Fredag

Morgon: Sömn OK.

Igår kväll (strax efter 24) tog jag en bild på något jag helst hade velat slippa se:
[Bild: Ny oönskad acen]
Jag har nu ätit dubbla dos antibiotika en vecka för att (tillfälligt) få bort min vuxenacne, på ryggen, och så dyker den här upp, under gårdagen. Den fanns där inte på morgonen (vänstra axelns framsida).

Vårdcentral
Ringer och pratar med min Vårdcentral om antibiotikan och 'plitan'.

De ringde upp. De hade inget bra svar och min doktor var ledig så de ringer upp mig på tisdag. Jag skulle i vart fall fortsätta medicineringen. Inte hade jag i min tanke att avbryta den, nejdå. Jag tänkte mig mer åt att byta preparat.

Läste på lite grann i antibiotikans bipacksedel (Kapsel, Lymecycline Actavis 300mg (dubbel dos: 1×2 i 21 dagar)) och fick då veta att jag måste avstå ytterligare en livsnjutning – exponering för direkt solljus.
Där rök mina små trivsamma stunder med en kopp kaffe i en strimma solljus.
Det är inte mycket lustfyllt jag kan göra så det där kändes hårt.
En 'vanlig (kan förekomma)' biverkan är permanent synnedsättning – känns inte ok.
En annan 'kan förekomma' biverkan är mag-tarminflammationer. Här verkar dock jag reagera tvärtom som jag nämnde i gårdagens inlägg; min avföring har mer normaliserats (åt det fastare hållet). 'Normalt' vid denna medicinering är ju annars att man får diarré.
Missfärgning av tänderna ingår också i 'kan förekomma'. Det bryr jag mig faktiskt inte så mycket om.
Svampinfektioner i munhåla, kring anus och könsorgan hör också hit. Det är jag beredd på. Visar det sig så blir det VC-kontakt igen och så får det bli någon medicinsk behandling emot det.
Av någon märklig anledning nämns just 'jästsvamp'…?
Bukspottkörtel och lever kan också ta stryk. Även njurar men det är ovanligare.
Slemhinneblödningar – rent allmänt…

Annons
Har lagt ut en annons, här i bloggen, för en gammal fungerande bärbar dator:
COMPAQ CONTURA AERO 4/33C

Anteckningar
Renskrivit, redigerat en bild och publicerat inlägg:
27/7-14

Film
Hustrun är en pärla. För att muntra upp mig föreslog hon att vi skulle plocka fram vår favorit-'rulle', nu på DVD, "Tjejen som föll överbord". Vet inte hur många 10-tals gånger vi sett den men var gång ser vi något nytt i den. Och det härliga igenkännandet i våra favoritscener.

Nu är det dags för bädden – det blir säkert en bättre dag i morgon :me:

Hälsoläget:
Morgon: OK – om man ser det värkmäsigt och att de läkemedel jag tar emot värk hjälper.
Dagen: Klart lätt deprimerad. Sjuklivet ÄR INTE kul…
Kvällen: Blod lite här och där – känns eländigt.
[0308005005] 97,2(+1,1)-Måste vara fel på vågen…

Onsdag

(not 151118: korrekturgranskat publicerat)

Frimärken
Fortsätter evighetsarbetet med att, just nu, varmpressa de blötlagda frimärkena. Det finns sedan massor mer att klippa till och lägga i blöt – några kilon skulle jag tro.

Boendet
Idag lade vaktmästaren en stor sten på plats så att, 'främst', firmabilar inte kan köra upp mot vår nyplanerade häck och en gräsmatta – för att slippa öppna och stänga en grind. En grind som relativt nyligen sattes upp för att få stopp på dels okynneskörande inne på området och dels få ned farten. Vår närmsta grannar har tre småbarn och de är med rätta mycket oroliga.
Folk gasar inne på området. Jag tycker att man inte ska gasa alls. Det räcker med max tomgång och så kan man anpassa farten med kopplingen (om man nu inte har en bil med automatlåda förståss…).

Besök
Sonen kom förbi – trevligt :me:

Film
Tittat på näst sista Harry Potter-filmen.

Hälsoläget:
Medicinerade mig samma som under gårdagen men idag har jag undvikt att anstränga mig. Inte heller använt knä- och ländryggsortosen. En mycket kort promenad ledde till ökad värk och därefter sängläge. Kunde ta mig upp efter ca en timma.
När en del verkar ordna sig åt det lite bättre hållet – kanske? – vad händer då? Jo jag biter sönder en tand (popcorn). Så nu är det till att ringa tandläkaren till morgonen. Det känns dyrt. Det gör inte ont – än…
[0408005005]

Söndag

(not 151116: korrekturgranskat & publicerat)

Frimärken
Idag blev vi 'klara' – jag – hustrun hjälpte till med det sista :me:
Klara med första uppblötta omgången.

Klara med första omgången. Bedömmer att det kan vara närmare 5000 kvar…

En massa kuvert har jag som det ska klippas frimärken från.
Har också en hel massa redan 'färdigklippta'. Det här kommer att ta tid…

Möbler
Vi tog en sväng till Vargöns Möbelaffär som var stängd trots motsatt uppgift på deras hemsida. Så då åkte vi till Båbergsrondellen och mio möbelaffär.

Där hittade vi ett bord som vi bägge fastnade för (?) Givetvis fanns det i två storlekar så nu har vi tejpat papper på nuvarnade bord och ritat två olika stora ovaler. Och så har vi då svårt för att bestämma oss…

Besök
Sonen och fästmön kom på besök, de fick mat och så hämtade de en bokhylla. Hunden Sudd var givetvis med också.

Film
Tittade på 3:e Harrry Potter-filmen.

Hälsoläget:
Mitt väntra knä känns trögt och svullet – nåt är det som inte är bra.
[0308005005]

Lördag

(not 151116: korrekturgranskat, kompletterar med text och bilder samt publicerat)

Frimärken
Att vara på diskbänken var inte så lyckat (annars bra när man sölar). Dels måste jag stå och dels är det ju platsen som används egentligen för matlagning. Jag fick flytta till köksbordet. Där kan jag sitta ned, och göra det mesta.
[Bild: lgn172; Frimärken]
En plastlåda med separerade blöta frimärken. En plastlåda där de rostfria plåtarna med blöta frimärken kan stå och rinna av. Upptill i bild torkpressen.

[Bild: lgn172; Frimärken]
En av plåtarna med blöta frimärken lagd på torkpressen.

Inte bara Svenska stämplade frimärken passerar den här processen. Från bilden ovan:
[Bild: lgn172; Frimärke; 1988.01, 25F, 1 juli 1988, 'Scouts and birds', (sv) Nordlig karminbiätare, (en) Northern Carmine Bee-eater, (fr) Guepier ecarlate, (latin) Merops nubicus]
Frimärke med fågelmotiv från Centralafrika;
Utgivning: 1988.01
Utgivningsdag: 1 juli 1988
Valör: 25F
Benämning: 'Scouts and birds'
Motiv:
(sv) Nordlig karminbiätare
(en) Northern Carmine Bee-eater
(fr) Guepier ecarlate
(latin) Merops nubicus

[Bild: lgn172; Frimärken]
Tyget spännt över frimärkena så att de blir pressade (värmen kommer underifrån).

Besök
M var hit och bl.a. hjälpte till att klippa till frimärken från helsaker jag bedömt inte värda att spara på.

Bio
Framgår inte av mina anteckningar vilken film jag var och tittade på…?

Hälsoläget:
Funkar fortfarande med att inte ta de stående tabletterna emot värk / smärta.
Givetvis äter jag fortfarande kortison (f.n. 10mg / d) och antibenskörhetstabletter samt prostatakrympare, till natten.
Jag har svårare för att röra mig – det är liksom segare. Har jag suttit still och reser mig upp så får jag stå ett tag innan jag kan börja röra på mig (värker i ben och knän).
[0308005005]

Torsdag

LEGO adventskalender
LEGO CITY #60024 (2013). Lucka arton:
[Bild: LEGO lucka 18]
Minifigur med fjärrkontroll (Child with Remote Control (CTY436)).

[Bild: LEGO lucka 18]
Bitarna;
4st #73587 (73587) Svart antenn eller spak (för bilar) (Mini Antenna Ass.Bla/Bla)
4st #98138 (6009459) Orange flat & rund 1×1 (Flat Tile 1X1, Round)
2st #86035 (4562544) Röd Keps till minifigur (Mini U.S. Cap)
1st #90787 (4584727) Gult huvud till minifigur (Mini Head No 677)
1st #48336 (4244627) Grå platta 1×2 med stag (Plate 1X2 W. Stick 3.18)
1st #41879 (6016059) Ljust gråbrun (mini) underdel till minifigur (Mini Leg)
1st #76382 (4549942) Vit med gröna armar, överdel till minifigur (Mini Upper Part "No. 1479")

Färdig:
[Bild: LEGO lucka 18]
Extrabitar:
3st #73587 (73587) Svart antenn eller spak (för bilar) (Mini Antenna Ass.Bla/Bla)
3st #98138 (6009459) Orange flat & rund 1×1 (Flat Tile 1X1, Round)
1st #86035 (4562544) Röd Keps till minifigur (Mini U.S. Cap)

Mitt i naturen SVT1
Visst är det kul! Min film på Gnestvargen vann hela tävlingen!.
Gnestavargen

Dock känns det lite besviket att det inte presenterades i själva programmet…

Hälsoläget:
Fortfarande hosta som stör nattsömnen och vänsterbenet börjar kännas liksom tyngre. Blir också fort trött i ländryggen – ja, hela jag känner mig trött.
[0208005005]

Måndag

(not: 151112: Kopierat från en sk lokal blogg & korrekturgranskat. Upptäckte att det redan fanns en version av detta inlägg publicerat. Ersätter den med denna då den innehåller mer information.)

LEGO adventskalender
LEGO CITY #60024 (2013). Lucka ett:
[Bild LEGO lucka 1]
Elite Police Officer (CTY432) with Mug (389921).

[Bild LEGO lucka 1]
Med i 'satsen' var också en vardera extra: #4567910: Mini U.S. Cap & #389921 Mug

Data
Fixade en del med att få det utseende jag ville ha på min lokala (privata) blogg (dagbok). Ville unföra en del som jag lärt mig gilla från den publika bloggen.
En del fixande i temats (Twenty Fourteen) PHP-sidor blev det också.

lgn172
Nu ska jag ge mig på lite putsa och slipa (lister och foder).

Men först ska jag ringa hafa servicetekniker och boka tid för byte av duschdörrar.

Har tagit ned en massa lister och foder.
Försökt nå hafa servicetekniker och denne har försökt nå mig… hörde inte ringsignalen när jag använde skruvdragaren. Har det gått troll i det här?

Golvman
Det kom ett par killar och hämtade profilerna och så ville de kika på badrummet. Niklas vill tydligen ha en rapport.

Flügger
Åkte till butiken och köpte grundfärg till lister & foder.

ICA Kvantum
Köpte mjölk. müsli & Aftonbladet

Burger King
Unnade mig en Wopper Meal mede plusmeny samt en milshake jordgubb mellan.

Telia
Fortsätter få pappersfakturor från telia. Ringde dem. Jösses det var en prövning. När man väl kom fram, efter att ha prata in vad man hade för ärende. Kom jag tillbaka till samma utgångsläge 4 gånger. Lärde mig då att säga övrigt oavsett förslag kom så till en – kö – efter 17min och med plats 65 i kön så fick jag prata med en människa.
De skickar en pappersansökan på autogiro eftersom mina tre senaste ansökningar, via SwedBank, inte 'gått igenom'…?

mera lgn172
Fortsätter med putsande / slipande / bortskruvande av lister & foder.

Ett sätt att hålla reda på skruvarna som hör till listerna:[Bild: Skruvar till lister och foder]

Lister & foder som fått lite spackel och ska därför putsas:
[Bild: Lister & foder som fått lite spackel och ska sedan putsas]

Lister & foder klara för målning:
[Bild: Lister & foder som är klara för målning]

Film
Never say never again. James Bond 007 (Sean Connery) 1983. Gick på TV men jag satte på DVD i stället :me:

Hälsoläget:
Tagit mindre mediciner idag än på länge och ändå orkat göra en hel del. Det tolkar jag som ett gott tecken.
[0208005010]

Onsdag

(not: 151106: renskrivit digitala förberedda inlägg)

lgn172
DHL levererade nya duschdörrarna (hafa).
Värre skadat emballage har jag sällan skådat:
DHL-levererade hafa duschdörrar
och:
DHL-levererade hafa duschdörrar
Öppnade och spanade så försiktigt jag kunde – inga synliga skador. Vi får väl se hur de är när hafas servicetekniker kommer.

Var till Karl Hedin och köpte; plugg, skruv och borr. Nu är hatthyllan på plats:
lgn172, hallen, hatthylla

Åkte en sväng till Överby också. Köpte hönsnät på Granngården och till Coop Forum för att se vad den större elfa korgförvaringen kostade – den var dyrare (420) än på bauhaus (389). Däremot hade de topplatta (109:- på bauhaus) 'hemma' men inga backar i det utseende och den storlek vi ville ha.

Fågelmataren
Lyckades få till ett storfågelskydd runt den fågelmataren som jag har viltfågelf'röblandning i:
[Bild: fågelmatare med egettillverkat storfågelskydd via hönsnät]

Fick bild på den lilla gröna fågeln (Grönfink (Chloris chloris)) idag också:
[Bild: Grönfink (Chloris chloris)]
och så en bild på första besöket, av en Pilfink (Passer montanus), i mitt nya storfågelskydd, för blandfröbehållaren:
[Bild: Pilfink (Passer montanus)]

lgn172
Det blev lite fixande med golvlister idag också (hallen):
[Bild: lgn172, hallen, golvlister]
och:
[Bild: lgn172, hallen, golvlister]
Den lilla kantbiten (betonggaveln) lät som den sprack. Får se om jag kan limma det när jag plockar bort den för målning.
Alla omålade lister, foder, mm ska skruvas ned / bort och målas och sedan tillbaka igen.

Tyckte det var attans bôsigt på golvet, borrdamm bla så jag tog fram min lilla mopp (en sådandär platt en) och torkade av de synliga delarna av alla golv.

Nu ska jag vila lite och sedan duscha. Sonen kommer och hämtar mig, vi ska gå på bio, min farsdagpresent. Popkorn och cola ingår :me:
Det ingår ett hamburgermål också men det har jag bett om att få en annan dag.

Film, Bio; Interstellar
Interstellar the movie
Den är lång.
För en nörd med intresse som singularitet, maskhål, svarta hål, relativitetsteorin och kvantmekanik (eller kvantfysik) så är den givande – men kanske lite väl lång – fick ta en kissepaus…

Data
Beställt en intern hårrdisk: SATA 1TB Toshiba 7200rpm 32MB, från intet.se (548 sek inkl frakt).

Hälsoläget:
Fick ta Nobligan® emot ryggbesvär å förmiddagen annars ok. Stöter i med pekfingret titt som tätt. Attans vad ont det gör!
[02-08-005-005]

Tisdag

(not: 151024: renskrivit anteckningar)

lgn172
Idag har de (Golvman) slipat och satt väggmatta.

Spacklat inför bården som ska sättas senare idag. (Ingen bård…)

Dörrtröskeln fixar de också. (inte…)

Jag har;
> satt upp knivhållaren (magnet) i köket.
> bytt takdosa i köket och hängt upp samma kökslampa.
> satt fast takdosan i vardagsrummet.
> satt ihop de röda IKEA-lådorna LEKMAN (6st) och placerat dem i mitt hörn i den lilla bokhyllan.
> satt en taklist för sladden från taklampan (vinkeln vid väggen blev inte snygg. Skulle ha köpt sådana också).
> plockat undan mina lådor så att jag bättre kan börja blocka in det jag vill ha i mina hyllor.
> bar ut en del grejer till förrådet.
> varit till hjem & fix och köpt ett passande hörn till taklisten för taklampan i mitt hörn.
> Åkte till Golvman för att kontrollera hur den sk förlängningslisten såg ut. Färgen såg bra ut och de skulle förlänga (eller bredda, räknat från väggen) med 37mm. Det tillsammans med duschdörrprofilens max 35mm ska klara att 'täcka' den nya täcklisten (rostfri plåt som nu ersätter den sk träcklack som stack ut 35mm). Den nya rostfria täcklisten, mätt vid 910mm, från 'andra' väggen, 'sticker ut' 60mm så då ska det ju räcka. (not: 151024: Detta, här ovan, skrev jag att jag gjorde under gårdagen å den dagens inlägg…)
> de, Golvman, skulle ha satt bård idag också, golv och väggmatta är klara, men så fick de veta att först på torsdag kommer det folk och plockar in WC, TM, duschaggregat, spegelskåp, vattenho med kommod samt då duschdörrarna. Taklampa och en del sk täckbrickor ska på plats samt belysningskontakter.
> tröskeln kommer på plats i morgon, kanske. Nu är senaste given att de ska använda den jag köpte och gjorde iordning. De förhöjer den bara. Så som de sa att de skulle göra från första början…? (fast det blir en smal bit som kommer att sticka upp närmare 60mm).
> Ändrade i min garderob så att trådbackarna fick bättre plats. Skivan höjdes två hål. Känns som om skivan nu inte har någon funktion. Ser att stången kan höjas ett snäpp – ska fundera på det.
> käkade sallad.
> Vi åkte till optikern och lämnade gamla glasögon.
> Hämtade ut biljetter till biofilmen; Medicinen.
> Åkte till Erikshjälpnen och lämnade grejor och fikade.
> Till ICA Kvantum och köpte en cola (till bion)
> parkerade på 'menys' parkering och gick till biografen.
> köpte en stor balja popkorn (50sek). Jag tyckte filmen (medicinen) var bra. Jag hade stor behållning av den. Barnen var väldigt duktiga i sina roller.
> Väl hemma igen bokade vi bastun och gick sedan dit och duschade – skönt!
> direkt i säng när vi kom tillbaka.

Bilder på dagens arbete (Golvmans) i badrummet;
[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Vägg mot Hall / Kök.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Vägg mot Kök.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Väggar mot; kök, betongvägg och vardagsrum.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Väggar mot; kök, betongvägg och vardagsrum, fast mer mot vardagsrummet.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Vägg mot Vardagsrum.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Vägg mot Vardagsrum och Hallen.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta + spackling inför Bård]
Väggar mot: vardagsrum, hall och kök.

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta och Golvmatta i duschhörnan]
Väggmatta och Golvmatta i duschörnan. Här är det inte riktigt rakt…

[Bild: lgn172; Badrum, Golvman, Väggmatta och Golvmatta i duschhörnan]
Något är det som inte stämmer – svårt att se. Synd att jag inte lade dit en stor vattenpass eller liknande.

Hälsoläget:
Inget noterat.
[04-08-005-025]

Fredag

Ytterligare en dag utan några anteckningar. Hade väl inte tid eller ork. Det står i vart fall: "FLYTT".

Ser att jag tagit en filmsnutt:
[Bild: lgn111 > lgn172. Första flyttlasset]
(4MB stor)
Första flyttlasset med barnbarna Tova & Sixten samt dottern.

Ska kolla om hustrun tagit några bilder…
…nope, inga bilder. Men även hon hade en liten filmsnutt på flyttandet:
[Bild: lgn111 > lgn172. Flyttförberedelse]
(11MB stor)
Tror att de flesta, förutom hustrun då, är med i denna snutten :me:

Hälsoläget:
Har antagligen laddat bra med läkemedel.
[04-08-005-025]

Söndag

Efterlevandebestyr
Skannar bilder från fotoalbum.

Promenad
Något kortare idag. Måste anpassa efter dagsläget på högerknät.

Bio
Nu bar det iväg igen. Idag tittade vi på:
[Bild: HALLÅHALLÅ]
[Bildkälla: www.sf.se]

Jag hade stor behållning av den filmen. Småkul och ger en del tankeställare :me:

Hälsoläget:
Fötter, hö knäled, hö höft, ländrygg, bröstrygg, nackrygg, hö axel, hö armbåge och bägge underarmarna samt händerna men det är värst i vänster. Det är de 'ställena' där det värker mest.
Jag är väldigt glad för min förmåga att tänka positivt.
[04-08-005-005]