Lördag

Härlig morgon, sov bra i natt.

Våra vänner M&M kommer. Vi äter lite sedan tar vi bussen till Trollhättan och Vinmässan på Folkets Hus arrangerad av Munskänkarna.

Biljett får man bara ur-hand-i-hand. 200 SEK kostar det och då fick man ett vinglas och två häften med 10 kuponger vardera, en penna och ett häfte med alla vinsorter beskrivna.

Vinerna kunde avsmakas uppdelat på 10 stationer, efter druvsorter, 211 olika viner. 5 kunde avsmakas i en vintest och två vid en förläsning om Rioja-viner.

Det var helt suveränt! Eftersom vi var där relativt tidigt så kunde man gå och botanisera lite i lugn och ro, mot slutet blev det nästan irriterande trångt och vinerna började ta slut. Mellan varje vinsort kunde man ta vitt bröd och bubbelvatten.

Vi var på två föreläsningar. Den första; ”Choklad med goda drycker”, föreläsare: Benny Eriksson. Utöver kunskap om choklad levererade också Benny en kulighet: Han vände sig till oss herrar och sa att nu skulle han ge oss tips på en trerätters perfekt middag. Han beskrev en urläcker förrätt och en lika läcker huvudrätt samt en smaskig efterrätt och till varje ett dryckförslag (vin givetvis). Och så avslutade han: ”Och mina herrar, funkar inte det här – byt dam!”

Föreläsning nr två, som vi var på: ”Det nya Rioja” med Michel Jamais var inte lika roligt. Det var mer högtravande och vände sig till vana vinprovare med Rioja som specialitet eller intresse. Så en annan öldrinkare kände sig inte riktigt hemma bland alla konstiga namn och beskrivningar. Dessutom var jag så kissnödig så det höll på att gå riktigt illa. Jag var tvungen att smita ut och lätta på trycket.

Jag tror att jag mäktade med att smaka på ca 12 olika viner. Ska inte redogöra för dem för det var ingen som träffade rätt. Jag är helt enkelt ingen älskare av vin – men jag försöker. Var är alla ölprovarmässor?

Vid provsmakandet av det 5:e vinet höll jag på att dö. Jag satte i halsen, rejält. Och sedan sved det en bra stund efteråt. Tog väl nästan 45 minuter innan jag var någorlunda funktionsduglig igen.

Hejade på många jag kände och pratade lite med en del.

Jag vet inte hur många det var där men det var många hundra, kanske 1000 (samtidigt)? Det var nog betydligt fler besökare, det kom och gick folk hela tiden. Mycket lyckat.

Vi tog bussen tillbaka till Vänersborg och Onsjö. Där blev det god mat och mysig samvaro. Relativt tidigt i säng. Vi var alla rätt så trötta.

Fredag

Läkarbesök
Var till vårdcentralsdoktorn på förmiddagen. Det blir fortsatt sjukskrivning. Alltså fortsatt arbete 10 tim / vecka.

Har troligtvis en diskbuktning i nivå C7, åt vänster. Det innebär att för jag hakan ned mot bröstbenet så värker det till som attan i vänster överarm – så det gör jag inte. På morgonen kan det dock gå bra. Sedan blir det värre under dagen.

Tar nu medicin mot värk 3-4 ggr per dag.

Det värker ständigt i underarmarna men medicinen hjälper ganska bra.

Fick en hel påse mediciner. Ska få en kontakt med en kurator (och kanske massage) och så ska jag försöka få en tid till ortopeden på Sahlgrenska i GBG. Det kan faktiskt gå snabbare om jag sköter det själv än att gå via remiss. Det är i alla fall värt ett besök.

Mobiltelefonen
Var och hämtade den på det s.k. paketutlämningsstället (åh… vad jag saknar posten, gamla fina posten…)

Den här funkar till belåtenhet. Den är nu laddad och konfigurerad. Har precis fört över några mp3-låtar och så tre stycken avslappningsspår. Den är också synkad med mina kontakter och kalendern i Outlook.

Garderob
Vi har sålt en garderob. Hustrun ansåg att vi hade en för mycket…
Det var ett gäng här och hämtade den. Medan damen som köpte den gav mig pengar så bar hennes pappa och dotter ut den. Möjligtvis var pappan hennes man men han verkade väldigt gammal. Kände mig urusel som inte kunde hjälpa till. Men de klarade det galant.

20-årsjubileum på Överby (Trollhättan)
Vi var där. Vi gick till OBS, nej just det, Coop Forum heter det ju numer. Där åt vi tårta, ost, kött, choklad och så drack jag kaffe och cider (hustrun dricker inte kaffe). Efter det knallade vi bort till nyöppnade Max (Svensk hamburgerkedja). Där köpte vi en ”original” för 39 SEK. Den var jätteäcklig (plastig) och pomes fritasen var sega. Helt klart minus. Ingen bra start.
En annan klar knepighet var att det fanns ingen väg att gå. Skulle man gå dit, lagligt, så fick man gå vägen via McDonalds, om du nu t.ex. åker buss. Hur smart är det?

Var en sväng till mor&far medan hustrun handlade.

Bassängavslappningen

Tänk att en bassängavslappning kan bli händelserik? Ja nu var det ju inte under själva avslappningen som det hände så mycket det var mer innan och efter.

Innan:
Efter att jag rengjort mig går jag och sätter mig i bastun och värmer upp mig lite, innan jag går in till bassängen. Dessutom får man inte gå in innan. Respektera andras tider å det där, ni vet.
Jag gick in i bastun, en unisexbastu, där sitter en kvinna. Jag sätter mig i närheten och börjar prata. Efter en stund kommer ytterligare en kvinna in men hon drar inte igen dörren efter sig så vi påtalar det. Och jag lägger till: ”Ja dina kamrater som duschar kanske inte blir så nöjda om det står öppet.” Sa jag då med tanke på att de inte har några kläder på sig och att det kan sitta gubbar i bastun, just då jag. Då svarar hon: ”Det gör väl ingen skillnad, det är ju ändå genomskinliga dörrar!” Och så blänger hon på mig, tror jag. Jag ser inte det utan glasögon. Och så fortsätter hon: ”Ja och det är väl därför du sitter där du sitter, för att titta!”.

Nu satt jag faktiskt så jag tittade rakt mot den där glasdörren med rugglig vågformad yta som faktiskt går att se igen och man kan se att det rör sig nakna personer, på andra sidan. Jag antar det i alla fall. Jag har inte med mig glasögonen i bastun. Så vad det är för kön på de där beiga figurerna som rör sig på andra sidan det där suddiga glaset, ja det kan jag inte avgöra. Och det talar jag om för kvinnan. Hon tar ingen notis om det, verkar det som, utan hon fortsätter: ”Ja de är ju felvända de där glasdörrarna, jag har påtalat det för personalen. Den mörka sidan ska ju vara inåt.”

Jag tittar dels på dörren in till damernas och dels på dörren in till herrarnas, det finns ingen mörk sida. Glasdörrarna är lika ljusa på bägge sidor. Att de ser mörka ut från duschrummet sett beror ju på att det är mörkt inne i bastun. Jag hinner inte påpeka det där för kvinnan, hon går iväg.

Mitt damsällskap säger då: ”Å inte sa hon nåt om att jag sitter här och tittar på nakna gubbar? Men det är väl bäst att hålla tyst om det.” Hon fortsätter: ”Hon måtte ha bra syn den där, jag ser då inga intressanta detaljer, det är ju bara suddigt.”
Klockan går och det har blivit dags för mig att gå till bassängen så jag reser mig för att gå och säger då till damen: ”Ja man lär så länge man lever.” Och nickar menande in mot damernas. Damen nickar i samförstånd.

Efter:
Även efter sätter jag mig i bastun för att liksom efter-koppla-av efter avslappningen. När jag sitter där och väntar på min bastukompis, en tjej som är med i samma avslappningsgäng. Vi brukar sitta en stund och samtala om allt möjligt, mest sjukligheter.
När jag sitter där, och väntar, slits damernas dörr upp. Jag hinner uppfatta att det är en mycket naken kvinna som ställer sig i dörröppningen. Gentleman som jag är så tittar jag stint åt ett annat håll. Kvinnan fattar att något inte stämmer. Stänger dörren igen. Och jag ser sedan hur hon viker sig och jag hör hur hon skrattar. Jag hör också min bastukompis som ursäktar och menar att det där skulle hon ju ha talat om, men hon hann inte.

De har nyligen bytt dörrar och skyltar om att det är unisexbastu har inte kommit upp än.

Mobiltelefonen
Jag beställde ju en via nätet. Som skulle hämtas i butiken som inte hade några…

Jag åker i alla fall dit och lämnar fram lappen. Men sedan kunde jag inte vara så elak att gå hela vägen så jag upplyste dem om att den där telefonen har de inte men jag ville veta hur de tänkte lösa problemet. De tänkte inte lösa det problemet. Jag tvingade dem dock att kolla om det fanns någon i Uddevalla (Torp) och där hade de 5st. Bestämde mig för att jag inte hade någon lust att åka dit, dessutom hade det här krånglat tillräckligt.

Jag åkte hem och satte ihop ett meddelande till El-Gigantens kundtjänst och förklarade hela snurrigheten och klämde till med att jag förväntar mig någon form av kompensation.

Jag blev erbjuden en presentcheck om 100 SEK. Jag accepterade det och så har jag beställt en mobiltelefon, som ska skickas till mitt s.k. paketutlämningsställe. Nu får vi se om det kommer och vad det innehåller. Slutkostnad: 990 (mobilen) + 89 (frakt) – 100 (presentcheck) = 979 SEK. Om allt är OK så får väl det vara OK.

Min sjukhistoria 2001 (2:a upplagan)

2001 2002 2003 2004 2005 2006

Första gången jag begrep att det var något lurt i nacken, som orsakade den där märkliga värken mitt på höger överarms utsida, var när jag stannade utanför mitt jobb och tittade uppåt och det högg till som attan i armen.För att övertyga mig om att det inte var en tillfällighet upprepade jag det där ett antal gånger till – jag höll på att svimma av smärtimpulserna.Värken i överarmen började några dagar efter att vi via bilfärja landat i England och körde mot Skottland. Jag noterade då också att värken lättade om jag höll armen lite bakåt uppåt. Som när man håller handen på passagerarsätets nackstöd – vilket var precis vad jag gjorde. Värken lättade också av att jag gick. Vi gick mycket i Skottland. Det var högländerna (Highlands) som lockade.

Senare förstod jag att jag fått någon form av skada i nacken när jag satt i britsen, uppbackad bakom ryggen, på båten och läste i en bok. Det var relativt kraftig sjögång – jag somnade. Hakan gled ned mot vänster (ja, jag vaknade så i alla fall). Och så gjorde det attans ont i nacken.
Masserade lite, fixade till bädden och lade mig tillrätta, somnade och vaknade på morgon utan att känna något konstigt.Men det var troligtvis då en eller två s.k. mellankostdiskar brast eller buktade kraftigt (diskbråck). Och tryckte på ryggmärgsnerver som letade sig ut från ryggmärgen och ut till höger arm och gav upphov till en rackarns svår värk (rizopati).

Båtfärden från Göteborg till Newcastle var den 19 augusti 2001.

Innan jag förstod att det var diskbråck i nacken som orsakade problemen så misstänkte jag länge att det berodde på någon form av utslitningsskada jag fått av att cykla från Dinard i Frankrike hem till Sverige. Jag hade då problem med att det gjorde ont bak i övre delen av ryggen dör övre delen av skulderbladen möts, om man trycker ihop dem. Att det gjorde ont där berodde på att man (jag) cyklade framåtlutad med allt stöd på/mot händerna.

Jag kunde inte heller utesluta mångårigt sittande framför en dator med flitigt datormusanvändande.

Besvären blev värre och fler under slutet av 2001. Myrkrypningar i hela högerarmen. Bortdomningar som började i fingrarna och spred sig mot axeln. Känseln började försvinna i höger tumme. Alla besvär spred sig från fingrarna (tummen) och upp mot axeln, förutom muskelvärken, den började mitt på överarmens utsida och spred sig sedan åt alla håll.

Jag sjukskrevs och den s.k. kliniska diagnosen blev diskbråck eller diskbuktning i C6-nivån. Kotorna (vertebra) i nacken är namngivna och numrerade. Vi har 7st nackkotor och de benämns C1 till C7 och numreringen börjar uppifrån. Ryggmärgen (medulla spinalis) är också uppdelad, i s.k. segment och nivåmässigt stämmer det i nacken relativt bra, med kotornas placering.
Ta t.ex. ryggmärgssegment C6 här menar man det område av ryggmärgen där ryggmärgsnerv C6 har sin s.k. rot. Ryggmärgsnerv C6 har sin ”port” eller ”öppning” (foramen), ut mot kroppen, mellan kotorna C6 och C5. (en åt vart håll. Höger och vänster. Alltså finns det två C6 ryggmärgsnerver) Det är alltså risk för begreppsförvirring här. Flera olika kroppsdelar kan alltså ha samma benämning. C6 kan alltså betyda ett ryggmärkssegment, en nackkota, en ryggmärgsnerv (hö. el. vä.). Dessutom finns ett (hö. el. vä.) s.k. hudområde (dermatom) som också benämns C6.
(Och härmed ska jag försöka hålla tillbaka pedagogen i mig. Det blir så mycket text…)
I december 2001 var jag till röntgen för en s.k. slätröntgen. Cancer ska ju uteslutas bl.a. och så ville de få mer svart på vitt att det var diskbråck. De hittade s.k. nivåsänkningar mellan nackkotorna C4-C5 och C5-C6. De kunde också se s.k. bentillväxter (oseofyter). Därmed blev den kliniska diagnosen bekräftad. Mina besvär kunde förklaras med röntgenfynden.

Läs mer om min sjukhistoria på: Det hela började hösten 2001

Måndag

Jobbat förmiddagen.
Trött och så svider det i ögonen.

Körde pappa till frisören – han blev skitsnygg, på 20 minuter. Brudar! De ni…

Körde till Överby och strosade runt lite. Fantiserar om att investera i en ny mobiltelefon. Med MP3 och kalender som man kan synka med datorn. Det lutar åt en SonyEricsson W200i. Bra prisklass.
I butikerna säger de att den kan inte synka kalendern med datorn, bara synka musik.

Så när jag kom hem mejlade jag kundsupporten på SonyEricsson. Jodå W200i kan visst synka kalendern (Outlook), om man tankar ned en programvara; PC-suite.

Där ser man och butikerna som ville att jag skulle köpa en dyrare modell …

Fick ta extra medicin. Kroppen känns väldigt gammal. Värk nästan överallt. Tar regelbundet T. Diklofenac 50mg 1st morgon och kväll numer. Och de senaste dagarna Ipren eller Alindrin som extra medicin på dagen.

Har ägnat tid åt att försöka skriva ihop min sjukhistoria, kortfattat. Mina besvär började ju 2001. I min text är jag nu på 2003 och det har blivit 2 A4, redan. Är det kortfattat? Jag är hopplös. Jag får väl skriva klart och så får jag skriva en sammanfattning av min sammanfattning :o)

Har också ägnat tid åt en ny mejl- och bloggkamrat. Hälsa på henne ni också: kristinasryggdagbok.blogg.se

Söndag

Sådär! Nu har jag startat en tredje blogg. Den kallas: CSS – Cervikal Spinal Stenos. Klicka gärna in och tyck till. Det är än så länge väldigt rudimentärt.

Hade en svår natt. Magknip och sura uppstötningar. Ett starkt misstänkt samband till en allt för stor portion PopCorn finns, rent hypotetiskt. Aldrig mer PopCorn.

Nu ska vi snart åka iväg å jympa för Pontus i Huvudnässkolans gymnastiksal.

Uppstarten

Vad förväntar jag mig att det ska hända på den här bloggen?

Min tanke är att det ska bli dels en slags informationutbytesplats för just Cervikal Spinal Stenos. Sedan vill jag också att vi här ska kunna dryfta allt som har med det att göra.

Jag hoppas också här få berätta om andras både lyckade och misslyckade sjukhistorier. Vi försöker varva både roligt och tråkigt. Här intill har jag satt in några rubriker om just Cervikal Spinal Stenos. De innehåller utdrag ur mitt samlade vetande och gör inte anspråk på att vara medicinskt korrekt.

Frågor och svar är ju också ett intressant område. Har ni funderingar kring det är med Nackbesvär, Hälso- och sjukvård, Försäkringskassan etc. jamen kläm till med en fråga då.

Onsdag

Jobbat 2 timmar, arbetsplatsträff, bl.a.

Bassängavslappning.

Sov en massa. Nu ca 18:00 har jag piggnat till lite.

Angående jobbet.
Jag annonserade lite tidigare om att jag eventuellt kommer att bli s.k. tvångsförflyttad. Jag är ju numer att betrakta som byråkrat och då har man ett eget rum, om man nu inte som jag bara arbetar 25%, då verkar det som om man får flytta på sig, bort från arbetskamrater och andra inarbetade ting.

Det får mig att tänka på något som jag undervisade om när jag var verksam som lärare i psykiatri. Jag drog den här undervisningen ganska tidigt på terminen. Den handlade om att komma för sent och vad det får för effekter. Den som mer eller mindre kroniskt kommer för sent har genom sitt beteende valt bort gruppen (klassen). Gjort en prioritering. Det tråkiga är att det kvittar vad som anförs som argument, har ingen betydelse om det faktiskt är behjärtansvärt. Gruppen upplever sig ändå som bortprioriterad.

Det där får som effekt att när gruppen planerar gemensamma aktiviteter så händer det att den s.k. kroniske senkommaren glöms bort. Det kan också bli så att det som senkommaren säger och tycker inte anses som viktigt även om det är skitsmarta grejer.

Det här är väl kända s.k. gruppdynamiska effekter och konsekvenser.

Det jag blir ledsen över är att det verkar fungera så även gentemot dem som blir sjuka (mig). Mina arbetskamrater som grupp agerar som om de blivit bortprioriterade av mig. Min insats eller närvaro är inte lika viktigt längre. Det kan till och med vara så att den upplevs besvärande. Ingen protesterar när chefen föreslår att jag ska flytta på mig för att underlätta deras möjligheter att kunna samarbeta mer effektivt (det fattas egentligen ett rum).

Det handlar egentligen om att de måste anpassa sitt arbete, efter mig, ca 10 timmar per vecka. De resterande 30 timmarna är jag ju inte där.

En medarbetare uttryckte det så här: ”Du kan inte begära att vi ska anpassa oss efter en som bara arbetar 25%”.

Intressant, det förväntas av mig att jag ska anpassa mig till 100% efter dem.

Helt bestämt är det inte men eftersom jag är den ende, av fem, som protesterar så är nog min möjlighet att få vara kvar i arbetsgemenskapen obefintlig.

Å andra sidan, med det klimatet, vem vill vara kvar då?

Lördag

Det var trevligt på fredagsjympan. Pojkarna hade ordnat med röd matta och marschaller. Vi män/killar som var värdklädda hjälpte till att hälsa främst kvinnorna/tjejerna välkomna.

Det tre manliga ledaren; Pontus, Johnny & Thomas körde sedan en jympa i högt tempo.

Under stretchen delade vi ut rosor, sponsrade av Blomsterhallen, till främsta alla kvinnor/tjejer.

Efter jympan blev vi ett gäng som satt och snackade i bastun. Efter det transporterade vi oss till Sweet. Någon After Work hade de inte och maten var väl stark och de stora ölen var inte större än 33cl. En hel del minus.

Idag på lördagen har jag plockat i ordning i mitt trånga rum. En hög ska ned i förrådet, en till sonen och en till Erikshjälpen.

Vilade en stund.

På eftermiddagen åkte vi till Hamburgsund och hälsade på EL&C i deras sommarstuga. Det är allt för långt mellan träffarna. Vi hade väldigt trevligt.

Var hemma igen till ca 23:00.