Fredag – Carpe diem

sömn;  ok.

Data
Routern närmast ComHemmodemet bestämde sig för att inte fungera. Som väl är har jag dubbla routers kopplade i serie så jag kan i vart fall få internetuppkoppling.

Felet visade sig ligga i EL-adaptern 220V -> 5V. Blir ett besök till någon teknikbutik för att se om det finns någon ny att inhandla.

Inhandlade en ny en på Kjell&Company.

Holken
Händer inte så mycket därinne nu. Hon ligger och ruvar å det passar ju bra eftersom det spöregnar nu på förmiddagen.
Eftermiddagen och kvällen har varit lite lugnare vädermässigt men jag har inte haft så bra koll…
Just precis nu (20:55) lämnade hon boet och då kunde jag räkna till fyra ägg…?
Jag måste vinkla om kameran. Det får bli under morgondagen.

Bloggredigering
Dagen den 12 juni 2011 fick lite innehåll.

Geocaching
Fångade en idag. Inne i centrala VBG. En som gäckat mig länge. Tog den efter tips från föregående 'hittare'.

Hälsoläget:
Vart lite segt idag men jag har fått gjort en massa så jag är nöjd. Har bara behövt ta en extra medicindos.
[01-08-025-025]

Trevlig Torsdag

sömn;  ok.

Holken
Svårt att se precis men det kan vara sex ägg nu:
[Bild: Pilfinkägg i den östra holken och lite 'skymmande' strån.]
Funderar på om jag vågar mig på att passa på att öppna holken och justera skärpan?
Har bestämt mig för att avstå.
Lyckades dock få skärpan något bättre genom att lyfta på 'locket' och peta in två fingrar och pilla lite på objektivet.

Nu har jag hittat på en metod att göra inställningen mycket lättare (den 'gamla' metoden byggde på att hustrun satt vid datorn och ropade 'direktiv').
Nu sätter jag en 10m videokabel (förlängning) från 'ändan' i mitt rum och drar ut den till TV:n (RGB videoingång). Eftersom TV-bänken är på hjul så vrider jag lätt fram den till rätt position. Jag kan sedan stå på köksstegen och direkt se vad jag gör med fingrarna på kameran / objektivet i TV:n.

Bloggredigering
Dagen den 11 juni 2011 fick lite innehåll.

Geocaching
Tog en cykeltur och fångade några GPSgömmor som gäckat mig.

Hälsoläget:
Segt och trögt men jag kan ju cykla och gå (fast då gör det ont) – men det går.
[02-06-025-055]

En tröttisdag

sömn;  djup, tog en Tryptizol igår, också.

Holken
Inga större förändringar. Boet ser ut som en härva men jag kan se 4 ägg.

Vila
Trött dag. Sovit bort större delen av dagen men kroppen behöver säkert denna vila efter helgens 'strapatser'.

Bloggredigering
Dagen den 10 juni 2011 fick lite innehåll.

Geocaching
For ut med bilen och fångade några lätta som i princip kan tas från bilen. En fanns inte och en annan hittade jag inte…?

Hälsoläget:
Trött och värkig men jag kan ju röra på mig och köra bil. Eksemet är kvar…
[02-03-025-025]

Idag blir det spontan resa mot Gävle

sömn;  ok. Lite svettigt.

Holken
Vart ju lite orolig igår om att jag kanske stört Pilfinken för mycket. Idag ser jag två ägg i holken, så…:
[Bild: Pilfinkägg i den östra holken och 'skymmande' strån men med pilar]
De röda pilarna pekar på äggen.

Och 'nu' kom hon in i holken, phu!:
[Bild: Pilfink i den östra holken]
(Fågeln är inringad)
Trots ösregn är hon ute och gör vad?

Det verkar som att de skaffar mer bomateriel. Och så verkar de som om de inte vill vara med i min lilla privata 'BB':
[Bild: Fortsatt bobyggande i östra holken]
Intressant studie av torra gräststrån,

Geocaching
Samlat en massa koordinater för vi ska ju resa mot Gävle strax.

Resa
Katten är levererad till hustruns syster och sonen kollar lägenheten.

Hälsoläget:
Kan inte klaga.
[01-08-025-005]

I stort sett en bra dag

sömn;  ok. Tryptizolen verkar ha haft effekt. Hade svårt för att vakna nu på morgonen, vilket jag ser som lite negativt. Jag somnade relativt snabbt igår kväll, trots att jag under dagen tagit Tramadolhydroklorid. Det ser jag som positivt.

Holken
Pilfinken härjar på. Idag passade jag på att försöka få bort en del strån framför kameran:
[Bild: Pilfinkägg i den östra holken och 'skymmande' strån]
Det blev ju inte kanonbra men bättre. Nu ser jag att det ligger minst ett ägg där. Nu får vi bara hoppas att Pilfinken inte anser att detta hemfridsbrott är så stort att det blir övergivet.

Fick till slut en hyfsat bra bild på fågeln när den sitter och kikar ut ur holken och nu kan jag med säkerhet säga att det är en Pilfink:
[Bild: Pilfink i den östra holken]

Här är en bild på den andra parten (partner):
[Bild: Pilfink vid den östra holken]

Nu har både jag och fågel fixat lite mer med stråna. 'Hon' har kommit med mer 'strån' och försökt städa undan mina härjningar:
[Bild: Hyfsat rent framför kameran i holken där Pilfink f.n. häckar]
Ett löv används för att dölja / skyla ägget.

Precis 'nu' kom hon in och 'stökade' till det igen…

Här har 'hon' lyckats över förväntan:
[Bild: Så gott som blockerad kameran i holken där Pilfink f.n. häckar]
Funderar på att sätta gångjärn på på holkens 'framsida' och en hake så att jag snabbt kan 'rätta till' kameraförhållandena inne i holken. Dessutom misstänker jag att skärpan ligger helt fel om det nu skulle bli ungar.

Såhär börjar en mening i sv.wikipedia.org, om Pilfink: "Pilfinken bygger ett slarvigt bo i en…"

Geocaching
Var ju lite hyfsat väder så jag kapade bilen och gav mig ut på en liten tur.

Farsan
Innan geocachejagandet var jag till Överby och köpte gångjärn och hakar för montering på fågelholk.
Därefter åkte jag till far och gav han min lilla kikare, till låns. Så han kunde titta på småfågelparet som matade ungar för fullt på en träfasadvägg, i en holk, en bit utanför hans fönster. Mitt i centrala Trollhättan.
Tur att jag var dit med kikaren. När jag senare på dagen ringde och pratade lite med far så hade tydligen fågelföräldrarna lyckats locka ut sina små. Tyvärr missade far just det 'skådespelet'.

Data
Min stationära dator låter inte bra, den går på högvarv – hela tiden….

Kraft
När jag försökte, med hjälp av, skruvdragare och andra hjälpmedel att borra hål och skruva fast gångjärn, på min östra fågelholk, så sket det sig. Jag orkade inte hålla skruvdragaren i uppåtläge så den lösningen får vi vänta med (eller utebli) eller så får sonen komma och fixa det.
Men just nu är jag lite orolig, det har inte varit ett fågelbesök i holken på länge, många timmar. Tänk om jag stört för mycket?

Hälsoläget:
Svår dag att bedöma. Jag har tagit en hel del smärtstillande och då känns det ju ganska ok. Fick smörja lite extra med Zon® på hö knäled och armbågsled. Idag upptäckte (?) jag att även vänster armbågsled börjar protestera.
Mitt i detta elände har det dock inträffat en 'detalj' som innebär att jag nu på allvar kan börja planera en 2-månaders vistelse på Teneriffas södra delar, till hösten.
[04-048025-045]

Även om det är var sjuk dag så blev det en bra dag

sömn;  ok.

Holken
Östra eHolken har nu fått bobyggare. Det verkar vara Pilfink:
[Bild: Pilfink bygger i den östra holken]
Det går fort det där. Kollade för några dagar sedan och då var det soprent i holken. Det var katten som visade intresse så nu är han 'bannad' från den balkongen.

Vårdcentral
Jag fick ju en telefontid. Doktorn skulle ringa mellan 8-10. Strax för 10 ringer DSK och meddelar att min doktor inte hinner med mig så jag får välja på att vänta till 12 eller till en tid mellan 8-10 nästa dag.
Jag väljer 8-10 nästa dag och ångrar mig strax efter att jag lagt på.
Tror ni att det går att ringa tillbaka? Glöm det.
Jag fick sätta mig i bilen och åka till min vårdcentral, ta en kölapp och sedan prata med receptionisten och förklara att jag vill bli uppringd idag, i stället.
Slår man ihop det hela – hade det inte varit bättre att ge mig en besökstid?

Doktorn ringde på sin rast… så nu har jag fått ett gäng nya läkemedel. Ett mot det svampinfekterade eksemet och Tryptizol för att mildra nervernas smärtsignaler till min onda armbåge samt onda knä. Doktorn mumlade något om artros. Så att fortsätta med Paracetamol och ibuprofen är väl rätt. Och så ska jag använda Tramadolhydroklorid när värken är som värst. Problemet är att när jag tar det så kan jag inte somna. Det krävs t.ex. Stesolid för att bryta tramadolens uppiggande effekt (på mig).
Doktorns tanke är att jag ska försöka se om jag kan använda Tryptizol till detta. Problemet är ju att Tryptizol inte är en vidbehovsmedicin. Det är ett antideppressivt, ångestdämpande och sederande (lugnande) läkemedel som ska tas under en relativt lång period.
Men, jag gör väl ett försök.
ZON-salva på lederna är också OK. Jag får testa mig fram, var beskedet.

Aopteket
Tur att hustrun var med. Jag hade plånboken hemma. Mera tur är väl att jag angett henne som fullmaktsinnehavare så att hon kan hämta ut mina mediciner utan att jag är med.

Restaurang
Sonen bjöd på födelsedagsmat så vi var på restaurang med hans flickvän. Vi gick sedan och tittade på balklädda studenter. Tjusiga flickor och pojkar. Tur hade de med vädret också, ingen sol, mulet men inget regn.
Och så fick vi följa med och prata med L:s hundar

Fundering
Fågelluringen har nu fixat till det såhär i boet:
[Bild: Pilfink bobyggarteknik i den östra holken]
Ska man tolka det som att fågeln klurat ut att den är 'filmad' och vill ha sitt privatliv ifred eller är det bara temporär lagring av byggnadsmateriel. Eller bygger Pilfinkar både nedåt och uppåt? Jag får se hur det ser ut i morgon och klura ut en lösning.

Beställningar
Funderade ju på att skaffa en bilGPS för att dels underlätta letandet efter GPSgömmor och dels kanske få nytta av den någon enstaka gång (mycket sällan) när man inte hittar, ett vandrarhem t.ex.
Efter en del funderande och jag kan kanske kalla det viss efterklokhet så beställde jag i stället en bilhållare till min handhållna GPS-enhet samt en 12v strömkabel till den.
Nackdelen med magellan eXplorist GC jämfört med en bilGPS är att den GC:n inte visar vilken väg du ska köra för att komma till gömman, den visar endast fågelvägen. Så lite förberedande kartstudier via google eller eniro krävs.
(Jag kanske ångrar mig och investerar i en billig bilGPS, ändå, senare…)
Jag har också beställt en ny ficklampa (en billigare) och ett gäng geocacheburkar. Ifall jag får ett anfall å vill skapa några nya gömmor.

Hälsoläget:
Värken i höger knä och hö armbåge är knäckande åsså har jag slarvat bort en dyr ficklampa.
[04-04-015-015]

Geocachedag och fadersbesök

sömn;  ok

Holken
Inget besök idag…

Geocaching
Idag gick jag en centrumvandring i Trollhättan. Inom geocachevärlden finns det något som heter multichache. Det betyder, vanligtvis, att man har ett par utgångskoordinater. Därifrån ska man sedan via ledtrådar leta sig fram till nästa gömma, etc. tills man då till slut hittar slutgömman.
Den jag gick var en variant. Man skulle besöka ett antal elskåp som via en tävling blivit prydda med varierande bilder. 18st besökte jag. Den som fixat den här s.k. multicachen hade själv varit med i tävlingen och den personens bidrag är detta:
[Bild: Elskåpsbrydnad i Trollhättan]
Vid var och en av de elskåp som skulle besökas skulle man lösa en uppgift.

Allt detta sammantaget ledde sedan till den slutliga gömman.

Mina koordinater pekade rakt in i ett hus…

Jag gick runt och snokade. Tänkte att jag kanske räknat fel någonstans och bedömde felmarginalen till +/- 15 meter. En radie på ca 30 meter. Jag letade länge. Under letandet upptäckte jag ett par som uppträdde mystiskt. Ungefär lika mystiskt som jag…

Tills lut så gick jag fram till dem och frågade om de också var mysko individer som smyger omkring och letar små plastburkar – de log och erkände.

Vi slog våra kloka ihop.

Det visade sig att jag hade helt korrekta koordinater men jag hade 'fel' ledtråd. När vi vart överens så var tjejen i paret snabbt fram till 'min' framräknade GPSposition och hittade gömman direkt. Jag hade sett den i mitt sökande men eftersom jag tittat på 'fel' beskrivning så letade jag efter en pytteliten behållare. Där ser man. Vi hjälpte sannerligen varandra.

Vi diskuterade sedan detta med geocaching och att det emellanåt faktiskt känns ganska pinsamt. Folk tittar ju emellanåt på en när man t.ex. står och stirrar rakt in i baksidan på en skylt…

Tjejen berättade om en praktpinsamhet. Hon skulle leta upp en GPSgömma vid en strand. Hon hittade en parkering och började trava mot en väg som ledde ned till en badplats. På väg dit blir hon tilltalad, lite bryskt, av en man som frågade: "Ska du bada?", hon svarar: "Nä, jag ska bara kika lite."
Hon går vidare och kommer fram till stranden, stannar, vänder och går raskt tillbaka till bilen. Hon hade klivit rakt in i ett naturistbad för herrar…

Farsan
Var dit och hälsade på han. Han mådde bra.
Biståndshandläggaren hade ordnat så att han ska få hjälp med fönstertvättning.
Men han får ingen hjälp med att plocka bort det som står på fönsterbrädorna och de möbler som måste flyttas så att fönstertvättarna kommer åt fönstret. Detta krävde nämligen fönstertvättarfirman och hemtjänspersonalen hade inte som uppgift att bistå med sådant jobb.
Skrev ett lagom ilsket brev till biståndshandläggaren och undrade om hur det egentligen tänks när man beviljar en insats som kräver en insats som inte är beviljad…

Hälsoläget:
Bra väder. Bra humör. Kroppen funkar faktiskt över förväntan. Fast jag måste erkänna att det har blivit ett par extramediciner under dagen. Det är väl anledningen till att jag känner mig relativt bra nu…
[02-09-015-055]

Utedag

sömn;  ok

Holken
Noterar att det sker lite småförändringar i holken så den har besök och här lyckades jag fånga ett.
[Bild: Västra holken. Herr eller fru Talgoxe gör ett besök...]
Frågan kvarstår – ger sig Talgoxen in på en andra häckning när den första misslyckades?.
Eller, tar någon annan individ, eller t.o.m. art över?

Geocaching
Har varit ute och letat. Hittade några. Ramlade på ett ställe. Känns inte bra. Får nog skit för det i morgon.

Möbler, m.m.
En trevlig 'häst'-tjej var hit och hämtade vår garderob som vi annonserat på vanersborgstorget.se och blocket. Nu är de annonserna borta och garderoben såld.
Micro och 'mormorsklockan' är dock kvar – osålda…

Hälsoläget:
Bra väder. Bra humör. Kroppen vill inte riktigt det som mitt psyke vill. Det pågår en kamp…
[01-09-015-065]

Det blev ingen kvar…

sömn;  ok

Holken
Nu ser det ut som om även den sista ungen är död. Hon tar tid på sig med att frakta bort den?
[Bild: Västra holken, Västra holken, bara boet kvar...]
Och nu ser det ut såhär…, tomt…

Kl 20:24 ser det ut som att hon är tillbaka:
[Bild: Västra holken, Talgoxen tillbaka.]
Lägger hon en ny omgång ägg? Eller inte? Hon donar och fixar med boinredningen.

Geocaching
Håller på med att undersöka platser för ytterligare egna GPSgömmor.
Passade på att också 'fånga' några.

Hälsoläget:
Kroppsligt sett har det varit ok. Varit ute och rört på mig. Mest problem har jag med höger arm. Den går stundtals inte att använda. Min tinnitus för ett förfärligt väsen.
[02-09-025-065]

Elände och jubileum

sömn;  ok.

Holken
Nu är där bara en kvar – och den verkar slö. Ser ut som att den har svårt för att orka lyfta huvudet. Mamman har varit borta ett tag. Kom tillbaka och när hon lämnade igen så betedde sig ungen normalt men tröttnar fort. Ska kolla lite och se om hon ger ungen mat. Hon kom med mat men ungen reagerade inte? Hon flög ut igen, kom tillbaka. Bökade lite med ungen och lade sig sedan tillrätta och då dök det upp ett litet gapande huvud. Verkar som att hon lyckades få in något i ungen i vart fall? Den ville ju i vart fall ha något, kanske mer?

Nu lyckades jag se att ungen åt.
[Bild: Västra holken, Västra holken, bara en unge kvar...]
Nu är där bara en ensam kvar.
9 ägg, från början, sedan 7. 5 ungar och nu då en kvar.

Geocaching
Har varit ute och 'fångat' två. Det innebar att jag nu hitta 100st. Den hundrade valde jag att bli den som ligger i Hjortmosseparken i Trollhättan. Här lekte jag mycket som barn. Växte upp på Hjortmossen. Mycket nostalgi.

Har också rekat lite för ett gäng nya egna GPSgömmor.

Hälsoläget:
Besvären i hö arm tilltar?
[02-07-025-025]