Lite av varje:

Resa:
Nu har jag varit till järnvägsstationen och köpt en tågbiljett till Göteborg för morgondagen. 92 SKR plus en bokningsavgift om 9 SKR = 101 SKR kostade det. Märkte att det blev lite trångt med tid mellan buss och tåg. Därav dagens reseinvestering.

Motion:
Även om det nu ska opereras på torsdag så bryter vi inga traditioner, inte så länge jag kan röra på mig i alla fall. Värd för Friskis&Svettis är jag i Onsjöskolans jympasal 19:00-20:00, i Vänersborg. Välkomna! Det är Ki-jympa! Och det är Gunilla som leder.

Bastu:
Är bokad 20:15-22:15.

Ut å rör på Er!

God Morgon!

Operationen:
2 dagar kvar. I kväll ska jag börja med en biologisk förberedelse inför operationen. Jag ska desinficeras. Först ska jag blöta ned kroppen, sedan ska jag schamponera mig med DesCutan. När, den NOGGRANNA intvålningen är klar ska jag skölja ur den. Och torka mig på en ren handduk.
Sedan ska jag blöta ned mig igen, schamponera, skölja och torka med ny ren handduk. Givetvis ska jag ta på mig rena kläder. Och till sist ska jag bädda rent i sängen.
På onsdagsmorgonen upprepas tvättproceduren. Och rena kläder. En sista tvättprocedur sker på vårdavdelningen onsdag kväll.

Hälsa:
Allt känns liksom segt i kroppen och det mesta går väldigt långsamt. Plötsliga rörelser gör ont. Hoppas sannerligen den här operationen kan få stopp på det här.

Teknik:

Hustruns cykel. Vi var och hämtade den. Den har ju varit på punkalagning. Hustrun passade då på att köpa, på min inrådan, en dynamo och en strålkastare (miljövänligare än batteribelysningarna). Sedan åtog jag mig det stora nöjet att montera det hela. Gick bra. Sedan fick jag teckna en beskrivning över HUR hustrun skulle sätta på dynamon.

Film:
Liftarens Guide till Galaxen. Filmen i sig var bra och kul. Lite besviken blev man dock över hur mycket som inte var med. Det mesta kände man ju igen från boken. Men man hade inte föreställt sig att den depressiva (manodepressiva) roboten Marvin skulle se ut så som han gjorde. Och inte att Vogonerna var med så mycket. Jag får nog ta och läsa boken en gång till.

Nu är det sängen som gäller!

God Morgon!

Operationen:
3 dagar kvar. Idag har jag ont i/på vänster sida om bröstbenet. Verkar vara några små revbensmuskler som har blivit överansträngda? Gör bara ont när jag tar djupa andetag.
Annars känns det rätt så OK i kroppen.

Nu ska jag kasta mig över "mediaanalysen".

Lite av varje

Motion:
Det händer att det inte blir som en tänkt sig. Jag skulle ju, idag, åka till Hagahallen, i Vänersborg, och vara med när F&S ”tar ut” ledare. Vi kallar det för ”uppjympa”.
Det blev lite stressigt. Hustrun hade bokat tvättid 12:00-17:00 och jag skulle vara på ”uppjympan” 12:00. Vi hjälptes åt med tvätten ned för vår ”hemska” stålspiraltrappa.
Så jag blev lite sen. In i garaget och vrider om startnyckeln. Helt dött! Inget. Nada.

Bilen:
Batteriet har tydligen ”lagt av” eller i alla fall blivit ordentligt urladdat över natten. I ren ”panik” klantade jag till det och kopplade till batteriladdaren och gjorde ett startförsök. Givetvis ”rök” det till i laddaren och sedan var den också död. Nu är det ju lite jobbigt detta med batterier för man vet ju inte riktigt om det är batteriet eller generatorn som laddar batteriet som är paj. Men jag chansar på batteriet.
Åker iväg, på cykeln, till OKQ8 och säger att jag vill ha ett bilbatteri till en Ford Sierra 88.
Pärmar, blädder, blädder, nummer, koll i dator: 1100 SKR. Jaha, säger jag och så travar vi iväg mot batterierna. Rätt batterityp hittas inte. Då kallas tydligen batteriexperten in och vi kommer fram till att jag ska åka hem igen och mäta batteriet och kolla hur det är fastsatt.
Upp på cykeln igen och hemåt. Träffar hustrun och hunden. Byrackan har rullat sig i något utomordentligt äckligt. Kanon! Det fick hustrun sköta.
Jag hämtar tumstock och digitalkamera. I garaget fotograferar jag batteriet ur alla möjliga vinklar och tar mått. Ser att detta batteri har platta poler. Jag är ju liksom van vid runda. Tänker att detta kan nog bli ett problem och ett dyrt sådant.
Cyklar tillbaka till OKQ8, vid Gropbron, och visar mina uppgifter för ”batteriexperten” och vi hittar ett som med största sannolikhet ska passa. Det enda som verkar avvika är att det nya batteriet är ”svagare”, 58 Ah och det ska tydligen vara ca 75 Ah. Men vi diskuterade lite hit och dit och kom fram till att detta skulle nog räcka. Och det får jag ju hoppas. 778 SKR kostade detta. Kändes ju avsevärt bättre än 1100 SKR.
Tillbaka till garaget, med ett nytt batteri i cykelkorgen. Placerar batteriet på bilens baklucka och passar på att spruta 555 på alla bultar och muttrar.
Får se om jag själv gör ett försök eller om jag ringer på sonen. Det är ju rätt så jobbigt för mig med de där bilbatterierna. De är ju ena tunga rackare och jag är ju inte så värst fräsch.
Men, det kan gå, om man planerar och tar ett steg i taget.
Steg ett är nu att försöka få loss batterikablarna från batteripolerna, minuspolen först.
Steg två är att lossa muttern som håller batteriet på plats.
Steg tre försöka lyfta ur gamla batteriet så ”rakt” som möjligt och så ”nära” kroppen som möjligt.
Och om det lyckas, steg fyra, lyfta dit det nya batteriet.
Steg fem fästa batteriet.
Steg sex fästa batterikablarna, pluspolen först.
Ja och sedan ska väl bilen starta? Och så får vi hoppas att det inte är generatorn det är fel på.

Hälsa:
Cyklandet fram och tillbaka till OKQ8 har faktiskt gjort riktigt gott. Känner mig relativt pigg.

Hunden:
Hustrun har schamponerat hunden med ett nytt schampo jag köpt. Nu luktar hon gott. Hon luktar inte hund alls.

Mina Berättelser:
Håller på med att lägga upp en sida med mina publicerade berättelser. Då får man alla ”kuligheter” på ett ställe.

Hej å hå!

God Morgon!

Operationen:
4 dagar kvar. Att inte ta någon medicin mot den värk jag har går faktiskt riktigt bra. Så länge jag inte försöker göra något med armarna. Ska jag t.ex. ta ut en liter fil ur kylskåpet blir det till att använda bägge händerna. Likadant med en tom djup tallrik eller skål. Och "irritationen" den sitter nu utanpå kroppen. 60% av mina muskler är "spända". Det gör att jag blir fort trött.

Katterna:
Har fört ett himla ”väsen” i natt. De är inte nöjda med den nya maten vi testar till dem. Så nu går de här och ”svälter”.
För att bryta deras jämmerdal tog jag fram laserpekaren. Då blir det fart på fetknopparna. Tänk att de blir så till den milda grad ”triggade” av den där lysande röda pricken. Jag har kul och de får motion.

Nu är det höst – läste jag någonstans.

God Natt!

Teknik:
Hustrun har köpt en ny mobiltelefon. En kameramobil med FM-radio samt inbyggd ficklampa! En NOKIA 5140i. Precis en sådan som jag skulle vilja ha. Varför finns alla dessa fräcka prylar där ute och lockar vuxna småpojkar som mig själv till att köpa det jag egentligen inte behöver, utan för att man helt enkelt bara måste? Det är liksom inte rättvist.

Mor&Far:
Tack för en jättegod soppa och tårta! Att ”fixa” pappas hörslinga till TV’n tillsammans med brorsan var kul, fast jag vet inte om det egentligen blev något bättre?. Och så lyckades jag och mor byta svarta färgpatronen i skrivaren. Och allihopa, jag, brorsan och syrran, tog kort med våra digitalkameror, av samma märke och typ.
Vår hund, Tessie, skällde så väggarna skallrade. Syrrans Ladden försökte skälla med lät liksom inget för han var ju hes. Brorsans hund Ville var helt tyst, han var ju mest intresserad av Ladden?

I morgon är det söndag – vad kan då hända?