Filmteknik

I sanning en knepig konst – men givetvis utmanande. Har stött på ett märkligt fenomen. När jag filmar så har jag en kabel från kameran till TV’n (via DVD/VHS-apparaten). Jag kan då kontrollera vad som verkligen kommer med i TV-rutan samt ljussättningen.

När jag sedan ”fångar”(Capture) DV-filmen från DV-videokameran, via FireWire (IEEE1394), till Datorn med hjälp av Nero 7 (t.ex.) och därefter ytterligare (via Nero 7) bränner det till DVD. Så ”försvinner” ca 75% av färgen? I TV’n. Tittar jag på DVD-filmen via datorns DVD och i Datamonitorn så har jag kanske bara 25% färgförlust.

Jag inser ju att det försvinner en del ’information’ i omkodningen från DV-formatet till DVD. Man varför just så mycket färg och av vilken anledning blir det så mycket sämre i TV’n?

Har joxat med TVs-apparatens färg, kontrast & ljusmättnad och då blir det väl något bättre. Är TV’n så in i helsike kass?
Men, i läget från kameran till TV så visas ju nästan mer färgmättnad än det jag sedan ser i datamonitorn?

För att utesluta fel i Nero 7 har jag också testat hela ’kedjan’ via Cyberlink PowerProducer 1 också. Samma resultat.

Som en sista grej har jag också ’fångat’ DV-film via Windows MovieMaker 2 och sparat det som DV-AVI(PAL). Nu ska jag bränna det via Sonic RecordNow till DVD (som AVI-fil) och se hur det blir.

Annars, i dag
Gäller det att vila. Ska fixa lite förberedelser för en Tacomiddag. Sonen och flickvännen kommer i kväll.

Ca 11:00-12:00 har jag tänk att hunden och jag ska få sig en längre promenad. Jag med broddar under fötterna.

Klockan 15:00 ska jag till sjukgymnasten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *