Onsdag

Onsdag morgon

Uppsnappat:
Hustrun pillar med en grej.
Maken: Akta dig det kanske är ett intelligenstest.
Hustrun: Nä det är det inte för jag klarade av det.

Onsdag kväll
Ledig dag.

Var till bassängavslappningen.

Åkte sedan till Trollhättan och hjälpte mor & far med ett väggfäste till nya platta frukostTV’n – svettigt!

Hemma har jag ägnat resten av dagen åt att rensa bort filer från datorn. Det blev 6st DVD. Ja jag gjorde bedömningen att jag ville ha dem (filerna) kvar.

Tisdag

Jobbat förmiddagen (idag igen).

Idag orkade jag inte utnyttja det fina vädret. Det fick bli en stunds vila i sängen i stället, tills hustrun kom hem från tandläkaren, stackarn, ja inte tandläkaren alltså, utan hustrun.

Sonen kom och vi fick till det med en liten gemensam promenad.

Hemma igen läste jag de sista sidorna i Morden i Buttle, av Annika Bryn. Lika bra som de två andra. Jag gillar hennes berättarkonst.
Lite irriterad blev jag dock på ett par stavfel (i början) och en dubblerad mening, på sid 275, andra stycket. Meningen; ”Hon hade mörkblå overall och luktade gott av sågspån.”, upprepas inom samma stycke.

Nu på kvällen var vi iväg och jympade med Friskis&Svettis. Svettig blev jag och jag hoppas att det hjälper till att hålla mig frisk eller i alla fall igång.

Måndag

Jobbat förmiddagen.

Fantastiskt härligt väder. Kände tvånget att ge mig ut med kameran och se om jag kunde hitta något spännande vid mitt favoritställe, Onsjökärret.
Jag fann allt något som i alla fall jag tyckte var spännande, en Ryggsimmare. Se den och läs om den på: ngnfoto.blogg.se bilder.ngn.nu Rubriken: Onsjökärret. Skinnbagge 071008.

Kvällen har jag ägnat framför TV'n och en film, på DVD. James Bond, Casino Royale, 20:e Bondfilmen. Tycker nog att den är lite väl rå. Måste man se alla detaljer i våldet? Bortsett från det så tycker jag att Daniel Craig duger alldeles utmärkt som James Bond.

Söndag

Magen är nu full med kakvåfflor, grädde & sylt :o)

Före det var jag och jympade. Nydiplomerade Pontus jagade på så mina ben höll på att vika sig. Ett bra pass!

Idag har vi haft fint besök Ronja & Oskar med mamma Patricia (Pontus syster) och mormor Monicka (Pontus mamma).

Av den anledningen ägnade jag förmiddagen åt att damsuga och rengöra toaletter.

Och så har jag valt ut en (dålig?) bild på en otäck liten fluga som anfaller ute i svampskogen. Den utgjorde det tråkiga inslaget i gårdagens besök till Hunneberg. Bese det lilla äcklet på: ngnfoto.blogg.se bilder.ngn.nu Rubriken: Hunneberg. Fluga 071006.

Onsdag

Jobbade två timmar på morgonen.

11:00 var det dags för bassängavslappning. Inte läge att utvärdera efter 2:a gången. Men jag är inte till mycket människa efteråt.

Väl hemma åt jag lite sedan lade jag mig för att vila och vaknade 16:30. Attans! Där försvann den eftermiddagen.

Nu på kvällen har vi varit till lantgården där vår f.d. katt Abbe numer bor. Han hade det jättebra. Och de var nöjda med honom. Han får följa med ut lite och det är nog bl.a. det som gör att han trivs. Och så har de en snäll hund. Och så är de själva väldigt snälla.

Han äter bl.a. rådjurskött och nötkött samt räkor.

Medan vi var där låg han och sov lugnt i en papplåda med en filt i.

Nu kan vi koppla av den biten – han har det bra. De fick nu alla ägarpapper och stamtavala.

Jag har gått igenom bilderna från gårdagen. Jag tog ju 449 st. Av dessa behåller jag 58. Följande djur & kryp är avbildade:
Storskrake
Storskarv
Fluga – Obestämd
Fluga – obestämd (halva vingarna gula)
Insekt – obestämd (kanske nattslända eller bäckslända)
Kärrblomfluga
Stallfluga
Baltblomfluga
Gul hagblomfluga
Blå Spyfluga
Bilik slamfluga
Liten stickfluga
Parasitstekel
Geting
Spetsbärfis
Allövbagge
Betbladlus (2-3 arter)
Ängsgräshoppa
Kärrgräshoppa
Skogsödla

Precis vilka bilder jag ska publicera har jag inte bestämt. Det får bli under morgondagen.

Tisdag

Ledig dag.

Var ute på morgonen/förmiddagen med kameran till Onsjökärret. Hittade en massa för mig nya småkryp. Håller på och går igenom bilderna, det blev 449st. Så en publicering på min fotoblogg kommer att ske när den genomgången är klar. Kan redan nu avslöja, för er som är otåliga och nyfikna (någon?), att jag har hittat en kärrgräshoppa. De är i och för sig inte så ovanliga det är bara det att jag försökt hitta en i flera månader.

Vädret har i dag varit mycket tilltalande så det blev en eftermiddagspromenad också. Och nu på kvällen har jag jympat medeljympa för Johnny, här på Onsjö.

Har funderat ett tag på en fras som Helle Klein uttryckte i måndagens ledare, i aftonbladet. Hon skrev bl.a.: ”I bloggvärldens egofixering och bristande empati…” och det är ju sant. Jag är t.ex. väldigt egofixerad och att försöka visa empati, via en blogg, det går inte.

Min definition på empati är att leva sig in i och förstå en annan människa utan att själv bli känslomässigt påverkad.

Hur visar man, via en blogg, att man inte är känslomässigt påverkad men ändå förstår och kan leva sig in i en annan bloggares känsloliv. Tja, man kan ju skriva som om man inte vore det men man kan ju vara det ändå (känslomässigt påverkad).

Jag tycker nog att man ska rensa upp framför sin egen dörr. Mediafolk, däribland Helle Klein är inte direkt de första man namnger om man ska radda upp personer som är kända för ödmjukhet och att sätta andra i första rummet, före sig själv.

Fredag

Ledig dag. Rolig dag – hoppas jag.

Idag ska vi (sonen ska med också) åka norrut. Vi ska träffa dottern och hennes sambo, i närheten av Arboga. Vi möts liksom halvvägs.

Hon åker ju som stipendiat till Japan nu i september. Hon ska studera Japanska under ett läsår.

Vi har hyrt stuga vid en camping – Herrfallets Naturrreservat.

Så nu packas det för full. Och katten skall till hustruns syster i Trollhättan.

Jag åker hem på söndagen (jobbar på måndag). Hustrun stannar kvar ett par dagar, kanske sonen också.

Herrfallet, Arboga
Efter en l å n g bilresa kom vi slutligen fram till Herrfallet. Dottern och sambon var redan installerade i stugan.

Under bilresan sprack(?) en tand för mig. Den högra, nedre, inre kindtanden. 1/4 (minst) lossnade. Och jag som var hos tandläkaren i tisdags och då var allt bra? Kanske gjorde tandläkaren något? Måste ringa på måndag.

Vi dukade upp och åt bl.a. ett par goda pajer som hustrun gjort i ordning hemma. Därefter var det bastu som gällde. Bastun låg vid sjön (Hjälmaren). Stort och fint. När vi (pojkar) var ordentligt varma tog vi oss ut för ett dopp i sjön. Lättare sagt än gjort. Det var långgrunt och gyttjebotten – stor besvikelse men det blev liksom något roligt av det. Gång nummer två hittade vi ett lite bättre ställe, lika grunt men något stabilare botten.

Vi kom väl i säng ca 24:00.

Torsdag

Ledig dag.

Morgonen började bra. Solen sken.

Packade fotoutrustningen och kaffe och cyklade bort till Onsjökärret.

Riggade upp utrustningen vid det s.k. ändträet. Och satte mig att vänta, på Skogsödlor. Då kom molnen. Det var så där kanske-väder.

Kallt var det också men idag hade jag förberett mig med långkalsonger och värmeunderställ samt vantar. Ändå kände jag att en vindtät ytterklädsel nog inte hade varit helt fel.

Det kom inga Skogsödlor. Det är väl bara jag som är dum nog och försöker vistas ute, på den platsen.

Utan några spännande bilder lommade (på cykel?) jag hemåt. Stannade vid den nyligen ditlagda plåten, inget där heller.

Väl hemma satte jag mig och liksom bara tittade på bildskärmen och enheterna/katalogerna som innehåller mina digitala bilder. De är uppe i 9279 st nu. Och den struktur jag nu har är visserligen organiserad men jag har dålig ordning på vad respektive bild innehåller.

Alltså dags för räfs och rättarting. Hittade en gratisprogramvara, installerad på min PC? Adobe Photoshop Album 2.0 Starter Edition. Jag drog igång den. Den är lite seg men verkar annars helt OK. Lite irriterande att den är såpass bantad som den är. Speciellt avseende taggarnas hantering. Som man använder för att sätta nyckelord till bildfilerna. Programmet hänvisar då till köpeversionen (självklart).

Så jag började alltså tagga mina bilder – intressant. Men lite tungrott är det när det är närmare 10000 st.

Men det är nog vettigt att ta tag i det innan det svämmar över totalt.

Det första jag gjorde var att sätta ett nyckelord som märkte de bildfiler som jag har publicerat på min fotoblogg. Ska ta tag i de bildfiler jag publicerat på den här bloggen också, kanske? Nästa steg blir att leta familjemedlemmar.

Klockan 15:15 var det dags att infinna sig för akupunktur på sjukgymnastiken. Förstår inte att det ska göra så förbaskat ont. Det gjorde det inte förra gången – före operationen? Har diskuterat detta med min sjukgymnast nu (bra så Matilda?). Två gånger till vill hon ha sedan ska vi utvärdera.

På kvällen fortsatte jag med bilderna.’

Jag har aktiverat min MP3-spelare. Laddar den nu med musikfiler och så pluggar jag in hörlurarna i öronen. Funkar tillfredställande för att ”störa ut” mitt väsande ljud, tinnitus.

Nackdelen är att jag hör ju normalt ca 75%. Med ljud i öronen blir min hörsel ytterst begränsad.