Idag ska jag hjälpa mor till sjukhuset. De ska eventuellt släppa armen fri.
Efter det har jag stämt träff, med hustrun, i THN. Vi ska ut å äta på lokal. Kanske mor och far följer med?
Idag ska jag hjälpa mor till sjukhuset. De ska eventuellt släppa armen fri.
Efter det har jag stämt träff, med hustrun, i THN. Vi ska ut å äta på lokal. Kanske mor och far följer med?
Är gott. Fast jag blir djävligt trött efter sjukgymnastiken. I går ramlade ögonen ihop klockan 18:00. Jag vaknade idag 08:00.
Väser fortfarande envetet i huvudet. Huden på halva tummen är fortfarande för det mesta känslolös. Värk har jag dock mer och mer sällan. Kommer när jag ”gör något”.
Mina s.k. marginaler är fortfarande dåliga. Jag känner mig stark och pigg och så ”sätter jag igång med något” och då kan det bara bli ”tvärstopp”. Det är här sjukgymnastiken kommer in, att bygga upp rörlighet och styrka igen så att man får tillbaka sina ”marginaler”.
Detta med ”marginaler” innebär att man ska ha en rörlighet och styrka lite utöver det man behöver. Det är då man ”orkar”. Det är också bra att ha väl tilltagna ”marginaler”, det kan ”skydda” en från skador.
Nu är antibiotikakuren slut. Så nu ska väl luftrörsinfektionen vara under kontroll – ja eller helt väck.
Har fortfarande en hel del slemmig hosta. Kan också vara min kroniska bronkit, som förvärras av mjölkprodukter (lactos)?
Det var också sista dagen igår för daglig behandling med Elocon kräm av mitt eksem på bröstet.
Efter ha använt den dagligen ska den nu användas var annan dag i 14 dagar. Det blir till att lägga upp ett schema.
I takt med att sjukgymnastiken ökas så ökar värken – lite lagom. Än så länge får väl det anses som acceptabelt.
Det väser fortfarande i huvudet. Känselbortfallet i halva höger tumme är kvar. Det värker till i underarmarna och höger överarm samt i nacken emellanåt.
Obehag i ljumsken finns där också, fast numer alltmer sällan.
Psykiskt status får väl anses som normalt (vad det nu är?). Men jag känner mig för det mesta pigg i tänket även om jag allt som oftast är trött i kroppen.
Nu har det kommit snö igen. Just idag har sonen valt att lägga ett kompiskalas ute på landen.
Idag ska vi också till äldsta brorsdottern på kalas.
I går var jag till sjukgymnasten. Hade värk i bägge armarna, nacken och ryggen – efter det.
Snö var det. Snö i sig tycker jag är trevligt. Vinter är inget jag ser fram emot. Jag har förstått att vi är flera som helst flyttade söderut med flyttfåglarna och sedan tillbaka till våren. Ska ta mig en allvarlig funderare på det där.
För, nu när vi är med i EU ska det ju inte vara något problem med var man bor och var man uppbär sin ersättning, eller? Och visst skulle jag kunna börja arbetsträna i Grekland för Trollhättans Stads räkning, eller?
Var till distriktssjukgymnastiken igår. Vi gick igenom några få lätta övningar som jag ska cirkelträna ett tag framöver, med start 13:00 nu på fredag. Det känns skönt att få komma igång.
På kvällen unnade jag mig en seans i bastun. Det satt fint. Det är bara det att bada bastu själv är liksom inge kul.
Satte i mig en påse jordnötter i går kväll. Den åker fortfarande upp och ned. Hustrun föreslår att vi ska sätta upp helkroppsbilder på oss själva, på kylskåpsdörren, från den tiden vi var normalt byggda (smalare). Kanske en riktigt bra idé. Som den nu är har man liksom en skev kroppsuppfattning.
Nu på förmiddagen ska jag åka till THN och hjälpa Mor lite. Det går väl sådär bra med hennes arm. Det kommer säkert att bli bra i slutändan men hon har det svårt nu.
Sedan har de något mickelmackel med datan också.
Eftersom jag misstänker att det kan vara en gammal whiplash som kan vara grundorsaken till de problem/besvär jag fått nu på senare tid så håller jag på att undersöka möjligheterna att få detta eventuellt diagnostiserat.
Vid vanlig s.k. slätröntgen ser man endast benstrukturer som ljusa partier. Via Magnetröntgen (MR) och datortomografi (CT) kan man se mer detaljer. Samt vid kontrast- och isotopröntgen.
Vid magnetröntgen är det dock nästan omöjligt att särskilja kärl, fett & nerver samt senor, ligament, bursor & muskler.
Hur det är med CT är jag inte insatt i. Men enligt litteratursökningar verkar det vara möjligt att bygga digitala s.k. 3D-strukturer av grunddata både från CT & MR. Det finns alltså dataprogram som om de bara får tillgång till s.k. rådata kan skapa dessa ”strukturer” och då ges respektive vävnad en specifik färg.
Problemet med whiplash är att det ofta är s.k. mjukdelsskador som ligger och skapar besvär. T.ex.; trasiga muskelfästen, avslitna/spruckna ligament/senor. Skadade muskler. Nerver som ”glidit” ur sin ”rätta” position”. Kärl som blivit tillklämda och inte kan ge tillräcklig blodförsörjning till t.ex. nerver och/eller muskler.
Jag har mina trevare ute. Är det någon besökare på denna blogg som kan ha information som jag kan ha nytta av?
Var ute på lokal i går. Till Butlers i THN. After Work på Swania är bättre. Vi tog bussen hem 20:45. Hemma tog vi det lugnt och tittade på Hon&Hannes. Sedan blev det bädden.
Trots denna skötsamhet är det lite ”trögt” i dag. Hostandet är bättre så antibiotikan har väl börjat verka.
Idag ska vi till Coop Forum och köpa frukt. Eventuellt blir det lite kikande efter ett köksbord också (inte på Coop Forum).
Hunden ska få sig en ordentlig promenad också. Det blev ju ingen i går. Djuren är förresten avmaskade nu på morgonen – ja de fick i alla fall avmaskningsmedicin.
I helgens aktiviteter ingår också att hinna med nedplockning av alla ljusslingor.
Ska till min vårdcentralsdoktor idag kl. 10:10. Jag har ”ont i hosten”. Möjligtvis kan det vara infekterat nere i luftrören. Hade en gulaktig upphostning sent i går kväll.
Är också ”lätt” förkyld – ”snorig”.
Annars är det bra – faktiskt.
Mor:
Gjorde mor sällskap till sjukhuset idag. Hon blev av med en del av gipset och så blev det sjukgymnastiska övningar. Och så givetvis ett gäng piller.
Far:
Han ångar på lite lätt upphetsad över ”ny teknik” i hemmet.
Hunden:
Pigg och glad, inget anmärkningsvärt krångel med magen. Får lite ”vanlig” mat emellanåt. Det är jättekul. Hon blir alldeles till sig. ”Vad var det där?”, verkar hon tänka, omedelbart följt av: ”Finns det mer?”
Katterna:
Linus verkar må prima.
Abbe är det har ”pälsproblem”. Vi håller på att ”köra in dem” på mer varierad kost – inte det lättaste. Pälsen ser i alla fall inte sämre ut.
Eget hälsotillstånd:
Jodå, klagar inte. Fortfarande problem med orken. Ungefär samma besvärsnivå som vid senaste ”rapporteringen”.
Just nu lite huvudvärk – en förkylning som inte vill ”bryta ut”.
Idag är det måndag. Far ska till röntgen idag. Annars är det inte så värst mycket mer på schemat.