Bredbandsföretag

Har följt debatten om detta med ”fart” på internet. En del bredbandleverantörer är ju lite ”luddiga” när det gäller om vilken ”fart” man egentligen får.

Noterade nu på ComHem’s senaste utskick att där står tydligt ”upp till” xxx kbit eller Mbit. Och det är ju bra. Eller?

Kan man inte tänka sig följande lösning: En just lösning, för konsumenten, vore ju om jag betalade för en ”möjlig” högsta hastighet men att jag sedan bara behöver betala ”verklig” hastighet. En slags maxtaxa. Eventuellt skulle man kunna tänka sig ett minibelopp och ett maxbelopp. Det här är ju fullt genomförbart!

Handlar väl mer om vilken bredbandsleverantör som vill vara kundvänlig. Eller är jag naiv? Går alltid kapitalet i främsta ledet?

Nöje
Idag åker hustrun och jag till Göteborg. Där ska vi roa oss lite smått och bo på

Blandat

Motion/hälsa
I går var jag till Friskis&Svettis och testade en s.k. Ki-jympa. Det lär nog dröja innan jag gör det igen. Jag mår inte så värst bra i kroppen idag och då har jag ingen träningsvärk.

Mitt på dagen var jag ute med hunden och gick med stavar. Kändes rätt bra. Kortade ned dem lite.

I dag ska jag till sjukgymnastiken. Det är många träningsmoment nu. 1,5 timmar tar det att gå igenom allt.

Djurliv
I går kväll, eller i natt, när jag var ute med hunden såg jag en räv. Det gjorde inte hunden. Men däremot kände hon lukten. Hon är kul å titta på, vårt yrväder, när hon försöker hitta det där som luktar så spännande.

För flera dagar sedan såg jag en häger? Kollade upp det där och jodå, om det varit flera milda vintrar så kan de stanna. Taskigt val av denne häger om man så säger.

Teoretiskt kunskapssökande
Håller ju på med förkovrandet inom DV-tekniken. Det går sakta man säkert. Har ”hakat” upp mig lite i ”färgläran” det är ett ruggigt spännande område, om man nu är lagd åt det hållet.

Hälso- och sjukvård

En stor del av min ofrivilliga fritid ägnar jag åt att dela med mig av mina erfarenheter till personer som kontaktar mig via ePost. De flesta har liknande besvär som jag haft och vill då veta mer.

Allt för många beskriver att de får tjata sig till undersökningar, remisser och korrekt diagnos.
Allt för många har också problem med Försäkringskassan.
Allt för många får rent oprofessionella besked från doktorer.

Det jag inte förstår är följande:
1. Tjänar samhället på att tillåta doktorer (hälso- och sjukvården) att inte ge en sjuk person en korrekt diagnos?

2. Doktorer säger att det är dyrt med magnetröntgen s.k. MR (ca 8000 SEK / undersökning) och därför remitterar de en magnetröntgen endast när de misstänker att det kanske måste opereras. Är detta sant? Att en magnetkameraundersökning relaterad till en persons sjukskrivning är dyr?

3. Av doktorer har jag fått höra att om man magnetröntgar och det finns ”något där” så förstorar eller så ”hänger personen upp sig” på detta ”fynd” och riskerar därmed att förstärka sina besvär.
Min erfarenhet är tvärt om! Får du veta vad det är som orsakar dina besvär så har du mycket lättare att förhålla dig till dem och då leder det ofta till att jag faktiskt får färre problem. Vem har rätt? Jag eller doktorerna?

4. Av vilken anledning har ”alla” doktorer hängt upp sig på undersökningar som visar att i ca 60% av alla som söker för ryggrelaterade problem så ”läker det sig av sig självt” om man inte gör något mer än sjukskriver? (Kallas konservativ behandling). Med beskedet att; har det inte gett med sig efter 3 veckor så får du återkomma.
Problemet här är att om jag nu tillhör de där 40% så säger ”samma” undersökningar att åtgärder (undersökningar & behandling) är avgörande för rehabiliteringsperioden om man sätter in dessa tidigare än 3 veckor.
Detta innebär att doktorer ”medvetet” skapar långtidssjuka med kroniska besvär bara för att de chansar och ”tror” att en person kanske kan tillhöra en ”majoritet” – hur vetenskapligt är det?

Jag har massor med fler frågor men jag får väl pyttsa ut ett antal i taget.

Läget

Är hyfsat. Känner fortfarande av ”pärsen” efter torsdagens statistinsats. Nackspärrsliknande värk i nackmuskler på vänster sida. ”Svider” lite under vänsterfoten, yttersidan. Samt lite ”pirr” i höger stortån. Dessutom lite mer värk i högerarmen än vanligt och mer känselbortfall i höger tumme samt ökande ”tjut” i huvudet.

Den ökande intensiteten i sjukgymnastiken kan ha en viss betydelse också.

Modern
Fick i dag reda på att mor blev illa behandlad på lasarettet när hon skulle få ett s.k. ”stift” utdraget i underarmen.
Först så kände och klämde doktorn efter för att hitta var änden på stiftet var. Och detta gjorde ont, på mor, hon har ju haft problem med vävnadsirritation.
Sedan trodde sig doktorn ha hittat stiftändan och ritade en cirkel på armen och lokalbedövade. Och gick sedan.
Och mor väntade och väntade och väntade…

Efter en väldigt lång stund får mor höra att doktorn gått? Nåja efter 10 minuter har tydligen personalen fått tag på doktorn och denne dyker upp. Mor är då orolig för att bedövningen släppt, hon tycker att det känns så.
Inte då, menar doktorn, det sitter i flera timmar.

Inte f-n var det bedövat. Mor genomled en liten operation i underarmen utan bedövning och dessutom hittar inte doktorn stiftändan? Mors redan höga blodtryck rusar i höjden – detta oroar doktorn?

Nu ska hon få åka dit en gång till. Då ska de göra en ”genomlysning”, först. (?!?) [Man tar en stark lampa och håller den nära armen och så tittar men från andra sidan]

Av vilken anledning gjordes inte detta vid första tillfället?
Och av vilken anledning tittar inte doktorn på röntgenplåtarna som bara är några veckor gamla för att se hur stiftet ligger?

Och som kaka på moset menade personalen att mor inte var berättigad till sjukresa.

Mor ångrade att hon inte åkte därifrån, som hon tänkte, när hon fick sitta där å vänta så länge. Nu får hon ju ändå åka dit en gång till.

Åderlåtning

Digital Video (DV)
Ni som är lika oerhört vetgiriga som jag är kan nu kolla mina ”djupdykningar”, inom området Digital Videoteknik, på följande sida: DV-teknik

Och givetvis är jag oerhört intresserad av synpunkter dels på innehållet, dels på sidans utseende samt gärna förslag på vad som skulle kunna vara kul, nyttigt eller vad vi nu ska kalla det och som ni tycker att jag skulle ta upp under den här ”rubriken”: DV-teknik.

Åderlåtning
Idag har jag varit till vårdcentralen nu på förmiddagen och åderlåtit mig. 4 rör tömde ur mig.

Det är inför det stundande läkarbesöket som ska utreda hur det är med min eventuella gluten- och/eller lactosintolerans.

Nu behöver jag ju inte vara någon Einstein för att själv komma fram till att jag mår bättre när jag inte äter ”mjuka” eller ”råa” spannmålsprodukter. Är det tillagade eller uppvärmda går det bättre.

Egentligen ville jag bara komma till en dietist för att få kostråd. Men vägen dit måste alltså gå via åderlåtning och läkarbesök – så det så!

Hade en släng av mitt s.k. ljumskproblem nu på morgonen? Kan det bero på att jag slarvar med stretchen av m. iliopsoas? Den muskeln hjälper till att dra lårbenet uppåt. Den fäster i nedre delen av ryggraden och i övre delen av lårbenet.

Nu ska jag ”kasta mig” över vetskapen om den digitala videotekniken (DV) igen.

Orientalisk afton

MÅGott. Eleverna på Magnus Åbergsgymnasiets Restaurantlinje i Trollhättan har arbetat med att skapa en Orientalisk afton, i projektform.

De lyckades över förväntan.

Maten var, i mitt tycke, en fullträff. Den visade verkligen vad vi ”feta” husmanssvenskar kan göra av råvaror som vi normalt anser vara ”tråkiga”.

Utöver maten och en himla bra service så serverades det också anatomiska läckerheter. En flicka som visade hur detta med magdans går till. Och att röra sig snyggt i största allmänhet.

Ser man det inte med egna ögon så tror man inte på det. Det var faktiskt första gången, i mitt liv, som jag såg det live. Och därmed kan jag konstatera att det är inget trick.

Att det vickas på höfter, det har jag väl sett, men på det sättet? Och hur gör människan när hon får endast rumpan att skaka? Överkroppen är still och fötterna står stadigt i golvet och knäna är så gott som orörliga? Obegripligt.
Visst begriper jag att det är muskelkontroll som vi vanliga dödliga inte är behäftade med, men ändå?

Ska jag få min stjärt att skaka till en gång, på det viset så måste jag hoppa upp och landa stumt jämfota. Och det är något jag INTE gör.

Till hösten planerar jag ju å börja arbetsträna och återuppta mitt ledarskap inom Friskis&Svettis. När jag sätter ihop det passet ska jag definitivt ha med höftvickande, bröst- och rumpskakande. En å annan smidigt flytande hand-, armrörelse kan det kanske också bli. Vi karlar behöver bli smidigare.

Allmänt

Dagen i går fungerade utmärkt! Dock, om jag inte ställt klockan efter att jag rastat hunden och vilat så hade jag försovit mig, till sjukgymnastiken. ”Vilandet” blev ett sovande på 1,5 tim.

Det var jättegott med Tacos och hustrun hade gjort en jättesmarrig efterrätt så nu är den eventuella viktnedgången som bortblåst.

Idag försöker jag återigen få till det med amatörfilmandet. Nu prövar jag med 4x500W och DV-kameran på slutare: 1/1000 och bländaren: 29 (har fortfarande inte hört något från Samsung om hu det förhåller sig med bländare, dels om den är digital eller inte och dels om detta med ’omvänd’ ljuseffekt. Man får ju mer ljus med högre bländartal?)

Nu ska jag ut i det snöande snöblasket och promenera med hunden.

I kväll ska hustrun och jag på orientalisk afton på MÅGott i Trollhättan.

Ha en bra resterande dag!

Filmteknik

I sanning en knepig konst – men givetvis utmanande. Har stött på ett märkligt fenomen. När jag filmar så har jag en kabel från kameran till TV’n (via DVD/VHS-apparaten). Jag kan då kontrollera vad som verkligen kommer med i TV-rutan samt ljussättningen.

När jag sedan ”fångar”(Capture) DV-filmen från DV-videokameran, via FireWire (IEEE1394), till Datorn med hjälp av Nero 7 (t.ex.) och därefter ytterligare (via Nero 7) bränner det till DVD. Så ”försvinner” ca 75% av färgen? I TV’n. Tittar jag på DVD-filmen via datorns DVD och i Datamonitorn så har jag kanske bara 25% färgförlust.

Jag inser ju att det försvinner en del ’information’ i omkodningen från DV-formatet till DVD. Man varför just så mycket färg och av vilken anledning blir det så mycket sämre i TV’n?

Har joxat med TVs-apparatens färg, kontrast & ljusmättnad och då blir det väl något bättre. Är TV’n så in i helsike kass?
Men, i läget från kameran till TV så visas ju nästan mer färgmättnad än det jag sedan ser i datamonitorn?

För att utesluta fel i Nero 7 har jag också testat hela ’kedjan’ via Cyberlink PowerProducer 1 också. Samma resultat.

Som en sista grej har jag också ’fångat’ DV-film via Windows MovieMaker 2 och sparat det som DV-AVI(PAL). Nu ska jag bränna det via Sonic RecordNow till DVD (som AVI-fil) och se hur det blir.

Annars, i dag
Gäller det att vila. Ska fixa lite förberedelser för en Tacomiddag. Sonen och flickvännen kommer i kväll.

Ca 11:00-12:00 har jag tänk att hunden och jag ska få sig en längre promenad. Jag med broddar under fötterna.

Klockan 15:00 ska jag till sjukgymnasten.

Hälsoläget

Är gott eller acceptabelt. Trött. Sjukgymnastiken tar hårt på en. Nu ska jag dit i dag igen, kl 13:00. Men det verkar gå framåt, tycker jag.

Väsandet i huvudet är kvar. Likaså hudkänselbortfallet i halva höger tumme. Och jag får fortfarande ökande besvär om jag gör något ansträngande.

I dag ska jag roa mig med att hitta rätt ljussättning i sovrummet. Och så ska jag bränna en videoCD som visar skillnaden mellan tre olika kameratyper.

Hälsoläget

Är gott eller acceptabelt. Trött. Sjukgymnastiken tar hårt på en. Nu ska jag dit i dag igen, kl 13:00. Men det verkar gå framåt, tycker jag.

Väsandet i huvudet är kvar. Likaså hudkänselbortfallet i halva höger tumme. Och jag får fortfarande ökande besvär om jag gör något ansträngande.

I dag ska jag roa mig med att hitta rätt ljussättning i sovrummet. Och så ska jag bränna en videoCD som visar skillnaden mellan tre olika kameratyper.