Filmteknik

I går pluggade jag filmteknik. Jag ’tror’ att jag fått grepp om det.

Tekniken inuti kameran, mycket schematiskt, bakifrån och framåt;
CCD:

(Charge Coupled Device). I mitt fall är den 1/6 tum (diagonalen) och är på 800000 pixlar
(hittar inget om ljuskänslighet (ISO (?)).
Pixlarna är de ljuskänsliga ’punkter’ som digitaliserar bildinformationen.

Slutare:
Slutaren kan ’öppna’ sig i olika hastigheter (del av sekund), bestämmer under hur lång tid CCD’n ska utsättas för ljus.

Bländare:
Bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in mot CCD’n.

Objektiv1:
’Ställer in’ skärpan.

Objektiv2:
Detta objektivs avstånd från CCD’n bestämmer hur stor Zoom (tele) du kan få.

I samband med detta, viktiga begrepp (för min kamera);
Skärpa/fokus:

Bildens tydlighet. Här avgör givetvis hur många pixlar CCD’n har samt hur stor den är. Men kvalitén och mängden ljus har också stor betydelse.

Skärpedjup:
Det område framför och bakom objektet som upplevs skarpt. Det är alltid mer skärpa bakom objektet än framför.

Brännvidd:
Bredden på bilden. (Hur mycket av motivet som kommer med på bilden)

Slutarhastighet:
1/10000, 1/4000, 1/2000, 1/1000, 1/500, 1/250, 1/120 och 1/50.
1/10000 ’kräver’ mycket ljus. En slutarhastighet som ger hög skärpa och litet skärpedjup. Typisk ’ute-slutartid’.
1/50, eftersom detta är en relativt lång slutartid så räcker det med relativt lite ljus (inneljus). Denna slutarhastigheten ger lägre skärpa, större skärpedjup.

Bländaröppning:
00-29. 00 är maximalt öppen och 29 är minsta öppningen. Ju lägre tal desto mer ljus. Ett lägre tal ger också sämre skärpa. Därav vikten av att ha så bra ljusförhållanden som möjligt ’utanför’ kameran, fram för objektivet.

Objektivdiameter:
30mm. Ju större diameter desto bättre.

Objektivkvalitet:
Kikar man på ’f’-talet kan den ’skvallra’ om objektivkvalitén. I mitt fall är den f1,6 i vidvinklelläge och f2,6 vid tele. Men man ’säger’ att objektivtes ’f’-tal är f1,6.
Ju lägre värde desto bättre kvalitet på objektivet (grovt).

Zoom:
20x. Inuti kameran flyttar sig ’grejerna’ (46-2,3=)43,7mm. Räknar vi om det till 35mm-’tänket’ så motsvarar det en zoom om ca 33-664 (vidvinkel-tele).
I teleläget är skärpedjupet litet.
I vidvinkelläget är skärpedjupet nästan oändligt.

Vitbalans:
Ska man filma ’scener’ och vid olika tidpunkter är manuell vitbalansering ett måste. Vitbalansering innebär att man ställer in kameran så att den får så ’rätt’ färger som möjligt.
Zooma in mot en vit eller ljusgrå yta som bör täcka bildytan till 80% och ’sätt’ vitbalansen.
Väljer man att ha automatisk vitbalans kan det hända att om en person lämnar bilden så ändras färgerna i scenen.

Fokus:
Samma som skärpa. Att sätta skärpan manuellt (fokusera) gör att videofilmandet blir mer ’stabilt’. Har man videokamera på autofokus så kan bilden tendera att ’åka’ mellan skarp och ’suddig’.

Kontrast:
När man filmar med videokamera eftersträvar man så lite kontrast som möjligt. Främst beroende på att videofilmandet är relativt dåligt på att visa kontrastövergångar.
Det är av den anledningen, bl.a., som just ljussättningen är så viktig.

Ljusmängd:
Bra ljus är ca 900 lux.
2x100w halogenljus (2-3m) = 1400-1600 lux.
100-500w halogenljus = 3200k (kelvin: färgtemperatur).
Stearinljus, 20cm: 10 lux (1000k).
Klar himmel mitt på dagen i solsken: 100000 lux (10000k)

2 svar på ”Filmteknik

  1. Läste på Voodoo Film Forum att bländaren i en DV-kamera är ’digital’?

    Alltså ingen fysisk bländare.

    Låter ju som ett utomordentligt fuskande?

  2. Det som står under rubriken ’Brännvidd’ stämmer inte.
    Det ska mer vara: ”Hur mycket av motivet som kommer med på bilden”.
    Jag har brännvidden 2,3-46mm.
    2,3mm brännvidd är vidvinkel – du får med mycket av motivet.
    47mm brännvidd är tele – du får med en mindre del av motivet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *