
Kunskapen om vad det beror på verkar vara rudimentär.
Givetvis är alla riksdagspolitiker medvetna om detta men samtliga kulörer verka mörka den verkliga sanningen (möjligtvis (V) undantaget, men även de säger det inte rent ut).

Vad kan anledningen vara till att (V) inte säger det rent ut?
Svar: Jag tror att det beror på att de samregerade med (S) på den tiden vi gick med i EU.

Min 'första' insändare:

Vad är orsaken till alla besparingar inom kommunala, regionala och statliga s.k. offentliga verksamheter?
Svaret: Vi är medlem i EU.
Ett av de s.k. konvergenskraven; den offentliga utgiften fick inte vara mer än 2% av BNP.
Den var då ca 4%. Det var den då S-styrda regeringen som började banta ned från 4-2%. Nuvarande regering fortsätter.
Av vilken anledning ses offentligen endast som en utgift?
En rättvist fördelad välfärdspolitik innehåller ju ofantligt stora mervärden och framtidsinvesteringar – betydligt lättare att styra än den s.k. marknaden.
Det är ren och skär feghet som idag styr våra regeringspolitiker och de är fartblinda på marknadens motorväg där påkörda utanförskapare far än hit och än dit utmed vägen.
Vill vi verkligen ha en elit- och en strykklass? I stället för jämlikhet?
Lite gömt i konvergenskraven fanns också att en lite lagom hög arbetslöshet är bra för nationalekonomin – man baxnar!
Notera att (M), m.fl. jublar inför denna EU's liberala s.k. planekonomi.
Nils-Gunnar Nordlundh s.k. sjukpensionär (i utanförskap)

Notera att de offenliga utgifterna måste minska med 50% för att lilla Sverige skulle få vara med och verka i det stora fantastiska EU.

Har skrivit det förut och skriver det igen. Allt det de gör inom EU sköttes snyggt via avtal innan och det som då inte var avtalat kunde man mycket väl ha enats om – via avtal.

Att ge sig på projektet att leka motpart, främst krigsmässigt, mot USA, Sovjet, Kina & Japan samt mellanöstern var ju liksom döfött eftersom USA via NATO redan var inne i EU till mesta delen.

Ovanstående insändare har en efterföljare:

Hur hänger EU och de Svenska nedragningarna inom offentligen ihop?
En fortsättning på f.g. insändare från [dd/mm-yy].
Ett sätt att dölja offentliga utgifter är att göra dem privata.
I Sverige kallar vi det att privatisera när vi låter skattepengar finansiera privata entrepenörer – med vinstintressen. Pengar som hamnar i stora riskkapitalsbolags fickor – till vilken nytta?
Notera: Detta är alltså ett sätt att hålla ned de offentliga utgifterna. Obegripligt?
Hur kan en skattefinansierad privat verksamhet räknas som icke offentlig.
S.k. intrapenad är fortfarande offentlig men entrepenad är det inte. Bägge drivs och sköts på samma sätt. Entrepenören tillåts dock få göra vinst. Att anlita enterpenörer ökar ju de offentliga ugifterna och dränerar de s.k. offentliga kärnverksamheterna typ hälso- och sjukvård, skola & barnsomsorg, äldreomsorg m.fl. ingen nämnd ingen glömd.
Vi är på väg mot ett USA-liknande samhälle. Är det vi vill?
Nils-Gunnar Nordlundh s.k. sjukpensionär (i utanförskap)

Den är tänkt att skickas in så fort jag ser att den första kommit in.

Min tanke med dessa insändare är att jag i det lilla vill väcka folks medvetande om att det finns en större politisk agenda än den som politikerna kommunicerar utåt.

Föregångare
Lyssnar på Galenskaparnas och After Shave's musikalbum; Tornado – en tittarstorm och då främst låt ner 1. Den offentliga sektorns rap. Den är utgiven 1993. Och texten lyder:

Jag jobbar i den offentliga sektorn, ni vet den där förhatliga.
Den som kom till en gång, när det var fint att förstatliga.
Men nu, när det inte alls är så fint, och den offentliga sektorn är pest.
Då har jag grunnat på varför, och vill formulera en protest:
Precis som jag skyddar snoppen med kondomer,
så skyddar sig samhällstoppen med ekonomer.
Det verkar som Carl Bildt har fått för sig att han har rätt,
bara för att dom hade fel i Sovjet.

Refräng:
Bildt, Björck och Dinkelspiel,
med er vi resa får,
alla i samma bil tillbaka 100 år.

Muren i Berlin kanske blivit en ruin, men bara i praktiken, inte i teorin.
Den står ju där ännu så mörk, mitt mellan öronen på Ander Björck.
Men bara för att dom haft fel i Sovjet
betyder väl inte att Anders Björck har rätt?

Man blir både Björck rädd
och mörkrädd
och nedtryckt i skon,
och vilsen i tron
och undrar vad som hänt:
vilket argument!
Har man alltid rätt för egen del,
när det visar sig att andra har fel?

Refräng:
//: Bildt, Björck och Dinkelspiel,
med er vi resa får,
alla i samma bil tillbaka 100 år. ://

Socialismen är död,
sa Carl Bildt och fick stöd.
Den offentliga sektorn ska skrotas,
oavsett vilka värden som hotas!
Ur ekonomernas perspektiv
är offentliga sektorn ineffektiv.

Med marknaden som mall och med marknaden som mått
kan den bara producera underskott och måste därför privatiseras
och underkastas marknadsekonomin och på så sätt effektiviseras
enligt den urgamla filosofin:

Det enda vi begriper och det enda vi förstår
är kronorna och örena som inte vi får.
Att det finns värden av annan sort,
det ska vi alla totalt glömma bort,
för nu kommer marknadsekonomin.
En frälsning för den som är frisk och fin.
En "räddare i nöden", med glädje hälsad.
En frälsning för den som redan är frälsad.

Men den har inte bruk
för nån som är sjuk.
Och den har inte tid
med nån som är timid.
Och den har inte rum
för nån som är dum.
Och inte marginal
för nån asocial.

Refräng:
//: Bildt, Björck och Dinkelspiel,
med er vi resa får,
alla i samma bil tillbaka 100 år. ://

Visst finns det brister, det inser jag,
i den offentliga sektorn idag.
Men även om bristerna är stora,
så får vi inte förlora
tron på principen som ligger till grund.
Tänk bara efter, en liten stund:
Den offentliga serviceprocessen
styrs av privata intressen.
Vi får ett bolag som tar betalt
för sjukvård och skolor och allt socialt.
Då uppstår ett litet dilemma.
Då finns det en uppen bar risk,
att man på bolagets stämma
inte kan se hur den sjuke blev frisk.
Man ser bara summan han kostat, en summa som är en ekonomisk risk
ända tills den sjuke har postat en summa som är högre, när han är frisk.
Och ju mindre han kostar
ju mera han postar,
ju större blir lönsamheten och den så kallade effektiviteten!
Ta upp en applåd för framtidens män,
ni som har råd, men inte än…
Först när krisen är motad
och sjukdomen botad
och den offentliga sektorn är skrotad
och Sverige är på fötter igen.

Refräng:
//: Bildt, Björck och Dinkelspiel,
med er vi resa får,
alla i samma bil tillbaka 100 år. ://

Och varför inte återknyta till Hoola Bandoola Bands musikalbum "Vem kan man lita på?" och låt 4. Keops Pyramid. Den texten utgavs 1972 och lyder:

Jag är en av dom, som slavar på Kung Keops pyramid
Det är vi, som jobbar nere invid foten.
Vi sliter och vi svettas,
för att inte tappa tid
Och det är synd om dom,
som inte fyller kvoten.
Har man en gång kommit hit,
blir man aldrig mera fri.
Om man slutar här,
så slutar man i gropen.
Men om kungen sägs,
att han är son av solen.

Bakom femton dubbla regler,
bakom femton dubbla lås
håller rikedomen hov i maktens salar.
Här finns ingenting som hotar, här finns
ingenting som stör
Här är tankarna och rummen lika svala.
Och om någon måste dö
eller några ska ha spö,
finns det andra som kan
verkställa besluten.
Hit hörs aldrig ångestropen eller tjuten.

Men när natten blir lång,
brukar vi sjunga en sång,
som dom, som styr oss,
kan höra i vinden!
om ett folk, som levde en gång,
som ville bygga ett torn,
som skulle räcka ända upp till himlen.
Men ju högre man kom,
ju mer skiljde sej dom,
som bodde där uppe ifrån dom andra.
Och till sist blev tornet så högt,
att dom där uppe och nere
inte längre förstod varandra.
Och då rasade tornet samman.

Så det verkar som om det
i varje tid och i alla
sorters folk,
finns några som vill skapa pyramider,
där dom själva sitter överst
och har makten
i sin hand,
medan dom som lever nedanför dom lyder.
Men om dom där uppe i det blå
inte längre vill förstå
utan föraktar alla dom som ger dom mat,
ska pyramiderna till sist bli deras grav.

På något vis är dessa låttexter skrämmande aktuella…

Nuvarande borgerliga politiker vill mena att med en socialistisk politik (jämlikhet och rättvis fördelning) skulle vi backa i utvecklingen minst 10 år…

Håller inte samma borgerliga politiker* på att föra oss tillbaka nästan 100år?

*De kalllar sig felaktigt för liberaler. Att vara marknadsvänlig är att vara kapitalistisk och kapitalism är knappast liberal. (Notera att även (S) till stora delar numer är mycket marknadsvänliga).

Besök
Idag får vi fint besök (alla som besöker oss är fina :me: ). Det är H&K som kommer. Vi ska äta och samspråka lite.

Film
TV6 21:00 Rymdimperiet slår tillbaka. Star Wars V.
[Bild: Star Wars V]
[BildKälla: akas.imdb.com]
Kul, den med. Lanserades 1980.

Hälsoläget:
Helt ok. Premedicinerade mig ganska rejält.
[01-08-005-005]

Det blev en filmkväll

Trött
Försökte delta i hemmets vardagsgöromål – blev väldigt trött.
Sov i flera timmar.
Jag kanske har Trötthetssyndrom (CFS) eller encefalomyelit (ME). Dags att höra vad Gottfriesmottagningen kommit fram till.

Film
TV6 21:00 Stjärnornas krig. Star Wars IV.
[Bild: Star Wars IV]
[BildKälla: akas.imdb.com]
Kul. Tänk att den lanserades 1977…

Hälsoläget:
Igår kväll började jag med min 'vanliga' medicinering (2st T Alvedon 665mg + 2st Ibumetin 400mg) samma dos på mprgonen. Tröttande på att röra mig som en stel zombie.
Till natten tar jag också T Finasteride Accpord 5mg (prostatakrympare).
Mitt på dagen tog jag en T Omeprazol Apofri® för att lugna ned magen lite. verkade fungera…
[03-08-005-005]

Egentligen en ganska seg dag

Geocaching
Fick med mig hustrun ut ganska tidigt på morgonen. Det hade dykt upp en ny s.k. mysteryGPSgömma och jag var en av de första att lösa den. Vi lyckades komma iväg ganska tidigt. Det visade sig att jag missade den s.k. FTF-chansen med näst intill en hårsmån. Det var en som hade hittat den före mig, 14 minuter…
Och då letade jag i kanske 5-10 min så jag måste precis ha missat den personen (postis).
Så det fick bli en s.k. STF (Second To Find).

Hade egentligen tänkt passa på att leta upp några fler, av mig ohittade, GPSgömmor men jag orkade inte och så blev mina händer kalla.
Resten av kroppen var jag närmast svettig om…

Magen
Magen vill inte riktigt lugna ned sig. Det är inte helt bra. Vill åka och hälsa på farsan men jag håller mig ifrån han tills jag är nöjd med min mage. Ja, det var kanske att ta i. Jag har inget minne av när min mage var 'normal' senast…
Legat och vilat en hel del.

Foto
Har laddat upp batterierna till mina digitala systemkameror. Misstänker att ormarna kan dyka upp när som helst nu.

Film
Nu har hustrun och jag varit och tittat på filmen, Bäst före:
[Bild: Bäst före]
Jag hade stor behållning av den. Det enda som jag kanske irriterade mig lite på var att det var väldigt mycket fokus på att de var så elaka mot varandra – men det blev ju bra sedan.

Hälsoläget:
Ledvärken är rätt så knäckande. Det sprider sig till fler och fler leder. Får se vad jag och min VC-doktorn kan komma överens om i morgon.
[02-08-015-010]

Försökt att vara ute lite

Geocaching
Var och kollade upp min GPSgömma vid Hjortmossen i Trollhättan. Jag hittade den inte…
Ett gäng scouter har hittat den, någon annan stans och hängt upp den där, de hittade den.
Men jag hittar inte 'där'.
I det läget så s.k. inaktiverar (disable) en CO (Cache Owner) sin cache (GPSgömma). Det har jag nu gjort.
Har också skrivit till den person som berättade om scouterna och denne har meddelat att det ska tas kontakt med någon av dem för att få reda på var vi kan finna den där behållaren – om den nu finns kvar över huvudet taget?

Apotek
Dessa förbannade apoteksbolag. Vad var det för idiot i regeringen (och sedan fick igenom det i riksdagen) som fick iden att krångla till det här?

Inget av dessa apotek har har 'alla' mediciner jag behöver utan jag får snällt resa runt mellan dem.
Nu har jag i alla fall fått en burk T Ibumetin® 400mg. Just den sorten är den jag tål bäst. Känner redan hur magen lugnat ned sig.

Lägenhetsvisning
Hustrun och jag var och tittade på Eidars nya lägenheter mellan Kungsgatan och Drottninggatan i Trollhättan. Hyresrätter. Vi kom snabbt fram till att dit hade vi definitivt inte råd att flytta.

Fanns inget i lägenheterna som imponerade.

Bl.a. fanns endast ett enda reglage för att reglera temperaturen i hela lägenheten. Synd när det marknadsför dem som s.k. plushus. Alltså extra energisnåla.
Däremot hade varje rum minst 4st RJ45-datajack. Misstänker att det beror på att trådlöst inte funkar i lägenheten på grund av den speciellt tjocka s.k. energibetongen.

Ny Bil
Hustrun och jag har ju varit överens om att det kan vara lite knepigt att packa vår nuvarande bil när vi ska ut på våra små sommarturer.
Nu har jag i.o.f.s. bevisat att det går att backa den med tält, luftmadrasser, campingbord, vikbara tältstolar (med rygg- och armstöd), sovsäckar, sovtäcken, grill, EL-grilltäntare, Kuddar, kläder och skodon för olika ändamål.
En gummibåt (inkl åror, pump och två sittplatser), en elmotor, två friluftsbatterier (12V, lika stora som bilbatterier), en hyfsat regntät plastlåda till batterierna.
Matlagningsgrejer, kylvätska (fylld med i huvudsak med öl :me: de håller faktiskt kylan bra…).
Cykelhållare (modell tippbar) och två cyklar.
Lite cykelverktyg. Geocachingtillbehör. Fotoutrustning.

Så, det går. Men det är ett pusslande.

En ny bil var alltså i åtanke. Nu har vi varit och tittat på en. En Dacia Lodgy Ambiance dCi90 disel med önskade tillbehör ca 150000sek.
Och vi skulle få ca 35000sek för vår 09:a (köpt för 112000sek). Den har gått ca 7500mil.

Förutom skillnaden i storlek så är det också skillnad i bränsleförbrukning.
Nuvarande Dacia Sandero Lauréate etanol/bensin drar i blandad körning 1l/mil för etanol och 0,72l/mil för bensin.
Dacia Lodgy Ambiance dCi90 disel drar 0,42l/mil.

Vi förde följande resonemang. Hur ofta behöver vi egentligen det större utrymmet?
-> Några få veckor (ev månader) på året.

Hur mycket är den lägre bränsleförbrukningen värd?
-> ca 7200sek per år.

Slutsats: De pengar vi 'sparar' på att inte köpa ny bil använder vi till att kanske fler gånger välja att bo i stuga eller på vandrarhem så behöver vi inte ha med tältutrustningen.
Samma 'sparade' pengar kommer också, givetvis, att gå till att bekosta nuvarande bils underhåll som kommer att bli högre nu när den börjar närma sig 10000mil (f.n. står mätaren på ca 7500mil.)

Beslut: Kändes bra att behålla den mindre, nu välbekanta bilen som man inte behöver vara så attans rädd om.

Film
Kikar f.n. på den här filmen:
[Bild: Nicolas Cage i National Treasure från 2004]

Hälsoläget:
Bättre idag än igår. Slocknade en stund mellan ett och tre.
[01-08-035-010]