Identitetsbyten

Det är dags att börja arbeta på att byta identiteter. Från ”sjuk” till ”frisk” och från ”småfet” till ”normalbyggd”.

Från ”sjuk” till ”frisk” räknar jag inte med ska bli något större problem. Värre är det med; från ”småfet” till ”normalbyggd”. Det gäller att sluta tänka på mat och att inse att jag INTE kommer att ramla ihop av svaghet och undernäring om jag skulle gå ned i vikt.

Jag vet inte om det underlättar med jag håller nu på å testar att utesluta spannmålsprodukter. Efter ca 20 års funderande ”tror” jag att jag inte tål dito.

Nu blir det en kopp kaffe.

Ut med granen

Det är tydligen tradition att granen ska ut på trettondan, i dag. Och då ska det ske direkt när man vaknar – tydligen.

Så nu är jag helt slut, efter att ha pyntat av granen och sett till att den kom utanför dörren och så sopa jag upp alla barren. Bonusjobb blev att göra rent kattsandlådorna.

I dag hade jag tänkt planera min sjukgymnastik och lägga upp en meny med ”smart” ätande. Efter det hade jag planerat att gå ut med hunden och senare på kvällen cykla 10 min på motionscykeln. Planerandet och hundpromenaden får vara. Nu ska jag lägga mig och vila så får vi se hur det blir med motionscykeln.

Mor:
Mår bra idag efter operationen i armen i går.

Vad händer?

Min hälsa:
I går var jag ju till sjukgymnast. Jag ska statiskt träna nackmuskulaturen till att börja med. Hålla in hakan, trycka ett finger mot pannan, hålla emot i ca 5 sek. Sedan flytta (fingret) till sidan, nacken och sidan. 3 varv. Tre ggr per dag.
Jag ska också fortsätta med de tre ”uppmjukningsövningar” för axelpartiet jag fick av sjukgymnasten på Sahlgrenska.
Och så ska jag återuppta tänjandet av m. iliopsoas (ljumsken). Och då främst efter promenad.

Mor:
Idag sätter de kniven i mor. De ska skruva fast (tror jag) en eller flera plattor eller skenor i nedre delen av höger underarm. Ett eller två ben var av där, nära handleden.

Far:
Jag har idag också hjälpt pappa till vårdcentralen. Han fick en remiss till röntgen. Eventuellt är det hans högerhöft som krånglar.

Att ”unna” sig:
Hustrun slutar tidigt idag. Vi ska beställa pizza.

Grattis!
Mor och Far har bröllopsdag idag – 1949 – gifte de sig. Det är 57 år sedan om jag räknat rätt. Märkligt sätt de firar den på?

Sjukgymnastik

Idag, 13:00, ska jag till sjukgymnast. Det är nu 3,5 månader sedan jag opererades. Det ska bli utomordentligt trevligt att få övningar att börja jobba med. Kroppen är stel nu.

Före det ska hunden få sig en längre promenad.

Hälsoläget:
Väsandet/tjutandet; i huvudet är oförändrat, eventuellt något värre?
Hudkänselbortfallet; i halva högra tummens vänstra del sett från tummens ryggsida, är något bättre.
Muskelsammandragningar; i armar, rygg och ben är relativt obefintliga. Jag märker dem knappt.
Värk;
– i högerarmen kommer nu bara tillfälligt om jag ”överansträngt” mig,
– i vänsterarmen är obefintlig,
– i högerbenet likaså,
– i ljumsken kommer det emellanåt samt då också lättare illamående,
– i ryggmuskulatur upp mot nacken kommer mer och mer. Denna värk var troligtvis ”blockerad” innan operationen.
– i ländryggen kommer också mer och mer. Beror väl troligtvis på den ökade rörligheten (belastar mer) samt att ryggen nu är otränad.
Humöret; är mycket bättre. För det mesta känner jag mig pigg.
Psykiskt; är det också mycket bättre. Det är mer berg-och-dalbana nu. Det jobbigaste har varit att jag upplevt det som om jag varit ”instängd” i en fungerande kropp som jag inte får använda. Väldigt frustrerande.

Poker

Har testat detta med poker – i min egen kammare – utan pengar – på handdator och på PC (inte online).

Installerade ett pokerspel på min handdator i går kväll. Det var ett där man kunde spela utan ”gräns”. Jag blev helt ”såld”. Jag hade ett ”ruggigt” flyt och vann mesta delen. När jag kröp i säng var klockan 02:00. Och jag slutade spela bara därför att jag blev så förbaskat trött och så fick jag ont i ryggen, nacken och händerna.

Det var en s.k. ”trial”-version. Man får testa med viss begränsning. Dessa pokerspel för handdatorer kostar ca 100-200 SKR. Märkligt, egentligen? Casinon borde sponsra det där så att alla pokerspel för handdatorer blir gratis. Det skapar ju ett ”sug”.

Jag har nu testat ett antal varianter av pokerspel (Poker Texas hold em). Förlorarna är de med allt för mycket satsning på grafik. De pokerspel med mer ”ren” stil, nästan bara svartvita, där programmeraren i stället lagt energi på att göra tydligt hur var och en av ens virtuella motspelare ”beter” sig, vad de satsar, hur mycket pengar de har kvar. Var jag sitter i förhållande till givaren. Att jag får se vad som händer om jag lägger mig – att mina kort fortfarande är synliga. Det skapar ett lärande – gjorde jag rätt som lade mig?

Så, av de jag testat hitintills är: Yo’s Texas Hold’em v1.2 (1999) för Palm OS den bästa.

Slutsats: Poker ska bara spelas för att det är kul och inte om pengar. Att försöka spela av hustrun lite pengar (eller kläder) och att försöka få tillbaka barnens veckopengar är väl också helt OK -:))

Första vardagen 2006

Hur känns det?
Var helgen/nyåret till belåtenhet?

Idag är mitt ”halsonda” bättre. Jag lyckades tydligen ”mota Olle i grind”. Massor med vatten, kaffe och te. Skål med varmt vatten, en handduk och så in med huvudet under handduken och ansiktet över vattnet. Och så halsduk över ansiktet när jag gick ut – för att inte få in kall luft i inandningen.

Jag har även en annan knäpp grej som jag tar till. När jag har ont i halsen så upplever jag att det blir värre av kylig torr loft. Så på natten drar jag ett örngott över huvudet.

Det har flera positiva effekter;
det värmer upp och fuktar inandningsluften samt ”filtrerar” bort ”större” partiklar (damm).

En variant är ju att krypa ned ordentligt under täcket och hålla sig där. Det passar dock inte mig eftersom jag brukar ”kasta av mig” täcket någon gång under natten

Allmänt

Nyårsdagen 1/1-06
Då ska man lära sig skriva nya årssiffror då.

Har början till halsont. Dricker varm mjölk med honung och så håller jag på att värma upp vatten till en riktig inandningsseans under en handduk.

Mor halkade i går och skadade högerarmen. Sent i går kväll var vi å hämtade henne på sjukhuset. Senare i veckan ska de operera.

Ja det kan man väl kalla en rivstart på det nya året?

Operationen:

Torsdagen den 29 september. Sätter de kniven i mig, någon gång under dagen. Så här kommer de att göra, i stort:
”De går in framifrån med ett horisontalt snitt, nedanför adamsäpplet, tror jag, sedan "gräver" de sig bakåt och frilägger halsryggraden på nivåerna C3-C7. Diskarna mellan C4-C5 & C5-C6 plockas bort. Sedan avlägsnas främre delen av kotkroppen på kotorna C5 & C6 (tror jag). Titanstag skruvas fast i kotor och kotrester på ömse sidor och slutligen läggs en titanplatta "framtill" (bl.a. för att motverka s.k. duradrift (ryggmärgsbråck åt "fel håll")). Ett dränage (ett plaströr som ska avleda vätska som bildas) läggs in och sedan syr de ihop. Troligtvis kommer denna "steloperation" innebära att jag kommer att få något ökad rörlighet i nacken än vad jag nu har. Kotorna på de här nivåerna är inte speciellt stora och höga. Antagligen får jag en stabilare halskrage (redan utprovad).
Efter detta väntar ca 3 månaders rehabilitering. Efter ytterligare 3 månader kan jag förvänta mig positiva effekter av operationen. Vi är då framme i april 2006.”

På fredagen är det tänkt att jag ska ”komma igång”. En får inte ligga å slöa. Att kommer upp och röra på sig har flera positiva syften. Det stimulerar blodcirkulationen och därmed underlättas sårläkning. Det motverkar att man får ”proppar” (blod som ”klumpar” sig och orsakar stopp). Magen kommer igång, som det heter. Ju mer man rör på sig ju mindre ont får man.

Och på lördag skickar de hem mig, någon gång under dagen. Magen ska ha kommit igång. Jag ska vara feberfri och det får inte finnas tecken på sårinfektion.

Hej då! Hoppas vi ses (läses) inom en snar framtid.

God Morgon!

Operationen:
1 dag kvar.
I går kväll desinficerade jag mig med DesCutan första gången och nu på morgonen gång nummer två. Tredje gången blir på kvällen, på avdelningen å Sahlgrenska. Hela veckan har jag FÖRSÖKT äta nyttigt för det stod så på ett papper jag fick. Så det blir väl att fortsätta med det även denna dag.

Resa:
Planen är att ta buss 64 här från Onsjö 12:30 och ”landa” vid Vänerborgs JVST. Där står väl då ett tåg och väntar ”bara på mig” och avgår kl 12:50. Ca en timma senare glider jag in i Göteborgs C. Kollar läget lite i centrum, spanar runt. Vid ca 16:00 ”kapar” jag en spårvagn och uttalar ordet ”Sahlgrenska tack” (kommer att kosta 20 SKR). Först bör jag väl ta reda på vilket nummer spårvagnen ska ha samt åt vilket håll den ska gå.

Nu blir det frukost!

God Natt!

Hälsa:
Känns rätt OK faktiskt. Trodde visserligen fötterna skulle ”bränna sönder” strax efter jympan. En typiskt nervillusion. Bastun gjorde gott.
Jag har bäddat rent i sängen. Det stod att man skulle göra det, i häftet: Vad-du ska-göra-inför-operationen. Visserligen skulle man ”köra” DesCutanbehandlingen och sedan direkt lägga sig i den renbäddade sängen. Lite obstinat får man allt vara.

TV:
Innan jag lägger mig ska jag slötitta lite på TV. Är inte direkt trött. Har ju vilat fyra gånger idag.

Hunden:
Ska ha sin sista rastning också.
Sonen gjorde ett försök idag att få hunden att bli lika glad när han kom som när flickvännen kommer. Han "gömde" flickvännen utanför och gick sedan in. Givetvis får vår hund då "spatt" och går igång på alla glädjecylindrarna. Sedan "ropar" han in flickvännen. Jag har aldrig tidigare sett, eller hört för den delen, en lyckligare hund. Hon tappade kontrollen fullständigt. Och sonen blev ju inte speciellt mer nöjd över det resultatet.
Om flickvännen sa till vår hund: "Spring fort in i väggen!" är jag övertygad om att hunden skulle göra det, om den nu skulle förstå ett sådant kommando.

Skriver några rader till morgonen också!