Massa nostalgi

sömn, alldeles för kort, 03:00 till 07:00.

Nostalgi
Den sjunde dagboksanteckningen från tiden då jag gick Vårdlärarutbildningen, på Vårdlärarinstutionen i Mölndal (Göteborg) är idag publicerad: VLI 1985-08-26 mån 26-Aug-1985.

Film
Idag hade EL-Giganten och OnOff lockerbjudanden. Man fick köpa filmen ”Män som hatar kvinnor” efter Stieg Larssons första deckar-thriller-trilogi i Millenium-serien (99 SEK). Och det kommer film på de andra två böckerna också.
[Bild: Män som hatar kvinnor]

Farsan
Hustrun och jag åkte till Trollhättan och köpte med oss bakelser och hälsade på far.

Det passade bra, han fick bakelse till efterrätt.

Skatteverket
Mor Vivan (dödsboet) har fått tillbaka på skatten 29 SEK.
Så här står det:
”Belopp under 100 kr betalas inte ut utan står kvar på skattekontot och ränteberäknas.”

Jag ska kontakta Skatteverket i morgon och höra hur länge då?

Sedan ska vi se om jag lyckas förmå dem att föra över de 29 SEK till fars skattekonto.

Mera nostalgi
En stor del av gårdagen och dagen idag har jag ägnat åt att installera och få ordning på ett s.k. galleri. En, för mig, ny tjänst. Gallery version 2.3.

Det går bra att kika på det: galleri.ngn.nu

De alster jag dokumenterar ämnar jag publicera där. Jag är mäkta stolt över vad jag gjort under främst 80-talet.

Promenad
Har lyckats klämma in en relativt rask promenad nästan var dag i den här veckan.
Just nu provar jag att gå med gåstavar, lågt satta och mer som stöd. I stället för käppen. Det verkar fungera.
Bara knäleden som inte vill riktigt – men det går.

Carema Vårdcentral Grästorp
De har en hemsida. Där kan man förnya recept och begära att få tid hos sin doktor.

Det har jag gjort. Både bett att få förnyat recept på Brufen® och en tid för att få träffa doktorn. Jag vill höra doktorns åsikt om den där ’fläcken’ som börjat bli tydligare på höger kind – och så kliar den emellanåt.

Hälsoläget:
Får bedömas som gott. Just den här årstiden är min fysiska höjdpunkt. Det är något med klimatet som gör mig extra gott. I september brukar det dala. Vi får se hur det blir i år…

FilmFredag

Skriver mer om den här dagen när jag får tid, ork och lust – samtidigt…
sömn ok med hjälp av Stesolid®.

Statist
De ringde från Film i Väst, tror jag, eller var det från Memfis film AB? Eller så var det från själva filmteamet och deras statistkoordinatorer. De ringde i vart fall i onsdag och frågade om jag ville vara statist i en Josef Fares produktion och att det handlade om en PUB-scen.

Jag tackade ja men kände genast att det var kanske dumt. Planerad inspelingstid var 07:45-16:00. Det är ju en hel dag…

Funderade på att ringa tillbaka och tacka nej.

Nu gjorde jag inte det. Utan jag tänkte går det så går det och jag tycker det är spännade att se hur de bär sig åt när de filmar. Får jag mer värk än vanligt så får jag väl ta mer läkemedel.

Planerad premiär feb 2010. Ständigt denna väntan…

Och inget namn har den än. Svenska Filminstitutet kallar den: Josef Fares 2009.

Jag har föreslagit ett namn till Josef: Farsan! Men det var tydligen redan diskuterat och ratat…, konstigt?

Scenen; är alltså att ’Aziz’, spelad av Jan Fares, kommer till en PUB – mer är väl dumt att avslöja…

Övrigt om filmen kan bl.a. läsas om på: Bio.nu Fares nya komedi, Svenska Filminstitutet: Josef Fares 2009.
Och om Josef Fares produktionier kan det läsas om på; sv.wikipedia.org Josef Fares.

Personligt, så här mellan Er och mig, Josef är jättetrevlig. Alla i teamet var jättetrevliga.
Alla pratade med alla och jag fick aldrig känslan att det var ’uppdelat’ vi och dom. Vi var ett gäng som gjorde något ihop och det var resultatet som var viktigt. Stämningen var bra, trots märkbar trötthet mot slutet på dagen.

Vi var ca 40 statister och vi blev väl omhändertagna. Ständig tillgång till kaffe, vatten, kakor, smörgåsar, ost och frukt. Till lunch fick vi pannbiff med kokt potatis, sås och grönsaker samt smör och bröd. Och kaffe på maten.

En miss var storleken och ventilationen samt antalet sittplatser i statisternas ’väntrum’. 8 stolar till 40 personer, det räcker inte.

Och om jag kom med, i bild, i någon tagning, som väljs ut, efter redigering, ja, det återstår att se…

Urklipp från ttela (12 jun 2009):
[Bild: Josef Fares filmkomedi 2009]

Mina Live-värden
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Jobbigt att gå upp så tidigt…
Under dagen: Förmiddagen höll på att knäcka mig. Första ’bilden’ blev det 12 omtagningar på. Vid ca 12:00 fick jag ta extra medicin.
Kvällen: Det var en mycket mör Nisse som kom hem. Hustrun korkade upp vin och sedan gjorde vi kvällen. För min del blev det en kort kväll. Var i säng kl 21:00.

Både Lördag och Söndag

Gårdagen 090103 Lördag
[Visa mer…]

Dagen idag 090104 Söndag
Sömn ua

Dottern är ju här så då vill jag ju prata med henne.

Lite lunch hann vi med.

En eftermiddagspromenad

En ’ToDo’-lista för morgondagen
[Visa mer…]

Mina Live-värden:
[Visa mer…]

Hälsoläget
Morgonen: Trött (uppe för sent…), annars OK
Under dagen: Det är väldigt känsligt. Med medicineringen, missar jag med en 30-40 minuter så känns det direkt.
Kvällen: Lätt förvirrad. Försöker få struktur på allt som ska göras i morgon i samband med mor Vivan.

FilmMåndag

Dagen igår (söndag 081109)
Sov mest hela dagen.

Sonen kom och grattade fars dag.

17:30-19:30 var jag på Varmvattenjympan

Hälsoläget
Morgonen: Tja, jag vaknade 10:00. Gick och lade mig igen, direkt. Sov till 12:00, Inga konstigheter i kroppen, förutom trötthet.
Under dagen: Vilade en stund igen, trött.
Kvällen: Efter varmvattenjympan hade jag rätt så ont i kroppens högersida. Lade mig tidigt.


Dagen idag (måndag 081110)
sömn ua.

Gick och lade mig, i går, kl 21:00. vaknade idag 09:00. Upp och åt frukost. Lade mig igen, vaknade kl 11:30.

James Bond 007
Min farsdagpresent var ett biobesök med sonen (jag önskade mig det). Och jag ville se senaste James Bond filmen: ”Quantum of Solace” med:

[Bild: Quantum Of Solace 007]
 
[Bild: Daniel Craig (som 007)]
Daniel Craig som
James Bond 007
[Bild: Olga Kurylenko. En av Bondbrudarna i Quantum Of Solace]
Olga Kurylenko som
’Bondbrud’ Camille
[Bild: Mathieu Almaric spm Mr Greene i Quantum Of Solace]
Mathieu Amalric som
’The Bad Guy’ Dominic Greene

[Bilder hämtade från: James Bond Wiki – Qantum Of Solace]

Min recension:
Läste en annan recension som menade att denna film skulle haft en annan regissör. Jag håller med om detta. För det första måste denne regissör: Marc Froster, ha sin bakgrund som bildproducent från någon melodischlagerfestival, eller liknande. Ni vet en sådan där som vrider och vänder och zoomar in så man blir förlorad, förvirrad och inte uppfattar vad som händer och så kan man bli yr i huvudet.

Stora delar av filmens actiondelar var tyvärr på det viset; suddigt, svåruppfattat. Av vilken anledning visar man det i så fall över huvudet taget? En trappa som rasar ned i en annan dela av en byggnad medan Bond slåss med Boven någon helt annan stans. Många sådana scener var det.

Känns som om jag skulle behöva se den en gång till (vilket jag iofs alltid gör, när jag köper DVD’n) för att få ett bättre grepp om handlingen.

James Bond 007; Daniel Craig, skötte sig utmärkt.

Hälsoläget
Morgonen: Seg, värk, trött
Under dagen: Till en början trött, småvärk. Höll i sig
Kvällen: Kanske lite bättre om vi inte räkna tröttheten, dags för bädden.

Rolig och men lite kroppstrött Måndag

Djur & Natur 1
Var väl lite skeptiskt när jag åkte ut så pass tidigt. Det blir lång skugga och då är det lätt gjort, om man är oförsiktig, att skrämma kräldjuren.

Men jag såg massor med ormar. Ingen Huggorm men uppemot 8 snokar och jag tror att jag fick hyfsad bild på kanske 5 stycken. Vi får se.

Någon fjäril blev det nog också.

Vill minnas att jag fotograferade en buskliknande växt med gröna bär och lila blommor. Spännande å se om jag kan klura ut vad det kan vara.

Någon vit blomma med besökande Blomfluga blir det nog också.

Och igår kväll, när hustrun fick ut mig på en kvällspromenad, så såg vi en sådan där pyttepadda. ’Boing-boing’, kallar vi den, internt.

Padda (Bufo bufo)
Padda (Bufo bufo)
(080713)

Snokar (Natrix natrix)
Snok (Natrix natrix)

Besksöta (Solanum dulcamara)
Besksöta (Solanum dulcamara)

Nysört (Achillea ptarmica) Vit blomma (Inte en susning) och Gul hagblomfluga (Syrphus ribesii)
Vit blomma (inte en susning) och Gul hagblomfluga (Syrphus ribesii)

Rapsfjäril (Pieris napi)
Rapsfjäril (Pieris napi)

Djur & Natur 2
Tog en sväng.med bilden, om Överby och tog mig en promenad till ’mina’ plåtar. Där var fullt med kopparödlor (totalt 12st). På väg därifrån såg jag en Tordyvel och en Skogsödla. Och efter ytterligare lite promenerande tillbaka till bilen såg jag en Huggorm i dikeskanten.
[Redigerat: 080715] [Visa mer…]

Film
Hustrun och jag har precis varit och titta på filmen: Mamma Mia. Jag trivdes hela tiden.

Hälsoläget
Nätterna blir jobbigare? De där rytmiska muskelskakningarna, i delar av höger bröstmuskel och delar av muskulaturen kring höger skulderblad, är jäkligt irriterande. Det blir bättre om jag lägger mig på höger sida men det är tydligen inte min favoritsovsida.
Annars väser det som f-n i huvudet. Värker armar och ben, mest på höger sida. Ryggmuskulaturen är som ett pansar.
Och emellanåt får jag s.k. känselsensationer i form av att det bränner i skinnet. Mest händer detta på höger tumme och handlov samt underarmen upp mot armvecket. Ovansidan på höger lår. Och så växlar det mellan stortå, mellantår och lilltåsidan, i höger fot.
På vänster sida är det mest muskelryckningar som stör samt att jag upplever mig svagare på den sidan.
Just nu (21:00) har jag som mest ont i höger lillfinger…

Måndag

Jobbat förmiddagen.

Fantastiskt härligt väder. Kände tvånget att ge mig ut med kameran och se om jag kunde hitta något spännande vid mitt favoritställe, Onsjökärret.
Jag fann allt något som i alla fall jag tyckte var spännande, en Ryggsimmare. Se den och läs om den på: ngnfoto.blogg.se bilder.ngn.nu Rubriken: Onsjökärret. Skinnbagge 071008.

Kvällen har jag ägnat framför TV'n och en film, på DVD. James Bond, Casino Royale, 20:e Bondfilmen. Tycker nog att den är lite väl rå. Måste man se alla detaljer i våldet? Bortsett från det så tycker jag att Daniel Craig duger alldeles utmärkt som James Bond.

Teknik:

Hustruns cykel. Vi var och hämtade den. Den har ju varit på punkalagning. Hustrun passade då på att köpa, på min inrådan, en dynamo och en strålkastare (miljövänligare än batteribelysningarna). Sedan åtog jag mig det stora nöjet att montera det hela. Gick bra. Sedan fick jag teckna en beskrivning över HUR hustrun skulle sätta på dynamon.

Film:
Liftarens Guide till Galaxen. Filmen i sig var bra och kul. Lite besviken blev man dock över hur mycket som inte var med. Det mesta kände man ju igen från boken. Men man hade inte föreställt sig att den depressiva (manodepressiva) roboten Marvin skulle se ut så som han gjorde. Och inte att Vogonerna var med så mycket. Jag får nog ta och läsa boken en gång till.

Nu är det sängen som gäller!

God Natt!

Har precis sett filmen ”Tretton dagar”. Den får en att tänka. Frågor väcks. Vad är det som ligger bakom krig? Vilka är det som startar dem? Vad är det för motiv?

Nu ska jag rasta hunden, njuta av friden och stillheten. Läga mig och sova – och drömma – nåt bra.

Och jag upprepar mitt mantra:
Om alla tänker goda tankar – då blir det fred på jorden.